גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עד שתהיה רכבת תחתית: לפתרון לפקקים יש שני גלגלים

מי שעיין בדוח מבקר המדינה על מצב התחבורה הציבורית, מבין שרכב דו–גלגלי עתיד להיות פתרון כמעט יחיד להגיע בזמן סביר מנקודה לנקודה בשעות העומס בישראל

זירו SR/F: חשמל וביצועי על

חברת ZERO אופנועים, אחת החלוצות בזרם של האופנועים החשמליים "האמיתיים", מודעת לאיום התחרותי המתגבר מכיוון סין, ולפיכך ממשיכה להעלות במרץ את הרף. החידוש האחרון שלה הוא הדגם "העירום" SR/F, שאמור להיות לטענתה האופנוע החשמלי החזק והמהיר ביותר שמיוצר כיום סדרתית. מקור הכוח הוא מנוע חשמלי חדש בהספק של כ-110 כ"ס, שמנוהל על-ידי תוכנה מתקדמת מפיתוח עצמי, המשלבת בתוכה גם את מערכת בקרת היציבות המתקדמת של חברת בוש. זו מאפשרת לרוכב לתפור לעצמו את מאפייני העברת הכוח עם בחירה בין עשרה מצבי בקרת משיכה וארבע תוכניות רכיבה - כביש, ספורט, חיסכון וגשם. הגבלת המהירות האלקטרונית ניצבת על 177 קמ"ש, אם כי לפרקי זמן קצרים אפשר לטפס גם ל-200 קמ"ש.

האופנוע מציב את הרף גבוה גם בכל הנוגע לטווח. בתצורה הסטנדרטית הוא מסוגל לצלוח 175 ק"מ בין טעינות במסלול ממוצע, אבל אפשר גם לרכוש מערך סוללות משודרג, שמגדיל את הטווח בין טעינות לכ-320 ק"מ בסביבה עירונית.

כמקובל בדגמי הייטק, הכלי מגיע עם שלל מערכות קישוריות שמחוברות תמידית לענן ומאפשרות לשתף את נתוני הרכיבה - תאוצה, זוויות הטיה וכדומה - עם רוכבים אחרים. יש כמובן גם פונקציית אבטחה ואיתור מרחוק של האופנוע. המחירים בינתיים מכוונים ללקוחות של "טסלה" ושות’.

דגם הבסיס עולה באירופה כ-21 אלף אירו כאשר דגם הפרמיום, שכולל גם מטען מהיר, ידיות מחוממות ועוד עולה כ-23 אלף אירו. סוללה מוגדלת היא אופציה שמחירה טרם פורסם. האופנועים עצמם מיוצרים בעמק הסיליקון בפס ייצור ידני.

"לייטינינג סטרייק": חשמלי, ספורטיבי ונגיש

מהפכת הרכב החשמלי לא פוסחת על שוק האופנועים. אם עד לאחרונה שוק הדו-גלגליים החשמליים נע בין הקוטב של קטנועים עירוניים פשוטים לבין יצירות אקזוטיות וסופר-יקרות, הרי שכיום הם מתחילים לחדור גם למיינסטרים. דוגמה טובה הוא דגם ה"סטרייק" החדש של היצרנית האמריקאית הצעירה LIGHTNING, שהושק בתחילת אפריל.

חיצונית, מדובר באופנוע בעיצוב סופר-ספורט קלאסי עם שלדה בעלת פרופיל רבוע, מתלה אחורי מעוצב לתלפיות, חישוקי ספורט עם בלמי "ברמבו" מאסיביים וכמובן כל העזרים האווירודינמיים הקרביים המתבקשים. אלה עוצבו, על-פי החברה, לאחר ניסויים ממושכים במנהרת רוח.

אבל האטרקציה מסתתרת בתוך האופנוע עצמו. למרות רוחבה הצר, השלדה מאכלסת מנוע חשמלי מקורר מים עם הנעה ישירה בהספק של כ-90 כ"ס ומומנט מסיבי של כ-24 קג"מ שזמין מיידית. המנוע מוזן מסוללת ליתיום קומפקטית, שמספקת בתצורה הבסיסית 10 קילוואט-שעה ומאפשרת טווח נסיעה בין טעינות של עד כ-120 ק"מ בתוך העיר ועד כ-160 ק"מ על הכביש המהיר. מטען פנימי מאפשר טעינה מלאה בתוך שעתיים-שלוש בעמדות טעינה ציבוריות או טעינה "במשך הלילה" באמצעות חיבור לרשת החשמל הביתית. ניתן גם להזמין את האופנוע עם אופציה לטעינה מהירה של פחות משעה בעמדות טעינה מהירות, אבל זו לא אופציה זולה.

הכלי שוקל בסביבות 160 ק"ג ומוגבל למהירות של 135 קמ"ש - לא משהו שירגש את חובבי הסופר-ספורט - אבל יש לו תאוצה ראשונית שאינה נופלת מזו של אופנועי ספורט עם הספק כפול ויותר. היתרון הגדול הוא המחיר שמתחיל בכ-12 אלף דולר בארצות הברית ומטבע הדברים מקבל בישראל פטור ממס קנייה.

המחיר האגרסיבי - יחסית לז’אנר - נובע מכך שרוב החלקים מיוצרים בסין ורק מורכבים בקליפורניה. מי שהפרוטה בכיסו יוכל להוציא 17 אלף דולר על דגם משודרג עם סוללה גדולה יותר ב-50% שמספקת טווח תיאורטי של עד כ-240 ק"מ ויש גם גרסת "קרבון" עילית עם מנוע בהספק 120 כ"ס וטווח נסיעה של כמעט 400 ק"מ בין טעינות שעולה קצת פחות מ-20 אלף דולר - משהו כמו 85 אלף שקל בישראל אחרי מסים.

האסקוורנה "סווארטפילן": השוודים ממציאים את האופנוע מחדש

משהו עובר על השוודים. אחרי שנים של תרדמת חורף, היצמדות לבטיחות והערצה לעיצובים מינימליסטים וקרים, פוקד גל של יצירתיות את המדינה הצפונית הקרה, והאופנוע החדש של האסקוורנה הוא ללא ספק דוגמה בולטת.

היצרנית החליטה לבעוט במוסכמות בכל האספקטים ואפילו השם הפטריוטי ושובר השיניים שנבחר ליצירה החדשה שלה, SVARTPILEN, הוא בחזקת הצהרה בנוסח "אנחנו שוודים, תתרגלו". את האופנוע אפשר לשייך באופן כללי לקטגוריית "NAKED", אבל עיצובו הולך רחוק מאוד ומחצין ערב-רב של אלמנטים תעשייתיים ושוברי מוסכמות כמו זנב קצרצר וזקוף, עמם מפלט מטיטניום וסיבי פחמן שניתן לחיבור מהיר לצורך שינוי צליל המפלט, מכל דלק בעל צורת חללית, חישוקים קדמיים גדולים יותר באינץ’ מהחישוקים האחוריים, פנס חזית מבוסס LED בעל מראה אוונגרדי ועוד. אם מישהו לא מסתפק בכל זה, הוא יכול לרכוש שלל עזרי עיצוב להתאמה אישית והרכבה בשיטת "חבר וסע".

גם המנוע רחוק מאוד מהשגרה. זהו מנוע מקורר מים בנפח 692 עם צילינדר יחיד - "סינגל" בלשון האופנוענים - שמסתפק ב-75 כ"ס. כראוי לשוודים, נושא הבטיחות לא הוזנח והאופנוע מגיע עם בלמי ברמבו משולבים ב-ABS של בוש, מצערת אלחוטית שמשולבת עם בקרת משיכה ועוד. אומנם יחס המשקל/הספק של הכלי לא מבטיח ביצועים מלהיבים, אבל זה כנראה לא משנה למי שזקוק לכלי בעיצוב אורבני-תעשייתי מסובב ראשים שמחצין הנדסה סקנדינבית. וכנראה, גם לא תג מחיר של כ-12 אלף דולר לפני מסים.

ווספה GTS 300HPE: קלאסיקה עם ביצועים

ווספה היא עבור רבים זיכרונות נוסטלגיים ורומנטיים של עידן מוטורי שחלף ונעלם, אבל בפועל, מדובר באחד המותגים המוכרים והמזוהים ביותר בעולם גם בימינו ופיאג’יו, החברה האם, לא מתכוונת לוותר עליו. נהפוך הוא. לקראת 2019 והמעבר לתקינת "יורו 5" קיבלה הווספה GTS החדשה ריענון מקיף והפכה לסדרה שלמה של תת-דגמים. הסדרה כולה זכתה במתיחת פנים קלה, במגבלות העיצוב הנוסטלגי כמובן, אבל החידושים העיקריים הם במנוע ובאלקטרוניקה. מערכת ניהול חדשה מבית מגנטי מרלי סייעה למנוע החזק בחבורה, סינגל בנפח 300 סמ"ק, לייצר הספק של 23.5 כ"ס ב-8,250 סל"ד. זו קפיצה של 12% וההספק הגבוה ביותר אי פעם לווספה מייצור סדרתי.

לא פחות חשוב, המומנט קיבל תגבור של 18% וכל זה במקביל לירידה בצריכת הדלק, שעומדת כיום על כ-31 ק"מ לליטר. מי שאינו שוחר ביצועים, יוכל להזמין את מנוע ה-125 סמ"ק המסורתי והחלש יותר, שגם הוא עבר שיפורים ומדורג כעת בצריכת דלק ממוצעת של כ-40 ק"מ לליטר.

גם האלקטרוניקה מציבה את הווספה עמוק במאה ה-21. מלבד פנס קדמי בטכנולוגיית LED ולוח מחוונים מבוסס מסך LCD, מצוידת הגרסה "הטכנולוגית" של ה-GTS גם בחיבור בלוטות’ מובנה עם יכולת לשקף אפליקציות של אנדרואיד ואפל וקישוריות רצופה לאפליקציית VIA של ווספה שמעבירה לרוכבים מידע קולי וחזותי של ניווט מקומות מעניין, מצב הקטנוע וכדומה. כבעבר, מציע החברה גם מערך מרשים צבעים ותוספות אפטר-מרקט, החל מחישוקי ספורט צבועים וכלה בשלל מנשאים ופריטי עיצוב.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הירידות בוול סטריט מתמתנות; מטא צוללת ב-10%, אנבידיה עולה ב-4%

נאסד"ק יורד בכ-1%% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב