גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האנטומיה של האוטונומיה: שנתיים לרכישת מובילאיי ע"י אינטל

במלאת שנתיים לרכישת מובילאיי ע"י אינטל, יצאנו לבדוק לאן התקדם ענף האוטו-טק הישראלי מאז ● מצאנו חברות ותיקות שנושקות להערכת שווי של מיליארד שקל, זירת גיוסים היפר-אקטיבית ויבואני רכב מקומיים שהפכו למשקיעי הון-סיכון משגשגים ● כתבה ראשונה בסדרה

רכב העתיד של פולקסווגן / צילום: יח"צ
רכב העתיד של פולקסווגן / צילום: יח"צ

עסקת אינטל-מובילאיי בהיקף של כ-15 מיליארד דולר, שפורסמה באמצע מרץ 2017, הדהימה את הכלכלה הישראלית והפכה ל"אקזיט" הגדול ביותר בתולדות המדינה - שיא שטרם נשבר. לאותה "רעידת אדמה" היו השפעות לוואי מרחיקות לכת על ענף האוטו-טק המקומי. היא שימשה כזרז לצמיחת עשרות רבות של חברות סטארט-אפ חדשות ולהאצת הפעילות העסקית בתחום הרכב של חברות, שהוקמו עוד לפני הזינוק של מובילאיי.

אם לשפוט לפי הפעילות בזירה הזו ברבעון האחרון של השנה, הזרז הזה עדיין מאוד מורגש. רק החודש התבשרנו על שני גיוסים מסיביים אחד מהם, בהיקף של יותר מ-120 מיליון דולר, של הסטארט-אפ "אינוויז" שמפתח רדאר מבוסס לייזר ( LIDAR ) והשני, בהיקף של למעלה מ-100 מיליון דולר, שעדיין נמצא בעיצומו, של חברת "אוטונומו", שעוסקת בתחום המוניטיזציה של המידע מהרכב והעברתו ליצרני הרכב. בחודשים הקרובים צפויות חברות ישראליות נוספות שפועלות בזירה הזו להודיע על גיוסים בהיקף נוסף של כ-150 עד 250 מיליון דולר לפחות.

במקביל נמשכת הנהירה לישראל של משקיעי אוטו-טק גלובליים מכל התחומים, שחלקם מבססים כאן מרכזי מו"פ ו/או משרדים לאיתור השקעות. על הדרך הופכות השקעות ההון-סיכון בענף לפעילות גדולה ורווחית, אם כי בינתיים על הנייר בלבד, של יבואני הרכב המקומיים.

"הדור הראשון": בדרך לשווי של מיליארד שקל

בעיקרון, ניתן לחלק כיום את החברות שפועלות בשוק האוטו-טק הישראלי לשני סוגים. חברות צעירות, שעדיין נלחמות להשיג דריסת רגל ראשונית בתעשיית הרכב או בענפים נלווים; וחברות "ותיקות וממוסדות", שצמחו במקביל ל-IPO (הנפקה ראשונה לציבור) של מובילאיי או בסמיכות לאקזיט.

רוב החברות הוותיקות - "חברות הגל הראשון" - נכנסות כיום עמוק לשלב "הגלובלי" במחזור החיים שלהן. לחלקן כבר יש חוזים חתומים לאספקת טכנולוגיות לתעשיית הרכב העולמית, לעתים בהיקף של מיליוני יחידות, או לכל הפחות הסכמי כוונות. אחרות נמצאות בשלבים מתקדמים של הוכחת היתכנות, והטכנולוגיות שלהן נמצאות לקראת סיום מסלול מפרך של אישור על ידי יצרן רכב בודד, או על ידי מספר יצרני רכב, בשיתוף עם ספקי טיר1 גדולים של תעשיית הרכב.

ברשימה הזו ניתן למצוא חברות כמו אינוויז, ואלנס, אוטונומו, אוטוטוקס, VAYYAR , אוריקס ויז'ן ועוד כמה. המשותף לכולן הוא, שהן גייסו כבר בין 70 ליותר מ-100 מיליון דולר, לעתים הרבה יותר, ושהערכות השווי שלהן לצורך גיוס נעות בדרך-כלל בטווח של 200 עד 500 מיליון דולר לחברה. כלומר רובן נמצאות על סף כניסה למועדון ה"יוניקורן" כאשר חלקן כבר נמצאות בטריטוריה הזו מזמן. אומנם השווי בשקלים ולא בדולרים, ובכל זאת זהו אחד הריכוזים הצפופים בזירת ההייטק הישראלית של חברות סטארט-אפ עם שווי של מיליארד שקל פלוס-מינוס.

לרוב חברות הגל הראשון לא חסר כיום כסף בקופה למעט מקרים, שבהם הן נדרשות לעבור לשלב של ייצור המוני של רכיבים, כמו אינוויז למשל. הבעיה העיקרית שלהן היא לעמוד בלחץ של משקיעים להזרים להן עוד כסף ולהגדיל את אחוזי האחזקה בהן.

זה אולי נשמע כמו "צרות של עשירים" אבל זה לא עניין של מה בכך כאשר בין המשקיעים, שמנופפים בצ'קים שמנים אך נדחים מסבב הגיוס, נמצאים גם ספקי טיר1 גלובליים, יצרני רכב וגופים אסטרטגיים נוספים, שעשויים להיות לקוחות פוטנציאליים בעתיד.

הזמינות יוצאת הדופן של הכספים מקרנות ההון-סיכון מורידה ברוב המקרים את הלחץ של החברות לבצע הנפקה ציבורית או "אקזיט" ובלאו הכי הזינוק הדרמטי בהערכות השווי של חברות האוטו-טק בשנתיים האחרונות מצמצם את מספר הרוכשים הפוטנציאליים. יש הרבה חברות רב לאומיות מתעשיית הרכב ומחוצה לה, שמוכנות ויכולות לרכוש מידית חברות אוטו-טק בשווי כמה עשרות מיליוני דולרים, אבל רכישת חברות בחצי מיליארד דולר ומעלה היא כבר זירת משחק שונה שפונה לקהל מצומצם מאוד. לפיכך קטנים להערכתנו הסיכויים שנראה השנה עוד "אקזיט" בהיקף של ארגוס סייבר סקיוריטי - 450 מיליון דולר - שהייתה האקזיט האחרון בענף מאז מובילאיי.

המשקיעים: יבואני הרכב מרחיבים פעילות

את ההשקעות בסבבי גיוס הגדולים שראינו בשנתיים האחרונות הובילו, בדרך-כלל, חברות רב לאומיות גדולות מתעשיית הרכב ומחוצה לה לצד קרנות מתמחות בהיקף של מאות מיליוני דולרים, שמייצגות גופים בין לאומיים גדולים. ההשקעות של שחקנים מקומיים עצמאיים בענף הייתה מינורית, יחסית, למעט כמה חריגים כמו, למשל, יבואני הרכב.

ליבואני הרכב, אמרנו לא פעם, היה ויש תפקיד כפול בהתפתחות האוטו-טק המקומי. מצד אחד יש להם משאבים פנויים רציניים להשקעה בהון סיכון. מצד שני הם יוצרים "גשר" חשוב בין חברות הסטארט-אפ ליצרני הרכב, שאותם הם מייצגים בישראל. לפיכך הם זוכים ליחס של "משקיעים מועדפים" מצד חברות ותיקות וצעירות גם יחד.

חשיבות "הגשר" הזה פחתה בשנתיים האחרונות לאחר שיצרני רכב וספקי טיר1 לא מעטים פתחו בישראל נציגויות ישירות לחיפוש ובחינת השקעות. ובכל זאת כמה וכמה יבואנים עדיין ממלאים תפקיד חשוב בגישור ובפתיחת דלתות ועל הדרך הם בנו בשנים האחרונות פורטפוליו משגשג של השקעות, שהיקפן המצרפי נאמד במאות מיליוני שקלים.

אף שרוב היבואנים לא נוטים לספק מידע פומבי על היקף והרכב ההשקעות שלהם באוטו-טק, יש כמה חלונות הצצה עקיפים, שמאירים את התמונה. הדוח השנתי האחרון של דלק רכב (2018), למשל, שפורסם בסוף מרץ, מגלה כי החברה מחזיקה בפורטפוליו השקעות אוטו-טק ששוויו כבר מעל ל-100 מיליון שקל.

התיק כולל בין השאר החזקות לא מבוטלות בכמה מהחברות הממוסדות ו/או "החמות" ביותר בסקטור ובהן כ-5.4% ממניות אינוויז, כ-7.8% ממניות אוטוטוקס וכ-10.7% ממניות HAILO . לפי הדוח השנתי ההשקעות הללו כבר הניבו לדלק רכב עליית ערך של עשרות מיליוני שקלים "על הנייר". 

קבומת "מאיר", יבואנית וולבו והונדה, לא מוסרת פרטים על היקף ההשקעות שלה, אבל חממת הסטארט-אפים "DRIVETLV" שהקימה לפני שנתיים כוללת גם מרכיב של קרן הון-סיכון, שבה היא משקיעה מכיסה. החממה טיפחה עד היום ארבעה מחזורים של חברות סטארט-אפ, שחלקן כבר זוכות כיום להערכות שווי של תשע ספרות בדולרים.

שיטת הפעולה שלה אפקטיבית: היא מציעה לחברות בתחילת דרכן מסלול מואץ לבחינת הטכנולוגיה שלהן בקרב שותפותיה הבין לאומיות מתעשיית הרכב, שגם עשויות להיות בעתיד לקוחות. בין השותפות חברת הונדה, וולבו משאיות, וולבו מכוניות פרטיות (בבעלות גילי הסינית), "הרץ" הבין לאומית, ספקית הטיר1 "אפטיב" וקונצרן NEC היפני. על הדרך זוכה מאיר עצמה לנגישות לחברות עם פוטנציאל מרשים להשבחת ערך וזאת לאחר שהן נבחנו היטב במסננת המעשית של השותפות הבין לאומיות.

גם צ'מפיון מוטורס שומרת בכספת את היקף והרכב השקעות ההון-סיכון שלה באוטו-טק אבל כמו במקרה של "מאיר" ניתן לשער, שלפורטפוליו שלה יש סינרגיה גבוהה, אם לא זהות, לפורטפוליו ההון-סיכון המקומי של קבוצת פולקסווגן, שאותה מייצגת צ'מפיון בישראל.

כך, למשל, בשלהי מרץ השנה פרסמה חברת סקודה כי היא "משתפת פעולה" עם 13 חברות סטארט-אפ ישראליות בתחומים שונים, שקשורים לרכב חכם ולטכנולוגיות ייצור. היא אף ציינה במפורש את ANAGOG, שמפתחת כלי תוכנה לניתוח התנהגות צרכנים בהקשר עם תחבורה ורכב; "צ'אקרטק", שמפתחת תחנות להטענת רכב חשמלי ואגירת אנרגיה ללא הגבלה על מספר הטעינות; ו-UVEYE, שפיתחה טכנולוגיה שסורקת את רצפת הרכב לזיהוי אוטומטי של נזקים, בקרת איכות וכדומה.

לסיאט, החברה-הבת בקבוצת פולקסווגן, יש שיתוף פעולה עם שתי חברות ישראליות לפחות, ובהן IONTERRA ו-EYESIGHT ואילו פולקסווגן עצמה היא לקוחה אסטרטגית של "אוטוטוקס". לא נופתע אם כל החברות הללו מופיעות בפורטפוליו של צ'מפיון בנוסח "מה שטוב ליצרן, טוב ליבואן".

ליוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, יש חברה להשקעות הון-סיכון באוטוטק שפועלת גם בתור "סקאוטר" לאיתור טכנולוגיות עבור חטיבת הטכנולוגיה המתקדמת של קונצרן טויוטה (TRI) ועל הדרך בונה פורטפוליו שמבוסס על התובנות שהיא מקבלת מהיצרן.

ולא נשכח את לובינסקי, יבואנית רכבי פיז'ו-סיטרואן, אופל ו"סאייק" הסינית, שגם לה יש פורטפוליו של השקעות בחברות אוטו-טק. ניתן רק לשער, שלהשקעות שלה יש קורלציה כזו או אחרת לפורטפוליו שבנתה בישראל בשנה האחרונה, מתחת לרדאר, חברת הרכב הסינית הענקית SAIC, שיש לה נציגות רשמית בארץ. 

עוד כתבות

הפגנה נגד הפשיעה והאלימות בחברה הערבית /צילום : רויטרס

ההשקעה בחברה הערבית תניב תשואה לכל המשק

תוכנית 922 שהקצתה 15 מיליארד שקל לשיפור מצבה של האוכלוסייה הערבית בישראל עומדת לפוג ב-2020 • לאור ההצלחה נדרשת כעת תוכנית המשך • השקעה גדולה במגזר הערבי תניב תשואה לכלל המשק - רק צריך לגלות מנהיגות • "גלובס" מנתח את דרישות המגזר הערבי

נאום מלכת בריטניה אליזבת השנייה בפרלמנט / צילום: REUTERS/Toby Melville

"להבטיח את היציאה מהאיחוד האירופי ב-31 באוקטובר": שבוע ה"ברקזיט" המכריע של ג'ונסון נפתח בנאום המלכה בפרלמנט

מלכת בריטניה אליזבת השנייה הציגה היום את עיקרי המדיניות של הממשלה הבריטית ● "העדיפות העליונה של ממשלתי הייתה תמיד להבטיח את היציאה מהאיחוד האירופי ב-31 באוקטובר"

הכלכלנית זוכת פרס הנובל אסתר דופלו / צילום: Eloy Alonso, רויטרס

המחקר פורץ הדרך שהפך היום את אסתר דופלו לאישה השנייה אי פעם עם נובל בכלכלה

איך גורמים לילדים להתחסן יותר ומעודדים חקלאים להשתמש בשיטות חדשניות? דופלו, באנרג'י וקרמר יצאו לענות על השאלות האלה בניסויים מבוקרים בשטח, וחוללו מהפכה ● דופלו היא האישה השנייה בהיסטוריה שזכתה בנובל לכלכלה: "מקווה שההדגמה שנשים יכולות להצליח, תיתן השראה לאחרות"

עדי סופר תאני / צילום: יונתן בלום

"לא הבנתי כלום. תתחילו מההתחלה": עדי סופר תאני מספרת על ניהול הצד הישראלי של הרשת החברתית הגדולה בעולם

מה עושה מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר תאני, כדי להיות אפקטיבית בניהול ● "האמירה שאם אתה האדם הכי חכם בחדר אז אתה לא בחדר הנכון, נכונה גם למנכ"לים. ואם זה באמת ככה, אז או שצריך לפטר את המנכ"ל או שצריך לפטר את החדר" ●"50 המשפיעות של ליידי גלובס"

ההנפקה של ליפט./Shutterstock  צילום:א.ס.א.פ קריאייטיב

אובר לא לבד, גם ליפט תובעת את עיריית ניו יורק: "פוגעת בנוסעים ובנהגים"

חוק חדש בניו יורק קובע כי מעתה על הנהגים יהיה להסיע נוסעים ברכבם לפחות 69% מהזמן ● דובר ליפט: "חוק זה אינו נועד להתמודד ברצינות עם נושא העומס התחבורתי והפקקים, וסופו לפגוע בנוסעים ובנהגים בניו יורק"

חדווה בר / צילום: יונתן בלום, גלובס

בלי ארנק, בלי כרטיסי אשראי: האם מתקרב היום שבו נצא מהבית "רק עם הסמארטפון"

כסף מזומן? "יהיה הרבה פחות, רוב התשלומים יעברו דרך המובייל" ● תשלומי חשבונות? "לישראל ייכנסו גורמים זרים, וביניהם אפל וגוגל. אפליקציות התשלומים ישנו את חיינו" ● והבנקים? "בעוד שנה יתחיל לפעול בישראל בנק דיגיטלי" ● המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, בראיון ל"ליידי גלובס"

הבורסה לני"ע בת"א. / צילום: תמר מצפי

עליות בבורסה: ת"א 35 קופץ ב-1%, אנרג'יאן מזנקת

המדדים המובילים עולים בדומה לסנטימנט מעבר לים, ת"א 90 עולה ב-0.8%, מדד הבנקים מטפס ב-0.6% ● תמר פטרוליום דיווחה על חלוקת דיבידנד של 10 מיליון דולר ● בשל חול המועד שלב הנעילה בבורסה יחל ב-14:44

 עו"ד מיכאל דבורין /צילום: יונתן בלום

"במשרד עורכי דין תל-אביבי ממוצע יש 80% שמאלנים ו-20% ימנים, וגם הם 'בארון'"

עו"ד מיכאל דבורין, היועץ האסטרטגי-פוליטי לקמפיין של הליכוד, בראיון אישי ● על הילדות בירושלים, על הסכמי אוסלו, על הבחירה במשפטים, על ההתמודדות בבחירות ללשכה ועל התיקים הפליליים נגד ראש הממשלה

ניצול מרבי של חומרי גלם / צילום: סן פלגרינו - יח"צ חו"ל

עד הפירור האחרון: קולניריה ירוקה שבה אוכלים הכל, כולל הכל

אחד הביטויים הקולינריים של המגמה הסביבתית "אפס פסולת" הוא "אפס פחת", שימוש בכל החלקים של חומר הגלם, שלרוב היו נזרקים מיד לאשפה ● כך מוצאים חלקים לא פוטוגניים כמו אשכי עגל, עיני דגים או קליפות וגבעולים את דרכם אל הצלחות במיטב מסעדות תבל

הדור שמגיע לו הכול פוגש בשוק פיננסי שאין לו לתת / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

מה קורה כשהדור שמגיע לו הכל פוגש עולם פיננסי שאין לו מה לתת

ילידי שנות ה-70 המאוחרות ואילך נולדו לתקופה של צמיחה כלכלית ושינויים תעשייתיים וטכנולוגיים מרחיקי לכת ●  קל לזנוח את ההתייחסות למה עלול לקרות אם הצמיחה הזו תיעצר או אפילו רק תואט באופן משמעותי

זה בידיים שלנו / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

עשה זאת בעצמך: עד שהממסד יתעורר, יותר ויותר אזרחים מתגייסים להציל את כדור הארץ

יכולנו להביא תסריטי אימה של אסונות אקלים, אבל בחרנו להציג את הפתרונות ● כך אפשר לעצור את ההתחממות הגלובלית - אבל חייבים לפעול עכשיו, לפני שיהיה מאוחר מדי

הרברט דיס, מנכ"ל פולקסווגן / צילום: REUTERS/Axel Schmidt

פולקסווגן מעכבת החלטה לבניית מפעל רכבים חדש בטורקיה בעלות של 1.4 מיליארד דולר

על רקע התקיפה הצבאית של טורקיה את כוחות הכורדים בגבול סוריה הצפוני, יצרנית הרכבים הגדולה בעולם נוקטת עמדה ● בהמשך להטלת מכסים ע"י טראמפ על פלדה מיובאת מטורקיה, הלירה הטורקית מתאוששת לאחר שבשוק ציפו למכה נוקשה יותר

דרור פויר / צילום: יונתן בלום

למה יושבים בסוכה, והקשר בין נייר העיתון לעיתונות חזקה

אנחנו יושבים בסוכה לא כדי להיזכר כמה כיף היה להיות במדבר, אלא כמה גרוע זה היה ● לא כדי להעלות על נס את הארעי והטבעי, אלא לחגוג את הבטון והמזגן

טראמפ מחמם את שוק הנדל"ן בגרינלנד / צילומים: רויטרס, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טראמפ מחמם את שוק הנדל"ן בגרינלנד (והוא עדיין יותר זול מאשר בתל אביב)

התושבים בגרינלנד לא שמחו לשמוע שנשיא ארצות הברית מעוניין לקנות את האי שלהם ● אבל, המתווכים מספרים שתשומת הלב שהופנתה לעיר מזניקה עוד יותר את המחירים הגבוהים מלכתחילה

מרכז העיצוב דיזיין סיטי, מעלה אדומים / הדמיה: יח"צ

בכמה שכרה רשת פנדור 600 מ"ר בדיזיין סיטי במעלה אדומים?

ועוד דירות וחללים שנמכרו והושכרו לאחרונה

נפתלי בנט, איילת שקד / צילום: שלומי יוסף, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

מהמעטפות לוועדות - כמה אתם שולטים בחדשות הפוליטיות?

בכמה גדל שיעור ההצבעה במעטפות הכפולות, מי עומד בראש ועדת החוץ והביטחון ומי עוד חבר בסיעה של שקד ובנט?

מדוזה אורליה במפרץ אילת/ צילום:  גולן רידר רשות הטבע והגנים

מזל דגים: מה הקשר בין לוקוס לסביבה ומה נסראללה עושה פה?

אי ירוק בים - זה נשמע פסטורלי, אבל כשצוללים במים העמוקים רואים שזה לא תמיד ככה ● ביקור בשמורה הימית החדשה באכזיב-ראש הנקרה

יעקב ליצמן / צילום: כדיה לוי

משרד הבריאות בסיבוב פרסה: האם ביטול ההפרטה יציל את המכונים להתפתחות הילד

הורים שלא מצליחים להשיג תור לילדיהם במכון ציבורי להתפתחות הילד, יכלו בעשור האחרון לפנות למטפל פרטי ולקבל החזר התוצאה: מטפלים רבים עברו לעבוד בפרטי, והתורים הציבוריים התארכו ● ל"גלובס" נודע כי משרד הבריאות מתכוון לבטל את ההפרטה ולהפסיק את שיטת ההחזרים

 סיגל רגב–רוזנברג/צילום: אורית פניני

"יש כרוניקה של מוות ידוע מראש, צריך להחליט - ארבע קופות חולים טובות או רק שתיים"

זמן קצר לאחר מינויה למנכ"לית קופת חולים מאוחדת, גילתה סיגל רגב-רוזנברג כי הגירעון השנתי זינק ב-2018 ל-440 מיליון ש' - הגבוה מאז הקמתה ● בראיון ל"גלובס" היא מדברת על התחרות, על ההתמודדות עם משרדי האוצר והבריאות וכיצד היא מתכוונת לייצב את הקופה ולהביא מבוטחים חדשים

סוחרים בבורסת ניו יורק/ צילום: רויטרס, Brendan McDermid

עליות באירופה: הליש"ט מזנקת; האינפלציה בסין בשיא של 6 שנים

זינוק מחיר בשר חזיר הקפיץ את האינפלציה בסין לשיא של 6 שנים ● מדד המחירים לצרכן בסין עלה ב-3% בספטמבר ● פולקסוואגן מעכבת בניית מפעל בטורקיה בצל תקיפת הכורדים ● טראמפ הטיל מכס בגובה 50% על הפלדה מטורקיה בצל תקיפת הכורדים