גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תגובה יפנית הולמת: התשובה של לקסוס ליצרניות הרכב הגרמניות

לקסוס בחרה שלא להצטרף לרוב היצרניות האחרות, והעניקה לקרוס-אובר הקומפקטי שלה אישיות ייחודית ומובחנת ● ביחד עם תא נוסעים בגימור עילי, חיסכון מרשים בדלק, מוניטין גבוה ותמחור אגרסיבי, היא פונה היישר לבטן הרכה של הגרמניות

החודש השיקה לקסוס בארצות-הברית את דגם ה-LY650 החדש שלה. לא מדובר בקרוס-אובר חדשני וגם לא באיזו מכונית ספורט נאה. מדובר ביאכטה מייצור סדרתי. לא סתם יאכטה, אלא דגם ביצועים מפואר באורך 65 רגל עם עיצוב פנים וחוץ עתידני, אלף כוחות סוס, טכנולוגיות דור אחרון ופאר טיפוסי לכלי שיט פרטיים שעולים שמונה ספרות, בדולרים.

לא ברור אם המהלך הזה יהיה רווחי אי-פעם, אבל הוא בהחלט מלמד על הביטחון העצמי שצבר מותג הפרמיום של טויוטה בשלושת העשורים האחרונים ועל הנכונות שלו לצאת מהצניעות היפנית המסורתית ולהתבלט.

ה-UX החדשה היא לא יאכטת פאר אלא רק קומפקט פרמיום קרוס-אובר, אבל גם היא תוצר ישיר של אותו ביטחון עצמי. יש לה עיצוב מוחצן ובעל אישיות ייחודית ופרופורציות שונות מאוד מהמקובל בפלח. עם אורך של 4.5 מטר, המכונית קצרה יותר מקורולה סדאן, אך רחבה מאוד ומציגה קשתות גלגלים מאסיביות וגג נמוך יחסית למקובל בז'אנר (1.54 מ'), שגורמים לה להיראות דרוכה ושרועה על הכביש כמו עכביש.

אם מוסיפים לתמונה גריל ענק ומושחז, שאופייני למותג, ומעליו צמד פנסים צרים שנראים כמו חרב "טאנטו" סמוראית, מקבלים רכב עם הרבה נוכחות כביש. צבעים בהירים שמדגישים את חיפויי הפלסטיק הכהים והרבועים על קשתות הגלגלים פחות מחמיאים לעיצוב, אבל צבעים כהים כמו שחור ואפור טיטניום מעניקים לעיצוב הרמוניה ותחכום. שימו את ה-UX ליד הלקסוס CT200 היוצאת ותתקשו להאמין ששתי המכוניות שייכות לאותו מותג.

סף הכניסה לתא ממוקם די נמוך בהשוואה למקובל בז'אנר, אבל עדיין מציע כניסה נוחה יחסית גם לגבוהים שבינינו. תנוחת הישיבה מאפשרת לנהג להסתכל על הכביש "דרך" עמדת הפיקוד ולא מעליה, כמקובל ברכבי SUV, אבל אפשר להתרגל לכך די מהר. המושבים רחבים ומרווחים, הן מלפנים והן מאחור, וגם מרווח הראש מכובד, אם כי הנוסע האמצעי מאחור ממוקם קרוב יותר לתקרה מאשר שני הנוסעים שלצידיו. בסיס גלגלים באורך 2.64 מטר מספק מרחב רגליים "משפחתי" סביר לנוסעים בממדים סבירים, ויש גם תא מטען שימושי של 438 ליטר למרות נוכחות הסוללה (בדגם ההיברידי).

לקסוס UX הייבריד - net

בידוד רעשים על סף השלמות

אספקט אחד שבו ה-UX משאיר מאחור את כל מה שנמכר בישראל ברמת המחיר הזו, הוא איכות הגימור ותחושת "החיים הטובים" שמעניק התא. לקסוס העניקה לג'וניור שלה טיפול פרמיום יפני מלא, שכולל ריפוד עור בתפירה מרהיבה, מערך פיקוד אנלוגי-דיגיטלי עשיר, שמשוכפל מלקסוס ES הגדולה והמפוארת וחומרי דיפון רכים ויוקרתיים עוטים את ההגה ואת לוח המחוונים.

יש גם דיפוני עץ ומתכת באיכות עילית ובידוד רעשי החוץ הוא ברמה של אולפן הקלטות. אפילו בפקק עירוני, עם צפירות ומהומה מסביב, ניתן לקיים בתא שיחה שקטה ותרבותית ולדמיין מקומות רחוקים. זה בהחלט בונוס לא מבוטל בימינו. רמת האבזור התקני מכובדת וכוללת מערך מקיף של עזרי סיוע לנהיגה, אם כי היינו שמחים גם לקבל מושב נהג חשמלי כסטנדרט, ואולי גם מערכת מולטימדיה קצת יותר ידידותית לתפעול.

לקסוס בחרה לא לצייד את ה-UX ההיברידית ביחידת ההנעה של הראב4, על בסיס מנוע 2.5 ליטר, אלא במנוע ה-2 ליטר החדש, שמניע באירופה את הגרסה החזקה של הקורולה הייבריד (שלא מגיעה אלינו). בגרסה של לקסוס המנוע מייצר 184 כ"ס ו-19.4 קג"מ ומשודך לתיבה רציפה.

היחידה הזו לא נועדה לספק בעיטות כוח או ביצועים מרשימים, אם כי זינוק מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.5 שניות הוא מכובד לרכב במשקל 1.54 טון. תכליתה העיקרית היא עידון, חיסכון ופליטה נמוכה, ובמשימות הללו הוא עומד בהצטיינות. צבירת המהירות חלקה ונעימה, והשיוט בעיר ובכביש בינעירוני הוא שקט ורגוע. מחשב המנוע מצויד גם במצב "ספורט" שרותם את מלוא כוח הסוללה והמנוע החשמלי לטובת הדחף, מחדד משמעותית את תגובת דוושת התאוצה וממריץ את העברת ההילוכים על חשבון צריכת הדלק.

התיבה הרציפה של ה-UX מטפסת עוד שלב חשוב בסולם האבולוציוני של הטכנולוגיה הזו, ולמעט מצבי קיצון - כמו האצה אגרסיבית בעליה - היא מתנהגת כמו תיבה אוטומטית חלקה ו"נורמלית". לקסוס מצהירה על נתון צריכה ממוצע של 24.4 קילומטר לליטר. אנחנו השגנו במסלול נהיגה "ישראלי" מחוספס כ-18 קילומטרים לליטר. נתון מצוין.

טיפוס על מדרכה כן, שטח לא

שילוב של מרכז כובד נמוך יחסית למקובל בז'אנר, מפסק גלגלים רחב וחישוקי 18 אינץ' עם צמיגים רחבים, מעניק ל-UX תחושה דינמית שמזכירה יותר מכונית האצ'בק ספורטיבית מאשר קרוס-אובר טיפוסי. התנודות האנכיות והצידיות של הגוף בפניות הדוקות מזעריות, אחיזת הכביש גבוהה וההיזון החוזר של ההיגוי סביר בהחלט, במיוחד לאחר ניתוק שלל מערכות הבטיחות, שמתערבות בהיגוי.

אם מישהו מרגיש קרבי במיוחד, הוא יכול לנסות להזמין את הרכב בגרסת ה-F-SPORT בעלת המתלים המוקשחים (והעיצוב הקרבי) או את האופציה של מתלים נשלטים אלקטרונית והנעה כפולה שלקסוס מציעה בחו"ל. אבל אלה אופציות יקרות ודי מיותרות, שעלולות לפגוע בנוחות הנסיעה המצוינת של גרסת הבסיס על כבישים עירוניים.

עם מרווח גחון של 16 סנטימטרים זה לא רכב להרפתקאות עפר ובוץ, אם כי את מבחן הדילוג על מדרכות עירוניות גבוהות הוא ביצע ללא תלונות או חיכוכי גחון מיותרים.

המחיר של גרסת ה-UX ההיברידית מתחיל בכ-205 אלף שקל לדגם הבנזין הרגיל (173 כ"ס) וב-228 אלף שקל לגרסת ה-250 הייבריד. הגרסה ההיברידית הייתה אמורה להיות זולה יותר, אבל היא החמיצה כחוט השערה את הטבת המס ההיברידית בעקבות עדכון נוסחת "המס הירוק" באפריל. אבל גם כך זהו תמחור אגרסיבי מאוד שחותך משמעותית את המחיר של המתחרות הגרמניות המקבילות ומציב את הרכב במקום גבוה מאוד בסולם התמורה לכסף. מנגד, מי שמתעלם משיקולי מותג עשוי לגלות שהתחרות הגדולה ביותר לרכב מגיעה מכיוון בן הדוד ראב4, שהוא מרווח, חזק וזול יותר, אפילו בגרסה המפוארת ביותר שלו. 

חלק מהמתחרות

מרצדס GLA200

מרצדס GLA החל את טרנד הפרמיום קרוס-אובר "הנמוך", וזכתה להצלחת מכירות לא מבוטלת. דגם הבסיס הנוכחי, על בסיס סדרה A היוצאת, מתחיל ב-254 אלף שקל ומצויד במנוע 1.6 ליטר טורבו עם 156 כ"ס. במחצית השנייה של השנה יופיע הדור החדש על בסיס ה-A החדשה שיהיה גבוה, מרווח ומתוחכם יותר

וולבו XC40

ב-240 אלף שקל מציע דגם הבסיס של הקומפקט-פרמיום לבית וולבו עיצוב בוגר ואלגנטי, תא נוסעים מרווח ומנוע 2 ליטר טורבו, שמייצר 190 כ"ס ו-31 קג"מ ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.4 שניות. מעבר לפינה נמצאת גרסת פלאג-אין "מוטבת מס" עם מנוע 1.5 ליטר ו-262 כ"ס

DS3 "קרוסבאק"

הקרוס-אובר החדש לבית PSA, שיגיע אלינו כנראה עוד השנה מאמץ פרופורציות "רחבות נמוכות" בדומה ל-UX. יש לו ממדים חיצוניים קומפקטיים יחסית, תא נוסעים מפואר ועמוס טכנולוגיות ושלדה מתוחכמת. המבחר יכלול בשלב הראשון גרסת טורבו-בנזין וגרסה חשמלית לגמרי, כאשר גרסת פלאג-אין תופיע כנראה בהמשך

עוד כתבות

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה; סנאפצ'אט מזנקת ב-24.5% במסחר המוקדם

אינטל נופלת ב-7% במסחר המוקדם לאחר שהחמיצה את הציפיות למכירות ברבעון הראשון של 2024 ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון