גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רעידת האדמה תחכה: איילת שקד הודיעה על דחייה ברפורמת תקנות סדר הדין האזרחי

לאחר שהושק בתרועה גדולה, הודיעה אתמול שרת המשפטים איילת שקד על דחיית המועד בו ייכנס לתוקפו הקודקס האזרחי החדש, שמטרתו לבצע רפורמה בתקנות סדר הדין האזרחי ● הדחייה כאמור נעשתה לבקשת לשכת עוה"ד ועל דעת נשיאת ביהמ"ש העליון ומנהל בתי המשפט

שרת המשפטים איילת שקד / צילום: שלומי יוסף
שרת המשפטים איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

שרת המשפטים איילת שקד, על דעת נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ומנהל בתי המשפט ד"ר יגאל מרזל, דחתה את המועד בו ייכנס לתוקפו "הקודקס האזרחי החדש" לחודש פברואר 2020. הקודקס החדש צפוי לבצע רפורמה מהותית ורחבת-ההיקף בתקנות סדר הדין האזרחי, שהייתה צפויה להתחיל כבר בחודש ספטמבר הקרוב.

אתמול (א'), יומיים בלבד לפני הבחירות הכלליות, שמבשרות גם על תום הקדנציה של שקד, הודיעה שרת המשפטים כי בעקבות פנייתה של לשכת עורכי הדין, היא הגיעה למסקנה כי יש לדחות את מועד כניסתן לתוקף של התקנות במספר חודשים (עד לתאריך 2.2.2020), על-מנת לאפשר לעורכי הדין זמן היערכות נוסף בן 5 חודשים (10 חודשים בסך-הכול מהיום).

שרת המשפטים הדגישה כי לא תהיינה דחיות נוספות של מועד הכניסה לתוקף, אולם לא ברור איזה תוקף יהיה לדברים אלה, לאחר כניסתו לתפקיד של שר המשפטים החדש (במקרה שזו לא תהיה שקד).

בתוך כך, לשכת עורכי הדין התחייבה כי במהלך התקופה שעד לכניסת התקנות לתוקף, תיערכנה הדרכות והכשרות מקצועיות לעורכי הדין לצורך למידת הוראות התקנות החדשות והתמקצעות בהן.

דחיית המועד האמורה, נעשתה כאמור על-דעתם של נשיאת בית המשפט העליון ומנהל בתי המשפט. מהרשות השופטת נמסר בקשר עם הדחייה כי הרשות השופטת נערכה וממשיכה להיערך מעת פרסום התקנות בחודש ספטמבר 2018 בכל ההיבטים הנדרשים, ובכללם קיום הדרכות לשופטים ולעובדי המנהל וכן ביצוע התאמות טכנולוגיות, מחשוביות ועוד - והכול מתוך הכרה בחשיבות הרבה של הרפורמה ולשם הוצאתה אל הפועל.

מלשכת עורכי הדין נמסר כי הלשכה שומרת לעצמה את הזכות לפנות למשרד המשפטים בתוך התקופה האמורה בבקשה לבחון עריכת תיקונים בהוראות תקנות סדר הדין האזרחי.

שופט מנהל

הקודקס החדש אמור להחליף את תקנות הסדר הדין האזרחי המיושנות, שהותקנו בשנת 1963 ומאז תוקנו בשיטת "טלאי על טלאי". הקודקס החדש כולל 180 סעיפים שיחליפו את מאות התקנות הקודמות.

התקנות החדשות קובעות, בין השאר, דרך מרכזית אחת לפתיחת הליך משפטי, ובכלל זה להגשת תובענה, ובמסגרתה יבוטלו הסדרים בלתי נדרשים כגון סדר דין מקוצר והמרצת פתיחה, ויושם דגש על "זמנים וכמויות".

בין העקרונות החדשים שילוו לקודקס, ניתן לציין את מדדי זמן והיקפים של כתבי טענות (11 עמודים בבית משפט שלום ו-14 עמודים בבית המשפט המחוזי, ובתביעה לסעד כספי מעל ל-2.5 מיליון שקל - לא יעלה על 30 עמודים) וקביעת פורמט אחיד לכתבי בי-דין. בנוסף, נקבע עיקרון חדש, ולפיו ימונה מזכיר משפטי שימנע קבלת מסמכים שאינם ממלאים אחר ההוראות החדשות שנקבעו בתקנות או אחר הוראות בית המשפט.

נושא מהותי שמוסדר בתקנות הוא קריאה לשופטים "ליטול יוזמה ככל שנדרש" ולהפוך אקטיביים יותר. כך, לדוגמה, יוכלו השופטים לתחום את זמן הדיון (לרבות החקירות), לנהל את קדם-המשפט בצורה אקטיבית יותר, ובכלל זה לשמוע עדויות של כל הנוכחים באולם בית המשפט על עובדה שבמחלוקת ולקבל מענה לשאלות בעניינים הנוגעים לסכסוך נושא התובענה.

