גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התחרות בבנקאות: המפלגות מציגות חוסר מקוריות | מאץ' בחירות

"גלובס" חושף את עמדות המפלגות ב-16 הסוגיות הכלכליות הבוערות ביותר ● והפעם: איך תעודדו את התחרות בין הבנקים ● מפלגות השלטון מתהדרות בהפרדת חברות האשראי מהבנקים, חד"ש־תע"ל מציעה לחזק את בנק הדואר במקום להפריט אותו ובאיחוד מפלגות הימין מציעים בנק חברתי

אורלי לוי אבקסיס/  צילום: תמר מצפי
אורלי לוי אבקסיס/ צילום: תמר מצפי

מה שאלנו: כיצד בכוונתכם לעודד תחרות בבנקים? האם הייתם משנים את אופי הפיקוח על הענף?

גשר: חינוך פיננסי הוא תנאי להגברת התחרות

"יש להבין מה מטרת התחרות. נעשה רבות בשנים האחרונות לייצר תחרות על האשראי לצרכנים. אבל ללא חינוך פיננסי מצד הביקוש ופיקוח מצד ההיצע אנו עלולים להטביע את משקי הבית בחובות. חשוב להבין שבשנים הקרובות הסקטור הבנקאי עומד בפני שינוי - לכן המדינה צריכה לתת תמיכה אקטיבית לתעשיית הפינטק ולתמוך בהקמת גופים שיוכלו לפרק את סל השירותים הבנקאיים על כל מקטעיו מבלי להפחית את ההגנה על הלקוח. לעיתים אנחנו עדים בצורה תמוהה לכך שהבנקים מעלים בתזמון מסוים את הריבית על המשכנתאות או העמלות וזה צריך להדליק נורה אדומה. ככל שיהיו יותר שחקנים התחרות תהיה יותר גדולה".

■ ניתוח "גלובס": כולם רוצים עוד שחקנים, אבל בפועל הם לא מגיעים. לגבי החינוך הפיננסי והתמיכה בפינטק - אנחנו בהחלט בעד.

מי המאץ' הכלכלי שלכם? לחצו כאן לשחק

מאץ' הבחירות

הליכוד: מיישמת את מסקנות הוועדה להגברת התחרות

גם הפעם לא נמסרה תגובה מהליכוד, אבל תחת הממשלה בראשותה פעלה ועדת שטרום להגברת התחרות בבנקים, נקבעה הפרדת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים ובקרוב צפוי לצאת לדרך מאגר נתוני אשראי של כלל הלקוחות, שיאפשר לחברות המתחרות בבנקים להציע הלוואות ללקוחות ובכך לשפר את תנאי האשראי עבור הלקוחות.

■ ניתוח "גלובס": שלב החקיקה נגמר, עכשיו צריך לראות אם כל הצעדים יגבירו את התחרות במערכת הבנקאית. הערכה שלנו: רק מאגר נתוני אשראי עשוי להביא לשינוי בשוק.

הימין החדש: להציע שירותי בנקאות של בנקים זרים

"נפעל להמשך יישום מסקנות ועדת שטרום בשינויים מסוימים, ונקדם תחרות בבנקאות באמצעות הקלת התנאים לפתיחת בנקים חדשים והצעת שירותי בנקאות לישראלים על ידי בנקים זרים".

■ ניתוח "גלובס": מעניין לאילו שינויים בחוק שטרום מכוונים במפלגה. הקלות לשחקנים חדשים כבר ניתנו, ניסיונות להביא בנקים זרים נעשו, ועדיין אף אחד לא מגיע. אולי השוק פה פשוט לא אטרקטיבי לשחקנים זרים.

העבודה: תומכים בהמשך קידום הרפורמה בבנקים

"בכנסת האחרונה אושרה רפורמה בבנקים, המשקפת כיוון חיובי בפיקוח ובתחרות בין הבנקים ויש להמשיך ולקדם אותה. מפלגת העבודה תמכה ברפורמה, ואנחנו סבורים שיש להמשיך ולפעול למימושה ויישומה בפועל".

ניתוח "גלובס": בשביל ליישם את הרפורמה לא צריך את הפוליטיקאים.

כולנו: "התחלנו בוועדת שטרום, נמשיך עם הטייקונים"

"אנו מתקרבים בצעדי ענק לקראת יישום צעדים מרכזיים ברפורמה בבנקאות שחוקקה את מסקנות ועדת שטרום ותביא לשיפור דרמטי בתנאים לפתיחת בנק ולהגברת התחרות. בנוסף, צפויות להתפרסם מסקנות ועדת הטייקונים (ועדת החקירה הפרלמנטרית להתנהלות המערכת הפיננסית בהסדרי אשראי ללווים עסקיים גדולים), ונפעל לקדם גם אותן בכנסת הבאה, כדי לשפר את תפקודו של הפיקוח באופן שישרת את האינטרס הציבורי".

■ ניתוח "גלובס": אל תצפו למהפכה כמו שראינו בענף הסלולר. נראה שבכולנו מיצו את עניין מאמצי החקיקה בנושא התחרות, ועכשיו הם עוברים לנושא האשראי ללווים הגדולים

ישראל ביתנו: שדרוג טכנולוגי יפשט מעבר מבנק לבנק

ח"כ המפלגה עודד פורר הביע תמיכה לפני שנה בהקלת המעבר של לקוחות בין בנקים, לרבות אפשרות מעבר באופן מקוון. "הבנקים אמרו פה בדיון הקודם שהם משתמשים במערכות מחשוב משנות ה-80, ולא טרחו עד היום לעדכן אותן למרות הרווחים העצומים שלהם, ועכשיו באים ואומרים שמכריחים אותם לשדרג בעלויות עצומות. לוחות הזמנים של החוק לא הגיוניים כלל, וצריך לקצר את הזמנים לכולם - למשל לגדולים תוך שנה ליישם את החוק, ולקטנים לתת הגנת ינוקא מסוימת של שנתיים ליישום".

■ ניתוח "גלובס": הבנקים ישקיעו מאות מיליוני שקלים בהקמת מערכת שכזו. באנגליה מערכת דומה לא הגדילה את המעבר בין בנקים. האם בישראל המצב יהיה אחר?

כחלון לבן: לפיד תמך בבנק קואופרטיבי - מה חושב גנץ?

מכחול לבן לא נמסרה תשובה, אולם אם מניחים שעמדת המפלגה היא כעמדת אחד ממועמדיה לראשות הממשלה, יאיר לפיד, הרי שלפחות ידועה תמיכתו בהקמת בנק קואופרטיבי בישראל. ב-1 בדצמבר 2013 יצאה הודעה לעיתונות ממשרד האוצר על פגישתו של שר האוצר יאיר לפיד עם יזמי הבנק הקואופרטיבי. במהלך הפגישה הביע לפיד תמיכה בהקמת בנק קואופרטיבי בישראל. "בנק שכזה ייתן מענה קודם כול למשקי הבית ולעסקים קטנים על ידי קבלת אשראי בריבית נמוכה יותר ותשלום עמלות מינימליות", נכתב בהודעה.

■ ניתוח "גלובס": אף שנקבעו כללים וניתנו הקלות, ולמרות כמה יוזמות בנושא, עדיין לא קם בנק קואופרטיבי, אז אולי אין לכך מספיק ביקוש.

זהות: פחות יציבות, יותר תחרות - אבל בזהירות

"כיום הפיקוח על הבנקים מדגיש מאוד יציבות על פני תחרות. אנחנו בעד הקלת הפיקוח ומתן אפשרות מעשית לבנקים חדשים לתת שירות בארץ. אם כי נדגיש שיש להתנהל כאן בזהירות יתרה".

ניתוח "גלובס": גם הקלות וגם זהירות? נראה שרוצים לאכול את העוגה ולשמור אותה שלמה.

איחוד מפלגות הימין: הקלות לבנק חברתי ואיחוד גופי הפיקוח

"התחרות בבנקים תיעשה באמצעות הקלה רגולטורית להקמת בנק חברתי וחיזוק הפיקוח על הבנקים, בין היתר באמצעות איחוד גופי הפיקוח על הבנקים ועל שוק ההון, למניעת ארביטראז’ רגולטורי".

ניתוח "גלובס": כבר ניתנו הקלות להקמת בנק חברתי, והוא עדיין לא הוקם. כמו כן לא ברור איך איחוד בין בנק ישראל לרשות שוק ההון אמור לשפר את התחרות.

חד"ש-תע"ל: לחזק את בנק הדואר במקום להפריט אותו

"יש להקים בנקים קואופרטיביים - במילים אחרות: בנקים שבבעלות הלקוחות; לחזק את בנק הדואר (במקום להפריט אותו) ולהופכו לבנק הלוואה וחיסכון לשכירים, עצמאים ומעסיקים קטנים. יש להקים בנק ממלכתי למשכנתאות - ללא מטרות רווח.

ניתוח "גלובס": רעיון טוב, אבל כבר שנים מנסים להפוך את בנק הדואר לשחקן משמעותי, אך גורמים שונים תוקעים את היוזמה.

ש"ס: התחרות בבנקים אינה על סדר היום של המפלגה.

ש"ס לא מסרה תגובה לפנייתנו, וגם לא נמצאה התייחסות ישירה של נציג כלשהו של המפלגה לנושא התחרות בבנקים.

ניתוח "גלובס": בהתחשב בכך שחלק לא מבוטל מהבוחרים של ש"ס סובלים מהתחרות הנמוכה במערכת הבנקאית, חבל שלש"ס אין עמדה בנושא.

יהדות התורה: התנגדו למיזוג מזרחי-אגוד בגלל פגיעה בתחרות?

המפלגה לא השיבה לפנייתנו, אך בעבר גפני תקף את הפיקוח על הבנקים על אישור מיזוג מזרחי- טפחות ובנק אגוד בגלל פגיעה בתחרות, ואיים על המפקחת, חדוה בר, כי יפריד את הפיקוח מבנק ישראל.

■ ניתוח "גלובס": יהדות התורה מתעניינת בבנקאות בעיקר בנושאים הקשורים למגזר שלה, כגון הגנה על הגמ"חים.

מרצ: בנקים בבעלות הלקוחות - אגודות פיקדון ואשראי

"עידוד הקמת אגודות פיקדון ואשראי - שיוכלו להציב לבנקים אלטרנטיבה בבעלות לקוחות".

■ ניתוח "גלובס": כבר נעשו ניסיונות כאלה, ולא קמו אגודות שהתחילו לפעול.

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון