גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"סין מזדקנת, אבל כוחות כמו עלייה בפריון ואורבניזציה יתמכו בהמשך הצמיחה"

"גם בסין יקר לגדל ילדים" - כך מסבירה לואיזה לו, מנהלת השקעות בכירה בענקית ההשקעות הבריטית שרודרס, את שיעור הילודה הנמוך במדינה, למרות ההיתר להביא יותר מילד אחד ● בראיון ל"גלובס" מתארת לו כיצד מושפעת הכלכלה הסינית מהצעדים שנוקטת המדינה להתמודדות עם נטל החובות הכבד שלה, ומביעה אופטימיות לגבי עתידו של השוק הסיני הענק, ששוויו 10 טריליון דולר

לואיזה לו, מנהלת השקעות בכירה בענקית ההשקעות הבריטית שרודרס / צילום: שרודרס
לואיזה לו, מנהלת השקעות בכירה בענקית ההשקעות הבריטית שרודרס / צילום: שרודרס

סין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, עומדת מול אתגרים לא פשוטים. במקביל לעימות המתמשך מול ארה"ב (לצד יחסים לא פשוטים עם מדינות רבות אחרות במזרח אסיה ובעולם בכלל), עומדת סין בפתחו של תהליך הזדקנות מואץ של אוכלוסייתה, לצד המשך הירידה בקצב הילודה במדינה.

נוסף על כך, סין, בדומה לארה"ב, לאירופה וליפן, מתמודדת עם נטל חובות גדול מאוד, שמשפיע על כל המגזרים במדינה כמעט (בעיקר על סקטור הנדל"ן). מנגד, שיעור החיסכון בסין גבוה מאוד ביחס למדינות בעולם המפותח (כ-40% לעומת 6%-7% בארה"ב) וקצב הצמיחה במדינה, למרות שנחלש בשנים האחרונות, עדיין גבוה מ-6%.

"בשנים האחרונות היה תהליך של הורדת רמת המינוף לאורכו ולרוחבו של המשק הסיני, תהליך שהובל על-ידי הממשל, וזה פגע בפעילות הכלכלית. עדיין, רמות החוב בחלקים רבים של הכלכלה גבוהות מאוד, וצריך להמשיך, בהדרגה, להפחית את החוב", אומרת לואיזה לו, מנהלת השקעות בכירה בענקית ההשקעות הבריטית שרודרס, בראיון ל"גלובס".

לו, שהגיעה לישראל לסבב פגישות עם משקיעים מוסדיים בתחילת חודש אפריל, הצטרפה לשרודרס, המנהלת נכסים בהיקף של כ-600 מיליארד דולר, בשנת 1993. היא אחראית על ניהול של 11 קרנות המתמחות בהשקעה בשוקי אסיה וסין.

"במהלך הרבעון השלישי של 2018 הרגישו הרבה מאוד חברות את ההשפעה השלילית של תהליך הפחתת החובות. החל מאוקטובר 2018 המדיניות החלה להשתנות, באמצעות שורה של צעדים, גם בגלל ההשפעות השליליות של מלחמת הסחר מול ארה"ב, שאותן הממשל הסיני רצה למתן ככל האפשר. הצעדים הצליחו לייצב את הכלכלה. הממשל רוצה למעשה לייצב את הכלכלה ואת קצב הצמיחה, ולא לתמרץ אותן יותר מדי, בין השאר בגלל נטל החובות הגדול. אני חושבת שהם מצליחים בזה בסך הכול, נכון להיום".

שווי שוק המניות הסיני ביחס לתוצר המקומי הגולמי

בלומברג מוסיפה אג"ח סיניות למדד

לו הגיעה לישראל לאחר שבסוף ינואר השנה הודיעה חברת בלומברג, כי מהחודש (אפריל) היא תחל בהליך הדרגתי של הוספת איגרות חוב סיניות למדד הגלובלי שלה. האג"ח הסיניות עתידות להפוך לרכיב הרביעי בגודלו במדד עד נובמבר 2020. גם בחברת המדדים MSCI מדברים על הגדלת הרכיב של המניות הסיניות המקומיות (A Shares) במדדי המניות העולמיים שלה, מרמה של כ-5% לכ-20% עד לסוף השנה.

"כיום השוק הסיני המקומי נמצא בתהליך של היפתחות למשקיעים מכל העולם, וזה כמובן מייצר הזדמנויות. משקיעים יכולים להשקיע דרך מערכת שנחאי קונקט. ההחלטה של MSCI להעלות את המשקל של השווקים בסין מ-5% ל-20% במדד השווקים המתעוררים הגלובלי שלה עד סוף השנה הוא דרמטי, כי הרבה מאוד כספים צפויים לזרום לתוך המניות הסיניות בפרק זמן קצר יחסית.

"אנו צופים כי בשלב הראשון ייכנסו כ-200 מיליארד דולר של כספי משקיעים מחוץ לסין לשני האפיקים (אג"ח ומניות), וכי בשלב מאוחר יותר ייכנסו כ-400 מיליארד דולר נוספים לכל אפיק, בהנחה שהמגמה תימשך. צריך להבין שהיום, בשוק כמו השוק הסיני, אין היגיון בהשקעה העוקבת באופן עיוור אחר משקולות המדדים. משקיע שמעוניין בחשיפה לשוק הסיני צריך לבצע אותה תוך התחשבות במבנה החשיפות הרצוי של תיק ההשקעות שלו, ולא להתאים עצמו באופן פסיבי למדדים", היא אומרת.

מהו השווי של כל שוקי המניות הסיניים?

"בערך 10 טריליון דולר. זה שוק ענק ויש בו כמעט כל סוגי החברות והמניות שאפשר להעלות על הדעת. כ-85% מהמשקיעים בשוק הזה הם משקיעים פרטיים ולא מוסדיים, וזה כמובן תורם בו לתנודתיות גבוהה יותר לעומת שווקים אחרים בעולם. גם הקורלציה לשוקי המניות האחרים בעולם נמוכה מאוד, משהו כמו 25%, כך שהשקעה בסין מורידה את התנודתיות של תיק מניות של משקיע ממוצע".

המכפיל הממוצע בארה"ב הוא כ-18 ובאירופה סביב 13-14. מה מכפיל הרווח בסין?

"השוק הסיני זול יחסית. המכפיל העתידי נע סביב 11-12 בערך, שזה זול, מאוד אפילו. כמו בכל העולם, חברות ההייטק והכלכלה החדשה מושכות את המכפיל למעלה, בעוד שהחברות המסורתיות נסחרות במכפילים נמוכים הרבה יותר".

הכלכלה הסינית צומחת כיום בקצב של כ-6% לשנה, אז המכפיל נראה מאוד מאוד זול.

"נכון. ואם השוק ייפתח להשקעות זרות משמעותיות יותר זה צפוי ככל הנראה להרים את המכפיל הממוצע. עם זאת, צריך לציין ששוק המניות הסיני גדול מאוד".

לו לא מתרגשת במיוחד מהבעיה הגדולה ביותר, ככל הנראה, עבור משקיעים זרים הרוצים להשקיע במניות סיניות: היעדר שקיפות ויכולת לנתח ולהעריך באמת אם נתוני המאקרו, והמיקרו, שיוצאים מהמדינה, הם נכונים ולא מוטים. "אין לממשל הסיני אינטרס לפרסם נתונים שגויים, וגם לחברות עצמן לא כדאי לעשות כך, כי בסופו של דבר זה יפגע בהן".

בניגוד לבנקים מרכזיים אחרים בעולם, הבנק המרכזי בסין חופשי בקבלת ההחלטות שלו כמו בארה"ב, באירופה או בסין?

"אתה חושב שהפד באמת עצמאי? באופן תיאורטי הבנק המרכזי בסין אמור להיות עצמאי כמו בנקים אחרים בעולם, אבל הוא לא ממש עצמאי. למעשה, המדיניות המוניטרית והפיסקאלית משולבות".

בישראל יש בעיה שהרבה חברות בורסאיות מנוהלות למעשה כמו חברות פרטיות למחצה, כי בעל השליטה מחזיק ביותר מ-50% מההון. האם החברות הציבוריות בסין באמת ציבוריות?

"בחלק גדול מהחברות הממשלה מחזיקה אחוז מסוים מהמניות. אבל יש הרבה מאוד חברות שמנוהלות בצורה מאוד טובה והן ציבוריות ממש, כלומר בלי החזקה של הממשלה, ורוב גדול לבעלי המניות מקרב הציבור. יש עדיין הרבה מאוד עבודה לעשות בהיבטים של הגדלת השקיפות והפחתת המעורבות הממשלתית. אנחנו בשרודרס עוקבים אחרי 200-250 חברות שאנחנו חושבים שהן מעניינות".

משקלות המדינות השונות במדד

"גם בסין יקר לגדל ילדים"

איזה עוד סיכונים אתם מזהים בסין?

"מובן שהקונפליקט מול ארה"ב הוא בעייתי לטווח הארוך. גם הדמוגרפיה בעייתית, כי למרות שכבר מותר לסינים להגדיל את המשפחה ולהביא יותר מילד אחד, עדיין זוגות צעירים רבים בסין מעדיפים לא להביא ילדים לעולם בכלל, או רק ילד אחד".

מדוע?

"גם בסין יקר לגדל ילדים, וגם שם מושפעים מהמגמות הכלל-עולמיות של ירידה בשיעור הילודה. זו סוגיה בעייתית לטווח הארוך, כמעט בכל כלכלה בעולם, חוץ מישראל אולי. מה שיכול להוות משקל נגד לזה הוא שיפור מתמשך בפריון. זה, לצד המשך מגמת המעבר לערים, אורבניזציה - ביחד עם מודרניזציה של סקטורים רבים ורפורמות מבניות של הממשל - יתמכו בהמשך הצמיחה של הכלכלה. יש אתגרים רבים, כולל ניהול נכון של שערי החליפין של המטבע, והממשל מבין שהצמיחה כבר לא תחזור להיות ברמה שהייתה בשנים קודמות".

לו, אם כן, לא מתעלמת מבעיית ההזדקנות של אוכלוסיית סין (בעיה שמאפיינת גם את כל מדינות העולם המפותח כמעט), אולם מעריכה כי מדינת הענק תמשיך לצמוח, למרות הדמוגרפיה השלילית והירידה הצפויה במספר העובדים בעתיד הרחוק. "סין יכולה להציג צמיחה טובה יחסית גם בעתיד, בהנחה שהפרודוקטיביות של העובדים שלה תהיה מספיק גבוהה, הגידול בהון מספיק גבוה, וההתקדמות הטכנולוגית מספיק טובה. למצב הזה שואף הממשל בסין להגיע.

"רפורמות שיגדילו את התרומה של כל עובד לכלכלה הן כנראה הכי חשובות, וכשמבינים את זה, ניתן להבין בצורה טובה יותר את הפוזיציה שנוקטת סין בתהליך המשא ומתן מול ארה"ב, כחלק ממלחמת הסחר. סין פשוט לא יכולה להרשות לעצמה לסגת לאחור בכל הקשור להפיכתה למובילה טכנולוגית".

לדעת לו, ממשלת סין תמשיך בכל הכוח לנסות להרים את המדינה גבוה יותר בשרשרת הערך של הייצור העולמי. "הממשלה הכריזה לפני כארבע שנים על תוכנית Made in China 2025 שמטרתה להפוך את סין עד 2025 מיצרנית של מוצרים זולים בעלי איכות ירודה, למובילה עולמית בייצור של מוצרי איכות ושירותים, והיא כמובן רוצה להמשיך עם זה. עם זאת, צריך לקחת בחשבון שבפני הממשל הסיני עומדים אתגרים שטרם ניתנה עליהם הדעת, והם עלולים ליצור קונפליקט בין הרצון לייעל ולצמוח כמו בכלכלות המערביות, לבין אופייה ושלטונה הריכוזי והקומוניסטי של סין".

בתחילת 2016, בעקבות משבר שהביא ליציאת כסף רב מהמדינה, החליט הממשל בסין להטיל הגבלות חמורות על הוצאת כסף של אזרחים סינים מהמדינה. האם לדעתך הממשל יסיר את ההגבלות האלה בקרוב?

"לדעתי זה לא יקרה בקרוב, בעיקר בגלל חששות של בכירי הממשל ממשבר חמור שיכול להיווצר כתוצאה מכך. בעתיד הרחוק יותר זה כמובן יקרה, אבל בתהליך מאוד הדרגתי".

את לא חושבת שכדאי לחכות עם ההשקעות בסין עד לסיום מלחמת הסחר או עד שעדכוני המדדים השונים יבוצעו?

"הצפי הוא שאם תהיה אינטגרציה מלאה של המניות הסיניות במדדים של חברת MSCI, כ-400 מיליארד דולר יזרמו לתוך שוק ה-A Shares לבד, והסכום הזה יכול לגדול משמעותית ככל שיותר חברות מדדים יטמיעו את הרכיב הסיני במוצריהן. לדעתנו אין סיבה למשקיעים לחכות, והם יכולים לפעול כבר עכשיו.

"יעברו עוד כמה שנים עד שסין תקבל ייצוג אמיתי במדדים השונים, וזאת למרות שלמשקיעים יש יכולת להשקיע היום באופן ישיר. בצורה כזו יזכו המשקיעים לחשיפה מגוונת יותר כלפי סין, שכן רכיב ה-A Shares מהווה כ-70% משווי שוק המניות בסין, והוא משופע בחברות לוקליות המשתייכות לסקטור הצרכנות המקומית.

"החשיפה הזו יכולה גם להביא לאלפא גבוהה יותר בתיק ההשקעות שכן השקעה מנוהלת בשוק ה-A Shares מכה בכ-6% את השוק לאורך שנים ביחס למדדים, ואילו מנהלים טובים מכים את השוק עם תשואה עודפת של כ-10% בממוצע לאורך השנים". 

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי