גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הגל הפופוליסטי הנוכחי עשוי לשטוף גם את הפרלמנט האירופי

נציג מפלגת "הליגה" האיטלקית, מתיאו סלביני, מעין תואם–טראמפ שמקפיד לצייץ בטוויטר כמו הנשיא האמריקאי ואפילו נעזר בשירותיו של סטיב באנון, מגבש חזית של מפלגות ימין שתוכל לבצע רפורמות מרחיקות לכת באיחוד ולהילחם בהגירה ליבשת ● "ההתקוממות החלה. יפי-הנפש והבנקאים מטרפדים את החלום האירופי - אנחנו רוצים להחזיר את אירופה לשליטת העם"

פרלמנט האיחוד האירופי/  .ס.א.פ קריאייטיב / Shutterstock
פרלמנט האיחוד האירופי/ .ס.א.פ קריאייטיב / Shutterstock

מנפרד וובר, פוליטיקאי גרמני שכמעט אינו מוכר ברחבי העולם, יעלה מחר (ג') על במת אירועים באתונה כדי להשיק את קמפיין הבחירות של "מפלגת העם האירופי" (EPP) לפרלמנט האירופי. אלה זמנים רעים להיות גרמני ביוון. הפרלמנט באתונה אישר בשבוע שעבר לדרוש מברלין 376 מיליארד אירו כפיצוי על הכיבוש הנאצי, והעימות בין המדינות הולך ומחריף. אבל הפוליטיקאי הבווארי, בן 46, לא בא ליוון כדי לייצג את גרמניה, אלא כדי לפתוח את הקמפיין של "מפלגת העל", המייצגת את רוב המפלגות השמרניות ממדינות האיחוד האירופי בפרלמנט.

אם הסקרים יתממשו, גם אחרי הבחירות הקרובות תהיה ה-EPP המפלגה הגדולה ביותר בפרלמנט, וובר יכהן כנשיא הנציבות האירופית מנובמבר הקרוב, במקום ז’אן-קלוד יונקר מלוקסמבורג, שהודיע על פרישה. הבחירה לפתוח את הקמפיין דווקא ביוון, שכמעט פירקה את גוש האירו ואת האיחוד האירופי בעקבות המשבר הכלכלי שלה, שבה השנאה לפוליטיקאים גרמנים חוצה מפלגות, אמורה לסמל בדיוק את ניצחון האירופיות שמובילה ה-EPP על גישת מדינות הלאום. במילים אחרות: את האפשרות ששמרן גרמני ייצג בהוגנות אינטרסים של שמרנים יוונים בבריסל.

אבל רק כדי להיות בטוח, וובר הצטייד מראש בכמה הבטחות שיקרצו לקהל המקומי. בראיונות קודמים הודיע כי יפעל ליצור 5 מיליון מקומות עבודה לצעירים יוונים. "אסור שאנחנו בגרמניה נישאר קרירים ואדישים לכך שיהיה 'דור אבוד' בדרום אירופה", אמר.

הוא גם יודיע כי יפעל לצמצם את פעילותם של כמה ממוסדות האיחוד ויבטל לא פחות מ-1,000 תקנות של האיחוד האירופי כדי לחסוך בכוח אדם בבריסל. ברמה הגלובלית, יודיע וובר כי יפעל לקדם אמנה גלובלית שתעצור את השימוש בפלסטיק, כדי להציל את האוקיינוסים ברחבי העולם. זהו זמן בחירות באירופה: השלטים כבר החלו להיתלות ברחבי הערים ולצידם מופרחות לאוויר גם שלל הבטחות בנוגע לעתיד היבשת - והעולם כולו.

סלביני ונציגי "הפינים"/  צילום: Shutterstock ס.א.פ קריאייטיב

הימין מנסה לפרק האיחוד מבפנים

בבחירות הנוכחיות, מי שבולטות בניסיונן לנצל את השעה ולנסות לעצב את העתיד הזה, הן שורה של מפלגות ימין אירו-סקפטיות, המתנגדות להגירה, שזכו לתמיכה הולכת וגוברת ברמה הלאומית בשנים האחרונות, וכעת מנסות למנף אותה גם לפרלמנט האירופי. מפלגות אלה כבר זוכות לייצוג נאה בפרלמנט היוצא, אך הן מפוצלות בין שלוש סיעות שונות בו. כעת, הן פועלות מאחורי הקלעים - וגם בחזית - בניסיון לגבש "סופר-גרופ" ימני שיבצע רפורמות באיחוד האירופי.

מי שעומד בראש המאמץ הוא מנהיג מפלגת "הליגה" האיטלקית (לשעבר "הליגה הצפונית"), העיתונאי לשעבר מתיאו סלביני. בחודש שעבר כינס סלביני, בן 46, במילאנו, את מנהיגי "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD), יחד עם נציגי מפלגת "הפינים" (שזכתה להצלחה מפתיעה בבחירות בשבוע שעבר) ו"מפלגת העם הדנית", לפסגה שנועדה לקדם את הברית הזאת. השם שנבחר לקבוצה הוא European Alliance of People and Nations.

סלביני, מעין תואם-טראמפ שמקפיד לצייץ בטוויטר כמו הנשיא האמריקאי, ושמסתייע במהלך הנוכחי גם בסטיב באנון, היועץ הפוליטי שהיה הארכיטקט מאחורי בחירתו של טראמפ לנשיאות ארה"ב, לא חסך מילים בנוגע למטרות מפלגת העל החדשה. "היום האיחוד האירופי מהווה לרוב התושבים בו סיוט", אמר, "ההתקוממות החלה. אנחנו הופכים נושאים כמו עבודה, משפחה, ביטחון, הגנה על הסביבה ועתיד הצעירים לחשובים שוב, במקום להפקיר אותם לאלו ששלטו בנו במשך עשורים. הביורוקרטים הם אלה שמטרפדים את החלום האירופי, יפי-הנפש, הבנקאים ואלה ששלטו באירופה במשך זמן רב מדי. אנחנו רוצים להחזיר את אירופה לשליטת העם". מנהיג ה-AfD יירג מויתן, מצידו, העלה את הנקודה החשובה למפלגה: "אנחנו רוצים להוריד את ההגירה הלא-חוקית לאיחוד האירופי לאפס", אמר. שאר הנציגים הצטרפו ללחיצת ידיים קבוצתית.

עוד מאגר נציגים לברית הימין החדשה יכול לבוא אפילו מתוך ה-EPP עצמו. "פידס", המפלגת שבראשה עומד ראש הממשלה ההונגרי ויקטור אורבן, עדיין חברה בגוש המפלגות השמרניות. אף שאורבן ניהל קמפיין נגד האיחוד האירופי, נגד הנציבות האירופית ואפילו נגד יונקר, המייצג את ה-EPP, מפלגתו רק הושעתה באופן זמני מהחברות במפלגה במרץ האחרון, אך לא סולקה ממנה. פרישתה וחבירה לכוחות הימין בפרלמנט יכולה לשנות את התמונה.

כך גם לגבי "החזית הלאומית" (FN) של מארין לה-פן בצרפת, שצפויה לשלוח נציגים רבים לפרלמנט האירופי ושעד כה נמנעה משיתוף פעולה עם יתר מפלגות הימין הקשה, בעיקר בשל חילוקי דעות בנושאים כלכליים. בשבועות האחרונים שידרה לה-פן מסר שלפיו איחוד אפשרי. "ביקשנו ממתיאו סלביני להיות זה שיעשה סיבוב בבירות האירופיות כדי לנסות ולמצוא בעלי ברית חדשים", אמרה בראיון בשבוע שעבר. היא אפילו לא פסלה שיתוף פעולה עם מפלגת הימין הקיצוני "Vox" מספרד, שכוחה התחזק בחודשים האחרונים. "אנחנו מרחיבים את הקהילה שלנו, את המשפחה", אמרה.

למרות ה"ברקזיט", בריטניה תשתתף

סוגיה נוספת המעוררת עניין היא השתתפותה של בריטניה בבחירות. בגלל הכישלון של ראש הממשלה תרזה מיי לאשר את הסכם הפרישה מהאיחוד האירופי, והדחייה שהעניקו לה חברות האיחוד עד סוף אוקטובר, מסתמן כעת כי בריטניה תשגר נציגים לפרלמנט שממנו היא תיאלץ לפרוש כמה חודשים לאחר מכן.

בגלל הרכב הנציגים הבריטים, והעובדה שהמפלגה השמרנית של מיי כלל אינה חברה ב-EPP, הלייבור צפוי לשלוח את מרב הנציגים לפרלמנט, מה שיחזק את המפלגה השנייה בגודלה בו, ה-S&D (המאגדת את המפלגות הסוציאל-דמוקרטיות באיחוד) ולהעניק הזדמנות למועמד המוביל של המפלגה, ההולנדי פרנס טימרמנס, להפוך לנשיא הנציבות במקרה שהיא תפתיע בתוצאות האמת.

בריטניה הייתה זו שגם המחישה בעבר את כוחו של הפרלמנט האירופי להניע שינויים באיחוד. עשרות חברי מפלגת העצמאות הבריטית UKIP, ששוגרו לפרלמנט על ידי הבוחרים הבריטיים בסיבוב הקודם ב-2014, העלו על סדר היום את הפרישה מהאיחוד האירופי, שבסופו של דבר אושרה במשאל עם.

בבריסל לפחות מקווים כי העובדה שעתידו של האיחוד האירופי עומד בפני איומים מבפנים ומבחוץ, ושהצורך ההולך וגובר בעמדה אירופית אחידה מול ארה"ב בהובלת טראמפ, רוסיה בהובלת פוטין וסין בהובלת המפלגה הקומוניסטית, יביאו לעלייה בשיעור ההצבעה הנמוך בבחירות.

בבחירות האחרונות ב-2014 נרשם שיא שלילי של הצבעה: רק 43% מתוך בעלי זכות הבחירות בגוש המדינות המונה כחצי מיליארד בני אדם טרחו להצביע. רוב הפרשנים העריכו כי התמונה לא תשתנה בבחירות הנוכחיות. "במקום להרכיב קהילה יציבה של אזרחים אירופים המאורגנים במפלגות ובוחרים בהן, המערכת הפוליטית האירופית הידרדרה לשדה קרב בלתי חזוי של בריתות משתנות וחולפות", הגדיר זאת מכון המחקר European Council for Foreign Relations בנייר עמדה שפירסם לקראת הבחירות. השאלה מה יהיו תוצאות הקרב בתוך הימין האירופי בין הגורמים הפופוליסטיים בראשות סלביני לבין הגורמים השמרנים בראשות וובר, והאם דווקא הפרלמנט הוא זה שממנו תצמח ההתנגדות לפרויקט האירופי, תעמוד להצבעת אזרחי האיחוד מה-23 ועד 26 במאי.

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

מניה בשפל ושלל צרות: מה צפוי בדוחות הענקית "שנתקעה מאחור"

טסלה, שצפויה להציג את תוצאותיה הכספיות הערב, איבדה כ-40% ממחיר המניה שלה מתחילת השנה ● האנליסטים בוול סטריט חוזים כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק