גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חריקות קלות בקצב הצמיחה? אלה האתגרים שעומדים בפני אובר בדרך להנפקת השנה

חברת שיתוף הנסיעות אובר פירסמה בסוף השבוע תשקיף פומבי ועשתה צעד נוסף לקראת ההנפקה ● החברה שולטת בשוק והציגה הכנסות של 11 מיליארד דולר ב-2018, אך לא הכל נוצץ ● 4 אתגרים עמם מתמודדת החברה

דארה קוסררשאהי מנכ"ל אובר / צילום: רויטרס - Carlo Allegri
דארה קוסררשאהי מנכ"ל אובר / צילום: רויטרס - Carlo Allegri

ההנפקה הגדולה ביותר לשנת 2019, ובכלל של השנים האחרונות, יצאה לדרך: חברת שיתוף הנסיעות אובר פירסמה בסוף השבוע את התשקיף הפומבי שלה, והיא תחל לבצע רוד שואו (מפגשים עם משקיעים) בתוך שבועות ספורים. לפי דיווחים, החברה מכוונת לשווי של 100-120 מיליארד דולר, 30%-50% יותר גבוה מהשווי של החברה בגיוס ההון האחרון בשוק הפרטי - 72 מיליארד דולר.

בשנת 2018 הציגה החברה הכנסות של 11.2 מיליארד דולר, זינוק של 42% בתוך שנה ו-200% בתוך שנתיים. פעילות שיתוף הנסיעות הניבה הכנסות של 9.2 מיליארד דולר, גידול של 33% בתוך שנה, ו-160% בשנתיים. ההכנסות מ-Uber Eats (משלוחי אוכל) הסתכמו ב-1.5 מיליארד דולר, לעומת 600 מיליון דולר ב-2017 ו-100 מיליון דולר בלבד ב-2016.

האתגרים של אובר בדרך להנפקת השנה

אובר היא אמנם החברה הבולטת והמשמעותית ביותר בשוק שיתוף הנסיעות, אך היא מתמודדת עם תחרות עיקשת מאוד. הדבר בא לידי ביטוי בהוצאות גבוהות על שיווק ומכירות, בהאטה בקצב הצמיחה ובהפסדים של מיליארדי דולרים בשנה. חמישה אתגרים עמם החברה מתמודדת:

1. חוששת מרגולציה בערים הגדולות

אובר מציינת בתשקיף מספר סיכונים הנוגעים לרגולציה, ומדגישה כי אופי העסק מביא לכך שהיא כפופה לחוקים ותקנות בתחומים מגוונים - פעילות אינטרנט, הגנה על מידע ופרטיות, שירותי תחבורה, הגנה על צרכנים ועוד. בתשקיף , "החוקים הללו מתפתחים ועשויים להתפרש או לעבור תיקונים בצורה שתפגע בעסק שלנו".

בחברה ציינו במיוחד חמש מטרופולין - לוס אנג'לס, ניו יורק, סן פרנסיסקו, לונדון וסאו פאולו - שאחראים לרבע מההכנסות הגולמיות שלה בתחום הנסיעות השיתופיות (הכנסות גולמיות הן כל מה שהלקוח משלם, לפני הניכוי לנהגים, למסעדות והוצאות נוספות). בחברה מזהירים כי "מכשולים רגולטוריים" בכל אחד מהאזורים האלו ישפיעו לרעה על העסק באופן משמעותי, יותר מאשר באזורים אחרים. אם רוצים קצת להיכנס לפרטים, 15% מההכנסות הגולמיות בתחום זה הגיעו בשנה שעברה מנסיעות אל ומשדות תעופה. אובר צופה שההכנסות האלו יעלו בעתיד, ולכן הגבלות על נסיעות כאלה ישפיעו עליה לרעה. בהתייחסות גלובלית, אובר מציינת שבמדינות שונות קיימת רגולציה מגבילה יותר מאשר בארה"ב. אובר מזהירה מפני רגולציה גם בתחום הרכב האוטונומי, ובאופן כללי הצהירה אובר בתשקיף כי היא מחויבת לנקוט בגישה פרואקטיבית ובשיתוף פעולה עם רגולטורים, וכי היא מחזקת את קשריה עם רגולטורים בעולם.

2. השקיעה מיליארד דולר בפיתוח רכב אוטונומי

אובר השקיעה 457 מיליון דולר ב-2018 במחקר ופיתוח של ATG ("קבוצת הטכנולוגיה המתקדמת"), שעוסקת בעיקר בפיתוח רכבים אוטונומיים, אך גם רכבים מעופפים ויוזמות נוספות - כשליש מעלות המחקר והפיתוח הכוללת של אובר באותה שנה - 1.5 מיליארד דולר. ב-2017 השקיעה אובר ב-ATG סכום של 384 מיליון דולר ובשנה שלפני כן השקיעה 230 מיליון דולר. כלומר, אובר השקיעה מעל מיליארד דולר בשלוש שנים בפיתוח של רכב אוטונומי. בנוסף, ATG צמחה מ-40 עובדים ב-2015 ליותר מ-1,000 עובדים כיום. אובר מצהירה כי היא מאמינה שלרכבים אוטונומיים יש פוטנציאל לספק בטווח הרחוק נסיעות ומשלוחים בטוחים ויעילים יותר ובמחירים נמוכים יותר.

למעשה, השווי של אובר הוא תוצאה של תקוות גדולות לגבי הצלחתה לפתח רכב אוטונומי והתועלת שתיווצר לה מכך. לאובר יש הוצאות גדולות על נהגים ולכן רכב אוטונומי ישפר משמעותית את יעילותה. אובר מציגה כיתרון את העובדה שהיא משתפת פעולה עם נהגים, מכיוון שלהערכת מנהלי החברה, צפוי שלב ביניים ארוך בו רכבים אוטונומיים ישולבו בהדרגה בסיטואציות ספציפיות. כך למשל, נהגים אנושיים ימשיכו לספק את רוב למשל נסיעות אוטונומיות לאורך דרכים שמופו היטב במזג אוויר נוח, אך נהגים אנושיים ימשיכו לספק את רוב הדרישה. עם זאת, מדובר בהשקעה לטווח ארוך מאוד, שספק גדול אם תסתיים בהצלחה.

3. צמיחה מול צמצום ההפסדים

אובר מתמודדת עם תחרות עזה מצידן של ליפט וחברות נוספות כמו Gett הישראלית. לאובר יש יתרון אדיר - יש לה הכנסות גבוהות משמעותית ומספיק הון כדי להגדיל את הוצאות השיווק והמכירות שלה. הוצאות אלו היוו ב-2018 שיעור של 28% מכלל הכנסות החברה. זה שיעור נמוך מזה של ליפט - 37%. ואולם כשבוחנים מספרים אבסולוטיים מדובר ב-3.1 מיליארד דולר, לעומת 800 מיליון דולר בלבד של ליפט. עם זאת, כל כניסה לעיר חדשה מלווה בהוצאות גבוהות על שיווק ומכירות, ולמתחרות יש אפשרות להשתלט על ערים כאלו. השוק הישראלי הוא דוגמא טובה - הוא נשלט על ידי Gett ויהיה לאובר קשה מאוד להשיג בו נתח משמעותי.

התחרות מתחילה להראות אותותיה, ואובר מראה חריקות בקצב הצמיחה. בהכנסות הרבעון הרביעי לא הצליחה אובר להציג צמיחה בהשוואה לרבעון השלישי. לשם השוואה, ברבעון הרביעי של 2017 צמחה אובר ב-13.5% בהשוואה לרבעון שלפניו.

התחרות תקשה על אובר לצמצם את ההפסדים שלה, שעמדו כאמור על מעל 3 מיליארד דולר ב-2018. בשוק ההון אמנם שמים דגש על צמיחה ומוכנים לשלם על כך בשורה התחתונה, אך המשקיעים גם יאהבו גיוסי הון משמעותיים. אובר יכולה להתנחם בכך שליפט נמצאת באותו המצב, ולכן שתי החברות יוכלו לצמצם הפסדים, מבלי לחשוש שהשנייה תנצל זאת.

4. הנפקה בשווי גבוה

מנהלי חברות ציבוריות דואגים אמנם להדגיש כי הם לא מתעסקים במחיר המניה, אך בסופו של דבר הן קיימות כדי להיטיב עם בעלי המניות שלהן. אובר, כמו חברות אחרות שנכנסות לשוק ההון בתקופה הזאת, שואפת להנפיק בשווי גבוה. גם אם לפעמים קשה להבין זאת, שווי גבוה הוא אתגר בעבור חברות, אם הוא גבוה מדי. ירידה במחיר המניה יכולה ליצור כדור שלג שלחברה יהיה קשה להתמודד איתו - בעלי המניות יביעו את מורת רוחם, והחברה תנסה לעודד את מחיר המניה באמצעות צעדים קצרי טווח.

אף חברה לא מתנגדת לשווי גבוה - זה מיטיב עם מייסדיה, מנהליה, עובדיה ובעלי המניות שלה. ואולם צריך לזכור שצריך לתת לבעלי המניות מהציבור גם יכולת להפיק תשואה נאה מההשקעה. האתגר הזה אמנם לא מופיע בתשקיף, הוא יכול להיפתר אם המנהלים ינקטו בצעדים נכונים ויבצעו תיאום ציפיות עם המשקיעים, אך הוא יצריך היערכות מראש. אחרת, אם האתגרים שהצגו לעיל (או אתגרים אחרים) יבואו לידי ביטוי במציאות, הפגיעה בחברה תהיה כפולה.

עוד כתבות

אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים / צילום: שלומי יוסף

ליברמן מסרב להגיע לפגישת ראשי סיעות עם נתניהו הערב

נתניהו ביקש מכל ראשי הסיעות להתכנס בלשכתו היום בשעה 20:00 בשל הקשיים במו"מ הקואליציוני

 

 

שדרות ירושלים ביפו / צילום: תמר מצפי

עתירת התושבים נדחתה, שדרות ירושלים ביפו תיסגר חלקית החל מהערב

בית הדין דחה עתירה לצו ביניים שהגישו שלושה בעלי עסקים ותושבי האזור בגלל שיהוי בהגשתה ● הערב ייסגר רק הנתיב מצפון לדרום בשדרה, והסגירה המלאה צפויה ב-10 ביוני

אל על נחיתה  787 / צילום: סיון פרג'

אבי אדרי: "אל על תהיה חייבת לצאת למהלך של התייעלות"

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אמר את הדברים בכנס התעופה של איגוד הטייסים הישראלי ● "עוד לא יבשה הדיו מהסכם הטייסים של ארקיע שכלל פיטורי התייעלות. אין לי ספק שגם אל על תידרש למהלך כזה", הוסיף אדרי

רועי פוקלמן / צילום: תומר וינר

יו"ר כולנו: "הראינו בעבר מה זה ימין אחראי, עכשיו יש לנו 4 מנדטים ולכן איננו רלוונטיים יותר"

עוד הסביר יו"ר סיעת "כולנו" ח"כ רועי פולקמן לפעילי "כחול לבן" שהפגינו מול ביתו: "אתם במקום הלא נכון, בגלל הפעילות הפוליטית שלכם אני לא רלוונטי" ● יאיר לפיד: "בשביל זה הלכת לפוליטיקה פולקמן? בשביל לעבוד אצל מושחתים?"

בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן-הארץ

מצב המשא ומתן הקואליציוני של נתניהו נכון להיום: תקוע

(עדכון) ● המו"מ לא התקדם כלל אתמול והיום ● הדדליין לסיום הוא 29 במאי כרגע ● אתמול בערב הגיע ח"כ אביגדור ליברמן לישיבה אישית עם ראש הממשלה נתניהו והם נועדו במשך כמה שעות, אך הם לא מצליחים לגשר על הפערים בנושא חוק הגיוס

הנשיא טראמפ והנשיא שי./צילום: רויטרס Jonathan Ernst

מלחמת הסחר מחריפה: מה עומד מאחורי הירידות בשווקים?

השיחות שנכשלו ● הצו הנישאותי שהעלה את המסכים על סחורות ומוצרים סיניים ● את המכה הכואבת בינתיים סופגת וואווי ● אילו אמצעים עומדים בפני הסינים, מתי זה ייגמר, ועל ההתנהלות של טראמפ בטוויטר, שכל ציוץ שלו מרעיד את המדדים ● האזינו

רכב מאפיית אנג'ל / צילום: באובאו

אנג'ל נגד אנגל: שתי המאפיות הוותיקות יצאו לקרב סוער על השם

מאפיית אנג'ל הירושלמית דרשה מקונדיטוריית אנגל לחדול משימוש בשם אנגל והגישה בקשות לרישום מוצריה תחת שמה המסחרי המוכר ● אנגל מצידה הגישה בקשה להישאר בשמה המקורי ● רשות הפטנטים פסקה לזכות "אנג'ל": "הצליחה להחדיר לתודעת הצרכנים את המותג אנג'ל"

מיכל הלפרין/  צילום: כדיה לוי

רשות התחרות אישרה מיזוג דקסיה לדיסקונט בתנאי שמרכנתיל ימכור תיק אשראי לרשויות מקומיות

רשות התחרות אישרה על תנאי את העסקה למיזוג הבנק שמתמחה בהעמדת אשראי לרשויות מקומיות בתמורה ל-670 מיליון שקל ● השלמת העסקה תלויה בקבלת אישור מחדוה בר, המפקחת על הבנקים, וסביר להניח כי הטיפול בה יואץ כעת ● ההסכם לרכישת ומיזוג דקסיה תמורת 670 מיליון שקל נחתם בנובמבר

אהרון ברק ודורית ביניש / צילום: שלומי יוסף

מכינים את הקרקע? נשיאי העליון בדימוס מביעים תמיכה בסמכות בג"ץ לפסול תיקונים לחוקי יסוד

בכנס שהתקיים הערב בבינתחומי הרצליה בנושא "מגבלות על שינויים בחוקה", התייחסו משפטנים בכירים, ביניהם גם נשיאי העליון בדימוס אהרון ברק ודורית בייניש, ליוזמות החקיקה שעל הפרק ● מוקדם יותר היום אמרה בייניש: "לא ניתן לבצע רפורמה רחבה במערכת רק בשל הצורך להימלט מהדין"

קמפוס הר הצופים, האוניברסיטה העברית / צילום: שאטרסטוק

חשד למקרה חצבת באוניברסיטה העברית

במייל שנשלח לעשרות אלפי הסטודנטים הלומדים בקמפוס הר הצופים שבאוניברסיטה העברית נכתב כי "יש חשד שסטודנט הלומד בחוגים לגיאוגרפיה וארכיאולוגיה לתואר ראשון חלה במחלת החצבת" ● באוניברסיטה העברית אישרו את הדברים וציינו ש"הנושא בטיפול ובתיאום מלא עם משרד הבריאות"

IBM / צילום: תמר מצפי

IBM ישראל מפטרת עשרות עובדים במרכז הפיתוח בתל אביב

המהלך מתבצע במסגרת מהלך עולמי של ארגון מחדש בתחום האחסון ● מ-IBM נמסר כי מוצרי האחסון של החברה יוסיפו להיות זמינים כרגיל וכי במקביל החברה מוסיפה לגייס עובדים

דורון אביב / צילום: יונתן בלום

עסקת ענק בטיילת: אביב ולני גרופ רכשו מגרש בהרברט סמואל 6-8 בתל אביב ב-250 מיליון שקל

