גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כבר שלוש שנים שיצרניות הרכב נערכות להחלפת הקידומת ל-2020

2020 עדיין רחוקה, אבל במונחי שוק הרכב, היא נמצאת ממש מעבר לפינה ● הנה הסנוניות של מה שמצפה לנו בארץ מ"החלפת הקידומת"

בעוד פחות מתשעה חודשים יחגוג העולם את המעבר לעשור חדש. אבל בתעשיית הרכב האירופית, לא מדובר רק באירוע סמלי אלא בשינוי פרדיגמה, שכל התעשייה נערכת לקראתו כבר שלוש שנים. יצרני הרכב עוסקים כיום במרץ בפיתוח דגמים "מחושמלים" מתקדמים, שיענו על דרישות הפליטה המחמירות, יקטינו את הוצאות הדלק וייהנו מתמריצי מס שונים ומשונים ברחבי הגלובוס. השינוי הזה יביא לישראל כבר בתחילת/אמצע השנה הבאה "מבול" של דגמים עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק והתחרות ובסבירות גבוהה גם כמה מותגים חדשים שטרם נכחו כאן. 

DS3 קרוסבאק: הקשר הצרפתי

מאז נכנס קונצרן הרכב הסיני הממשלתי "דונגפנג" כמשקיע אסטרטגי פעיל בקבוצת פיז'ו-סיטרואן, החלה הקבוצה המורחבת בפיתוח גלובלי מואץ של דגמים עם רגל אחת באירופה ורגל שנייה בסין. הביטוי של המדיניות הזו הוא "מצעד" של דגמים עם הנעה אלטרנטיבית - חשמלית או פלאג-אין - בדגש על דגמי SUV - שיתחילו להגיע לשוק כבר ב-2019.

אחד הפירות הראשונים שינחתו כאן בקרוב הוא ה-DS3 "קרוסבאק" מבית מותג הפרמיום DS של הקבוצה, שמציב על הכוונת שלו את אאודי Q2. זהו רכב קומפקטי מאוד - 4.12 מ' בלבד לאורך - אך הוא מעוצב ובנוי כרכב פרמיום לכל דבר. יש לו עיצוב חיצוני שובה עין עם פנסי לד-מטריקס נוצצים ותא נוסעים מפואר נוסח האח הגדול DS7 על בסיס מסכי LCD ענקיים ועיצוב אוונגרדי. יש גם שלל אפשרויות להתאמה אישית של חומרי הדיפון והצבעים עם חבילות גימור בעלות שמות כמו "מונמרט", "בסטילה" ושאר אזכורים שישמחו פרנקופילים.

יש לו גם מערך מקיף של מערכות בטיחות וניהוג סמי-אוטונומיות ומנועי טורבו מקובלים (155 כ"ס בדגם האוטומטי), אבל את מרב תשומת הלב ממקדת גרסת ההנעה החשמלית, שתושק במחצית השנייה של 2019. המפרט כולל מנוע חשמלי בהספק 136 כ"ס, מומנט של 26 קג"מ וסוללות ליתיום מדור אחרון בהספק 50 קילוואט-שעה, שמותקנות מתחת לרצפה. על-פי נתוני היצרן, הרכב מסוגל להשיג טווח ריאלי של כ-300 ק"מ בין טעינות על-פי תקן WLTP המחמיר (כ-450 ק"מ על-פי התקן האירופי הקודם), לטעון 80% מקיבולת הסוללה תוך חצי שעה בעמדות טעינה תעשייתיות ולהאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.7 שניות.

המחיר טרם פורסם, אבל באירופה מעריכים אותו בכ-35 אלף אירו לדגם בסיס. פחות מ-200 אלף שקל אחרי שקלול הטבת המס.

LYNK&CO: סוס טרויאני

רוב היצרנים הסינים עדיין מגששים את דרכם לשוק האירופי והישראלי ומתמודדים בדרך עם חומות גבוהות של חשדנות לקוחות, תקינה סביבתית מחמירה, מבחני בטיחות קפדניים (NCAP) ומהלכי חסימה תחרותיים של האירופאים. אבל יש יצרנים שכבר מצאו קיצור דרך לאירופה בשיטת "הסוס הטרויאני". אחת מהם היא GEELY הסינית, שרכשה לפני כעשור את וולבו השוודית ועסקה מאז ביסודיות בסיפוחה ובהטמעתה לתוך החברה האם. על הרקע הזה הוקם ב-2017 מותג היוקרה LYNK&CO של גילי, שנסמך באופן כמעט מלא על פלטפורמות ורכיבים של וולבו. רכבי המותג כבר נמכרים זה כשנה וחצי בסין בהצלחה לא מבוטלת, בדגש על כלי רכב עם הנעה היברידית נטענת.

החל מהשנה שעברה, המותג גם נערך לשיווק באירופה, כאשר זה כמה חודשים מוקמות סוכנויות שיווק עצמאיות וממותגות בהולנד, ספרד, בריטניה, כשגם ישראל על הכוונת.

אז למה אפשר לצפות? בשלב הראשון צפוי להגיע הדגם העיקרי של החברה שמכונה "01". זהו קרוס-אובר נאה על בסיס פלטפורמת וולבו XC60, שנמתחת לאורך 4.51 מ' ולרוחב 1.86 מ'. הוא מצויד בגרסה מתונה יותר של מערכת הפלאג-אין של וולבו, שמניעה את דגמי ה-T8, וכוללת מנוע 2 ליטרים טורבו-בנזין, מנוע חשמלי של 81 כ"ס וסוללה של 9 קילוואט. המערך הכולל מספק טווח חשמלי של עד 51 ק"מ, אם כי עדיין לא ידוע נתון עדכני לפי תקן WLTP החדש.

בסין, לפחות, הרכב עולה כ-40 אלף דולר לפני סובסידיות. גם אם באירופה המחיר הזה יתורגם לאירו, עדיין מדובר בתמחור אגרסיבי, במיוחד בהתחשב ברמה הגבוהה מאוד של אבזור שהרכב מצויד בה כסטנדרט. בקנה נמצאים גם קרוס-אובר קומפקטי יותר ("02") ואפילו ספורט-סדאן חשמלית, ששמה על הכוונת את "טסלה".

טסלה: מתחברת לשטקר מקומי

העדרה של טסלה מהשוק הישראלי מהווה זה שנים מקור לתסכול למעריצים המקומיים של המותג ושל העומד בראשו, אילון מאסק. אחת הסיבות הייתה היקפי ייצור מוגבלים של היצרנית וליין דגמים שהתמקד בחלק העליון והיקר מאוד של השוק. אבל אם לסמוך על-פי כל הסימנים בשטח, ב-2020 ינחת גם המותג הסרבן הזה בארץ הקודש ולכך יש שתי סיבות. הראשונה היא "התבגרות" של השוק, שבאה לידי ביטוי במכירה של מאות כלי רכב מסוג אאודי E-TRON בישראל, קפיצות מדרגה בתשתית הטעינה ותוכניות קונקרטיות לייבא דגמים חשמליים נוספים, בעיקר של מותגי יוקרה. הסיבה השנייה היא שטסלה מתחילה סוף-סוף לסגור את הפערים בין הביקוש לייצור שלה ומרחיבה במהירות את הדגמים הרלוונטיים לשוק הישראלי.

אחד מהם צפוי להיות "מודל Y" החדש, שיהיה הדגם בעל יחס המחיר-שימושיות האטרקטיבי וההגיוני ביותר שהשיקה החברה עד כה. מדובר במעין קרוסאובר קומפקטי על בסיס פלטפורמת טסלה 3, אבל עם הרבה יותר מרחב אכסון מאחור ומרווח גחון מוגדל, שיסייע להישרדות בתנאים עירוניים בעייתיים.

החברה טרם פרסמה מפרטים מלאים, אבל טוענת שהדגם הבכיר יאיץ מאפס ל-100 קמ"ש בפחות מ-4 שניות ויוכל להעפיל ל-250 קמ"ש. כמקובל אצל המותג, הוא יוצע עם שתי תצורות סוללה: רגילה, עם טווח של כ-370 ק"מ בין טעינות, וגרסה עם סוללה מוגדלת וטווח של כ-480 ק"מ.

מחיר גרסת הבסיס יתחיל ב-39 אלף דולר כולל מערך פיקוד מבוסס מסך LCD ענק, אם כי מי שירצה חבילת הייטק מתקדמת, שכוללת את מערכת הניהוג הכמעט-אוטונומית של החברה, יצטרך להוסיף עבורה עוד כ-5,000 דולר.

שיווק הרכב בעולם יתחיל בסתיו 2020 אם החברה לא תעבור עוד מהפכים עסקיים עד אז ויתמקד בשלב הראשון בגרסת הטווח הארוך היקרה. האם זו תהיה הטסלה "הרשמית" הראשונה בארץ?

סיאט ליאון פלאג-אין: מתקפה חשמלית בדרך

כל תעשיית הרכב הגרמנית, בהובלת קבוצת פולקסווגן, עברה בשלוש השנים האחרונות "ניעור" רציני בעקבות פרשת "דיזלגייט", והתוצאה היא מבול של דגמי הנעה חשמלית ודגמי פלאג-אין חדשים, שיתחילו לנחות כאן כבר בחודשים הקרובים. לצד דגמי היוקרה שבאופק, תתחיל הקבוצה להציע גם דגמים נגישים והגיוניים על בסיס הפלטפורמה המשותפת של "גולף" ואחיותיה. אחת הראשונות שיובילו את המהלך היא סיאט ליאון החדשה, שתושק כנראה עוד לפני סוף 2019. המכונית מבוססת על פלטפורמה שתוכננה מבראשית לקבל הנעה "מחושמלת".

בשלב הראשון תושק דווקא גרסת פלאג-אין, עם מנוע טורבו-בנזין קומפקטי - ככל הנראה מנוע ה-1 ליטר של הקבוצה - פלוס מנוע חשמלי וסוללה של 14-12 קילוואט-שעה, שאמורה לספק טווח נסיעה של עד 50 ק"מ על חשמל בלבד.

העיתונות הספרדית כותבת שהקבוצה לקחה בחשבון את הסיכוי להקטנה של הטבות המס באירופה ולכן מחיר היעד לצרכן יהיה אגרסיבי בלי קשר להטבות המס. בשלב מאוחר יותר, ככל הנראה לקראת אמצע 2020, גם תוצג גרסה חשמלית לגמרי של המכונית עם סוללה של 60 קילוואט-שעה וטווח של מעל 400 ק"מ בין טעינות, ייתכן שתחת שם המותג "קופרה" שהופך היום לתת-מותג ספורט-פרמיום.

מטבע הדברים, כל הגרסאות הללו יחלחלו בהדרגה גם לסדרת הגולף החדשה, שתושק גם היא במהלך 12 החודשים הקרובים.

עוד כתבות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן