גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השקעות העתק של היצרנים, הטירוף של הנהגים: סבב הפורמולה 1 חוזר לחיינו עם כמה חידושים מסוכנים

השקעות העתק של היצרנים, הטירוף של הנהגים, והקצב הכי מהיר ועצבני בעולם המוטורי ● סבב הפורמולה 1 פתח החודש את עונתו ה-70 והמספרים רק הולכים ונהיים מסחררים ● החזיקו חזק

צילום: Daniel Vojtech-NETFLIX
צילום: Daniel Vojtech-NETFLIX

מיד אחרי שחמשת האורות שמעל מסלול המרוצים בבחריין יידלקו זה אחר זה ביום ראשון הקרוב, ואז ייכבו בבת אחת, 20 נהגים יצמידו את דוושת התאוצה לרצפת הטיל הקרקעי שבו הם יישבו וישגרו את עצמם קדימה. המנועים יסתובבו במהירות של כ-12,000 פעמים בדקה ויסחטו מעצמם עד 870 כוחות סוס, והרעש יחריש את אוזניהם של 70 אלף הצופים שיתגודדו מסביב למסלול, ושל מאות המיליונים שיצפו באירוע בטלוויזיה או באינטרנט. גחונות המכוניות שבשלב הזה יהיו עדיין מלאות עד להתפקע בדלק, ישתפשפו על האספלט ויתיזו ממנו ניצוצות ואחרי שניות ספורות הנהגים יגיעו לפנייה של בערך 160 מעלות. טור המכוניות יתעקל לתוכה ימינה כמו נחש צבעוני, צווחני ורב מפרקים, ואז יפנה שמאלה, שוב ימינה ויאיץ לתוך הישורת הראשונה של המרוץ. לקראת סופה יגיעו רוב המכוניות למהירות של כ-320 קמ"ש.

ניסיון העבר מלמד שמספר כלי הרכב שמשתתפים במרוץ עשוי להצטמצם כבר בשלב זה. המאמץ הנואש להשתחל לפני מכוניות אחרות, המסלולים הצרים, המהירות הבלתי סבירה והעובדה שגלגליהן של מכוניות פורמולה 1 אינם מכוסים בשום דבר, מייצרים שלל רגעים מפחידים. נגיעה קלה של צמיג בצמיג במהירויות הללו, לא רק שעשויה לגרום לאחד מהם או לשניהם להתנתק ממקומם ולטוס באוויר כמו משקולת ענקית, אלא שתגובת השרשרת שנוצרת לעיתים בשל ההתנגשויות הקטנות לכאורה הללו, יכולה לחולל תאונות מאסיביות בהרבה, שמערבות מספר גדול של מכוניות.

הגרנד פרי של בחריין הוא המרוץ השני בעונה ה-70 של אליפות הפורמולה 1 (הראשון נערך במלבורן לפני שבועיים) - סבב המרוצים המהיר, היקר והיוקרתי ביותר בעולם. בעונת פורמולה 1 מתקיימים 21 מרוצים בחמש יבשות, ומשתתפים בהם עשר קבוצות, שלכל אחת מהן שני נהגים ומאות אנשי צוות. החבורה הזאת, שכוללת מהנדסים, מכונאים, מתכנתים, מחליפי צמיגים, אסטרטגים, אנשי יחסי ציבור ומה לא, עוברת לאורך עונת מרוצים ממסלול למסלול כמו קרקס נודד.

כמעט כל ענף ספורט מקצועני הוא עסק גדול, אבל סבב הפורמולה 1 הוא הגדול מכולם. השילוב של חברות רכב ענקיות שמשתמשות בסבב לקידום מכוניות הנוסעים שלהן; של מרוצים שבכל אחד מהם צופים מאות מיליוני בני אדם; של מותגי-על בינלאומיים שששים לתת לסבב חסות, ושל תדמית קוסמופוליטית שבנויה מקוקטייל משונה של יוקרה, נוסטלגיה, אומץ לב, נהנתנות ושמפניה, לוקח את העניין לקצה.

כל דבר בספורט הזה עולה הרבה מאוד כסף: מהמסלולים שבנייתם עולה מאות מיליוני דולרים, דרך פיתוח המכוניות והמנועים, עבור במשכורותיהם של הנהגים הטובים ביותר שיכולות להגיע ליותר מ-50 מיליון דולר לעונה, ועד לסכומי החסויות שמחליפים ידיים. לא רק שכל המסלול מוקף בשלטי פרסומת, ושמעליו בדרך כלל מרחפים בלונים או צפלינים שכל שטחם הוא פרסומת אחת גדולה, אלא שהמכוניות והנהגים עצמם משמשים כלוח מודעות נייד. אין אף סנטימטר מרובע שנמצא מחוץ לתחום, כאשר בהתאם לסכום שמשלמים המפרסמים לקבוצות (הפורמולה נובעת ממוניטין העבר ומביצועי ההווה) נמכרים עליהן שטחים בגדלים משתנים.

על מכונית טיפוסית, למשל, תוכלו לאתר לוגואים של שמני מנוע, חברות נפט ותעופה ושילוח, רשתות בתי מלון, מותגי מחשבים, בירות, שעונים, משקפיים ומה לא. גם קסדות הנהגים וכל חלק בפלג הגוף העליון של החליפות חסינות האש שלהם משמשים כפיסות נדל"ן יקרות ערך שנמכרות למרבה במחיר. מיותר כמעט לומר שישנן הרבה מאוד חברות שישמחו להוציא מיליונים רבים של דולרים בעבור טלאי קטן שתפור לצווארון חליפת הנהג ושנושא את הלוגו שלהן.

על-פי ההערכות, כדי להחזיק קבוצת פורמולה 1 ברמה בינונית - תכנון המכונית, בנייתה, תחזוקתה, שינועה ברחבי העולם ותשלום משכורות - צריך לפחות 120 מיליון דולר לשנה. קבוצות ותיקות וחזקות יותר כמו למשל אלו של מרצדס ושל פרארי, מוציאות הרבה-הרבה יותר (ראו תרשים). המצב הזה יוצר מציאות לא שוויונית. בעוד שכל קבוצה מנסה לפתח מדי שנה את מכונית המרוץ הטובה ביותר שהיא מסוגלת לייצר, ברור לכולם שאיכות התוצאה הסופית שלהן תלויה בסכומים המושקעים בתהליך.

סצנה קצרצרה בסדרה התיעודית החדשה של נטפליקס "פורמולה 1: המרוץ לניצחון", מדגימה את הנקודה היטב. עיתונאי שפוגש את גונטר שטיינר, מנהל קבוצת הפורמולה 1 העצמאית של "האס" - הקבוצה האמריקאית הראשונה בתחום אחרי 30 שנים - שואל אותו כמה אנשים מונה הקבוצה שלו. אחרי ששטיינר עונה שהוא מעסיק 212 איש, פניו של הכתב מתעוותות להבעה של התפעלות ספקנית. "למרצדס יש יותר אנשים שנמצאים בחופש כרגע", הוא מפטיר.

עשר הקבוצות המתחרות בסבב פורמולה 1

היסטוריה של פורענות

מרוצי הגרנד פרי שמהם התפתח מאוחר יותר סבב הפורמולה 1 התקיימו באירופה החל מהשנים האחרונות של המאה ה-19. הם התפתחו וצברו פופולריות במהלך שנות ה-20 וה-30, והיו חלק מגל המודרניזם של התקופה: הערצת הטכנולוגיה, הרצון לאתגר את הגבולות המוכרים והאמונה ברוח האנושית. כל זה, כידוע, נכנס לסוג של הקפאה עמוקה בשל מלחמת העולם השנייה, אבל כוח המשיכה של המרוצים המהירים והיקרים ביותר והכוחות הכלכליים החזקים שפעלו סביבם גרמו לכך שהם יחזרו בגדול. שנה לאחר תום המלחמה, ב-1946, החליטו שורה של יצרנים ויזמים על נוסחה (פורמולה) שהורכבה משורת חוקים שבהם היו המכוניות המשתתפות במרוצים צריכות לעמוד, וב-1950 יצאה לדרך האליפות הראשונה של הספורט החדש.

בראייה היסטורית, אפשר לומר שהענף ייצג את העולם החדש שנוצר אחרי ההרס הבלתי נתפס של מלחמת העולם. הוא אומנם נשלט על-ידי חברות אירופיות ואמריקאיות, אבל הוא קידש את האינדיבידואליזם, את הקפיטליזם, את החדשנות ואת הצרכנות. בניגוד לרוב ענפי הספורט האחרים, סבב הפרומולה 1 לא מתנהל תחת דגלים לאומיים אלא תחת לוגואים של חברות פרטיות. יתרה מכך, לעיתים קרובות החברה שמייצרת את המכונית ממוקמת במדינה אחת, המנוע שפועם בקרבה מגיע מחברה שממוקמת במדינה אחרת והנהג ששולט בה מגיע ממדינה שלישית.

לואיס המילטון / צילום: רויטרס Pedro Pardo

במשך השנים, הספורט הוציא מתוכו לא מעט דרמות גדולות מהחיים שנוצרות כמעט מאליהן במקומות המפגש של כסף גדול, אמביציה ענקית וסכנת מוות. המאבקים הטעונים בין נהגים כמו ניקי לאודה, ג'יימס האנט, נלסון פיקה, אלן פרוסט, איירטון סנה ונייג'ל מנסל גרמו לקהל גדול מאי פעם להתעניין בספורט במהלך שנות ה-70, ה-80 וה-90, וגם הדומיננטיות הבלתי נתפסת של מייקל שומאכר בעשור הקודם עשתה את שלה. גם דמותו יוצאת הדופן של לואיס המילטון בהקשר של הספורט הכמעט מסורתי הזה - הוא השחור הראשון בפורמולה 1 - הביאה את המכוניות המפלצתיות לתודעתם של קהלים חדשים לגמרי.

אי אפשר להסביר את סוד הקסם של פורמולה 1 מבלי להתייחס לפיל הגדול שעל המסלול. בסופו של דבר, הרי מעבר לכישורים יוצאי הדופן של הנהגים ולאומץ הבלתי נתפס שלהם שיש שיאמרו שגובל בטיפשות - צריך אמונה כדי להיות נהג פורמולה 1. אנחנו לא מדברים פה על אמונה באלוהים. זה לילדים. נהגי פורמולה 1 נדרשים להטמיע עמוק בתוך נפשם שכנוע פנימי קונקרטי בהרבה: הם צריכים להאמין בבלמים שלהם. למעשה, נהגי פורמולה 1 נדרשים לבצע שוב ושוב ושוב - כמה פעמים בהקפה ועשרות רבות של פעמים במרוץ אחד - את אקט האמונה הקיצוני ביותר שניתן להעלות על הדעת.

על מה אנחנו מדברים? קחו למשל את פנייה מספר 1 בגרנד פרי של בחריין שמתמצתת לא רע את המהות המזוקקת של מרוצי הפורמולה 1. בגלל שלפחות על הנייר, המכוניות דומות למדי בעוצמתן, ומשום שהמסלולים צרים וצפופים, ההזדמנות הטובה ביותר לעקיפה מגיעה בפניות שבמסלול. המשמעות היא שבניגוד לבני אנוש רגילים שמאטים לקראת פניות, נהגי מרוצים נדרשים לפעול בניגוד לאינסטינקטים האנושיים הבסיסיים ביותר. הם דוהרים אל הפניות בשיא המהירות וצריכים לסמוך על כך שהבלמים של המכוניות יאטו אותם ברגע האחרון ממש. רק נהיגה מהסוג הזה מאפשרת שלא לבזבז שברירי שניות יקרים ומדי פעם להצליח לחלוף על פני נהג שמגלה היסוס או חוסר אמונה קל שבקלים.

אז כשבפעם הבאה תאמרו באוטומט שבלי אמונה, צסק"א לא הייתה אוכלת אותה, כדאי שתחשבו על עוצמת האמונה שנדרשת מאנשים שטסים לתוך פנייה של 160 מעלות במהירויות שמגיעות לעיתים ליותר מ-340 קמ"ש.

האדם או המכונה?

לאורך כל שנות קיומו של הסבב, התקיים בו מתח קבוע ואינהרנטי בין השאיפה להגיע לקצה המדמם ביותר של חדשנות טכנולוגית, לבין הרצון שלא להפוך את הענף לכזה שמסתמך יותר מדי על טכנולוגיה ומנטרל את הגורם האנושי. במשך השנים נכנסו לעולם הפורמולה 1 אינספור פיתוחים: מעיצוב גוף המכונית, הצמיגים, טכנולוגיית המנוע, המתלים והבלמים ועד למערכות האלקטרוניות הרבות מספור שמוטמעות במכונית.

בעקבות ביקורת קשה שהוטחה במנהלי הסבב, הוחלט ב-2008 לאסור על שימוש בכמה מערכות סיוע לנהג כמו בקרת אחיזת כביש ולהקטין מעט את עוצמת המנועים, אבל למרות זאת, עדיין מדובר בספורט מאוד טכנולוגי. לא רק שהגה המכונית נראה כמו ג'ויסטיק של חללית משוכללת ושלל הכפתורים שעליו מאפשרים לנהג לעבור בין מצבי פעולה שונים של המנוע, לשלוט בדיפרנציאל וכמובן שלדבר בכל רגע עם מנהל הקבוצה, אלא שכל המידע שהמכונית מייצרת, משודר בזמן אמת לסככת הבקרה שלה.

חיישנים ייעודיים אוספים מידע על טמפרטורת הצמיגים שיכולה לטפס ל-120 מעלות צלזיוס ועל טמפרטורת הבלמים שעשויה להגיע ל-1,000 מעלות, על יעילות זרימת האוויר והדלק במנוע ועל אלף ואחד דברים אחרים, כולל הדופק ולחץ הדם של הנהג. כשמתבוננים על אנשי צוות ניהול המרוץ שנועצים מבטים מרוכזים בעשרות מסכים שמשדרים אליהם אינספור נתונים ותמונות, אפשר בקלות לחשוב שמדובר בחדר בקרה של נאס"א.

השינויים שהוכנסו השנה לפורמולה נוגעים פחות למערכות אלקטרוניות, אבל הם אמורים להגביר בהרבה את התחרותיות בספורט. בגלל מהירויות הנסיעה הגבוהות, ארבעת הגלגלים החשופים שלהן מייצרים מערבולות אוויר שמקשות מאוד על המכוניות שמאחור להתקרב ולעקוף. כדי לטפל בבעיה, נדרשו יצרניות המכוניות להכניס סדרה של שינויים - בעיקר בכנפיים הקדמיות ובכנף האחורית - שיגרמו לאוויר לזרום בצורה שונה סביב המכוניות. יישום השינויים הללו כמובן עולה הרבה כסף: צריך לבנות בשבילם מודלים ממוחשבים; צריך לבחון אותם במנהרות רוח; צריך לעדכן את הסימולטורים הקיימים וכמובן שצריך לבנות כמה חלקים מחדש, לראות שהכול יושב פיקס ולתת לנהגים להתנסות במכוניות החדשות.

מכיוון שהעונה הנוכחית רק החלה, קשה עדיין לדעת אם הכנסת השינויים לפורמולה אכן תגביר את התחרותיות בסבב ותאפשר גם לנהגים פחות מוכרים להתברג למקומות הראשונים, אבל נכון לעכשיו, עלותם הגבוהה נותנת יתרון נוסף לקבוצות הגדולות והמבוססות.

אנדי גרין מקבוצת רייסינג פוינט החדשה (לשעבר פורס אינדיה) הגדיר את השפעת השינויים על הקבוצה כ"מכה גדולה". "כשהכנסנו בפעם הראשונה למנהרת הרוח את המכונית החדשה שבנינו על סמך החוקים החדשים, איבדנו כמה שניות לכל הקפה והמכונית גם הייתה הרבה פחות יציבה. זו הייתה התוצאה הכי גרועה שיכולנו לצפות לה, אבל אני מקווה שאולי יהיו לה יתרונות בדמות מרוצים צמודים יותר".

מבט על רשימת הזוכים במרוץ הראשון של העונה מגלה כי בשלב זה לא נרשמו הפתעות מרעישות. ולטרי בוטאס ממרצדס ניצח במרוץ, אחריו הגיע בן קבוצתו לואיס המילטון שמחזיק כבר בחמישה תוארי אליפות אישיים. למקום השלישי השתחל מקס ורסטאפן הצעיר מרד בול; ושני הנהגים של פרארי - סטבסטיאן פטל שברשותו ארבעה תוארי אליפות וצ'רלס לקלרק - התמקמו במקומות הרביעי והחמישי. חובבי הספורט מקווים שמתוך האבק שיחוללו השינויים במכוניות יצוצו במהלך העונה כישרונות אדירים שעדיין לא זכו למלוא ההילה שמגיעה להם לדעתם, ושהקרבות יהיה יותר אישיים ופחות תאגידיים.

התמונה כנראה תתבהר במהלך העונה, אבל בפורמולה 1, הדהרה שנמדדת בשברירי שניות ובמילימטרים בדרך כלל נמשכת עד הרגע האחרון, מה שאומר שאת זהותם של המנצחים והמפסידים הגדולים נדע בבירור רק ב-1 בדצמבר, כשהדגל המשובץ יתנוסס בפעם האחרונה השנה בקו הסיום של הגרנד פרי של אבו דאבי. 

המרוצים של השנה (לא כולל מרוץ הפתיחה במלבורן שכבר היה)

אפקט איירטון סנה | התאונה ששינתה את הסבב

על-פי הספירה השמרנית ביותר - זו שכוללת בתוכה רק נהגים שנהרגו במהלך סופי שבוע של מרוצי גרנד פרי (אימון, מקצי דירוג והמרוץ עצמו) - גבה סבב הפורמולה 1 עד כה את חייהם של 32 נהגים. אם מרחיבים את הרשימה לנהגים שנהרגו במהלך אימונים או בזמן שנהגו במכונית פורמולה 1 באירוע אחר, המספר מגיע ל-52 בני אדם.

במשך השנים, הוכנסו למכוניות שורה ארוכה של אמצעי בטיחות שמגינים על הנהגים. הסטטיסטיקה היבשה מספקת עדות מצוינת לכך. בשנות ה-50 (במכוניות איטיות בהרבה מאלו שבהן משתמשים כיום) נהרגו 15 נהגים; בשנות ה-60 נהרגו 14; בשנות ה-70 נהרגו 12 נהגים ובשנות ה-80 המספר צנח לארבעה הרוגים. עם זאת, שני ההרוגים היחידים שנהרגו בשנות ה-90 היו אלו שחוללו את התפנית הגדולה ביותר ביחס לבטיחות בסבב.

הסיבה לאפקט המטלטל הייתה כפולה. ראשית, משום ששני הנהגים איבדו את חייהם יום אחר יום - רונלד ראצנברגר במסגרת מקצה הדירוג ביום שלפני הגרנד פרי של סן מארינו ב-1994 ואיירטון סנה במסגרת המרוץ עצמו למחרת. ושנית, בגלל הפרופיל הגבוה של ההרוג השני. סנה הברזילאי היה אחד הכוכבים הגדולים ביותר בהיסטוריה של הסבב. הוא היה יפה תואר, כריזמטי, נועז ואמוציונלי ובעל כישרון נהיגה יוצא דופן. בגיל 34 היו לו שלוש אליפויות עולם והוא נחשב לפנים של הספורט. התאונה שבה קיפח את חייו אירעה כשהוא הוביל במרוץ.

חקירת התאונה שקבעה שהתאונה אירעה בשל כשל טכני במכונית הוויליאמס של סנה, הראתה שהנהג ירד מהמסלול במהירות של 310 קמ"ש והתרסק לתוך קיר. כתוצאה מעוצמת ההתנגשות השתחרר הגלגל הימני הקדמי של המכונית ופגע בראשו בעוצמה שלא השאירה לו סיכוי. האבל הבינלאומי על מותו של סנה דחק במנהלי הסבב להכניס שורה ארוכה של שיפורי בטיחות במכוניות ובמסלולים, ובמשך עשרים השנים הבאות הם הצליחו להוריד כמעט לאפס את מספר ההרוגים.

תזכורת לכך שעדיין מדובר בספורט מסוכן בצורה נוראית, קיבל העולם ב-2014 כשג'ולס ביאנצ'י האיטלקי איבד את השליטה על מכונית המארוסיה שלו בגרנד פרי היפני והתנגש בעוצמה אדירה במנוף חילוץ שחנה לצד המסלול. הוא ספג פגיעת ראש קשה ומת מפצעיו חודשים לאחר מכן.

עוד כתבות

מה מסתתר במבול תשקיפי הנדל''ן בבורסה בת''א / איור: גיל ג'יבלי

מאקזיט לבעלים ועד כיסוי הלוואות יקרות: מה מסתתר במבול תשקיפי הנדל"ן בבורסה בת"א

בסוף שבוע אחד, 6 חברות נדל"ן חדשות פרסמו תשקיף לקראת הנפקת מניות או אג"ח ● לכולן יש מכנה משותף: גירעון בהון החוזר, שמלמד על צורך גובר בנזילות ● מהלכי ההנפקה מקודמים ימים ספורים אחרי הורדת הריבית של בנק ישראל ● גלובס צלל לתשקיפים ומביא את התוצאות והסיבות להנפקות החדשות של ת"א

עיצוב: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock

קפה מסוכן ללב? מחקר חדש מאתגר את התפיסה הזאת

מחקר חדש מגלה: צריכת קפאין מפחיתה את הסיכון להפרעות בקצב הלב ● מיקרוסופט מרחיבה את עוזר הבינה המלאכותית לצוותי הרפואה גם לאחים ואחיות ● חברת הקנאביס שיח מדיקל מציגה ירידה בהכנסות אך שיפור ברווחיות ● ריג'נטיס דוחה שוב את מועד ההנפקה ● וננוז זוכה במקום הראשון בתחרות של תערוכת הטכנולוגיה הרפואית הגדולה בעולם ● השבוע בביומד

בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי/ידיעות אחרונות

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיש בקשת חנינה לנשיא הרצוג

סנגורו של נתניהו כתב להרצוג כי "על רקע הצורך להביא לאיחוד העם ואיחוי הקרעים, ראש הממשלה נכון לצעוד בדרך זאת של בקשת חנינה, למרות שבכך הוא יוותר על זכותו לנהל את ההליך המשפטי בעניינו עד תום - וזאת מתוך ראיית האינטרס הציבורי" ● בית הנשיא: "מדובר בבקשת חנינה יוצאת דופן, שתישקל באחריות ובכובד-ראש"

צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

המניות שצפויות לעלות היום, ומה צפוי בשווקים בדצמבר

עונת הדוחות בבורסה תגיע היום לסיומה, וגל ההנפקות מתחמם עם שתי חברות חדשות ● טבע וטאואר חוזרות עם פערי ארביטראז' חיוביים ● והתחזיות של הבנקים הגדולים בארה"ב ל-S&P 500

מכשיר בדיקה של קווליטאו / צילום: אתר החברה

מניית השבבים שזינקה בת"א ב־3,000% וחברת הגמל שהרוויחה ממנה בגדול

חברת בידוק השבבים קווליטאו הציגה דוח חזק בו שילשה את הרווח הרבעוני והפחיתה את התלות בסין ● המרוויח הגדול: ילין לפידות

מימין: אורי וטרמן, רם גב, יפית גריאני / צילום: טלי בוגדנובסקי, יונתן בלום, כדיה לוי, צילום מסך

מינוי מנכ"ל כאל בישורת האחרונה: אלה שלושת המועמדים המובילים

זהות מנכ"ל כאל החדש תוכרע בימים הקרובים בצל עסקת המכירה שדיסקונט מוביל, אשר עדיין ממתינה לאישורים רגולוטריים חשובים ● מי שייבחר יידרש להציג ביצועים בתקופת אי־ודאות שתקבע את שווי חברת האשראי לבעלים החדשים ● הבכירים בעלי הסיכויים הגבוהים ביותר: יפית גריאני, שפרשה לאחרונה מישראכרט; אורי וטרמן, מנכ"ל שופרסל לשעבר; ורם גב מבנק הפועלים

פעילות כוחות צה''ל ברפיח (ארכיון) / צילום: דובר צה''ל

4 מחבלים מתבצרים חוסלו כשיצאו ממנהרה ברפיח

דיווחים בעזה: צה"ל תוקף בח'אן יונס ● מתקיימים חיפושים אחר חלל חטוף בבית לאהיא ● קטאר רומזת שיש להתקדם לשלב ב' בהסכם בין ישראל לחמאס: "זה שנותרו שני חטופים חללים - הישג אמיתי" ● גילויים חדשים על כישלון חיל האוויר ב-7 באוקטובר: "לא תקפו" ● הרמטכ"ל מקים צוות חקירה ייעודי למחדל "חומת יריחו" ● עדכונים שוטפים

בנימין נתניהו, הליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

בקשת החנינה של נתניהו: איך זה עובד והאם יש צורך בהודאה באשמה

רה"מ בנימין נתניהו יצר רעידת אדמה כשהחליט להגיש באופן רשמי בקשת חנינה לנשיא המדינה ● מה המשמעויות, וכיצד תתקבל ההכרעה? ● גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בתל אביב; מניות הבנייה והבנקים קפצו

מדד ת"א 35 עלה בכ-1% ● מדדי הבנייה והבנקים התקדמו בכ-1.5% ● טבע חצתה במהלך יום המסחר שווי שוק של 100 מיליארד שקל ● וול סטריט מסכמת שבוע חיובי של עליות, והציפיות להורדת ריבית בדצמבר הולכות וגוברות ● וגם: ההחלטה שתקבע אם יתרחש ראלי של סוף־שנה בשווקים שמעבר לים

משלוחי קוקאין שנתפסו על ידי משמר החופים האמריקאי בפורט אוורגליידס, פלורידה / צילום: ap, Rebecca Blackwell

טראמפ מתמקד במלחמה בסמים, והסטארט-אפים בתחום הביטחון מרוויחים

רחפנים, חיישנים ופלטפורמות בינה מלאכותית זוכים למיתוג מחדש ככלים למאבק ב"טרור סוחרי הסמים" ● כך, הטכנולוגיה שעיצבה את מלחמת עיראק ואפגניסטן - ולא פסחה על אוקראינה - עוברת מיתוג מחדש ומוצבת במשמר החופים בקריביים ובמדבריות הגבול המקסיקני

מימין: אלי גליקמן, ראסל אלוונגר, יוס שירן / צילום: ענבל מרמרי, יח''צ, עינת לברון

מאבק השליטה שמקפיץ את צים, והישראלית שטסה ב-160% תוך חצי שנה

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מניית צים השלימה קפיצה של כ-20% מאז פורסם מאבק השליטה הרשמי על החברה ● אבן קיסר המריאה, לאחר שהודיעה על צעדי התייעלות שתקיים ● ויצרנית השבבים טאואר טסה ב-160% על רקע בום ה-AI

הקרקע באזור התעשייה קריית אריה / צילום: יח''צ

בית המשפט: לא יוטלו היטלי השבחה בגין תוכנית קריית אריה

בית המשפט לעניינים מינהליים דחה את ערר עיריית פתח תקווה והיועצת המשפטית לממשלה, וקבע כי תוכנית המתאר של אזור התעשייה קריית אריה אינה מקנה זכויות בנייה קונקרטיות ולכן אינה יוצרת אירוע מס

קומפקטיים יותר, בפחות מ־150 אלף שקל: הטרנדים שיסחפו את שוק הרכב ב־2026

שוק הרכב צפוי להמשיך לעמוד ב־2026 בסימן המעבר מ"שוק של מוכרים" ל"שוק של קונים" ● על הפרק: ירידת המחירים צפויה להמשיך בשל המלחמות השיווקיות בין היצרנים הסינים והיבואנים שלהם, קטגוריות חדשות ידרסו קיימות, והסביבה התחרותית תהפוך קשה עוד יותר

אבי לוי, יו''ר להב אל.אר / צילום: יח''צ

כשהוא קנה את השליטה בחברת ההחזקות, היא הייתה שווה בקושי 100 מיליון שקל. היום היא שווה מיליארדים

כשהוא שולט בחברת הנדל"ן והקמעונאות להב אל.אר, הנסחרת בשווי של כ־2 מיליארד שקל, אבי לוי מביט אחורה ללא זעם על הפרידה מענקית הקניונים מליסרון שניהל: "אני אוהב את ליאורה עופר כמו אחות" ● הוא מספר על תוכניות ההתרחבות עם דלק ישראל ועל הניסיון שלא צלח להשתלטות על שופרסל, ומחמיא לאחים אמיר: "אני מוריד את הכובע בפניהם, לא חושב שהיינו מסוגלים לעשות יותר מזה"

החיסכון של סלקום מעמלות המדיה נחשף: - כ25% מהתקציב בשנה

מדיניות עבודת השיווק והפרסום החדשה של סלקום מצביעה על צוותים עצמאיים שילוו את מותגי קבוצת התקשורת ● בכך, סלקום למעשה מוציאה מהמשוואה את עמלות המדיה המקובלות בענף הפרסום, מה שיחסוך לחברה כ-10 מיליון שקל בשנה

אהרון סנקרי / צילום: פרטי

"הייתי בן 21 וחשבתי שאני מרוויח בענק": כך איבד משקיע צעיר את הכסף בפרויקט בחו"ל

אהרון סנקרי הוא רק אחד ממאות משקיעים שטוענים כי הולכו שולל בפרשת בראשית־סיגנצ'ר, שבה גויסו לכאורה כ־44 מיליון שקל במרמה ● מה אפשר ללמוד מסיפורו על זהירות בהשקעות בכלל ובחו"ל בפרט

רחפן של איירובוטיקס שאותה רכשה אונדס / צילום: יוני בן חיים

מתרחבת בקצב גבוה: החברה האמריקאית שלא מפסיקה לרכוש דיפנס־טק ישראלי

אונדס רכשה בשנים האחרונות, בין היתר, את איירובוטיקס, איירון דרון, ורובו-טים כדי לבנות מערך אוטונומי של רחפנים ורובוטים קרקעיים ● החברה נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של מעל 3 מיליארד דולר, לאחר שהשקיעה מאות מיליוני דולרים ברכישות ובגיוסי הון

מצב השווקים השבוע / צילום: Shutterstock

הטעות הגדולה ביותר שישראלים עושים בפנסיה – ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

בכל שנה 120 אלף ישראלים עושים את הטעות הזאת בפנסיה שלהם ● בוול סטריט מאמינים כי "ימי 'שבע המופלאות' הם בעיקר מאחורינו" ● מנהל ההשקעות שמסמן את ההזדמנות הבאה ● וגם: פחות מחודש מאז שהושק בקול תרועה, המדד הביטחוני של ת"א לא מצליח להתרומם

הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם ד''ר אודי לוי / צילום: פרטי

איש המוסד לשעבר שמסביר: "השקל מימן את 7 באוקטובר. עשרות מיליונים ממשיכים לזרום"

שיחה עם ד"ר אודי לוי, חוקר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון ולשעבר ראש יחידת צלצל ללוחמה בטרור כלכלי של המוסד ● על המסלול של הכסף לחמאס בקריפטו, כיצד חיזבאללה משתמש בזהב שלו כדי להתעצם ומה ישראל עושה כדי לסגור את החמצן לארגוני הטרור ● היום שאחרי במזרח התיכון, כתבה ראשונה בסדרה

מבצעי בלאק פריידי בישראל / צילום: שירה ספיר

כך מתמודדים הישראלים עם המחיר האמיתי של בלאק פריידי: בעיית ההחזרות

המחיר האמיתי של הקמעונאים ייחשף רק בינואר, כשהצרכנים יבקשו החזרים על מוצרים שקנו בהנחות הבלאק פריידי ● לראשונה: בית קפה צפוי להיפתח באולם המזוודות של טרמינל 3 בנתב"ג ● תקציב מותג הרכב החשמלי מקסוס עובר למשרד הפרסום זרמון ● וזה המינוי החדש בצמרת בנק ישראל ● אירועים ומינויים