גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חולמים להיות משפיענים? הכירו את הצד האפל של הלייקים

בשנים האחרונות מתחזק כוחם של המשפיענים שצומחים ברשת, והפרסומאים נותנים להם נפח בכל קמפיין ● אלא שהמאמץ הסיזיפי לשמור על רלוונטיות על בסיס יומי, לצד החשיפה לקהל עצום וביקורתי, מייצרים לחצים נפשיים קשים ● "ליידי גלובס" בודק: מה קורה כשמכונת הלייקים נכנסת לדיכאון

מיקרואינפלאונסרים / צילום: Shutterstock.com/ א.ס.א.פ קראייטיב
מיקרואינפלאונסרים / צילום: Shutterstock.com/ א.ס.א.פ קראייטיב

יותר ויותר אנשים, בעיקר צעירים, חולמים להיות משפיענים, מתוך מחשבה שמדובר בפרנסה חלומית שבה יזכו להרוויח כסף רב מעולמות התוכן שממילא מעניינים אותם, לקבל שלל מתנות, לטייל על חשבון מפרסמים בעולם ולהיפתח לאינסוף הזדמנויות. הם מעלים תמונה או סרטון, כותבים משפט קצר, מתייגים את שם המוצר - ובום, הם באוויר, ללא צורך בגילוי נאות על אינטרסים מסחריים.

קל ופשוט, עם חסמי כניסה נמוכים? אז זהו, שלא. המשפיענים האלה עלולים לשלם מחיר אישי כבד על עצם היותם ה'סחורה' החמה ביותר כיום בעולמות השיווק והפרסום. תמרורי האזהרה על כך מבצבצים יותר ויותר, בינתיים, בעיקר בארה"ב, אבל אין שום סיבה להניח שמה שקורה שם היום לא יקרה גם כאן מחר או מחרתיים.
משפיענים רבים בארה"ב מוצאים עצמם לכודים במציאות מפחידה שבה הם מקום העבודה, אמצעי הייצור, העובד והמוצר בו בזמן. הם אבודים במעין מטריקס שבו הם חייבים להיות מחוברים 24/7, לעדכן ולהתעדכן כל הזמן, וכל זאת כשסביבתם התומכת - בראשות משפחתם הגרעינית והחברים הקרובים - לא באמת יודעת מה לכל הרוחות הם עושים למחייתם.

הבעיה מחמירה, בדרך כלל, עקב מבנה האישיות של המשפיענים. חלקם באים ממקום של ביטחון עצמי נמוך, לפעמים מבעיה שדחפה אותם לכתוב ולשתף את סביבתם. רבים מהם גם ניחנים, לטוב ולרע, בסטנדרטים עצמיים גבוהים, ונוטים לבקר את עצמם לחומרה. כשמבנה אישיות כזה נתקל בתהילה ובפרסום פתאומיים, כמו גם בחשיפה לקהל רחב וביקורתי מאוד - התוצאות לא תמיד חיוביות. המשפיען המצליח עלול למצוא את עצמו משועבד לעמוד האינסטגרם שלו, עם פחד מתמיד שיחמיץ משהו ובלי שום ספר הדרכה, בטריטוריה שמעטים דרכו בה עד כה.

אחת הבעיות היא שהעוקבים, הגורם שמניע את האקוסיסטם הזה, רוצים הרבה יותר מהמשפיענים 'שלהם'. הם רוצים להתחבר למשפיען כאדם פשוט, אנונימי, מן השורה - ולדעת עליו או עליה הכול. וכך, משפיענים רבים מוצאים עצמם מתעדים את חייהם הפרטיים בתמונות, וידיאו וטקסט - ומשתפים עם עוקביהם בתדירות הולכת וגדלה.
זה לא קורה סתם: פוסטים שמכוונים לטעמם של העוקבים עשויים להביא למשפיען ‘פיקס' של תשומת-לב בדמות עלייה חדה במספר העוקבים, כמו גם נסיקה באינגייג'מנט (לייקים, תגובות, שיתופים) מצד העוקבים הקיימים. אין ברשת סחורה ממכרת יותר מזו: משפיענים רבים, שלא לומר כולם, נלכדים בגלגל האוגרים של כמה תגובות קיבלתי, מי נתן לי לב ומי רק זקיפת אגודל. וכך, תוך השוואות חוזרות ונשנות לנעשה בדשא של המשפיען השכן, הם חושפים את עצמם לשינויים קיצוניים במצבי הרוח, ההגדרה האופטימית מדי לדיכאון.

מכאן הדרך קצרה לחיים תחת רודנותו של הגורם ששולח אנשים לחדרי מתים יותר מכל גורם אחר בעולם: הסטרס. "המשפיענים האלה הרבה יותר לחוצים וחוששים לטעות", מסביר הפסיכולוג הקליני פרופ' אורן קפלן, נשיא המסלול האקדמי במכללה למינהל בראשון לציון. "העלייה בחשיפה החברתית גורמת אצלם דווקא לתחושה של בדידות. זה קצת פרדוקס, כי זה קורה להם דווקא כשהם יותר חשופים ליותר אנשים. הזוהר שנלווה לפרסום ולהכרה מתעמעם מול החוויה הלא נעימה של הלחץ. הם נחשפים גם לביקורת נרחבת, לפעמים אכזרית, שלא הכירו עד כה".

מתי צריך להתחיל להיזהר?
"המרכיב שעליו צריך להסתכל הוא האם אירע שינוי באורח החיים. אם כן, אז גם כאשר השינוי בא ממקומות טובים, הוא עדיין מקור לסטרס. זה לא שונה בהרבה מזכייה פתאומית בפיס, שלא מעט אנשים מגיבים אליה בדיעבד כחוויה טראומטית. יש כאן תהליך של פרידה מהשגרה, לפעמים גם מהחברים, זה לא משהו שפשוט לעבור".

אתה צופה בעיקר השפעה שלילית?
"לא בהכרח, צריך לשים את החלק השלילי בפרופורציות. המשפיען, ממש כמו מנהל שעולה בסולם הדרגות, מתקדם בהדרגה וצובר עוד ועוד חשיפה עד שהוא נעשה ממש מפורסם. אם הוא או היא לא אוהבים את זה, סביר להניח שיעצרו את התהליך מתישהו בדרך. צריך לזכור שרוב המשפיענים מתפרסמים בזכות משהו שהם אוהבים, בזכות חוזקה שלהם".

שי מיקה יפרח / צילום: אלעד גוטמן

הכיף הופך למלחיץ

משפיענים רבים בארה"ב (וניתן לנחש בזהירות שגם אצלנו) קונים את ההשפעה בכסף. תחילה הם קונים עוקבים, וכשרמת המעורבות יורדת באופן טבעי, מאחר שמדובר בעוקבים פיקטיביים או לא רלוונטיים - הם קונים גם לייקים, תגובות וצפיות בסרטוני וידיאו. כל זאת, כדי להגדיל ולהרחיב את מצג ההשפעה שלהם בפני מפרסמים.
"כל המשפיענים המצליחים עובדים קשה כדי להישאר רלוונטיים", אומרת רוית בכמן, מנכ"לית משותפת במשרד הפרסום קניבל מדיה. "הם יודעים שאם ירפו, הוויראליות שלהם תרד. זו לגמרי עבודה וזו לגמרי תחזוקה, המלחמה של כל אחד עם עצמו להישאר רלוונטי. הם חייבים לדעת, לדוגמה, מהם הפיצ'רים הכי חדשים והכי מגניבים בסמארטפון ובאינסטגרם, כמו לעשות סטופ-מושן בפילטר מסוים. הם חייבים גם לייצר כל הזמן רמת עניין סביב החיים שלהם. וכל זה בעולם שבו הכול מדיד, הכול נספר בכל רגע נתון".

מורן קרמין קורן, בעלים ומנכ"לית משותפת בחברת לייק אנד שר, מסבירה את הסטרס דרך הטרנספורמציה שעובר המשפיען: "הצורך החדש שלו להתפרנס ולספק מספרים הופך את מה שפעם היה כיף, למשהו מלחיץ. מצד שני, אין בעיה להגיד שקיבלת מוצר להתנסות. תתנסה, תראה איך המוצר הופך להיות חלק ממי שאתה. מי שעובד בצורה הזו, וממילא לא מתפרנס מזה, לא ייכנס לסטרס".

ערן ניזרי, מייסד ומנכ"ל לידרס, מסוכנויות המשפיענים המובילות בישראל, מזכיר כי המשפיענים לא מחויבים רק למפרסמים. "הם צריכים להיות מובילים בתחומם ברמת התוכן שהם מייצרים. מעבר למדיה שהם מוכרים למפרסמים, הרבה פעמים נוטים לשכוח שמשפיענים מייצרים תוכן ברמה מאוד גבוהה. לקוחות רבים לוקחים את התמונות והסרטונים שהמשפיענים מייצרים, ושמים אותם בנכסים הדיגיטליים שלהם".

אתה מזהה לחץ אצל מצליחנים שמצליחים?
"הם עוברים שינוי גדול, שבמהלכו הם נחשפים לכמות פידבקים גדולה, ולתשומת-לב עצומה. גם הדרישות מהמפרסמים עולות, כך שהאחריות שלהם הרבה יותר רצינית. זה כבר לא איזה תחביב, אלא מקצוע לכל דבר ועניין. כדי להישאר בתודעה מול העוקבים שלהם ומול המפרסמים, הם צריכים לספק את הסחורה".

האם סימני הלחץ בדרכם אלינו? כנראה שכן. אבל ההבדלים בשווקים בינתיים אדירים. לפי נתונים שפרסם לאחרונה אתר הטכנולוגיה והדיגיטל ClickZ, באינסטגרם פועלים כיום כ-560 אלף משפיענים, שחצו כל אחד את רף 15 אלף העוקבים. בארה"ב השוק הזה מבעבע עם תחזיות צמיחה ל-10 טריליון דולר עד 2020. בישראל, לעומת זאת, פועלים כ-15 אלף משפיענים, מהם פחות מאלפיים עם יותר מ-30 אלף עוקבים. שוק המשפיענים הישראלי מוערך ב-20-25 מיליון שקל - כסף קטן של תעשייה בתחילת דרכה.

אחת הבעיות, אומרת קרמין קורן, היא שהמשפיענים הישראלים שומעים סיפורים על כאלה שמקבלים כמה עשרות אלפי שקלים מכל מפרסם, "וחיים כמו קים קרדשיאן. אבל זה בדיוק מה שזה - סיפורים. בפועל, מותגים משלמים כמה אלפי שקלים על פרסום במקרה הטוב, ובדרך כלל הרבה פחות. זה לא קורה כל יום, ומפרסמים גם לא אוהבים לראות את אותו אדם מפרסם מוצרים מתחרים".

בקיצור, עוד הבטחה שמקיימת, אם בכלל, רק למעטים?
"כמעט בלתי אפשרי להתפרנס בשוק כמו ישראל מלהיות שלט פרסומת אנושי. נוצר כאן מצב אירוני: דווקא המשפיענים שבאמת מייצרים מכירות למותגים, הם כאלה שלא מצפים לקבל תשלום, ופשוט עושים את העבודה הכי אותנטית. הם הכי רלוונטיים".

לעמוד ביעדים

מה חושבים על הלחץ המשפיענים עצמם? "זה כסף גדול ביחס למשכורות היום, אבל דורש הרבה השקעה, לפחות מהצד שלי - קריאייטיב, לוקיישן, צבעוניות, לספק את בקשות הלקוח", אומרת שי מיקה יפרח, מנצחת העונה השביעית של 'האח הגדול', ממרומי 210 אלף עוקביה באינסטגרם.

את מרגישה שאת צריכה להתעסק בזה 24/7 כדי להישאר רלוונטית?
"כשנכנסתי ל'אח הגדול' לפני שלוש שנים היו לי 4,000 עוקבים, ויצאתי משם עם 32 אלף. היום זה כבר ממש עבודה, צריך להתייחס לזה ברצינות, וכמו בתעשייה, להמציא גם שם את עצמך בכל פעם מחדש. זה או שאתה בפנים ואתה חלק מהעולם הזה, או שאתה לא. מי שצריך להתפרנס בכבוד לא יוותר על מקור פרנסה כזה".

מה קורה אם את לא עומדת ביעדים שנקבעו? זה מלחיץ אותך?
"עוד לא קרה לי משהו כזה. מראש אני לוקחת דברים שאני מאמינה בהם ויודעת שמתאימים לקהל שלי. כשאתה שומר כל הזמן על החשיפות בעמוד שלך ועל קו מסוים, אין סיבה שזה לא יעמוד ביעדים. בגלל זה היום בתי עסק ייקחו מראש עמודים עם נתונים טובים, ולא רק על סמך השם של אותו מפורסם".

שרה קורי, המוכרת גם כמקעקעת הסלבים, חוגגת 51 אלף עוקבים באינסטגרם - והיא רק בת 21. קורי היא דוגמה מצוינת למשפיענית מהסוג הנחשק ביותר - כזו שמושכת תשומת-לב קודם כל בזכות כישרון יוצא דופן, כזה ששום שיתוף-פעולה פרסומי לא יצליח ללכלך, וזאת למרות שהיא מקדמת מותגי אופנה כמו קלווין קליין, ראלף לורן ופקטורי 54.

מלחיץ אותך הצורך לעמוד כל הזמן בציפיות, במספרים וביעדים?
"זה לא מלחיץ, אבל לפעמים מבאס. אני בקטע של אמנות, אז אם אני מעלה משהו שאני מאוד מתחברת אליו ואנשים פחות אהבו, זה קצת באסה. בשיתופי-פעולה מול גורמים מסחריים, אם הייתי חושבת שלא אביא תוצאות, לא הייתי נכנסת לזה. יש לי עוקבים, ואם אני מתייגת הם הולכים לשם באלפים, ככה העולם עובד היום".

מול אומץ הנעורים הזה מציגה בלוגרית האוכל דפנה אוסטר מיכאל תמונה מעט מורכבת יותר. אוסטר היא משפיענית מהסוג הוותיק, עם בלוג חזק וגדוש מתכונים בשם ‘מתנות קטנות', נוכחות מרשימה בקבוצות פייסבוק, ובעיה אחת קלה - 8,000 עוקבים בלבד באינסטגרם. "יש לי 250 אלף כניסות לבלוג בחודש, אבל קשה לי באינסטגרם. אני עובדת קשה כל הזמן כדי להיות רלוונטית, כי יש כל כך הרבה כמוני ברשת.

"קשה לי להביא לאינסטגרם את הקהל שיש לי בבלוג ובפייסבוק. מי שלא מספיק חזק היום באינסטגרם סובל גם בשיתופי-הפעולה עם חברות מסחריות. בשנה האחרונה מפרסמים פחות עובדים איתי. היום הכול פרוץ, יש המון אתרי אוכל פיקטיביים שלוקחים מתכונים מכל הבא ליד, פשוט גונבים כאילו הכול מותר. גם היוטיוברים הם בעיה, כי הם נהיו 'אין', וקשה להתמודד איתם".

רק אל תגידי עכשיו שהעולם שייך לצעירים.
"מי שיושב במשרדי הפרסום הם בדרך כלל אנשים צעירים, אבל בעולם האוכל לא הכול סובב סביב הצעירים. אם תנובה מוציאה גבינה או אסם מוציאה קמח, לא ילדה בת 18 תלך לקנות אותו. אמא שלה או סבתא שלה ילכו, ושתיהן לא תמיד באינסטגרם, סיכוי הרבה יותר גדול שימצאו אותן בפייסבוק".

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