גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עסקים כרגיל? מה מסתתר מאחורי המספרים האחרונים של שוק הרכב המקומי

מאחורי השורה התחתונה האופטימית כביכול של מכירות הרכב ברבעון הראשון של 2019, מסתתרים עיוותים צרכניים ותחרותיים שהולכים ומעמיקים בשל התערבות רגולטורית בשוק ● מה צופנת הקפיצה במכירות במרץ לגבי המשך השנה, איך חגגו המוסדיים על חשבון הלקוחות הפרטיים, ואיך הפכה ישראל למעצמת היברידיות גלובלית

רכבים היברידיים מתוצרת טויוטה בנמל חיפה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
רכבים היברידיים מתוצרת טויוטה בנמל חיפה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתבונן מבחוץ עשוי לקבל את הרושם ששוק הרכב הישראלי סיים את הרבעון הראשון של 2019 בשגשוג וביציבות מופתית. כמעט 100 אלף כלי רכב חדשים נמכרו בשלושה חודשים, ירידה של 2.7% בלבד לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אבל כפי שאמרנו לא פעם, השורה התחתונה יכולה להיות מטעה מאוד. בחינת נתוני המכירות לעומק מגלה עיוותים חריפים כתוצאה מהרגולציה של האוצר, מהתעצמות הריכוזיות בשוק ועוד.

נתחיל בשורה התחתונה. נתוני חודש מרץ היו חזקים, עם כמעט 30 אלף מכירות, אבל זאת משתי סיבות עיקריות, שאף אחת מהן לא קשורה לעוצמת השוק או להתחזקות הכלכלה.

הסיבה "המסורתית" היא ביקושים ערים של רכבי השכרה לקראת עונת הפסח, שנחשבת לאחת מעונות השיא של התיירות הנכנסת. אבל השנה נוספה גם רוח גבית מכיוון "עדכון המס הירוק" שהובילה רשות המסים ונכנס לתוקף בתחילת אפריל. כאן התמונה מתחילה להיות יותר מורכבת.

בדיעבד, "בהלת המכירות" בחודש מרץ שקדמה לעדכון המיסוי הירוק, לא הייתה מחויבת המציאות. בפועל שיעור ההתייקרות הממוצע במחירוני אפריל של הדגמים הרלוונטיים לאותה הטבת המיסוי הירוק נע סביב 3%. זהו שינוי זניח אם מביאים בחשבון שההנחות ה"פרטיות" הטיפוסיות בשוק הרכב הישראלי מתחילות כיום בכ-5% ממחיר המחירון בעת סגירת עסקה באולמות התצוגה לבין 15% ויותר במסלול "אפס קילומטר" - אליו נשוב בהמשך.

אומנם יש יבואנים שטוענים כי ההתייקרות הייתה אמורה להיות גבוהה יותר אלמלא כמה גורמים ממתנים, כמו שער נוח של מטבעות היבוא ונכונות של יצרני הרכב "לספוג" חלק מההתייקרות כדי לשמור על מעמדם התחרותי. אבל עדיין, מבחינת השינוי במחיר לצרכן מדובר ברוב מהומה על לא מאומה.

ישראל שיאנית העולם ברכבים היברידיים

ההבדל בין סוחרים ללקוחות פרטיים

אז למה בכל זאת הגיב השוק בעוצמה כזו בחודש מרץ? התשובה תלויה בסוג הלקוחות. סוחרי הרכב וחברות הליסינג ביצעו רכישות "טקטיות". כלומר, הם רכשו דגמים מבוקשים לפני ההתייקרות במחיר "הישן", הפיצו אותם ללקוחות הליסינג התפעולי במחיר "החדש" והפנו את העודפים לערוץ השיווק המקביל שלהם תוך ניצול פערי המחיר להגדלת האטרקטיביות של ההנחות.

עוד בונוס חשוב למהלך הזה סיפק המחירון המרכזי בשוק, "לוי יצחק", שהקפיץ אוטומטית את מחירי המשומשות של הדגמים מהשנתונים האחרונים במחירון אפריל, וכך הוסיף כמה אחוזים לשווי המאזן של מלאי הרכב שבידי חברות הליסינג.

בניגוד לשחקנים המוסדיים החזקים שמכירים היטב את כל הניואנסים של פערי המחיר והעיוותים, הלקוחות הפרטיים ביצעו רכישות "פסיכולוגיות". במהלך חודש מרץ "הופגזו" אמצעי המדיה והאולמות במסרים שדוחקים בלקוחות מתלבטים למהר ולהזמין רכב חדש לפני "קפיצת המחיר הצפויה באפריל בעקבות המס הירוק".

מכיוון שנוסחת המס הירוק הישראלית היא סוג של חידה שרזיה לא מובנים אפילו למומחי מס בינלאומיים, לקוחות מהשורה הבינו רק את החלק של "עליית המס" ולא ירדו לדקויות. הפאניקה נוצלה אפילו להאצת המכירות של דגמים שמלכתחילה ניצבו בקבוצות הירוקות 12-14, ולפיכך לא היו צפויים להתייקר כלל כתוצאה מעדכון המס. בקיצור, ביצוע מושלם לתיאוריה השיווקית של "מכירות הפחדה".

לקראת "הבור" של המשך השנה

קפיצת המכירות המלאכותית בחודש מרץ, שקדמה לעדכון מס הירוק, היא רק קצת הקרחון של עיוות השוק, שיצרה הרגולציה. בחודש מרץ ביצעו יבואני הרכב שחרורים המוניים של כלי רכב מהמכס למלאים שלהם. המספר המדויק של כלי רכב ששוחררו מהמכס בחודש שעבר לא פורסם, אבל אפשר למצוא לו הערכה בדוח הכנסות המדינה ממסים לחודש מרץ שבו נכתב כי "בחודש זה התקבלו תקבולים חריגים בסדר גודל של שני מיליארד שקל מהקדמת יבוא רכבים, עקב כניסת הנוסחה החדשה של המיסוי הירוק בחודש אפריל 2019".

מס הקנייה הממוצע לרכב חדש בישראל עומד על כ-35 אלף שקל על פי נתוני האוצר, ולפיכך מדובר בשחרור מוקדם של כ-58-60 אלף כלי אלף מעבר לנורמה. זהו מלאי טיפוסי של כחודשיים-שלושה, אבל צריך לזכור שגל השחרורים התמקד בעיקר בדגמי "מיינסטרים", שמושפעים מעדכון המס הירוק. הפעלת "פילטר" מגלה שמדובר במלאי של ארבעה ואולי אפילו של חמישה חודשים.

זהו עיוות משמעותי שממנו ניתן לקבל שתי תחזיות לגבי התנהגות שוק הרכב בהמשך השנה. הראשונה והמתבקשת היא שהיקף היבוא בחודשים הבאים צפוי לרדת בצורה חדה, ואיתו גם הכנסות המדינה ממסים.

כלומר, אם מישהו באוצר מיהר לפתוח שמפניה לנוכח "ההתכווצות המפתיעה" של הגירעון במאזן הלאומי עקב הקפיצה בהכנסות ממסים עקיפים ברבעון הראשון, הוא מוזמן להחזיר את הפקק למקום. עד סוף השנה, ואולי אפילו בתחילת 2020, צפויה ירידה חדשה ועקבית ביבוא ושחרור כלי רכב חדשים, ובמקביל כמובן גם ירידה בהכנסות המדינה ממס קנייה על רכב.

ההנחות יתרחבו ככל שיעבור הזמן

התחזית השנייה היא שמאסת השחרורים עתידה להגדיל משמעותית את הלחץ על היבואנים "לדחוף" את כלי הרכב ששוחררו מהמכס. הסיבה לכך היא שעלותם כבר שולמה למדינה מכיסם במזומן או באמצעות אשראי יקר. אומנם יבואני הרכב הם גופים נזילים מאוד, אבל שני מיליארד שקל זה בהחלט לא כסף קטן, אפילו עבורם.

הלחץ הזה יורגש - ולמעשה כבר מורגש - לאורך כל שרשרת השיווק של כלי הרכב החדשים בארץ. מבחינה תיאורטית, נותרו עוד שלושה רבעונים של מכירות עד תום השנה. אבל בפועל, בשל המתווה "העונתי" של השוק הישראלי בעשור האחרון, שכולל ירידה ניכרת במכירות בעונת חופשות הקיץ והחגים ודעיכה טוטאלית בביקוש ברבעון האחרון, נותרו לענף רק שלושה-ארבעה חודשי מכירות "נורמליים" עד תום 2019.

הלחץ כבר מתבטא במבצעי שיווק אגרסיביים, הן לפרטיים והן בעקיפין למסלול ה"אפס קילומטר" של חברות הליסינג. ניתן להניח שההנחות ילכו ויתרחבו ככל שסוף השנה תתקרב. המגמה הזו תקזז משמעותית את השפעת המיסוי הירוק על המחירונים ותיצור לחץ גם על המחירים בשוק הרכב המשומש, שבלאו הכי נמצא במצוקה מתמשכת. בקיצור, לא מן הנמנע כי מי שאץ-רץ להקדים רכישות בחודש מרץ וטרם מכר את רכבו הישן, יגלה ששכרו יצא בהפסדו.

הפכנו למעצמת היברידיות גלובלית

כאשר מחדדים את הרזולוציה ויורדים לנתוני המכירות הפרטניים של הרבעון הראשון, מתעצמת התחושה שהתערבות הרגולציה קרובה לאיבוד שליטה ולערעור יסודות שוק הרכב. הנה, למשל, נתון שקופץ מיד לעין: כ-40.3% מכלל מסירות הרכב החדש ברבעון הראשון של 2019 התרכזו בשלושה מותגים בלבד (מתוך כ-25): יונדאי, קיה וטויוטה. מדובר בעלייה של כ-4% בנתח המצרפי של המובילות לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

המכנה המשותף לכל המותגים הוא דומיננטיות בשוק כלי הרכב ההיברידיים, במיוחד בדגמי "מיינסטרים". ברבעון הראשון לבדו נמכרו בישראל יותר מ־16,500 כלי רכב היברידיים, לא כולל רכבי יוקרה. זה, לכשעצמו, נתח חסר תקדים של כ-17.8% מכלל המכירות בשוק הרכב הישראלי באותו רבעון. אבל כאשר מפעילים "פילטר" לסינון מסחריות, רכבי מיני ודגמי פרמיום, ונותרים עם הפלחים המרכזיים, כלומר משפחתיות וג'יפונים, מקבלים נתח שמתקרב ל-35%.

רק בשביל פרופורציה: באירופה, כולל מדינות איגוד הסחר החופשי האירופי, עמד נתח השוק של ההיברידיות בכל שנת 2018 על 3.9%, וגם זה אחרי קפיצה שנתית של כ-33%. גם בארצות-הברית שיעור מכירות ההיברידיות, כולל פלאג-אין, לא עבר את ה-5% ואפילו לא בסין, שבה תמיכה ברכב עם הנעה אלטרנטיבית היא מדיניות ממשלתית מוצהרת.

מי באמת מרוויח מהטבת המס?

איך זה קורה? במשפט אחד, הטבות מס נדיבות שמתורגמות לרווחיות מרשימה. אנחנו לא מכירים את המחירים המדויקים שבהם מוכרים היצרנים את כלי הרכב הללו ליבואנים בישראל, אבל יש לנו "טריק" קבוע להערכת המרווחים בשוק - המחיר שבו מוצעים דגמים שונים במסלול ה"אפס קילומטר".

הממצאים שהעלה החיפוש שלנו השבוע מרשימים. יונדאי איוניק "פרמיום", גרסת הציים, מוצעת באתרים בכ-117 אלף שקל, כמעט 19 אלף שקל, או 14%, פחות ממחיר המחירון הרשמי של היבואן אחרי עדכון המס הירוק. קיה נירו הייבריד מוצעת בהנחה טיפוסית של כ-9%, טויוטה CHR מוצעת באתרים בהנחה של 8%-10% מהמחירון, ואפילו קורולה הייבריד החדשה כבר מוצעת בהנחה של כמה אחוזים.
כל המחירים הללו הם לפני מיקוח, אחרי עדכון המס הירוק באפריל ואחרי רווח "התיווך" של חברות הליסינג. ועוד לא התייחסנו כאן לשוק היוקרה, שחלק נכבד ממנו קרס ברבעון הראשון בין היתר בגלל היעדר זמינות של דגמים היברידיים ונטענים.

חסידי "שיטת מצליח" יקראו לנו רואי שחורות. "כבר שנים שאתם מתלוננים על עיוותים, והשוק בינתיים רק מתחזק", הם יגידו. אין ספק, שגם זו שיטה לניהול סיכונים. אבל חוקי הכלכלה המודרניים אומרים שלכל התערבות חיצונית יש מחיר, במוקדם או במאוחר. השאלה הגדולה של שוק הרכב הישראלי היא מי ישלם אותו.

עוד כתבות

רו"ח רולנד עם-שלם / צילום: מנחם שטאובר

רשות המסים מאשרת: נקדם חקיקה למיסוי חברות כמו גוגל ופייסבוק

כך אמר רו"ח רולנד עם-שלם, סמנכ"ל בכיר לעניינים מקצועיים ברשות המסים ● "הכלי למסות תושב חוץ הוא ליצור לו מוסד קבע"

קורנביף/ צילום: איל יצהר

הכי לא "בר 51": המסעדה החדשה של מושיקו גמליאלי מסקרנת וטעימה

המסעדה "בר 51" נפתחה רק לפני כמה שבועות בתל אביב, וכבר מסתמנת כלהיט ● מדובר במקום שמח, אנרגטי וסקסי לאללה, ואם ישמור על רמתו הגבוהה של האוכל, צפויים לו, ולנו, ימים יפים

גל גדות / צילום: Mario Anzuoni, רויטרס

הפרסומת של גל גדות להוט - הזכורה והאהודה ביותר השבוע

גיאוקרטוגרפיה: הפרסומת ללאומי - המושקעת ביותר - כמעט מיליון שקל, אך רק במקום החמישי במדד האהדה

רמי לוי וקופיקס/ צילומים: יחצ ואיל יצהר

הפסדי קופיקס מתרחבים: ירידה של 8% בהכנסות ברבעון

ברווח הגולמי של החברה נרשמה עלייה של 20% לרמה של כ-18 מיליון שקל על רקע שיפור בתנאי הסחר מול ספקי החברה ● סגרה 5 סניפי בתי קפה לפני שבוע

בנימין נתניהו בקלפי / צילום: חיים צח-לעמ"

נתניהו מאיים על ליברמן באקדח ללא כדורים | פרשנות

מן ההודעה של ליברמן אתמול בלילה לפיה "ישראל ביתנו תתנגד בתוקף לממשלת הלכה, ממשלת 60" עולה שהוא לא ירים את אצבעותיו באמון בעד כינון הממשלה, והפוך: הוא יצביע נגדה ● פרשנות

שריפות ענק בכפר אוריה, גיזו, ויער הנשיא

רה"מ נתניהו מבקש סיועי אווירי לכיבוי השריפות

רה"מ פנה באמצעות המועצה לבטחון לאומי, משרד החוץ והמשרד לביטחון פנים לפעול מיידית להבאת סיוע אווירי לכיבוי שריפות

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

צרפת: לפחות שמונה פצועים בפיצוץ בליון; מקרון: "זו מתקפה"

הרשויות במדינה דיווחו כי שמונה בני אדם נפצעו כתוצאה מהפיצוץ במרכז העיר ● הנשיא מקרון תיאר את התקרית "מתקפה ללא קורבנות" ● המשטרה המקומית פתחה בחקירת נסיבות האירוע

ניקולא סרקוזי / צילום: Jean-Christophe Verhaegen, רויטרס

כך הצילה החסינות הצרפתית את שיראק וסרקוזי | המשרוקית

זיוף בחירות, מימון מדיקטטורים, מעילות בדיור הציבורי וקבלת תרומות אסורות מטייקונית • אלה רק חלק מההאשמות נגד נשיאי צרפת לשעבר, שיראק וסרקוזי, שהתבררו באיחור בגלל חוק החסינות הצרפתי ● המשרוקית של גלובס

סניף יינות ביתן בישפרו סנטר / צילום: שוקה כהן

יינות ביתן תכניס דיילות שירות לסניפיה

מדובר בשירות בתשלום שיינתן לחברות מזון או טואלטיקה שירצו להציג מוצרים חדשים ולחלק דוגמיות לצרכנים ● המהלך יוצא לדרך השבוע בארבעה סניפים של יינות ביתן עם המותגים יינות תבור, המותג גבינות צוריאל, החטיפים של שטראוס וגלידה מוצ'י של יבואנית המזון וילי פוד

Christine Lagarde, יו"ר קרן המטבע / צילום: יורי גריפס, רויטרס

אנשי קרן המטבע בישראל: "הגירעון ב-2019 צפוי לגדול ל-3.5%"

קרן המטבע צופה המשך מגמת התגברות קצב האינפלציה, אך בכפוף להתפתחויות בסחר העולמי ולהשפעת מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין ● בנוסף מציינים בקרן כי אין הלימה בין קצב הצמיחה המהיר של ישראל לעלייה בפריון העבודה שעדיין מדשדש מאחור

בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן-הארץ

את מי פספסה מחאת עורכי הדין הבכירים נגד חוק החסינות

ממרומי הקומה ה-36 במגדל אלקטרה בתל אביב, שבה התכנסו בכירי עורכי הדין למחות על המתקפה על המערכת המשפטית, המציאות הישראלית נראתה יפה ומפויסת • טיפול המדינה בתיקי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מוכיח כי אין אצלנו באמת שוויון מלא בפני החוק ● פרשנות

אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים / צילום: שלומי יוסף

משבר במו"מ הקואליציוני: מסתמן שליברמן לא ייכנס לממשלה

(עדכון) ● ליברמן מסרב לפשרות בנוגע לחוק הגיוס וכרגע נראה שהוא מחוץ לממשלה ● נתניהו יתקשה להקים קואליציה של 60 ח"כים

גרארד קושנר דונלד טראמפ / רויטרס

מהסמינר הכלכלי למחאת אמזון - כמה אתם שולטים בחדשות?

כמה עלה כל פרק בעונה האחרונה של משחקי הכס, מה קרה לתחזית הצמיחה של ישראל ומי אמר שהוא לא רלוונטי? 10 שאלות מהסיפורים החדשותיים של השבוע שחלף

גארת בייל, ריאל מדריד / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

השתתפות בליגת האלופות מניבה, אבל אפשר גם בלעדיה

דוח חדש של גוף המחקר CIES שופך אור על מצבו הפיננסי של הכדורגל האירופי • ליגת האלופות אומנם הפכה למפעל הצומח ביותר בעשור האחרון, אבל 90% מהכנסות רוב המועדונים הגדולים מגיעים ממקורות אחרים • אז למה בכל זאת הם משלמים מאות מיליונים על שחקנים כדי להשתתף בה?

קרייזלר פסיפיקה / צילום: יחצ

בית על גלגלים: המיניוואן של קרייזלר מותאם בעיקר למציאות האמריקאית

המיניוואן המסוגנן של קרייזלר מתאים במיוחד למשפחות גדולות ופעילות שמחפשות שפע של מרחב ● הוא מציע הרבה אבזור וטכנולוגיה ונוחות נסיעה טובה, אבל ממדיו וצריכת הדלק שלו מותאמים יותר למציאות האמריקאית ופחות לכבישים עירוניים וצרים

שריפות ענק בכפר אוריה, גיזו, ויער הנשיא

נתניהו בחפ"ק השריפות: קיבלנו סיוע ממצרים והצעה לסיוע מהפלסטינים

ראש הממשלה: "המשימות שלנו הם קודם כל הצלת חיים. זה אומר שאנחנו מפנים אנשים מבתיהם, וזה דבר קשה מאוד וקורע לב אבל הדבר נדרש"

כנס חרום עורכי דין/ צילום: שלומי יוסף

מכתב פתוח לאליטה המשפטית: כך נראית הדמוקרטיה ביומיום

בכירי המשפטנים מתגייסים למען הדמוקרטיה אבל עיוורים למציאות המעוותת של האזרחים במערכת המשפט ● כך, למשל, ממצאי הסנגוריה הציבורית על תנאי המאסר והמעצר של האסירים מזעזעים, אך האם בכירי המשפטנים בישראל יתגייסו גם למענם? ● פרשנות

בנימין נתניהו בקלפי / צילום: חיים צח-לעמ"

כשבג"ץ משבש את עבודת הממשלה, פסקת ההתגברות הכרחית

פסקת ההתגברות היא "קץ הדמוקרטיה"? ממש לא ● השיח הציבורי מתמקד בחוקים שנפסלו, אבל בג"ץ משבש לא פעם את עבודת הממשלה, בין היתר גם בהחלטות כלכליות ● פרשנות

סוחרים בבורסת ניו יורק/ צילום: רויטרס, Brendan McDermid

מסחר תנודתי: אל תתנו לאדון שוק לשחק לכם בראש

ב-13 במאי צנח מדד דאו ג'ונס ביותר מ-600 נקודות ● משקיעים שהסתכלו על השוק ביום הזה התחילו לחשוש ממפולת ● אבל מי שעצמו עיניים וחיכו כמה ימים, לא ראו כלום, כי בזמן הזה המדד חזר לקדמותו ● התנודות הגדולות הללו צפויות להימשך, וכדאי שהמשקיעים יתרגלו אליהן

יעקב ליצמן, משה גפני / צילום: אמיר גוטפריד, תמר מצפי

ראשי יהדות התורה: לא ביקשנו שתהיה כאן מדינת הלכה

עדכון ● יו"ר מפלגת ישראל ביתנו בפוסט בפייסבוק: "זה לא במקרה שבפעם הראשונה מאז קום המדינה, מי שניצח בבחירות בצורה משכנעת לא מצליח להקים ממשלה" ● ליצמן וגפני בתגובה: "לצערנו ליברמן אינו דובר אמת בנושא חוק הגיוס"