גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השבוע שמחכה לבני גנץ: טבילת אש במגרש הביתי של בנימין נתניהו

באופן מפתיע, מסיבות העיתונאים מיטיבות עם יו"ר כחול לבן יותר מאשר האור המסנוור באולפנים, ואולי בזכותן הוא יוכל להיראות כמישהו שאינו דומה לאדם שאותו הוא מבקש להחליף ● אף שידו של נתניהו באיפא"ק תהיה על העליונה, הנאום בפני פורום כה גדול היא הזדמנות מצוינת עבור המועמד הטרי לראשות הממשלה ● פרשנות

בני גנץ./ צילום : שלומי יוסף
בני גנץ./ צילום : שלומי יוסף

שפת הגוף של בני גנץ בארבעה ראיונות אישיים שנתן השבוע שידרה אי נוחות: תזוזות מגושמות עם הגב, תנועת ידיים גולמנית. מבטו היה ממוקד 99% מהזמן, אבל דווקא הסטת העיניים בחלקים של הראיון תפסה את תשומת הלב. בתחום ניתוח שפת הגוף ותקשורת לא ישירה מדברים על "דליפות",  אותן מחוות פיזיות שאינן מתאימות למילים של המרואיין. ציבור הצופים עלול להיתפס לפערים בין הטקסט ובין מחוות הגוף המסגירות את הקושי של המרואיין ולהסיק מכך על העדר אמינות או פקפוק עצמי במה שהחליט לומר.

אפילו לנתניהו, האיש והכריזמה, יש "דליפות". לא הכול מושלם בהופעות שלו. מומחים לתקשורת שינתחו את הופעותיו יידעו לזהות את המצמוץ בעיניים ואת הטעויות במילים (אפגניסטן? ניקרגואה?), כסימנים ללחץ תוך כדי הופעות ציבוריות.

אין חולק שגנץ הרבה הרבה פחות מנוסה. ראיונותיו באותה השעה לכל הערוצים לא היו מדהימים, אפילו שהוא התאמן. כותרות גדולות לא יצאו משם, והעובדה ששלוש המראיינות והמראיין האחד (ynet), הוציאו ממנו ציטוטים זהים, פחות או יותר, לא הועילה לו או להם.

דווקא ערב קודם לכן כינס גנץ מסיבת עיתונאים פתוחה, שבה יכלו כל העיתונאים, כולל החתומה מטה, לשאול על כל נושא. אנחנו ב"גלובס" העדפנו לשאול על הגירעון ועל העלאת מסים, ולנסות להבין מחבורת כחול לבן, באופן קצת יותר ברור, מה הם מתכוונים לעשות עם אסדת הגז, שרגליה הכבדות במשקל 98 טון כבר הונחו במרחק 10 ק״מ מחוף הבונים. גנץ סיפק לנו תשובות כלליות, ולהגנתו ייאמר  שבשלב כזה, שלושה שבועות לפני בחירות, קשה עד בלתי אפשרי לצלול לעומקן של תוכניות. גנץ אמנם נתן תשובה כללית ומעורפלת (השיב שממשלתו תתמודד עם הגירעון באמצעות אחריות פיסקלית ומנגנוני צמיחה נוספים במשק), אבל חשוב לציבור לשמוע אותו משיב לשאלות בכלל ולנושא הגירעון בפרט.  

באופן מעניין, במסיבת העיתונאים ביום שני, גנץ הרגיש נוח יותר עם העיתונאים והמצלמות. אם הייתי יועצת קמפיין שלו, הייתי מאפשרת לו לענות גם למי שנתפסים בעיניו ככלי תקשורת לא מיטיבים: "ישראל היום", "מקור ראשון", גלי צה"ל (שמטעמו הגיע הפרשן הפוליטי יעקב ברדוגו) וערוץ 20. אדרבה, שיעמוד ויענה לכולם, כמה שיותר. יש עוד מנהיגים בעולם שזה עובד להם היטב: עמנואל מקרון בצרפת ואנגלה מרקל בגרמניה. וכן, גם טראמפ בארה"ב נוהג לענות לעיתונאים באריכות על כל שאלה. מדוע לא? במקום לשבת תחת תאורת האולפן המסנוורת והמחממת את עור הפנים, עדיף להביא מספר רב של עיתונאים ולתת להם לשאול הכול. אולי מסיבות העיתונאים הללו יגרמו לגנץ להיראות כמישהו שאינו דומה לאדם שאותו הוא מבקש להחליף.

בשבוע הבא יצאו נתניהו וגנץ שניהם לוושינגטון וידו של נתניהו, כמעט כדבר שידוע מראש, תהיה על העליונה. הוא יביא לשחרור פולארד (אולי), הוא יקבל הכרה בינלאומית בסיפוח הגולן (אולי), הוא יזכה לכבוד מלכים בארוחת ערב חגיגית. הנאומים המקבילים באיפא״ק אולי יגרמו לגנץ להיראות שולי ממנו, אך גנץ לא מוותר על הפורום הזה, וטוב שכך בחר. הציבור הישראלי סקרן לגביו ועמידה בנאום באנגלית בפני פורום כה גדול ובעל החשיבות לישראל, הוא עוד משוכה (כמו מסיבות העיתונאים) שעליו לדלג מעליה.

בסוף כל חוט שמושכים, צץ בן דוד

הדיווחים על החזקת עבר עקיפה של ראש הממשלה בנימין נתניהו במניות חברת תוספי הפלדה, סי-דריפט, ועסקת המכר לספקית רכיבי הפלדה גרפטק, עסקה שיצאה לפועל יום אחר שנתניהו מכר את החזקותיו, נחשפו לפני כמעט שנתיים בידי העיתונאי גור מגידו, אך לא צברו תשומת לב ציבורית גדולה. הוא כתב על כך באתר "כאן", ולאחר מכן בעיתון "דה-מרקר", אולם בתוך ריבוי פרשיות וחשדות נגד ראש הממשלה, הנושא הזה הונח בצד.

לפני חודש בדיוק, ב-20 בפברואר, פסקה אחת בהחלטת ועדת ההיתרים, בראשות השופט בדימוס ד"ר  עוני חבש (שפרש בינתיים בעקבות לחצים שהופעלו עליו לטענתו), שלפה את המידע והציגה אותו באופן רשמי לעין הציבור. "מהחלטות קודמות של ועדת ההיתרים עולה כי לראש הממשלה היו בשנת 2009 החזקות בשותפות שיתר המחזיקים בה הם מילקובסקי ובני משפחתו המיידיים וכי שותפות זו החזיקה בחלקים ניכרים מתאגיד תעשייתי העוסק בתוספי פלדה", כתב חבש. "נמצא כי בין השניים (נתניהו ומילקובסקי, ט"ש) יש או לפחות היו גם יחסים עסקיים, מעבר לקרבה משפחתית גרידא".

בשלב הזה פרטים רבים מעורפלים. קשה להבין או להוכיח את האינטרס הכלכלי הישיר של נתניהו בהישענות עסקית על אותה חברה ציבורית ענקית גרפטק על ההכנסות של אחת מלקוחותיה העיקריות חברת טיסנקרופ, המככבת בתיק 3000.

למה הדבר משול? מכירים את הסבך האלקטרוני, פסטה של כַּבֶּלי הטענה, חוטי ניידים, שנצים, מחברים המלופפים זה בזה? קשה לפרום את הקשר ולחלץ את המקום שממנו יוצא כַּבֶּל אחד והיכן משתמשים בו לטעינה.

כך נראות אינסוף הפרשות של נתניהו. דבר אחד עולה מהסבך: מהיכן שמושכים את החוט, מוצאים שבכל קצה יושב בן דוד. אם רצים לעסקאות בצד של איגוד העובדים הישראלי הממונה על ביצוע עבודות המספנות, ישב שם בן הדוד עו"ד דוד שמרון וטיפל בייצוג משפטי. כאשר נוברים לתוך החומרים של עסקאות המספנה בקיל, שם מתבצעות עבודות בניית הצוללות על ידי טיסנקרופ, מוצאים את עד המדינה - כמעט  לשעבר - מיקי גנור, המיוצג על ידי בן הדוד שמרון.

עוברים לארץ תעשיות הפלדה, אוהיו, אמריקה, בצד של אספקת חומרי ותוספי הפלדה לטיסנקרופ עד לשנת 2015 - ובקצה חוט התיל הזה מוצאים בן דוד אחר, נתן מילקובסקי, שנמצא כמנהל בכיר, מחזיק מניות אינדיבידואלי הגדול ביותר, בעל זכות למינוי מספר דירקטורים ומי שמנסה אף להגדיל את שליטתו בחברת גרפטק בשנים הרלוונטיות.

פותחים את סבך אספקת הכסף השוטפת, תרומות, הלוואות לכיסוי חבות מס או מימון ייעוץ משפטי, וגם שם מוצאים את בן הדוד מילקובסקי.

אנשים מניחים שנתניהו, כראש הממשלה, לא היה שותף לפרטים העסקיים של עסקת מכירת סי-דריפט לגרפטק, הספקית הגדולה של טיסנקרופ. אין לנו בסיס לידיעה אם היה בצד יוזם או פסיבי, אך לבטח היה צריך לחתום על מסמכים כדי להשלים את העסקה, שכן הוא העביר את המניות שבשליטתו העקיפה יום לפני עסקת הרכש וזכה לתמורה.

הקרבה לנתניהו בוודאי לא הזיקה למיליקובסקי

אולם בעוד רבים בישראל מתבוננים על כל העסקה הזו מן הצד של נתניהו, מוצע לקוראים לחשוב על הדברים מן הצד האחר, קצה החוט מנקודת מבטו של מיליקובסקי. מן הצד של בן הדוד העשיר מאמריקה, קשה שלא לראות את היתרונות. מי לא רוצה "לקשט" את עסקיו, את רשימת בעלי המניות המחזיקים/המשקיעים בקבוצתו בשם חשוב ובכיר כמו נתניהו? אם הוא מנסה למכור את סי-דריפט במחיר מצוין, העובדה שבן הדוד שלך הוא ראש ממשלת מדינה חשובה ביותר בוודאי שאינה מזיקה. 

ואם מתבוננים מן הצד של מילקובסקי אחרי המכירה בשנת 2010, גם אז הוא לא שחקן קטן: הוא בעל מניות אינדיבידואלי הגדול ביותר, המחזיק יותר מ-11% מהחברה. הוא משרת כדירקטור, מקבל זכות למנות שני דירקטורים נוספים ומבצע מהלכים עסקיים להגדיל את שליטתו בחברה הציבורית גרפטק. הוא נתקל בוויכוח עם הנהלת החברה על רקע חשדות להדלפת מידע פנים לקרנות גידור וחוזר לחברה והכול מצוי בדיווחים בארה"ב והופיע שם בעיתונות הכלכלית בשנים 2014-2013. ההכנסות המשמעותיות של חברת גרפטק הגיעו גם מטיסנקרופ (ומעוד מספר חברות) וכך מכונת ייצור ההכנסות של גרפטק בשנים ההן, ועד שנת 2015, שבה עוזב מילקובסקי את החברה, נשענות באופן נרחב על הקשרים העסקיים עם טיסנקורפ.

השאלות רבות על התשובות כרגע. אך איך זה שמכל חברות הספקיות של מוצרי הפלדה בעולם אנחנו מוצאים דווקא את החברה הקשורה לראש הממשלה?

בישראל חייבים נבחרי ציבור להגיש דו"ח הצהרת הון, אך הנייר החשוב הזה, השומר על ענייניהם הפרטיים של ראשי ממשלה ושרים, מופקד בכספת סגורה אצל מבקר המדינה. עיני הציבור לא שוזפות את המידע וזו הסיבה שחלקים מן התמונה בנוגע לקשרים העסקיים של נתניהו נותרו עלומים עבור העיתונות והציבור. זה הזמן לציין, שדווקא חובות השקיפות המוגברות, הקיימות במדינות מערביות רבות, עשויות היו לספק תשובות פשוטות מטעמו של נתניהו, אולי אף לגונן עליו וליידע את הציבור האם יש ממש בטענות נגדו. 

עוד כתבות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

נהר הסיין בפריז / צילום: ap, Pavel Golovkin

הישג נועז באולימפיאדת פריז: הפיכת נהר הסיין לבטוח לשחייה

במשך עשורים לא הצליחה פריז לנקות את נהר הסיין, שמזוהם ממי ביוב ● לקראת האולימפיאדה, שתכלול שחייה ושיט בנהר, היא מוכרחה לעשות זאת ● אבל לא כולם מאמינים שזה אפשרי, "צריך תוכנית אחרת", אומרת האלופה האולימפית בשחייה במים פתוחים

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

 

אחרי שבוע על המדף: בכמה נמכרה וילת יוקרה בהוד השרון?

בשכונת הדר בהוד השרון נמכרה וילת יוקרה בשטח בנוי של 280 מ"ר לאחר שעמדה כשבוע בלבד על המדף, תמורת 11 מיליון שקל ● "שוק היוקרה במצב קשה כרגע - הקונים מאוד בררנים כי יש להם היצע גדול" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"