גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצליח לתנועת "הצלחה": השיגה 27 מיליון שקל בייצוגית נגד קבוצת דלק, דוד כהן וגדעון תדמור

בתביעת העמותה נטען כי בני משפחת כהן ותדמור מכרו את השליטה בחברת כהן פיתוח לקבוצת דלק, תוך קיפוח בעלי המניות של החברה מקרב הציבור • לפי ההערכות, סכום הפשרה יחולק באופן הבא: כ–22 מיליון שקל לבעלי המניות מהציבור וכ-5 מיליון שקל לתובעים ולבאי-כוחם

עו"ד אלעד מן / צילום: יובל סובול
עו"ד אלעד מן / צילום: יובל סובול

התנצלות ותיקון טעות: בנוסח המקורי של הידיעה כפי שהתפרסם אמש נפלה טעות והופיע שמו של דוד תדמור. לדוד תדמור אין כל קשר לסיפור זה ומערכת גלובס מתנצלת על שרבוב שמו.

בנובמבר 2011 מכרו דוד כהן, בתו רונה ארליצקי (כהן) וחנה וגדעון תדמור את מניותיהם ואת השליטה בכהן פיתוח לקבוצת דלק, שבשליטת איש העסקים יצחק תשובה. המכירה הולידה תביעה ייצוגית בהיקף של כ-50 מיליון שקל, שהגישה עמותת "הצלחה - התנועה הצרכנית לקידום חברה כלכלית הוגנת", נגד הצדדים לעסקה. זאת, בטענה כי בני משפחות כהן ותדמור מכרו את השליטה בכהן פיתוח לקבוצת דלק, תוך קיפוח בעלי המניות של החברה מקרב הציבור.

השבוע, יותר מ-7 שנים מאז שהוגשה התביעה, הגישו הצדדים לבית המשפט בקשה לאישורו של הסדר פשרה ביניהם. במסגרת זו הסכימו בני משפחות כהן ותדמור לשלם פיצויים בסך של כ-27 מיליון שקל לשם סגירת הפרשה, מתוכם כ-22 מיליון שקל יוחזרו לבעלי המניות שנפגעו מהמכירה; ויותר מ-5 מיליון שקל - גמול ושכר-טרחה לתנועת "הצלחה", לתובעים הנוספים (ניסן ויסמן ועזריאל ז'ולטי שהצטרפו להליך לאחר אישור ניהול הייצוגית) ולעורכי דינם.

התביעה, שהוגשה בספטמבר 2012, הייתה הייצוגית הראשונה שהוגשה על-ידי תנועת "הצלחה" וכן הייצוגית הראשונה בתחום ניירות ערך שהוגשה על-ידי "ארגון". התביעה עברה גלגולים רבים בבתי המשפט והגיעה עד בית המשפט העליון. ב-2017 אישר העליון את ניהול התביעה הייצוגית על-ידי "הצלחה" נגד קבוצת דלק, דוד כהן ובתו רונה ארליצקי (כהן), ונגד חנה וגדעון תדמור, בעילה של עשיית עושר ולא במשפט.

התביעה נסובה סביב העסקה מחודש נובמבר 2011, שבמסגרתה מכרו המשפחות כהן ותדמור את מניותיהם ואת השליטה בכהן פיתוח לקבוצת דלק. הטענה העיקרית שהעלו התובעים - שיוצגו על-ידי עורכי הדין גיל רון, אהרוני רבינוביץ', יעקב אביעד, אלעד מן ופרופ' רון שפירא - הייתה שבמועד עסקת המכר התנהלה כהן פיתוח בלי שהיה מי שהחזיק יותר מ-45% ממניותיה, כך שחובתה הייתה לבצע הצעת רכש מיוחדת, כתנאי לרכישת השליטה על-ידי קבוצת דלק.

דיווח שלא כדין

בכתב התביעה נטען כי יש לפצות את מי שהיו בעלי מניות החברה (זולת הנתבעים) במועד עסקת המכר, בסכום המשקף את פרמיית השליטה ששולמה למשפחות (מעבר למחיר מניות החברה בבורסה באותה עת), וכן להרדים את המניות שנרכשו במסגרת עסקת המכר.

לחלופין נטען כי אם ייקבע שהמשפחות החזיקו בשליטה בכהן פיתוח קודם לעסקת המכר, הרי שכהן פיתוח הפרה חובות דיווח הקבועות בחוק ניירות ערך. התובעים עתרו להרדמת המניות שנרכשו במסגרת עסקת המכר ולפיצוי כספי שהוערך בסך של 48.8 מיליון שקל.

הנתבעים - באמצעות עורכי הדין גיל אוריון וברק טל המייצגים את המשפחות; ועו"ד פנחס רובין המייצג את קבוצת דלק - כפרו ועדיין כופרים בטענות שהועלו בתביעה. בין היתר טענו הנתבעים כי המשפחות היו - כעניין שבעובדה - בעלי שליטה בחברה (מקדמת דנא, ובכל מקרה במועד ביצוע הצעת הרכש); כי המשפחות הציגו עצמן (ודווחו על-ידי החברה באופן פורמלי) כבעלי שליטה בחברה; כי דיווח החברה מאוגוסט 2011 על שליטת המשפחות בה מקדמת דנא נעשה על דעת רשות ניירות ערך ובתיאום איתה; כי מניית החברה נסחרה במחיר המשקף את שליטתם של המשפחות בחברה; ועוד.

באפריל 2014 דחה בית המשפט המחוזי את בקשת אישור הייצוגית ביחס לקבוצת דלק וכהן פיתוח, אך אישר - באופן חלקי - את הבקשה ביחס לתביעה נגד המשפחות. בהחלטת בית המשפט המחוזי נקבע, בין היתר, כי למשפחות קמה חובה לבצע הצעת רכש מיוחדת בשל דיווח אוגוסט, וכי אי-ביצועה של הצעת הרכש המיוחדת במועד הנ"ל מקים לחברי הקבוצה המיוצגת עילת תביעה בעשיית עושר ולא במשפט. העילות האחרות שנטענו בבקשת האישור, נדחו.

על החלטה זו ערערו הצדדים לבית המשפט העליון. בהמלצת בית המשפט העליון פנו הצדדים להליך גישור אצל השופטת בדימוס טובה שטרסברג-כהן ופרופ' רוני עופר. לאחר שהליך הגישור כשל, במאי 2017 ניתן פסק דינו של בית המשפט העליון, שבמסגרתו התקבל בחלקו ערעור התובעים, ואושרה הגשת תובענה כייצוגית - נגד קבוצת דלק בעילת הפרת חובה חקוקה, ונגד המשפחות בעילת עשיית עושר ולא במשפט. בקשת האישור בעניינה של כהן פיתוח נדחתה.

השאלות המרכזיות שנדונו בפסק הדין של העליון הן - האם משפחות כהן ותדמור החזיקו יחד במניות החברה באופן שהקנה להן שליטה בה מקדמת דנא? האם יש לראותן כבעלות השליטה בחברה ממועד דיווח אוגוסט ואילך? האם הופרה בענייננו החובה לפרסם הצעת רכש מיוחדת באוגוסט או בנובמבר 2011? האם יש במקרה תחולה לפטור מאחריות הקבוע בסעיף 6 לפקודת הנזיקין? והאם בנסיבות המקרה יש אפשרות סבירה כי ייפסק לטובת הקבוצה סעד בעילה של עשיית עושר ולא במשפט?

שופטי בית המשפט העליון קבעו כי "נראה שדיווח אוגוסט 2011 לבורסה, שבעטיו נמנעה דלק מלפרסם הצעת רכש מיוחדת, והעבירה את פרמיית השליטה למשפחות תדמור וכהן, נעשה שלא כדין".

השופטים ציינו כי "הדיווח התיימר להציג את המשפחות כמי שמחזיקות יחד במניות החברה באופן היוצר שליטה שלהן בה, וזאת בניגוד מוחלט לדיווחים קודמים של החברה ובהיעדר כל הסכם מתאים בהקשר זה, כנדרש על-פי חוק ניירות ערך. בנסיבות אלה יש אפשרות סבירה שייקבע כי פרמיית השליטה ששילמה דלק למשפחות נתקבלה על-ידן שלא כדין".

רם כספי גישר

בעקבות פסק דינו של בית המשפט העליון, התחדש הדיון בתובענה בבית המשפט המחוזי, וזה המליץ לצדדים לנסות וליישב את המחלוקות ביניהם מחוץ לכתליו של בית המשפט - וכך הם עשו. הצדדים פנו להליך גישור בפני עו"ד רם כספי - הליך שהוביל להסדר הפשרה שהוגש השבוע לאישור בית המשפט.

במסגרת הסדר הפשרה הוגדרו חברי הקבוצה - שהסכם הפשרה יחול עליהם - כ"כל אדם ותאגיד שהיו בעלי מניות בכהן פיתוח בתום המסחר בבורסה, ביום 30 בנובמבר 2011, למעט מי שמכר את מניותיו לקבוצת דלק במסגרת עסקת המכר שנחתמה באותו יום".

עוד במסגרת הסדר הפשרה, הנתבעים הסכימו, מבלי להודות בטענות שהועלו בתביעה ובהליכים הקשורים בה, לשלם סך סופי של 27.2 מיליון שקל - סכום שישמש את התובעים לשם תשלום לחברי הקבוצה ולמימון כל העלויות הכרוכות בהליך - בהן התשלום לחברי הקבוצה, גמול ושכר-טרחה, שכר הנאמן, החזר מימון לרשות ניירות ערך וכל יתר הוצאות ההסדר.

להערכת הצדדים, סכום הפשרה יחולק באופן הבא: 110 אלף שקל בעבור הוצאות; 122 אלף שקל החזר מימון שניתן על-ידי רשות ניירות ערך (עבור חוות-דעת וגישור); 21.85 מיליון שקל כפיצוי לחברי הקבוצה; וגמול ושכר-טרחה בסך כ-5.1 מיליון לתובעים ולבאי-כוחם. 

עוד כתבות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