גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברת אלפא אומגא חתמה על שיתוף פעולה עם מדטרוניק לשיווק מוצריה לניווט תוך-מוחי

העסקה צפויה להניב הכנסות של מיליוני דולרים בשנה לאלפא אומגא בשלב הראשון, ובעתיד עשויה להתפתח לסכומים גבוהים יותר ● מדטרוניק היא המשווקת הבולטת בעולם של מערכות גירוי תוך-מוחי באמצעות אלקטרודות ● ירון יצהרי, מנכ"ל מדטרוניק ישראל, רמז כבר עם רכישת מזור כי יש כמה עסקאות נוספות בקנה

ירון יצהרי / צילום: ענבל מרמרי
ירון יצהרי / צילום: ענבל מרמרי

חברת אלפא אומגא מנצרת חתמה על הסכם שיתוף-פעולה עם תאגיד המכשור הרפואי הבינלאומי מדטרוניק, אשר ישווק את מוצרי אלפא אומגא לניווט תוך-מוחי - כך נודע ל"גלובס".

העסקה צפויה להניב מיליוני דולרים של הכנסות בשנה לאלפא אומגא בשלב הראשון, כאשר בעתיד עשויה להתפתח לסכומים גבוהים יותר. אלפא אומגא כבר רושמת כיום הכנסות של מעל 10 מיליון דולר ומעסיקה קרוב ל-100 עובדים, רובם בנצרת.

מדובר בעסקה בעלת סינרגיה ברורה, משום שמדטרוניק היא המשווקת הבולטת בעולם של מערכות גרוי תוך-מוחי באמצעות אלקטרודות, והמערכת של אלפא אומגא נועדה כדי להנחות את האלקטרודות הללו למקום.

מערכת היחסים מזכירה מעט את זו של מדטרוניק  עם חברת מזור, אשר פיתחה מערכות רובוטיות להנחיה של ניתוחים בעמוד השדרה, ואילו מדטרוניק פיתחה את השתלים לעמוד השדרה אותם ניתן היה להנחות למקום בצורה מדוייקת יותר באמצעות המערכות של מדטרוניק. כזכור, מדטרוניק רכשה את מזור ב-1.64 מיליארד דולר, והיום המערכת של מזור עוברת אינטגרציה מלאה עם המוצרים של מדטרוניק.

עד היום המוצרים של אלפא אומגא נמכרו לא כחלק מחבילת הטיפול של החברות הגדולות, אלא כמוצר עצמאי המשווק לבית החולים. בישראל כל המרכזים הרפואיים שמבצעים ניתוחי DBS משתמשים במוצר של החברה. עבר מדטרוניק שיווקה את מערכת האלקטרודות שלה יחד עם מערכת ההנחיה, והייתה בעצם מתחרה של אלפא אומגא בתחום זה, אולם כיום היא כבר לא פועלת בתחום בעצמה.

מדטרוניק היא כיום חברת המכשור הרפואי הגדולה בעולם, אשר הפכה עוד יותר גדולה בשנים האחרונות, בעקבות גל של רכישות אשר הגדולה ביניהן הייתה חברת המכשור הרפואי המתחרה קובידיאן, שנרכשה ב-43 מיליארד דולר. היום מדטרוניק נסחרת לפי שווי של 114 מיליארד דולר. מחברה המתמקדת במכשירים מושתלים, היא התרחבה כמעט לכל תחומי המכשור הרפואי, עם דגש על תחום הניתוחים הזעיר-פולשניים, אותו ירשה מקובידיאן.

לפני כמה חודשים התראיין ל"גלובס" עומאר ישראק, מנכ"ל מדטרוניק העולמית, ואמר כי "התחומים בהם אנחנו מתעניינים הם גם מוצרים מהונדסים, גם בריאות דיגיטלית, שימוש בבינה מלאכותית. האתגר של השנים הקרובות הוא שימוש במידע, ואלה תחומים שבהם ישראל בולטת".

ירון יצהרי, מנכ"ל מדטרוניק ישראל, רמז כבר עם רכישת מזור כי יש כמה עסקאות נוספות בקנה. "מדטורניק משקיעה בחדשנות כדי לקדם את הרפואה לצרכי המטופלים ומערכות הבריאות, ורואה את ישראל ככלי לכך", אמר. מספר הרכישות המשמעותיות של מדטרוניק בישראל כבר מתקרב לעשר (בניהן: אודין, גיוון אימג'ינג, וונטור, סופרדיימנשן, ויז'ן סנס, אורבוטק וכמובן מזור), והיא אחת החברות הפעילות מבחינה זו. יצהרי הדגיש בשיחות קודמות כי מדטרוניק השאירה כמעט את כל הפעילויות הנרכשות בישראל, וחלקן אף צמחו באופן משמעותי.

עושים את זה בעצמם

אלפא אומגא נוסדה ומנוהלת על ידי בני הזוג עימאד ורים יונס. החברה התבססה ללא מימון חיצוני. סיפורה של החברה הוא מעניין משום שהיא חברת מכשור רפואי שהוקמה ללא השקעה חיצונית, ובכל זאת צלחה מחסומים רבים שבהם נתקלו חברות מכשור רפואי ישראליות דומות לה.

החברה הוקמה על ידי בני הזוג יונס כקבלנות משנה בתחום התכנון והייצור של מכשירים רפואיים כבר ב-1993, על בסיס הכשרתו של עימאד יונס בתחום הנדסת החשמל. בהדרגה התמחתה החברה בתכנון וייצור מוצרים לתחום ניתוחי וטיפולי המוח.

בסוף שנות ה-90 חברה אלפא אומגא לשני ממציאים - פרופ' חגי ברגמן מן האוניברסיטה העברית אשר היה מן הראשונים לזהות אזורים במוח אשר גרוי שלהם יכול לתרום לטיפול במחלת הפרקינסון, ופרופ' חלים בן עביד מבית החולים האוניברסיטאי בגרנובל שבצרפת, שהיה מבין החוקרים הראשונים שיישמו את הגישה של ברגמן לטיפול בפועל בחולים על ידי גרוי חשמלי של המוח באמצעות אלקטרודות חיצוניות. ברגמן ובן עביד נחשבים למובילים של תחום הטיפול ב-DBS.

היום הטיפול ב-DBS הוא טיפול מקובל למחלות כמו פרקינסון, אפילפסיה ורעד ממקור שאינו פרקינסוני. הטיפול כולל השתלה של אלקטרודות קבועות בתוך מוחו של המטופל בניתוח מוח מסובך. האלקטרודות עצמן והטיפול כולו משווקים על ידי חברות כמו מדטרוניק, אבוט ובוסטון סיינטיפיק (כאמור, מדטרוניק נחשבת לחזרה במיוחד בשוק). אלפא אומגא נמצאת כאמור בתחום הלא פחות קריטי של הנחיית האלקטרודות למקום הנכון, הן באמצעות תוכנת תכנון והן באמצעות כלים פיזיים אשר מנחים את האלקטרודה למקומה.

בראיון קודם ל"גלובס" אמר עימאד יונס. "מדי פעם יש לנו הצעות השקעה אולם כרגע איננו זקוקים להשקעה בפעילות העיקרית שלנו. אם היינו מקבלים השקעה חיצונית בתחילת הדרך, אולי היינו יכולים להאיץ את הפעילות עוד יותר, אבל אנחנו מרוצים - תמיד היינו בעליה, גם אם מתונה".

רק ב-2018 אחרי שכבר רשמה מכירות משמעותיות, קיבלה מימון חיצוני ראשון של 7 מיליון דולר מקרן ישראל גוואנזו בראשות ד"ר שוקי גלייטמן ואבנר לושי. גם גיוס זה לא היה דרוש לפעילותה השוטפת, המתממנת ממכירותיה, אלא לשם העמקת הפעילות בסין. אלפא אומגא כבר פעילה כמה שנים בסין, לצד פעילותה באירופה, ארה"ב וישראל. ההשקעה והקמת המיזם המשותף נועדו להרחיב את הפעילות.

אלפא אומגא היא חברת המכשור הרפואי בבעלות ערבית המובילה והותיקה בישראל. בני הזוג יונס התגאו בעבר בכך שמנהלים שצמחו בחברה, כבר הקימו ארבע חברות נוספות בניהול ובבעלות ערבית.

עוד כתבות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילי שיוט חדשים ואופנועי שלג למשימות מיוחדות

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית התפוצצה"