גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לא יודעת מה היה קורה אם הייתי מצליחה בגיל 22, אולי הייתי דיווה מהגיהינום"

כמי שנרשמה ללימודי משחק בגיל 34, פרצה עשר שנים אחר כך ועדיין מתכננת להשתלט על התיאטרון הרפרטוארי, נראה שאוולין הגואל יכולה ללמד שיעור בעבודה קשה (וגם בסבלנות) ● לייט בלומרס - פרויקט מיוחד

אווליין הגואל/ צילום: ג'ראר אלון
אווליין הגואל/ צילום: ג'ראר אלון

אוולין הגואל מתפארת שהיא בת 58. לא רק שהגיל הוא לא אישיו מבחינתה, או משהו שיש להסתיר מפאת הגילנות הרווחת והכמיהה למעין הנעורים, היא גאה בו ומוצאת שהוא מעניק לה יתרון גדול על פני הקולגות מתוחות הצוואר, שאת חלקן פגשה לראשונה בגיל 34, כשהתחילה ללמוד משחק בסטודיו של יורם לוינשטיין.

המלצרית הקוקטית, הנמרצת והאהובה מ"המסבאה", מוסד חיי לילה תל-אביבי מיתולוגי שנסגר מאז, הייתה אז כבר גרושה עם ילד. כשנכנסה לשיעור הראשון בסטודיו, הרגישה זרה. "הסתכלתי סביבי, כולם ילדים, זאת לא הסביבה הטבעית שלי", היא מספרת, "מה גם שאלה היו לימודים מלאים. בגיל 30 פלוס אנשים לוקחים קורס, לא נכנסים ללימודים אינטנסיביים ופולשניים שמצריכים תעצומות נפש".

"תמיד אהבתי קהל וניצלתי את יכולות המשחק במלצרות, ידעתי איך להיכנס ללקוחות ללב והרווחתי כסף יפה, ככה שעם המימון לא הייתה לי בעיה. הייתה לי תחושה שאני לא קשורה לעולם הזה. זה היה ככה כל השנתיים הראשונות. אמרתי אז, 'בסוף השנה אני עוזבת, מי ייקח אותי לעבודה בכלל?'.

"יכול להיות שאם היה עוד מישהו בגיל שלי, היה לי יותר קל, אבל הייתי לבד. מה שהחזיק אותי זה קודם כל התהליך, כי במהלכו התחלתי לקבל תגובות טובות מהמורים. חוץ מזה ישנה האופטימיות שלי, שבלעדיה לא הייתי שורדת, והחינוך מהבית, שם לימדו אותי שלא עוזבים באמצע. עבדתי בלילה, למדתי ביום, גידלתי ילד, ככה שבמשך שלוש שנים לא ישנתי בכלל, אבל אלה היו שלוש שנים שתרמו לידיעה מי אני ומה אני, וגם אם בסופן לא יקרה כלום, הייתי גאה שאני שם".

● מוטב מאוחר - הפרויקט המלא

בגיל 37, עם דיפלומת שחקנית על הקיר, עזבה את "המסבאה" והייתה בטוחה שהיא עומדת לכבוש את העולם, רק שבמקום לככב על הבמות או בטלוויזיה, מצאה את עצמה עמוק בסוכנות ניצבים, קוראת תסריטים של סדרות וסרטים שמיועדים לאחרים, ועושה להם בוקינג. "זה כאב, נכון, אבל מכיוון שידעתי שאני עושה מה שאני צריכה עכשיו, לקבל משכורת סדירה, זה היה מכל הלב. לא התבכיינתי, עבדתי".

וכשראית תסריט שווה במיוחד, לא ניסית לקדם את עצמך?
"אף פעם. אני לא מאמינה בלבקש. אם אראה את האדם ברחוב, אני יכולה להגיד לו 'בוא תנסה אותי', אבל לא אצלצל למלהקת ואגיד 'למה לא קראת לי?'. יש לי סוכן וזה התפקיד שלו - מההתחלה. עבדתי בסוכנות הניצבים ויצאתי לצילומים, תפקידים יפים דווקא, ב'תיק סגור', 'המשאית', 'המונה דופק', ככה כמעט שש שנים. אחרי כל פרויקט אמרתי לעצמי, 'קיבלתי עבודה כי היה לי מזל'. ההמתנה בין תפקיד לתפקיד ערערה אותי. היום יש לי הרבה יותר אורך רוח".

הגיל נותן פרספקטיבה.
"בוודאי. אני יודעת לקבל את הבאסה, כי הראייה יותר רחבה. מעריכים אותי, יש לי עבודה, זוגיות, ילדים, לא יודעת מה היה קורה אם הייתי מצליחה בגיל 22, אולי הייתי דיווה מהגיהינום".

מצד שני, אין תחושה שהזמן אוזל?
"למזלי אני עדיין לא נראית בגילי, 58 קלאסי. אולי משהו במשקל, באנרגיות, בגנים, פועל לטובתי".

הגואל אומרת את הדברים האלה בכנות כואבת, מפוכחת מאוד, למרות שהם נשמעים כאילו נשלפו מתחילת שנות ה־80', ולא מעידן פוסט MeToo. והמציאות הזאת אכזרית מאוד, כשגם ככה יש מעט מאוד תפקידים לנשים מבוגרות. הסדרה "פיק אפ" הייתה נקודת המפנה. לקראת אמצע שנות ה־40 שלה הפכה הגואל מאנונימית לגמרי לסטארית, בזכות ברוריה, הדיילת הביצ'ית שגילמה. "הייתי מלכת העולם. רענן שקד, שהיה אז מבקר הטלוויזיה שכולם רעדו ממנו, הקדיש לי ביקורת ואמר: 'תנו לה סדרה'. כל העיתונים ראיינו אותי, דיברו עליי, היו מופתעים כי באתי משום מקום".

אל תגידי שהראש לא הסתחרר.
"כלום. קיבלתי את זה בהערכה גדולה, לא קפץ לי הפוני, לא עף הסכך, ולו לשנייה. אמרתי, יופי, עכשיו ירצו לעבוד איתי. זה פיקס אותי לגמרי. זה היה הרגע שבו התחלתי להאמין שיבואו דברים. אני זוכרת שישבתי עם גלית גוטמן, ששיחקה איתי בפיק־אפ, לפני ראיון ראשון גדול ב'ידיעות'. נורא פחדתי. היא חייכה ואמרה, 'בואי אסביר לך, את סינדרלה מבחינת התקשורת, אותך יחבקו, בי נכנסים'. וככה היה".

וכשבאה הצלחה כזאת, אין חרטה שלא התחלת קודם?
"אף פעם לא עלתה אצלי השאלה הזאת. התחלתי ללמוד כשהייתי מוכנה להתחיל ללמוד. אני מאמינה שלכל דבר יש את הזמן שלו. יש בזה גם יתרון. אני לא עובדת 40 שנה ברציפות, ואני לא שחוקה, למרות שאני מופיעה ב'שנות ה־80'' בערוץ 13, 'פמת"א' בכאן 11 ו'בתולות' בהוט. טפו טפו טפו".

בחול המועד פסח תעלה בהצגת היחיד "ז'קוב ז'קוב" במסגרת התיאטרונטו, על פי ספרה של ולרי זנתי הצרפתייה, בעיבוד של תמר לוין. זאת תהיה הפעם הראשונה שתחזיק הצגה שלמה לבד על הכתפיים והיא מתה מפחד, למרות שהיא יזמה את העלאת המחזה ועומדת מאחוריו לגמרי. "אני מקווה שגם אחרי התחרות יהיו להצגה חיים. שלושה חודשים אני עובדת עליה עם תמר והבמאי איתי פלאוט, וזה חלום, אבן דרך שכל שחקן חייב לעבוד. אתה צריך לעמוד לבד לגמרי ולספר סיפור".

את כבר מספיק שנים בעסק הזה, יש לך ניסיון עשיר.
"לא בתיאטרון. הופעתי בסך הכול בארבע הצגות בתיאטרון באר שבע, וכאומן אתה חייב כל הזמן להתפתח. לא רציתי להיות במקום של 'לא ניסיתי כי פחדתי'. אני נכנסת לזה ממקום בטוח, חזק, אבל דווקא הניסיון והשם שלי יכולים להיות לרעתי, בגלל ציפיות מוגזמות".

את מפחדת להיכשל?
"אני חייבת לקחת סיכונים וזה הזמן לעשות את זה. אם הייתי רופאה אולי הייתי זהירה יותר, כי מדוברת בחיי אדם. אני תמיד אומרת שמי שעושה קיצורי דרך מפספס את הנוף, ואצלי לא היו קיצורים כאלה. הייתי רוצה להיות יותר בתיאטרון, אבל התפקידים לגילי תפוסים. יש מיליה סגור שעוד לא הצלחתי לפרוץ".

בתיאטרון יש גם ביטחון כלכלי.
"וחוץ מהשקט והפרנסה, ההופעה ערב־ערב על הבמה משמרת את הכישרון. תחשבי שבבאר שבע היו לי עשר הצגות בחודש, הכנסה בטוחה. אבל כשיש שחקנים שנמצאים במסגרת הסכם קיבוצי, הם יהיו בעדיפות עלי".

הכתר כבר על הראש

בקולנוע הצליחה הגואל לפרוץ את הקירות העבים וגרפה פעמיים את פרס השחקנית הטובה, על "שבעה" ו"אחותי היפה", בטקס פרסי אופיר. "האלקבצים (שלומי ורונית אלקבץ) הביאו אותי ב'שבעה' למקום של הכי טובה שיש, חותמת איכות. על זה אהיה אסירת תודה כל ימיי. זה היה כרטיס הכניסה שלי למיליה של הקולנוע הישראלי, הגבוה ביותר שיש והכי מצומצם, בגלל שאין הרבה כסף בתעשייה הזאת. היום כבר כותבים בשבילי תפקידים, הכתר כבר על הראש".

איך את שומרת שהכתר לא ייפול?
"אני משקיעה בכל פרויקט 300%, באה הכי נקי שאני יכולה ויודעת שזאת עבודה קשה".

ויש לך עוד יתרון על פני אימהות אחרות, שני הילדים שלך כבר גדולים ואת יותר פנויה.
"כשצילמנו את פיק־אפ הבת שלי הייתה בת ארבע, התפקיד היה גדול והייתי לוקחת אותה איתי, מושיבה אותה ליד המוניטור. היום היא בת 19, מסיימת את רימון, זמרת ג'ז מדהימה".

יש מספיק תפקידים לנשים יותר מבוגרות?
"אני רואה היום נוכחות נשית חזקה בתיאטרון ובקולנוע, לא רק דודה של, או סבתא שיש לה שתי שורות. היוצרים מבינים שבגיל יש יסודות שהם חשובים לסיפור".

במובן תפקידים ראשיים או משמעותיים, אין מה לדאוג להגואל, שבשנים אחרונות הפכה לברירת המחדל כמעט בכל סדרה משמעותית או סרט קולנוע, כמו אלון אבוטבול או משה איבגי של לפני ההאשמות בעבירות מין. לא מזמן היא סיימה לצלם את "קיץ 2014" של יוסף סידר, המיועדת לשידור בחו"ל ועוסקת בחטיפת נערים ותג מחיר. "אני הסבתא הלא שפויה, שמביאים כדי להוכיח שלנער יש אי שפיות גנטית. 'ישמח חתני' תצולם כסדרה עוד מעט ובסדרה מוזיקלית על הזמר המזרחי שנצלם בקרוב, אני הסבתא שהייתה דיווה במרוקו ושרה שם באולימפיה, רוצה להופיע בהיכל התרבות ולא מסכימה שנכדתה תתחיל לשיר עד שזה יקרה. עומר טובי, הבמאי, רוצה להביא את העומק שבמוזיקה המזרחית, להראות שהיא לא רק חפלה".

וכדי להפריך לגמרי את הסטיגמה, את גם פרזנטורית של טיפולי יופי. מה עם השקות, את עדיין מתייצבת?
"אני לא הולכת יותר להשקות, כי אין לזה סוף ולא חסר לי שום דבר. פעם אהבתי את המינגלינג וההזמנה, היום אני יוצאת רק לתצוגות אופנה, כי אני מאוד אוהבת אופנה והרבה, אבל במעט כסף".

עד מתי תעבדי?
"כל עוד יש לי אנרגיה, אני צלולה וזוכרת טקסטים - אני פה".

עוד כתבות

השרה מאי גולן / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

"ביקשה לצאת לשירותים": השרה מאי גולן הבריחה את אמה מהחקירה

באמצע החקירה, הוציאה השרה מאי גולן את אמה ללא אישור מתחנת המשטרה - במשטרה בודקים אם ניתן לעצור את השרה חרף החסינות ● האם חשודה בקבלת דבר במרמה בשל מעורבותה בעמותת "העיר העברית" של גולן ● השרה עצמה עדיין לא התייצבה בחקירה שנפתחה בעקבות תחקיר "המבקר" בחדשות 12, אחרי שטענה כי מדובר ב"חקירה פוליטית"

אימי עירון ויעל גל / איור: גיל ג'יבלי

"לשים את העובד במרכז": מיתוג מעסיק הוא לא קוסמטיקה אלא כלי קריטי

גלובס ופלייטיקה משיקים את מדד מיתוג המעסיק 2025 ● שתיים מבין חברות הוועדה המייעצת, אימי עירון ויעל גל, שוחחו עם גלובס על המשמעות של מיתוג מעסיק לחברה, ואיך התחום צמח ב־13 השנים האחרונות

פרויקט &EAST של רבוע כחול נדל''ן / צילום: רבוע כחול נדלן

כפי שנחשף בגלובס: Jfrog תשכור משרדים בעסקה של כ־650 מיליון שקל

עפ"י ההסכם עם רבוע כחול נדל"ן, חברת התוכנה תתפוס שטח של 15 אלף מ"ר בפרויקט, ותוכל להתרחב עד ל־20 אלף מ"ר • ההכנסות המוערכות לרבוע כחול נדל"ן בגין כל תקופת השכירות, כולל תקופות האופציה, הן כ־500 מיליון שקל

בחזית המדע. מלחמה או שלום? / צילום: Shutterstock

מלחמה או שלום? חוקר המוח שמנסה להיכנס לראש של מנהיגים ומייעץ לממשלות

ד"ר ניקולס רייט, חוקר מוח שמייעץ לפנטגון ולממשלת בריטניה בסוגיות ביטחון, משתמש בידע שנצבר על המוח האנושי כדי לפתח אסטרטגיות לדיפלומטיה ולמלחמה ● בראיון לגלובס, הוא אומר שאנחנו מחווטים לקונפליקטים, אבל אופטימי לגבי האפשרות לסיים אותם, או לפחות לשפר עמדות

בשנת 2022 פג הקסם של חברות ההייטק. איך זה קרה? / צילום: Shutterstock, Perfect Wave

האבטלה בהייטק מזנקת, ומספר המשרות הפנויות צונח

מחקר חדש של מרכז טאוב שמתפרסם היום מצביע על עלייה באבטלה בענף ההייטק, ירידה במספר המשרות הפנויות והעמקת פערים מגדריים וגאוגרפיים, זאת לצד איום הולך וגובר של אוטומציה ובינה מלאכותית על שוק העבודה

זוהר לוי, מנכ''ל אמפא / צילום: תמר מצפי

מעל מיליארד וחצי שקל: אמפא השלימה גיוס חוב ענק

החברה, שהונפקה לפני כחודשיים ופועלת בתחום הנדל"ן המניב והמימון, גייסה סדרת אג"ח בהיקף כולל של 1.75 מיליארד שקל ● החברה מתכננת להשתמש בכספים לפירעון הלוואות שנטלה, תוך חיסכון ניכר בעלויות המימון

בנייה / צילום: Shutterstock

העדכון ההיסטורי של מדד תשומות הבנייה הפתיע לרעה את הקבלנים

בלמ"ס שינו את הרכב המדד לראשונה זה 14 שנה, ובענף ציפו לקפיצה חדה ● לאחר שנרשמה עלייה של 0.4% בלבד, הקבלנים טוענים: לא משקף את העלויות האמיתיות של שכר העובדים

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה לניירות ערך / צילום: כדיה לוי

בעלת המניות הגדולה בבורסה מחסלת את ההחזקות. והתשואה פנומנלית

מניקיי שרכשה את מניות הבורסה ב-2018 מכרה את יתרת מניותיה, 5.6%, לגופים מוסדיים בארץ ובחו"ל ● לפני כמה חודשים מכרה הקרן 4.8% ממניותיה לבורסה לניירות ערך עצמה תמורת כ-200 מיליון שקל, במהלך שגרר ביקורת ציבורית

פרופ' רוני גמזו / צילום: כדיה לוי

בכירים ברשות שוק ההון: גמזו מתנהל בכוחנות ולא מתאים לתפקיד יו"ר חברת ביטוח

דירקטוריון מגדל אחזקות החליט למנות את פרופ' רוני גמזו לדירקטור במגדל ביטוח, בדרך למינוי אפשרי שלו כיו"ר החברה, בעוד שהדירקטור אבי דותן צפוי לסיים את תפקידו ● המהלך מנוגד לעמדת הממונה על שוק ההון, עמית גל, שהתריע מפני פגיעה בעצמאות מגדל

שי פולונסקי (מימין) ומיקי זיסמן / צילום: יח''צ

יזמי הנדל"ן שיש להם מלאי של 3 מיליארד שקל בת"א

ברקע המציאות המורכבת של ענף הנדל"ן, שני המייסדים של חברת ההתחדשות העירונית בולווארד־ג'נסיס, מיקי זיסמן ושי פולונסקי, ממשיכים להאמין בתל אביב ● לאחרונה חתמו על הסכם עם חברת העיר הלבנה, נהנים לבנות ברובעים 3 ו־4 ולא חוששים משדה דב בתור תחרות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מניות השבבים הובילו את וול סטריט לשיאים; מניית אינטל זינקה ב-23%

ארבעת המדדים המובילים, כולל ראסל 2000 קבעו שיאים ● אנבידיה תרכוש מניות אינטל בשווי 5 מיליארד דולר, היום הכי טוב של המניה מאז 1987 ● רוש רוכשת את 89bio בעסקה של עד 3.5 מיליארד דולר, הנרכשת מזנקת ב-90% ● מספר תביעות האבטלה הראשונות ירד בשבוע שעבר ל-231 אלף, לעומת 264 אלף בשבוע שעבר ● הדולר עלה בשוק המט"ח בעקבות סגירה של פוזיציות שורט על המטבע האמריקאי

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג ומנכ''ל אינטל ליפ–בו טאן / צילום: אינטל

מה עומד מאחורי עסקת אינטל-אנבידיה, והמרוויחה הישראלית המפתיעה

קשה שלא לראות בהצהרת אנבידיה, לפיה תשקיע 5 מיליארד דולר באינטל, מעין מס נוסף מבית היוצר של הנשיא טראמפ ● יותר מאשר תוכנו של שיתוף הפעולה, חשובה הזרמת ההון הגדולה לאינטל, שתאפשר לה להימנע מהמשך פיטורים ומכירה בחסר של נכסים ● גם חברות הפורטפוליו של אינטל ירוויחו מהמהלך, ובראשן מובילאיי הישראלית

בלוקסמבורג מנסים להבין: למה המדינה הפרו-פלסטינית נבחרה להנפיק אג"ח ישראליות?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: בריטניה צפויה להכריז על הכרה במדינה פלסטינית, בגרמניה מתווכחים על התמיכה בישראל, ובלוקסמבורג מבקרים את ההחלטה לסייע להנפיק אג"ח ישראליות ● כותרות העיתונים בעולם 

עומר אדם בקמפיין לאומי / צילום: צילום מסך מיוטיוב

לאומי ודיסקונט ראש בראש: מי הפרסומת הזכורה ביותר, ומי הפרסומת האהובה

בנק לאומי אחראי השבוע לפרסומת הזכורה ביותר, ואילו בנק דיסקונט מתברג במקום השני בזכירות - אך הראשון באהדה. כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● פרטנר משלבת בין הדור הצעיר לשיר בן כ–60 שנה, ומתברגת גבוה

בנייה / צילום: Shutterstock

200 אלף דירות בבנייה: קצב התחלות הבנייה וההיתרים בשיא, אבל סיום הפרויקטים מתעכב

נתוני הלמ"ס מלמדים על קצב התחלות בנייה גבוה במיוחד: ב-12 החודשים האחרונים עד ליוני האחרון החלו להקים 77 אלף דירות ● בירושלים ובת"א נוספו בשנים האחרונות דירות בהיקף של ערים גדולות ● עם זאת, ענף הבנייה בישראל תקוע בין נתונים מרשימים של התחלות - לבין מספר גדל והולך של דירות שמצויות בפיגורים במהלך בנייתן

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

אהרון פרנקל קונה מניות תמר פטרוליום ב-320 מיליון שקל. וזו חברת הביטוח המוכרת

בחודשים האחרונים הקטין פרנקל את החזקותיו בחברת האנרגיה בשורה של מימושים ומכירת חלק מהמניות לחברה האזרבייג׳נית סוקאר ● כעת הוא קונה 9% מהמניות ממנורה מבטחים, ומגדיל את האחיזה במי שמחזיקה במאגר הגז תמר

השבוע בעולם / צילום: Anthony Behar - רויטרס

טראמפ מבקר, סטארמר צונח, 3,500 ק"ג קוקאין מוברחים בצוללת לספרד

הבריטים מתכוננים לכרות עוד ראש ממשלה ● טראמפ הורג עוד מבריחי סמים ● 3,500 ק"ג קוקאין בחופי ספרד ● סינים נתבעים לשלם 80 מיליארד דולר על הרעלת מקורות מים בזמביה ● מודל חדש של AI יחזה 1,231 מחלות ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

קרוקטים ב''מלגו ומלבר'' / צילום: זהר פלגי

13 שנה אחרי שפתחה דלתות, "מלגו ומלבר" מדויקת מתמיד

השף מוטי טיטמן החליט בשנה האחרונה להנגיש את המסעדה שלו, כך שתהלום את המצב הרגשי והכלכלי במדינה. זה רק מחמיא לה

רשות ניירות ערך / צילום: תמר מצפי

באופן חריג: בית המשפט הכלכלי פסק נגד רשות ני"ע והזהיר מפני עודף דיווחים לציבור

ביהמ"ש קבע כי חברת הנדל"ן דקמא והמנכ"ל נתנאל לורנצי לא היו צריכים לדווח על הפרה של הסכם הלוואה שהעניקה החברה בגובה 10 מיליון שקל, שכן ההפרה לא הייתה מהותית ● הרשות אף חויבה בתשלום הוצאות בגובה 20 אלף שקל ● רשות ני"ע: "לומדים את פסק הדין"

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

איך חברה שגייסה פחות מ־5 מיליון דולר נמכרה ביותר ממיליארד דולר?

המדור של גלובס מציג מדי שבוע את כל החדשות המעניינות בענף ההייטק ● והפעם: אובר משקיעה מיליונים בחברת רחפנים ישראלית ● פריצת ענק בסיילספורס מאיימת על פאלו אלטו ● וגם: סקר חדש מגלה כמה האמריקאים מפחדים מבינה מלאכותית • חדשות ההייטק