גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסתדרות "גרילה"? עלייתו של האיגוד הלא מאוגד

הירידה הדרמטית במספר העובדים החברים באיגודים מקצועיים בארה"ב יצרה ואקום שאליו נכנסה תנועת ה-Alt Labor, שם כולל לקואליציות עובדים המאמצות טקטיקות גרילה לשיפור תנאי העבודה ● "התסכול מכישלון החוק הוביל להקמת קבוצות שנוקטות גישות שונות לייצוג עובדים", אומר ל"גלובס" פרופ' תומאס קושן, מנהל מכון סלואן לחקר העבודה ב-MIT

שביתת עובדים בוולמארט, שאורגנה על ידיקבוצת OUR, שנת 2014 / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
שביתת עובדים בוולמארט, שאורגנה על ידיקבוצת OUR, שנת 2014 / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

בישיבת מועצת העיר ניו יורק, לפני היציאה לחופשת חג המולד האחרונה, נפגשו נציגי אמזון עם חברי המועצה ועם תושבים זועמים. על סדר היום עמדה הבחירה של ענקית הקמעונאות המקוונת אמזון לבנות את המטה שלה בקווינס. לכאורה, מהלך חיובי שאמור להביא 25 אלף משרות איכותיות חדשות. מנהלי אמזון לא ציפו להתנגדות גדולה כל כך מצד קבוצות רבות בעיר להסכם סובסידיות המס בסך 3 מיליארד דולר, שישולמו מקרנות העיר והמדינה. באותה ישיבה, כמה מהאיגודים בעיר גם דחקו בנציגי אמזון להעיד מה יעשו אם העובדים המקומיים ינסו להתאגד. "נעצור אותם", הם ענו בפשטות.

בישראל, הזכות להתאגד מעוגנת בחוקי העבודה, אך בארה"ב ובמדינות אחרות עומדים לרשות המעסיקים כלים חוקיים רבים למניעת פעילות מאורגנת. "חוק העבודה (האמריקאי; ו"א) מבטיח לכאורה לספק לעובדים גישה לחברות באיגודים ולמיקוח קיבוצי אם הם רוצים בכך", אומר ל"גלובס" תומאס קושן, פרופסור ללימודי עבודה ב- MIT ומנהל שותף של מכון סלואן לחקר העבודה והתעסוקה באוניברסיטה. "אבל עם השנים התברר שהחוק לא מצליח לספק את ההבטחה הזאת. הראיות מלמדות שאם מנהלים מתנגדים למאמצי העובדים להתארגן באיגודים, יש פחות מ-10% סיכויים להצליח להקים מערכת מיקוח מוצלחת, שסופה חוזה קיבוצי. התסכול בעקבות כישלון החוק הובילו להקמת קבוצות אלטרנטיביות שמשתמשות בגישות שונות לייצוג עובדים, שאינן מאופיינות בחוק העבודה הקיים".

שכבת ההגנה החדשה שנוצרה לעובדים מכונה Alt Labor - שם כולל לקבוצות או לקואליציות של עובדים הפועלות מחוץ למסגרת המסורתית והחוקית (לא כי הן פליליות, אלא כי הן אינן מוגדרות בחוק). הקבוצות הללו אינן מייצגות את כל העובדים אלא רק את המשתתפים בהן; אין להן ועד מנהל ולא גובים בהן דמי חבר. הן מאופיינות בפעילות "גרילה", כגון שביתות ספונטניות, שיבושים ספורדיים, החרמות ועזיבות מתואמות בשעות העבודה. לפני 20 שנה היו בארה"ב חמש קבוצות "לא מאורגנות" מהסוג הזה של בריתות פועלים או מרכזי עובדים. היום כבר יש יותר מ-200 מרכזים כאלו שמנהלים קמפיינים ממוקדים עבור מגוון רחב של עובדים - חקלאים, נהגי מוניות, שוטפי כלים, קוטפי ירקות ודוגמניות.

מאבקים בולטים מחוץ למסגרת האיגודים המסורתיים

העובדים מעבירים את הידע הלאה

אחת הדוגמאות לקבוצה כזאת היא (OUR Walmart (Organization United for Respect, שקמה תחילה כדי לעזור לעובדים של המעסיקה הגדולה בארה"ב לשפר את תנאי העסקתם והיום מנסה לסייע לעובדים אחרים בשכר נמוך במגזר הקמעונאות. כך, לדוגמה, היא נכנסה לפעולה לאחר שענקית הצעצועים Toys R Us הודיעה בתחילת 2018 על פשיטת רגל. בן לילה מצאו את עצמם 33 אלף מעובדי החברה מפוטרים ללא סנט אחד של פיצויים. קבוצת OUR התחילה לפרסם מודעות ברשתות החברתיות במטרה להגיע לכמה שיותר עובדי טויס אר אס, ואחר כך הקימה קבוצות פייסבוק ומערך טלפוני, ניהלה שיחות ועידה ולבסוף הפגישה את העובדים. יחד הם ניהלו קמפיין תקשורתי מהדהד מול רוכשי החברה.

בנובמבר האחרון הודיעו קרנות ההשקעה שרכשו את ענקית הצעצועים על הקמת קרן פיצויים מיוחדת שאליה יזרימו 20 מיליון דולר. אמנם מדובר על שליש מהסכום שהחברה הייתה נדרשת לשלם אלמלא הרה-ארגון הפיננסי, אך 20 מיליון דולר יותר משציפו להם העובדים. היום מעבירים עובדי טויס אר אס את הידע הזה הלאה ומייעצים למפוטרים הטריים של Kmart וסירס לגבי הדרכים שבהן יוכלו 45 אלף המפוטרים להשיג תנאים משופרים.

בשוק הקמעונאות העצום בארה"ב, רק 5% מהעובדים מאוגדים. ככלל, האיגודים המקצועיים מייצגים קצת יותר מ-11% מכוח העבודה בארה"ב ובבריטניה. בישראל, לפי דוח OECD ל-2017, 27% מהעובדים מיוצגים בארגון כלשהו, אבל רק 11% מהעובדים הפגיעים ביותר בשוק העבודה, המשתכרים פחות מ-5,000 שקל בחודש, מאוגדים. בישראל ובארה"ב משמעות המספרים האלה היא שרוב העובדים המוחלשים אינם מאוגדים בארגון בעל כוח מיקוח. אין זה מקרה שב-2017 הגיעה ארה"ב לשפל של כל הזמנים בהפגנות המאורגנות עם יותר מאלף עובדים - 7 במספר.

זה לא תמיד היה ככה. בשנות השישים והשבעים, האיגודים המקצועיים בארה"ב ובבריטניה ייצגו כ-30% מכוח העבודה. פעילותם הייתה כה משמעותית, עד שהם הצליחו לשתק ממשלות וכלכלות, מימין ומשמאל. לפי הלשכה הסטטיסטית לעבודה בארה"ב, בין 1963 ל-1983 מספר ימי העבודה שהופסדו בגלל שביתות עמד על יותר מ-10 מיליון (!) בכל שנה.

כוחם של האיגודים היה בסופו של דבר בעוכריהם. הממשלות החלו לראות בהתאגדות פעילות כלכלית לא רציונלית, ואת האיגודים כרעים לעסקים וכגופים מקפיאי צמיחה.

קבוצות לחץ בפייסבוק

עם הירידה בשיעור העובדים החברים באיגודים, העבודה המאורגנת זוכה לעזרה מכיוון לא צפוי: הטכנולוגיה. "יש קבוצות כמו OUR שמשתמשות בכלי בינה מלאכותית כדי לספק לעובדים מידע על זכויות העבודה שלהם", אומר קושן, "אחרות משתמשות ברשתות חברתיות כמו עובדי Instacart שמחו על שינויי שכר לא הוגנים. Coworkers.org משתמש בעתירות ובמדיה חברתית כדי לתת קול להצעות עובדים לניהול. קבוצות אחרות משתמשות בנתוני שוק העבודה כדי לספק מידע על מעסיקים טובים לעומת מעסיקים גרועים".

הטכנולוגיה עשויה לעזור במיוחד לעובדי "כלכלת החלטורה" (gig economy). מילא עובדי וולמארט וסירס שיכולים לפעול ולשתף מידע במקום עבודתם, אבל מה עם נהגי אובר, פיבר או ליפט, שהתקשורת שלהם עם ה"מעסיק" מתמצה באפליקציה והם אינם נפגשים אלה עם אלה?

כמה מהעובדים הארעיים האלה הצליחו להשיג תנאים משופרים. לדוגמה, עובדי חברת המשלוחים Deliveroo התארגנו באמצעות קבוצות פייסבוק בערים שונות ברחבי העולם ומחו על שכרם ואפילו הצליחו לסגור או להגביל את יכולת המשתמשים להזמין משלוחים בערים כמו בריסטול ומנצ'סטר.

שימוש בפלטפורמות מקוונות סייע גם לעובדי אובר למחות על שינויים באלגוריתמים שביצעה חברת שיתוף הנסיעות והובילו להפחתת שיעור חלקם של הנהגים בכל נסיעה. המחאה הובילה לבסוף להקמת גילדת נהגים עצמאיים (The Independent Drivers Guild) שפועלת כדי להגן על האינטרסים של כ-70 אלף נהגי אובר, ליפט, ויה וג'ונו בניו יורק, נלחמת על תעסוקה הוגנת והייתה שחקנית משמעותית בחקיקה שעברה בדצמבר האחרון ונועדה להבטיח שכר מינימום של 17.22 דולר לנהגים. בשנה שעברה, רשת המזון המהיר צ'יפוטלה הסכימה לשפר את תנאי העסקתם של עובדי הרשת ברחבי המדינה, אחרי שעשרת אלפים עובדיה הצליחו להתארגן ולאיים בחרם על הרשת משום שהכריחה את עובדיה לעבוד מעבר לשעות העבודה המוגנות בחוק.

הצלחתם של נהגי אובר וליפט בניו יורק הוכיחה שקבוצות של עובדים, גם אם אינם מאורגנים באיגודים פורמליים, יכולות לשנות את התעשיות שלהן. מדובר בפעילות שעשויה להיות מידבקת. כך, מאבקם של עובדי תעשיית המזון המהיר בניו יורק להעלאת שכר המינימום ל-15 דולר הוביל לקמפיין לאומי. היום 33 מדינות ברחבי ארה"ב העלו את שכר המינימום מעל הקבוע בחוק הפדרלי והסכום (15 דולר) משמש כיום מספר זהב והבטחת בחירות.

"מרכזי העובדים יכולים לעשות דברים שהאיגודים אינם יכולים", נכתב בדוח של משרד המסחר בארה"ב על תנועת ה- Alt Labor, "בין אם מבחינה דמוגרפית, תרבותית או פוליטית, ובין אם מבחינת פעילויות משניות או הפגנות בלתי מוגבלות בזמן. ברגע שהם יהפכו לממוסדים, הם יאבדו את הגמישות שלהם, ואולי אף את מקור המשיכה שלהם".

"דרוש שיפוץ מוחלט של חוק העבודה"

אבל לטקטיקות האלה יש מגבלות. אם ניקח את המאבק של נהגי אובר כדוגמה, הגילדה שהקימו מייצגת רק את הנהגים בניו יורק. נהגים בלוס אנג'לס יצטרכו להתחיל מאפס אם ירצו לשפר את תנאי העסקתם. האיגודים הלא מאוגדים החדשים ממוקדים בקמפיינים צרים ומשרתים כוח עבודה קטן יחסית. חסרה להם גם היכולת לבחור מנהיגים ולהשיג יציבות פיננסית לצורך הפעילות. במקום מקור מימון קבוע, הם נאלצים להסתמך על תמיכה מקרנות פרוגרסיביות פוליטיות או מקצועיות לתמיכה בפעילותם, כמו קרן פורד שתרמה 44 מיליון דולר למרכזי עובדים בין השנים 2013 ל-2016 או האיגוד המקצועי של עובדי השירות שתרם להתארגנות ארעית של עובדים בתעשיית המזון המהיר.

"יש קונצנזוס גובר בקרב מומחים עצמאים" מסכם קושן, "שאנחנו צריכים שיפוץ מוחלט, לא רק עדכונים מצטברים, של חוק העבודה. האם יהיה רצון פוליטי לעשות זאת? זו שאלה פתוחה. זה יקרה רק אם הציבור האמריקאי יעמוד מאחורי המאמץ לשינוי כזה ותלוי בשאלה עד כמה הנושא יהיה מרכזי בבחירות הבאות". 

עוד כתבות

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש