אנשי הנדל"ן ממליצים: מה צריך לעשות עם התשתיות בישראל

אנשי הנדל"ן ממליצים: מה צריך לעשות עם ההתחדשות העירונית בישראל

 

ההמלצה של ורד צרפתי זבולון:

הסברה במקום קנסות וענישה

הבעיה: בשנה האחרונה היינו עדים לחקיקה רבה שמטרתה לשפר הבטיחות באתרי הבניה: אימוץ תקן הפיגומים האירופי, חוק חובת עוזר בטיחות בכל אתר בנייה, חוק סגירת אתרים, הקמת יחידה משטרתית בלהב 433 לחקירת תאונות עבודה בבנייה והטלת קנסות כספיים ועיצומים כבדים. למרות זאת מספר ההרוגים עדיין לא יורד.

ורד צרפתי זבולון / צילום: אבי רוקח

ההמלצה: שהדרך הנכונה היא לא דרך של קנסות וענישה אלא של חינוך והסברה. הממשלה צריכה לממן קורס הדרכה בסיסי בן כמה ימים, כפי שמבצעים עם העובדים הזרים שמגיעים מחו"ל, לכל העובדים הפלסטינים שמספרם נאמד בכ-60,000 איש.

ורד צרפתי זבולון היא סמנכ"לית חברת צרפתי שמעון

ההמלצה של עו"ד גדיר ניקולא:

לחקור יותר תאונות, להגיש יותר כתבי אישום

הבעיה: מחדלי הרשויות בתחום חקירת תאונות העבודה, מיצוי הדין עם האחראים להתרחשותן והרתעת קבלנים מפני הפרת הוראות הבטיחות, נותרו הגורמים המרכזיים להפקרות הבטיחותית שמאפיינת את ענף הבנייה.

ההמלצה: לדרוש ממשטרת ישראל להתמקצע בתחום החקירות הפליליות לתאונות העבודה ולהגדיל את מספר התאונות הנחקרות. על הממשלה לדרוש מפרקליטות המדינה לעמוד על המשמר, ללוות אותן חקירות, להגביר דרמטית את כמות כתבי האישום ולמצות את הדין עד השגת עונשים מרתיעים. ממשלה כזו תנהיג מדיניות של אפס סובלנות כלפי חברות בעלות רקורד בטיחותי עגום, מדיניות שתחול על כל זרועות המדינה, ותחלחל לכל הרשויות הציבוריות. קבלן עבריין לא יזכה במכרזים ציבוריים ושמו יימחק מפנקס רשם הקבלנים.

עו"ד גדיר ניקולא היא מעמותת קו לעובד

ההמלצה של ד"ר הדס תגרי:

להציב את חיי העובדים בראש סדר העדיפויות

הבעיה: תאונות בנייה לא נגמרות, בעקבות היעדר טיפול ואכיפה.

ד"ר הדס תגרי / צילום: הוד מרקוביץ

ההמלצה: להבין שעלות התאונות למשק ובפרט לביטוח הלאומי גבוהה מכל השקעה במניעה ולתקצבה בהתאם; להקים רשות לבטיחות עובדים אשר תמזג לתוכה את מינהל הבטיחות התעסוקתית והמוסד לבטיחות ולגהות ומאגר מידע לאומי לתאונות שיוקם; לייצר הרתעה שתהפוך את הפרת נהלי הבטיחות לבלתי משתלמת בקנסות, בהפסקת עבודה, בשלילת רישיונות, במניעת גישה למכרזים ממשלתיים ושל הרשויות המקומיות, בהגשת כתבי אישום וענישה מרתיעה; לחייב את הרשויות המקומיות להתנות מתן היתרי הבנייה בהקפדה על נהלי בטיחות; להשקיע בהכשרה מקצועית של עובדים בענף.

ד"ר הדס תגרי היא מייסדת הקבוצה למאבק בתאונות בניין

ההמלצה של עפרה חדד: 

להוריד את רף הדרישות ממנהלי עבודה

הבעיה: הדרישה ממנהלי עבודה היום היא לניסיון של שנה וחצי עבודה באתר בנייה, ואין כמעט ישראלים שעונים עליה. כך, חיילים משוחררים וצעירים בתחילת דרכם התעסוקתית שרוצים להשתלב בענף הבנייה אינם יכולים לעשות זאת. המצב הזה מביא את חברות הבנייה לקחת עובדים מבוגרים או להכשיר מחסנאי/מלגזן במסגרת הקורס, במקום להכניס דור צעיר למערכת שישנה את פני הבטיחות באתרי הבנייה.

עפרה חדד / צילום: אמנון ארד

ההמלצה: כחלק מהמלחמה בתאונות בענף הבנייה ובהגברת רמת הבטיחות, אני מציעה למדינה לשנות את דרישות הסף המוגזמות לקבלה לקורס של מנהלי עבודה או עוזר למנהל עבודה לפי התקנה החדשה.

עפרה חדד היא סמנכ"לית ומבעלי חברת יורו ישראל

ההמלצה של אבי מאור:

לתקן את העיוותים במחיר למשתכן

הבעיה: בתוכנית מחיר למשתכן כפי שפעלה עד היום היה חוסר צדק - משפחות בני מקום שזכו בדירות בעיר במרכז הארץ זכו בהנחה גבוהה בהרבה לעומת בני מקום בעיר בדרום הארץ.

אבי מאור / צילום: אייל טואג

ההמלצה: יש לייצר שוויון בנושא ההנחות וקביעת קריטריונים מוגדרים ושווים בכל הארץ. כמו כן, חשוב להוציא את התוכנית בחלוקה של לא יותר מ-20% מהקרקעות עבור מחיר למשתכן ו-80% לשוק החופשי.

אבי מאור הוא מנכ"ל קבוצת MORE

ההמלצה של עו"ד צבי שוב:

לגשר על הפערים בין השלטון המקומי למרכזי

הבעיה: פער גדול בהשקפות העולם בין הוועדה המקומית לוועדה המחוזית ולקדם את התכנון וגם את הרישוי. במקרים רבים, החלטות של ועדות מחוזיות או תיקונים חדשים בחוק התכנון והבנייה אינם מיושמים בשטח על ידי השלטון המקומי.

עו"ד צבי שוב/ צילום: כפיר סיון

ההמלצה: לקבוע כללי תכנון יותר ברורים בוועדות ולהטיל קנסות על רשויות שאינן מיישמות בפועל ובלוחות זמנים קצרים את מדיניות התכנון. רק בדרך זו של תכנון ורישוי נכון ויישומו מלכתחילה, תצליח המדינה לשחרר מספיק קרקעות ולייצר מספיק יחידות דיור חדשות על מנת להוזיל את מחירי הדירות.

עו"ד צבי שוב הוא מומחה לתכנון ובנייה

ההמלצה של שרון בן צבי:

לעודד מחקר ופיתוח בתחום הבנייה

הבעיה: ישראל היא סטארט - אפ ניישן בכל תחום מלבד הבנייה, שאנחנו לא רואים בה התקדמות טכנולוגית.

שרון בן צבי / צילום: איל יצהר

ההמלצה: הממשלה צריכה לעודד מחקר, פיתוח ואימוץ טכנלוגיות בתחום הביצוע, גם כדי לקצר את משך זמן הבנייה אבל בעיקר כדי לשנות את סביבת העבודה באתרים ולאפשר לחברות הבנייה למשוך אליהן עובדים איכותיים יותר שיראו את העבודה בענף כאתגר.

שרון בן צבי היא סמנכ"לית קבוצת לוינשטין

ההמלצה של שלמה גרופמן:

דיור להשכרה ארוכת טווח

הבעיה: הסכום העצום שנזרק על תוכנית מחיר למשתכן ואינו פותר את בעיית הדיור.

שלמה גרופמן, יו"ר איילון / צילום: איל יצהר

ההמלצה: לחוקק חוק דיור להשכרה לטווח ארוך של עשרות אלפי דירות בשיתוף פעולה עם חברות הביטוח, המשקיעים המוסדיים וגורמים אחרים שישקיעו בבניית הדירות ובהשכרתן.

שלמה גרופמן הוא יו"ר קרן פייר ויו"ר איילון אחזקות

ההמלצה של נחמה בוגין:

לבטל את מחיר למשתכן

הבעיה: זוגות צעירים ממתינים שנים לדירה לא מתאימה, במיקום שלא תמיד מתאים.

נחמה בוגין/עמית ישראלי

ההמלצה: לבטל את תוכנית מחיר למשתכן ולתת לזוגות הצעירים פתרון אמיתי ונכון, למשל הטבות אישיות שיאפשרו להם להשתמש באותה הנחה שהיו יכולים לקבל במחיר למשתכן ולרכוש דירה עכשיו ובמיקום המועדף עליהם.

נחמה בוגין היא שמאית המקרקעין והמשפטנית

ההמלצה של טל תפוחי:

לשנות את "מחיר למשתכן" לתוכנית "מחיר לזכאים"

הבעיה: זכאי מחיר למשתכן מוגבלים לרכישת דירה חדשה בלבד, ורק במקום שבו זכו בהגרלה.

טל תפוחי/ צילום: שלומי יוסף

ההמלצה: לקדם תוכניות כדי שניתן יהיה לשווק מסה של מגרשים, שיורידו את הלחץ ממחיריהם. השיווק ייעשה לשוק החופשי בשיטה המסורתית של כל המרבה במחיר. הטבה לזכאים תינתן בדרך של הטבת מס בסכום קבוע עליו יוחלט, וכל הזכאים יקבלו הטבה זהה.

טל תפוחי הוא מנכ"ל גמלא-הראל

ההמלצה של ערן סיב:

אחריות של שנה לעבודות שיפוצים

הבעיה: בשיפוצים של בתי מגורים ומבני ציבור מושקעים סכומים עצומים שמחייבים רגולציה תקיפה יותר על מנת להגן על הצרכן.

ערן סיב / צלם: תמר מצפי

ההמלצה: להחזיר לשולחן את החקיקה בנוגע לחובת אחריות בת שנה לעבודות שיפוצים. כמו כן על הממשלה לבטל את פרויקט מחיר למשתכן. מעבר לכך שלא השיג את מטרתו ולא הוריד את מחירי הדירות, הפרויקט פגע דרמטית בשוק השיפוצים וגרם לירידה משמעותית בהיקף העבודות.

ערן סיב הוא יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים

ההמלצה של אדריכל יוסי סיון:

לשמור על קו הרקיע של תל אביב

הבעיה: קו הרקיע של תל אביב נוצר במשך השנים על ידי בנייה לגובה, בדרך כלל באופן לא מבוקר. לטוב ולרע, הוא יצר את סימן ההיכר ואת אופייה האורבני של העיר: גיוון ועירוב סגנונות אדריכליים מצד אחד, ומתח בין בנייה נמוכה מרקמית ועלייה לגובה מצד שני.

ההמלצה: לשמר באופן מבוקר את האיזון הנכון בין המגדלים לבין בנייה גבוהה ומרקמית של שכונות ותיקות. בתל אביב צריך לאזן בין המגדלים החדשים לבין בנייני הבאוהאוס ההיסטוריים של העיר הלבנה, נוה צדק ויפו. וכך כמובן גם צריך להיות בערים אחרות שבהן יקומו מגדלים.

אדריכל יוסי סיון הוא שותף בכיר ביסקי מור סיון