גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשת הטלגראס: 27 כתבי אישום הוגשו נגד בכירי הארגון

לפי כתב האישום, מנהלי ובכירי ארגון הטלגראס עודדו מכירת סמים לקטינים, עסקו בתיווך למכירת סמים פסיכדליים וקוקאין, לצד הפעילות המרכזית שהייתה בתחום הקנאביס, ושלשלו לכיסם כ-30 מיליון שקל ● עוד נטען כי 200,000 רוכשי סמים עשו שימוש בטלגראס בשווי עסקאות של מאות מיליוני שקלים, וכי הרשת מנתה למעלה מ-3,000 סוחרים, מתוכם 250 קטינים

עסקת טלגראס / אילוסטרציה: Shutterstock
עסקת טלגראס / אילוסטרציה: Shutterstock

27 כתבי אישום הוגשו הבוקר (ה') בפרשה 420, המכונה גם "פרשת הטלגראס". כתבי האישום, שהוגשו על-ידי מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה לבית המשפט המחוזי, מייחסים למעורבים בפרשה, כל אחד לפי חלקו, עבירות לפי חוק המאבק בארגוני פשיעה, תיווך לסחר בסמים מסוכנים, סחר בסמים מסוכנים, הדחת קטין לסמים מסוכנים, החזקת סמים שלא לצריכה עצמית, שיבוש מהלכי משפט, הלבנת הון, העלמת מס ועבירות נוספות.

לפי כתבי האישום, מנהלי ועובדי ארגון הטלגראס אפשרו ביודעין מכירת סמים לקטינים, וחלקם אף עודדו זאת. כך למשל, בכתב האישום נטען כי ראש הארגון, עמוס דב סילבר, עודד מכירת קנאביס לקטינים, וכי יתר הנאשמים, בכירי הארגון, ידעו על כך באופן מלא.

לפי האישום, "סילבר עודד וסייע לקטינים שהתקשו בכך לאתר סוחרי סמים שימכרו להם סמים באמצעות טלגראס, והקפיד לציין, בהזדמנויות רבות, כי הוא תומך במכירת סמים לקטינים, וזאת בקבוצות השיח של המנהלים בארגון, בהודעות שפרסם לציבור בחשבון הפייסבוק הציבורי שלו ובראיונות רבים שמסר בתקופה הרלוונטית לכתב האישום"

עוד לפי כתבי האישום, מרבית הסמים שנמכרו ב"טלגראס" כללו סמים מסוג קנאביס בתצורות שונות, אך לצדם נמכרו גם סמים מסוגים נוספים, כגון LSD ו-MDMA.

לפי כתב האישום, בסוף 2017 ייסדה טלגראס ערוצים לסחר בסמים פסיכדליים ("פסיכדליה גזע - טלגראס"; "פסיכדליה - קהילה סגורה"; "כיוונים פסיכדליה"; "פסיכדליה - ממצים ומגדלים"). לפי האישום, ערוץ הסחר בסמים הפסיכדליים הוגבל למשתמשים מעל גיל 18 שנה, הגם שבמקרים בודדים אישר סילבר גם לקטינים להצטרף לערוץ ולרכוש באמצעותו סמים פסיכדליים.

עוד עולה מכתב האישום כי למרות הצהרת הארגון כי אין לסחור בקוקאין במסגרת הפלטפורמה, ואף כי יש למחוק פרסומים בדבר מכירתו - בפועל אפשרה "טלגראס" לסוחרי הסמים שפעלו במסגרתה למכור לרוכשי הסמים שהשתמשו בפלטפורמה גם קוקאין, במספר הזדמנויות. זאת, נטען בכתב האישום, תוך "עצימת עיניים" מצדם של הנאשמים, כמו גם מצדם של מנהלים ועובדים נוספים ב"טלגראס", לעובדה שבפועל מתבצע סחר בקוקאין באמצעות הפלטפורמה, או שנוצר קשר ראשוני בין סוחר בקוקאין כאמור לבין רוכש פוטנציאלי באמצעות הפלטפורמה, ואילו מכירת הסמים בפועל מתגבשת בהתקשרות בין הסוחר והרוכש מחוץ לפלטפורמה.

לפי כתב האישום, במהלך התקופה הרלוונטית לכתב האישום, בעקבות פעילות הארגון, והנאשמים בתוכו, בוצע באמצעות פלטפורמת "טלגראס" סחר בסמים מסוכנים בכל רחבי הארץ, בסכום כולל שנאמד במאות מיליוני שקלים בשנה.

לטענת הפרקליטות, מנהלי ועובדי הפלטפורמה של "טלגראס" שמואשמים בכתבי האישום אפשרו סחר בסמים בכמויות עצומות, המוערכות במחזור כולל של מאות מיליוני שקלים, במשך תקופה של כשנתיים שבה פעלה הפלטפורמה. מנהלי ועובדי הפלטפורמה תיווכו למעשה בין למעלה מ-3,000 סוחרי סמים, מתוכם לפחות 250 קטינים, מכל רחבי הארץ, לבין כ-200,000 רוכשי סמים, ובהם קטינים שמספרם אינו ידוע. במהלך תקופת פעילותו של ארגון טלגראס, עסקאות הסמים שבוצעו במסגרת הפלטפורמה תפסו חלק ניכר מכלל הסחר בסמים בישראל. לפי כתב האישום, הכנסות הארגון מפעולות התיווך לסחר בסמים היו כ-30 מיליון שקל.

כתבי האישום מציירים את רשת הטלגראס כארגון פשיעה לכל דבר ועניין. כך, מתוארת בכתבי האישום ההיררכיה הארגונית של רשת טלגראס, כאשר ראש הארגון הוא עמוס דב סילבר, הנתון בימים אלה במעצר לצורך הסגרה מאוקראינה לישראל. לצדו, נטען באישום, פעל אחראי הכספים, יוסי משי (המכונה "גל"), המצוי גם הוא מחוץ לישראל. עוד נמנים עם דרג הניהול הבכיר ביותר הנאשמים בראל לוי (שכונה "son of god"), שתיפקד כסמנכ"ל תפעול של הארגון; וכן אופיר מישל ("steve urkel"), שתפקד כסמנכ"ל משאבי אנוש של הארגון.

בנוסף, כתבי האישום מפרטים את תפקידיהם של ראשי הענפים השונים ב"טלגראס" (כגון ענף פיתוח, ענף חו"ל לרכישת סמים בחו"ל, ענף אימותים לזיהוי סוחרי הסמים שביקשו לפעול במסגרת הפלטפורמה, ענף פסיכדליה למכירת סמי הזיה, ענף אבטחה למניעת הונאות, ענף בקרת סחר לניהול ערוצי הפרסום של סוחרי הסמים ועוד).

בהמשך מפרטים כתבי האישום את תפקידיהם של המתכנתים שיצרו את הפלטפורמה הנוחה ותחזקו אותה מבחינה טכנית; והשליחים שעסקו באיסוף כספים וסמים מסוחרי הסמים שפעלו על גבי הפלטפורמה של טלגראס וחילקו אותם למנהלי ועובדי הארגון כשכר בעד פועלם בארגון.

כתבי האישום, שהוגשו על-ידי עורכי הדין שירי רום, יוני חדד, יעלה הראל ואיתי גוהר ממחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, מתארים את תהליך הייזום וההתפתחות של רשת "טלגראס" על גבי פלטפורמת "טלגרם", תוך ניצול מאפייניה של הפלטפורמה, שאפשרו תיווך בין סוחרי סמים לבין רוכשיהם, הכול בניצוחה של הנהלת "טלגראס".

לפי כתבי האישום, ב"טלגראס" הושקעו מאמצים ייחודיים לאמת את זהותם של סוחרי הסמים שביקשו לפעול באמצעות הפלטפורמה, כאשר מטרת האימות הייתה לוודא כי לא מדובר בשוטר סמוי המתחזה לסוחר או בסוחר סמים העתיד להונות את רוכשי הסם. כמו כן, מנהלי הרשת ערכו תוכנות אוטומטיות ("בוטים") שנועדו לייעל את השימוש ב"טלגראס" ויצרו מנגנון לאיסוף שכר-טרחתם מסוחרי הסמים שפעלו בפלטפורמה. חלק מההכנסות של מנהלי הרשת שולמו במזומן, וחלק אחר בסמים שווי כסף. בנוסף, נטען, מנהלי הרשת פעלו להלבין את הכנסותיהם בדרכים שונות, בין היתר באמצעות רכישת ביטקוין.

עם הגשת כתבי האישום, מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה ביקשה לעצור 22 מתוך 27 הנאשמים עד תום ההליכים המשפטיים נגדם, וכן הוגשו בקשות לסעדים זמניים לצורך חילוט הרכוש שנתפס ברשותם בעת מעצרם.

לפי הודעת הפרקליטות, כתבי האישום הם פרי חקירה סמויה ממושכת בהובלת יחידת הסייבר בלהב 433 וימ"ר צפון במשטרת ישראל, כאשר סמוך למעבר לחקירה הגלויה נטלו חלק כוחות רבים נוספים (מאות שוטרים) מלהב 433 ומיחידות נוספות, כמו גם יחידת יהלום ברשות המסים ומחלקת החקירות של הכונס הרשמי במשרד המשפטים, בשיתוף הרשות לאיסור הלבנת הון במשרד המשפטים.

עוד נטען בהודעת הפרקליטות כי בתיק זה נאספו מאות עדויות, נתפסו מאות מחשבים וטלפונים סלולריים, ונאספו ראיות נוספות מסוגים שונים.

לדברי מנהל מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, ד"ר חיים ויסמונסקי, מדובר בחקירה עם תוצאות תקדימיות בכל הנוגע לניסיון לאתר מטבעות וירטואליים המשמשים להבלנת הון. לדבריו, "במקרה זה עלה בידי המשטרה לראשונה לתפוס ביטקוין בסכומים לא מבוטלים, ששימש להלבנת הון במסגרת פעילותו של ארגון הפשיעה". 

עוד כתבות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום