גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נס נגד ההסתדרות: "גרמה לנו נזק של 16 מיליון שקל לאחר שהובילה את הדסה לבטל הסכם איתנו"

בתביעת-עתק טוענת חברת הטכנולוגיה כי ההסתדרות גרמה לבי"ח הדסה לבטל חוזה למיקור חוץ של מערכות המחשוב שנחתם עם נס לפני 12 שנה, זאת "תוך סיכון ממשי לחיי מטופלים בבית החולים" ● ההסתדרות: "כל הפעולות נעשו עפ"י דין למען קידום זכויות עובדי נס"

עובדי נס טכנולוגיות מפגינים בכניסה לבית חולים הדסה / צילום: דוברות ההסתדרות
עובדי נס טכנולוגיות מפגינים בכניסה לבית חולים הדסה / צילום: דוברות ההסתדרות

חברת הטכנולוגיה נס יוצאת למאבק נגד ההסתדרות ומטילה עליה את האשמה לביטול חוזה-עתק עם בית החולים הדסה: לטענת נס, נגרמו לה נזקים בסכום של יותר מ-16 מיליון שקל, בשל התנהלות שלוחת רסן של ההסתדרות, שהובילה לכך שבית החולים נאלץ לבטל את הסכם מיקור החוץ שהיה לו עם נס לאספקת שירותי מחשוב.

בתביעה שהגישה השבוע נס לבית המשפט המחוזי בירושלים, היא מכנה את התנהלותה של ההסתדרות "התנהלות בלתי לגיטימית, בריונית וקפריזית של ארגון עובדים, שהחליט להשתמש בכלים העוצמתיים העומדים לרשותו בצורה רשלנית, לא הוגנת, לא זהירה, לא לגיטימית ושלא למטרה להם הם נועדו".

לפני מספר שנים זכתה נס במכרז מיקור החוץ של מערכת המחשוב והתמיכה הטכנית בבית החולים הדסה. בהתאם התקשרו הצדדים בהסכם ל-12 שנה, שבמסגרתו התחייבה נס גם לקלוט לשורותיה 23 עובדי מחשוב שהיו מועסקים בהעסקה ישירה בבית החולים. זאת, ללא פגיעה בתנאי שכרם ותוך התחייבות שלא להפסיק את העסקתם לתקופה של שנה. בנוסף אליהם, קלטה נס עוד כ-17 עובדים שעבדו עד אז בבית החולים תחת חברות מחשוב אחרות. כל זאת, לטענת נס, כשברקע קיימת הסכמה בעניין מיקור החוץ גם בין בית החולים לבין ועד עובדי בית החולים.

"סכסוך עבודה מדומה"

לטענת נס, בסמוך לתום השנה שבה התחייבה נס שלא להפסיק את העסקתם של העובדים שקלטה, פעלה ההסתדרות "על-מנת לבטל את מיקור החוץ, כך שההתקשרות של בית החולים עם נס תבוטל, תימנע הפסקת העסקה של עובדים, ועובדי המחשוב (לרבות אלה אשר לא היו מועסקים על-ידי בית החולים מלכתחילה) יועסקו ישירות על-ידי בית החולים".

נס טוענת בכתב התביעה כי כדי להגשים תכלית זאת, ההסתדרות ביימה באוקטובר 2018 "סכסוך עבודה מדומה", שבו העלתה "טענות-סרק על כך שנס 'פגעה' בתנאי ההעסקה של העובדים". כמו כן, לטענתה, ההסתדרות הובילה עיצומים ושיבושים קשים במערך המחשוב בבית החולים - עד כדי סיכון ממשי לחייהם של המטופלים בבית החולים: למשל, אחד מעובדי נס בבית החולים החליף ללא סמכות את סיסמת הגישה הראשית של מערכת אבטחת המידע בבית החולים והחזיק את הסיסמה החדשה אצלו כ"בת-ערובה".

עוד טוענת נס כי במקרה אחר הורה עובד שלה לטכנאי שלא לתקן עגלות וציוד מחשוב שהיה בשימוש מבצעי בחדר ניתוח, ולהורידם למחסן ציוד המחשוב. הנהלת בית החולים הודיעה לנס כי היא רואה בחומרה את הדברים, ונס הוציאה מכתבים לעובד שהורה על כך, ובהם הבהירה לו כי אין בסמכותו לפעול כפי שפעל, וכי עליו להימנע מפעולות כאלה.

בתגובה, טוענת נס, שלחה לה ההסתדרות מכתבים משוללי יסוד, בהם טענה כי מכתבה של נס לעובד הוא ניסיון התנכלות. זאת, היות שאותו עובד הוא "יו"ר ועד הפעולה", והוא דומיננטי ופעיל בהתארגנות עובדי נס בבית החולים.

לטענת נס, בעוד שההסתדרות טענה כי העיצומים נובעים מפגיעה בתנאי העסקתם של העובדים, הטענות האמיתיות של ההסתדרות הופנו בכלל לעצם ההחלטה של בית החולים להעביר את מערך המחשוב למיקור חוץ מספר שנים קודם לכן. לטענתה, "נס אינה הכתובת לטענות אלה, אך ההסתדרות השתמשה בהכרזת סכסוך עבודה כלפי נס כאמצעי לייצר שיבושים ואנדרלמוסיה במערך המחשוב בבית החולים, וכך להפעיל לחץ על הנהלתו, להמאיס עליה את נס ולגרום להנהלה לבטל את הסכם מיקור החוץ".

לטענת החברה, על כך שמדובר בסכסוך מדומה, שכל תכליתו היא בכלל למנוע את העסקת עובדי המחשוב בבית החולים על-ידי נס, למדה החברה ממכתבים ששלחו גורמים בכירים במרחב ירושלים של ההסתדרות למנכ"ל בית החולים. כך, למשל, מספר שבועות לאחר שהחלו העיצומים, שלחו גורמים ממרחב ירושלים של ההסתדרות מכתב, ובו הועלתה בקשה לקלוט את עובדי המחשוב המועסקים על-ידי נס בהעסקה ישירה כעובדי הדסה, ואף העלו אפשרות כי יכריזו על סכסוך עבודה נגד בית החולים אם דרישתם לא תתקבל; וכך גם הפיצה ההסתדרות עלוני תעמולה שחולקו בבית החולים, שבהם קראה לביטול מיקור החוץ של שירותי המחשוב בהדסה.

עוד טוענת נס כי התנהלותה של ההסתדרות לא הותירה לבית החולים כל ברירה, אלא לבטל את הסכם מיקור החוץ עם נס, בעיקר בשל החשש הממשי לחיי אדם. בעקבות העיצומים והשיבושים הקשים, שלח בנובמבר 2018 מנהל בית החולים מכתב לנס, שנשא את הכותרת - "השבתת שירותי מחשוב חיוניים - סכנה לחיי אדם", ובו התריע מפני "העיצומים הפראיים העלולים לסכן חיי אדם".

"אובדן השקעות"

ניסיונותיה של נס לעצור את השיבושים שהובלו, לטענתה, על-ידי ההסתדרות - לא צלחו. וכך בדצמבר 2018 הודיע בית החולים לנס על ביטול הסכם מיקור החוץ, בגין אי-עמידה ברמת השירותים הנדרשת. לטענת נס, התנהלותה הרשלנית לכאורה של ההסתדרות היא הגורם הבלעדי לכך שבית החולים ביטל את ההסכם עם החברה, וכי סך הנזקים שנגרמו לה בעקבות כך עולה על 16 מיליון שקל, מתוכם כ-14 מיליון שקל אובדן רווח צפוי.

בכתב התביעה נטען עוד כי "ביטול הסכם מיקור החוץ גרם לנס נזקים כבדים, ובכלל זה אובדן רווח שהיה יכול לצמוח לה על פני מלוא תקופת ההסכם, אובדן ההשקעות שהשקיעה בפרויקט בבית החולים וכן נזק תדמיתי כבד אל מול לקוחות קיימים ופוטנציאליים. כמו כן, האירועים בבית החולים ציירו את נס, שלא בצדק, כחברה שפוגעת בזכויות עובדים, ולא מן הנמנע כי הדבר יקשה עליה לגייס כוח-אדם בעתיד. עבור חברה שפעילותה מבוססת במידה רבה על ההון האנושי, מדובר בנזק משמעותי ביותר".

מטעם ההסתדרות נמסר בתגובה: "נגד חברת נס טכנולוגיות הוגשו בשנים האחרונות מספר רב של הליכים הנוגעים להפרות חוזרות של זכויות עובדיה להתאגד, שבמסגרתם אף נמתחה עליה ביקורת נוקבת מצד ערכאות השיפוט. לפיכך, לא מפתיע אותנו שנס מנסה לאחוז באמצעים טקטיים כדי שישמשו כמשקל נגד להליכים אלה.

"בנסיבות האלה גם לא מפתיע שתביעה זו מתפרסמת באמצעי התקשורת עוד לפני שהיא הומצאה להסתדרות - ואם וכשנקבל אותה, נתייחס אליה בהתאם. יודגש כי כל פעולותיה של ההסתדרות נעשו על-פי דין ואך ורק למען קידום זכויות עובדי נס".

ההסתדרות נגד נס: טענות להתנכלויות של החברה נגד עובדיה המתארגנים

תביעת המיליונים שהגישה נס נגד ההסתדרות באה כנראה כהמשך ישיר ל-4 הליכים שונים שנקטה ההסתדרות נגד החברה בבית הדין לעבודה בירושלים בחודשים האחרונים, בקשר לסכסוך העבודה של עובדי המחשוב בבית החולים הדסה.

כך, למשל, ההסתדרות טענה כי נס פגעה בזכות ההתארגנות של עובדיה בבית החולים, והוציאה שני עובדים מחצרי בית החולים. בית הדין הורה להחזיר את אחד מהעובדים לעבודה; ואילו העובד השני - שהיה זה ששינה את סיסמת האבטחה הראשית - לא הוחזר לעבודתו.

בהליך אחר טענה ההסתדרות להתנכלויות מצד נס בעובדיה המתארגנים, להתערבות בהליך ההתארגנות ולשבירת שביתה בידי קבלנים. במסגרת הליך זה, שעדיין מתנהל, תובעת ההסתדרות מנס פיצויים על סך של 5 מיליון שקל.

בהליך נוסף שיזמה ההסתדרות נגד נס בקשר לסכסוך עובדי המחשוב, ושעדיין מתנהל בבית הדין לעבודה בירושלים, ביקשה ההסתדרות לאסור על נס מלפנות לעובדיה, כולל עובדיה לשעבר, בהצעה לעבוד דרך חברות קבלניות אחרות.

עוד כתבות

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

לוחם אגוז נהרג ו-16 נפצעו בדרגות שונות בדרום רצועת עזה

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה ●  גורם אמריקני: ישראל שיתפה עם ארה"ב חלקים מסוימים מהתוכנית ההומניטרית שלה ברפיח  ● בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מנות במחתרת התאילנדית / צילום: דניה ויינר

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עגלת קפה שמגישה מאפה פיסטוק נדיר, מרכז הוליסטי שגם הציניקנים יתמסרו לו, מיזם אמנות נשי ומסעדה שאפשר למצוא בה בננה לוטי משובחת ● יום בפרדס חנה כרכור

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות