גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ליתר ביטחון: מי סבור שיש להתמודד עם פסימיות באופטימיות?

וגם: על בחירות באווירה אחרת ועל משרד ובו אוויר הרים איטלקי

יאיר גולן, יעל רביע צדוק ויונס זולקן / צילום: רונן טופלברג וגלעד קוולרצ'יק
יאיר גולן, יעל רביע צדוק ויונס זולקן / צילום: רונן טופלברג וגלעד קוולרצ'יק

בתזמון מתאים משהו ובאווירה ביטחונית למדי, התקיים אמש ערב הגאלה הביטחוני-דיפלומטי של תערוכת הביטחון והגנת המולדת ISDEF 2019 מקבוצת אבנון. אל מלון הרודס בהרצליה הגיעו נציגים ונציגות של המערכת הביטחונית והתעשיות הרלוונטיות, שגרירים ושגרירות, לצד משלחות שהגיעו לישראל כדי לבחון טכנולוגיות ביטחוניות מקומיות.

יונס זולקן, מנכ"ל ISDEF הבינלאומית, הסביר בפתח הערב כיצד הם משמשים פלטפורמה למינוף עסקים ולשיתופי פעולה ליצרנים, לקראת הכנס שייערך ביוני.

יעל רביע צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ עדכנה על "התזכורת למציאות הישראלית", היא אמרה שהיא "מודה למדינות שתומכות בישראל ומפגינות סולידריות. הניסיון של ישראל מבוסס על המציאות שלה, על חדשנות וקריאטיביות. ממשלת ישראל לוקחת מקסימום אחריות כשזה מגיע לניסיון בביטחון".

האלוף יאיר גולן, לשעבר סגן הרמטכ"ל, הוסיף כי "יש לחימה כרגע מכיוון עזה וזה יכול להשפיע על כל ישראל. הלחימה בעזה מהווה רקע מעניין לכנס הזה ואולי זה מייצג את המציאות הישראלית יותר מכל דבר אחר. ישראל, ב-71 השנים האחרונות, מתמודדת עם טרור כל שנה. אני חושב שהיום חשוב לנו לשתף בידע הזה את כולם כדי להילחם בטרור. אני מאחל לכולם שנוכל להסדיר את העתיד שלנו בצורה טובה. בעולם שלנו אין פתרונות קלים, ואין פתרונות טובים. יש רע ויש גרוע, ואנחנו צריכים להתמודד עם הכול. זה נשמע פסימי אך אנחנו צריכים להתמודד באופטימיות גדולה".

עוד השתתפו: ד"ר סוזנה ואזום-ריינר, שגרירת גרמניה בישראל; מריאנו קאצ'ינו' שגריר ארגנטינה בישראל; נמרוד שפר, מנכ"ל התעשייה האווירית; קרין מאיר רובנשטיין, מנכ"לית ונשיאה של האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות IATI; סגן השר מייקל אורן ואחרים.

על בחירות באווירה אחרת ועל משרד ובו אוויר הרים איטלקי

השבוע, רגע לפני שהמצב הביטחוני הרעוע תפס את הכותרות, התכנסו במוזיאון תל אביב לאמנות בכירים ובכירות, משווקים ומשווקות מחברות קמעונאות שונות. המטרה: חגיגת בחירות. לשם שינוי, לא מדובר בבחירות לכנסת, אלא בבחירת מוצרי השנה, בדגש על חדשנות.

לצד ההכרזות והשבחים המרובים למוצרים השונים, עיקר החגיגה היה במינגלינג. כך למשל, שמחה ענת גרוס-שון, מנכ"לית חטיבת החלב של תנובה, לפגוש את יואש בן אליעזר, משנה למנכ"ל טמפו. השניים מכירים עוד מהימים שבהם עבדה שון-גרוס בטמפו, ואף קיבלה את בן אליעזר לעבודה. 

את האירוע אירחו וערכו אתי עמיעד וערן יסעור, מארגני התחרות. הם קיבלו את פניהם של: רביב ברוקמאייר, מנכ"ל גולף (שהגיע רגע לפני פרסום דוחות החברה והתפטרותו של היו"ר, אפי רוזנהויז); ניצן לביא, מנכ"ל סופר פארם, דני לוזון, המשנה למנכ"ל ועופר לוי סמנכ"ל הסחר והשיווק; רונן בר שלום, מנכ"ל כתר ישראל; שלום זידלר, בעלי ויסוצקי; אבי שומר, מנכ"ל ומבעלי צומת ספרים; יפית גרינברג, מבעלי סטימצקי; רמי לוי, בעלי ומנכ"ל רמי לוי שיווק השקמה; אורי וטרמן, מנכ"ל BE; אבי אדרי, מנכ"ל סינמה סיטי; עזרא כהן, מייסד  ומבעלי השליטה במחלבות גד; אסף אזולאי ראש מטה השיווק של בנק הפועלים; ירון אנג'ל מנכ"ל ובעלי מאפיות אנג'ל; עמיחי קילשטיין, מנכ"ל H&M ישראל; יורם בדש, מנכ"ל מחסני חשמל; ואחרים.

אורחת נוספת הייתה מרטינה פוסטל, מנהלת השיווק של לואקר, שהגיעה היישר ממילנו לאחר שבשבוע שעבר נערך הטקס המקביל שם. היא סיפרה שהנוף מצפון איטליה שמופיע על  אריזת לואקר הוא הנוף שנשקף מחלון המשרד שלה במטה החברה.

אבי שומר, עזרא כהן ורביב ברוקמאייר / צילום: רפי דלויה

דני לוזון, ניצן לביא ואתי עמיעד / צילום: רפי דלויה

יפית גרינברג ורמי לוי / צילום: רפי דלויה

עושים עסק: חנוך ברקת מזכיר מה חשוב להביא בחשבון

חנוך ברקת, יו"ר ומייסד קרן דואליס להשקעות חברתיות, היה אורח אירוע הענקת התארים במנהל עסקים של הפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב. אל בית התפוצות בתל אביב הגיעו ביום א' הבוגרות והבוגרים, כשבמברכים היו פרופ' משה צבירן, דיקן הפקולטה; טלי שקל-גרף, מנהלת תוכניות האקזקוטיב MBA; אורית מנדלסון שהם, מנהלת התוכניות היוצאת, וד"ר יובל קליש, המנהל האקדמי של התוכניות.

ברקת, שבעצמו הוא בוגר תכנית קלוג-רקנאטי למנהלים בפקולטה, הסביר על הדרך שעשה בעשור האחרון כמשקיע המלווה עסקים חברתיים. "למרות ההתפתחות של התחום המונה כיום כמה מאות של עסקים חברתיים, עדין מדובר בשיעור קטן", הוא הבהיר.

הוא הזכיר כי "מדובר על עשייה עם משמעות שחודרת יותר ויותר לתחום הניהולי, כך שכל מנהל יכול לקחת החלטה במסגרת הפעילות שלו לשלב את הנושא החברתי, ובכך להשפיע על הסביבה. ככל שהנושא יתפתח יהיו יותר ויותר עסקים שפועלים לטובת החברה", אמר ברקת.

הוא הדגים כיצד קבוצה בראשות השף אייל שני נכנסה לשותפות עם קרן דואליס, שבמסגרתה ישולב נוער בסיכון במסעדות. "זו דוגמה לכך שההכרה בערך העסקי בשילוב הערך החברתי תופסת תאוצה. המטרה היא להתרחב משמעותית גם בתחומי פעילות נוספים", הוא הצהיר.

יובל קליש, אורית מנדלסון שוהם, טלי שקל־גרף, חנוך ברקת ומשה צבירן / צילום: חן גלילי

נעמי הורביץ תפעיל את טרקלין העסקים שיקימו עידו וצחי חג'ג'

חברת ניטן תאי שבבעלות אשת העסקים נעמי הורביץ, זוגתו לשעבר של איש העסקים חיים הורביץ, תתפעל את טרקלין העסקים של חברת הנדל"ן האחים חג'ג'. הטרקלין יופעל בקומה ה-14 של מתחם מגדלי הארבעה בתל אביב, שאותו הקימה החברה בשנים האחרונות.

לצורך הקמת ותפעול המתחם הקולינרי (שיכלול מסעדה, אולם כנסים ואירועים, בר קפה וספא אורבני) הקימה חג'ג' חברה נכדה ייעודית בשם "קבוצת חג'ג' טרקלין עסקים" (שהיא חברה בת של חג'ג' יזמות עסקית) שתשקיע בהקמת המתחם 20-15 מיליון שקל.

מדוחות חג'ג' שפורסמו אתמול עולה כי ניטן תאי, שהוקמה על-ידי חיים ונעמי הורביץ (שכאמור נפרדו באחרונה) ומפעילה בין השאר את המסעדה התאילנדית בשם זה ברחוב הארבעה בתל אביב, תחתום בקרוב עם האחים חג'ג' על הסכם ההפעלה. ניטן תאי תעניק לחג'ג' טרקלין שירותי הקמה, ניהול והפעלה של המתחם, "בין היתר באמצעות השף שחף שבתאי, כאשר בתמורה לשירותים אלו, תהיה זכאית ניטן תאי לתמורה הונית או כספית, על פי שיקול דעתה".

בנוסף, צפויה חג'ג' טרקלין להתקשר עם קבוצת Art & Lounge המתמחה בהקמת מתחמים ייחודיים כדוגמת המתחם, "וזו תעבוד בשיתוף פעולה עם ניתן טאי לצורך הקמת וניהול המתחם".

את המימון הנדרש להקמת המתחם, הפעלתו ותפעולו, תספק חג'ג' טרקלין, "כאשר הסכומים הנדרשים לפתיחת המתחם יועמדו לחג'ג' טרקלין על ידי החברה כהלוואות בעלים ו/או באמצעות מימון בנקאי שתיטול חג'ג' טרקלין מעת לעת".

חברת ייזום הנדל"ן של האחים עידו וצחי חג'ג', שדיווחה אתמול על רווח נקי של 115 מיליון שקל ב-2018, נסחרת בתל אביב בשווי של 437 מיליון שקל.

נעמי הורביץ / צילום: סיון פרג'

מפגשים מהגיל השלישי: הטכנולוגיה בשירות נפגעי האלצהיימר 

מגוון טכנולוגיות למען הגיל השלישי הוצגו אתמול בפני בכירים ובכירות מעולם הרפואה. זאת כחלק ממפגש בינלאומי של המרכז הרפואי הישראלי לאלצהיימר ברמת גן.

במסגרת זו הציעו חברות ישראליות, פיתוחים המתאימים לחולי אלצהיימר, כאשר בקהל המאזינים היו נציגים שהגיעו בין היתר מיפן, מוייטנאם, מרוסיה, מקנדה, מקניה ומארה"ב, ואת פניהם קיבלו ניתאי אליאש, מנכ"ל המרכז לאלצהיימר, ופרופ' מיכאל דוידזון, יו"ר המרכז. 

כך למשל, הוצגו פיתוחים להפגת בדידות, טכנולוגיות שמזהות בזמן אמת הפרעות קצב לב, נפילות, שינויים בלחץ הדם, שינויים בטמפרטורה וכיו"ב. רועי טל, מנכ"ל ובעלי טוגדר מוזיקה, המפתחת אפליקציית מוזיקה טיפולית-חברתית להפחתת בדידות בגיל השלישי, הסביר כיצד ניתן להעניק טיפול משמעותי לדמנציה, בעזרת פלייליסט המותאם באופן אישי לכל מטופל. 

בנושאי הדברים בפן הרפואי במפגש היו: ד"ר אליסון סקולר, נציגת בית החולים בייקרסט בקנדה; פרופ' מארי סאנו, מומחית לנוירולוגיה מבית החולים הר סיני בניו יורק; ד"ר ג'ודית קורנפלד מהמרכז לפיתוח חדשנות וטכנולוגיה בארה"ב; ווי זהאנג וניה איגון, מנהלי בתי חולים בסין, ואחרים.

אמוץ אליאש, מארי סאנו, ווי זהאנג וניה איגון/ צילום: יוני רייף

עוד כתבות

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

מחשש לתקיפה? ספינה איראנית עזבה את חופי תימן

דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק • מנהיגי הארגון הכלכלי הבינלאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • במהלך הלילה והבוקר נשמעו אזעקות באזור מטולה • האיחוד האירופי צפוי להטיל סנקציות על איראן • עדכונים שוטפים 

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

עליות באירופה; מגמה דומה בחוזים העתידיים בארה"ב

הדאקס נסחר סביב רמות הבסיס ● הניקיי עלה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

קניות אונליין / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בבורסה המקומית; ת"א בנקים 5 מטפס ב-1.5%

ת"א 35 עולה ב-0.8% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.4% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים