גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למרות המגמה המעורבת של המניות הישראליות בוול סטריט, מדד גלובס פרומתאוס טיפס במארס ב-0.8%

בניגוד למדד גלובס-פרומתאוס, מדד ת"א-125 ירד במארס ב-0.9%, אבל מדד נאסד"ק הוסיף לערכו 2.6% ● מניות הטכנולוגיה הישראליות הובילו את תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה לעלייה של 3% - יותר ממדדי ת"א טכנולוגיה ונאסד"ק טכנולוגיה ● מניית ורינט בלטה לטובה ועלתה בחודש שעבר ב-12%

ישראליות בוול סטריט / אילוסטרציה: Shutterstock
ישראליות בוול סטריט / אילוסטרציה: Shutterstock

החברות הישראליות בוול סטריט נסחרו בחודש מארס במגמה מעורבת, שהובילה את מדד גלובס-פרומתאוס, העוקב אחר החברות האלה, לעלייה חודשית של 0.8%, בעוד מדד ת"א-125 ירד ב-0.9% ומדד נאסד"ק הוסיף לערכו 2.6% באותו חודש.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים ירד בחודש שעבר בשיעור של 1.6%, בעוד שמדד ת"א ביומד עלה ב-0.2%, ואילו מדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה ירד ב-0.9%. מניית קומפיוג'ן, העוסקת בגילוי ובפיתוח של תרופות לאימונותרפיה של סרטן, זינקה במארס בשיעור של 20%. זאת, לאחר שהחברה פרסמה שמשרד הפטנטים האמריקאי (USPTO) אישר שני פטנטים על הרכבים שפיתחה.

מניות הטכנולוגיה הישראליות בארה"ב נסחרו במגמה חיובית בחודש מארס, והובילו את תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה לעלייה של 3%. באותה תקופה, מדד ת"א טכנולוגיה עלה בשיעור של 2.6%, ומדד נאסד"ק טכנולוגיה הוסיף לערכו 2.9%.

מניית ורינט  בלטה לטובה במארס, ועלתה בשיעור של 12%. זאת, לאחר שהחברה פרסמה את התוצאות הכספיות שלה לרבעון הרביעי, הכתה את תחזיות האנליסטים והעלתה את תחזית ההכנסות והרווח שלה לשנת הכספים הנוכחית.

מדד גלובס פרומתאוס

סיליקום: תנודתיות גבוהה, מכפיל נמוך

סיליקום  היא חברה ישראלית הנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 290 מיליון דולר. מאז תחילת 2019 עלה מחיר המניה בכ-9%. החברה מוכרת מוצרי קישוריות עתירי ביצועים (כרטיסי תקשורת ומוצרי קצה), שנועדו לשפר ביצועים של שרתים והתקני תקשורת ושל תשתיות תקשורת, ולאפשר תקשורת וקישוריות מהירות ואמינות יותר ברשתות תקשורת ובתשתיות נתונים (דאטה סנטרים) של ארגונים ושל ספקיות שירותי תקשורת, טלקו וענן.

אייל שבח, שותף מייסד בפרומתאוס וראש תחום הטכנולוגיה בפירמה, ציין כי "למרות גודלה, החברה נמצאת באופן יחסי מתחת לרדאר התקשורתי, ולמעשה, תשומת הלב התקשורתית העיקרית שקיבלה החברה לאחרונה הייתה בעקבות הסכם ענק עם לקוח, שהקפיץ את שווי החברה אל מעל 500 מיליון דולר עם חתימתו במארס 2017. עם ביטולו של החוזה, במארס 2018, צנחה המניה חזרה לערכיה טרום ההודעה".

עבור סיליקום, שנסחרת בנאסד"ק כבר 25 שנה, רכבת ההרים בשווי המניה היא אירוע יוצא דופן יחסית. במחלקת המחקר של פרומתאוס מציינים, שלמעט מקרים חריגים, נראה שלאורך השנים ביצועי המניה עוקבים באופן צמוד אחרי ביצועי ההכנסות והרווח של החברה, שמציגים מגמת גידול ברורה, אם כי איטית - הכנסות החברה גדלו פי שבעה, והרווח התפעולי גדל פי 11 בתשע השנים האחרונות.

בפרומתאוס מציינים, כי נכון להיום החברה נסחרת לפי מכפיל 13 על הרווח התפעולי (שווי פעילות חלקי רווח תפעולי חשבונאי), בעוד שחברות ציוד רשת אחרות הרשומות למסחר בארה"ב נסחרות לפי מכפיל 22. להערכתם, המכפיל הנמוך של סיליקום ביחס לחברות ההשוואה מראה שייתכן שקיים אפסייד במניה.

לפי פרומתאוס, בעולם הטכנולוגיה מכפיל גבוה יכול להיות תוצאה של גורמים שונים. כך לדוגמה, במקרים שבהם קיימת אפשרות ממשית שחברה תירכש על-ידי חברות סינרגטיות, המכפיל עשוי לגדול ולגלם מרכיב ספקולטיבי על השווי באקזיט הפוטנציאלי.

מדד גלובס פרומתאוס

למה היא לא נרכשה עד כה?

"המועמדות לרכישת סיליקום שמיד עולות על הדעת הן אינטל ומלאנוקס", אומר שבח. "עם זאת, נראה שבמקרה של סיליקום, אם רכישה הייתה אפשרות ממשית, היא הייתה מתרחשת כבר בעבר, שכן מלאנוקס (שבעצמה נרכשת על-ידי אנבידיה, ש'ח'ו') ואינטל רוכשות באופן תדיר חברות ישראליות. ייתכן שהסיבה לכך שסיליקום לא נרכשה עד כה היא שהחברה היא השחקנית הגדולה ביותר בתחום נישתי מאוד, המוערך במחזור של מאות מיליוני דולרים בשנה, וייתכן שהוא עדיין אינו גדול דיו לעניין רוכשים פוטנציאליים".

לפיכך, להערכת שבח, סגירת פער המכפילים מול חברות ההשוואה יכולה להתרחש בעיקר אם החברה תוכיח שהיא צועדת בנתיב של צמיחה מהירה. אפשרות מתבקשת לצמיחה היא המשך הצמיחה האורגנית, או באופן לא אורגני - דרך מיזוגים ורכישות. קופת המזומנים של החברה, העומדת על 74 מיליון דולר נכון לסוף 2018, בהחלט מאפשרת זאת.

בפרומתאוס מציינים שבשנים האחרונות ביצעה סיליקום שתי רכישות שהכניסו קווי מוצר חדשים לפורטפוליו המוצרים שלה. שבח אומר כי הרכישות אמנם היו בהיקפים קטנים של כ-15 מיליון דולר כל אחת (מזומן ותמורה מותנית), אך הן תרמו לביצועי החברה. "כך לדוגמה, קו המוצרים הנגזר מרכישת ADI בשנת 2015 תרם רבות לצמיחת שורת ההכנסות של סיליקום בשנת 2018, שהייתה שנת שיא לסיליקום. הגידול בהכנסות נבע מגיוון קו המוצרים של סיליקום אשר לראשונה כולל לא רק ציוד רשת, אלא גם ציוד קצה. נראה אם כן שהחברה עשתה צעדים מוצלחים, המוכוונים לצמיחה לא אורגנית בהכנסות", אומר שבח.

מדד גלובס פרומתאוס

"נוסף על כך, סיליקום נהנית מפוטנציאל לצמיחה אורגנית, כפי שהוכיח החוזה הגדול שנחתם בשנת 2017. אמנם החוזה בוטל, אך עצם חתימתו הוכיחה שייתכן שהשוק צומח מהר מכפי שנחזה בעבר. מכאן, ייתכן שסיליקום היא השחקן הנכון בזמן הנכון לניצול פוטנציאל הצמיחה. לזכותה של החברה עומדת העובדה שהיא השחקנית הגדולה ביותר בשוק עם פורטפוליו המוצרים הרחב ביותר, ועם מוניטין טכנולוגי עקבי על פני השנים, כך שסיכוייה לגדול עם השוק טובים משל המתחרות.

בפרט, הגידול המתמיד בתחומי הדאטה סנטרים ומחשוב הענן יכול בעתיד להגדיל את היקף השוק הפוטנציאלי של סיליקום מעבר לרף מסוים שיוציא אותה ממעמד של שחקנית נישה. במצב כזה סביר להניח שצמיחת סיליקום תואץ, והאפסייד במניה ימומש לשביעות רצונם של המשקיעים, וייתכן שרוכשים פוטנציאליים יגלו עניין", מסכם שבח. 

המדד, שהורכב על-ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו-יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות. 

עוד כתבות

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-7%, טסלה ב-2.5%

נאסד"ק עולה ב-0.1% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס" ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר נוספים בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות בעולם

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

לקראת כניסה לישראל: משלחת של קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין נפגשה עם יבואנים

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט