גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חריקות קלות בקצב הצמיחה? אלה האתגרים שעומדים בפני אובר בדרך להנפקת השנה

חברת שיתוף הנסיעות אובר פירסמה בסוף השבוע תשקיף פומבי ועשתה צעד נוסף לקראת ההנפקה ● החברה שולטת בשוק והציגה הכנסות של 11 מיליארד דולר ב-2018, אך לא הכל נוצץ ● 4 אתגרים עמם מתמודדת החברה

דארה קוסררשאהי מנכ"ל אובר / צילום: רויטרס - Carlo Allegri
דארה קוסררשאהי מנכ"ל אובר / צילום: רויטרס - Carlo Allegri

ההנפקה הגדולה ביותר לשנת 2019, ובכלל של השנים האחרונות, יצאה לדרך: חברת שיתוף הנסיעות אובר פירסמה בסוף השבוע את התשקיף הפומבי שלה, והיא תחל לבצע רוד שואו (מפגשים עם משקיעים) בתוך שבועות ספורים. לפי דיווחים, החברה מכוונת לשווי של 100-120 מיליארד דולר, 30%-50% יותר גבוה מהשווי של החברה בגיוס ההון האחרון בשוק הפרטי - 72 מיליארד דולר.

בשנת 2018 הציגה החברה הכנסות של 11.2 מיליארד דולר, זינוק של 42% בתוך שנה ו-200% בתוך שנתיים. פעילות שיתוף הנסיעות הניבה הכנסות של 9.2 מיליארד דולר, גידול של 33% בתוך שנה, ו-160% בשנתיים. ההכנסות מ-Uber Eats (משלוחי אוכל) הסתכמו ב-1.5 מיליארד דולר, לעומת 600 מיליון דולר ב-2017 ו-100 מיליון דולר בלבד ב-2016.

האתגרים של אובר בדרך להנפקת השנה

אובר היא אמנם החברה הבולטת והמשמעותית ביותר בשוק שיתוף הנסיעות, אך היא מתמודדת עם תחרות עיקשת מאוד. הדבר בא לידי ביטוי בהוצאות גבוהות על שיווק ומכירות, בהאטה בקצב הצמיחה ובהפסדים של מיליארדי דולרים בשנה. חמישה אתגרים עמם החברה מתמודדת:

1. חוששת מרגולציה בערים הגדולות

אובר מציינת בתשקיף מספר סיכונים הנוגעים לרגולציה, ומדגישה כי אופי העסק מביא לכך שהיא כפופה לחוקים ותקנות בתחומים מגוונים - פעילות אינטרנט, הגנה על מידע ופרטיות, שירותי תחבורה, הגנה על צרכנים ועוד. בתשקיף , "החוקים הללו מתפתחים ועשויים להתפרש או לעבור תיקונים בצורה שתפגע בעסק שלנו".

בחברה ציינו במיוחד חמש מטרופולין - לוס אנג'לס, ניו יורק, סן פרנסיסקו, לונדון וסאו פאולו - שאחראים לרבע מההכנסות הגולמיות שלה בתחום הנסיעות השיתופיות (הכנסות גולמיות הן כל מה שהלקוח משלם, לפני הניכוי לנהגים, למסעדות והוצאות נוספות). בחברה מזהירים כי "מכשולים רגולטוריים" בכל אחד מהאזורים האלו ישפיעו לרעה על העסק באופן משמעותי, יותר מאשר באזורים אחרים. אם רוצים קצת להיכנס לפרטים, 15% מההכנסות הגולמיות בתחום זה הגיעו בשנה שעברה מנסיעות אל ומשדות תעופה. אובר צופה שההכנסות האלו יעלו בעתיד, ולכן הגבלות על נסיעות כאלה ישפיעו עליה לרעה. בהתייחסות גלובלית, אובר מציינת שבמדינות שונות קיימת רגולציה מגבילה יותר מאשר בארה"ב. אובר מזהירה מפני רגולציה גם בתחום הרכב האוטונומי, ובאופן כללי הצהירה אובר בתשקיף כי היא מחויבת לנקוט בגישה פרואקטיבית ובשיתוף פעולה עם רגולטורים, וכי היא מחזקת את קשריה עם רגולטורים בעולם.

2. השקיעה מיליארד דולר בפיתוח רכב אוטונומי

אובר השקיעה 457 מיליון דולר ב-2018 במחקר ופיתוח של ATG ("קבוצת הטכנולוגיה המתקדמת"), שעוסקת בעיקר בפיתוח רכבים אוטונומיים, אך גם רכבים מעופפים ויוזמות נוספות - כשליש מעלות המחקר והפיתוח הכוללת של אובר באותה שנה - 1.5 מיליארד דולר. ב-2017 השקיעה אובר ב-ATG סכום של 384 מיליון דולר ובשנה שלפני כן השקיעה 230 מיליון דולר. כלומר, אובר השקיעה מעל מיליארד דולר בשלוש שנים בפיתוח של רכב אוטונומי. בנוסף, ATG צמחה מ-40 עובדים ב-2015 ליותר מ-1,000 עובדים כיום. אובר מצהירה כי היא מאמינה שלרכבים אוטונומיים יש פוטנציאל לספק בטווח הרחוק נסיעות ומשלוחים בטוחים ויעילים יותר ובמחירים נמוכים יותר.

למעשה, השווי של אובר הוא תוצאה של תקוות גדולות לגבי הצלחתה לפתח רכב אוטונומי והתועלת שתיווצר לה מכך. לאובר יש הוצאות גדולות על נהגים ולכן רכב אוטונומי ישפר משמעותית את יעילותה. אובר מציגה כיתרון את העובדה שהיא משתפת פעולה עם נהגים, מכיוון שלהערכת מנהלי החברה, צפוי שלב ביניים ארוך בו רכבים אוטונומיים ישולבו בהדרגה בסיטואציות ספציפיות. כך למשל, נהגים אנושיים ימשיכו לספק את רוב למשל נסיעות אוטונומיות לאורך דרכים שמופו היטב במזג אוויר נוח, אך נהגים אנושיים ימשיכו לספק את רוב הדרישה. עם זאת, מדובר בהשקעה לטווח ארוך מאוד, שספק גדול אם תסתיים בהצלחה.

3. צמיחה מול צמצום ההפסדים

אובר מתמודדת עם תחרות עזה מצידן של ליפט וחברות נוספות כמו Gett הישראלית. לאובר יש יתרון אדיר - יש לה הכנסות גבוהות משמעותית ומספיק הון כדי להגדיל את הוצאות השיווק והמכירות שלה. הוצאות אלו היוו ב-2018 שיעור של 28% מכלל הכנסות החברה. זה שיעור נמוך מזה של ליפט - 37%. ואולם כשבוחנים מספרים אבסולוטיים מדובר ב-3.1 מיליארד דולר, לעומת 800 מיליון דולר בלבד של ליפט. עם זאת, כל כניסה לעיר חדשה מלווה בהוצאות גבוהות על שיווק ומכירות, ולמתחרות יש אפשרות להשתלט על ערים כאלו. השוק הישראלי הוא דוגמא טובה - הוא נשלט על ידי Gett ויהיה לאובר קשה מאוד להשיג בו נתח משמעותי.

התחרות מתחילה להראות אותותיה, ואובר מראה חריקות בקצב הצמיחה. בהכנסות הרבעון הרביעי לא הצליחה אובר להציג צמיחה בהשוואה לרבעון השלישי. לשם השוואה, ברבעון הרביעי של 2017 צמחה אובר ב-13.5% בהשוואה לרבעון שלפניו.

התחרות תקשה על אובר לצמצם את ההפסדים שלה, שעמדו כאמור על מעל 3 מיליארד דולר ב-2018. בשוק ההון אמנם שמים דגש על צמיחה ומוכנים לשלם על כך בשורה התחתונה, אך המשקיעים גם יאהבו גיוסי הון משמעותיים. אובר יכולה להתנחם בכך שליפט נמצאת באותו המצב, ולכן שתי החברות יוכלו לצמצם הפסדים, מבלי לחשוש שהשנייה תנצל זאת.

4. הנפקה בשווי גבוה

מנהלי חברות ציבוריות דואגים אמנם להדגיש כי הם לא מתעסקים במחיר המניה, אך בסופו של דבר הן קיימות כדי להיטיב עם בעלי המניות שלהן. אובר, כמו חברות אחרות שנכנסות לשוק ההון בתקופה הזאת, שואפת להנפיק בשווי גבוה. גם אם לפעמים קשה להבין זאת, שווי גבוה הוא אתגר בעבור חברות, אם הוא גבוה מדי. ירידה במחיר המניה יכולה ליצור כדור שלג שלחברה יהיה קשה להתמודד איתו - בעלי המניות יביעו את מורת רוחם, והחברה תנסה לעודד את מחיר המניה באמצעות צעדים קצרי טווח.

אף חברה לא מתנגדת לשווי גבוה - זה מיטיב עם מייסדיה, מנהליה, עובדיה ובעלי המניות שלה. ואולם צריך לזכור שצריך לתת לבעלי המניות מהציבור גם יכולת להפיק תשואה נאה מההשקעה. האתגר הזה אמנם לא מופיע בתשקיף, הוא יכול להיפתר אם המנהלים ינקטו בצעדים נכונים ויבצעו תיאום ציפיות עם המשקיעים, אך הוא יצריך היערכות מראש. אחרת, אם האתגרים שהצגו לעיל (או אתגרים אחרים) יבואו לידי ביטוי במציאות, הפגיעה בחברה תהיה כפולה.

עוד כתבות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות חדות בוול סטריט; מטא מתרסקת ומאבדת קרוב ל-200 מיליארד דולר משוויה

נאסד"ק יורד בכ-2% ● ירידה חדה בצמיחה בארה"ב, מזרחי טפחות: "הנתון היום לא מביא לשינוי בציפיות מהפדרל ריזרב להורדת ריבית" ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו מגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

חוששים מטורקיה? יוון שוקלת רכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים