גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנהל רשות המסים: "נפרק לחלוטין את חומת ההסתרה של ההון הלא מדווח בחו"ל"

בראיון ראשון מאז כניסתו לתפקיד, חושף ערן יעקב את היעד הבא של רשות המסים: ישראלים שהחזיקו חשבונות בחו"ל לפני תקופות חילופי המידע האוטומטיים בין מדינות: "אנחנו מפתחים יכולות טכנולוגיות שהן יהיו מהטובות ביותר שיש על כדור הארץ" ● הראיון המלא יתפרסם בסוף השבוע

מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: רפי קוץ
מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: רפי קוץ

"בשנה האחרונה מקדמת רשות המסים - מול מספר מדינות - מהלך לדרישת 'רשימות מידע קבוצתיות' ביחס לתושבי ישראל, אשר החזיקו חשבונות בחו"ל לפני תקופות חילופי המידע האוטומטיים ממוסדות בנקאיים, במסגרת ה-CRS וה-FATCA, אשר על-פי נתוני הרשות, לא מדווחים ולא הסדירו את הונם במסגרת הליך הגילוי מרצון" - כך חושף היום ב"גלובס" מנהל רשות המסים, ערן יעקב, בראיון ראשון מאז כניסתו לתפקיד במרץ אשתקד.

נזכיר כי לפני 3.5 חודשים, בדצמבר 2018, הסתיימה סופית תקופת נוהל "גילוי מרצון" האנונימי, שאיפשר לאזרחי המדינה לגלות את הונם ונכסיהם הלא-מדווחים לרשות המסים ולשלם את המסים בגינם, זאת בלי שחרב הפלילים תונף על צווארם. מהנתונים עולה כי במסגרת "הגילוי מרצון" נחשף בשנת 2018 הון שחור בסך כ-3 מיליארד שקל, כאשר מתוך הסכום שדווח, נגבה מס בסך כ-40 מיליון שקל.

כשליש - 34% מכלל הבקשות - הוגשו ברגע האחרון, בחודש דצמבר 2018; והטיפול בחלקן טרם הושלם, כך שייתכן כי גביית המס תהיה גבוהה יותר.

הנוהל האנונימי נכנס לתוקפו ב-1 בינואר 2018 למשך שנה בלבד. זאת, לאחר שהמדינה החליטה לתת עוד "תקופת חסד" קצרה לאחרוני המעלימים שלא דיווחו על הונם במסגרת נוהל "גילוי מרצון" האנונימי הקודם, שחל בין השנים 2014 עד 2016.

ההון שנחשף ב-2018 עומד על עשירית מההון שנחשף בתקופת הנוהל הקודם (3 מיליארד לעומת 30 מיליארד); וההבדל לא נובע רק בגלל שמדובר בתקופה של שנה לעומת שנתיים. אלא שרוב "הכסף הגדול" נחשף בגל הראשון של הנוהל, כאשר רוב המעלימים שרצו להכשיר את כספם, עשו זאת אז.

המוטיבציה של המגלים מרצון לחשוף את ההון שהחביאו הייתה, בין היתר, העובדה שהמידע והכספים שלהם חשופים היום יותר מתמיד, ולא משנה איפה הם שמורים. זאת, בעיקר לאחר שמכוח הסכם ה-FATCA, החלה רשות המסים בארץ להעביר מידע למקבילתה האמריקאית (IRS) על נכסים פיננסיים של אזרחים בעלי זיקה לארה"ב; ובתמורה - לקבל מידע על ישראלים בעלי חשבונות בארה"ב.

אשתקד אושרה גם החלפת מידע עם עשרות מדינות באירופה, במסגרת הסכם ה-CRS. ההסכם קובע כי יבוצעו חילופי מידע אוטומטיים בנוגע לחשבונות פיננסיים של תושבים זרים באירופה. בינואר השנה, לאחר עיכובים של שנה, הצליח ערן יעקב להוביל ליישום מערכת חילופי המידע, באמצעות אישור תקנות ה-CRS - שהיו השלב השני והאחרון בדרך להטמעה בדין הפנימי של ההתחייבויות הבינלאומיות לחילופי מידע אוטומטיים, שישראל קיבלה על עצמה.

בנוסף לכל אלה, רשות המסים מחזיקה כיום שלל רשימות של ישראלים המנהלים חשבונות בנק בחו"ל, שעליהן הצליחה לשים את ידה בשנים האחרונות. בין הרשימות נמצאות "הרשימה הגרמנית" שנחשפה ב"גלובס"; רשימת לקוחות בנק UBS שווייץ, שחשיפתה הביאה לחקירתם של עשרות לקוחות לא-מדווחים ולהגשת מספר כתבי אישום בפרשה; רשימת החשבונות הסודיים בבנק HSBC שווייץ ו"מסמכי פנמה".

ערן יעקב, שהשתתף לאחרונה בכנס בצ'ילה בנוגע לחילופי המידע הבינלאומיים, שבו השתתפו 50 מנהלי רשויות מסים מכל העולם, משגר כעת מסר לישראלים שלא ניצלו את ההזדמנות "להלבין" את הונם השחור בתקופת נוהל הגילוי מרצון שהסתיימה.

יעקב מבהיר כי איסוף המידע של רשות המסים נמשך כל העת. "רשות המסים מפרקת את הלבנים האחרונות בחומת ההסתרה של ההון הלא מדווח בחו"ל. בשיחות אישיות אשר קיימתי עם מנהלי רשויות המס במסגרת כנס ה-FATCA שנערך בסוף חודש מרץ בצ'ילה, חלה התקדמות משמעותית בהליך קבלת המידע הקבוצתי וכן בהתמודדות של הרשות עם מיסוי הכלכלה הדיגיטלית".

המשמעות היא שהרשות חותרת לחשוף לא רק את מעלימי ההון שיילכדו ברשת חילופי המידע שרקמה הרשות במיומנות בשנים האחרונות, אלא גם את אלה שעשו צעדים כדי לחמוק מהרשת הזאת והעבירו את הונם רגע לפני למקומות שאליהם הרשת לא מגיעה. וכפי שהגדיר זאת יעקב - אלה שהחזיקו חשבונות בחו"ל "לפני" תקופת חילופי המידע.

בראיון ל"גלובס" מזהיר יעקב כי מקומות המחבוא בעולם עבור הון שחור הצטמצמו עד לא קיימים כמעט. "רשות המסים עשתה בעשור האחרון התקדמות משמעותית מאוד ביכולת לדברר את עצמה לציבור, ולהבהיר את הצורך בתשלומי מס אמת. לא רק אנחנו השתנינו, העולם השתנה בצורה מאוד משמעותית. אני מאוד גאה בזה שהצלחתי לגרום ל-CRS לקרות עכשיו, לפני שנקבל את כל הרשימות השחורות. השקעתי בזה חלק גדול מזמני.

"אני חוזר עכשיו מכנס של רשויות המסים ברחבי העולם, והיה ברור לכולנו מה המשמעויות של הגלובליזציה ושיתופי-הפעולה. גם הציבור מבין שהיכולת להחביא כספים, בכל מיני חשבונות עלומים במדינות עלומות, היא כמעט בלתי אפשרית. זה הופך להיות מאוד-מאוד קשה.

"יש עדיין אזורים שלמים, גם במשק הישראלי, שבהם תשלומי המסים נתפסים כמטרד לא הכרחי, ואין הבנה שחלק מהיכולת של המדינה הזאת להמשיך להתקיים ולהצליח, תלויה גם בזה שאנשים ישלמו מסים בצורה של מס אמת. לכן יש עוד לא מעט מה לעשות, ואנחנו שם בכל הכוח".

"אנחנו נגבה יותר. נגיע לאלה שלא משלמים מסים באמצעות טכנולוגיה. אנחנו מפתחים יכולות טכנולוגיות שהן יהיו מהטובות ביותר שיש על כדור הארץ. באמצעות כל הכלים שאנחנו מפתחים עכשיו, נגיע ליותר ויותר מעלימי מס".

הראיון המלא עם ערן יעקב מתפרסם ביום חמישי במדור "חקירה נגדית".

כך זורם המידע אל הרשות

בתכנון: "רשימות מידע קבוצתיות" ביחס לתושבי ישראלי שהחזיקו חשבונות לפני עידן חילופי המידע האוטומטיים. 

ה-FATCA: רשות המסים מעבירה מידע ל-IRS האמריקאי על אזרחים בעלי זיקה לארה"ב; ובתמורה - מקבלת אוטומטית מידע על ישראלים בעלי חשבונות בארה"ב. 

ה-CRS: מתקיימים חילופי מידע אוטומטיים בין רשות המסים הישראלית ל-90 מדינות באירופה בנוגע לחשבונות פיננסיים של ישראלים ואירופים. 

הרשימות השחורות: הרשות אספה אוסף מרשים של רשימות של ישראלים המחזיקים כספים ונכסים לא-מדווחים בחו"ל, בהם "הרשימה הגרמנית", "מסמכי פנמה", רשימת בנק UBS השווייצרי ועוד. 

עוד כתבות

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

סמוסות ב''טאלי'' / צילום: קאלו באבא

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

ההופעה הישראלית והמלחמה בעזה השתלטו על סדר היום באירוויזיון השנה

מחווה פרו-פלסטינית במהלך חצי גמר של משתתף שבדי בתחרות, שהציג כאפיה כרוכה על ידו, קריאות בוז שנשמעו במהלך ההופעה של הנציגה הישראלית עדן גולן, ואופי הקבלה של השיר הישראלי השתלטו על הכותרות בנוגע לתחרות הזמר האירופית השנה ● ובין ההפגנות האלימות, התפתחות מפתיעה כשעדן גולן זינקה מהמקום השמיני למקום השני בטבלת ההימורים

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

שיטת ההימורים והסיכויים: מאחורי הקפיצה של עדן גולן לצמרת הטבלה

הנציגה הישראלית עדן גולן קפצה למקום השני בטבלאות ההימורים, לאחר הביצוע שלה בחצי הגמר ● מקביעת היחסים ועד להיסטוריה, כל הפרטים על השיטה ● וגם: מי המדינה שמובילה? ● שאלות ותשובות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים