גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אמנות הוספת הערך: השיטה המושלמת להעלות את מחיר הרכב

המושג "גרסת ייצור מוגבלת" הוא מוזיקה לאוזניו של כל מנהל מותג ● זוהי שיטה מצוינת להוסיף ערך מוסף – ומחירי פרימיום - למוצרים קיימים ולהפוך אותם בין-לילה ל"פריטים לאספנים"

בנטלי קונטיננטל "מספר 9": פיסה ממכונית היסטורית

יצרני הרכב מוכנים ללכת רחוק כדי לייחד את הסדרות המוגבלות שלהם, אבל בנטלי ביצעה צעד די שנוי במחלוקת בסדרה החדשה "NUMBER 9". המכונית על בסיס קונטיננטל GT החדשה נועדה להנציח 100 שנים לקיומה של החברה והיא נושאת את המספר של מכונית המרוץ האישית של סר הנרי ראלף בירקין, אחד מנהגי המרוצים המיתולוגיים של החברה בשנות ה-20 וה-30, שזכו לכינוי "נערי בנטלי".

כל אחת מ-100 המכוניות בסדרה המוגבלת כוללת נישה ממוסגרת קטנה במרכז לוח המחוונים ובתוכה פיסת עץ מהמושב המקורי של מכונית הבנטלי מספר 9 ההיסטורית, שעמה ניצח בירקין ב-1930 במרוץ לה מאן. בנטלי טוענת שהחלקים פורקו במהלך רסטורציה מקיפה של המכונית, אך חובבי רכב עדיין טוענים שמקומם במוזיאון - או במשפחתו של הנהג - ולא בתור "מזכרת" לנהגים עשירים.

פרט לכך, זכתה המכונית לטיפול עיצוב ייחודי ומקיף בסדרת "מולינר" היוקרתית של בנטלי. היא מגיעה צבועה בצבע הירוק-מרוצים המפורסם של בנטלי, או בצבע שחור מבהיק לבחירה, כאשר הספרה "9" מוחצנת בגריל וחישוקי ה-21 אינץ' צבועים בצבע תואם. עמדת הפיקוד שלה עטויה בגימור אלומיניום עם גימור מחורר כמקובל במטוסים מאותה תקופה, ריפוד הפנים עטוי בעור בגימור מיוחד עם צבעים, שתואמים את צבעי החוץ ויש גם שעון אנלוגי מסדרה מוגבלת של "ייגר" ואפילו כמה מתגים מצופים בזהב 18 קראט.

כל הטוב הזה יוצע ל-100 לקוחות בלבד במחיר שמעורך בכ-250 אלף פאונד, כ-90 אלף פאונד מעל מחיר הקונטיננטל "הרגילה" שמצוידת במנוע W12.

רולס רויס "שלווה": הבריחה מכדור הארץ

התחביב האופנתי והלוהט ביותר כיום בקרב המיליארדרים ומיליארדרים בשאיפה הוא תחום החלל. כל המקומות בטיסות החלל המסחריות הראשונות מחוץ לאטמוספרה כבר הוזמנו מראש במחירים של מאות אלפי עד מיליוני דולרים לנוסע ואילו רסיסי מטאוריטים הם חומרי הגלם האקזוטיים והנחשקים ביותר בשוק התכשיטים ומוצרי היוקרה.

רולס רויס קשובה היטב ללקוחותיה ולפיכך אין זה מפתיע שהסדרה המוגבלת החדשה שלה, שמשווקת ב-25 יחידות בלבד, מוקדשת כולה לנושא. המכונית שמבוססת על הגרסה המוארכת של ה"פנטום", מכונה "TRANQUILLITY", כמובן על שם האזור שבו בוצעה הנחיתה הראשונה על הירח. אבל זו רק ההתחלה. בתוך מתג השליטה בעוצמת הקול של המכונית מוטמע רסיס מקורי ממטאוריט שנחת ב-1906 בצפון שוודיה. למי שסבור כי מדובר בסתם פיסת סלע, מתארת לוחית חרוטה את מקורו.

הפריט יוצא הדופן ביותר הוא חיפוי לוח מחוונים בצביעה מקודדת באמצעות קרינת X, בתצורה מקבילה לזו שהופיעה בטיל הבריטי SKYLARK. כדי לשחזר את התצורה הייחודית, שחזרה רולס-רויס את מקורות הקרינה הייחודיים ששימשו ליצירת התצורה המקורית בטיל והטמיעה אותם על משטח מחזיר של פלדת אלחלד, זהב 24 קראט ואלומיניום תעופתי.

יש גם עוד פריטים מיוחדים כמו רמקולים ורכיבים נוספים, שמגיעים בגון זהב מבהיק בנוסח גשושית החלל "וויאג'ר" של נאס"א ושעון עשוי טיטניום עם גימור "טכני" מיוחד בהתזת אדים. צבעי החוץ והפנים מגיעים בשחור ("הצד האפל של הירח") ובלבן וכל זה כדי לשקף "תחושה של השתחררות ונסיעה מעבר לכבלים של הארץ". אידיאלי למי שכדור הארץ כבר קטן עליו.

והמחיר? לא פורסם רשמית, אבל יהיה גבוה משמעותית מהדגם המקביל "הרגיל" שעולה משהו כמו 430 אלף דולר.

פורשה ספידסטר: מחיים את האגדה

אספני וחובבי המכוניות הקלסיות הם קהל אידיאלי לשיווק מכוניות מסדרות מוגבלות. הם יודעים להעריך את המחוות לדגמי עבר מהוללים, הם רוצים מכוניות מודרניות ליומיום שירמזו למכוניות האספנות שברשותם ולעיתים קרובות הם מחפשים את הדבר הקרוב ביותר למכונית הווינטאג' שהם מאוד היו רוצים, אבל לא יכולים להרשות לעצמם. פורשה ספידסטר המקורית, או פורשה 356 בשמה המקורי, היא דוגמה טובה.

המכוניות הבודדות מהשנים 1958-1954, שנותרו כיום בעולם במצב מקורי, עוברות כיום ידיים במחירים שנעים בין כ-200 אלף ועד יותר ממיליון דולר בהתאם לגרסה ולמצב, ורק מעטות מהן מחליפות ידיים כל שנה. לפיכך, אפשר להניח שחובבי הווינטאג' יעוטו על הגרסה המוגבלת של פורשה 911 ספידסטר שיוצאת השנה לשוק כדי לציין 70 שנה לייסוד המותג.

מהנדסי פורשה לקחו את ה-911 מהדור האחרון והעניקו לה "טיפול ספידסטר מלא": מסגרת שמשה קדמית מונמכת, הפחתה במשקל וויתור על גג מתקפל או קשיח כלשהו לטובת כיסוי עור "רטרו", שאותו מותחים מעל תא הנוסעים כאשר הרכב בחניה ומצמידים באמצעות לחצני "תיקתק". ממש כמו ברכב המקורי. בקיצור, מכונית לנסיעה במזג אוויר יפה בלבד.

באגף ההנעה מצוידת המכונית ביחידת הכוח של ה-GT3 וזה אומר מנוע בוקסר עם שישה צילינדרים, 500 כ"ס ותיבה ידנית בלבד. פורשה מתכוונת לייצר רק 1948 יחידות של המכונית, לציון שנת ההקמה של החברה, והמחיר עומד על כ-115 אלף דולר לפני מסים, אם כי ניתן להניח שהוא יעלה משמעותית לאחר שהמלאי ייחטף על-ידי ספקולנטים.

שברולט קורבט: "סדרת הנהגים"

כבר ראינו לא מעט סדרות מוגבלות שמוקדשות לנהגים מיתולוגיים מהעבר, שמזוהים עם ההיסטוריה המוקדמת של מותגי רכב מלפני עשרות שנים. מנגד, יש יצרנים שמעדיפים "להכות על הברזל בעודו חם" ולהקדיש גרסאות מיוחדות לנהגים שעדיין נהנים מתהילה על המסלול.

דוגמה קיצונית במיוחד של קולקציה "מוגבלת" של שברולט קורבט, שמוקדשת לארבעה נהגי שברולט שזכו במסלולי המרוצים בשנים האחרונות. כל אחת מהמכוניות מציעה עיצוב ייחודי לנהג, שמזוהה עם צבעי המרוץ שלו, צבעי הקבוצה או צבעי הסרבל. כל אחת מהמכוניות גם נושאת בתא הנוסעים את חתימתו האישית של הנהג שמזוהה עם העיצוב. אלו הם פרטים שלא יגידו הרבה למי שאינו עוקב אחרי סדרת המרוצים, אבל הם בבחינת אטרקציה רצינית למועדון המעריצים של הנהגים, שמונה מאות אלפים ועוקב אחרי כל פעילותם.

המכונית עצמה מבוססת על גרסת הקורבט גרנד-ספורט שכולל מנוע V8 אטמוספרי בנפח 4.6 ליטרים עם 460 כ"ס, בלמי ברמבו, דיפרנציאל מוגבל החלקה נשלט אלקטרוני, ריפוד מיוחד ועוד. הגרסאות הללו עולות כ4,000-5,000- יותר מהקורבט הרגילה, שעולה בסביבות 75 אלף דולר. שברולט השיקה את המכונית במרוץ דייטונה המפורסם והייצור מתחיל החודש. עדיין לא ידוע כמה מכוניות ייוצרו מכל דגם.


לקסוס RC-F "טראק": מאולם התצוגה למסלול

לא רק מותגי אולטרה-פרמיום אקזוטיים קופצים על עגלת הסדרות המוגבלות. אפילו מותגי פרמיום "נגישים" - יחסית, כמובן - מאמצים את טקטיקת השיווק הייחודית הזו. דוגמה אחת היא גרסת ה-TRACK המוגבלת של מכונית הקופה לקסוס RC-F.

כראוי למכונית שנושאת עליה את התואר המחייב "מסלול", זכתה המכונית לטיפול יסודי במחלקת הספורט המוטורי של המותג ביפן שכולל החלפת חלק נכבד מחלקי המתכת ברכיבי סיבי-פחמן, מה שסייע להוריד כמעט 60 קילו מהמשקל. הדיאטה הנמרצת מתורגמת להפחתה של כ-2.5 שניות בזינוק מאפס ל-100 קמ"ש לעומת ה-RC-F "הרגילה", למרות תוספת צנועה של 5 כ"ס בלבד להספק המרבי (472 כ"ס). זה אומר זינוק בפחות מ-4 שניות - בליגה של מכוניות אקזוטיות.

הטיפול כלל גם התקנת בלמים מסגסוגת קראמית, מפלט עשוי טיטניום, עזרים אווירודינמיים מתקדמים להגדלת ההצמדה לאספלט במהירויות גבוהות, תיבת הילוכים עם יחסי העברה שונים ו"מערכת שיגור" לזינוקים אגרסיביים במיוחד.

כמובן שלא נפקד מקומה של הקוסמטיקה הפנימית והחיצונית, שמאפשרת בחירה בין צבעי שחור-לבן קרביים לבין אפור-טיטניום בגימור מאט. רק 60 מכוניות כאלה ירדו מפס הייצור, 40 בשחור לבן ו-20 בצבע אפור והמחיר שאפתני מאוד: כ-96 אלף דולר בארצות הברית, שהם כ-30 אלף דולר יותר מהמכונית "הרגילה".

עוד כתבות

לא מרוצים: התגובות בטורקיה למפגש של ישראל, יוון וקפריסין

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: איך מסקרים בעולם את הכוונה לסגור את גל"צ, טורקיה לא מרוצה משיתוף הפעולה של ישראל, יוון וקפריסין, ההאקרים האיראנים שהביכו את ישראל, והקבוצה היהודית שמצאה אדם ששלח עשרות מכתבים אנטישמיים ● כותרות העיתונים בעולם

השקל מתחזק מול הדולר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הדולר מתחת ל-3.2 שקלים ובשפל של קרוב ל-4 שנים. אלו הסיבות

השקל ממשיך את מגמת ההתחזקות שלו מול הדולר שנחלש כבר יומיים רצופים בעולם ● הסיבות: העליות בוול סטריט, מכירת גז למצרים ועסקות נשק גדולות ● מיטב: "מעבר לירידות בשוקי המניות בעולם הוא האיום העיקרי על התחזקות השקל" ● הדולר בדרך לשנתו החלשה ביותר זה שמונה שנים ● ומה צפוי בעוד חצי שנה?

ביל אקמן ואילון מאסק / צילום: Richard Brian, Evan Vucci

ביל אקמן מציע לאילון מאסק להנפיק יחד את SpaceX בדרך לא שגרתית

מייסד קרן הגידור פרשינג סקוור מציע לאיש העשיר בעולם לצרף את חברת החלל שלו לבורסה במודל ייחודי - SPARC ● המודל, לפי אקמן, כולל מיזוג לחברה ציבורית ללא עלויות חתמים או תיווך, ועם תגמול למשקיעי טסלה ● וגם: המיליארדר היהודי שהגיב לאקמן: "תעמוד בתור"

אלוף במיל' אלי שרביט / צילום: ישראל הדרי

חברה ביטחונית נוספת בדרך לת"א: רפאל רוצה להנפיק חברה בת בשווי של רבע מיליארד שקל

המועמדת להנפקה: חברת ההגנה התת-ימית DSIT אותה רכשה רפאל לפני עשור לפי שווי של 15 מיליון דולר בלבד ● נשיא החברה הוא האלוף במיל' אלי שרביט, מפקד חיל הים לשעבר, שהיה מועמד לתפקיד ראש השב"כ, אך מינויו בוטל

קניות באינטרנט. תקרת הפטור ממע''מ תוכפל / אילוסטרציה: Shutterstock, Natee Photo

הפטור ממע"מ על חבילות מחו"ל יוכפל: מה עומד להשתנות כבר מחר, ומי ייפגע בדרך?

מחר צפוי להיכנס לתוקף צו שמכפיל את תקרת הפטור ממע"מ, מכס ומס קנייה על חבילות ביבוא אישי, מ־75 דולר ל־150 דולר ● למה הקמעונאים נאבקים במהלך, האם זה באמת יוריד את יוקר המחיה, ומה קורה בעולם? ● גלובס עושה סדר

עופר ינאי, בעלי נופר אנרג'י / צילום: נועם גלאי

חוסר היציבות בנופר נמשך: סמנכ"ל הכספים עוזב אחרי חודשיים וחצי

שרשרת העזיבות והשינויים בצמרת חברת האנרגיה המתחדשת של עופר ינאי נמשכת ● את מקומו של ניר פלג המתפטר יחליף אברהם גולדה, ששימש עד לאחרונה כסמנכ"ל הכספים של שיכון ובינוי

הסופרקמפיוטר של חברת סריבראס בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

שווי של כ־8 מיליארד דולר: יצרנית השבבים שמאתגרת את אנבידה נערכת להנפקה

לפי רויטרס, חברת סריבראס, המפתחת מעבדים למודלים גדולים של בינה מלאכותית ופועלת בשוק שנשלט בידי אנבידיה, נערכת להגשת תשקיף לקראת הנפקה ראשונית בוול סטריט ברבעון השני של 2026 ● הנפקה קודמת שתוכננה ב-2024 ירדה מהפרק בשל השקעת מיעוט של קבוצת G42 מאבו דאבי, אולם זו נעדרת מהתשקיף החדש

צ'רלי ג'ביס

כך שכר הטרחה המשפטי של צ'ארלי ג'ביס הגיע ל־74 מיליון דולר: החל מסוכריות גומי ועד עורכי הדין המפורסמים בעולם

צ'ארלי ג'ביס, היזמת שהונתה את ג'יי.פי מורגן וניפחה את מספר המשתמשים בסטארט-אפ שלה "פרנק", נידונה ל-7 שנות מאסר ● כעת חשף ג'יי.פי מורגן את רשימת ההוצאות המשפטיות של עורכי דינה: 530 דולר על סוכריות גומי, מגדל פירות ים ואלפי דולרים על שדרוגי מלונות

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

4 רפורמות קריטיות: כלכלנים משרטטים את המפתח לצמיחה בשנים הקרובות

על פי תחזית האוצר, הצמיחה ב־2026 צפויה להיות גבוהה מהרגיל, ולאחר מכן לשוב לקצב של 3.5% מהתוצר ● אלא שבמכון אהרון מציגים תמונה פסימית יותר, וטוענים כי ללא רפורמות מבניות במשק - היא תישחק ● על הפרק: גיוס חרדים וקידום השכלה בחברה הערבית

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

בורסת ת"א לחברות הציבוריות: כך תוכלו לממש את הפוטנציאל של מסחר בשישי

לקראת המעבר לימי מסחר גלובליים בתחילת ינואר, הבורסה בת"א פנתה למנכ"לי החברות הציבוריות במטרה לנצל את השינוי ולהגדיל את חשיפתן למשקיעים זרים ● בין ההמלצות: לחזק פעילות באנגלית, להעמיק קשרי משקיעים בינלאומיים וליישר קו עם סטנדרט הדיווח המקובל בעולם

אילוסטרציה: shutterstock

פעם ביום, על בטן ריקה: גלולת ההרזיה שאושרה ב-FDA ותשנה את השוק

התרופה וויגובי של נובו נורדיסק תשווק בארה"ב החל מ-2026 ● יעילות גלולות ההרזיה של שתי היצרניות נמצאה נמוכה מעט מיעילות הזריקות

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

הפתעה לטובה בצמיחה בארה"ב: הקצב השנתי עלה ל-4.3% ברבעון השלישי

בוול סטריט נפתח אתמול שבוע המסחר המקוצר בעליות, זה היום השלישי ברציפות ● סוחרי האג"ח בארה"ב מהמרים על ירידה בתשואות • שנת שיא בקיצוצי כח אדם בארה"ב, AI אחראי לכמעט 55 אלף פיטורים • לאחר שהביטקוין צנח ב-30% מהשיא, כך מייקל סיילור מכין את סטרטג'י ל"חורף קריפטו" • המדד שעקף את מדדי וול סטריט, ובשוק צופים לו אפסייד נוסף ב-2006

תל אביב. מצב המוכרים הוא הגרוע בארץ / צילום: Shutterstock

המוכרים מעדכנים את מחירי הדירות כלפי מטה: באיזו עיר כבר הורידו ב-8%?

נתונים שקיבל גלובס מאתר יד2 מלמדים על המצב הקשה של מי שמנסים למכור דירות יד שנייה: בתל אביב הם יכולים למצוא את עצמם ארבע שנים בשוק, בטבריה מצבם דווקא טוב

מרחב דרום הר חברון / צילום: אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון

5 ישראלים נעצרו ע"י המשטרה, הפלסטינים מדווחים: "נכנסו לבית בכפר בדרום הר חברון, שחטו 3 כבשים ופצעו תושבים"

במערכת הביטחון העלו חשש, ההבנה: "חבית הנפץ" מול איראן עלולה להתלקח מחדש ● אלי פלדשטיין: "אחרי 7.10 המשימה הייתה למחוק את מושג האחריות סביב רה"מ" ●  איזנקוט מאשים: "נתניהו, אתה לא ראוי להוביל את המדינה. ישראל חייבת ללכת לבחירות ולנקות את קודש הקודשים ● דיווחים שוטפים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר האוצר רוצה להטיל מס רווחי יתר של 15% על הבנקים - גבוה מהמלצת הוועדה

המס צפוי להכניס לקופת המדינה 1.13 מיליארד שקל בשנה הקרובה, ולטפס ל-1.5 מיליארד שקל מדי שנה עד לסוף העשור ● איגוד הבנקים בתגובה: "בניגוד לעמדת הצוות המקצועי שהוא עצמו מינה, שר האוצר קיבל החלטה שרירותית ללא כל היגיון כלכלי ובניגוד לאינטרס הציבורי"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

ממוצע המשכנתאות בנובמבר - הנמוך ביותר ב-7 החודשים האחרונים

נתוני בנק ישראל מגלים ירידות מסוימות בהיקפי המשכנתא הממוצעת שנלקחה בחודש שעבר, ואף ירידה קלה בהיקף המשכנתאות בפיגור ● ממוצע כלל המשכנתאות שנלקחו בנובמבר הגיע ל-1.023 מיליון שקל, שהוא הנמוך ביותר מאז אפריל השנה

מספר עובדי ההייטק בישראל במגמת ירידה / צילום: Shutterstock

הנתון החריג שמראה: מספר העובדים בהייטק הישראלי במגמת ירידה

נתונים חדשים מציגים עלייה בשכר הממוצע בענף הייטק הישראלי ● אלא שמאחורי המספרים מסתתר סיפור מורכב יותר: החל מהתכווצות במצבת כוח האדם, דרך קיפאון בקידומים ועד עלייה במשרות הפנויות ● האם המגמה צפויה להמשיך לתוך 2026?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

שר האוצר סמוטריץ' חתם על הצו: ממחר - הפטור ממע"מ על חבילות מחו"ל יעלה ל-150 דולר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע כי חתם על הצו שיעלה את הפטור ממע"מ על חבילות מחו"ל מ-75 ל-150 דולר ● המשמעות: החל ממחר התקרה החדשה תיכנס לתוקף ● בעלי עסקים ואיגוד לשכות המסחר תוקפים: המהלך יפגע במשק ובסופו של דבר בצרכנים ● סמוטריץ': "אין סיבה שנשלם יקר, יכול להיות פה זול"

משרדי משרד הבריאות בירושלים / צילום: איל יצהר

קיצוץ בביטוח המשלים של קופות החולים: אילו טיפולים ייצאו?

במשרד הבריאות הורו לקופות החולים להוציא מהשב"ן החזרים לנשים בלידה, כמו דולה, ייעוץ שינה לתינוק וכן עזרה לילדים עם קשיים התפתחותיים שנעזרים ברכיבה, שחייה או ספורט טיפולי ● בין ההתנגדויות: "הטיפולים המשלימים עוזרים יותר מהתרופות"

רכב ותחבורה / צילום: Shutterstock

סוף עידן הנאמנות למותג? איך 70 דגמים חדשים שינו את הכללים בשוק הרכב

עשרות דגמים התווספו לשוק הרכב הישראלי ב־2025, במיוחד של מותגים סינים ● ההיצע הרחב מספק שלל אפשרויות לצרכנים שמחפשים תמורה לכסף, ומוותרים על נאמנות למותגים הוותיקים ●"השוק הפך לטרנדי, כל מותג חדש ומרשים מייצר נהירה קצרה", אומרים בענף