גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השליטים האמיתיים של תפיסת המציאות שלנו: הגיע הזמן לדבר על הצד הנסתר של מנועי החיפוש

מנועי החיפוש הופכים בשנים האחרונות ליותר ויותר משפיעים על חיינו ● הציפיות שלנו מהם גבוהות, אך התוצאות לא בהכרח רלוונטיות ● הם משפיעים על מערכות הבחירות, אך הטענות על הטיה ליברלית לא בהכרח נכונות ● מה שבטוח, מאחורי כל אחד מהם עומד אלגוריתם עלום שהגיע הזמן לחשוף

סונדאר פיצ'אי,.מנכ"ל גוגל / Stephen Lam , צילום: רויטרס
סונדאר פיצ'אי,.מנכ"ל גוגל / Stephen Lam , צילום: רויטרס

מנועי חיפוש לא קיימים כל-כך הרבה שנים, אבל היום הם מגלמים את המינימום אותו אנו מבקשים. כאילו מנוע יעיל הוא זכות טבעית, תיקון ודיוק השאילתה היא סטנדרט בינלאומי והשלמה אוטומטית של שם מסעדה איזוטרית בשפלה באמצעות תיאור מנת דג ים וצבע מפות השולחן היא צפייה סבירה.

מי שהרגילה אותנו לסטנדרט הזה היא גוגל, ששולטת היום על 90% מהחיפוש בעולם המערבי וסך הכל ב-75% מהשוק העולמי. רק מגוגל לבדה נדרשים 3.5 מיליארד שאילתות ביום ו-1.2 טריליון בשנה (פייסבוק, הענקית השנייה מתמודדת עם "רק" 1.5 מיליארד שאילתות ביום). על מנוע החיפוש המופתי שלה היא עומלת כבר שני עשורים, והוא כולל בתיאור פשטני שלושה רכיבים: ממערכת מתוחכמת במיוחד שמקטלגת כל דף חדש שנוצר ברשת העולמית, קטלוג כמעט כל מילה שנמצאת בכל דף, כולל מעקב ספציפי היכן אלו ממוקמות בדף, ולבסוף שיטת הדירוג המפורסמת של גוגל את הדפים והאתרים לפי מספרי קישורים ומוניטין.

חיפוש בגוגל מצליח היום לאתר הרבה יותר מאתר שאנו מחפשים, והוא יכול להציע תשובות מפורטות לשאלות מהותיות כמו מה מזג האוויר בניו-יורק, כמה סנטימטר יש באינצ' וכמה זה 122 פאונד בקילו. את הסטנדרט שהיא יצרה (וגם עליו יש לדבר) ומבוסס על רוח אלגוריתם מ-1972 שכתבה מדענית המחשב קרן שפרק ג'ונס, משליכים משתמשים על כל מנוע חיפוש באשר הוא. הבעיה של מנועי החיפוש שהם מבנים ארכיטקטוניים מורכבים שצורתם לא ידועה, וזאת כולם עושים בכוונה.

גוגל שולטת בחיפוש העולמי

האם מנועי החיפוש באמת רלוונטיים?

הסיפור של מנועי החיפוש לא מתחיל ונגמר בגוגל. הם נמצאים בכל אתר ופלטפורמה ותמיד הם ממלאים תפקיד דומה: לשמש שומר הסף של האינטרנט והמידע עליו. להיות המפה, לא רק המפתח, כדי לגשת ביעילות למידע - כל מידע - שנמצא ברשת. חלק מהמידע הוא לגמרי שלנו וחלקו של אחרים. בלי מנועי החיפוש לא נוכל להגיע לאן שאנו צריכים ולא נדע איך להימנע מאתרים או מדפים מיותרים.

עבור המשתמשים הפעילות נראית מאוד פשוטה: מקלידים כמה מילים בסרגל החיפוש, לוחצים על זכוכית המקלדת ותוצאות זורמות באופן מיידי. אומנם פעמים רבות אנו לא מוצאים את מה שאנחנו מחפשים, אבל במקרים רבים אנחנו כן, וזה לכשעצמו מרהיב בהתחשב בכמויות המידע העצומות הקיימות.

אבל כמה פעמים הרגשתם שמנועי החיפוש מעלים תוצאות שהן אולי אובייקטיבית "רלוונטיות", אך סובייקטיבית אינן "אטרקטיביות"? כמה פעמים חשתם תסכול עמוק ממציאת פריט מידע איזוטרי בשיחת וואטסאפ? כמה חידודי מילים נדרשו מכם כדי למצוא את שמה של רופאת המשפחה המומלצת שדיברו עליה בקבוצה ספציפית בפייסבוק או למצוא סרטים מקטגוריית דוקו פשע באמזון פריים? שלא בכלל נדבר על הניסיון למצוא משהו במנוע החיפוש של טוויטר, לאתר מידע חשוב באתר רשות המיסים או אפילו למצוא אפליקציית רשמקול ספציפית בגוגל פליי.

לפעמים זה מרגיש כאילו קיים מתח מבלבל בין המיומנות של ענקיות הטכנולוגיה ומנוע החיפוש אותן הן פיתחו. לפעמים זה מרגיש כאילו הן ממש בחרו להתעצל, לפעמים כאילו הן מחפשות דרכים לאמלל את חיינו. האמת רחוקה מכך. חיפוש הוא גביע קדוש של חברות טכנולוגיה שצריכות לא רק להצליח למיין, לסדר ולשלוף את המידע הנכון בזמן הנכון, אלא גם להצליח לעמוד בקצב החיים המודרניים בהם מידע משתנה ומתעדכן ללא הרף, וככל שהפלטפורמה גדולה יותר, כך מדוקדקים יותר צריכים להיות החישובים, גדושים בניואנסים גיאוגרפיים ותרבותיים. אך למצער הם גם מתובלים בהעדפות עסקיות וכלכליות. אלו כולם יכולים לייצר עבורנו חוויה כושלת, בו בזמן שהם משרתים היטב את אדריכלי המנועים.

מנועי חיפוש עובדים בהכוונת אלגוריתם. אלגוריתם הוא לא נוסחה, אלא מערכת כללים שמנחה חישובים, פעולות ופתרון בעיות באמצעות מחשב. כעיקרון יש אינסוף נוסחאות של אלגוריתם, ובכל פעם שהאדריכל האחראי על בנייתו מוסיף או מחסיר משהו, הוא ישפיע על התוצאה הסופית. האלגוריתם, למשל, יקבע אילו נתונים ייאספו ומהיכן, איזה הקשר ייחשב כמספיק על מנת להגדיר את היקף החיפוש ואיזו תוצאה תקבל איזה דירוג או קדימות. זאת אומרת, הרבה פעמים מה שנראה כמו מנוע חיפוש איום ונורא הוא בעצם מנוע חיפוש שמגשים היטב את הצרכים של בעליו.

האינטרסים מאחורי המנוע מגוונים במיוחד מנטיות פוליטיות ותרבותיות, לרצון לרתק אותנו כמה שיותר באתר ועד אינטרסים צולבים עסקיים וכלכליים. זה כמובן בלי לבטל את העובדה כי קיימים אתרים עם מנועי חיפוש גרועים לחלוטין בשל היעדר משאבים, מיומנות או שאלת של תיעדוף. בקטגוריה זו ראויים לציון כמעט כל האתרים המקוונים של עיתונים בארץ ובעולם כולו.

מנועי חיפוש משפיעים על הבחירות הפוליטיות

אם תשאלו את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, לפעמים האינטרס פוליטי. "תוצאות חיפושי גוגל ל"חדשות טראמפ" מראים רק תוצאות / דיווח של תקשורת החדשות המזויפות. במילים אחרות, הם מטים את זה עבורי ואחרים כך שכל הסיפורים והחדשות הם רעים", צייץ בקנטרנות הנשיא באוגוסט האחרון. "CNN המזוייף בולט במיוחד. התקשורת הרפובליקאית / שמרנית וההוגנת נותרת בחוץ. לא חוקי? 96% מהתוצאות על 'חדשות טראמפ' הם מהמדיה השמאלנית, מאוד מסוכן. גוגל ואחרים מדכאים קולות של שמרנים ומסתירים מידע וחדשות טובות. הם שולטים במה שאנחנו יכולים ולא יכולים לראות. זה מצב חמור מאוד - יטופל!".

הציוץ היה מפתיע במיוחד משום שרק חודש לפני כן הטילה הנציבות האירופית על גוגל קנס בגובה 5.1 מיליארד דולר על שימוש בטקטיקות מונופוליסטיות "לבסס את הדומיננטיות שלה כמנוע חיפוש ולחנוק חדשנות באופן לא חוקי", טראמפ עצמו יצא להגנתה של גוגל. "אמרתי לכם! האיחוד האירופי הכה בקנס של 5 מיליארד דולר על אחת החברות הגדולות ביותר שלנו, גוגל. הם באמת ניצלו את ארה"ב, אבל לא לאורך זמן!".

מנוע חיפוש כמו גוגל מעניק, לכאורה, גישה למידע קיים, כל מידע באשר הוא. זו נראית כמו משוואה מאוד פשוטה של חיפוש ומציאה, אך מחקרים רבים הראו שמנועי חיפוש משפיעים על עיצוב הבחירות הפוליטיות שצרכנים עושים בגלל האמון הגדול שהם מייחסים לדירוג התוצאות. צמד חוקרים מאוניברסיטת פרינסטון אף מצאו כי הטיה שיטתית בתוצאות החיפוש יכולה לשנות את דעתם של עד 20% מהמצביעים המתלבטים ויכול להיות גבוה הרבה יותר בקבוצות דמוגרפיות ספציפיות. "לחברת מנועי חיפוש יש את הכוח להשפיע על תוצאות של מספר ניכר של מערכות בחירות", הם קובעים במחקר שנעשה עוד ב-2015 ולפני האיום הרוסי, "ההשפעה תהיה משמעותית במיוחד במדינות שנשלטות על ידי מנוע חיפוש אחד". האם באמת תוצאות החיפוש של טראמפ נדחקות מטה בגלל כיוונון מכוון של גוגל? סביר להניח שהתשובה מעט יותר מורכבת מכך וכוללת את העובדה כי אמצעי תקשורת עם המוניטין החזק ביותר נתפסים כליברליים בשילוב השיטה של גוגל ליצירת רווחים.

בשנים החולפות משקיעות חברות יותר מ-20 מיליארד דולר בשנה כדי לעלות בתוצאות הדירוג במנוע החיפוש של גוגל. דרך עיקרית אחת לכך היא פשוט לשלם לאנשי מקצוע שייצרו מראית עין של מותג חזק (לא חלילה לחזק את המותג עצמו) ודרך עיקרית נוספת היא פשוט לשלם לגוגל כדי לעלות בדירוג אם מדובר על מכירת מודעות או מכירת מילות חיפוש ספציפיות למפרסמים. על כל מקרה מדובר בתעשייה שלמה שמייצרת מציאות מעוותת של סידור מידע.

לצד המניפולציה החיצונית על תוצאות החיפוש, מחקרים אחרים הראו כי מנועי חיפוש הם קטגורית לא נייטרלים וכי מוטמע בעיצובם העדפות של ערכים ומילים על פני אחרים. זיהוי הערכים האנושיים המוטבעים באותם מוצרים טכנולוגיים היא פעילות כמעט בלתי אפשרית משום שגוגל ואחרות שומרות על מבנה האלוגריתם שלהן כסוד מסחרי.

גם פייסבוק וטוויטר סבלו מהאשמות על כתיבת אלגוריתם חיפוש ליברלי. האשמות שהביאו את מנכ"לי-מייסדי שתי החברות להתייצב לשימוע בפני בית הנבחרים האמריקאי בשנה האחרונה. אבל הבעיה של פייסבוק, טוויטר וכל הרשתות החברתיות היא לא בעיקרה פוליטית, אלא בעיית רלוונטיות. בפשטות, יש לציין, כי עבור טוויטר, פייסבוק, רדיט וכל היתר יש לעקוב אחר הכסף, ואם החיפוש איום סביר להניח שאין שם כסף עבורן.

פייסבוק, שמנהלת מידע של 2 מיליארד משתמשים, יודעת שככל שהיא גדלה ומעוניינת להגיע לאוכלוסיות נוספות בעולם, היא חייבת להעמיד כלי חיפוש ראוי יותר משל הרשתות המתחרות הקטנות שמנהלות הרבה פחות מידע. את מנוע החיפוש הבעייתי שהשיקה עוד אי-שם ב-2013 היא שיפרה ממש לאחרונה והשיקה אותו מחדש. "בזמן ההקלדה", כתבו בפייסבוק עם ההשקה, "נתמקד בדברים שקורים עכשיו כך שתוכלו לעקוב אחרי סיפורים פופולריים בעודם הם מתפתחים". התוצאות עצמן מבוססות היום על העדפות והרגלים של אותו המשתמש, בפייסבוק לא מנסים לתקן את החיפוש ומציגים תוצאות מונחות מיקום. פילוסופיה זו אומרת דה פקטו כי עבור המשתמשים זה חיפוש שמוצא את דרכו בגסות דרך הררי המידע שהחברה מנהלת, מתרכז יותר במשתמש וקצת פחות בשאילתה עצמה.

עדיין מוקדם כדי להבין אם השינוי יתקבל בחום אצל המשתמשים, מה שברור כי פתרונות אלגנטיים ופשוטים תמיד עדיפים אצל ההמונים. היטיב לתאר זאת משתמש אחד שהגיב על פוסט אלפי המילים האחרון של מארק צוקרברג בו פירט מייסד החברה על השינוי המהותי שהחברה שלו מתכוונת לעבור: ממפלצת חברתית לפלטפורמה מוצפנת מבוססת על קשרים קרובים בין משתמשים. "כל מה שרצינו בסך הכל זה כפתור דיסלייק".

הרגולטורים רוצים לחשוף את אלגוריתם החיפוש

רבים מחזיקים היום בהנחה כי נקודת המפתח ברגולציית הענקיות מצוי בשאלת אלגוריתם מנוע החיפוש שטיבו עד כה הוא סוד כמוס עליו מגנות החברות בחרפת נפש. העניין הפך בוער במיוחד בחודשים האחרונים כשגורמים בנציבות האירופית ורגלטורים אירופיים נוספים החלו במאמצי חקיקה לחייב את החברות לחשוף את אלגוריתם החיפוש שלהן, גילוי שסופו אמור להעמיד עבור החברה הגלובלית סטנדרטיים אתיים מחמירים לארגון המידע שמוצג על ידי מנועי החיפוש והצגתו בספריות ציבוריות דיגיטליות שההיגיון המסדר מאחוריו שקוף למשתמשים.

זו הדרך היחידה על הפרק שנועדה להפיג מעט את המתח במצב הנוכחי בו מציאות חיים פלורליסטית, מרובת דעות, תרבויות ונטיות, נשלטת על ידי קומץ חברות אמריקאיות פרטיות למטרות רווח ששולטות בזרימת המידע העולמי. כלים כאלו ישרתו את הציבור הרחב לא רק בעת הצגת תוצאות חיפוש בגוגל, אלא גם יסייעו לו להבין מדוע הוא רואה קודם לכן מוצר מסוים באמזון לעומת מוצר אחר, יבהירו מדוע פוסטים מסוימים של אנשים או ארגונים מסוימים מקבלים עדיפות על פני אחרים בתוצאות של פייסבוק או טוויטר ואולי יושיעו מתהום הלא רלוונטיות מנועים חשובים אך נשכחים כמו של עיתונים ואתרים ממשלתיים.

עוד כתבות

שליח וולט

פשרה בייצוגית נגד וולט על פער המחירים בין האפליקציה למסעדות

בית המשפט אישר הסדר פשרה בתובענה הייצוגית שהוגשה לפני כ-3 שנים נגד וולט סביב סעיף תיאום המחירים עם מסעדות ● ענקית המשלוחים תעביר 5.5 מיליון שקל לקרן לניהול תובענות ייצוגיות, שייועדו לסיוע לעסקים קטנים

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של סלייס / צילום: טל שחר

"הונאה חסרת תקדים": המנהל המורשה בסלייס תובע כמיליארד שקל מבעל השליטה והמנהלים

במרכז התביעה שהגיש רו"ח אפי סנדרוב מצוי אסף גולדברג, המתואר בה כ"מנכ"ל הכל-יכול" של סלייס ● לצדו נתבעים אביו שמעון, בעל השליטה, ואחיו שי, ששימשו כדירקטורים ● לפי התביעה, המערכת נחלה "כישלון חרוץ", המנכ"ל נהג בכספי העמיתים "ככל העולה על רוחו", והדירקטורים התעלמו מנורות האזהרה שהובילו לאובדן של 850 מיליון שקל

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: AP - ניקולס מדורו

הסלמה משמעותית: טראמפ הגדיר את המשטר בוונצואלה כארגון טרור

בהסלמה משמעותית בין המדינות, נשיא ארה"ב הכריז על משטר מדורו כארגון טרור ● טראמפ גם הודיע כי "ונצואלה מוקפת לחלוטין בצי המלחמה הימי הגדול ביותר שאי-פעם נפרס בדרום אמריקה", והוסיף: "מורה על מצור מוחלט ומלא על כל מכליות הנפט הנכנסות לוונצואלה והיוצאות ממנה" ● טראמפ איים: "ההלם שהם יחוו יהיה חסר תקדים" ● בקראקס הגיבו: "דוחים את האיום הגרוטסקי"

מדד מיתוג מעסיק

חוויית עבודה משמעותית ותרבות ארגונית: מי החברות שכבשו את צמרת הדירוג החדש של גלובס?

גלובס מפרסם לראשונה בשיתוף פלייטיקה את מדד מיתוג המעסיק, שבוחן אילו חברות במשק מובילות ביצירת חוויית עבודה משמעותית, תרבות ארגונית וערכים שמושכים עובדים ● מי הצטיינה בחיבור העובדים למשימה, ומי יצרה שפה אחת לכל סניפיה בעולם? ● הדירוג המלא

התחזית של חברות הדירוג / צילום: Shutterstock

הקבלנים יתקשו למכור, מחירי המזון לא יירדו, והתעשיות הביטחוניות ימשיכו לשגשג: התחזית של חברות הדירוג

לאחר שנה אדירה לתעשיות הביטחוניות, ב־S&P מעריכים מעלות כי "נראה מעבר מייצור התקפי לייצור הגנתי", וכי הלייזר "ישנה את התמונה" ● מידרוג צופה כי מחירי הדירות הגבוהים, יוקר המחיה והצפי להמשך שחיקה במחירים צפויים להגביל את חזרת הביקושים בענף

מדד מיתוג מעסיק / צילום: Shutterstock

גמישות, חיבור רגשי ותחושת שותפות גורל: מה מעניין את העובדים ב־2026?

העובדים כבר לא מתרשמים משלטי חוצות, שפים מפורסמים ומסיבות נוצצות שאפיינו את פעילות מיתוג המעסיק בתחילת העשור ● הם עברו לחפש אותנטיות, דנ"א ארגוני ותחושת בית ● עידן ה־AI מציב בפני חברות אתגר חדש

מאגר הגז לוויתן / צילום: אלבטרוס

נתניהו העניק את האישור: עסקת הגז הגדולה עם מצרים יוצאת לדרך

האישור של נתניהו מגיע לאחר הסדרת התנאים בין משרד האנרגיה לחברות הגז, לקראת הרחבת ההפקה ממאגר לוויתן והיצוא למצרים ● התמורה בעסקה: 35 מיליארד דולר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

באוצר חוששים: צה"ל בדרך למיצוי מכסת המילואים לכל 2026

לפי ההסכמות התקציביות בין משרד האוצר למערכת הביטחון, מילואימניקים ישרתו מספר מוגבל של ימים בשנה ● אולם, לוחמים קיבלו צווים לינואר 2026 שעוקפים זאת ● האם התקציב בדרך להיפרץ?

איזיג'ט ולגו מגייסות בתקציב מינימלי / צילום: Shutterstock

טייסות בגן ילדים וערוצי יוטיוב: כך איזיג'ט ולגו מגייסות בתקציב מינימלי

חברות רבות החלו להשקיע בהליכי גיוס לא קונבנציונלים ויצירתיים, שהופכים את דורשי העבודה לשותפים לסיפור המיתוג ● עובדים קיימים משמשים "שגרירי תוכן אותנטי" ומהדהדים את תכני החברה ברשת ● כך הארגונים חוסכים בתקציבי פרסום ומגיעים למועמדים באופן ממוקד

מערכת משגרי רקטות ארטילריות מסוג PULS של אלביט / צילום: אלביט מערכות

ההחלטה האמריקאית שמעוררת חששות לגבי עסקת אלביט עם יוון

ביוון אושר תקציב של 812 מיליון דולר לרכישת מערכת הארטילריה PULS של אלביט, אך ארה"ב הטילה וטו על שימוש בחימושים מתוצרת אמריקאית במשגרי טילים זרים ● לוקהיד מרטין, המתחרה על העסקה, מציעה חלופה זולה יותר

ועדת הכנסת, ארכיון / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

אושרו בטרומית: צמצום סמכויות נשיא העליון וביטול נבחרת הדירקטורים

הכנסת אישרה בקריאה טרומית שורת הצעות חוק שהקואליציה קידמה ● בין ההצעות: העברת סמכות שיבוץ ההרכבים בבג"ץ מידי נשיא העליון לתוכנת מחשב וקיום בחינות לשופטים במשפט עברי ● בחזית החברות הממשלתיות: מינוי דירקטורים שאינם עומדים בתנאי הסף וכן צמצום האיסור על זיקה פוליטית בקרב בכירי החברות

"מצרפת ועד אוסטרליה, מניו יורק ועד אמסטרדם": יהודים נאלצים להסתתר

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: האנטישמיות זורעת פחד בקהילות היהודיות בעולם, האקרים האיראנים מציעים פרס כספי עבור מידע על ישראל, וקניה קיבלה מישראל מערכת הגנה אווירית של רפאל ● כותרות העיתונים בעולם

יו''ר דירקטוריון צים יאיר סרוסי והמנכ''ל אלי גליקמן / צילום: איל יצהר, don-monteaux

"להביא ערך לבעלי המניות": ההישג האקטיביסטי בצים

המאבק בין בעלי המניות לדירקטוריון חברת הספנות הגיע לסיומו, וכעת מתכוונים הצדדים לפעול יחד "להביא ערך לבעלי המניות"

שר התרבות והספורט מיקי זוהר המהדורה המוקדמת, קשת 12, 09.12.25 / צילום: לשכת עורכי דין

הח"כים יזכו להעלאת שכר? זה הסכום שהם קיבלו בפעם האחרונה

ההתנגדות להעלאת שכר הח"כים היא "פופוליסטית"? לפי מיקי זוהר, הח"כים בכלל לא נהנו מעליות שכר בשנים האחרונות ● הטענה אולי נשמעת מפתיעה, אבל מתברר שהיא לא שגויה ● המשרוקית של גלובס 

הקמפוס שצפוי לקום בקריית טבעון / הדמיה: אנבידיה

"ישראל הפכה לבית השני שלנו": מנכ"ל אנבידיה מאשר כי יוקם קמפוס ענק בקריית טבעון

בהמשך לחשיפת גלובס, אנבידיה מאשרת כי תקים בקריית טבעון קמפוס על 90 דונם שתרכוש מרמ"י, אשר יהפוך אותה למעסיק הפרטי הגדול במדינה ● הענקית מבקשת להקיף אותו באזורי מסחר ומסעדות ולהשקיע בטיפוח שטחים ירוקים, וכמו כן נוכחותה צפויה לחייב חיזוק של תשתיות האנרגיה והתחבורה באזור ● האכלוס הראשוני: רק בעוד כשש שנים

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה בסלייס ואסף גולדברג, מנכ''ל סלייס לשעבר / איור: גיל ג'יבלי

תביעת ענק חושפת את השיטה בפרשת ההונאה בסלייס

תביעה בסכום של כמיליארד שקל שהגיש המנהל המורשה בסלייס נגד בעל השליטה ונושאי המשרה לשעבר, חושפת את שיטת העבודה בחברת הגמל הקורסת ● מחסכונות שעברו לקרנות עלומות ועד מנהלים שלא עשו דבר ● בעל השליטה: "הטענות יתבררו כלא נכונות"

עו''ד יהודה גור, מונה לשותף בפירמת הליטיגציה הבינלאומית קווין עמנואל / צילום: Quinn Emanuel

פירמת הליטיגציה הגדולה בעולם ממנה שותף ישראלי

עו"ד יהודה גור פועל ממשרד הפירמה בניו יורק ומייצג לקוחות בפני בתי משפט פדרליים ומדינתיים, כמו גם מלווה לקוחות ישראלים בהליכים בארה"ב ● בעבר התמחה אצל המשנה לנשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן ושימש כעורך הראשי של כתב העת "עיוני משפט" באוני' תל אביב

קרן כהן-חזון / צילום: באדיבות תורפז

אחרי זינוק של 220% במניה: תורפז מבקשת להקפיץ את שכר המנכ"לית ב-3 מיליון שקל

יצרנית הטעמים והריחות מבקשת להעלות את שכרה של בעלת השליטה קרן כהן־חזון לסכום של עד 9.1 מיליון שקל ● כהן־חזון, ששימשה עד כה גם כמנכ"לית וגם כיו"ר החברה, תפנה את כיסא היו"ר לטובת שותפה לייסוד החברה רלי לשם

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: לע''מ

השקל נושק לרמות שיא, ובשוק תוהים: מה השלב שבו בנק ישראל ינקוט צעדים?

בשנה האחרונה רשם השקל התחזקות משמעותית את מול הדולר, והוא נסחר בשיא של קרוב ל־4 שנים ● בעבר התערב בנק ישראל ישירות רק בתקופות חירום כמו קורונה ומלחמה ● כלכלנים בכירים מסמנים את הרף שבו כנראה שהגישה תשתנה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

"לא לבעלי לב חלש": מה צופים מומחי ההשקעות לוול סטריט ב-2026?

מומחי השקעות בוול סטריט מנסים להעריך את כיוון השוק ב־2026 ● רובם מעריכים שנה חיובית, גם אם תנודתית, בזמן שאחד מזהיר מסיכון למיתון שידחוף את S&P 500 כלפי מטה ● BDO: "זה לא שוק לבעלי לב חלש. המניות מתומחרות לשלמות, ויש אפס מרווח לטעויות"