נושא זה, חשוב לציין, מהווה צעד לכיוון הגמשת שיטת המשפט האדברסרית הנהוגה במדינה, המקנה לבעלי הדין את השליטה בהתנהלות ההליך. הלכה למעשה, שופטי בתי המשפט לא יהפכו ל"שופט חוקר" או "שופט מתערב" (כפי שנהוג בשיטת המשפט הקונטיננטלית), אלא יהיו מעין "שופט מנהל", כדבריה של שרת המשפט שקד במסיבת העיתונאים מספטמבר. 

"תוצאה נכונה וצודקת"

שרת המשפטים, איילת שקד, מסרה: "תכליתה של הרפורמה בתקנות סדר הדין האזרחי לבסס הליך משפטי הוגן בעניינים אזרחיים, אשר יאפשר להגיע לתוצאה נכונה וצודקת תוך יעילות מרבית של המערכת. מובן מאליו כי לצורך הצלחת הרפורמה נדרשת היערכות מיטבית של כלל הגורמים הנוגעים בדבר. בעקבות פנייתה של לשכת עורכי הדין, הגעתי לכלל מסקנה כי דחיית מועד כניסתן לתוקף של התקנות מספטמבר 2019 לפברואר 2020 היא זו שתאפשר היערכות כזו. אני סמוכה ובטוחה כי בדרך זו הרפורמה תצא אל דרכה באופן הטוב ביותר ותביא לייעול המערכת ולטיובה".

יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, הגיב לדחייה וציין: "אני שמח לבשר כי שרת המשפטים נענתה לבקשת לשכת עורכי הדין והחליטה לדחות את כניסת תקנות סדר הדין האזרחי ל-1 בפברואר. כפי שציינה השרה בהודעתה, דחיית מועד הכניסה לתוקף נעשה על דעתם של נשיאת בית המשפט העליון, כבוד השופטת אסתר חיות, ושל מנהל בתי המשפט, כבוד השופט ד"ר יגאל מרזל. דחיית כניסתן לתוקף של התקנות מהווה הקלה לכל עורכי הדין העוסקים בליטיגציה אזרחית ונזיקית. כפי שציינה השרה, דחיית כניסתן לתוקף של התקנות מאפשרת היערכות מיטבית של המערכת ליישומן של התקנות על הצד הטוב ביותר.

"בימים הקרובים נקים צוות עבודה של לשכת עורכי הדין ומשרד המשפטים, על-מנת לדון בתקנות ולגבש סדרי עבודה, וכדי לקבל משוב מעורכי הדין העוסקים בתחומי המשפט השונים. אנו מקווים שבמסגרת צוות העבודה שיוקם, ניתן יהיה להביא להישגים נוספים לטובת עורכי הדין. אנו מודים לשרת המשפטים ולהנהלת בתי המשפט על היענותן ועל הירתמותן לבקשתנו".

המועמד לראשות הלשכה, עו"ד אילן בומבך, הגיב בעמוד הפייסבוק שלו להודעת השרה שקד: "ההנהגה הזמנית של לשכת עורכי הדין כבר השלימה עם תקנות סדר הדין האזרחי, במקום להילחם בהן. 'בשורת' הדחייה אינה אלא זמן היערכות ללימוד והפנמת התקנות. התקנות הן מכשול שהלשכה הייתה צריכה להיאבק בו מזמן".

בנוסף ציין עו"ד בומבך כי הצגת הדחייה כהישג של ההנהגה הנוכחית "ממחישה את האטימות" כלפי ציבור עורכי הדין, וכי הוא התחייב לפעול לביטול התקנות "הבעייתיות" לדבריו.

עוד כתבות

 

אחרי שבוע על המדף: בכמה נמכרה וילת יוקרה בהוד השרון?

בשכונת הדר בהוד השרון נמכרה וילת יוקרה בשטח בנוי של 280 מ"ר לאחר שעמדה כשבוע בלבד על המדף, תמורת 11 מיליון שקל ● "שוק היוקרה במצב קשה כרגע - הקונים מאוד בררנים כי יש להם היצע גדול" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

סיכום שווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם ● המתיחות שהביאה את מדד הפחד לשיא של חמישה חודשים והאפשרות להרוויח ממנו ● הסימנים שמעידים כי תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש ● וגם: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

היישר מרוסיה: איראן תקבל השבוע נשק חדש

לפי סוכנות הידיעות האיראנית הממלכתית, איראן תקבל כבר בשבוע הבא אספקת מטוסי קרב מדגם סוחוי 35 ● כיום חיל האוויר של משטר האייתוללות מתבסס על מטוסים מיושנים מאוד כמו פנטום - כך שמאזן הכוחות האווירי הנוכחי צפוי להשתנות, אך ישראל עדיין מתקדמת יותר

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות