גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כשכתבי האישום של נתניהו מרחפים ברקע: אלה האפשרויות שעומדות בפני ריבלין לאחר הבחירות

7 ימים לאחר הבחירות, נשיא המדינה ראובן ריבלין יצטרך להודיע במי הוא בוחר להרכבת הממשלה ● למי יהיו יותר מנדטים? למי יהיו יותר ממליצים? ההחלטה בכל מקרה לא תהיה פשוטה ● "גלובס" מציג 5 תרחישים ליום שאחרי ● פרשנות

ראובן ריבלין ובנימין נתניהו / צילום: אוהד צויגנברג, "ידיעות אחרונות"
ראובן ריבלין ובנימין נתניהו / צילום: אוהד צויגנברג, "ידיעות אחרונות"

הזירה הפוליטית אינה מתבהרת בשבוע האחרון של מערכת הבחירות. על אף השיח הציבורי בנוגע לגודל הגושים, ודיווחים רבים על גודלו של גוש הימין והאפשרות שלבנימין נתניהו יהיו מעל ל-61 ממליצים בפני נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, הדבר אינו וודאי.

סימני שאלה רבים עולים בימים האחרונים בנוגע לתהליך הקבוע בסעיף 7 לחוק יסוד הממשלה. לשון הסעיף, המקנה שיקול דעת לנשיא המדינה, מלמדת על שיקול דעת רחב. "משיש לכונן ממשלה חדשה יטיל נשיא המדינה, לאחר שהתייעץ עם נציגי הסיעות בכנסת, את התפקיד להרכיב ממשלה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך; הנשיא יטיל את התפקיד כאמור בתוך שבעה ימים מיום פרסום תוצאות הבחירות".

לפני כשבוע, התייחס נשיא המדינה לנושא בדברים שנשא בפני תלמידי תיכון. ריבלין אמר: "ככלל השיקול של הנשיא הוא השיקול של מה רצה העם בבחירות על ידי הביטוי שהוא נתן לכך בתוצאות בקלפי ולכן אם יהיו למעלה, כמו שהיו בעבר, או יותר חברי כנסת מ-61 חברי כנסת שבאים וממליצים על בן אדם אחד אז העם החליט שהוא רוצה לתת לו את ההזדמנות להרכיב את הממשלה. השאלה מה עושה הנשיא כאשר אין רוב לאף אחד? מה השיקולים שצריכים להנחות אותו, אולי הסיעה הגדולה יותר? יכולים השיקולים להיות כמה חברי כנסת המליצו על זה וכמה חברי כנסת המליצו על אחר והאם האדם שקיבל יותר המלצות יש לו יותר סיכוי לשכנע את השאר להרכיב איתו קואליציה".

כעת מנסה ראש הממשלה נתניהו לצאת בקמפיין גוועלד ולהזעיק כמה שיותר בוחרים לקלפיות באמצעות הטענה כי ריבלין מחפש תירוץ כדי להטיל על גנץ את מלאכת הרכבת הממשלה. מבית הנשיא דחו את הטענות הללו והגיבו בזעם: "זהו ניסיון נוסף להטיל דופי בשיקול הדעת של נשיא המדינה באשר למימוש סמכותו החוקית. גם הפעם, נשוב ונבהיר כי הנשיא יקבל את החלטתו כלשון החוק וכרוחו, כפי שעשו כל נשיאי ישראל בעבר. זהו ניסיון בזוי נוסף, לפגוע באמון הציבור בהחלטתו הממלכתית של הנשיא לאחר הבחירות".

אך מה הן האופציות הפרושות בפני הנשיא? "גלובס" עושה סדר.

אופציה א': ליכוד עם מרב המנדטים ומרב הממליצים

הליכוד משיגה את מרב המנדטים, מספר הקולות הגדול ביותר וגם מספר הממליצים על נתניהו גדול מן האחרים. במצב דברים זה לא תהיה התלבטות והנשיא יטיל בתוך 7 ימים את מלאכת הרכבת הממשלה על הליכוד. נתניהו מכנה את הקואליציה הזו כקואליציית השותפים הטבעיים של הליכוד. יציבותה מוטלת בספק, בשל בעיית השימוע שאמור להתרחש ביולי ואולי כתב אישום, אך דיה לצרה בשעתה.

אופציה ב': כחול לבן עם מרב המנדטים, ליכוד עם מעל ל-61 ממליצים

באפשרות זו, בפני הנשיא ניצבת דילמה מסויימת כיוון שמספר בוחרים גדול יותר בחר בכחול לבן ולא בליכוד. אם מדובר בפער של מנדט אחד, הרי שיש לכך תקדים. בבחירות בשנת 2009 ניצחה מפלגת קדימה בראשות ציפי לבני עם 28 מנדטים והליכוד בראשות נתניהו השיגו 27 מנדטים. אף על פי כן, נתניהו שכנע 65 חברי כנסת להמליץ עליו לנשיא המדינה דאז שמעון פרס וכך היה. מלאכת הרכבת הממשלה הוטלה על נתניהו. יצוין כי ב-2009 מפלגות העבודה, מרצ וחד"ש ניגשו לנשיא המדינה ואמרו לו שאינם ממליצים על ציפי לבני וכך מספר הממליצים עליה עמד על מספר המנדטים שהיא השיגה: 28 בלבד, וזאת לעומת 65 המלצות שהיו לנתניהו.

אופציה ג': כחול לבן עם מרב המנדטים, ליכוד עם פחות מ-61 ממליצים אך יותר ממליצים מאשר לכחול לבן

האפשרות הזו נראית המורכבת והבעייתית מכל האפשרויות והיא אולי אף חסרת תקדים, למעט אירועי הקמת ממשלת האחדות שמיר-פרס בשנת 1984. באותן הבחירות ב-1984, הליכוד ירד מ-48 מנדטים ל-41 מנדטים ולא הצליח להרכיב ממשלה על בסיס ימין ודתיים, מבלי להישען על רשימת כך-מאיר כהנא. בעיני הליכוד, בראשות יצחק שמיר, באותם הימים הדבר הזה היה לא מקובל. מן הצד השני, המערך בראשות פרס עם 44 מנדטים, לא רצה להישען על הרשימה המתקדמת (מוחמד מיעארי) וחד"ש (וילנר).

המפלגות הדתיות שמרו על נאמנות לליכוד, ולא הסכימו להצטרף לממשלה צרה של פרס וכך פרס הגיע לקו הגמר עם 60 ממליצים להרכבת הממשלה. על שמיר המליצו 54 ח"כים. המפד"ל המליצו לנשיא להקים ממשלת אחדות וח"כ מאיר כהנא לא הוזמן כלל לבית הנשיא.

פרס קיבל מידי הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה, אך הוא לא הצליח בכך. נשיא המדינה חיים הרצוג, התערב באופן אישי בתהליך כשהוא דוחק את הצדדים לכונן ממשלת אחדות עם רוטציה בראשות הממשלה. שמעון פרס כיהן כראש ממשלה בשנתיים הראשונות, ושמיר אחריו.

ובהשלכה להיום, אם הליכוד יציג את מרב הממליצים, אך לא יחצה את קו 61 הממליצים, עושה רושם שהנשיא יצטרך ללכת על הקו של הנשיא הרצוג, ולהפגין גישה שהיא יותר אקטיבית ומעורבת.

אופציה ד': כחול לבן עם מרב המנדטים, ליכוד עם פחות מ-61 ממליצים. לכחול לבן יש יותר ממליצים, אך לא 61

גם אופציה זו יוצרת כאוס בתהליך הרכבת הממשלה. הגעה לסיטואציה זו עשויה גם לעורר ביקורת פנימית בתוך הליכוד על הפסד במערכת הבחירות ואולי להניע שם תהליכים פנימיים. יש לזכור שמפלגת הליכוד (כמו גם מפלגות אחרות בישראל) הן בעלות רקע עשיר של פיצולים ופילוגים. אם בליכוד זוכים בכ-30 מנדטים, ו-20 מהם פורשים במעין מרד פנימי, הרי שהמותג "ליכוד" נשאר בידיהם של חברי הקבוצה הגדולה יותר. זה מהלך שנראה כיום דמיוני ולא סביר, אם כי יש לזכור שההיסטוריה של המפלגות בישראל מלאה במהפכים ושינויים פוליטיים שקשה היה לחזותם מראש.

במצב הדברים באופציה ד', נטיית הנשיא עשויה להיות להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על גנץ. אולם חשוב להדגיש, שעצם הטלת המלאכה עליו, לא אומרת שהוא יצליח, כי גם אם יש לו יותר ממליצים מאשר לנתניהו, כדי להקים קואליציה צריך בסופו של דבר הסכמים קואליציוניים עם 61 ומעלה וכפי שראינו חלק מן המפלגות עשויות להתעקש ולדבוק בליכוד, וזאת כדי להוביל למערכת בחירות חוזרת.

אופציה ה': ליכוד עם מרב המנדטים, כחול לבן עם מרב הממליצים

לפי מפת האפשרויות, זו האופציה שנראית הכי פחות סבירה בשלב הזה, בעיקר כי נדמה שחד"ש ותע"ל לא יקחו חלק מלא בשיחות ההתייעצויות עם נשיא המדינה. אם לליכוד יהיו יותר מנדטים, אך בכל זאת, מספר ממליצים כמו ליברמן, כחלון ו/או פייגלין, יחליטו להציע את גנץ כראש הממשלה הבא, הרי שהתקדים לכך נקבע בשנת 2009 עם החלטת הנשיא פרס להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו ולא על ציפי לבני. בליכוד יכינו טיעונים גם למצב זה ויציגו את מספר הבוחרים הרב יותר כעדות לכך שהעם העדיף את נתניהו וכי הנציגים בכנסת מעוותים את רצון הבוחר. למעשה, אלה יהיו טיעוני-ראי לשיח המתנהל כיום כאשר על פי רוב הסקרים, כחול לבן משיגים יותר מנדטים מאשר הליכוד.

ראשי המפלגות הקטנות הם אדונים לעצמם 

הודעות מפלגות ש"ס, ימין חדש, איחוד מפלגות הימין ויהדות התורה מובהקות - הן ימליצו לנשיא ריבלין על נתניהו כראש הממשלה הבא. מנגד, מפלגת העבודה ומרצ ימליצו בוודאות על גנץ כראש הממשלה הבא.

עם זאת, המפלגות האחרות מעבירות כיום מסרים לא חד-משמעיים, ועדיין לא ברור מה יעשו יו"ר כולנו, משה כחלון, יו"ר גשר, אורלי לוי אבקסיס, יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, יו"ר זהות, משה פייגלין, מפלגת בל"ד-רע"ם ויו"ר חד"ש-תע"ל, איימן עודה. אין כרגע תשובה מוחלטת לדברים, ויותר מזה: לא ברור מה יהיה מספר המנדטים שלהן, כאשר חלק מן המפלגות נמצאות על סף אחוז החסימה ועשויות שלא להיכלל בכנסת הבאה.

כחלון ופייגלין, בעיקר, מרקדים כרגע על כל החתונות. הם עשויים ללכת עם כל צד, על אף שהאידיאולוגיה שלהם נוטה יותר לימין. ליברמן, אם יעבור, עשוי להפתיע. גם במערכת הבחירות בשנת 2015, הפתיע ליברמן את נתניהו כאשר יום לפני סיום הדדליין למלאכת הרכבת הממשלה הוא החליט פשוט שלא להיכנס לממשלה, והותיר את נתניהו עם ממשלה צרה של 61 ח"כים.

כחלון ופייגלין, שני יוצאי ליכוד, ידעו ימים קשים בעבודתם מול נתניהו. כאשר היו חברי הליכוד העדיפו לפרוש (פייגלין אף עבר אקט של מעין-הדחה בפריימריז), לצאת למדבר פוליטי של 4-5 שנים ולעסוק בהקמת גוף חדש, רק כדי לחזור לזירה הפוליטית כבעלי הבית של מפלגותיהם.

יצוין כי בניגוד לעבודה, מרצ והליכוד - שאר מפלגות מקבלות את החלטות ההצטרפות באמצעות הודעת אדם אחד בלבד: יו"ר המפלגה. בסופו של דבר, כחלון, פייגלין, ליברמן ואורלי לוי אבקסיס, אינם זקוקים לאישור או התנגדות של אף אדם סביבם והם יכולים להמליץ על גנץ או על נתניהו, לפי ראות עיניהם הפרטית.

אחת השאלות המעניינות היא מה יעשו איימן עודה ואחמד טיבי. יש גורמים בזירה הפוליטית הטוענים בתוקף שהם לא ימליצו על אף צד, אם כי יוזמנו לנשיא ויבקשו ממנו, בכל לשון של בקשה, שלא להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו. כלומר, במקום להתייצב לצידו של גנץ, הם יבקשו לתת משקל נגד להתנגדותם לנתניהו.

עוד כתבות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?