המוכרים הם קבוצת משקיעים בראשות רן בלינקיס ואלי להב, שבעבר ניהלו משא ומתן על המגרש מול ליאורה עופר ● על המגרש בן 2 הדונם ניתן להקים בניין בן 19 קומות, הכולל קומת מסחר, 6 קומות מלונאות עם 150 חדרים, ומעליהן קומות מגורים שיכללו 58 דירות

אילוסטרציה: shutterstock

מלחמת הסחר מכבידה על וול סטריט: המדדים יורדים 2%, הנפט צולל ב-6%, מדד הפחד מזנק 20%

החרפת הטון לגבי התנהלות המשא ומתן בשיחות הסחר מכבידה על המדדים ● באירופה הדאקס צנח ב-1.8%, הקאק איבד שיעור דומה ● דרישות האבטלה הראשוניות לדמי אבטלה בארה"ב בשבוע החולף הסתכמו ב-211 אלף ● טסלה עברה לעליות

איתמר דויטשר / צילום: יחצ

אלקטרה סגרה את הרבעון הראשון עם צמיחה של 7% בהכנסות

בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של 39.7 מיליון שקל, שיפור של 15% לעומת הרווח ברבעון המקביל ● במגזר פיתוח והקמה של נדל"ן בייזום עלו ההכנסות ברבעון הראשון בכ-24% לכ-105 מיליון שקל, על רקע גידול בהיקפי הפרויקטים שמבצעת הקבוצה בתחום יזמות נדל"ן למגורים

שריפות ענק בכפר אוריה, גיזו, ויער הנשיא

רה"מ נתניהו מבקש סיועי אווירי לכיבוי השריפות

רה"מ פנה באמצעות המועצה לבטחון לאומי, משרד החוץ והמשרד לביטחון פנים לפעול מיידית להבאת סיוע אווירי לכיבוי שריפות

שלום זיידלר/ צילום: יחצ

יו"ר איגוד המזון שלום זיידלר התפטר מתפקידו

הרקע להתפטרות הוא הבדלי גישות בינו לבין נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש

אריה דרעי / שלומי יוסף

מינהל התכנון יעבור למשרד הפנים בראשות אריה דרעי - וזה דווקא צעד טוב

מינהל התכנון בדרכו כנראה למקומו הקודם במשרד הפנים, וזאת מכיוון שלדרעי כוח כפול מבחינת המנדטים מזה של כחלון ● על אף שהדבר נעשה במסגרת סחר-מכר פוליטי כוחני ויצרי ולא במסגרת של קבלת החלטות מושכלת ומקצועית, נראה שמדובר בצעד נכון ● פרשנות

קריירה / צילום: שאטרסטוק

מנהל טוב יודע לשאול שאלות נכונות: המדריך לשאלות טובות

בלי להביך או להפגין שליטה - המדריך לשאילת שאלות שמעודדות פתרונות יצירתיים

גדות הירקון / צילום: שאטרסטוק

שהמים לא יעלו להם לראש: עיריית ת"א דורשת מיזמים כתב שיפוי למקרה של הצפות

האם תוכנית הרובעים תתוקן? ארבע חברות נדל"ן שמקימות פרויקטי תמ"א 38 בת"א הגישו עתירה נגד הוועדות המקומית והמחוזית, בטענה כי דרישת העירייה לכתב שיפוי למקרה של הצפה היא בלתי חוקית

 

גל סטאל / צילום: יונתן בלום

הנחיית הממונה על שוק ההון - ניסיון להרוג עוד שומר סף

טיוטת התקנות של המפקח על החדש של רשות שוק ההון משה ברקת משמעותה הוא "חיסול" גופי הייעוץ והקטנת האקטיביזם המוסדי ● בסופו של דבר, הגופים המוסדיים הם אלו שעושים את העבודה, בעצמאות מלאה ובאחריות המתבקשת