גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לא יודעת מה היה קורה אם הייתי מצליחה בגיל 22, אולי הייתי דיווה מהגיהינום"

כמי שנרשמה ללימודי משחק בגיל 34, פרצה עשר שנים אחר כך ועדיין מתכננת להשתלט על התיאטרון הרפרטוארי, נראה שאוולין הגואל יכולה ללמד שיעור בעבודה קשה (וגם בסבלנות) ● לייט בלומרס - פרויקט מיוחד

אווליין הגואל/ צילום: ג'ראר אלון
אווליין הגואל/ צילום: ג'ראר אלון

אוולין הגואל מתפארת שהיא בת 58. לא רק שהגיל הוא לא אישיו מבחינתה, או משהו שיש להסתיר מפאת הגילנות הרווחת והכמיהה למעין הנעורים, היא גאה בו ומוצאת שהוא מעניק לה יתרון גדול על פני הקולגות מתוחות הצוואר, שאת חלקן פגשה לראשונה בגיל 34, כשהתחילה ללמוד משחק בסטודיו של יורם לוינשטיין.

המלצרית הקוקטית, הנמרצת והאהובה מ"המסבאה", מוסד חיי לילה תל-אביבי מיתולוגי שנסגר מאז, הייתה אז כבר גרושה עם ילד. כשנכנסה לשיעור הראשון בסטודיו, הרגישה זרה. "הסתכלתי סביבי, כולם ילדים, זאת לא הסביבה הטבעית שלי", היא מספרת, "מה גם שאלה היו לימודים מלאים. בגיל 30 פלוס אנשים לוקחים קורס, לא נכנסים ללימודים אינטנסיביים ופולשניים שמצריכים תעצומות נפש".

"תמיד אהבתי קהל וניצלתי את יכולות המשחק במלצרות, ידעתי איך להיכנס ללקוחות ללב והרווחתי כסף יפה, ככה שעם המימון לא הייתה לי בעיה. הייתה לי תחושה שאני לא קשורה לעולם הזה. זה היה ככה כל השנתיים הראשונות. אמרתי אז, 'בסוף השנה אני עוזבת, מי ייקח אותי לעבודה בכלל?'.

"יכול להיות שאם היה עוד מישהו בגיל שלי, היה לי יותר קל, אבל הייתי לבד. מה שהחזיק אותי זה קודם כל התהליך, כי במהלכו התחלתי לקבל תגובות טובות מהמורים. חוץ מזה ישנה האופטימיות שלי, שבלעדיה לא הייתי שורדת, והחינוך מהבית, שם לימדו אותי שלא עוזבים באמצע. עבדתי בלילה, למדתי ביום, גידלתי ילד, ככה שבמשך שלוש שנים לא ישנתי בכלל, אבל אלה היו שלוש שנים שתרמו לידיעה מי אני ומה אני, וגם אם בסופן לא יקרה כלום, הייתי גאה שאני שם".

● מוטב מאוחר - הפרויקט המלא

בגיל 37, עם דיפלומת שחקנית על הקיר, עזבה את "המסבאה" והייתה בטוחה שהיא עומדת לכבוש את העולם, רק שבמקום לככב על הבמות או בטלוויזיה, מצאה את עצמה עמוק בסוכנות ניצבים, קוראת תסריטים של סדרות וסרטים שמיועדים לאחרים, ועושה להם בוקינג. "זה כאב, נכון, אבל מכיוון שידעתי שאני עושה מה שאני צריכה עכשיו, לקבל משכורת סדירה, זה היה מכל הלב. לא התבכיינתי, עבדתי".

וכשראית תסריט שווה במיוחד, לא ניסית לקדם את עצמך?
"אף פעם. אני לא מאמינה בלבקש. אם אראה את האדם ברחוב, אני יכולה להגיד לו 'בוא תנסה אותי', אבל לא אצלצל למלהקת ואגיד 'למה לא קראת לי?'. יש לי סוכן וזה התפקיד שלו - מההתחלה. עבדתי בסוכנות הניצבים ויצאתי לצילומים, תפקידים יפים דווקא, ב'תיק סגור', 'המשאית', 'המונה דופק', ככה כמעט שש שנים. אחרי כל פרויקט אמרתי לעצמי, 'קיבלתי עבודה כי היה לי מזל'. ההמתנה בין תפקיד לתפקיד ערערה אותי. היום יש לי הרבה יותר אורך רוח".

הגיל נותן פרספקטיבה.
"בוודאי. אני יודעת לקבל את הבאסה, כי הראייה יותר רחבה. מעריכים אותי, יש לי עבודה, זוגיות, ילדים, לא יודעת מה היה קורה אם הייתי מצליחה בגיל 22, אולי הייתי דיווה מהגיהינום".

מצד שני, אין תחושה שהזמן אוזל?
"למזלי אני עדיין לא נראית בגילי, 58 קלאסי. אולי משהו במשקל, באנרגיות, בגנים, פועל לטובתי".

הגואל אומרת את הדברים האלה בכנות כואבת, מפוכחת מאוד, למרות שהם נשמעים כאילו נשלפו מתחילת שנות ה־80', ולא מעידן פוסט MeToo. והמציאות הזאת אכזרית מאוד, כשגם ככה יש מעט מאוד תפקידים לנשים מבוגרות. הסדרה "פיק אפ" הייתה נקודת המפנה. לקראת אמצע שנות ה־40 שלה הפכה הגואל מאנונימית לגמרי לסטארית, בזכות ברוריה, הדיילת הביצ'ית שגילמה. "הייתי מלכת העולם. רענן שקד, שהיה אז מבקר הטלוויזיה שכולם רעדו ממנו, הקדיש לי ביקורת ואמר: 'תנו לה סדרה'. כל העיתונים ראיינו אותי, דיברו עליי, היו מופתעים כי באתי משום מקום".

אל תגידי שהראש לא הסתחרר.
"כלום. קיבלתי את זה בהערכה גדולה, לא קפץ לי הפוני, לא עף הסכך, ולו לשנייה. אמרתי, יופי, עכשיו ירצו לעבוד איתי. זה פיקס אותי לגמרי. זה היה הרגע שבו התחלתי להאמין שיבואו דברים. אני זוכרת שישבתי עם גלית גוטמן, ששיחקה איתי בפיק־אפ, לפני ראיון ראשון גדול ב'ידיעות'. נורא פחדתי. היא חייכה ואמרה, 'בואי אסביר לך, את סינדרלה מבחינת התקשורת, אותך יחבקו, בי נכנסים'. וככה היה".

וכשבאה הצלחה כזאת, אין חרטה שלא התחלת קודם?
"אף פעם לא עלתה אצלי השאלה הזאת. התחלתי ללמוד כשהייתי מוכנה להתחיל ללמוד. אני מאמינה שלכל דבר יש את הזמן שלו. יש בזה גם יתרון. אני לא עובדת 40 שנה ברציפות, ואני לא שחוקה, למרות שאני מופיעה ב'שנות ה־80'' בערוץ 13, 'פמת"א' בכאן 11 ו'בתולות' בהוט. טפו טפו טפו".

בחול המועד פסח תעלה בהצגת היחיד "ז'קוב ז'קוב" במסגרת התיאטרונטו, על פי ספרה של ולרי זנתי הצרפתייה, בעיבוד של תמר לוין. זאת תהיה הפעם הראשונה שתחזיק הצגה שלמה לבד על הכתפיים והיא מתה מפחד, למרות שהיא יזמה את העלאת המחזה ועומדת מאחוריו לגמרי. "אני מקווה שגם אחרי התחרות יהיו להצגה חיים. שלושה חודשים אני עובדת עליה עם תמר והבמאי איתי פלאוט, וזה חלום, אבן דרך שכל שחקן חייב לעבוד. אתה צריך לעמוד לבד לגמרי ולספר סיפור".

את כבר מספיק שנים בעסק הזה, יש לך ניסיון עשיר.
"לא בתיאטרון. הופעתי בסך הכול בארבע הצגות בתיאטרון באר שבע, וכאומן אתה חייב כל הזמן להתפתח. לא רציתי להיות במקום של 'לא ניסיתי כי פחדתי'. אני נכנסת לזה ממקום בטוח, חזק, אבל דווקא הניסיון והשם שלי יכולים להיות לרעתי, בגלל ציפיות מוגזמות".

את מפחדת להיכשל?
"אני חייבת לקחת סיכונים וזה הזמן לעשות את זה. אם הייתי רופאה אולי הייתי זהירה יותר, כי מדוברת בחיי אדם. אני תמיד אומרת שמי שעושה קיצורי דרך מפספס את הנוף, ואצלי לא היו קיצורים כאלה. הייתי רוצה להיות יותר בתיאטרון, אבל התפקידים לגילי תפוסים. יש מיליה סגור שעוד לא הצלחתי לפרוץ".

בתיאטרון יש גם ביטחון כלכלי.
"וחוץ מהשקט והפרנסה, ההופעה ערב־ערב על הבמה משמרת את הכישרון. תחשבי שבבאר שבע היו לי עשר הצגות בחודש, הכנסה בטוחה. אבל כשיש שחקנים שנמצאים במסגרת הסכם קיבוצי, הם יהיו בעדיפות עלי".

הכתר כבר על הראש

בקולנוע הצליחה הגואל לפרוץ את הקירות העבים וגרפה פעמיים את פרס השחקנית הטובה, על "שבעה" ו"אחותי היפה", בטקס פרסי אופיר. "האלקבצים (שלומי ורונית אלקבץ) הביאו אותי ב'שבעה' למקום של הכי טובה שיש, חותמת איכות. על זה אהיה אסירת תודה כל ימיי. זה היה כרטיס הכניסה שלי למיליה של הקולנוע הישראלי, הגבוה ביותר שיש והכי מצומצם, בגלל שאין הרבה כסף בתעשייה הזאת. היום כבר כותבים בשבילי תפקידים, הכתר כבר על הראש".

איך את שומרת שהכתר לא ייפול?
"אני משקיעה בכל פרויקט 300%, באה הכי נקי שאני יכולה ויודעת שזאת עבודה קשה".

ויש לך עוד יתרון על פני אימהות אחרות, שני הילדים שלך כבר גדולים ואת יותר פנויה.
"כשצילמנו את פיק־אפ הבת שלי הייתה בת ארבע, התפקיד היה גדול והייתי לוקחת אותה איתי, מושיבה אותה ליד המוניטור. היום היא בת 19, מסיימת את רימון, זמרת ג'ז מדהימה".

יש מספיק תפקידים לנשים יותר מבוגרות?
"אני רואה היום נוכחות נשית חזקה בתיאטרון ובקולנוע, לא רק דודה של, או סבתא שיש לה שתי שורות. היוצרים מבינים שבגיל יש יסודות שהם חשובים לסיפור".

במובן תפקידים ראשיים או משמעותיים, אין מה לדאוג להגואל, שבשנים אחרונות הפכה לברירת המחדל כמעט בכל סדרה משמעותית או סרט קולנוע, כמו אלון אבוטבול או משה איבגי של לפני ההאשמות בעבירות מין. לא מזמן היא סיימה לצלם את "קיץ 2014" של יוסף סידר, המיועדת לשידור בחו"ל ועוסקת בחטיפת נערים ותג מחיר. "אני הסבתא הלא שפויה, שמביאים כדי להוכיח שלנער יש אי שפיות גנטית. 'ישמח חתני' תצולם כסדרה עוד מעט ובסדרה מוזיקלית על הזמר המזרחי שנצלם בקרוב, אני הסבתא שהייתה דיווה במרוקו ושרה שם באולימפיה, רוצה להופיע בהיכל התרבות ולא מסכימה שנכדתה תתחיל לשיר עד שזה יקרה. עומר טובי, הבמאי, רוצה להביא את העומק שבמוזיקה המזרחית, להראות שהיא לא רק חפלה".

וכדי להפריך לגמרי את הסטיגמה, את גם פרזנטורית של טיפולי יופי. מה עם השקות, את עדיין מתייצבת?
"אני לא הולכת יותר להשקות, כי אין לזה סוף ולא חסר לי שום דבר. פעם אהבתי את המינגלינג וההזמנה, היום אני יוצאת רק לתצוגות אופנה, כי אני מאוד אוהבת אופנה והרבה, אבל במעט כסף".

עד מתי תעבדי?
"כל עוד יש לי אנרגיה, אני צלולה וזוכרת טקסטים - אני פה".

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה בת"א סוגרת שבוע חיובי: ת"א 35 עלה ב-3.5%, מדד הביטוח ב-10%

מדד ת"א 35 בשיא חדש, ה-57 השנה ● השקל מתחזק מול הדולר ● מדד הביטוח זינק ב-10% השבוע ● מניות השבבים הדואליות ירדו ● הפד הוריד את ריבית ארה"ב כצפוי, אך אותת כי לא צפויות הורדות נוספות בקרוב - וול סטריט ננעלה בירוק ●

חתימה על צוואה / אילוסטרציה: Shutterstock

ידועה בציבור תבעה את ילדי בן זוגה לאחר שהוא התאבד. כך זה נגמר

ידועה בציבור תבעה את ילדי בן זוגה לאחר אירוע טרגי, בטענה כי הובטח לה מימון עד לסיום חייה ● השאלה המרכזית שעמדה בפני בית המשפט היא האם הצוואה נועדה להחליף את הסכם החיים המשותפים ● מילה אחת שונה בין ההסכמים הכריעה את הכף

נשיא איראן לשעבר אברהים ראיסי ונשיא ונצואלה ניקולס מדורו במעמד החתימה על הסכם שיתוף הפעולה בין המדינות, 2022 / צילום: ap, Vahid Salemi

ישראל מרוצה: תקיפות ארה"ב בוונצואלה עשויות לפגוע בפעילות איראן וחיזבאללה

התקיפות האמריקאיות נגד קרטלים בוונצואלה מכוונות לנטרול אימפריית הסמים של איראן וחיזבאללה במדינה ● משטר מדורו נשען על סיוע ביטחוני וכלכלי מאיראן והסחר בסמים מממן את חיזבאללה ● עבור ישראל, הגברת לחץ על המדינה היא דרך להפחתת האיומים של ציר הרשע

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Jacquelyn Martin

החלטה מתוחה במיוחד: הפד הוריד את הריבית בפעם השלישית ברצף

הפדרל ריזרב הודיע על הפחתת ריבית של רבע אחוז, מרמה של 4% ל-3.75%, באחת ההחלטות המורכבות ביותר שנאלץ לקבל בשנים האחרונות ● כפי שאנליסטים צפו, הבנק המרכזי אותת כי צפויה הפסקה במתווה הורדות הריבית בעתיד הקרוב, וצופה הורדת ריבית אחת בלבד במהלך 2026

מגרש ריק ברחוב איינשטיין בת''א / צילום: איל יצהר

25 שנה אחרי האיפוס, מס רכוש חוזר לחוק ההסדרים. איך זה יראה?

המס יטיל חובת תשלום על קרקע פנויה, עבור הגדלת הכנסות המדינה ● עם זאת, מומחים מזהירים כי העיוותים מהעבר עלולים לחזור, בעוד חברות נדל"ן צפויות להעדיף לשלם ולא לשמש קרקעות ● גלובס עושה סדר

קובי אלכסנדר / איור: גיל ג'יבלי

הסבלנות השתלמה: קובי אלכסנדר מממש רווח גדול באי.בי.אי

קובי אלכסנדר מכר אתמול 240 אלף ממניות בית ההשקעות אי.בי.אי, בסכום כולל של 66 מיליון שקל ● מניית בית ההשקעות זינקה ב-450% בתוך חמש שנים ● לאחר המימוש ממשיך להחזיק אלכסנדר ב-15.8% ממניות אי.בי.אי

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: לע''מ

בנק ישראל נגד חוק הגיוס: "לוקה בחסר ולא יביא לגיוס החרדים הנדרש"

הבנק המרכזי מזהיר כי הנוסח הנוכחי של חוק הגיוס "לוקה בחסר", וזאת משום שהיעדים שקבעה הצעת החוק הם נמוכים, והתמריצים הכלכליים בעלי אפקטיביות נמוכה ● "העברת החוק במתכונתו הנוכחית עלולה לא להביא לשינוי משמעותי בהיקף הגיוס, ובכך לשמר את הנטל הכלכלי האישי והמשקי הנובע מהשימוש הנרחב באנשי מילואים"

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

איך השקל הפך לאחד המטבעות החזקים השנה מול הדולר, ומי ניצח אותו?

למרות אי־הוודאות הביטחונית שהייתה מנת חלקנו, השקל התחזק מתחילת 2025 בכ־11% ● מתי התרחשה נקודת המפנה שהביא לתיסוף הדרגתי של המטבע הישראלי, מי הם השחקנים בשוק שאחראים למהלך, ואיך נראה העתיד? ● נתון בשבוע

ניר ברקת ובצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

השר ברקת נגד החלטת השר סמוטריץ' להכפיל את הפטור ממע"מ: "לא נערכה בחינה כלכלית. יפגע בצמיחה"

שר הכלכלה טוען במכתב ששלח הערב לשר האוצר שהכפלת תקרת הפטור ממע"מ על יבוא אישי אינה מבוססת נתונים ועלולה לפגוע בעסקים קטנים ובצמיחה של המשק ● בין החלופות שהוא מונה: הפחתת מע"מ על חשמל ומים או קביעת מע"מ דיפרנציאלי על ירקות ופירות

ויקטור בהר / צילום: ענבל מרמרי

"צעירים רואים בשוק המניות הכנסה קבועה. הם לא מבינים שתיקונים היסטוריים יכולים לקחת 20 שנה"

ויקטור בהר, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בראיון לפודקאסט "כוחות השוק" של גלובס, מדבר על "החטא הקדמון" שרבים בשוק ההון מתעלמים ממנו: "הגירעונות גבוהים, אין ארוחות חינם", ועל המורשת החשובה שסיפקו לישראל "נערי האוצר" ● וגם: למה הורדת הריבית לא החזירה את הרוכשים לשוק הנדל"ן

זוהר עיני ויונתן בוגוסלבסקי, מייסדי פורט / צילום: Port

מנוע בינה מלאכותית כחול-לבן: פורט הישראלית כבר שווה 800 מיליון דולר

פורט, חברת הסטארט-אפ הישראלית שמבקשת לעצב מחדש את עבודת המפתחים, מגייסת 100 מיליון דולר לפי שווי של 800 מיליון דולר אחרי הכסף, במהלך שמציב אותה כאחת השחקניות המסקרנות בגל החדש של פלטפורמות הבינה המלאכותית לארגוני פיתוח

קרקע חקלאית / צילום: Shutterstock

הקרקע החקלאית הוחזרה למדינה: הסעיף שהפך את העסקאות לחסרות ערך

פסק דין חושף כיצד מצגים מפתים על "הפשרה קרובה" התגלו כעסקה נטולת ערך - בגלל סעיף אחד שהוסתר מהרוכשים

יו''ר דירקטוריון צים יאיר סרוסי והמנכ''ל אלי גליקמן / צילום: איל יצהר, don-monteaux

5 שנים מההנפקה, צים במרכז סערה - והשבועות הבאים יקבעו מי ינווט את ענקית הספנות

ברקע הצעות לרכישת צים, מתחמם המאבק בין בעלי מניות המבקשים למנות דירקטורים מטעמם, לבין דירקטוריון החברה ● בתווך נמצאים המנכ"ל אלי גליקמן, שהוביל את מסע ההתאוששות של ענקית הספנות וכעת מבקש לרכוש אותה; ועובדי החברה, שחוששים ממשתלט זר ואף פנו לשרת התחבורה כדי לפעול לסיכול המהלך

המאמצים לא הניבו את התוצאות המקוות. מנהיגי אירופה באחת משיחותיהם עם נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

השבוע שבו ארה"ב לא רק נטשה את אירופה, אלא פנתה נגדה

מסמך מדיניות חדש שפרסמה ארה"ב מכריז כי אירופה "בדרך להכחדה תרבותית" בשל הגירה מוסלמית וכי על וושינגטון לעודד מפלגות ימין ● אחרי שנה של חנופה, אירופה הופתעה לגלות השבוע כי טראמפ רק מגביר את ההתקפות עליה. הקרמלין, מצידו, מברך על המסמך האמריקאי

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

האנליסטים לא רואים בועת AI, אבל מסמנים מנצחות ומפסידות בשוק

בכמה בתי השקעות מובילים בוול סטריט כבר לא עוסקים בתהייה האם הראלי בקרב מניות הבינה המלאכותית משקף בועה ● במקום זאת הם מזהירים מהערכת חסר לעתיד התחום, וממפים את החברות שינצחו מההתפתחויות ב־AI ואת אלו שבכוננות ספיגה ● ומה מצב הישראליות?

BYD SEALION 05  פלאג–אין / צילום: יח''צ

בפחות מ-170 אלף שקל: הקרוס אובר הזה עושה כמעט 50 ק"מ לליטר דלק

הסינים ממשיכים לשנות את שוק הרכב, והפעם מגיע אלינו BYD SEALION 05: קרוס-אובר משפחתי מרווח ומאובזר היטב, המצויד בהנעת פלאג-אין בוגרת ומעניק טווח משולב חשמל-בנזין של מעל 1,000 ק"מ ● הרכב אינו חף מפגמים, אבל במחיר פתיחה של פחות מ–170 אלף שקל יש לו פוטנציאל להיות להיט מכירות

מבלים בפסטיבל הבירה ''הופי'' / צילום: עידן עטייה

למה בוטל פסטיבל הבירה שעשה לישראל יופי של הסברה?

פסטיבל הבירה הבינלאומי "הופי" נערך בתל אביב 4 שנים, הביא הנה נציגי מבשלות בירה מחו"ל ואף שבר חרמות בזמן המלחמה ● השנה הוא לא יתקיים בשל רגולציה מחמירה: "הדרישה אבסורדית, עלות הבדיקה הנדרשת עולה על שווי הסחורה"

אזור המשרדים של בני ברק. מה קורה ליתרון התחרותי במציאות? / צילום: Shutterstock

30 קומות שוממות מתוך 40: מגדלי המשרדים החדשים מוכנים, אבל השוכרים לא באים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● למרות הסטנדרט הגבוה והנגישות התחבורתית, שיעורי התפוסה בערים שמחוץ לתל אביב בירידה ● הנסיעות הארוכות, האווירה אינה מושכת צעירים וההיצע הגדול מרחיקים את השוכרים

מנה ב''לונל'' / צילום: דוד מויאל

כך הפך שיפוד טוסיקים לסמל ההצלחה הקולינרית של פלורנטין

שלוש מסעדות שכדאי להכיר ברביעיית פלורנטין ● "לונל" מביאה לשכונה ביסטרו שף צרפתי-תימני עם פרשנויות יצירתיות למנות מהמטבח של סבתא ● "סיח" מציעה שיפודייה מודרנית שמבוססת על ליקוט, התססות ונתחים לא שגרתיים ● "מפגש שאבי" הוא פופ-אפ של טבחית-נוודת שמגישה אוכל מסורתי ואינטימי בסטייל מקומי

"צורה חדשה של אנטישמיות": למה השתנה היחס של סין כלפי יהודים?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: איראן מנסה לגייס סוכנים נגד ישראל במדינות אפריקה, הביקור הסודי של סגן שר החוץ מטייוואן בישראל, האם ישראל ולבנון יכולות להשיג נורמליזציה, ולמה האנטישמיות מרימה ראש בסין ● כותרות העיתונים בעולם