גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ספורטאי ישראלי? אל תבנה על תשלום הפנסיה כי לא יהיה

התשלום החודשי לספורטאי אולימפי בישראל מועבר כ"מלגה" ולא כמשכורת. התוצאה: לספורטאי שיסיים קריירה בגיל 35 לא הופרש שקל אחד לקרן פנסיה • בקבוצות הכדורגל והכדורסל ההפרשה הפנסיונית נמוכה, ולעתים חלה בקושי על 10% מהשכר • בעולם זה נראה אחרת לגמרי

גל פרידמן / צילום: רויטרס Peter Andrews ,
גל פרידמן / צילום: רויטרס Peter Andrews ,

אינספור מחקרים עוסקים בסוגיית היום שאחרי הפרישה מספורט מקצועני - איך ייתכן ששחקנים שהרוויחו סכומי עתק, לעתים עשרות מיליוני דולרים בקריירה, מוצאים את עצמם שנים ספורות אחרי הפרישה כשהם חסרי כול, עד כדי הכרזה על פשיטת רגל.

לאורך השנים האחרונות הוקמו ברחבי העולם תוכניות שמכשירות ספורטאים ליום שאחרי. גם בוועד האולימפי בישראל פועלת זו השנה השלישית "תוכנית היום שאחרי" - הכשרה מקצועית לספורטאים אולימפיים ופראלימפיים - שנועדה לתת להם כלים למציאת עבודה וכיוון אחרי הפרישה. את התוכנית מרכזת כדורסלנית העבר לימור מזרחי, ומעורבים בה בין היתר בתי השקעות כמו מיטב דש, בנק הפועלים, קבוצת "מאיר" של יעקב שחר, דורון כהן מנכ"ל קבוצת אדמונד דה רוטשילד וחברת פלייטיקה. בהכשרות ובסדנאות נוטלות חלק חברות גדולות דוגמת גוגל, קוקה קולה ועוד. שלושה ספורטאים אולימפיים - חברי נבחרת הג'ודו גילי כהן וטל פליקר, והשחיין שחר רסמן - אף התקבלו לעבודה בחברת פלייטיקה דרך התוכנית.

אבל עבור הספורטאים יש עוד משהו שאמור לסדר אותם, אם כי בתקופות מאוחרות יותר: קרן פנסיה. בפן הזה המצב בישראל לא טוב בכלל. לספורטאים האולימפיים בישראל, גם הבכירים ביותר, לא מופרשת פנסיה. הסיבה? את הכסף שהם מקבלים בעבור השתייכות לסגלים השונים של הוועד האולימפי הם מקבלים על תקן של "מלגה" ולא משכורת. הם מתחרים עבור מדינת ישראל ומשתייכים לסגל האולימפי אבל אין ביניהם כל הגדרה של יחסי עובד-מעביד.

גם ההישגים האחרים שהם זוכים בהם - בונוסים על הישגים, כספים עבור זכייה במדליות - הם בבחינת תשלומים שאינם נחשבים להפרשות פנסיוניות. המיסוי? הוא כמובן חל על כל המרכיבים. וכך, אותה הקצבה של אלפי שקלים בחודש היא בבחינת כסף שלא חלה עליו שום הפרשה.

"לספורטאי אולימפי שמסיים לעתים קריירה בגיל 35, לא הופקדו כספי פנסיה. אפס פנסיה", אומר גורם בספורט הישראלי. "נפגשנו עם מינהל הספורט להסדיר את הנושא הזה של פנסיה לספורטאים, בינתיים ללא תוצאות", אומרת לימור מזרחי, המנהלת את תוכנית היום שאחרי בוועד האולימפי.

לא רק ספורטאים אולימפיים נופלים בין הכיסאות. כל שחקני הכדורסל והכדורגל בישראל החתומים על חוזים בקבוצות, נהנים אמנם מ-2008 מצו ההרחבה המחייב הפרשת פנסיה לכלל השכירים במשק. "אבל בפועל המצב הזה רחוק מהמציאות", אומר ניר אלון, יו"ר ארגון שחקני הכדורסל בהסתדרות. "הקבוצות מפרישות עבורם לפנסיה רק את המינימום שהן נדרשות בחוק - לפי השכר ברוטו הממוצע במשק". לדוגמה, אם ניקח שחקן כדורגל שמרוויח שכר בסיס של 100 אלף שקל ברוטו בחודש, נראה כי לצורך הפרשות לפנסיה, הקבוצה מתייחסת אליו כאילו הוא מרוויח 10,538 שקל ברוטו (השכר הממוצע במשק לינואר 2019). "הזכויות הפנסיוניות שלו מהתקופה שבה הוא מרוויח סכומי עתק יקנו לו בעתיד כסף קטן מאוד", מסביר אלון.

גם במקרה הזה מנסים בארגון השחקנים לייצר הידברות מול מינהל הספורט, כולל הצעת חוק שהונחה על שולחנה של שרת הספורט מירי רגב, שנועדה להסדיר עבור השחקנים פנסיית גישור. "הרעיון הוא לאפשר לשחקן להפקיד עד 35% משכרו מדי חודש בקרן, שתסייע להחזיק אותו באמצעות תשלומים חודשיים אחרי הפרישה ממשחק פעיל".

ההצעה אומרת שההפקדה בקרן תהיה נקייה ממס, ובכך תיתן פיתרון לסוגיית המס של ספורטאים ישראלים, שחלקם הגדול מגיע בתקופות השיא בקריירה לתקרת המס המקסימלית. הרעיון אמור גם לפתור במידה מסוימת את הפליית המס של הספורטאים הישראלים מול השחקנים הזרים, המשלמים כזכור מס מקסימלי של 25% בלבד.

פנסיה לספורטאים? בעולם זה אחרת

בזמן שבישראל מחפשים את הדרך שתאפשר לספורטאים פנסיה על פי ההכנסה שלהם, או פנסיה בכלל - בעולם קיימים מספר הסדרי פנסיה נדיבים מאוד. מדובר בהסדרי פנסיה שאדם מהיישוב לא ייהנה מהם לעולם, לעתים הם דורשים זמן מצומצם מאוד של השתייכות לליגה מקצוענית. רובם המוחלט של ההסכמים הללו נשענים על מנגנון שנועד לפתור את הבעיה המרכזית של ספורטאים מקצועניים - קריירה קצרה מאוד שבה הם מרוויחים בדרך כלל סכומי עתק, ואחריה נפילה עצומה בהכנסה ועתיד חסר כול. הנה כמה דוגמאות להסכמי פנסיה ייחודיים בתחום הספורט.

הליגות המקצועניות בארה"ב הן המסודרות ביותר והוותיקות בתחומי הפנסיה לספורטאים - כל 4 הליגות המקצועניות הגדולות (NBA NFL, MLB, NHL) מפעילות תוכניות פנסיה נדיבות, שמבטיחות זכאות בתום תקופת פעילות קצרה יחסית. הן נולדו בזכות הכוח של ארגוני השחקנים: כאשר השחקנים החלו להבין שהם אלו שאחראים על ההצגה ולא הבעלים, הם החלו לבוא בדרישות - בהתחלה החזרי הוצאות נסיעה, אחר כך טיפולי שיניים, ביטוחי בריאות ובהמשך גם הסכמי פנסיה טובים. נכון לסוף שנת 2017, מוחזקים בקרנות הפנסיה של ארבע הליגות הגדולות בארה"ב נכסים בסך כולל של 5.8 מיליארד דולר.

MLB: זכאות לפנסיה אחרי 43 ימים בליגה

כבר בשנת 1947 הוחלט לפתוח לשחקני הבייסבול קרנות פנסיה, על מנת להבטיח את העתיד ביום שאחרי הפרישה. בהתחלה קיבלו השחקנים משהו שיותר דומה להבטחת הכנסה, כ-100 דולר לחודש, כשהתנאי לזכאות עמד על חמש שנות פעילות לפחות בליגה. עם הזמן העלו השחקנים את הדרישות, והסכומים החלו לעלות, כאשר במקביל ירד הזמן הנדרש לזכאות - היום מספיק להיות רשום 43 ימים בקבוצת בייסבול כדי להיות זכאי לפנסיה מינימלית לכל החיים - כ-34,000 דולר בעונה. ביום ה-44 כבר מבטיח השחקן לעצמו גם ביטוח בריאות מלא לכל החיים. זה הגיע למצב ששחקנים שמעולם לא שיחקו משחק רשמי אלא רק היו רשומים בסגל הקבוצה, זכו לפנסיה ולביטוח בריאות לכל החיים. סכום הפנסיה המקסימלי עומד על כ-210 אלף דולר, והוא מובטח לאלו ששיחקו בליגה 10 שנים ומעלה. את סכום הקרן המלא מקבלים החל מגיל 62. קרן הפנסיה של ה-MLB מחזיקה נכון לשנת 2017 נכסים בסך 3.1 מיליארד דולר - יותר מכל ליגה בארה"ב ובעולם כולו.

NBA: עמרי כספי בפנסיית מקסימום

במשך שנים ארוכות ניהלו נציגי ליגת הכדורסל הטובה בעולם וארגון השחקנים מלחמה על הפנסיה. רק ב-1965 הסכימה הליגה לתת לשחקנים את מה שדרשו, אחרי שאלו איימו שלא להופיע למשחק האולסטאר השנתי. שחקן שרשם בליגה שלוש עונות זכאי לפנסיה המינימלית של 57 אלף דולר בשנה, החל מגיל 62. שחקנים עם ותק של 11 עונות ומעלה זכאים לפנסיה המקסימלית, שעומדת על כ-215 אלף דולר ברוטו לשנה. עמרי כספי, שסוגר את העונה ה-10 בליגה, קרוב לעמוד בתנאי הזכאות לפנסיה המקסימלית. כלומר, הפקדה קבועה של קרוב ל-20 אלף דולר (לפני ניכוי מס) בחודש עם הגעתו לגיל פנסיה.

NFL: פנסיה רטרואקטיבית מ-1920

ליגת הפוטבול היא השנייה בארה"ב שהחלה לחלק פנסיות לשחקנים, וזה קרה בשנת 1962. אבל כדי שלא להפלות את השחקנים שאיחרו את הרכבת, קבעה הליגה מנגנון תיקון שהולך אחורה אל כול השחקנים שהיו פעילים משנת 1920. זמן הפעילות הדרוש כדי להיות זכאי לפנסיה הוא שלוש עונות, לא פשוט בהתחשב בכך שקריירה ממוצעת של שחקן פוטבול היא 3.3 שנים בלבד. סכום המקסימום לפנסיה עומד על כ-201 אלף דולר לשנה מגיל 65, ורק 76 אלף דולר לשנה לאלו שיבקשו לממש את זכויות הפנסיה כבר בגיל 55.

כדורגל: "המודל ההולנדי"

ליגות כדורגל בעולם מקיימות מודלים של פנסיות, שמצריכים בדרך כלל מספר שנים לא רב של פעילות כדי להיות זכאים לכספים חודשיים בגיל הפנסיה. אייל ברקוביץ' סיפר בעבר כי הוא נהנה מאז הפרישה מפנסיה שהוא מקבל מהפרמיירליג האנגלית, בזכות השנים ששיחק בליגה. אבל המודל המעניין ביותר הוא "פנסיית הכדורגלנים" ההולנדית, שמחייבת את השחקנים בליגה המקצוענית להפריש לפחות 30% מהשכר שלהם לקרן פנסיה. שני יתרונות גדולים לתוכנית: הראשון, קצבה חודשית קבועה אותה הם יכולים למשוך בתקופה שאחרי הפרישה, כשההכנסה צונחת בדרך כלל. היתרון השני - הסכום שמועבר לקרן נקי ממס ומקטין למעשה את המיסוי הגבוה שמוטל על השכר שהם מקבלים מהקבוצות. המהלך הזה נועד לסייע לכדורגלנים בהולנד להימנע מתשלומי המס הגבוהים שהגיעו בשנים מסוימות לשיעור של 72% ברף השכר הגבוה, והיקשה עליהם להשיג משכורות גבוהות מהמועדונים. תוכנית הפנסיה הזאת הפכה את הולנד למדינה הכי ידידותית בעולם לכדורגלנים, מבחינת מיסוי, לפי מדד של ענקית החשבונאות ארנסט אנד יאנג.

עוד כתבות

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

שלט של גינדי שמציעה פטור ממס רכישה / צילום: כדיה לוי

המבצעים למכירת דירות: מי באמת הנהנה העיקרי?

הקיפאון בשוק הנדל"ן גורם ליזמים להציע הנחות בכל מיני צורות על דירות, אך האם הקונים באמת מרוויחים בהם?

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הוועדה לקידום המאבק בפשיעה בחברה הערבית, ספטמבר 2023 / צילום: חיים צח-לע''מ

הפשיעה בחברה הערבית גואה, אבל הממשלה לא נותנת מענה

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם: בשיתוף "יוזמות אברהם", התוכנית לטיפול בפשיעה והאלימות בחברה הערבית

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

זה שני עשורים שאין השקעות מספקות במתקני כריית הנחושת / צילום: Shutterstock

ההיצע בירידה והביקוש צפוי לזנק: האם זה קץ הדשדוש במחיר הנחושת?

מחיר המתכת מטפס בעקביות בחודשים האחרונים, ואנליסטים חוזים שהוא יזנק בעוד 70% במהלך השנתיים הקרובות ● בין הסיבות: שיבושים בכריית הנחושת שעלולים להביא לירידה בהיצע

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל מתקרב לרמה של 3.78 שקלים, שיא של חמישה חודשים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור