גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאחורי המסך: הכירו את המבוקש מספר אחת של הוליווד

המרדף הכי חם בהוליווד כיום אינו מתרחש על האקרנים, אלא מאחורי הקלעים - על שירותיו של הבמאי, התסריטאי ומפיק-העל ג'יי ג'יי אברהמס ● הן רואות בו חד-הקרן הראשון של תעשיית הבידור, בזמן שאותו מעניין לספר לכם סיפור ולגרום לכם לתהות, פעם אחר פעם ● איך לעזאזל הוא עושה את זה? ● מיוחד ל-G

ג'פרי גייקוב אברהמס/ צילום: רויטרס Paul Hackett
ג'פרי גייקוב אברהמס/ צילום: רויטרס Paul Hackett

עשרות עובדים מתחילים לנוע לפתע אל אחד מאולמות הקולנוע בבניין המטה של חברת Bad Robot בסנטה מוניקה שבקליפורניה. חמושים בבייגלים ובקפה שהובאו מהמטבח, הם מגיעים אל אודיטוריום רחב ידיים שצבעו אפור כהה, שמשמש גם כאולפן סאונד בשלב הפוסט פרודקשן. זו ההתכנסות השבועית של כל הצוות, אבל היום האנרגיה גבוהה במיוחד. המפגש נפתח במעין משחק פנטומימה תחת הכותרת "מלחמת הכוכבים", והנושא לא נבחר באופן מקרי כמובן. הוא מוקדש לגבר ששרוע בניחותא על אחד המושבים באולם, עם שיער פרוע ולא-קצר. כן כן, ג'יי. ג'יי אברהמס חזר.

אברהמס, שהתחיל את הקריירה שלו כתסריטאי לפני קרוב ל-30 שנה, והפך למפיק-על עם פרויקטים מגדירי-תרבות כמו הסדרות "זהות בדויה" ו"אבודים", ורימייקים ל"משימה בלתי אפשרית" ו"סטאר טרק", העביר את רוב השנה האחרונה בצילומי "מלחמת הכוכבים: פרק תשע" בבריטניה ובירדן. הוא משתלב היטב עם יתר עובדי "באד רובוט" בג'ינס הכהים שלו, הנעליים הגבוהות השחורות, חולצת הטי האפורה והקפוצ'ון. כל העיניים נעוצות בו כעת, ובחדר משתרר שקט מופתי כשהוא מתחיל לדבר.

הוא חזר ללוס אנג'לס לפני שבוע, בהחלט נרגש להיות כאן, ומתענג על התיאור המפורט של האופן שבו עשה את "מלחמת הכוכבים" באחד מלוחות הזמנים הצפופים ביותר שהיו לו, ואיך זה אילץ אותו ואת הצוות שלו לפתור בעיות על הדרך, כמו שעשה כשצילם סרטי סופר 8 מ"מ בילדותו.

אברהמס חוזר גם להוליווד חדשה. הקנייה ב-71 מיליארד דולר של רוב נכסי פוקס המאה ה-21 על-ידי דיסני היא הקונסולידציה האחרונה בתעשיית הבידור, שמנסה להתמודד כעת עם ענקיות כמו אמזון ואפל ובייחוד עם נטפליקס, שעולות ליגה עם עולם הטלוויזיה והסרטים שלהן. גם וורנר מדיה וקומקאסט מתארגנות מחדש כדי להשיק שירותי סטרימינג מתישהו בשנה הבאה, ובמקביל אמצעי מדיה של עידן הבידור החדש צצים ועולים. חישבו למשל על משחק הווידאו פורטנייט, שהניב בשנה שעברה הכנסות בהיקף של 2.4 מיליארד דולר - יותר ממה שהניב הסרט הקודם שעשה אברהמס בסדרת מלחמת הכוכבים, "הכוח מתעורר", שרשם 2.07 מיליארד דולר בקופות. יצרני פורטנייט מארגנים כעת מופעים חיים ליותר מ-200 מיליון שחקני המשחק, תוך הכרה בכוח של חוויות בעולמות הווירטואליים או בפארקי השעשועים.

מבחינת אברהמס, שהקדיש שנים לניסויים במה שמעבר לטלוויזיה או לסרטים, כל הפלטפורמות האינטראקטיביות החדשות לא שוות כלום בלי סיפורים גדולים. יש לו רקורד חסר תחרות בהחייאה של נכסי תוכן - "משימה בלתי אפשרית", "סטאר טרק" ו"מלחמת הכוכבים" - בעידן שבו תאגידי מדיה להוטים לכותרים שמעודדים את המעריצים שלהם ללכת לאיבוד בתוך עולם דמיוני שלם (הארי פוטר, למשל, מוערך בשווי של 25 מיליארד דולר בסיכום הספרים, הסרטים, הפארקים והמרצ'נדייז).

יצירתיות בכל פינה

אברהמס, יו"ר באד רובוט והמנכ"ל המשותף, מכוונן כעת את החברה שלו כדי שהוא יוכל לבנות עוד עולמות כאלה ולהיות הבעלים שלהם. "כל המפעל הזה היה תשובה לשאלה 'מה אם?'", הוא משתף. "הסיפורים הגדולים שאני אוהב באים כולם מ'מה אם?'". הרעיון הוא שהחטיבות השונות של באד רובוט יפיקו, וישתפו פעולה, במגוון רחב של פרויקטים - אלבומים, מוזיקת וידאו, סרטים, תוכניות טלוויזיה, משחקי וידאו ואפילו צעצועים - שהחברה משקיעה בהם סכומים משמעותיים בטווח הארוך מבחינה יצירתית וכספית.

אופרציית הגיימינג של באד רובוט, שהושקה ביוני 2018 עם השקעה מהענקית הסינית טנסנט, משתפת פעולה עם אפיק גיימס (היצרנית של פורטנייט), בין היתר, כדי לתכנן את עתיד העלאת הסיפורים והנראטיבים. "יש מיליון חברות הפקה, וכל אחת מהן יכולה לקנות ספר או דמות", אומר אברהמס. "מה שאני מעדיף זה למצוא מספרי סיפורים שיש להם רעיון - שיר או ספר או משחק - ולמצוא דרך לממש את הדברים הללו". כדי לממן את השאיפה הזו, באד רובוט מתכננת להחליף את שותפויות הפצת הסרטים והטלוויזיה המסורתיות שלה במה שהמגזין וראיטי כינה "עסקת ענק שוברת שיאים" שיכולה לתמוך בכל דבר: מסרטים ותוכן דיגיטלי עד אטרקציות של פארקים.

אם ראיין מרפי ("אימה אמריקאית") יכול להשיג מנטפליקס 300 מיליון דולר וגרג ברלנטי ("הפלאש") שווה לוורנר 400 מיליון דולר, מה השווי של אברהמס לחברת מדיה או טק? האם הוא יהיה ה"חד קרן" הקריאייטיבי הראשון (מונח מעולמות הסטארט-אפ שמתייחס לחברות בשווי מיליארד דולר)? ומה תוכל באד רובוט לקנות בכסף הזה? "אני מרגיש קצת כאלו אנחנו בשולחן של הקטנים בצד העסקי של הדברים", אומר אברהמס. "אני רוצה שבאד רובוט תהיה בשולחן של המבוגרים".

"החלום היה 'לפוצץ את המוח' של אנשים לגבי כמה שאנחנו יכולים לעשות תחת קורת גג אחת", אומרת קטי מקגראת', המנכ"לית המשותפת עם אברהמס, בסיור של שעת אחר צהריים בסדנה של באד רובוט, שבה עובדים במשרה מלאה מעצבי פריטים כמו לוחות למשחקים דמויי דומינו ופאזלים מעץ. אנחנו הולכים ליד מכונה מזמזמת שפולטת באיטיות פוסטר להדבקה בגודל של שולחן עבודה, והיא אומרת ביובש, "אפשר לעטוף עם זה מכונית".

מקגראת', שנראית יותר כמו סטודנטית לתואר שני מאשר מנהלת מהוליווד בסוודר הכהה הארוך ונעלי הפלטפורמה השחורות, היא נוכחות תוססת בחברה, ומתפקדת כשותפה העסקית של אברהמס שממונה על ניהול ותפעול, וכן על הובלת מאמצי הגיוון של החברה. היא גם רעייתו של אברהמס זה 22 שנה, הרבה לפני שנולדה תנועת #MeToo.

היא מתארת את מה קורה בסדנה כ"שטות", כלומר שאין בינתיים שום תוכנית לעשות כסף מכל הצעצועים והדברים חסרי הערך (כרגע) שמפותחים שם, שחלקם עוברים הסבה למתנות לצוותי הסרטים של אברהמס. פעם, כשאלון מאסק סידר לאברהמס ולאחרים סיור בטסלה, SpaceX ובורינג קומפני (שלוש החברות שלו), אברהמס השתמש בסדנה כדי לייצר עבורו כובע עם לוגו של בורינג בעיצוב שלו. מאסק אימץ את הלוגו, ומכר 50 אלף כובעים כאלה. "יצירתיות מתרחשת בכל פינה של הבניין הזה", אומרת מקגראת', וכאילו כדי להוכיח זאת, היא לוקחת אותנו אל פינה בסדנה שבה אוסף של פסלונים בצבעים בוהקים עם עיניים שחורות בולטות מוכנס לטוסטר אובן.

ג'פרי גייקוב אברהמס ורעייתו קטי מקגראת’/ צילום: רויטרס Danny-Moloshok

אם יש משהו שמדגים את שאיפותיה של באד רובוט לעתיד, זה מאמצים כאלו. אברהמס הבחין לראשונה במפלצות עם העיניים הבולטות שעשויות מחומר פולימרי מסוג סקאלפי לפני עשר שנים, כשהוא ובנו הבכור עשו קניות ב-Meltdown Comics, חנות שהייתה מקדש לגיקים ונסגרה בשנה שעברה. "אתה מסתכל בעיניים הללו, יש בהן משהו נואש ומתחמק כזה", הוא אומר בהתלהבות. "יש בהן גם משהו מפחיד. יש איזו תחושה שקשורה בעיניים הללו שאני חושב ששווה הרבה".

כשהוא שאל מי מייצר את הדמויות הללו, שהיו מוצגות ליד קופות המכירה, נאמר לו שזו עובדת בשם לזלי לבינגס. היא הייתה בחופש באותו יום, אז אברהמס שלח לה אימייל, אבל היא לא הגיבה מיד. "חשבתי שהקולגות שלי עובדים עליי", היא תספר.
במרוצת השנים, באד רובוט דחתה הצעות להפוך את הדמויות הללו, שזכו לשם Beastlies, לסרט או סדרת טלוויזיה על קו צעצועים משלים. "הלהיטות לעשות מזה כסף לא הייתה חלק מהמשוואה שלנו", אומרת מקגראת'. אברהמס מקווה ליצור משהו שיזכיר את החבובות והסימפסונים, שני נכסים שבבעלות דיסני כעת, שנהנים מאהבת ילדים ומבוגרים במידה שווה.

בסופו של דבר, החברה חתמה על שיתוף פעולה עם ענקית הצעצועים מאטל כדי להביא את צעצועי Beastlies לשוק. עדיין אין תאריך השקה של המוצר. "העובדה שאברהמס חשב על מה שהדמויות האלו יוכלו לעשות בהרבה פלטפורמות, החל בצעצוע, הייתה משהו שהתלהבנו ממנו נורא", אומר ריצ'רד דיקסון, נשיא ומנכ"ל מאטל.

והכי חשוב, מציין אברהמס, "עסקת הצעצועים הזו לא נבעה מתאריך שחרור למסכים של סרט בשיטה שבה כל אחד יודע מה הולך לקרות. זה צעצוע. בואו נחפש איך להפוך אותו לצעצוע הכי מדהים".

חוזה עם ספילברג בגיל 15

אברהמס מעולם לא תכנן לפתוח חברה, הוא מסביר בדיבור מהיר תוך כדי שאנחנו הולכים אל עבר משרדו. כל מה שהוא רצה אי פעם לעשות היה לתמוך ביוצרי סרטים, משהו שהוא למד מאביו, ג'רלד אברהמס, מפיק טלוויזיה בולט בשנות ה-70, שהפך ליו"ר חברת הרסט אנטרטיינמנט. "שמעתי אותו בטלפון כל הזמן", הוא נזכר. "הוא טיפל בתסריטאים ומפיקים, וניהל פרויקטים כשאני ערכתי את סרטי הסופר 8 שלי או ציירתי".

הוא פגש את מאט ריבס - השותף העתידי שלו להפקת סדרת הטלוויזיה פליסיטי - כשהיה בן 15. שניהם השתתפו בפסטיבל סרטים לבני עשרה בלוס אנג'לס. כתבה חדשותית על האירוע הזה משכה את תשומת הלב של קתלין קנדי, והיא שכנעה את סטיבן ספילברג לשכור את השניים כדי לשמר את סרטי הסופר 8 מילדותו של ספילברג. כך התחילו יחסים שנמשכים כמעט 40 שנה בין אברהמס וספילברג.

כשאברהמס פיתח את "זהות בדויה" בתחילת שנות ה-2000 נשיא ABC אנטרטיינמנט דאז, סטיב מקפירסון, שאל אותו למה אין לו עסקת pod. התגובה של אברהמס הייתה: "מה זה pod?".

זהות בדויה/ צילום: באדיבות יס

זמן קצר לאחר מכן, הוא הקים את ה-"pod" שלו (חברת הפקות, קיצור של production), באד רובוט, שהפיקה מאז, במשך 18 שנה, בערך 30 סרטים ומיזמי טלוויזיה. "ג'יי. ג'יי הפך כנראה מאחד משלושת או חמשת יוצרי סדרות הטלוויזיה הבכירים ביותר לטייקון בידור ברמה עולמית", אומר פיטר רות, שמנהל את וורנר ברדרס טלוויז'ן.

אסטרטגיית הצמיחה של באד רובוט פשוטה: להתמקד בדברים שאברהמס הכי מתלהב מהם, שיש להם גם את הזדמנויות השוק הטובות ביותר. למשל, תחום הגיימינג, שהוא תמיד אהב. תעשיית הגיימינג העולמית היא עסק של 135 מיליארד דולר בשנה (יותר מפי שלושה מתעשיית הקולנוע העולמית) שצומח ביותר מ-10% בשנה.

"משחקי וידאו הם המשך טבעי של סוג התוכן שאברהמס יצר בצורה מוצלחת כל-כך", אומר טל שחר, מנהל דיגיטלי ראשי ב-Immortals ולשעבר אסטרטג המדיה הדיגיטלית של באזזפיד. "למה לא להיכנס לשוק הזה שהוא גדול באמת?".

"פלטפורמות משחקים הגיעו לשלב שבו הן מתוחכמות מספיק כדי לספק חוויה כמעט קולנועית", אומר קלייב לינדופ, מנהל הקריאייטיב בגיימינג של באד רובוט, "אבל אמנות הסיפור של המדיום הזה היא עדיין די בחיתוליה. אז הרעיון שאתה יכול להתנסות בחוויית סיפור סיפורים שונה כמו שאנחנו מציעים - בטלוויזיה, בסרטים, בעיצוב הפקה, בבניית עולמות, במוזיקה - זה מכפיל כוח אדיר". לבאד רובוט יש כרגע שישה כותרים בפיתוח במגוון ז'אנרים. היחיד שכבר הוכרז פומבית הוא Spyjinx, משחק ריגול אסטרטגי שמפותח יחד עם אפיק גיימס. Spyjinx אמור להיות ההמשך הגדול הבא של אפיק לפורטנייט.

יבחר בדיסני או באפל?

בחורף האחרון המשחק הפופולרי בהוליווד היה לנחש היכן ינחית אברהמס את "המגה דיל" שלו. בין המועמדים שעליהם דווח היו אפל, קומקאסט/יוניברסל ו-וורנר מדיה. דיסני ואפל נחשבו להימור הבטוח ביותר, וכל אחת מהן יכולה לספק לאברהמס גם את הערך של המדיה המסורתית וגם את היתרונות של חברת טכנולוגיה פחות מסורתית.

אברהמס הוכיח כמה הוא שווה לדיסני במשך כמעט 20 שנה, מ"זהות בדויה" עד "מלחמת הכוכבים". "הכוח מתעורר" היה כזה להיט שכמה שבועות אחרי השחרור שלו למסכים בדצמבר 2015, בבית הספר לעסקים סטרן העריכו את שוויה של לוקאס פילם, החברה שהפיקה אותו, ב-10 מיליארד דולר. קצת יותר משלוש שנים קודם לכן, דיסני קנתה את אותה לוקאס פילם ב-4 מיליארד דולר. בכיר בתעשיית הסרטים שעבד בעבר עם אברהמס אומר כי "דיסני יכולה להוסיף את באד רובוט לקו המותגים שלה (פיקסאר, מרוול וכו') בתוספת פוקס שקנתה לאחרונה, וזה יהיה מדהים למדי".

ההשקה המתוכננת של דיסני פלוס בשלהי 2019, מותג שיזדקק להרבה תוכן מקורי, תהפוך את אברהמס למפיק בית עוד יותר חשוב עבור החברה. מצד שני, מציין בכיר אחד, "דיסני יכולה לקבל את ג'יי. ג'יי מתי שהיא רוצה. היא לא צריכה לקנות אותו". אברהמס הרי הפיק את סרטי מלחמות הכוכבים למרות העסקה שלו עם פרמאונט, עם כל כמה שלא אהבו את זה בפרמאונט.

אם יבחר באפל, ההיערכות תהיה שונה. ווינסטין אומר ש"ג'יי. ג'יי אוהב את אפל וזה כך כבר שנים. הוא מעריץ אותם". ניל סייברט, אנליסט עצמאי של אפל, מוסיף כי "בהתחשב בכך שהפקת בידור היא עניין חדש באפל, שמות גדולים במועצת המנהלים יעניקו לגיטימיות למאמצים שלה בתחום, לגיטימיות שלנטפליקס כבר יש, ודיסני לא בהכרח זקוקה לה". אחרים לועגים לרעיון של זוגיות בין אפל לאברהמס. "הם דומים מדי", אומר בכיר אחר בתעשייה. "שניהם יאמרו שהכול לא מספיק טוב, ולא יהיה להם את מי להאשים בכך".

מי שלא יבחר, אברהמס יצטרך לרסן את הנטיות האובססיביות שלו. הוא ידוע כאחד שמותח את עצמו יותר מדי לעיתים, כשהתוצאה היא אסונות כמו "פרדוקס קלוברפילד". זה היה סרט שאברהמס מודה שהוא התחיל לצלם בלי סיפור ברור מספיק. הוא תכנן להפיק מחדש חלקים של הסרט במהלך הפוסט-פרודקשן, אבל אז הוא נלקח להתחלת צילומי מלחמת הכוכבים. פרמאונט מכרה לבסוף את קלוברפילד לנטפליקס ב-50 מיליון דולר כדי להימנע מאסון צפוי בקופות בתי הקולנוע. "מפיקים לקחים כל הזמן", אומר אברהמס בתשובה לשאלה על הרב-משימתיות שלו. "אני לוקח אחריות מלאה לכל הכישלונות שלנו".

קתלין קנדי מלוקאס פילם חושבת שאברהמס יחליט למי לחבור בהתבסס על האינסטינקט שלו. "כך הוא ניגש לעסקים ולכל דבר שהוא עושה", היא אומרת. כשמציגים לאברהמס את השאלה, הוא אומר, "כל מה שאכפת לי זה לספר את הסיפורים ולוודא שיש שותף שיכול להביא אותם לאנשים. אני מביט איך הילדים שלנו צורכים מדיה כעת. אני לא יודע אם אכפת להם מהיכן זה מגיע, הם רק רוצים גישה לסיפור".

אברהמס זוקף לזכות חברות כמו נטפליקס ואמזון את הקרדיט על "ניעור של דברים ועל זה שגרמו לאנשים לחשוב פעמיים על המסגרות המסורתיות". עם זאת, כמעט באותה נשימה הוא מזכיר שיש כמה עניינים מסורתיים שקיימים מסיבה טובה. "בסופו של דבר, לאולפנים יש מחלקת אביזרים מפני שאתה זקוק למחלקת אביזרים".

בשורה התחתונה, אברהמס רוצה את כל החבילה. העיניים שלו נוצצות במיוחד מאחורי משקפי המסגרת השחורה שהם הסמל המסחרי שלו כשהוא חושב על מה שהעתיד של בד רובוט יכול להביא למספרי סיפורים ויוצרים. הוא רוצה לפתוח כמה שיותר אפיקי הפקה, בין שהוא יצטרך לעבוד בתוך מערכת קיימת, או להמציא דבר חדש.

"אני אוהב לעשות משהו שיגרום למישהו להגיד: 'איך עשית את זה?'", הוא אומר. "בין שמדובר על טריק טיפשי קטן, או על סרט שעשיתי כשהייתי ילד. אז, כשההורים או החברים שלי היו שואלים 'איך עשית את זה?', מבחינתי זה היה סוף הסיפור".

עוד כתבות

מימין: מנהיג סוריה אחמד א־שרע, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ, בפגישה בריאד / צילום: ap

טורקיה מתחממת על הקווים: ההשלכות הכלכליות של הסכם בין סוריה וישראל

בזמן שנתניהו נוחת בוושינגטון, נרקם מאחורי הקלעים מהלך שעשוי לשנות את האזור: נורמליזציה היסטורית בין ישראל לסוריה, בתיווך טראמפ ● המהלך מבוסס על צורכי תשתיות האנרגיה הדחופים של דמשק, אבל תלוי גם בארדואן ● וגם לבנון ופירוז חיזבאללה על הפרק

דונלד טראמפ. מדיניות שעלולה להביא על הדולר מכת המוות / אילוסטרציה: Shutterstock

האיתותים גוברים לנטישת הדולר כמטבע הסחר הבינלאומי - והכלכלה האמריקאית תשלם את המחיר

מדינות הבריקס והכלכלה הסינית מתחזקות על חשבון הדולר, וגם ארה"ב עצמה רוצה בהיחלשותו ● הבנקים המרכזיים מגדילים אחזקותיהם בזהב על חשבון נכסים הנקובים בדולרים, ואפילו מתקדמים בפיתוח מטבעות דיגיטליים משלהם ● כל אלה יוצרים את התשתית ליצירת מטבע רב לאומי שיהיה הבסיס לסחר בין מדינתי

שוקי ניר, דניאל בראל, עומר כילף, ראסל אלוואנגר / צילום: שלומי יוסף, איל יצהר, ענבל מרמרי, באדיבות סולאראדג'

הישראלית שקפצה בכ-40% בשבוע בוול סטריט, וזו שקיבלה אזהרה מנאסד"ק

סולאראדג' זינקה ב-39% בשבוע האחרון, בעוד שהמשקיעים בוחנים את השלכות "החוק הגדול והיפה" של הנשיא טראמפ על תחום האנרגיה המתחדשת ● טאואר קיבלה רוח גבית, לאחר שפורסם כי תיקח חלק בפרויקט שבבים גדול בהודו ● ובתחום האוטוטק: REE ואינוויז דיווחו על הודעות מנוגדות שקיבלו באשר לעמידה בתנאי הסף של נאסד"ק

הבורסה בשנזן, סין / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באסיה בעקבות החדשות בנוגע למכסים של טראמפ

שר האוצר סקוט בסנט אמר אתמול כי המכסים ייכנסו לתוקף ב־1 באוגוסט עבור מדינות שלא יגיעו להסכם ● "השאננות זוחלת פנימה": כלכלנים מזהירים שהימורים ספקולטיביים דוחפים את הראלי בוול סטריט • וגם, אנליסטים מובילים בעולם ממליצים שלוש מניות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

נתניהו הכריע לגבי מיקום שדה התעופה הבא של ישראל. האם הפעם זה יקרה?

נתניהו הנחה להציג בתוך שלושה חודשים תכנון ראשוני להקמת שדה התעופה המשלים לנתב"ג בצקלג שבנגב, כאשר במקביל, יתבצע גם תכנון להקמת שדה התעופה ברמת דוד - ובהמשך יוחלט סופית היכן הוא יוקם ● האתר בצקלג נדחה בעבר בשל מגבלות שונות, אך הגורמים המקצועיים ריככו את עמדתם לגביו לאחרונה

דיון בוועדת החוקה, בראשותו של ח''כ שמחה רוטמן / צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת

התיקון לחוק החוזים כמודל לאיחוי לאומי

התיקון לחוק החוזים ראוי להיחשב כמודל לחקיקה ממלכתית ומאחדת, בתקופה של קיטוב הולך וגובר ● כל אחד מתתי־ההסדרים שנקבעו בחוק הוא פרי פשרה מהותית, המשלבת בין עמדות המחנה השמרני לבין עמדות המחנה הליברלי ● מהתיקון עולה הקריאה הרעננה ביותר לישראל של 2025: גם כשאנו חלוקים – אנו מסוגלים להסכים

אלעד טנא / צילום: אריק סולטן

במקום אבי משולם: אלעד טנא מונה לעורך העל בידיעות אחרונות

אלעד טנא ימונה לתפקיד עורך העל של ידיעות אחרונות וב-Ynet במקום אבי משולם, שמילא את התפקיד בשנתיים האחרונות ● טנא, מגיע לאחר כשנתיים בתפקיד העורך הראשי של "מקור ראשון"

אילון מאסק / צילום: ap, Kevin Lamarque

אילון מאסק הכריז על הקמת "מפלגת אמריקה"

יום לאחר ששאל את עוקביו ב-X האם יש להקים מפלגה פוליטית חדשה בארה"ב, אילון מאסק הודיע: "מפלגת אמריקה הוקמה" ● מאסק סבור שלמפלגה החדשה עשויה להיות השפעה משמעותית בבית הנבחרים ובסנאט, נוכח הרוב הדחוק של הרפובליקנים

חדשות הביומד / צילום: תמי בר ישי

ההשקעה החדשה של אסף גרניט: טכנולוגיה שמפחיתה את עליית הסוכר בגוף

ההשקעה החדשה של אסף גרניט היא בחברת כאליטק שפיתחה טכנולוגיה שמאפשרת לאכול ולהפחית את עליית סוכר בגוף ● חוקרים אבחנו במחקר חדש פרקינסון בשעוות האוזן ● אסקלה מדיקל גייסה 4.5 מיליון דולר לטיפול בצניחת רצפת האגן ● הלך לעולמו אחד מממציאי טכנולוגיית ה-CAR-T ● השבוע בביומד

מייסדי רובינהוד. מימין: ולדימיר טנב, ובאיג'ו באט / צילום: ap, Mark Lennihan

וול סטריט סוף סוף מתגמלת את החברה של שני האאוטסיידרים שהפכו למיליארדרים

אפליקציית המסחר האמריקאית רובינהוד הגיעה לוול סטריט בסערה לפני כארבע שנים וספגה כישלון חרוץ ● סאגת מניות ה"מם" סיבכה את החברה עם הרגולטורים, היא נזקקה למיליארדי דולרים לערבויות ואף הגיעה לסף פשיטת רגל ● אבל מאז השפל ההוא, המניה זינקה ביותר מ־1,300%, הרווחים רק גדלים, והמוניטין השתקם

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי. צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבנקים רוצים לחלק יותר דיבידנד ושני בעלי שליטה ייהנו מכך במיוחד

עם עודפי הון של 27 מיליארד שקל, הבנקים מעוניינים שבנק ישראל יעלה את שיעור הדיבידנד המשולם לבעלי המניות מדי רבעון מ־40% ל־50% ● מהם הנימוקים בעד ונגד המהלך, מהי עמדת המפקח על הבנקים והאם ומתי הוא ייצא לפועל?

הניו יורק טיימס: זה "מחיר הניצחון" שישראל משלמת על המלחמה באזור

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: חמאס נתון ללחץ מתושבי הרצועה "שדורשים הקלה מהמשבר",  המדינה המפתיעה עם יותר מאלף פעילי חיזבאללה, וכך המלחמה באיראן "החלישה את מעמדה של ישראל בעולם" ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: shutterstock

המניות שיטפסו והסיכוי שבנק ישראל יפתיע: מה צפוי השבוע בתל אביב?

לאחר שבוע ירוק במיוחד בת"א, עסקת החטופים המסתמנת צפויה לתת רוח גבית למסחר ● עוד תרכז עניין - החלטת הריבית בישראל שתכלול את תחזיות הבנק המרכזי ● נתון המאקרו שפורסם בארה"ב ומרחיק את הפחתת הריבית של הפד ● וגם: אנבידיה לא עוצרת וכובשת שיא חדש בוול סטריט

זוהר לוי, מבעלי סאמיט ו'בעל הבית' החדש בפז / צילום: באדיבות סאמיט

בין פז לניו יורק: רואה החשבון שהקים אימפריית נדל"ן בחו"ל מסמן יעד רכישה חדש

אחרי שהסיט את פעילותה של סאמיט מגרמניה לארה"ב, והפך לבעל המניות הגדול בפז, לוטש זוהר לוי עיניים לנכסי חברת הנדל"ן האמריקאית דה זראסאי, שנקלעה למשבר חוב ● האם הצפת הערך הבאה של מי שיצר לעצמו הון של כ־2 מיליארד שקל בשני עשורים, תגיע משוק הנדל"ן של ניו יורק, שעד כה לא האיר לו פנים?

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ, לאחר חתימתו על ''החוק הגדול והיפה''  ב־4 ביולי / צילום: Reuters, Ken Cedeno

כשהוא חוגג את הצלחותיו בקונגרס ואיש אינו עומד בדרכו: טראמפ ייפגש עם נתניהו

כשהוא כול־יכול ומושא הערצה, טראמפ חוגג את הצלחותיו  הוא בז ליריבים ולמבקרים, ואומר: "הם שונאים אותי ואני אותם" ● הוא ממשיך את הסתערותו על כל מוקדי הכוח העצמאים, בהם הבנק המרכזי ומערכת המשפט ● רה"מ ישראל יודע שהנשיא לא הזמין אותו כדי להתווכח

דיפ פייק / צילום: Shutterstock

הרופא המוכר נרצח רגע לפני שעמד לחשוף "תרופת פלא"? פייק מוחלט

סרטון המשתמש בטכנולוגיית דיפ פייק מסתובב ברשת ובו ניתן לראות, כביכול, כיצד אלמונים יורים בפרופ' רענן ברגר מבית החולים שיבא ● מבית החולים נמסר כי: "פרופ' רענן חי בריא ושלם, ומדובר בזיוף חמור שנעשה ככל הנראה כחלק מקמפיין הונאה נרחב שבו מופץ מידע שקרי לציבור במטרה להונות ולהטעות"

עמית סגל / צילום: אריק סולטן

אחרי שבע שנים בידיעות אחרונות: עמית סגל עובר לישראל היום

הפרשן הפוליטי של חדשות 12 צפוי להצטרף לשורת הכותבים של מוסף סוף השבוע החדש של העיתון, לאחר שבע שנים במהלכן החזיק טור במוסף לשבת של ידיעות אחרונות ● מוקדם יותר היום, פורסם כי העורך הראשי של מקור ראשון, אלעד טנא, יעבור להיות עורך העל בידיעות אחרונות

סניף של שירותי בריאות כללית -קופת חולים כללית / צילום: עינת לברון

יו"ר ועד העובדים בכללית מזהיר: "אם משרד הבריאות ימנה מנהל מטעמו - כל העובדים ישבתו"

יו"ר הוועד של הכללית מצטרף למאבק על מינוי המנכ"ל ונעמד מול משרד הבריאות: "איומים אגרסיביים יכשלו. לא ניתן להפוך את הכללית לסניף של האוצר ואגף התקציבים במשרד הבריאות" ● ועד עובדי הכללית הוא לא גורם שמשתתף רשמית בבחירת המנכ"ל, אבל יש לו בהחלט השפעה מכרעת על הישרדותו

חן ומוטי ריכטר, זכייני פאפא ג'ונס ישראל / צילום: אלדד נמדר

מנכ"ל פאפא ג'ונס מתרחב להולנד וטוען: "וולט הורסים את תחום המסעדנות"

מוטי ריכטר, שמשמש כזכיין רשת הפיצות בארץ, יפעיל מעתה גם את 15 סניפיה בהולנד, עם תוכנית להגדיל אותם ל–50 סניפים תוך חמש שנים ● בארץ הוא מתכנן לוותר על משלוחי וולט ● תגובת וולט: "בזכות וולט ופלטפורמות דומות, לעסקים קטנים יש גישה ליכולות שבעבר היו זמינות רק לרשתות הגדולות כמו פאפא ג'ונס"

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים החמירה את הכללים ועוררה סערה: "עלולה לגרום לתאונות מס רבות"

תזכיר חוק חדש של רשות המסים קובע שמי ששהה בארץ למשך 75 יום בשנה - ייחשב לתושב לצרכי מס וכלל הכנסותיו בישראל ובחו"ל ימוסו ● המהלך צפוי להשפיע לרעה על ישראלים ברילוקיישן ותושבי חוץ שמרבים לבקר בארץ ● מהם עיקרי השינוי ואילו השלכות יהיו לו על תכנון מס עתידי? ● גלובס עושה סדר