גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השוק מריע לניסיון הקאמבק של גד זאבי: עליות דו-ספרתיות במניות ובאג"ח של החברות בפירמידת בזק

זאבי מציע לרכוש את הבעלות באינטרנט זהב ב-300 מיליון שקל, להזרים באמצעותה 350 מיליון שקל לביקום ולהנפיק סדרת אג"ח חדשה ● בזק ביטלה את הגדלת ההון שתוכננה לקראת הנפקה ● בעקבות הצעת הרכישה, מניית אינטרנט זהב מזנקת ב-18%, ביקום קפצה ב-28% ובזק ב-15% במחזור עצום

גד זאבי / צילום: שלומי יוסף
גד זאבי / צילום: שלומי יוסף

העליות החדות בניירות הערך של אינטרנט זהב , בי קומיונקיישנס  ובזק  כעת מצביעים על כך שבשוק אוהבים את הצעתו של איש העסקים גד זאבי לרכישת השליטה בפירמידת התקשורת.

זאבי, שמבקש לחזור לסיבוב שני של השקעה בבזק, לאחר סיבוב ראשון שבו נלקחו מידיו המניות, הגיש אמש את ההצעה למנכ"ל אינטרנט זהב, דורון תורג'מן, ולנאמן למחזיקי האג"ח (אשר שולטים בפועל בחברה). היום נרשמו זינוקים חדים בניירות הערך של החברות: מניית אינטרנט זהב מזנקת ב-18% בשעות הצהריים, ביקום קפצה ב-28% ובזק ב-15% (במחזור עצום, שעמד על יותר מ-80 מיליון שקל). אג"ח ד' של אינטרנט זהב קפצו ב-35% (ונסחרת עדיין בתשואת 'זבל' תלת-ספרתית); ואג"ח ג' של ביקום עלתה ב-8% (תשואה של כ-8%).

זאבי, בן 80, יליד קיבוץ מסדה, הוא איש עסקים עתיר עלילות בשוק ההון, שידע בעבר הצלחות ואכזבות למכביר. רכישת 20% ממניות בזק מידי החברה הבריטית כייבל אנד ווירלס באוקטובר 1999 אמורה הייתה להיות המקפצה שתעמיד אותו בחזית אחת עם הטייקונים הגדולים במשק, ולהפוך אותו למועמד מוביל לרכישת מניות המדינה בחברת התקשורת הלאומית, לכשזו תופרט. בפועל, מהרכישה הזאת התחילה הידרדרות בעסקיו. 

משבר שפרץ בשוק המניות כעבור שנתיים, גרם לירידה חדה בשווי מניות בזק, מנע מהחברה לחלק דיבידנדים, ובסופו של דבר, נאלץ זאבי לוותר בשנת 2003 על המניות שרכש לטובת הבנקים, שהעמידו לו הלוואות בהיקף של כ-650 מיליון דולר למימון המהלך.

מגעים להסדרי חוב בקבוצה

הצעתו הנוכחית של זאבי, שידע בשנים האחרונות כמה הצלחות בעסקיו, כוללת רכישת 100% ממניות אינטרנט זהב בתמורה ל-300 מיליון שקל - סכום שיושקע בחברה. יחד עם 50 מיליון שקל נוספים, שכבר מצויים כיום בקופת אינטרנט זהב, יועבר הסכום כולו כהשקעה בביקום - החברה הבת שבה מחזיקה אינטרנט זהב 52%. זאת, במסגרת הליך הנפקת זכויות או גיוס הון בתנאים שיוסכמו על הצדדים. אם בעלי המניות האחרים בביקום לא יזרימו גם הם כסף לחברה, החזקתה של אינטרנט זהב בביקום, השולטת בבזק, תגדל לכ-80%.

ניירות הערך של הפירמידה שמעל בזק רשמו מתחילת השנה ירידות חדות, על רקע מחיקות הערך הגדולות בדוחות בזק, שהובילו לעצירת תשלומי הדיבידנדים ולקשיים בחברות במעלה הפירמידה. אינטרנט זהב עצרה בינואר את התשלומים למחזיקי האג"ח והתחילה במגעים להסדר חוב, ולאחר מכן התחיל תהליך דומה גם בביקום, שבניהולו של עמי ברלב.

לאורך התקופה ניהלו נושי אינטרנט זהב מגעים עם הקרן הזרה סרצ'לייט, שהציעה לרכוש את מניות ביקום שמחזיקה אינטרנט זהב, אבל הצעתה לא התקבלה. אינטרנט זהב חייבת למחזיקי האג"ח 739 מיליון שקל נכון לסוף 2018, וביקום - כ-2.5 מיליארד שקל. 

בסוף 2018 היו בקופת אינטרנט זהב 136 מיליון שקל במזומנים והשקעות. ההצעה של זאבי קובעת כי בסופו של התהליך יוותרו בקופתה 17 מיליון שקל, והיתרה תשמש לפירעון חוב למחזיקי האג"ח. נוסף על כך, יקבלו מחזיקי האג"ח מניות ביקום בתמורה ל-50 מיליון השקל, שיושקעו בביקום מקופת אינטרנט זהב. במקביל מציע זאבי להנפיק סדרת אג"ח חדשה בסך 300 מיליון שקל ע.נ., שתובטח בשעבוד מדרגה ראשונה על מניות ביקום, ששוויין הסחיר יהיה 300 מיליון שקל. האג"ח יישאו ריבית שנתית של 4%, מתוכם 2% ישולמו כל חצי שנה ו-2% ייצברו לקרן וישולמו עם התשלום הקבוע בסוף השנה השביעית. הקרן תוחזר בהדרגה: 25 מיליון שקל בסוף השנה השלישית וסכום זהה אחרי שנה, 50 מיליון שקל בסוף השנה החמישית, וסכום זהה אחרי שנה, ו-150 מיליון שקל בסוף השנה השביעית.

למחזיקי האג"ח מוצע גם מנגנון אפסייד, המבוסס על מחיר מניית נכס הבסיס, בזק. 80 מיליון שקל ישולמו להם אם מניית בזק תעלה מעל 4.25 שקלים (לעומת 2.38 שקל מחיר הנעילה אתמול), תשלום שיועבר בסוף השנה השביעית בתוספת ריבית של 4% מיום הזכאות. עוד 80 מיליון שקל ישולמו אם מחיר המניה יעלה על 5.75 שקלים ב-6 השנים הראשונות, ו-140 מיליון שקל ישולמו אם המחיר יעלה מעל 6.5 שקלים ב-7 השנים הראשונות.

באינטרנט זהב יש פה שיעור ריקברי של בין 60%-100%, תלוי במימוש האפסייד. נראה כי מחזיקי האג"ח אוהבים את ההצעה, וכבר הבינו ממילא שלא ייראו את כל החוב בחזרה.

בבנקים לומדים את הצעת זאבי

הצעת זאבי עומדת בתוקף ל-8 ימים, ותפקע אם לא יתקבל אישור אסיפות האג"ח של אינטרנט זהב וכן אישור דירקטוריון אינטרנט זהב. אם יתקבלו האישורים, ייכנסו הצדדים לדיונים. הדירקטוריון יתכנס ככל הנראה ביום חמישי לדון בנושא. הדירקטוריון כולל כיום שני דח"צים ושני נציגים של הבנקים נושי חברת יורוקום (הפועלים, הבינלאומי ודיסקונט), החברה הפרטית שבאמצעותה שלט בזמנו שאול אלוביץ בפירמידת בזק.

בבנקים לומדים היום את הצעת זאבי, אבל ממבט ראשון נראה שהיא לא תשאיר לבנקים, שהם כיום בעלי המניות המרכזיים ביורוקום, כלום. מנגד, היות וממילא נראה שהבנקים לא צפויים לקבל כלום ממכירת בזק בסיטואציה הנוכחית (כאשר כל הפירמידה בסכנת התמוטטות), ספק אם ימהרו לסגור את הדלת בפני זאבי. הגיוני יותר שינסו ללחוץ אותו לשפר את ההצעה, שתשאיר להם אפסייד מסוים. מכיוון שנציגי הבנקים משמשים דירקטורים באינטרנט זהב, יש להם יכולת לקיים מו"מ מול זאבי, בניגוד להצעות שמגיעות ישירות לקומה התחתונה יותר - בביקום, שם אין לבנקים השפעה.

אישור נוסף שנדרש לצורך העסקה נוגע לביקום, כאשר זאבי מבקש לקבל את אישור מחזיקי אג"ח ביקום ואישור דירקטוריון החברה עד 10 במאי. על כך יש להוסיף את אישור בית המשפט להסדר, עד 30 ביוני, שאם לא כן, תפקע ההצעה.

בזק מוותרת על הגדלת ההון

התנאים הנוספים שמציב זאבי כוללים גם מציאת פתרון לחובת קיפול שכבה לפי חוק הריכוזיות; שינוי אמות המידה הפיננסיות בביקום בהסכמת כל הצדדים; וכן שלא יהיה שינוי בהון המונפק של ביקום ושל בזק עד למועד השלמת ההסדר.

בהקשר זה נזכיר שבזק תכננה לבקש את אישור בעלי המניות שלה להגדיל את ההון הרשום למסחר במטרה לגייס בעתיד עד 2 מיליארד שקל במניות, אלא שביקום - בעלת השליטה בבזק - ביקשה לעכב את המהלך. היום הודיעה בזק רשמית כי הסירה את הנושא מסדר היום של האסיפה.

נציין שעל דירקטוריון בזק הופעלו בימים האחרונים לחצים כבדים מצד משקיעים זרים וגופים מוסדיים לדחות את גיוס ההון שתכננה. הנהלת בזק גם קיבלה מסרים חד-משמעיים ממשקיעים זרים, שהביעו אי-שביעות רצון מהמהלך והזהירו שבמצב שנוצר אין שום סיבה להמשיך ולהחזיק במניה.

בשבוע שעבר ערכו מנכ"ל בזק, דודו מזרחי, וסמנכ"ל הכספים, יהלי רוטנברג, פגישות עם משקיעים בלונדון ונשאלו על ההיגיון שבמהלך. השניים הסבירו שהרעיון נולד מתוך מחשבה שיש צורך בחיזוק מבנה ההון של החברה בסיטואציה הקיימת כיום בשוק התקשורת, אבל נראה שזה לא שכנע אותם. מה שהביא לשינוי ההחלטה הייתה המכתב ששלחה ביקום בשבוע שעבר, כאשר בשלב זה היה ברור שאין סיכוי להעביר את ההחלטה באסיפה הכללית, ולכן הוחלט שלא להמשיך ולצאת נגד רוב בעלי המניות.

לירן לובלין, מנהל מחלקת המחקר באי.בי.אי, כתב היום בתגובה להצעה כי היא חיובית לבעלי החוב של אינטרנט זהב, לא מספיק חיובית עבור בעלי החוב של ביקום ומסוכנת מאוד עבור זאבי. להערכת לובלין, מחזיקי אג"ח אינטרנט זהב יכולים לרשום ריקברי פוטנציאלי של כ-70 אגורות לשקל, פלוס מנגנון אפסייד.

עוד הוא מעריך כי במידה ובהנפקת ההון של ביקום לא ישתתפו גופים נוספים מלבד אינטרנט זהב, ייתכן כי מחזיקי אג"ח ביקום ידרשו "כרית" גדולה יותר מ-350 מיליון שקל וייפתח מו"מ בין הצדדים. לובלין מזכיר את נכס המס של בזק (בגין yes, בגובה כ-1.1 מיליארד שקל) שמחיקתו עלולה להביא "בקלות" את ביקום להפרה נוספת בקובננטס.

"במספרים פשוטים, זאבי מציע לרכוש את השליטה בביקום שנמצאת ב-NAV שלילי, לפי שווי חברה של כ-600 מיליון שקל, כשבנוסף הוא נותן שיעבוד על המניות לבעלי החוב של אינטרנט זהב - בעיני, עסקה מסוכנת מאוד עבור זאבי", מסכם לובלין. 

עוד כתבות

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

חיילי צה''ל מפעילים רחפנים בח'אן יונס / צילום: דובר צה''ל

מסירה ראשונה ל"חייל רפאים" הישראלית, ועסקת הענק של סעודיה

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה חיובית בפתיחת הבורסה; אורמת קופצת בכ-4%

ת"א 35 קופץ ב-0.9% ות"א 90 מוסיף לערכו כ-0.2% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

סודות מתוך ועדת ההשקעות: כך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים