גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אמנות הוספת הערך: השיטה המושלמת להעלות את מחיר הרכב

המושג "גרסת ייצור מוגבלת" הוא מוזיקה לאוזניו של כל מנהל מותג ● זוהי שיטה מצוינת להוסיף ערך מוסף – ומחירי פרימיום - למוצרים קיימים ולהפוך אותם בין-לילה ל"פריטים לאספנים"

בנטלי קונטיננטל "מספר 9": פיסה ממכונית היסטורית

יצרני הרכב מוכנים ללכת רחוק כדי לייחד את הסדרות המוגבלות שלהם, אבל בנטלי ביצעה צעד די שנוי במחלוקת בסדרה החדשה "NUMBER 9". המכונית על בסיס קונטיננטל GT החדשה נועדה להנציח 100 שנים לקיומה של החברה והיא נושאת את המספר של מכונית המרוץ האישית של סר הנרי ראלף בירקין, אחד מנהגי המרוצים המיתולוגיים של החברה בשנות ה-20 וה-30, שזכו לכינוי "נערי בנטלי".

כל אחת מ-100 המכוניות בסדרה המוגבלת כוללת נישה ממוסגרת קטנה במרכז לוח המחוונים ובתוכה פיסת עץ מהמושב המקורי של מכונית הבנטלי מספר 9 ההיסטורית, שעמה ניצח בירקין ב-1930 במרוץ לה מאן. בנטלי טוענת שהחלקים פורקו במהלך רסטורציה מקיפה של המכונית, אך חובבי רכב עדיין טוענים שמקומם במוזיאון - או במשפחתו של הנהג - ולא בתור "מזכרת" לנהגים עשירים.

פרט לכך, זכתה המכונית לטיפול עיצוב ייחודי ומקיף בסדרת "מולינר" היוקרתית של בנטלי. היא מגיעה צבועה בצבע הירוק-מרוצים המפורסם של בנטלי, או בצבע שחור מבהיק לבחירה, כאשר הספרה "9" מוחצנת בגריל וחישוקי ה-21 אינץ' צבועים בצבע תואם. עמדת הפיקוד שלה עטויה בגימור אלומיניום עם גימור מחורר כמקובל במטוסים מאותה תקופה, ריפוד הפנים עטוי בעור בגימור מיוחד עם צבעים, שתואמים את צבעי החוץ ויש גם שעון אנלוגי מסדרה מוגבלת של "ייגר" ואפילו כמה מתגים מצופים בזהב 18 קראט.

כל הטוב הזה יוצע ל-100 לקוחות בלבד במחיר שמעורך בכ-250 אלף פאונד, כ-90 אלף פאונד מעל מחיר הקונטיננטל "הרגילה" שמצוידת במנוע W12.

רולס רויס "שלווה": הבריחה מכדור הארץ

התחביב האופנתי והלוהט ביותר כיום בקרב המיליארדרים ומיליארדרים בשאיפה הוא תחום החלל. כל המקומות בטיסות החלל המסחריות הראשונות מחוץ לאטמוספרה כבר הוזמנו מראש במחירים של מאות אלפי עד מיליוני דולרים לנוסע ואילו רסיסי מטאוריטים הם חומרי הגלם האקזוטיים והנחשקים ביותר בשוק התכשיטים ומוצרי היוקרה.

רולס רויס קשובה היטב ללקוחותיה ולפיכך אין זה מפתיע שהסדרה המוגבלת החדשה שלה, שמשווקת ב-25 יחידות בלבד, מוקדשת כולה לנושא. המכונית שמבוססת על הגרסה המוארכת של ה"פנטום", מכונה "TRANQUILLITY", כמובן על שם האזור שבו בוצעה הנחיתה הראשונה על הירח. אבל זו רק ההתחלה. בתוך מתג השליטה בעוצמת הקול של המכונית מוטמע רסיס מקורי ממטאוריט שנחת ב-1906 בצפון שוודיה. למי שסבור כי מדובר בסתם פיסת סלע, מתארת לוחית חרוטה את מקורו.

הפריט יוצא הדופן ביותר הוא חיפוי לוח מחוונים בצביעה מקודדת באמצעות קרינת X, בתצורה מקבילה לזו שהופיעה בטיל הבריטי SKYLARK. כדי לשחזר את התצורה הייחודית, שחזרה רולס-רויס את מקורות הקרינה הייחודיים ששימשו ליצירת התצורה המקורית בטיל והטמיעה אותם על משטח מחזיר של פלדת אלחלד, זהב 24 קראט ואלומיניום תעופתי.

יש גם עוד פריטים מיוחדים כמו רמקולים ורכיבים נוספים, שמגיעים בגון זהב מבהיק בנוסח גשושית החלל "וויאג'ר" של נאס"א ושעון עשוי טיטניום עם גימור "טכני" מיוחד בהתזת אדים. צבעי החוץ והפנים מגיעים בשחור ("הצד האפל של הירח") ובלבן וכל זה כדי לשקף "תחושה של השתחררות ונסיעה מעבר לכבלים של הארץ". אידיאלי למי שכדור הארץ כבר קטן עליו.

והמחיר? לא פורסם רשמית, אבל יהיה גבוה משמעותית מהדגם המקביל "הרגיל" שעולה משהו כמו 430 אלף דולר.

פורשה ספידסטר: מחיים את האגדה

אספני וחובבי המכוניות הקלסיות הם קהל אידיאלי לשיווק מכוניות מסדרות מוגבלות. הם יודעים להעריך את המחוות לדגמי עבר מהוללים, הם רוצים מכוניות מודרניות ליומיום שירמזו למכוניות האספנות שברשותם ולעיתים קרובות הם מחפשים את הדבר הקרוב ביותר למכונית הווינטאג' שהם מאוד היו רוצים, אבל לא יכולים להרשות לעצמם. פורשה ספידסטר המקורית, או פורשה 356 בשמה המקורי, היא דוגמה טובה.

המכוניות הבודדות מהשנים 1958-1954, שנותרו כיום בעולם במצב מקורי, עוברות כיום ידיים במחירים שנעים בין כ-200 אלף ועד יותר ממיליון דולר בהתאם לגרסה ולמצב, ורק מעטות מהן מחליפות ידיים כל שנה. לפיכך, אפשר להניח שחובבי הווינטאג' יעוטו על הגרסה המוגבלת של פורשה 911 ספידסטר שיוצאת השנה לשוק כדי לציין 70 שנה לייסוד המותג.

מהנדסי פורשה לקחו את ה-911 מהדור האחרון והעניקו לה "טיפול ספידסטר מלא": מסגרת שמשה קדמית מונמכת, הפחתה במשקל וויתור על גג מתקפל או קשיח כלשהו לטובת כיסוי עור "רטרו", שאותו מותחים מעל תא הנוסעים כאשר הרכב בחניה ומצמידים באמצעות לחצני "תיקתק". ממש כמו ברכב המקורי. בקיצור, מכונית לנסיעה במזג אוויר יפה בלבד.

באגף ההנעה מצוידת המכונית ביחידת הכוח של ה-GT3 וזה אומר מנוע בוקסר עם שישה צילינדרים, 500 כ"ס ותיבה ידנית בלבד. פורשה מתכוונת לייצר רק 1948 יחידות של המכונית, לציון שנת ההקמה של החברה, והמחיר עומד על כ-115 אלף דולר לפני מסים, אם כי ניתן להניח שהוא יעלה משמעותית לאחר שהמלאי ייחטף על-ידי ספקולנטים.

שברולט קורבט: "סדרת הנהגים"

כבר ראינו לא מעט סדרות מוגבלות שמוקדשות לנהגים מיתולוגיים מהעבר, שמזוהים עם ההיסטוריה המוקדמת של מותגי רכב מלפני עשרות שנים. מנגד, יש יצרנים שמעדיפים "להכות על הברזל בעודו חם" ולהקדיש גרסאות מיוחדות לנהגים שעדיין נהנים מתהילה על המסלול.

דוגמה קיצונית במיוחד של קולקציה "מוגבלת" של שברולט קורבט, שמוקדשת לארבעה נהגי שברולט שזכו במסלולי המרוצים בשנים האחרונות. כל אחת מהמכוניות מציעה עיצוב ייחודי לנהג, שמזוהה עם צבעי המרוץ שלו, צבעי הקבוצה או צבעי הסרבל. כל אחת מהמכוניות גם נושאת בתא הנוסעים את חתימתו האישית של הנהג שמזוהה עם העיצוב. אלו הם פרטים שלא יגידו הרבה למי שאינו עוקב אחרי סדרת המרוצים, אבל הם בבחינת אטרקציה רצינית למועדון המעריצים של הנהגים, שמונה מאות אלפים ועוקב אחרי כל פעילותם.

המכונית עצמה מבוססת על גרסת הקורבט גרנד-ספורט שכולל מנוע V8 אטמוספרי בנפח 4.6 ליטרים עם 460 כ"ס, בלמי ברמבו, דיפרנציאל מוגבל החלקה נשלט אלקטרוני, ריפוד מיוחד ועוד. הגרסאות הללו עולות כ4,000-5,000- יותר מהקורבט הרגילה, שעולה בסביבות 75 אלף דולר. שברולט השיקה את המכונית במרוץ דייטונה המפורסם והייצור מתחיל החודש. עדיין לא ידוע כמה מכוניות ייוצרו מכל דגם.


לקסוס RC-F "טראק": מאולם התצוגה למסלול

לא רק מותגי אולטרה-פרמיום אקזוטיים קופצים על עגלת הסדרות המוגבלות. אפילו מותגי פרמיום "נגישים" - יחסית, כמובן - מאמצים את טקטיקת השיווק הייחודית הזו. דוגמה אחת היא גרסת ה-TRACK המוגבלת של מכונית הקופה לקסוס RC-F.

כראוי למכונית שנושאת עליה את התואר המחייב "מסלול", זכתה המכונית לטיפול יסודי במחלקת הספורט המוטורי של המותג ביפן שכולל החלפת חלק נכבד מחלקי המתכת ברכיבי סיבי-פחמן, מה שסייע להוריד כמעט 60 קילו מהמשקל. הדיאטה הנמרצת מתורגמת להפחתה של כ-2.5 שניות בזינוק מאפס ל-100 קמ"ש לעומת ה-RC-F "הרגילה", למרות תוספת צנועה של 5 כ"ס בלבד להספק המרבי (472 כ"ס). זה אומר זינוק בפחות מ-4 שניות - בליגה של מכוניות אקזוטיות.

הטיפול כלל גם התקנת בלמים מסגסוגת קראמית, מפלט עשוי טיטניום, עזרים אווירודינמיים מתקדמים להגדלת ההצמדה לאספלט במהירויות גבוהות, תיבת הילוכים עם יחסי העברה שונים ו"מערכת שיגור" לזינוקים אגרסיביים במיוחד.

כמובן שלא נפקד מקומה של הקוסמטיקה הפנימית והחיצונית, שמאפשרת בחירה בין צבעי שחור-לבן קרביים לבין אפור-טיטניום בגימור מאט. רק 60 מכוניות כאלה ירדו מפס הייצור, 40 בשחור לבן ו-20 בצבע אפור והמחיר שאפתני מאוד: כ-96 אלף דולר בארצות הברית, שהם כ-30 אלף דולר יותר מהמכונית "הרגילה".

עוד כתבות

בועז ביסמוט, יו''ר ועדת חוץ וביטחון / צילום: ראובן קסטרו- פול וואלה

ביסמוט חשף את הטיוטה לחוק הפטור מגיוס: "יוצאים לדרך"

במסגרת השינויים בהצעה - תבוטל הדרישה למכסה של לוחמים קרביים, ושירות אזרחי-ביטחוני יוכר כחלק מהמכסה ● בנט תקף: "החוק הכי אנטי-ציוני בתולדות המדינה, לא ניתן לזה לעבור" ● גם איזנקוט ביקר בחריפות: "הממשלה בוחרת בהחלשת הצבא. ההצעה - תעודת עניות לפוליטיקה הישראלית"

מוצרי סוגת בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנפקת סוגת מתקרבת: תגייס 300 מיליון שקל, לפי שווי של 850 מיליון שקל

חברת המזון, שבשליטת פורטיסימו, ממשיכה לקדם את הנפקתה שצפויה לצאת לדרך עד סוף השנה ● הנהלת סוגת, בראשות המנכ"ל גיא פרופר, תחזיק מניות בהיקף של כ-28 מיליון שקל

טילי ספייק מתוצרת רפאל / צילום: דוברות רפאל

אירופה מזנקת, בעוד אמריקה יורדת: רבעון שיא לרפאל

צמיחה של 14.5% במכירות לכ־1.59 מיליארד דולר מתחילת השנה, וצמיחה של 17.6% לכ־4.46 מיליארד דולר, כך עולה מדוחות הרבעון השלישי של רפאל ● זהו רבעון שיא בהיבט הרווח הנקי: 95.23 מיליארד דולר, זינוק של 39.2% ביחס לרבעון המקביל אשתקד

גם זה קרה פה / צילום: Shutterstock

וויז אייר והגדלת הפטור על חבילות: הניסוי הכלכלי הגדול יוצא לדרך

בכנסת מפילים את הגזירות על הרשויות המקומיות ● הציבור ממהר למשוך כספים מהפנסיה ● והצעדים הכלכליים משחקים לטובת המתחרים מחו"ל ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פרופיל בעלי העסקים בישראל מתבהר / צילום: Shutterstock

שנה לרפורמה שמקילה על עוסקים זעירים: 80% טרם ניצלו את ההטבות

לפי נתוני רשות המסים רוב העסקים הזעירים הם בבעלות צעירים בני 35 ומטה, המרוויחים פחות מ־6,000 שקל בחודש ● עד כה נרשמו קצת יותר מ־100 אלף מהזכאים, רבים מהם מתחת לסף המס ● המהלך הביא לעלייה במספר המדווחים בזכות ההקלות והנגישות שהרפורמה מאפשרת

א.ל.מ / צילום: אייל טואג

לא רק בנקים וחברות תעופה: א.ל.מ נכנסת לעולם סוכני ה-AI

רשת מוצרי החשמל משיקה סוכן AI שלומד את העדפות וצרכי הלקוח, משווה דגמים ועונה על שאלות ● מהנדסי ישראל קוראים להאצת פרויקטי תשתיות לאומיים ● סטודיו באובאב יוצא במכירת אמנות פומבית למען נפגעי המלחמה ● וגם: המינויים החדשים של הח"כ ומנהל רשות המסים לשעבר ● אירועים ומינויים

רחפן הנושא מצלמה של נקסט ויז'ן / צילום: נקסט ויז'ן

המדד הביטחוני החדש בבורסת ת"א לא מצליח להתרומם, ואיפה בכל זאת יש הזדמנות?

פחות מחודש מאז שהושק בקול תרועה, המדד הביטחוני של ת"א מציג ירידות של כמעט 5% ● המו"מ להסכם בין אוקראינה לרוסיה, וסיום המלחמה בעזה, מעיבים לאחרונה על ביצועי המניות שכיכבו בשלוש השנים האחרונות ● האם בבורסה הצטרפו לחגיגה מאוחר מדי?

מגדל ביונד של תדהר ויוניון / הדמיה: סטודיו 84

למרות שחתם על חוזה שכירות: משרד עוה"ד פישר לא יעבור למגדל ביונד

משרד עורכי הדין פישר-בכר-חן החליט לוותר על המעבר ולהישאר במגדל עזריאלי טאון ● רמ"י והרצליה חתמו על הסכם גג, במסגרתו יושקעו בעיר יותר מ-5.5 מיליארד שקל ● רק עם 60% הסכמה: זו רפורמת ההתחדשות העירונית שמקודמת בחוק ההסדרים ● וגם: שתי תוכניות לשכונות ענק עשו צעדים משמעותיים ● חדשות השבוע בנדל"ן

ד''ר זואי צ'אנס / צילום: איאין כריסטמן

"קודם כול תגידו לא": ד"ר זואי צ'אנס רוצה ללמד אותנו איך להשפיע על אחרים

כמומחית לשיווק וחוקרת של קבלת החלטות, צ'אנס הבינה שמערכות יחסים יותר אפקטיביות מטיעונים כשמנסים לשכנע אחרים ● הקורס שלה באוניברסיטת ייל כבר הפך לאחד המבוקשים בקרב מנהלים וקובעי מדיניות ● בראיון לגלובס, עם יציאת רב המכר שלה "התנין והשופט" בעברית, היא מסבירה איך כל אחד יכול לחולל שינוי

חיילי מילואים בחוף עזה / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

רגע לפני מועד התשלום, מאות קצינים עלולים לאבד מענק של אלפי שקלים

כחלק ממתווה הסיוע למשרתי המילואים, הממשלה הבטיחה לפני כחצי שנה מענקים מיוחדים למפקדים לוחמים עבור שירותם במלחמה ● המענקים, בגובה של עד 20 אלף שקל אמורים לעבור ללוחמים ב-1 בדצמבר, אולם כעת מתברר שעשרות עד מאות מפקדים נשמטו מהרשימה למרות זכאותם ● היום יתכנסו נציגי משרד האוצר ומערכת הביטחון בניסיון לפתור את הסוגייה

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה בשופרסל / צילום: יונתן בלום

נתון אחד מעלה את השאלה: האם הלקוחות נוטשים את שופרסל בגלל העלאות המחירים

מניית רשת המזון צנחה ב–7% לאחר שדיווחה על רבעון שלישי רצוף של ירידה במכירות בחנויות זהות ● גם אצל המתחרות ניכרה חולשה, אך בשוק חוששים שהמצב בשופרסל קשה יותר ונובע ממהלכי ההתייעלות והעלאות המחירים: "המשך הירידה בהכנסות עלול לקרב הרשת להפסד"

הסכמי מתנה / איור: לירון בר עקיבא

אחות נתנה לאח את הדירה שירשו, ואז התחרטה. מה קבע ביהמ"ש?

אחות העבירה לאחיה את כל זכויותיה בנכסים שירשו יחדיו מהוריהם המנוחים ללא תמורה ● לאחר שהאח העביר את הזכויות בנכסים לבתו ללא תמורה, הגישה האחות תביעה נגד אחיה ובתו בטענה כי החוזים היו למראית עין בלבד ● מה קבע בית המשפט?

חלום הרכבת הטרנס-אירופית נתקל במציאות / צילום: Shutterstock

אירופה יצאה בתוכנית חלומית שתחבר את היבשת כולה. בפועל אין לה סיכוי

הנציבות האירופית חשפה תוכנית שאפתנית - לחבר את ערי הבירה של היבשת ברכבות מהירות עד 2040 ● אלא שהתשתיות המיושנות דורשות השקעה של כ-400 מיליארד אירו, תקציב שהמדינות עצמן לא יכולות לעמוד בו ● ונדמה שבמצב שבו הטיסות קצרות וזולות יהיה קשה לשכנע באלטרנטיבה

פיצה / צילום: איל כהן

מהלול המשפחתי לפיצרייה מצליחה: מסעדה שהיא סיפור אהבה לאדמה

הפיצות הן הלב של העסק הנעים והטעים הזה במודיעין, ומלבדן יש פה ביסים פשוטים וטובים שמגיעים בעיקר מחומרי הגלם של האזור

בעיית הפקקים הולכת ומחמירה, והציבור צמא לפתרונות / אילוסטרציה: Shutterstock, bibiphoto

לפני עשור הוחלט להאיץ את מיזמי התחבורה. מה קרה בפועל?

בעיית הפקקים הולכת ומחמירה, והציבור צמא לפתרונות ● כמעט עשור אחרי שהממשלה החליטה על האצת מיזמי הענק בתחום התחבורה, איפה הם עומדים כיום? ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח - בשיתוף 15 דקות, ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל - עוקב אחרי ההשקעה בפיתוח התחבורה הציבורית במטרופולינים

פינוי בינוי בתל אביב / צילום: שי אשכנזי

לשכת עוה"ד מזהירה מפני הקשחת תנאי ערבות חוק המכר בהתחדשות עירונית

לשכת עורכי הדין פנתה לבנק ישראל בטענה כי הערבויות שניתנות לדיירים בפרויקטי התחדשות עירונית הלכו והורחבו מעבר לחוק בשנים האחרונות, מכבידות על היזמים ומסכנות פרויקטים ● וגם: איך ההגנות הללו עלולות לפגוע גם בדיירים עצמם?

איראן מנסה לשכנע את המדינה הגרעינית: תתמכי בנו מול ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: בעולם חושבים שהפסקות האש בלבנון ועזה עלולות לקרוס, איראן רוצה להבטיח שפקיסטן תפעל איתה נגד ישראל אבל לא בטוח שזה יקרה, מה ישראל רוצה בסוריה, ואיך נשיא סוריה עוזר לסכל הברחות נשק של חיזבאללה ● כותרות העיתונים בעולם

ח''כ דוד ביטן / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

"תפסיקו להדליף ואני אענה": החקירה הנגדית של ח"כ דוד ביטן יצאה לדרך

במהלך החקירה הנגדית ניסתה התובעת להראות שוב ושוב כי ח"כ דוד ביטן התחמק מלמסור תשובות מלאות על אף שידע אותן ● ביטן, שמואשם בקבלת שוחד לצד עבירות של הלבנת הון והפרת אמונים, טען כי חשש מהדלפות וכי הוא "לא יכול לזכור את כל הפרטים ב-12 שעות חקירה" ● וגם: איך הוא מפרש את המילה "שטינקר"?

מגן אור, מערכת קרן הלייזר הישראלית / צילום: דוברות משרד הביטחון

ישראל לא לבד: המדינה האירופית שמתקרבת למערכת לייזר להגנה

למרות הביקורת על ישראל, נורבגיה רוכשת את טנקי ליאופרד החדשים שמצוידים במערכת מעיל רוח של רפאל ● שמונה חברות דיפנס-טק ישראליות הציגו בתערוכת הטכנולוגיה הגדולה באסיה ● בריטניה קידמה חוזה לפיתוח מערכת דראגון פייר ● רוסיה החלה להשתמש בדגם איראני מתקדם של חימוש משוטט ● וגם: אוקראינה ויוון חותמות על הסכם לייצור כשב"מים משותף ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

הבנקים הגדולים בארה"ב מעריכים: מה יקרה ל-S&P 500 בשנה הבאה?

בנקי השקעות בארה"ב ובעולם מפרסמים את תחזיותיהם העדכניות למדד הדגל האמריקאי - ורבות מהן חיוביות באופן ניכר ● בג'יי. פי. מורגן מאמינים כי ייתכן שה-S&P 500 יחצה את רף 8,000 הנקודות - מה שישקף עבורו אפסייד של מעל 17% ● מנגד, בבנק אוף אמריקה צופים "תשואות צנועות" ומזהירים מפני "כיס אוויר" בתחום ה-AI