גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהאוויר, מהים ומהיבשה: הסטארט-אפים מנסים לחדור לשוק הרכב מכל כיוון אפשרי

לצד חברות האוטו–טק המבוססות, מופיעות מתחת לרדאר עוד ועוד חברות צעירות שמפתחות טכנולוגיות מרתקות ● מה הקשר בין פסיכולוגיה וריחות לרכב, איך ממציאים מחדש את הרכב החשמלי, וכיצד יתרוממו לאוויר מכוניות הדור הבא ● שנתיים לעסקת מובילאיי: כתבה שנייה בסדרה

ההנפקה של ליפט./Shutterstock  צילום:א.ס.א.פ קריאייטיב
ההנפקה של ליפט./Shutterstock צילום:א.ס.א.פ קריאייטיב

בסוף החודש שעבר החל המסחר במניות חברת התחבורה השיתופית lyft. כזכור, ליפט הודיעה בתשקיף שלה כי לא רשמה עד היום כל רווח וכי אין ודאות, שרווחים יופיעו בעתיד הנראה לעין. אך למרות זאת, ביום הראשון למסחר זינקה מניית החברה ב-20% מעל מחיר ההנפקה למחיר ששיקף לה שווי של מעל 25 מיליארד דולר לחברה. מאז הספיקה המניה לצנוח בחדות אל מתחת למחיר ההנפקה ולגלח כמה מיליארדים מהשווי, אך מחירה עדיין משקף תשואה על הנייר של אלפי אחוזים למשקיעים הראשונים.

דרמה גדולה עוד יותר, בליווי מסחר תזזיתי לא פחות, צפויה ללוות בקרוב את הנפקת הענק של Uber, לפי שווי מטרה של כ-110 מיליארד דולר. גם היא חברת תחבורה "חכמה" שיכולתה להרוויח הוטלה לא פעם בספק.

מהפכת האוטו-טק "משבשת" שוק גלובלי ועשיר, שבו יש ביקוש ממשי ל"ברזלים" ושירותים. ולמרות העובדה שהכסף שזורם כיום לתחום לא נטול ספקולטיביות, הטכנולוגיות והביקוש שמניעים אותו הם ממשיים מאוד.

ישראל נמצאת כיום בעמדה יוצאת דופן לקטוף את פירות הביקוש. ענף האוטו-טק הפך בשנתיים לזרם חשוב בתעשיית ההייטק הישראלית, ועל-פי הערכות מועסקים בו כיום קרוב ל-3,000 עובדים, כמחציתם ב"מובילאיי" ובמרכז הפיתוח של ג’נרל מוטורס בהרצליה. השווי המצרפי של החברות בענף, שמגולם בהערכות השווי לפיהן בוצעו הגיוסים האחרונים, מוערך ב-2.5 עד 3.5 מיליארד דולר, לא כולל מובילאיי. זאת למרות השלב המוקדם יחסית במחזור החיים שלהן, ולמרות העובדה שרובן עדיין רחוקות מהנפקה ציבורית או מאקזיט.

בשבוע שעבר, בחלק הראשון של הסקירה הרוחבית של הענף שנכתבת במלאת שנתיים ל"אקזיט" של מובילאיי, התמקדנו בחברות הסטארט-אפ של "הגל הראשון" - חברות בנות שנתיים-שלוש, שלרובן יש כבר מוצרים בשלים ולקוחות או לפחות "לקוחות בדרך". בחלק הזה נעסוק בחברות שרק התחילו להגיח מבין הצללים עם טכנולוגיות מרתקות.

השוק צפוף ונצריך לחפש נישות חדשות

בהערכה זהירה, פועלות כיום בישראל מעל 150 חברות סטארט-אפ בתחום האוטו-טק, אבל חברות חדשות רבות ממשיכות לצמוח מתחת למסכי הרדאר. החברות הללו נהנות מיתרונות ברורים לעומת חברות הגל הראשון, אבל גם סובלות מחסרונות.

היתרון הגדול שלהן מתבטא בכך שהן נכנסות לשוק השקעות "חם", עם ביקוש יתר שמבוסס על המוניטין הנצבר של ישראל בתחום. לרבים מהשחקנים הגדולים בעולם יש שלוחות לאיתור השקעות בישראל, ואנשיהם הופכים כמעט כל אבן בחיפוש אחרי טכנולוגיות חיוניות.

מצד שני, חלק נכבד מהתחומים האטרקטיביים ביותר בשוק, דוגמת חיישנים היקפיים לרכב אוטונומי, סייבר-סקיוריטי, אפליקציות שיתוף וכו’, כבר תפוסים. גם ההתלהבות של יצרני הרכב, הספקים והמשקיעים בענף ביחס לטכנולוגיות ייעודיות ל"רכב ללא נהג" - כלומר אוטונומיה בדרגה 5 - הולכת ומתקררת. זאת, במקביל להערכה שכלי רכב אלה לא יוצעו לשוק בהיקף נרחב לפני סוף העשור הבא.

כתוצאה מכך, בחלק מחברות הגל השני והשלישי ניתן לראות מגמה ברורה של פניה לנישות חדשות. הן לא קושרות בהכרח את גורלן ואת לוח הזמנים שלהן עם רכב בדרגת אוטונומיה 5. כמה מהן מכוונות לטווח הזמן המיידי, אחרות לטווח הרבה יותר רחוק. המשותף לכולן הוא חדשנות רב-תחומית ופורצת דרך.

טכנולוגיה מהחלל וריחות מרגיעים

דוגמה אחת בה נתקלנו לאחרונה היא "VOYAGE 81", שצצה במקביל גם בפורטפוליו של קרן "מניב" וגם של חממת סטארט-אפ "דרייב" של קבוצת מאיר. החברה, שהוקמה על ידי בועז ערד מאוניברסיטת בן גוריון עדיין לא יצאה רשמית מהמצב "השקט" שלה, אבל מהמידע הזמין ברשת עולה שהיא מפתחת, ככל הנראה, חיישן אופטי בעל יכולת לזהות ולנתח את הסביבה בצבע ובתדרי קרינה שונים, ולהפיק מהם מידע חיוני לנהיגה. הטכנולוגיה הזו מוכרת מתחום חקר החלל, והיכולת למזער ולהוזיל אותה עשויה לשפר משמעותית את "ראיית המכונה" של כלי רכב חכמים, עם או בלי נהג.

סטארט-אפ אחר, MOODIFY של היזם יגאל ארנון, מנסה לשלב שני תחומים שונים לחלוטין - פסיכולוגיה ובינה מלאכותית - כדי לעקוב אחרי מצבו הפסיכולוגי של הנהג ולשפר את בטיחות הנהיגה. הטכנולוגיה של החברה משתמשת בזיהוי פנים בזמן אמת לצד ניתוח קולי ואבחון סימנים חיוניים של הנהג כדי לזהות מצבים פסיכולוגיים מסוכנים כמו מתח, חרדה, דיכאון ואפילו "מיקרו-שינה". הפתרון שלהם הוא לספק התערבות קצרה ומותאמת אישית באמצעות מפזר ריחות מתוחכם שמיועד להשרות רוגע על הנהג.

אם כבר עוסקים באוויר, הסטארט-אפ CRISPIFY, למשל, מציע חיישן ייחודי לזיהוי וניהול איכות האוויר בתוך הרכב ומחוצה לו. זאת באמצעות חיבור למסד נתונים בענן ולבינה מלאכותית. המערכת מיועדת להתחבר לכל מערכת מיזוג ברכב, ולשפר את האוויר אוטומטית או באמצעות התערבות של הנהג דרך אפליקציה.

לא מוותרים על מכוניות מעופפות

עוד כיוון התפתחות טיפוסי שמאפיין את חברות האוטו-טק של "הגל החדש", הוא הרחבת השימושיות של טכנולוגיות שפותחו במקור למטרות שונות לחלוטין והסבתן לתחום הרכב. חלק מהחברות בתחום הזה נגזרות מחברות ותיקות, שכבר מייצרות הכנסות מתחומים כמו ספנות, רפואה, חלל וכדומה.

לא חסרות דוגמאות אקזוטיות. קחו למשל את תחום כלי הרכב המעופפים. כבר ראינו כמה חברות סטארט-אפ שהציעו רעיונות שובי דמיון ומושכי קהל, חלקם מפיתוח ישראלי, אבל לפחות בינתיים השוק הזה קצת מתקשה עדיין להמריא (ותסלחו לנו על הקלישאה).

חברת OPTIVECTOR פיתחה טכנולוגיה מוגנת פטנטים של רוטור ייחודי, שנועדה במקור עבור כלי שיט. לפי אתר החברה, היא עדיין בשלב השקט שלה, אבל פי המידע ברשת הטכנולוגיה שלה מהווה "פריצת דרך שנותנת מענה לחסרונות של כלי רכב עם המראה אנכית, כמו רחפנים ומכוניות מעופפות, תוך שהיא מספקת שיפור בטווח הטיסה, ביחד עם הפחתה של רמת הרעש וללא מגבלות המהירות שטיפוסיות לכלי רכב רוטוריים קיימים". האם פריצת הדרך שתהפוך את הרכב המעופף מחזון למציאות תגיע מסטארט-אפ קטן ששוכן בתל אביב?

מנוע חשמלי וחכם גם לקורקינטים

מהפכה לא פחות גדולה, אבל עבור כלי רכב קרקעיים, מתכננת חברת הסטארט-אפ IRP SYSTEMS מנס-ציונה. גם כאן מדובר בחברה שמגיעה לתחום הרכב מכיוון שונה לחלוטין, הפעם מתחום האיירוספייס שבו עוסקת החברה האם שלה NEXUS.

הסטארט-אפ הזה מתכנן ליצור מהפכה בשוק הרכב החשמלי באמצעות "מנועים חשמליים מוגדרי תוכנה", שמפותחים כולם עצמאית בחברה, כולל הבקרים והאלגוריתמים. על פי נתוני החברה, ניתן להתקין את הטכנולוגיה הזו בכל סוג רכב עם הנעה חשמלית - החל מאופניים וקורקינטים חשמליים, כלה במכוניות חשמליות ופלאג-אין ואפילו באוטובוסים ובמטוסים בעלי הנעה חשמלית. לטענת החברה, המערכת מאריכה את הטווח בין טעינות, מגדילה את המומנט והמהירות ומעניקה "חוויית נהיגה יוצאת דופן".

בהתחשב בחשיבותו של שוק הרכב החשמלי, אם הטענות הללו יוכחו כברות יישום לפס ייצור המוני ובמחירים הגיוניים, ייתכן שמסתתר כאן עוד "חד קרן" ישראלי בין הצללים.
ואילו הסטארט-אפ "CU-BX" החל בכלל את דרכו בעולם הביו-רפואה עם טכנולוגיה להשגחה מרחוק על חולים, בעיקר קשישים, באמצעות חיישנים. את הטכנולוגיה הזו מרחיבה כיום החברה גם לזיהוי מצב הערנות, הנוחות והמצב הפיזי של הנהג והנוסעים בכל רכב, אוטונומי או לא.

להצטייד במשקיעים עם סבלנות ארוכה

אלה רק כמה דוגמאות מרתקות ושובות דמיון של חברות ישראליות חדשות ושאפתניות שנמצאות בדרך לחשיפה ציבורית. הן פונות לנישות שונות בתכלית, אבל כולן יגיעו, במוקדם או במאוחר, לפתחה של תעשיית הרכב ושל חברות הלוואי שלה.
כדי להבין מה מצפה לחברות שעושות כיום צעדים ראשוניים ואופטימיים בדרך לשוק הרכב, פנינו לאורן בצלאלי, מנכ"ל HARMAN ישראל, שהיא כיום חלק מקבוצת סמסונג אלקטרוניקה.

HARMAN מפתחת מגוון טכנולוגיות לשוק האוטו-טק העתידי - מסייבר סקיוריטי ועדכון תוכנה מרחוק ועד לניתוח נתוני רכב - והטכנולוגיות שלה, שפותחו בישראל, יגיעו בעתיד ללמעלה מ-350 מיליון כלי רכב באמצעות חוזי אספקה חתומים עם 24 יצרני רכב.
הטיפ הטוב ביותר שיש לבצלאלי לחברות הסטארט-אפ הצעירות בענף הוא להצטייד במשקיעים עם הרבה אורך רוח. "תחום האוטו-טק מתאפיין ב’זמן עד להכנסות’ (T2R) ארוך מאוד", הוא אומר. "כשנתיים-שלוש מיום החתימה על חוזים מול הלקוחות ועד שהטכנולוגיות עולות לכביש ומתחילות לייצר הכנסות. זאת בהתאם למודל התשלום של תעשיית הרכב שמתבסס על תשלום עבור מערכת שמותקנת בפועל בפס הייצור". הוא הוסיף כי "מי שלא בונה על אקזיט מוקדם צריך לחשוב על מקורות הכנסה צדדיים לתקופת הביניים". ¿

עוד כתבות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק