גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החשמל הוזל או התייקר במשמרת של נתניהו? תלוי איזו מפלגה שואלים

ח"כ אוחנה התגאה בהורדת תעריף החשמל, שרת השיכון טענה כי הציבור משלם פחות בזכות מפלגתה, ויו"ר רשות החשמל לשעבר, היום בכחול לבן, אמרה שהמחיר עלה ב-8% רק השנה • מי צודק? יצאנו למסע על עקומת התעריף בעשור האחרון, ומצאנו עלילה רבת-תהפוכות ● המשרוקית של "גלובס"

התהפוכות במחיר החשמל הפכו לאחרונה לאחד הנושאים החמים של מערכת הבחירות. השאלה מתי הוזל החשמל מתי התייקר, ובמשמרת של מי, יצרה כבר כמה קצרים בתקשורת.

במערכת "המשרוקית של גלובס" נתקלנו בשלוש הצהרות נחרצות. ח"כ אמיר אוחנה מהליכוד, שמנה את הישגי מפלגתו, טען בין השאר כי מחירי החשמל ירדו בעשור האחרון - עשור שחופף בדיוק את כהונת בנימין נתניהו בראשות הממשלה.

שרת הבינוי והשיכון, יפעת שאשא-ביטון, הביאה את השינוי במחיר החשמל כדוגמה להצלחתו של יו"ר כולנו, שר האוצר משה כחלון, להיאבק ביוקר המחיה, וגם נקבה במספר: ירידה של 20% בראשית הקדנציה שלו. גם אחרי עליית המחירים בינואר 2019, היא טענה, הצרכנים משלמים 17% יותר מששילמו לפני ארבע שנים.

לעומתם אורית פרקש הכהן, מי שהייתה יו"ר רשות החשמל והצטרפה לאחרונה לרשימת כחול לבן, בחרה לדבר דווקא על התייקרות. לדבריה, מחירי הגז הגבוהים שנקבעו בהסכם הגז של חברת החשמל הובילו בינואר לעלייה של לא-פחות מ-8% במחיר החשמל.

מי דייק ומי פחות? הנסיעה הדרמטית ברכבת ההרים של תעריף החשמל תוביל אותנו למסקנות מעניינות.

אחרי עשור מחירי החשמל

מערכה 1: רוכבים על הגז

בתחילת 2009 עמד תעריף החשמל הביתי בישראל על 47.18 אגורות לקוט"ש. בחודש מאי, חודשיים אחרי תחילת כהונתו של נתניהו, הוא החל לרדת בעקביות. אחרי קפיצה קצרת-מועד בדצמבר, התעריף צנח בפברואר 2010 בכ-9.5%.

מה גרם לירידה? תעריף החשמל נקבע בידי רשות החשמל לפי נוסחה שמביאה בחשבון את מחיר הדלק המשמש לייצורו. ברשות הסבירו את הירידה בהרחבת השימוש בגז הטבעי הזול באופן יחסי. עוד ב-2004 החלה חברת החשמל לרכוש גז טבעי ממאגרי שותפות הגז הישראלית ים תטיס, ובשנת 2008 הוסיפה לכך גם גז שנקנה מ-EMG המצרית. שיעור החשמל המופק בישראל באמצעות גז התקרב ל-40%.

מערכה 2: מחיר האביב

הכול השתנה עם המהפכה במצרים בפברואר 2011. צינור הגז בסיני, שמוביל ממצרים לישראל, נפגע שוב ושוב ממעשי חבלה שניתקו את האספקה, ובאפריל 2012, הודיעה חברת הגז הלאומית המצרית על ביטול חד צדדי של הסכם מכירת הגז לישראל. שיעור החשמל שמופק בישראל מגז טבעי הצטמק ל-14% בלבד, וחברת החשמל הגבירה את השימוש במזוט ובסולר, המזהמים יותר והיקרים יותר.

כדי לממן את הדלק היקר סיכמו הממשלה ורשות החשמל במארס 2012 על ייקור הדרגתי של החשמל ב-40%. המהלך נועד להתבצע בשלוש פעימות שנתיות: הראשונה בוצעה במרץ 2012, והשנייה במאי 2013.

מערכה 3: מתאוששים מהמשבר

בשיאו הגיע תעריף החשמל ל-54.03 אגורות לקוט"ש, כלומר, בניכוי אינפלציה, 2.3% יותר מהמחיר בראשית 2009. אבל אז שוב חל מפנה: הגז הישראלי שהתחיל לזרום ממאגר תמר סייע להעלות את שיעור החשמל שמופק בגז חזר לרמתו הקודמת, ורשות החשמל ויתרה על פעימת הייקור השלישית. מצב התעריף קשה אך יציב עד ראשית 2015, ואז הוחלט על הוזלה דרמטית בתעריף. מלבד הגברת הייצור בגז טבעי, רשות החשמל נימקה את ירידת המחירים בכך שחברת החשמל התקרבה לכיסוי ההפסדים שגרם משבר הגז המצרי.

בניגוד לדברי שאשא ביטון, ההוזלה הזאת לא התרחשה בראשית הקדנציה של כחלון באוצר, אלא שלושה חודשים לפני כן - בתקופת הביניים שאחרי פיטורי יאיר לפיד מהמשרד. היא גם לא עמדה על 20%, אלא על כ-10% בלבד. בחודש ספטמבר הוחלט על הוזלה נוספת בשיעור דומה.

"לפיד, אגב, טען בסוף 2018 שכשר אוצר הוא ירש מחירי שיא, ו"פחות משנתיים אחר כך, כשנתניהו פירק את הממשלה, הם היו כבר בירידה תלולה". יש בזה משהו מטעה: מחירי השיא שלפיד ירש לא ירדו באגורה לכל אורך המשמרת שלו - אבל הם כן צנחו זמן קצר אחריה.

מערכה 4: העלייה שהומתקה

במרץ 2018 אישרה הכנסת העלאה חדה במס הבלו על דלקים המשמשים לייצור חשמל, שנועדה להיכנס לתוקף ב-2019. ההעלאה הייתה אחת הסיבות להודעת רשות החשמל בדצמבר 2018 על ייקור תעריף החשמל ב-8%. סיבה אחרת הייתה עליית מחיר הגז שקונה חברת החשמל מתמר, בשל תנאי הסכם הגז שאותו ביקרה פרקש כהן.

אלא שפרקש הכהן לא דייקה: התעריף לא התייקר בסופו של דבר ב-8%, אלא עלה בינואר ב-2.9% בלבד. הסיבה: ההודעה על עליית מחירים גררה ביקורת ציבורית חריפה, והשר כחלון הציע בתגובה פתרון בזק, לפיו המדינה תוותר על העלייה בבלו עד 2021, אז עשוי מחיר הגז לרדת כאשר ההסכם בין חברת החשמל ובין בעלי תמר ייפתח למשא ומתן. העלייה המתוכננת בתעריף החשמל תיפרס לפי המתווה לאורך שלוש שנים, שבמהלכן ייתכנו התפתחויות נוספות שישפיעו על התעריף.

בשורה התחתונה: החשמל עולה פחות

מהי אם כן השורה התחתונה? האם מחירי החשמל ירדו בעשור של נתניהו, כפי שטען אוחנה? לכאורה התשובה פשוטה: תעריף החשמל הביתי הנוכחי - 47.16 אגורות לקוט"ש (לא כולל מע"מ) - כמעט זהה לתעריף במרץ 2009, כשהושבעה הראשונה משלוש ממשלות נתניהו האחרונות. אבל שימו לב: השקל של 2019 אינו השקל של 2009. הערך שלו ירד במהלך העשור. אם נתחשב בשיעור האינפלציה, נמצא שתעריף החשמל היום נמוך ב-11.6% משהיה אז. אלה העובדות, והעובדות מראות שאוחנה לא טעה. 

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

ההופעה הישראלית והמלחמה בעזה השתלטו על סדר היום באירוויזיון השנה

מחווה פרו-פלסטינית במהלך חצי גמר של משתתף שבדי בתחרות, שהציג כאפיה כרוכה על ידו, קריאות בוז שנשמעו במהלך ההופעה של הנציגה הישראלית עדן גולן, ואופי הקבלה של השיר הישראלי השתלטו על הכותרות בנוגע לתחרות הזמר האירופית השנה ● ובין ההפגנות האלימות, התפתחות מפתיעה כשעדן גולן זינקה מהמקום השמיני למקום השני בטבלת ההימורים

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקת FreeTV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

הדוחות המאכזבים שהפילו את המניה הישראלית בוול סטריט

סולאראדג', המפתחת טכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, מסכמת רבעון חלש נוסף ● ההכנסות צללו בכ-80% וההפסד הנקי גדל ● גם התחזיות להמשך שהציגה החברה מאכזבות

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

סיורי עששיות - מיער אודם לשמורת חוף השרון / צילום: מיכל גיגי - בשביל היער

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש