גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עד שתהיה רכבת תחתית: לפתרון לפקקים יש שני גלגלים

מי שעיין בדוח מבקר המדינה על מצב התחבורה הציבורית, מבין שרכב דו–גלגלי עתיד להיות פתרון כמעט יחיד להגיע בזמן סביר מנקודה לנקודה בשעות העומס בישראל

זירו SR/F / צילום: יחצ
זירו SR/F / צילום: יחצ

זירו SR/F: חשמל וביצועי על

חברת ZERO אופנועים, אחת החלוצות בזרם של האופנועים החשמליים “האמיתיים", מודעת לאיום התחרותי המתגבר מכיוון סין, ולפיכך ממשיכה להעלות במרץ את הרף. החידוש האחרון שלה הוא הדגם “העירום" SR/F, שאמור להיות לטענתה האופנוע החשמלי החזק והמהיר ביותר שמיוצר כיום סדרתית. מקור הכוח הוא מנוע חשמלי חדש בהספק של כ-110 כ"ס, שמנוהל על-ידי תוכנה מתקדמת מפיתוח עצמי, המשלבת בתוכה גם את מערכת בקרת היציבות המתקדמת של חברת בוש. זו מאפשרת לרוכב לתפור לעצמו את מאפייני העברת הכוח עם בחירה בין עשרה מצבי בקרת משיכה וארבע תוכניות רכיבה - כביש, ספורט, חיסכון וגשם. הגבלת המהירות האלקטרונית ניצבת על 177 קמ"ש, אם כי לפרקי זמן קצרים אפשר לטפס גם ל-200 קמ"ש.

האופנוע מציב את הרף גבוה גם בכל הנוגע לטווח. בתצורה הסטנדרטית הוא מסוגל לצלוח 175 ק"מ בין טעינות במסלול ממוצע, אבל אפשר גם לרכוש מערך סוללות משודרג, שמגדיל את הטווח בין טעינות לכ-320 ק"מ בסביבה עירונית.

כמקובל בדגמי הייטק, הכלי מגיע עם שלל מערכות קישוריות שמחוברות תמידית לענן ומאפשרות לשתף את נתוני הרכיבה - תאוצה, זוויות הטיה וכדומה - עם רוכבים אחרים. יש כמובן גם פונקציית אבטחה ואיתור מרחוק של האופנוע. המחירים בינתיים מכוונים ללקוחות של “טסלה" ושות’.

דגם הבסיס עולה באירופה כ-21 אלף אירו כאשר דגם הפרמיום, שכולל גם מטען מהיר, ידיות מחוממות ועוד עולה כ-23 אלף אירו. סוללה מוגדלת היא אופציה שמחירה טרם פורסם. האופנועים עצמם מיוצרים בעמק הסיליקון בפס ייצור ידני.

זירו SR/F  / צילום: יחצ

"לייטינינג סטרייק": חשמלי, ספורטיבי ונגיש

מהפכת הרכב החשמלי לא פוסחת על שוק האופנועים. אם עד לאחרונה שוק הדו-גלגליים החשמליים נע בין הקוטב של קטנועים עירוניים פשוטים לבין יצירות אקזוטיות וסופר-יקרות, הרי שכיום הם מתחילים לחדור גם למיינסטרים. דוגמה טובה הוא דגם ה"סטרייק" החדש של היצרנית האמריקאית הצעירה LIGHTNING, שהושק בתחילת אפריל.

חיצונית, מדובר באופנוע בעיצוב סופר-ספורט קלאסי עם שלדה בעלת פרופיל רבוע, מתלה אחורי מעוצב לתלפיות, חישוקי ספורט עם בלמי “ברמבו" מאסיביים וכמובן כל העזרים האווירודינמיים הקרביים המתבקשים. אלה עוצבו, על-פי החברה, לאחר ניסויים ממושכים במנהרת רוח.

אבל האטרקציה מסתתרת בתוך האופנוע עצמו. למרות רוחבה הצר, השלדה מאכלסת מנוע חשמלי מקורר מים עם הנעה ישירה בהספק של כ-90 כ"ס ומומנט מסיבי של כ-24 קג"מ שזמין מיידית. המנוע מוזן מסוללת ליתיום קומפקטית, שמספקת בתצורה הבסיסית 10 קילוואט-שעה ומאפשרת טווח נסיעה בין טעינות של עד כ-120 ק"מ בתוך העיר ועד כ-160 ק"מ על הכביש המהיר. מטען פנימי מאפשר טעינה מלאה בתוך שעתיים-שלוש בעמדות טעינה ציבוריות או טעינה “במשך הלילה" באמצעות חיבור לרשת החשמל הביתית. ניתן גם להזמין את האופנוע עם אופציה לטעינה מהירה של פחות משעה בעמדות טעינה מהירות, אבל זו לא אופציה זולה.

הכלי שוקל בסביבות 160 ק"ג ומוגבל למהירות של 135 קמ"ש - לא משהו שירגש את חובבי הסופר-ספורט - אבל יש לו תאוצה ראשונית שאינה נופלת מזו של אופנועי ספורט עם הספק כפול ויותר. היתרון הגדול הוא המחיר שמתחיל בכ-12 אלף דולר בארצות הברית ומטבע הדברים מקבל בישראל פטור ממס קנייה.

המחיר האגרסיבי - יחסית לז’אנר - נובע מכך שרוב החלקים מיוצרים בסין ורק מורכבים בקליפורניה. מי שהפרוטה בכיסו יוכל להוציא 17 אלף דולר על דגם משודרג עם סוללה גדולה יותר ב-50% שמספקת טווח תיאורטי של עד כ-240 ק"מ ויש גם גרסת “קרבון" עילית עם מנוע בהספק 120 כ"ס וטווח נסיעה של כמעט 400 ק"מ בין טעינות שעולה קצת פחות מ-20 אלף דולר - משהו כמו 85 אלף שקל בישראל אחרי מסים.

לייטינינג סטרייק/ צילום: יחצ

האסקוורנה “סווארטפילן": השוודים ממציאים את האופנוע מחדש

משהו עובר על השוודים. אחרי שנים של תרדמת חורף, היצמדות לבטיחות והערצה לעיצובים מינימליסטים וקרים, פוקד גל של יצירתיות את המדינה הצפונית הקרה, והאופנוע החדש של האסקוורנה הוא ללא ספק דוגמה בולטת.

היצרנית החליטה לבעוט במוסכמות בכל האספקטים ואפילו השם הפטריוטי ושובר השיניים שנבחר ליצירה החדשה שלה, SVARTPILEN, הוא בחזקת הצהרה בנוסח “אנחנו שוודים, תתרגלו". את האופנוע אפשר לשייך באופן כללי לקטגוריית “NAKED", אבל עיצובו הולך רחוק מאוד ומחצין ערב-רב של אלמנטים תעשייתיים ושוברי מוסכמות כמו זנב קצרצר וזקוף, עמם מפלט מטיטניום וסיבי פחמן שניתן לחיבור מהיר לצורך שינוי צליל המפלט, מכל דלק בעל צורת חללית, חישוקים קדמיים גדולים יותר באינץ’ מהחישוקים האחוריים, פנס חזית מבוסס LED בעל מראה אוונגרדי ועוד. אם מישהו לא מסתפק בכל זה, הוא יכול לרכוש שלל עזרי עיצוב להתאמה אישית והרכבה בשיטת “חבר וסע".

גם המנוע רחוק מאוד מהשגרה. זהו מנוע מקורר מים בנפח 692 עם צילינדר יחיד - “סינגל" בלשון האופנוענים - שמסתפק ב-75 כ"ס. כראוי לשוודים, נושא הבטיחות לא הוזנח והאופנוע מגיע עם בלמי ברמבו משולבים ב-ABS של בוש, מצערת אלחוטית שמשולבת עם בקרת משיכה ועוד. אומנם יחס המשקל/הספק של הכלי לא מבטיח ביצועים מלהיבים, אבל זה כנראה לא משנה למי שזקוק לכלי בעיצוב אורבני-תעשייתי מסובב ראשים שמחצין הנדסה סקנדינבית. וכנראה, גם לא תג מחיר של כ-12 אלף דולר לפני מסים.

האסקוורנה “סווארטפילן / צילום: יחצ

ווספה GTS 300HPE: קלאסיקה עם ביצועים

ווספה היא עבור רבים זיכרונות נוסטלגיים ורומנטיים של עידן מוטורי שחלף ונעלם, אבל בפועל, מדובר באחד המותגים המוכרים והמזוהים ביותר בעולם גם בימינו ופיאג’יו, החברה האם, לא מתכוונת לוותר עליו. נהפוך הוא. לקראת 2019 והמעבר לתקינת “יורו 5" קיבלה הווספה GTS החדשה ריענון מקיף והפכה לסדרה שלמה של תת-דגמים. הסדרה כולה זכתה במתיחת פנים קלה, במגבלות העיצוב הנוסטלגי כמובן, אבל החידושים העיקריים הם במנוע ובאלקטרוניקה. מערכת ניהול חדשה מבית מגנטי מרלי סייעה למנוע החזק בחבורה, סינגל בנפח 300 סמ"ק, לייצר הספק של 23.5 כ"ס ב-8,250 סל"ד. זו קפיצה של 12% וההספק הגבוה ביותר אי פעם לווספה מייצור סדרתי.

לא פחות חשוב, המומנט קיבל תגבור של 18% וכל זה במקביל לירידה בצריכת הדלק, שעומדת כיום על כ-31 ק"מ לליטר. מי שאינו שוחר ביצועים, יוכל להזמין את מנוע ה-125 סמ"ק המסורתי והחלש יותר, שגם הוא עבר שיפורים ומדורג כעת בצריכת דלק ממוצעת של כ-40 ק"מ לליטר.

גם האלקטרוניקה מציבה את הווספה עמוק במאה ה-21. מלבד פנס קדמי בטכנולוגיית LED ולוח מחוונים מבוסס מסך LCD, מצוידת הגרסה “הטכנולוגית" של ה-GTS גם בחיבור בלוטות’ מובנה עם יכולת לשקף אפליקציות של אנדרואיד ואפל וקישוריות רצופה לאפליקציית VIA של ווספה שמעבירה לרוכבים מידע קולי וחזותי של ניווט מקומות מעניין, מצב הקטנוע וכדומה. כבעבר, מציע החברה גם מערך מרשים צבעים ותוספות אפטר-מרקט, החל מחישוקי ספורט צבועים וכלה בשלל מנשאים ופריטי עיצוב.

ווספה GTS 300HPE / צילום: יחצ

עוד כתבות

טראמפ וארדואן במטה נאט"ו בבלגיה ביולי / צילום: רויטרס

מכתבו של טראמפ לארדואן: "בוא נסגור עסקה, אל תהיה טיפש"

במכתב מתאריך 9 באוקטובר כותב טראמפ בשפה פשטנית לארדואן: "בוא נעבוד על עסקה טובה. אתה לא רוצה להיות האיש האחראי לטבח אלפי אנשים ואני לא רוצה להיות אחראי להרס הכלכלה של טורקיה

שליחים של וולט ותן ביס/ צילום: שלומי יוסף

בלי סכו"ם בבקשה: כך תהפכו את משלוח האוכל שלכם לקצת פחות מזהם

לפריחה בתחום משלוחי האוכל יש מחיר כבד - באיחוד האירופי נזרקים מיליארד קופסאות חד-פעמיות מזהמות לפח מדי שנה, ובישראל אלפי שליחים מדי יום מעבירים ארוחות ארוזות במוצרים לא מתכלים לבתי עסק ● רוב החברות אפילו לא מציעות ללקוחות להימנע מלקחת מוצרים מזהמים

טראמפ וארדואן / צילום: רויטרס - Kevin Lamarque

השווקים לא התרגשו מהאיום של טראמפ "להרוס את כלכלת טורקיה", ומה חושב על זה ארדואן?

נשיא ארה"ב שלף את הנשק החביב עליו בעקבות המתקפה הצבאית של טורקיה בצפון סוריה ● מה כוללות הסנקציות, איך הגיב עליהן הקונגרס, ולמה הלירה הטורקית ובורסת איסטנבול דווקא עלו ● וגם מה כתב ארדואן ל"וול סטריט ג'ורנל" על המתקפה בסוריה

ריד הייסטינגס, מנכ"ל נטפליקס, וטד סרנדוס, מנכ"ל התוכן / צילום: Kim Hong-Ji, רויטרס

רבעון אחרון לפני כניסת המתחרות החדשות: נטפליקס מכה את התחזיות והמניה עולה ב-7% במסחר המאוחר

6.8 מיליון מנויים חדשים בתשלום הצטרפו לנטפליקס ברבעון הזה, נטפליקס עצמה חזתה שיצטרפו אליה 7 מיליון משתמשים ופספסה במעט את ציפיותיה ● הרווח למניה ברבעון זה של 1.47 דולר - מעל ציפיות האנליסטים לרווח למניה של 1.04 דולר

סניף WeWork בניו יורק / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

סופטבנק במגעים עם ג'יי.פי מורגן לחבילת חילוץ ל-WeWork

לפי דיווח של CNBC, אחת האופציות היא שסופטבנק יזרים הון לחברה בתמורה למניות, וג'יי.פי מורגן יספק לה חוב ● ג'יי.פי מורגן מנהל מגעים עם 100 משקיעים לגבי אפשרות להשתתף בחבילת החילוץ

רכבי יבוא בנמל אשדוד/ צילום: תמר מצפי

פסק הדין שמסעיר את עולם הרכב: היבואנים הרשמיים ייאלצו להעניק אחריות גם ליבוא מקביל

ביהמ"ש קיבל את עמדת משרד התחבורה והיבואנים המקבילים, לפיה היבואנים הישירים מחויבים בלעדית למימוש האחריות בעת תקלה ברכב ● המשמעות: עלות תיקון הרכב תושת על היבואנים הישירים גם אם הרכב לא נרכש דרכם

הנשיא ריבלין ונתניהו / צילום: רונן זבולון, רויטרס

הליכוד: כל ראשי גוש 55 הצהירו שיתנגדו לממשלת מיעוט

לדברי הליכוד, ההתחייבות הזו תמנע את האפשרות שבני גנץ יקים ממשלת מיעוט, כיוון שממשלה שכזו לא תוכל להתרחב

אדם נוימן / צילום: שאטרסטוק

קדחת הנדל"ן של אדם נוימן: כל הבתים שמייסד WeWork רכש בזמן שהחברה הלכה והסתבכה

בני הזוג נוימן יצאו למסע רכישות שכלל לא פחות משני נכסי מגורים במנהטן, חווה בווסצ'סטר, שני בתים בהמפטונס ואחוזה בקליפורניה ● בסך-הכול הוציאו הנוימנים קרוב ל-90 מיליון דולר על שישה נכסים ועוד בחנו השקעות נוספות בסמוך להידרדרות במצבה של WeWork

עופר גרוסקופף/  צילום: שלומי יוסף

בעקבות הלכת רביבי: התיישנות שומות המס שבה למקומה הראוי

פסיקת העליון בעניין אורי רביבי משיבה את גבולות ההתיישנות למקומם הראוי, ולמעשה שבה ומאמצת פסיקה של ביהמ"ש המחוזי, שלפיה שומת הפסדים שהתיישנה אינה ניתנת לבחינה מחודשת במועד שבו מבקש הנישום להשתמש בהפסדים

דונלד טאסק, נשיא המועצה האירופית / צילום: Bartosz Banka/Agencja Gazeta, רויטרס

נמשכות השיחות על הסכם "ברקזיט"; טאסק: "נדע בעוד שבע-שמונה שעות"

השיחות על הסכם הברקזיט החדש בין האיחוד האירופי לבריטניה נמשכות בשעה זו, לאחר שהדד-ליין שנקבע להיום אחר-הצהריים חלף

קצא"א / צילום: שלומי יוסף

איציק לוי מונה למנכ"ל קצא"א

לוי, שמכהן כמ"מ המנכ"ל, נבחר בתום הליך פומבי שנערך בפני ועדת איתור שמינה הדירקטוריון במאי האחרון ● זו הפעם הראשונה שמתקיים הליך פומבי לבחירת מנכ"ל קצא"א

דוד אמסלם / צילום: דוברות הכנסת

מתי קיבל נתניהו מנדט ממתפקדי הליכוד בפעם האחרונה

שר התקשורת דוד אמסלם טען כי "ראש הממשלה נבחר ע"י מתפקדי הליכוד לכנסת ה-22 כעומד בראשה". האם זה נכון? ● המשרוקית של גלובס

 

יאיר לפידות ודב ילין/ צילום: איל יצהר

מכונת הכסף של ילין לפידות: בית ההשקעות שמרוויח כ-150 מיליון שקל בשנה בלי מינוף פיננסי

מותג חזק, רווחיות גבוהה ומנגד תמהיל מוצרים צר שעלול לגרום לתנודתיות ותלות במייסדים - זה מה שחושבים במידרוג על בית ההשקעות שמובילים דב ילין ויאיר לפידות ● ההחזקה ב-50% מבית ההשקעות, באמצעות אטראו, היא הבסיס העיקרי לאיתנות ולתזרים של חברת לידר השקעות, שהנפקת האג"ח שלה קיבלה דירוג A1 באופק יציב

אלכס ספיר / צילום: יח"צ

זה שמוכר וזה שקונה: ספיר צפויה לממש את הנכס "מיאמי 18", מנרב תקים שני בניינים במנהטן ב-127 מיליון דולר

לספיר קורפ, הפועלת בנדל"ן להשקעה, ייזום ומלונאות בארה"ב, יש החזקה של כ-21% בנכס, והיא זכאית ל-40% מרווחי העסקה ● מנרב רכשה קרקעות באזור פארק גראמרסי להקמת שני פרויקטי מגורים שיכללו כ-90 יחידות דיור

שואשי קיאננגואו / צילום: רויטרס Jason-Lee

הדרך החדשה של סין לאסוף מידע על אנשים: תרגום של מידע פומבי מ-65 שפות שונות

במערב חוששים כי הממשל הסיני אוסף מידע ונתונים באמצעות טכנולוגיות סלולר, אך מחקרים חדשים מעלים כי הריגול כולל גם שימוש בטכנולוגיות פשוטות יחסית

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

שמור לי ואשמור לך, גירסת טראמפ: כך מנצל נשיא ארה"ב את יחסי החוץ שלו לטובתו האישית

זה כבר הפך לשיטה: בשורה של שיחות טלפון ופגישות שניהל עם מנהיגים בעולם הציג להם טראמפ דרישות שנועדו להועיל לו בהפרכת חשדות נגדו ובקמפיין לנשיאות 2020 ● כך זה עבד עם מנהיגי אוקראינה, אוסטרליה ובריטניה וגם עם ראש ממשלת ישראל, שאף קיבל מתנת בחירות נאה לעצמו

בצלאל סמוטריץ / צילום: אתר הכנסת

המאחזים הלא חוקיים ביהודה ושומרון: סמוטריץ' מגיב לחשיפת "גלובס"

שר התחבורה שלח מכתב חריף למנכ"ל משרד רה"מ, בו הוא מותח ביקורת קשה על המשנה ליועמ"ש, עו"ד ארז קמיניץ, וקורא שלא לציית להוראתו בעניין המאחזים הלא חוקיים ביהודה ושומרון ● "סגנונו מבטא בעיית משילות קשה ואובדן דרך של מי שאמורים להיות משרתי הציבור תחת הנחיית נבחריו. אין להשלים עם היפוך יוצרות כזה"

הדמיית החניון של התחנה המרכזית של צפון ירושלים   / צילום: חברת מוריה, מורדגן

דניה סיבוס נבחרה להקים את התחנה המרכזית של צפון ירושלים

המרכז התחבורתי הצפוני של הבירה יכלול מסוף נוסעים וחניון למאות אוטובוסים שמעליהם גג בתצורת גינה ירוקה ● הפרויקט נאמד ב-212 מיליון שקל ● החניון יביא לפינוי חניון האוטובוסים שפועל בסמוך לבנייני האומה

הנשיא טראמפ./ צילום:רויטרס

בעימות הדמוקרטי מאשימים: "לטראמפ דם כורדי על הידיים"

המפלגה הדמוקרטית יצאה בעבר נגד המעורבות האמריקאית באפגניסטאן, אבל 12 המתמודדים הדמוקרטים בעימות הרביעי היו תמימי-דעים: טראמפ נושא באחריות להרוגים בסוריה ● בכל זאת, המתמודדים הליברליים, ובראשם וורן, אמרו שצריך להוציא את כוחות ארה"ב מסוריה, אך יש לעשות זאת בתבונה, לא כפי שנהג טראמפ

אג"ח ירוקות / צילום: שאטרסטוק

אג"ח ממשלת ישראל - גן עדן למשקיעים זרים

כניסת ישראל למדד האג"ח הממשלתי העולמי WBGI רק מחזקת את הסיבות שיש למשקיעים הישראלים והזרים להחזיק כיום אג"ח ישראלי בתיק ההשקעות