גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהצרות של ארדואן ועד הצעד הבא של הדוד סם: מה צפוי בפתיחת הרבעון השני בשווקים

שוק האג"ח האמריקאי ימשיך לרכז עניין השבוע, לאחר ההיפוך הדרמטי בשבוע שעבר של עקום התשואות ● המשקיעים בעולם דרוכים לקראת עדכון משיחות הסחר בין ארה"ב לסין ● בריטניה צפויה לבקש מהאיחוד האירופי הארכה לברקזיט ● נגיד בנק ישראל רואה "עניים אפורים ברקע", מחיר הדלק עולה, והיום יתפרסמו נתוני הרכישות באשראי ● תחזית השווקים השבועית של "גלובס"

הדוד סם, ארה"ב / שאטרסטוק
הדוד סם, ארה"ב / שאטרסטוק

פתיחת הרבעון השני של שנת 2019 בשוקי העולם צפויה להיפתח מחר (יום ב'), לאחר שביום שישי המדדים בוול סטריט סיכמו את הרבעון הטוב ביותר זה עשור, כאשר מדד הנאסד"ק השלים זינוק של 17.4% מסוף דצמבר ועד סוף מארס, מדד הדאו ג'ונס זינק ב-12.4%, ובמקביל הנפט השלים עלייה של 32% למחיר של יותר מ-60 דולר לחבית, כשברקע הנשיא האמריקאי דוחק באופ"ק לבלום את עליית המחירים.

לאחר רבעון חלומי, שהגיע בעיקר כתגובה ל"דצמבר המר" שנרשם בסוף 2018, הנה כמה מהאירועים הבולטים שיעמדו במוקד השבוע בשווקים, עם פתיחת הרבעון השני של 2019.

1. הכאוס בבריטניה

ביום שישי האחרון היתה אמורה בריטניה לפרוש באופן רשמי מהאיחוד האירופי, אבל בריסל העניקה לה הארכה של שבועיים נוספים, על רקע חוסר היכולת של הפרלמנט לאשר את העסקה, ומתוך רצון שבריטניה לא תפרוש ללא כל הסכם. בית הנבחרים דחה ביום שישי את תוכנית הפרישה של תרזה מיי, וזאת בפעם השלישית. אם בית הנבחרים היה מאשר את העסקה, היתה הפרישה של בריטניה נדחית ל-22 במאי.

נכון לעכשיו, הפרישה נקבעה ל-12 באפריל. ואולם, בשל מחויבות הממשלה הבריטית לא לפרוש ללא הסכם, ייתכן כי משמעות הדחייה היום היא שלונדון תפנה כעת לבריסל ותבקש הארכה משמעותית, של שנה לפחות, שבה ינסו לגבש עסקה חדשה. כעת נמשכת האי-ודאות לגבי הפרישה מהאיחוד האירופי, כשברור רק שבריטניה לא תצא ללא הסכם, וכי האיחוד מוכן להעניק לה הארכה משמעותית. מעשית, זה אומר שבריטניה תשתתף בבחירות הקרובות לאיחוד האירופי, שאותו החליטו אזרחיה לעזוב במשאל עם ביוני 2016.

2. שיחות הסחר ארה"ב-סין

שוקי המניות בסוף השבוע האחרון רשמו עליות, בין השאר, על רקע הרוח החיובית שנשבה מכיוון שר האוצר האמריקאי, סטיבן מנוצ'ין, לגבי שיחות הסחר עם סין.

מנוצ'ין סיכם ביקור בסין בטון חיובי, ואמר כי "היתה פגישת עבודה מאוד פרודוקטיבית" עם הסינים. עוד הוסיף מנוצ'ין כי הוא ממתין לסגן ראש הממשלה הסיני ליו הא בוושינגטון לצורך המשך השיחות. 

3. "אין סימנים להאטה בארה"ב"

בארה"ב יפורסמו מחר נתוני המסחר הקמעונאי לחודש פברואר, עוד יפורסם מדד מנהלי הרכש בתעשייה לחודש מארס, וביום שלישי יפורסמו בארה"ב נתוני ההזמנות של מוצרי ברי קיימא.

ביום רביעי יפורסם מדד ISM למגזר השירותים, וביום שישי יפורסמו נתוני התעסוקה והשכר לחודש מארס. נזכיר כי בפברואר ההכנסה האישית בארה"ב עלתה ב-0.2%, וב-12 החודשים האחרונים ההכנסה האישית עלתה ב-4.2% (גם השכר הממוצע).

"הנתונים בארה"ב ממשיכים להיות מעורבים אך אין סימנים להאטה של ממש בפעילות הכלכלית, כתבו כלכלני לידר שוקי הון בסקירתם השבועית. "סקרי הציפיות האזוריים בתעשייה מצביעים על התרחבות, מסתמנת ירידה במספר דורשי העבודה ועלייה במכירות של בתים חדשים (במקביל לירידה בהתחלות הבנייה). לפי הערכתנו, לא צפויה הורדת ריבית הפד השנה. שוק האג"ח נראה לנו יקר, ללא תמחור בגין הפתעת האינפלציה כלפני מעלה".

באירופה, מחר יפורסם מדד PMI של מגזר התעשייה, ונתוני האבטלה. ביום רביעי יפורסם מדד PMI (משולב) באירופה, וביום שישי יפורסמו נתוני המסחר הקמעונאי. 

בשבוע שעבר, עקום התשואות בין האג"ח הקצרות (3 שנים) לבין אלה הארוכות (10 שנים) ביצע היפוך לראשונה מאז שנת 2007. מדובר באינדיקטור שנוטים לייחס לו כמנבא תקופה של מיתון, בעוד המשקיעים מוכנים לרכוש אג"ח ארוכות בתשואה נמוכה יותר, מה שמגלם צפי להורדת ריבית במשק האמריקאי. "לפי הערכתנו, שוק האג"ח משקף פסימיות יתר לגבי הפעילות הכלכלית הגלובלית", כתבו כלכלני לידר שוקי הון. "הסתכלות כוללת על הפעילות הכלכלית (עם דגש לענף השירותים) מצביעה על התמתנות אך לא מיתון, כאשר הצמיחה בענף השירותים נמשכת בקצב בהחלט סביר".

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, כותב בסקירה השבועית, כי "הבעיה העיקרית עם התהפכות העקום או האינדיקאטורים האחרים שמלמדים על ההאטה שמתקרבת היא שאין לאף אחד מאלו יכולת ללמד אותנו על התזמון שבו יורגש שינוי כיוון מהותי בכלכלה וכתוצאה מכך בשווקים. במילים אחרות, גם אם השאלה "מתי?" הפכה להיות חשובה יותר מ"האם?", לא ניתן לספק תשובה רצינית לשאלה זו. היסטורית, השתטחות עקום התשואות תמיד באה לידי ביטוי בירידות בשוקי המניות, אבל זמן התגובה נע בין חצי שנה לשנה וחצי, נתון שלא עוזר כמובן לאף אחד שרוצה להקטין סיכון באופן אופטימלי. מנגד, כיוון שאנו מניחים תרחיש עם תוצאה שלילית שההסתברות להתממשותו גדלה בכל חודש שעובר מבלי שהוא התממש, כדאי להערכתנו להתחיל כבר עכשיו בתהליך הדרגתי ומתון של הקטנת סיכונים. מודל ההסתברות למיתון שהשקנו לפני כשנה בוחן את הסיכוי למיתון בארה"ב על סמך המרחק של האינדיקאטורים בטבלה מערכים "קריטיים" שמהווים טריגר לכניסה למיתון. המודל מלמד כיום על הסתברות של 62% למיתון בשנתיים הקרובות".

4. הסחרור הפיננסי בטורקיה

הבחירות לראשות העיריות והמחוזות המתקיימות היום ברחבי טורקיה מהוות מבחן קריטי לנשיא רג'פ טאיפ ארדואן לאחר 16 שנות דומיננטיות אלקטורלית רצופות. ארדואן אינו מתמודד על אף אחד מ-50 אלף התפקידים שיאוישו בבחירות היום, והמנדט שלו כנשיא יימשך עד 2023. ואולם, המנהיג בן ה-65 ערך עצרות בחירות בקצב של עד שמונה ביום, כדי לגייס את בסיס תומכיו בקרב בני מעמד הביניים, שנפגע קשות מהאינפלציה הדוהרת, האבטלה התופחת והמטבע הלאומי החבוט.

בשבוע שעבר ארדואן אסר על הזרים למכור את הלירה הטורקית, וזאת לאחר שרזרבות המט"ח של הבנק המרכזי הידלדלו בשליש בשלושת השבועות הראשונים של חודש מארס. 

5. בשוק המקומי, הנגיד: "רואים עננים אפורים ברקע"

היום יפורסמו בישראל נתוני הכישות בכרטיסי אשראי בחודש פברואר. ביום רביעי יפורסמו במשק נתוני הכניסות והיציאות של תיירים לחודש האחרון. 

בתוך כך, מחיר הדלק יגיע ל-6.32 שקלים לליטר הלילה, אחרי התייקרות של 20 אגורות לליטר.

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמר היום במסיבת עיתונאים לרגל הצגת דוח בנק ישראל לשנת 2018, כי "מצב המשק מאוד טוב אך יחד עם זה אנחנו רואים עננים אפורים ברקע. שנת 2018 הייתה טובה. המשק צמח יותר מהקצב הממוצע במדינות המפותחות, הצמיחה הייתה מאוזנת והחשש להיחלשות הצריכה הפרטית לא התממש. שוק התעסוקה במצב טוב, השכר הריאלי עלה בעיקר בעקבות הסקטור העסקי". ירון ציין עם זאת כי שיעור הצמיחה לנפש היה נמוך.

"אי אפשר להמשיך בעסקים כרגיל גם בתרחיש שבו אין האטה כלכלית ולכן אני שוב מדגיש שחשוב שיבוצעו ההתאמות התקציביות הנדרשות", המשיך ירון. "רצוי לעשות אותן כל עוד אנחנו נמצאים בתקופה טובה והייתי מאד רוצה שההוצאות שתומכות בפריון ובצמיחה תישמרנה". 

עוד כתבות

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ● צה"ל מאשר - חוסל בכיר בארגון טרור בלבנון שעבד עם חמאס ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"