גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרימו עוגן: מהפכת הקרוזים מגיעה לישראל, וזה עומד להיות יקר

28 מיליון בני אדם יצאו בשנה שעברה לנופש על פני הים - שיא של כל הזמנים שצפוי להישבר שוב בשנים הקרובות, והמהפכה מגיעה בהדרגה גם לישראל ● "השנה שחלפה הייתה יוצאת דופן לשוק הישראלי שגדל בקצב דו-ספרתי מדי שנה"; "הדאגה העיקרית שלנו היא שאין מספיק חדרים. אנחנו כבר מוכרים מקומות לשנת 2021"

אניית פאר חדשה , MSC Seaside  / צילום: יחצ
אניית פאר חדשה , MSC Seaside / צילום: יחצ

אם נולדתם בשנות ה-80, יש סיכוי סביר שאתם זוכרים את סדרת הטלוויזיה "ספינת האהבה". קפטן סטובינג, הבת ויקי ו"גופר" כיכבו בערוץ הראשון והיחיד וסיפקו הצצה לחיים בספינת תענוגות. הסדרה שקעה במצולות אחרי 10 עונות, אבל שוק הקרוזים ממשיך להפליג קדימה.

28 מיליון בני אדם יצאו בשנה שעברה לנופש על פני הים - שיא של כל הזמנים שצפוי להישבר שוב בשנים הקרובות. המהפכה מגיעה בהדרגה גם לישראל, וחברת נורוויג'ן קרוז ליין (NCL) תשיק בקרוב מסלול שיכלול עגינה של 3 ימים בנמלי אשדוד וחיפה. והיא לא לבד, גם קרוזים של חברת MSC יעגנו בחיפה' ובשנה הבאה מתכננת החברה לאפשר העלאת נוסעים מחיפה - אחרי הפסקה של כמה שנים.

נכון לעכשיו, הנוסעים הישראלים שיוצאים לקרוזים, שמספרם נאמד ב-80-100 אלף בשנה, לא יכולים לעלות על הספינות הללו בשל מחסור בתשתיות מתאימות. כך שבשלב הזה אין ברירה אלא להסתפק בתיירים שמגיעים לכאן ותורמים לכלכלה המקומית - לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2018 הגיעו לישראל 46 אלף תיירים כאלה, שנחשבים למבקרי יום, היות שהם לנים באונייה. אמנם מדובר במספר קטן ביחס ל-4.1 מיליון התיירים שפקדו את ישראל באותה השנה, אבל בענף מעריכים כי הנתון הזה יצמח משמעותית.

לפי ארגון הקרוזים העולמי, הביקוש לנופשים כאלה גדל ביותר מ-20% בתוך 5 שנים, והישראלים, כך נראה, אימצו לחיקם את עניין הנופש הצף בקצב מהיר יותר.

"הגידול שלנו בישראל הוא מהגדולים מבין השווקים בעולם", אומר ל"גלובס" אנג'לו קאפורו, סמנכ"ל סחר בחברת הקרוזים MSC. "ב-2017 גדל נתח הנוסעים הישראלים אצלנו ב-77%, זאת לעומת שיעור הגידול בשוק העולמי שעמד על 9% בלבד; ב-2018 גדלנו כאן ב-34% לעומת 23% בעולם; ואת 2019 נסיים עם גידול של 42% לעומת 14%".

מהשנה הבאה צפויה ישראל להשתלב באופן קבוע במסלולי השיט של החברה, ולדברי קאפורו, מדובר במסלול שזוכה לביקוש מצד תיירי הקרוזים שמחפשים יעדים חדשים.

גם ניק וילקינסון, סגן נשיא ב-NCL, מגדיר את השנה שחלפה כ"יוצאת דופן לשוק הישראלי שגדל בקצב דו-ספרתי מדי שנה", ומעריך כי "גם ב-2019 מספר הנופשים הישראלים על האוניות יגדל".

לוטשות עיניים לכיוון ישראל

ומה עם המחיר? מסתבר שהוא לא ירד בשנים האחרונות, בעיקר כשמדובר באירופה. "במקום להוריד מחירים, חברות הקרוזים הגדילו את התמורה בתוכן ובחוויה", אומר אורי שנבל, מנכ"ל חברת סנורמה שמשווקת את רויאל קריביאן בישראל. לדבריו, "אם עד לפני 5 שנים הגיל הממוצע של הנופשים עמד על 60, היום זה השתנה, והגיל הממוצע הוא 35. רואים משפחות רב-דוריות - החל מהסבא ועד לנכדים".

גם קאפורו מציין כי בכל שנה הגיל הממוצע של הנוסע יורד. "כשהבאתי את הבת שלי בת ה-13 לקרוז, מבחינתה הכי חשוב היה שיהיה לה Wi-Fi כל הזמן. הבנו שאין מנוס, וחייבים להציע את זה לנוסעים, אם רוצים שגם בני נוער יבואו".

שנבל מספר כי ישראל מושכת את התיירים שעוגנים כאן לזמן קצר. "בשונה מיעדים אחרים בעולם, כשהאונייה שלנו עוגנת בישראל, רק 100 איש מתוך 2,500 נוסעים לא יורדים ממנה. מבחינת התיירים מדובר בביקורים בגולן, בנצרת, בתל-אביב, בירושלים ובים המלח. אנשים עולים על שיט שמשלב את ישראל רק כדי לבקר בארץ הקודש".

עם זאת, כדי לאפשר לישראלים לעלות על סיפונן של האוניות שעוגנות כאן, נדרשת אופרציה תכנונית שכוללת, בין היתר, הקמת רציפים מיוחדים, בידוק דרכונים ועוד. שנבל מעריך ומקווה שהתוכנית הזו תתממש תוך כ-3 שנים. "אנחנו חייבים לבנות מסלול שיעניין את הישראלים לכל אורכו, ולא עגינה בקפריסין או בטורקיה. יש צורך לשם כך בתקציב משמעותי, אבל זה לא יקרה לפני 2022. כל חברות הקרוזים לוטשות עיניים לכיוון ישראל".

עבור הנמלים מדובר בתחום פעילות רווחי במיוחד שלא מצריך הפעלת ציוד מורכב כמו מנופים ועם מספר מועט של עובדים. ההכנסות של הנמל מהקרוזים נחלקות לשניים: תשלום עבור עגינת האונייה, שתלוי באורכה ובמספר הפעמים שהיא פוקדת את הנמל בשנה; וכן תשלום אגרות התייר, שנחשבות לזולות יותר בהשוואה לנמלי התעופה. כך למשל, מס הנמל בחיפה עומד על 48 שקל לאדם, לעומת 24.6 דולר לנוסע מטרמינל 3.

"ביקוש גבוה מאוד"

למרות האופוריה שמציגים נציגי החברות, יש גם תחרות, והיא באה לידי ביטוי בהטבות שנועדו למשוך את הקהל, דוגמת Wi-Fi או משקאות בחינם ועוד. הקהל הישראלי יכול ליהנות ממחוות בדמות תפריט כשר, צוותים ישראלים שמשרתים את הנוסעים, הדרכות בעברית ביעדים שבהם האונייה עוצרת ועוד.

אבל עיקר התחרות מבחינת חברות השיט היא לא מול האונייה של השכן, אלא מול הריזורטים שביבשה, וכאן טוענות החברות כי לא מדובר בהשוואה בין תפוחים לתפוחים: "איפה עוד תוכלו למצוא ריזורט שיש בו 28 מסעדות?", אומר וילקינסון. "יש מעט מאוד מקומות שמציעים כל-כך הרבה אפשרויות בשטח כל-כך קטן".

לכן זה גם נופש שנחשב להרבה יותר יקר ביחס לריזורט.

"נקודת המבחן צריכה להיות מול ריזורט 'הכול כלול' ברמה הכי גבוהה. התמחור הוא לא מה שחשוב, אלא התמורה בעד הכסף. המחירים נקבעים לפי ביקוש והיצע, ואנחנו נמצאים במצב שבו הביקוש גבוה מאוד. מנקודת המבט שלי, הקרוזים מתומחרים נמוך מדי. לא נפליג עם פחות מ-100% תפוסה".

זה אומר ששווה לחכות לרגע האחרון כי תמכרו חדרים בהנחות?

"לא, כי ברגע האחרון כבר לא יהיו חדרים, ואפילו 3-4 חודשים מראש. הדאגה העיקרית שלנו היא שאין מספיק חדרים. יותר מכך - אנחנו כבר מוכרים מקומות לשנת 2021. התייר של היום רוצה לראות כמה שיותר יעדים. את אלסקה, למשל, מזמינים שנתיים מראש. אנחנו לא מספיקים לבנות ספינות שיעמדו בקצב של הביקוש. מדובר בסגמנט הכי צומח בתיירות העולמית".

לדברי וילקינסון, הזמנה מוקדמת של שנה מראש תחסוך לכם 20%-30% מהמחיר, אם יישארו חדרים. דילים של הרגע האחרון ניתן למצוא בעיקר בחורף.

הביקוש הזה בא לידי ביטוי גם ביחס הסלחני של החברות לביטולים. ברויאל קריביאן, למשל, מתאפשר לבטל הזמנה עד 60 יום מועד ההפלגה ללא דמי ביטול, "פשוט כי אין ספק שהתא יימכר בקלות".

1,000-1,500 דולר ללילה

היציאה לקרוז אינה זולה, אבל גם כאן השמיים הם הגבול. לאחרונה ביקרה בישראל הלן בק, סגנית נשיא מכירות ושיווק בקריסטל קרוז, שמשווקת שיט בוטיק על גבי אוניות קטנות שבהן פחות מ-100 נוסעים. "זה מאפשר להגיע לרמות שירות אחרות ולשייט בין איים קטנים שאוניות גדולות לא יכולות להגיע אליהם". תמורת 1,000-1,500 דולר ללילה לאדם, תוכלו להתפנק עם שפים ממסעדות מישלן ולצלול עם צוללת זעירה שבה 3 נוסעים.

רבים מהנופשים הישראלים מזמינים את הקרוז שלהם אצל סוכנים מחו"ל או עצמאית, בדומה לדפוסי הצריכה בענף התיירות והתעופה. מבחינת וילקינסון, נקודת החוזק של החברה בשוק הישראלי היא בעבודה מול סוכני נסיעות, ואילו שנבל מוסיף כי לא אמור להיות פער במחירים בין הזמנה בארץ להזמנה מסוכן בחו"ל. "החברות שומרות שזה שלא יקרה", הוא אומר.

מה שנשאר רק לבחון זה האם מדובר בבועה או בטרנד שיחלוף עד שיהיה אפשר לעלות על הספינות באופן קבוע גם מישראל. "זה לא ייעצר", אומר שנבל. "כבר היום המספרים גדלים כל שנה, והם יגדלו משמעותית ברגע שחברות הקרוזים יגיעו לכאן באופן רשמי. בשלב מסוים אולי נראה האטה בגידול, אבל זה יהיה בגלל מגבלת מקום על האוניות". 

עוד כתבות

ג'ניפר אניסטון / צילום: Mario Anzuoni, רויטרס

בפחות מ-24 שעות: 7 מיליון עוקבים לפרופיל האינסטגרם של ג'ניפר אניסטון

השחקנית, שהתפרסמה בסדרת הקאלט "חברים", הצטרפה אתמול לראשונה לרשת החברתית והצליחה לשבור את האינטרנט ● לתמונה הראשונה שפרסמה, בה היא מופיעה לצד חבריה מהסדרה, יש כבר כמעט 9 מיליון לייקים

הקשיות של רשת לנדוור / צילום: חי דורני

המשבר האקולוגי הכריע: רשת לנדוור נפטרת מכל קשיות הפלסטיק

ל"גלובס" נודע כי רשת בתי הקפה מוותרת על קשיות הפלסטיק שלה ותשלים בקרוב העברה של כל הרשת לקשיות מקרטון ● ככל הידוע, מדובר על רשת המסעדות הראשונה בישראל שמבצעת מהלך כזה בפריסה ארצית

רכבי יבוא בנמל אשדוד/ צילום: תמר מצפי

פסק הדין שמסעיר את עולם הרכב: היבואנים הרשמיים ייאלצו להעניק אחריות גם ליבוא מקביל

ביהמ"ש קיבל את עמדת משרד התחבורה והיבואנים המקבילים, לפיה היבואנים הישירים מחויבים בלעדית למימוש האחריות בעת תקלה ברכב ● המשמעות: עלות תיקון הרכב תושת על היבואנים הישירים גם אם הרכב לא נרכש דרכם

גיל גזית/ צילום: איל יצהר

גיל גזית, נעמי אנוך ואבי בניהו מצטרפים לאס. אר אקורד של עדי צים

עדי צים עצמו, בעל השליטה בחברה, סיים את כהונתו בדירקטוריון החברה והחל לשמש כמנהל אשראי וסחר לקוחות

אלכס ספיר / צילום: יח"צ

זה שמוכר וזה שקונה: ספיר צפויה לממש את הנכס "מיאמי 18", מנרב תקים שני בניינים במנהטן ב-127 מיליון דולר

לספיר קורפ, הפועלת בנדל"ן להשקעה, ייזום ומלונאות בארה"ב, יש החזקה של כ-21% בנכס, והיא זכאית ל-40% מרווחי העסקה ● מנרב רכשה קרקעות באזור פארק גראמרסי להקמת שני פרויקטי מגורים שיכללו כ-90 יחידות דיור

עופר גרוסקופף/  צילום: שלומי יוסף

בעקבות הלכת רביבי: התיישנות שומות המס שבה למקומה הראוי

פסיקת העליון בעניין אורי רביבי משיבה את גבולות ההתיישנות למקומם הראוי, ולמעשה שבה ומאמצת פסיקה של ביהמ"ש המחוזי, שלפיה שומת הפסדים שהתיישנה אינה ניתנת לבחינה מחודשת במועד שבו מבקש הנישום להשתמש בהפסדים

חליפות החלל של אנדר ארמור / צילום: Virgin Galactic

אנדר ארמור חושפת: אלה חליפות החלל שעיצבנו לריצ'ארד ברנסון

אנדר ארמור משתפת פעולה עם וירג'ין גלאקטיק, חברת הטיסות הפרטיות לחלל בשליטת ריצ'ארד ברנסון, בקולקציה שלמה של לבוש חלל שהיא, על פי טענת אנדר ארמור, "הראשונה שנוצרה במיוחד עבור אסטרונאוטים פרטיים"

שליחים של וולט ותן ביס/ צילום: שלומי יוסף

בלי סכו"ם בבקשה: כך תהפכו את משלוח האוכל שלכם לקצת פחות מזהם

לפריחה בתחום משלוחי האוכל יש מחיר כבד - באיחוד האירופי נזרקים מיליארד קופסאות חד-פעמיות מזהמות לפח מדי שנה, ובישראל אלפי שליחים מדי יום מעבירים ארוחות ארוזות במוצרים לא מתכלים לבתי עסק ● רוב החברות אפילו לא מציעות ללקוחות להימנע מלקחת מוצרים מזהמים

בצלאל סמוטריץ / צילום: אתר הכנסת

המאחזים הלא חוקיים ביהודה ושומרון: סמוטריץ' מגיב לחשיפת "גלובס"

שר התחבורה שלח מכתב חריף למנכ"ל משרד רה"מ, בו הוא מותח ביקורת קשה על המשנה ליועמ"ש, עו"ד ארז קמיניץ, וקורא שלא לציית להוראתו בעניין המאחזים הלא חוקיים ביהודה ושומרון ● "סגנונו מבטא בעיית משילות קשה ואובדן דרך של מי שאמורים להיות משרתי הציבור תחת הנחיית נבחריו. אין להשלים עם היפוך יוצרות כזה"

רון לאודר / צלם: יונתן בלום

פלואנס של רון לאודר נערכת לגיוס של 30 מיליון דולר אוסטרלי בהנפקה פרטית

חברת הטיפול במים ובשפכים הנסחרת באוסטרליה נמצאת בהפסקת מסחר שם עד להשלמת התהליך מחרתיים

מחרוזת התפילה האלקטרונית Click to Pray / צילום: יח"צ

סלח לי אבי כי הקלקתי: הוותיקן השיק מכשיר תפילה לביש

מדובר במחרוזת תפילה אלקטרונית בשם Click to Pray ("לחץ כדי להתפלל"), שניתן לענוד כצמיד, ומחוברת לאפליקציה למובייל

Libra המטבע הדיגיטלי של פייסבוק / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

בכירים במטבע של פייסבוק במאמר מיוחד: למה ליברה תעודד חדשנות ותחרותיות

הדיון סביב המטבע הדיגיטלי ליברה נעדר פעמים רבות את היתרונות של המבנה המבוזר שלו, שתיטיב עם החברות ועם הצרכנים

הפגנות פרו־כורדיות בלונדון/ צילום: רויטרס

שהכורדים יחפשו את נפוליאון: איך טראמפ הסתלק מסוריה?

החלטותיו של דונלד טראמפ להסתלק מגבול סוריה־טורקיה החרידו את הקרובים שבבעלי בריתו • אבל מחריד לא פחות הוא תהליך קבלת ההחלטות: מה שהתחיל במחוות ידידות לטורקיה מסתיים, פחות משבוע אחר כך, באיומים ובהחרמות

טראמפ וארדואן במטה נאט"ו בבלגיה ביולי / צילום: רויטרס

מכתבו של טראמפ לארדואן: "בוא נסגור עסקה, אל תהיה טיפש"

במכתב מתאריך 9 באוקטובר כותב טראמפ בשפה פשטנית לארדואן: "בוא נעבוד על עסקה טובה. אתה לא רוצה להיות האיש האחראי לטבח אלפי אנשים ואני לא רוצה להיות אחראי להרס הכלכלה של טורקיה

ריד הייסטינגס, מנכ"ל נטפליקס, וטד סרנדוס, מנכ"ל התוכן / צילום: Kim Hong-Ji, רויטרס

רבעון אחרון לפני כניסת המתחרות החדשות: נטפליקס מכה את התחזיות והמניה עולה ב-7% במסחר המאוחר

6.8 מיליון מנויים חדשים בתשלום הצטרפו לנטפליקס ברבעון הזה, נטפליקס עצמה חזתה שיצטרפו אליה 7 מיליון משתמשים ופספסה במעט את ציפיותיה ● הרווח למניה ברבעון זה של 1.47 דולר - מעל ציפיות האנליסטים לרווח למניה של 1.04 דולר

אצטדיון המושבה / צילום: רויטרס

הדיל של עיריית פתח תקווה: שלמו כמיליון שקל בשנה - וקבלו אצטדיון על שמכם

אצטדיון "המושבה" בפתח תקווה עשוי בקרוב לשנות את שמו ● העירייה פרסמה מכרז שבו היא מציעה לחברות מסחריות את שם האצטדיון, בסכום שעשוי להגיע ל-8 מיליון שקל ב-8 שנים ● ניסיונות דומים בנתניה ובאילת נכשלו, ורק בת"א מצליחים להפיק מיליונים

עבדאללה מלך ירדן / צילום: רויטרס

דיווח: חכירת השטחים בצופר מידי הירדנים תוארך בחצי שנה

לפי דיווח בגלי צה"ל, השטחים החקלאיים באזור נהריים יוחזרו לידי ירדן בעוד פחות מחודש ● בירדן מכחישים את הפרסומים

קאר שולץ מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

המשקיעים מריחים הסדר: טבע זינקה על רקע דיווח כי היא עשויה להגיע לפשרה בתביעות האופיואידים

לפי דיווח בבלומברג, החברה הציעה להעביר תרופות גנריות בשווי של יותר מ-15 מיליארד דולר במשך 10 שנים ● טבע היא אחת משורת יצרניות ומפיצות תרופות שנתבעו על שיווק אגרסיבי של משככי כאבים אופיואידים, שהובילו למגיפת התמכרות ולמוות של משתמשים רבים ● בעבר טענה כי לא תחתום על הסכמי פשרה משום שאין לה כסף

רכישת דירה / צילום: Shutterstock

הניסוי של מדד הדירות החדשות נכשל, וכולנו משלמים את המחיר

מחירי הדירות עולים לאיטם, למרות המאמצים הכבירים והמשקולות הממשלתיות ● אולם לצד מדד מחירי הדירות, מתקיים לו מדד מחירי הדירות החדשות, שנוצר בעקבות לחצים של אנשי כחלון ● אך את המחיר לניסוי הכושל הזה משלם כלל הציבור, ובמיוחד רוכשי דירות צעירים

משתמשי סלולר / צילום: Shutterstock

"40 שקל לחבילת סלולר ללא הגבלה? זה מצב שלא קיים באף מדינה מפותחת"

חברות הסלולר הישראליות נערכות למכרז על הדור החמישי בזמן שהן עסוקות בתוכניות הישרדות ובפיטורי עובדים ● סמנכ"ל השיווק של חטיבת פתרונות הרשת של אמדוקס, יוגן פאטל, מזהיר: המשבר בתחום יוביל את ישראל, שהיא אומת הסטארט-אפ, לנחיתות טכנולוגית