גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תגובה יפנית הולמת: התשובה של לקסוס ליצרניות הרכב הגרמניות

לקסוס בחרה שלא להצטרף לרוב היצרניות האחרות, והעניקה לקרוס-אובר הקומפקטי שלה אישיות ייחודית ומובחנת ● ביחד עם תא נוסעים בגימור עילי, חיסכון מרשים בדלק, מוניטין גבוה ותמחור אגרסיבי, היא פונה היישר לבטן הרכה של הגרמניות

החודש השיקה לקסוס בארצות-הברית את דגם ה-LY650 החדש שלה. לא מדובר בקרוס-אובר חדשני וגם לא באיזו מכונית ספורט נאה. מדובר ביאכטה מייצור סדרתי. לא סתם יאכטה, אלא דגם ביצועים מפואר באורך 65 רגל עם עיצוב פנים וחוץ עתידני, אלף כוחות סוס, טכנולוגיות דור אחרון ופאר טיפוסי לכלי שיט פרטיים שעולים שמונה ספרות, בדולרים.

לא ברור אם המהלך הזה יהיה רווחי אי-פעם, אבל הוא בהחלט מלמד על הביטחון העצמי שצבר מותג הפרמיום של טויוטה בשלושת העשורים האחרונים ועל הנכונות שלו לצאת מהצניעות היפנית המסורתית ולהתבלט.

ה-UX החדשה היא לא יאכטת פאר אלא רק קומפקט פרמיום קרוס-אובר, אבל גם היא תוצר ישיר של אותו ביטחון עצמי. יש לה עיצוב מוחצן ובעל אישיות ייחודית ופרופורציות שונות מאוד מהמקובל בפלח. עם אורך של 4.5 מטר, המכונית קצרה יותר מקורולה סדאן, אך רחבה מאוד ומציגה קשתות גלגלים מאסיביות וגג נמוך יחסית למקובל בז'אנר (1.54 מ'), שגורמים לה להיראות דרוכה ושרועה על הכביש כמו עכביש.

אם מוסיפים לתמונה גריל ענק ומושחז, שאופייני למותג, ומעליו צמד פנסים צרים שנראים כמו חרב "טאנטו" סמוראית, מקבלים רכב עם הרבה נוכחות כביש. צבעים בהירים שמדגישים את חיפויי הפלסטיק הכהים והרבועים על קשתות הגלגלים פחות מחמיאים לעיצוב, אבל צבעים כהים כמו שחור ואפור טיטניום מעניקים לעיצוב הרמוניה ותחכום. שימו את ה-UX ליד הלקסוס CT200 היוצאת ותתקשו להאמין ששתי המכוניות שייכות לאותו מותג.

סף הכניסה לתא ממוקם די נמוך בהשוואה למקובל בז'אנר, אבל עדיין מציע כניסה נוחה יחסית גם לגבוהים שבינינו. תנוחת הישיבה מאפשרת לנהג להסתכל על הכביש "דרך" עמדת הפיקוד ולא מעליה, כמקובל ברכבי SUV, אבל אפשר להתרגל לכך די מהר. המושבים רחבים ומרווחים, הן מלפנים והן מאחור, וגם מרווח הראש מכובד, אם כי הנוסע האמצעי מאחור ממוקם קרוב יותר לתקרה מאשר שני הנוסעים שלצידיו. בסיס גלגלים באורך 2.64 מטר מספק מרחב רגליים "משפחתי" סביר לנוסעים בממדים סבירים, ויש גם תא מטען שימושי של 438 ליטר למרות נוכחות הסוללה (בדגם ההיברידי).

לקסוס UX הייבריד - net

בידוד רעשים על סף השלמות

אספקט אחד שבו ה-UX משאיר מאחור את כל מה שנמכר בישראל ברמת המחיר הזו, הוא איכות הגימור ותחושת "החיים הטובים" שמעניק התא. לקסוס העניקה לג'וניור שלה טיפול פרמיום יפני מלא, שכולל ריפוד עור בתפירה מרהיבה, מערך פיקוד אנלוגי-דיגיטלי עשיר, שמשוכפל מלקסוס ES הגדולה והמפוארת וחומרי דיפון רכים ויוקרתיים עוטים את ההגה ואת לוח המחוונים.

יש גם דיפוני עץ ומתכת באיכות עילית ובידוד רעשי החוץ הוא ברמה של אולפן הקלטות. אפילו בפקק עירוני, עם צפירות ומהומה מסביב, ניתן לקיים בתא שיחה שקטה ותרבותית ולדמיין מקומות רחוקים. זה בהחלט בונוס לא מבוטל בימינו. רמת האבזור התקני מכובדת וכוללת מערך מקיף של עזרי סיוע לנהיגה, אם כי היינו שמחים גם לקבל מושב נהג חשמלי כסטנדרט, ואולי גם מערכת מולטימדיה קצת יותר ידידותית לתפעול.

לקסוס בחרה לא לצייד את ה-UX ההיברידית ביחידת ההנעה של הראב4, על בסיס מנוע 2.5 ליטר, אלא במנוע ה-2 ליטר החדש, שמניע באירופה את הגרסה החזקה של הקורולה הייבריד (שלא מגיעה אלינו). בגרסה של לקסוס המנוע מייצר 184 כ"ס ו-19.4 קג"מ ומשודך לתיבה רציפה.

היחידה הזו לא נועדה לספק בעיטות כוח או ביצועים מרשימים, אם כי זינוק מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.5 שניות הוא מכובד לרכב במשקל 1.54 טון. תכליתה העיקרית היא עידון, חיסכון ופליטה נמוכה, ובמשימות הללו הוא עומד בהצטיינות. צבירת המהירות חלקה ונעימה, והשיוט בעיר ובכביש בינעירוני הוא שקט ורגוע. מחשב המנוע מצויד גם במצב "ספורט" שרותם את מלוא כוח הסוללה והמנוע החשמלי לטובת הדחף, מחדד משמעותית את תגובת דוושת התאוצה וממריץ את העברת ההילוכים על חשבון צריכת הדלק.

התיבה הרציפה של ה-UX מטפסת עוד שלב חשוב בסולם האבולוציוני של הטכנולוגיה הזו, ולמעט מצבי קיצון - כמו האצה אגרסיבית בעליה - היא מתנהגת כמו תיבה אוטומטית חלקה ו"נורמלית". לקסוס מצהירה על נתון צריכה ממוצע של 24.4 קילומטר לליטר. אנחנו השגנו במסלול נהיגה "ישראלי" מחוספס כ-18 קילומטרים לליטר. נתון מצוין.

טיפוס על מדרכה כן, שטח לא

שילוב של מרכז כובד נמוך יחסית למקובל בז'אנר, מפסק גלגלים רחב וחישוקי 18 אינץ' עם צמיגים רחבים, מעניק ל-UX תחושה דינמית שמזכירה יותר מכונית האצ'בק ספורטיבית מאשר קרוס-אובר טיפוסי. התנודות האנכיות והצידיות של הגוף בפניות הדוקות מזעריות, אחיזת הכביש גבוהה וההיזון החוזר של ההיגוי סביר בהחלט, במיוחד לאחר ניתוק שלל מערכות הבטיחות, שמתערבות בהיגוי.

אם מישהו מרגיש קרבי במיוחד, הוא יכול לנסות להזמין את הרכב בגרסת ה-F-SPORT בעלת המתלים המוקשחים (והעיצוב הקרבי) או את האופציה של מתלים נשלטים אלקטרונית והנעה כפולה שלקסוס מציעה בחו"ל. אבל אלה אופציות יקרות ודי מיותרות, שעלולות לפגוע בנוחות הנסיעה המצוינת של גרסת הבסיס על כבישים עירוניים.

עם מרווח גחון של 16 סנטימטרים זה לא רכב להרפתקאות עפר ובוץ, אם כי את מבחן הדילוג על מדרכות עירוניות גבוהות הוא ביצע ללא תלונות או חיכוכי גחון מיותרים.

המחיר של גרסת ה-UX ההיברידית מתחיל בכ-205 אלף שקל לדגם הבנזין הרגיל (173 כ"ס) וב-228 אלף שקל לגרסת ה-250 הייבריד. הגרסה ההיברידית הייתה אמורה להיות זולה יותר, אבל היא החמיצה כחוט השערה את הטבת המס ההיברידית בעקבות עדכון נוסחת "המס הירוק" באפריל. אבל גם כך זהו תמחור אגרסיבי מאוד שחותך משמעותית את המחיר של המתחרות הגרמניות המקבילות ומציב את הרכב במקום גבוה מאוד בסולם התמורה לכסף. מנגד, מי שמתעלם משיקולי מותג עשוי לגלות שהתחרות הגדולה ביותר לרכב מגיעה מכיוון בן הדוד ראב4, שהוא מרווח, חזק וזול יותר, אפילו בגרסה המפוארת ביותר שלו. 

חלק מהמתחרות

מרצדס GLA200

מרצדס GLA החל את טרנד הפרמיום קרוס-אובר "הנמוך", וזכתה להצלחת מכירות לא מבוטלת. דגם הבסיס הנוכחי, על בסיס סדרה A היוצאת, מתחיל ב-254 אלף שקל ומצויד במנוע 1.6 ליטר טורבו עם 156 כ"ס. במחצית השנייה של השנה יופיע הדור החדש על בסיס ה-A החדשה שיהיה גבוה, מרווח ומתוחכם יותר

וולבו XC40

ב-240 אלף שקל מציע דגם הבסיס של הקומפקט-פרמיום לבית וולבו עיצוב בוגר ואלגנטי, תא נוסעים מרווח ומנוע 2 ליטר טורבו, שמייצר 190 כ"ס ו-31 קג"מ ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.4 שניות. מעבר לפינה נמצאת גרסת פלאג-אין "מוטבת מס" עם מנוע 1.5 ליטר ו-262 כ"ס

DS3 "קרוסבאק"

הקרוס-אובר החדש לבית PSA, שיגיע אלינו כנראה עוד השנה מאמץ פרופורציות "רחבות נמוכות" בדומה ל-UX. יש לו ממדים חיצוניים קומפקטיים יחסית, תא נוסעים מפואר ועמוס טכנולוגיות ושלדה מתוחכמת. המבחר יכלול בשלב הראשון גרסת טורבו-בנזין וגרסה חשמלית לגמרי, כאשר גרסת פלאג-אין תופיע כנראה בהמשך

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים