גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סוף עידן הלייק? השינוי המתוכנן באינסטגרם הוא לא פחות ממהפכה

צוקרברג הכריז אמש כי אינסטגרם תנסה להסיר בהדרגתיות את מונה הלייקים ● בין אם מדובר במאמץ כן להחליש את ההשפעות השליליות של מרוץ הפופולריות על חשבון עקרונות עסקיים, או בעוד דרך לשקם את האמון בפייסבוק, זהו שינוי של ממש באחד מעקרונות היסוד של עולם הרשתות החברתיות ● פרשנות

התראות ברשתות חברתיות / אילוסטרציה: Shutterstock
התראות ברשתות חברתיות / אילוסטרציה: Shutterstock

אינסטגרם הודיעה אמש (ג') בוועידת המפתחים השנתית של פייסבוק, ה-F8, כי היא משחררת באופן מוגבל עדכון לאפליקציה שיסתיר את מניין הצפיות והלייקים על תמונות וסרטונים בפני עוקבים. הפיילוט יתקיים בקנדה בלבד ויתחיל אחרי סיום הוועידה, במטרה לגרום למשתמשים להתרכז בתוכן ולא בכמות הלייקים שהם מייצרים.

באינסטגרם הודיעו עוד כי הם עיצבו מחדש את עמודי הפרופיל, כך שספירת העוקבים תהיה פחות בולטת - אך בעל החשבון עדיין יוכל לראות כמה לייקים או צפיות משכו התמונות שלו אם ייכנס לפוסט הספציפי, והאלגוריתם של הפיד עצמו עדיין יושפע מכמות הצפיות והלייקים שקיבלו הפוסטים השונים.

מנהל אינסטגרם אדם מוסרי אמר לאתר "באזפיד" כי מטרת העיצוב החדש היא "לייצר סביבה דחוסה פחות שבה אנשים מרגישים בנוח להביע את עצמם... אנחנו שומעים כל הזמן עד כמה אנשים מודאגים מכמות הצפיות שהם מקבלים". מוסרי אף ציין כי ייתכן שאינסטגרם תרחיב את הסתרת הצפיות והלייקים גם לסטורי, וכי היא לא שוללת הסרה מוחלטת של אלמנטים אלה מהאפליקציה בעתיד.

אין ספק שמדובר על מהלך יוצא דופן בשביל אפליקציה שבשליטת פייסבוק, ענקית הרשת החברתית, שבנתה את המודל העסקי שלה סביב עידוד אינטראקציה רבה ואורגנית ככל הניתן בין משתמשים - אינדיבידואליים וקבוצתיים, פרטיים וציבוריים. את כפתורי הלייק והצפיות שיכללה פייסבוק לאורך השנים כמעט לכדי שלמות, עד כדי כך שתהליך פיתוח סוגים שונים של אינטראקציות - לייק, לב, סמיילי מחייך, מופתע או עצוב - הם מושא למחמאות, מחאות (כפתור הדיסלייק הנחשק), כתבות ומחקרים.

מרדף אובססיבי אחר לייקים

בני האדם מקדישים בין 30% ל-40% מהדיבור כדי למסור על חוויותיהם הסובייקטיביות. בכל הנוגע לתקשורת ברשתות החברתיות המספר הזה קופץ ל-80%, חלקו גם בכלל לא קשור לחוויה סובייקטיבית אלא להצבעה על דברים מעניינים או התנהגויות של אחרים.

הבעיה עם התקשורת הדיגיטלית ברשתות החברתיות היא תעלומת ההשתתפות. זאת אומרת, אנו יכולים לשתף דברים, אבל אם אין אף אדם מהעבר השני לשמוע אותם, היה זה כאילו לא שיתפנו. הלייקים, התגובות והעוקבים מסמנים לנו שאנחנו לא לבד. הם מעניקים לנו חיזוק לכך שהפעולה שלנו לא נעשית בריק, והיא חיובית.

מחקרים אחרונים הראו כי המניע להפיץ את כל העולה במוחנו הוא ערב רב של גמולים, ביניהם גם דופמין. למעשה, מחקר מצוטט מ-2016 של אוניברסיטת קליפורניה, מצא כי אותם מעגלים במוח שמופעלים על-ידי אכילת שוקולד וזכייה בכסף, "מופעלים כאשר בני נוער רואים מספר גדול של לייקים בתמונות שלהם או של חבריהם ברשתות החברתיות".

האינטראקציות גם מאשררות עבור משתמשים תחושות או לגיטימיות של מסרים ותוך כדי מטפחות תרבות שבה הערך העצמי הוא אלמנט תחרותי ניתן למדידה ודור נרקיסיסטי שלא מפסיק להתעסק בתדמית הדיגיטלית שלו. דחפים אלה כל-כך חזקים, עד שהתפתחה סביבם תעשייה שלמה של רכישת עוקבים, תגובות ולייקים מזויפים או אמיתיים, תלוי במחיר. מולה קמה תנועת נגד שפועלת לקדם שימוש בריא יותר בטכנולוגיה, לרפא את ההתמכרות מבזבזת הזמן שלנו בטכנולוגיה ולשחרר אותנו מהמרדף האובססיבי אחר לייקים והטיפוח הלא בריא של העצמנו הדיגיטלי.

חרדה, דיכאון ומתח

זה לא מפתיע שפייסבוק בחרה להשיק את המצב הפרטי החדש באינסטגרם. היא בעלת הקרקע הפורייה ביותר לבצע שינוי רעיוני כזה. לא רק שזו האפליקציה שנהנית מתדמית ציבורית טובה יותר מפייסבוק ומסנג'ר, מפלצות המודעות והנתונים ומושכת אליה בעיקר בני נוער סתגלניים, אלא שהיא גם נחשבת לאפליקציה שמובילה לדכדוך הגבוה ביותר בקרב בני נוער - ליבת המשתמשים של החברה.

ב-2017, למשל, ארגון עצמאי לבריאות הציבור (RSPH) מצא כי בדירוג חמש הרשתות החברתיות הגדולות - סנאפצ'אט, טוויטר, יוטיוב, אינסטגרם ופייסבוק - אינסטגרם דורגה כאפליקציה הגרועה ביותר לבריאות הנפש של הצעירים, עם ההשפעות העמוקות שלה בכל הנוגע לאיכות שינה, דימוי גוף והפחד להחמיץ דברים (FOMO).

הגלילה האינסופית ותמונות החיים המושלמות באפליקציה הפכו את האינסטגרם לאפליקציה הצומחת ביותר של פייסבוק, עם מיליארד משתמשים חודשיים שמשתפים כל יום מעל ל-100 מיליון תמונות וסרטונים שמקבלים 4.2 מיליארד לייקים ביום. אבל גם באותה נשימה זו אפליקציה שמייצרת פשוט תחושה איומה, חרדה, דיכאון ומתח אצל המשתמשים, רבים מהם בני נוער שרגישים עוד יותר ללחצים חברתיים. לכן היא גם האפליקציה המתאימה ביותר עבור פייסבוק לסמן שהיא מנסה להשתנות. 

מחפשת את אמון המשתמשים

מאז משבר קיימברידג' אנליטיקה מנכ"ל ומייסד פייסבוק מארק צוקרברג מבטיח להשתנות. מאז ועד היום עברה שנה של אכזבה תהומית, בה למדנו כי ההתנהגות חסרת האחריות כלפי הנתונים הפרטיים של המשתמשים שלה אינה טעות אלא מדיניות. חודש אחר חודש למדנו על פריצות הבטחה, זליגת נתונים, מניפולציות תקשורתיות וחוסר השקיפות של החברה.

רק לפני שישה שבועות הודתה פייסבוק כי אבטחתן של מיליוני סיסמאות משתמשי אינסטגרם נפגעה, ורק לפני שבועיים הודתה כי למעשה הבעיה הייתה רחבת-היקף יותר משדיווחה לראשונה. אפילו מייסדי אינסטגרם - קווין סיסטרום ומייק קריגר - עזבו את החברה בספטמבר האחרון, ולא ברוח טובה.

אף שמאז אותו חודש מרץ איום ב-2018, מניית פייסבוק כמעט התאוששה, התדמית הציבורית של החברה נותרה רעועה וסדוקה. צוקרברג יודע את זה ואת העובדה כי עסק כמו פייסבוק צריך יותר ממספרים ואמון משקיעים - הוא צריך גם את אמון המשתמשים.

הסתרת כמות הלייקים יכולה להפחית חלק מההשפעות השליליות, כמו ההשוואה לאחרים והאובססיה הלא בריאה לקבל כמה שיותר התייחסות מאחרים וחרדה חברתית. לא פחות מכך, ההסרה נראית כמו מאמץ כן מצד פייסבוק לשפר את הפלטפורמה שלה על חשבון עקרונות עסקיים מדדים ועל חשבון מובילי דעה (Influencers). משפיענים שברגע שמדדי הפופולריות שלהם לא יהיו גלויים לציבור, ירסנו מפרסמים - לפחות לתקופת הסתגלות - מלשפוך עליהם הון תמורת פוסטים פרסומיים.

אבל יותר מכל חשוב לזכור שבסופו של יום - פייסבוק תמיד עושה את מה שטוב לפייסבוק עצמה. הפיצ'ר הנוכחי אולי יעזור לבריאות האפליקציה מעט יותר, אך הוא גם ישקם מעט את אמון המשתמשים בתאגיד, אולי ימשוך משתמשים חדשים שנמנעו עד כה מלהצטרף ויעודד משתמשים קיימים לבלות עוד יותר זמן באפליקציה.

בנוסף, אי-אפשר להתעלם מהיתרונות שמהלך זה יעניק לעידוד תוכן אורגני רב של המשתמשים. בהנחה שהלייקים לא יהיו מדד גלוי לעוקבים, תמונות פחות ממושלמות יתקבלו בברכה, אירועים פחות יותר מציאותיים שלא מושכים לייקים לא יימחקו, ויתפנה מקום לתוכן אותנטי, בלי חשש ללייקים מזויפים - כולם ההכרחיים לאריכות ימים של רשת חברתית.

השינוי זוהה ודווח לראשונה באפריל על-ידי מהנדסת מהונג-קונג שמאתרת פיצ'רים שטרם הושקו באפליקציות פופולריות. בזמנו אינסטגרם לא אישרה את הידיעה. 

עוד כתבות

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

אייל בן סימון בוועידת ישראל לעסקים / צילום: איל יצהר

מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר 71% מהמניות שלו בחברה

מנכ"ל הפניקס מוכר 71% ממניותיו במחיר של 37.48 שקל למניה, גבוהה ב-2% ממחיר המניה בעת הסגירה • גם הסמנכ"ל אלי שוורץ מוכר מניות בסך של 1.28 מיליון שקל, על פי שער דומה • מניית הפניקס ירדה היום ב-2.6%

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-12%, רשת הרהיטים RH מזנקת ב-16%

סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה