גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרימו עוגן: מהפכת הקרוזים מגיעה לישראל, וזה עומד להיות יקר

28 מיליון בני אדם יצאו בשנה שעברה לנופש על פני הים - שיא של כל הזמנים שצפוי להישבר שוב בשנים הקרובות, והמהפכה מגיעה בהדרגה גם לישראל ● "השנה שחלפה הייתה יוצאת דופן לשוק הישראלי שגדל בקצב דו-ספרתי מדי שנה"; "הדאגה העיקרית שלנו היא שאין מספיק חדרים. אנחנו כבר מוכרים מקומות לשנת 2021"

אם נולדתם בשנות ה-80, יש סיכוי סביר שאתם זוכרים את סדרת הטלוויזיה "ספינת האהבה". קפטן סטובינג, הבת ויקי ו"גופר" כיכבו בערוץ הראשון והיחיד וסיפקו הצצה לחיים בספינת תענוגות. הסדרה שקעה במצולות אחרי 10 עונות, אבל שוק הקרוזים ממשיך להפליג קדימה.

28 מיליון בני אדם יצאו בשנה שעברה לנופש על פני הים - שיא של כל הזמנים שצפוי להישבר שוב בשנים הקרובות. המהפכה מגיעה בהדרגה גם לישראל, וחברת נורוויג'ן קרוז ליין (NCL) תשיק בקרוב מסלול שיכלול עגינה של 3 ימים בנמלי אשדוד וחיפה. והיא לא לבד, גם קרוזים של חברת MSC יעגנו בחיפה' ובשנה הבאה מתכננת החברה לאפשר העלאת נוסעים מחיפה - אחרי הפסקה של כמה שנים.

נכון לעכשיו, הנוסעים הישראלים שיוצאים לקרוזים, שמספרם נאמד ב-80-100 אלף בשנה, לא יכולים לעלות על הספינות הללו בשל מחסור בתשתיות מתאימות. כך שבשלב הזה אין ברירה אלא להסתפק בתיירים שמגיעים לכאן ותורמים לכלכלה המקומית - לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2018 הגיעו לישראל 46 אלף תיירים כאלה, שנחשבים למבקרי יום, היות שהם לנים באונייה. אמנם מדובר במספר קטן ביחס ל-4.1 מיליון התיירים שפקדו את ישראל באותה השנה, אבל בענף מעריכים כי הנתון הזה יצמח משמעותית.

לפי ארגון הקרוזים העולמי, הביקוש לנופשים כאלה גדל ביותר מ-20% בתוך 5 שנים, והישראלים, כך נראה, אימצו לחיקם את עניין הנופש הצף בקצב מהיר יותר.

"הגידול שלנו בישראל הוא מהגדולים מבין השווקים בעולם", אומר ל"גלובס" אנג'לו קאפורו, סמנכ"ל סחר בחברת הקרוזים MSC. "ב-2017 גדל נתח הנוסעים הישראלים אצלנו ב-77%, זאת לעומת שיעור הגידול בשוק העולמי שעמד על 9% בלבד; ב-2018 גדלנו כאן ב-34% לעומת 23% בעולם; ואת 2019 נסיים עם גידול של 42% לעומת 14%".

מהשנה הבאה צפויה ישראל להשתלב באופן קבוע במסלולי השיט של החברה, ולדברי קאפורו, מדובר במסלול שזוכה לביקוש מצד תיירי הקרוזים שמחפשים יעדים חדשים.

גם ניק וילקינסון, סגן נשיא ב-NCL, מגדיר את השנה שחלפה כ"יוצאת דופן לשוק הישראלי שגדל בקצב דו-ספרתי מדי שנה", ומעריך כי "גם ב-2019 מספר הנופשים הישראלים על האוניות יגדל".

לוטשות עיניים לכיוון ישראל

ומה עם המחיר? מסתבר שהוא לא ירד בשנים האחרונות, בעיקר כשמדובר באירופה. "במקום להוריד מחירים, חברות הקרוזים הגדילו את התמורה בתוכן ובחוויה", אומר אורי שנבל, מנכ"ל חברת סנורמה שמשווקת את רויאל קריביאן בישראל. לדבריו, "אם עד לפני 5 שנים הגיל הממוצע של הנופשים עמד על 60, היום זה השתנה, והגיל הממוצע הוא 35. רואים משפחות רב-דוריות - החל מהסבא ועד לנכדים".

גם קאפורו מציין כי בכל שנה הגיל הממוצע של הנוסע יורד. "כשהבאתי את הבת שלי בת ה-13 לקרוז, מבחינתה הכי חשוב היה שיהיה לה Wi-Fi כל הזמן. הבנו שאין מנוס, וחייבים להציע את זה לנוסעים, אם רוצים שגם בני נוער יבואו".

שנבל מספר כי ישראל מושכת את התיירים שעוגנים כאן לזמן קצר. "בשונה מיעדים אחרים בעולם, כשהאונייה שלנו עוגנת בישראל, רק 100 איש מתוך 2,500 נוסעים לא יורדים ממנה. מבחינת התיירים מדובר בביקורים בגולן, בנצרת, בתל-אביב, בירושלים ובים המלח. אנשים עולים על שיט שמשלב את ישראל רק כדי לבקר בארץ הקודש".

עם זאת, כדי לאפשר לישראלים לעלות על סיפונן של האוניות שעוגנות כאן, נדרשת אופרציה תכנונית שכוללת, בין היתר, הקמת רציפים מיוחדים, בידוק דרכונים ועוד. שנבל מעריך ומקווה שהתוכנית הזו תתממש תוך כ-3 שנים. "אנחנו חייבים לבנות מסלול שיעניין את הישראלים לכל אורכו, ולא עגינה בקפריסין או בטורקיה. יש צורך לשם כך בתקציב משמעותי, אבל זה לא יקרה לפני 2022. כל חברות הקרוזים לוטשות עיניים לכיוון ישראל".

עבור הנמלים מדובר בתחום פעילות רווחי במיוחד שלא מצריך הפעלת ציוד מורכב כמו מנופים ועם מספר מועט של עובדים. ההכנסות של הנמל מהקרוזים נחלקות לשניים: תשלום עבור עגינת האונייה, שתלוי באורכה ובמספר הפעמים שהיא פוקדת את הנמל בשנה; וכן תשלום אגרות התייר, שנחשבות לזולות יותר בהשוואה לנמלי התעופה. כך למשל, מס הנמל בחיפה עומד על 48 שקל לאדם, לעומת 24.6 דולר לנוסע מטרמינל 3.

"ביקוש גבוה מאוד"

למרות האופוריה שמציגים נציגי החברות, יש גם תחרות, והיא באה לידי ביטוי בהטבות שנועדו למשוך את הקהל, דוגמת Wi-Fi או משקאות בחינם ועוד. הקהל הישראלי יכול ליהנות ממחוות בדמות תפריט כשר, צוותים ישראלים שמשרתים את הנוסעים, הדרכות בעברית ביעדים שבהם האונייה עוצרת ועוד.

אבל עיקר התחרות מבחינת חברות השיט היא לא מול האונייה של השכן, אלא מול הריזורטים שביבשה, וכאן טוענות החברות כי לא מדובר בהשוואה בין תפוחים לתפוחים: "איפה עוד תוכלו למצוא ריזורט שיש בו 28 מסעדות?", אומר וילקינסון. "יש מעט מאוד מקומות שמציעים כל-כך הרבה אפשרויות בשטח כל-כך קטן".

לכן זה גם נופש שנחשב להרבה יותר יקר ביחס לריזורט.

"נקודת המבחן צריכה להיות מול ריזורט 'הכול כלול' ברמה הכי גבוהה. התמחור הוא לא מה שחשוב, אלא התמורה בעד הכסף. המחירים נקבעים לפי ביקוש והיצע, ואנחנו נמצאים במצב שבו הביקוש גבוה מאוד. מנקודת המבט שלי, הקרוזים מתומחרים נמוך מדי. לא נפליג עם פחות מ-100% תפוסה".

זה אומר ששווה לחכות לרגע האחרון כי תמכרו חדרים בהנחות?

"לא, כי ברגע האחרון כבר לא יהיו חדרים, ואפילו 3-4 חודשים מראש. הדאגה העיקרית שלנו היא שאין מספיק חדרים. יותר מכך - אנחנו כבר מוכרים מקומות לשנת 2021. התייר של היום רוצה לראות כמה שיותר יעדים. את אלסקה, למשל, מזמינים שנתיים מראש. אנחנו לא מספיקים לבנות ספינות שיעמדו בקצב של הביקוש. מדובר בסגמנט הכי צומח בתיירות העולמית".

לדברי וילקינסון, הזמנה מוקדמת של שנה מראש תחסוך לכם 20%-30% מהמחיר, אם יישארו חדרים. דילים של הרגע האחרון ניתן למצוא בעיקר בחורף.

הביקוש הזה בא לידי ביטוי גם ביחס הסלחני של החברות לביטולים. ברויאל קריביאן, למשל, מתאפשר לבטל הזמנה עד 60 יום מועד ההפלגה ללא דמי ביטול, "פשוט כי אין ספק שהתא יימכר בקלות".

1,000-1,500 דולר ללילה

היציאה לקרוז אינה זולה, אבל גם כאן השמיים הם הגבול. לאחרונה ביקרה בישראל הלן בק, סגנית נשיא מכירות ושיווק בקריסטל קרוז, שמשווקת שיט בוטיק על גבי אוניות קטנות שבהן פחות מ-100 נוסעים. "זה מאפשר להגיע לרמות שירות אחרות ולשייט בין איים קטנים שאוניות גדולות לא יכולות להגיע אליהם". תמורת 1,000-1,500 דולר ללילה לאדם, תוכלו להתפנק עם שפים ממסעדות מישלן ולצלול עם צוללת זעירה שבה 3 נוסעים.

רבים מהנופשים הישראלים מזמינים את הקרוז שלהם אצל סוכנים מחו"ל או עצמאית, בדומה לדפוסי הצריכה בענף התיירות והתעופה. מבחינת וילקינסון, נקודת החוזק של החברה בשוק הישראלי היא בעבודה מול סוכני נסיעות, ואילו שנבל מוסיף כי לא אמור להיות פער במחירים בין הזמנה בארץ להזמנה מסוכן בחו"ל. "החברות שומרות שזה שלא יקרה", הוא אומר.

מה שנשאר רק לבחון זה האם מדובר בבועה או בטרנד שיחלוף עד שיהיה אפשר לעלות על הספינות באופן קבוע גם מישראל. "זה לא ייעצר", אומר שנבל. "כבר היום המספרים גדלים כל שנה, והם יגדלו משמעותית ברגע שחברות הקרוזים יגיעו לכאן באופן רשמי. בשלב מסוים אולי נראה האטה בגידול, אבל זה יהיה בגלל מגבלת מקום על האוניות". 

עוד כתבות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"לא תמיד מגיעים לירח בניסיון ראשון": המנכ"ל שעזב את ביוג'ן בסערה מדבר על התרופה שכשלה והתוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש