נסעתי למשרד, המזגן היה על 17 מעלות, קר ונעים ברכב, כשברקע מתנגן 'מגדל השיר' של לאונרד כהן. הטלפון צלצל, וזכיתי לשמוע משפט שלא אשכח לעולם. הבת שלי גל צעקה לי באוזן 'אבוש, זהו! סיימתי את בחינת הבגרות האחרונה, עכשיו אני יכולה לשכוח את כל החומר'. נדהמתי. 12 שנים בבית הספר וזו התוצאה? הבעיה היא שהילדה צודקת. בעידן הזה, כשיש לך 'מחשב על' בכיס, אין צורך לשנן חומר שברוב המקרים גם לא תורם שום דבר, אבל בתי ספר, מצדם, ממשיכים, בהנחיית הרגולציה, ללמד מקצועות לא רלוונטיים, בשיטות מיושנות. בסופו של דבר משקל גדול ניתן ליכולתם לשנן חומר לקראת בחינות הבגרות. במילים אחרות - כל דבר מלבד עידוד יצירתיות.

ג'ורג' לאנד, פסיכולוג אמריקאי, ערך מחקר מאוד מעניין על פני 15 שנה. בשנת 1968 הוא ערך מבחני יצירתיות לילדים בני 5, ומצא ש-95% מהם בעלי פוטנציאל להיות יצירתיים. הוא חזר על אותו מבחן אחרי חמש שנים, ומצא שאחוז הפוטנציאל בקרב אותם ילדים, כעת בני 10, ירד ל-30%. הוא שב וחזר על המבחן בשנת 1978, ומצא שרק 12% מהילדים בני 15 יצירתיים. עם סיום המחקר, כשהילדים היו כבר בני 20, רק 2% מתוכם נמצאו כבעלי פוטנציאל ליצירתיות. אז מה קרה בזמן הזה? מערכת החינוך שחקה את היצירתיות שלהם.

כמה שנים טובות קדימה, בדוח מעמיק שפורסם ב-2018 על ידי הפורום הכלכלי העולמי, נבדקו 313 חברות מכל העולם בכדי לזהות טרנדים, שינויים ואת הצפוי בשוק העבודה בשנת 2022. סך החברות שנבדקו מעסיקות מעל 15 מיליון עובדים, כך שהן מייצגות פרופיל נרחב של שוק העבודה. הדוח הרווי במספרים מאשש את אשר אני טוען שנים רבות; המשק והתעשייה יצטרכו בעתיד הקרוב בוגרי אקדמיה עם ארגז כישורים שונה מאשר היום. אך בתי הספר והאקדמיה ממשיכים ללמד את אותם מקצועות, שחלקם לא רלוונטיים, בשיטות מיושנות ותוך ניהול מערך הערכה ‘טיפש’, שלא מנבא דבר ולא תואם למה שהעולם החדש זקוק לו. בוגרי בתי הספר והאקדמיה מסיימים את לימודיהם עם סל כישורים שלא רלוונטי לתעשייה - הן השמרנית והן העילית.

ובכן, מה הכישורים שהתעשייה תדרוש מהעובדים ומהמנהלים שלה בשנת 2022? יצירתיות, חדשנות, חשיבה ביקורתית, מקוריות, עיצוב טכנולוגיה ותכנות, אינטליגנציה רגשית, רעיונאות ומנהיגות. ונחשו מה לא מלמדים בבתי הספר ובאוניברסיטאות? בדיוק את כל אלו.

יצירתיות היום חשובה כמו אוויר, זה הבסיס ליצירת חדשנות והמחולל המרכזי ביצירת ערך והכנסות לחברות. לא פחות חשוב מכך - המחקר מוכיח שאנשים יצירתיים הם אנשים מרוצים ומאושרים יותר. הסיבה פשוטה: הם מצליחים לאלתר ולמצוא פתרונות טובים יותר לבעיות, הם יוצרים ערך רב יותר בעבודה, הם הרבה יותר מקוריים, ובעיקר מרגישים משמעות ורלוונטיות, וזה בסיס מרכזי לתחושת אושר.

אז בתי ספר שוחקים יצירתיות, האקדמיה לא תורמת לשינוי המצב העגום, ולכן התעשייה תופסת את החלל שנוצר, לוקחת אחריות ומכשירה את העובדים והמנהלים שלה להיות יותר יצירתיים. ושימו לב לחדשות הטובות: אפשר ללמד יצירתיות, זה שריר לכל דבר. הוא מצריך אימון ותרגול, ושילוב של כלים וטכניקות.
הנה 10 המלצות שכבר הוכחו כמעודדות יצירתיות, וניתן ליישם בקלות:

1. לדחות את ברירת המחדל. כל שירות שניתן בחינם, שבדרך כלל יעיל ופותר בעיה, כמו אפליקציות או תוכנות למיניהם - גובים מחיר כבד. קרי: לא צריך לחשוב ולקבל החלטות, לא חייבים לאלתר ולהפעיל שיקול דעת, או במילים אחרות: לא צריך לעשות כלום! וזה רע מאוד. לכן, הטיפ הראשון זה לדחות ברירת מחדל. זה קשה ולא נוח, אבל זה יחייב יותר חשיבה, כושר אלתור וקבלת החלטות, וכן, גם יצירתיות. בחרתם להשתמש בווייז? זה נוח וזה חינם, אבל זה מדכא את הצורך לחשוב, לנווט, לחשב מסלול, ולאלתר. ווייז, אם כן, מנוונת את היצירתיות שלכם.

2. אנשים מאוד אוהבים סדר, התאמה, תיאום, סינרגיה. כדי לפתח יצירתיות, צריך לעשות בדיוק ההפך. למשל - להתלבש צבעוני וללא שום קשר, לבוא עם גרביים שונים, נעליים שונות, הכול שונה מהמקובל. חוויה של צבעוניות ושינוי יעודדו אתכם לחשוב אחרת ולפחות לאתגר את הקיים.

3. רבים מכם נדרשים כל יום במסגרת העבודה להשתתף בישיבות. הישיבות מתקיימות לרוב בחדרי דיונים. נסו לקיים מדי פעם ישיבות בעמידה ולא בישיבה. במצב של ישיבה לכולם נוח, ובעמידה המצב הפוך - יש מתח ואי נוחות, ובדיוק במצבים אלה קיים פוטנציאל טוב שיעלה משהו אחר, מקורי.

4. לקרוא ספרים, והרבה. אני לא מכיר שיטה אחרת ללמוד. ההבדל בין מי שתהיו היום לבין מי שתהיו בשנה הבאה זה כמות הספרים שתקראו. ויש גם ספרות על יצירתיות. אחד הספרים המשפיעים ביותר, 'דרך האמן', נכתב לפני שנים רבות על ידי אמנית מניו יורק בשם ג’ולה קמרון. הספר מסייע לסופרים, משוררים, שחקנים, ציירים, מוזיקאים ואנשים יצירתיים מכל תחומי החיים למצוא את האומץ ליצור - ולהפוך את האקט של יצירה לדרך חיים. נפלא, נכון?

5. יש בחיינו לא מעט בעיות שאנחנו צריכים לפתור, והחלטות שצריכים לקבל. לפעמים מדובר בהחלטות דרמטיות המשפיעות על החיים שלנו ושל משפחתנו. ההמלצה הבאה מאוד חשובה ויעילה, אבל לא קל ליישם אותה; כאשר יש בעיה או מתח, קונפליקט או סוגיה שיש דיון איך לפתור אותה, אז הפתרון או הרעיון הראשון שעולה לראש - גם אם הוא נכון, הוא לא הכי טוב. במילים אחרות: התשובה הראשונה לבעיה שעולה לכם לראש היא לאו דווקא הברקה גדולה. זה לא אומר שהיא לא נכונה, אלא שיש אופציות טובות יותר. למה? כי הרעיון הראשון שעולה במוחם של בני האדם מבוסס על ניסיון, לימודים וחוויית העבר. פעמים רבות זו תהיה האופציה המשעממת והמוכרת לכולם. ולכן כדאי לחשוב עוד כמה דקות ולחפש תשובות אחרות. זה אולי ייקח יותר זמן, אבל התוצרים יהיו הרבה יותר מעניינים ויצירתיים.

6. האדם הממוצע יושב בין 7 ל-15 שעות ביום. כשיושבים, כאמור, אין שום תהליך יצירתי. אז קומו, תסתובבו, תעשו הליכות. מחקר שפורסם ב-2014 באוניברסיטת סטנפורד תחת הכותרת ‘תנו לרעיונות שלכם רגליים: ההשפעה החיובית של הליכה על חשיבה יצירתית’, מצא שהליכה בבית ומחוצה לו מעודדת את החשיבה היצירתית.

7. להירשם לחוג או לפתח תחביב שמעולם לא רציתם או חשבתם לעשות. הבחירה להיות במקום לא נוח, שלא הייתם בוחרים, יוצר מתח ואי נחת שטובים לחשיבה ולפיתוח היצירתיות. רוב האנשים, אם לא כולם, תמיד יבחרו מה שנוח להם, ולכן חשוב כל כך לנסות לשהות במרחבים שלא נעימים ונוחים.

8. אתם חושבים שאתם יודעים הכול? אז זהו, שלא. אבל לשמחתנו, היום אנחנו יודעים כמה כוח יש לחוכמת ההמונים. לכן, מדי פעם, כדי לעורר את היצירתיות שלכם, תתייעצו עם קולגות, חברים או משפחה. תבקשו משוב כן וישיר ותלמדו מכל מה שתשמעו. תהליכים חיוביים ויצירתיים יתחוללו מיידית.

9. קצב החיים שלנו מטורף. לכולם יש הרבה מאוד מחשבות, דאגות, בעיות, וקשה להיות יצירתי בתוך כל הכאוס הזה. ולכן אני ממליץ פשוט להתנתק. מהנייד, הילדים, השכנים, המשפחה, הטלוויזיה, האייפד. מהכול. זה יכול לקרות במקלחת ארוכה, אמבטיה מפנקת, טיול, אימון כושר (ללא טלפון או טלוויזיה). הבנתם? תתנתקו מהטירוף והשוטף, ויכול לקרות לכם משהו נפלא. אולי אז תגיע האאוריקה - איזה הבזק של רעיון שמעולם לא היה צץ לכם ביום המטורף שלכם.

10. תפסיקו לשאול ‘מה קרה?’ ‘איך זה קרה?’ ותעברו לשאול: ‘למה זה קרה?’. כאשר ניצבת בפניכם התלבטות או בעיה, שאלו ‘למה?’. ואחרי שתבינו את הסיבות, צאו לחפש פתרונות בעולמות אחרים. למשל: אם יש בעיה בבית עם הילדים, בשלב הראשון נסו להבין למה זה קורה. אחר כך נסו להעתיק אותה לעולם תוכן אחר, ולחשוב איך שם היו מתמודדים אם הבעיה הזו הייתה צצה.

יצירתיות ד"ר גוין סאס / צילום: אלבום פרטי

לסיום, גם אם תצליחו לאמץ וליישם את רוב ההמלצות כאן, אתם לא תהיו מיכלאנג'לו הבא, וכנראה גם לא מייסדי המוביליאיי הבאים. אבל כן תהיו בנתיב הנכון ליצירתיות, ויותר משמעותיים לעצמכם ולמעסיק שלכם. האמת היא פשוטה: אם תמשיכו לעשות את אותו הדבר כפי שאתם רגילים, תקבלו את אותם תוצרים. אי אפשר לקום בבוקר ופשוט לגלות שאתם יצירתיים. כדי לעבור מחשיבה מתכנסת לחשיבה מתבדלת, צריך עזרה וכלים, טכניקות ומתודולוגיות, טיפים ואומץ, תשוקה וסקרנות. יש לכם כאן את ההתחלה. תאמצו המלצה אחת או שתיים, וצאו למסע.

הכותב הוא דקאן בית הספר לעיצוב וחדשנות במכללה למינהל, מחבר הספר 'יצירתיות זה כל העניין'