גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחשבת מסלול מחדש - הקקטוס המחודשת מבית סיטרואן

הקקטוס המחודשת מבית סיטרואן מציגה עיצוב חיצוני מתון ושמרני לעומת הדגם היוצא, אבל שומרת על תא נוסעים ייחודי ועל נוחות נסיעה מכובדת ● עם זאת, הנדסת האנוש שלה לא חפה מבעיות, וב-115 אלף שקל יהיה לה קשה להתמודד עם המתחרות

מאחורי כל מכונית סדרתית חדשה שעולה על הכביש ניצב תהליך מורכב מאוד של קבלת החלטות והפעלת "פילטרים", שתפקידו להבטיח שהמוצר יזכה להצלחה מסחרית - במיוחד כאשר מדובר בעיצוב החיצוני, שהוא "הפנים" של המותג והמוצר. אבל לעיתים מתערבים בתהליך גם אגו וסנטימנטים כשמנהלי מוצר או מעצבים רוצים "להותיר חותם אישי" על השוק.

קחו, למשל, את סיטרואן C4 קקטוס המקורית שהוצגה לראשונה ב-2014. המכונית נועדה להיות דגם LOW-COST שימושי ונגיש למשפחות, עם חבילה מוכחת ועדכנית של מכניקה ואלקטרוניקה. אבל המכונית עוצבה כנראה על ידי "היפסטרים" עבור אנשים שדומים להם.

הבעיה היא שאפילו בשוק האירופאי המתוחכם אין מספיק היפסטרים כדי להפוך רכב כזה להצלחה שיווקית. למרות הרעש ופרסי העיצוב, מכירות הקקטוס באירופה התייצבו סביב כ-57 אלף יחידות בשנה, כשליש מקצב המכירות של האחות השמרנית פיג'ו 2008.

אנחנו לא יודעים מה בדיוק קרה מאחורי הקלעים, אבל העובדה היא שהמעצב הבריטי החתום על הקקטוס קודם לתפקיד "סגן נשיא גלובלי לחוויית מותג". השנה יצאה לשוק קקטוס מחודשת, שעיצובה החיצוני עבר טרנספורמציה יסודית מאוד.

דיפוני הפלסטיק הענקיים עם בועות האוויר ("AIRBUMPS" בלשון המעצבים) שכיסו את הדלתות של הדגם היוצא, התכווצו לכדי פסי קישוט סמליים בתחתית הדלתות; החרטום קיבל מראה עגלגל ושמרני יותר, שמיישר קו עם העיצוב המשפחתי של האחות המצליחה סיטרואן C3 "איירקרוס"; מסילות הגג בעלות "האישיות" של המכונית היוצאת נגנזו בין דפי ההיסטוריה; ואילו הזנב עודן ובמקום דיפון פלסטיק רוחבי הוא זכה לקבל פגושים מקובלים "דמויי כביש-שטח". בשורה התחתונה, המכונית נראית כעת מבחוץ כמו קרוס-אובר שפונה למכנה משותף הרבה יותר רחב, במיוחד עם צבעים מטאליים סולידיים או צבע שחור.

אבל נמהר ונרגיע את ההיפסטרים המאוכזבים: עיצוב הפנים שומר על מראה ייחודי. מערך הפיקוד, על טהרת הצגים הדיגיטליים ומסכי המגע, נותר עתידני כשהיה עם נוכחות מינימלית של מתגים פיזיים - אולי אפילו מתחת למינימום ההכרחי; תא הכפפות עדיין נראה ונפתח כמו מזוודה אופנתית; ואילו המשטח הענק והשטוח שבין הנהג לשמשה הקדמית עדיין מכוסה בטקסטורות יצירתיות, עם אופציה להתאמה אישית של גוונים.

סיטרואן C4 קקטוס- web

חלונות שלא נפתחים במלואם

הכורסאות הרחבות ועתירות הבליטות ישתלבו מצוין בכל קופי-שופ אופנתי באמסטרדם. אבל עיצוב זה לא הכול. ולמרות העובדה שסיטרואן מכבירה מילים על עיצובן הייחודי ועל החומר המתקדם ומפחית הלחץ ממנו הם עשויות, הגב האישי שלנו סירב לשתף פעולה. הרגשנו כאילו אנחנו שוקעים בתוך ספוג גבשושי.

המרחב בתא הנוסעים נותר משפחתי-שימושי עם מקום סביר לכתפיים, לרגליים ולראש בספסל האחורי. תא המטען מרווח, אך לוקה בסף הטענה גבוה. בסתר ליבנו קיווינו שמהנדסי החברה ינצלו את עדכון הדגם כדי לתקן "באג" ולהתקין בדלתות האחוריות חלונות נפתחים כמקובל. זה לא קרה, והחלונות מאחור עדיין נפתחים הצידה לכדי חרך צר בלבד. הפטנט הזה מתאים אולי לאירופה הסגרירית, אבל לא ידידותי לבני אדם בעת כניסה לרכב שחנה בשמש הישראלית.

תחום אחד שבו רשמה המכונית המחודשת קפיצת מדרגה מוחשית הוא איכות הייצור והחומרים. חלק מהמשטחים החשופים לעין ולמגע מדופנים כעת בחומרים רכים איכותיים יותר, ובידוד הרעשים יעיל הרבה יותר בעת נסיעה במגוון תנאים. גם המערך הבטיחותי התקני מקיף ומכובד מאוד עבור פלח המחיר הזה.

מתחת למכסה המנוע אין הרבה חידושים. הקקטוס מגיעה אלינו עם מערכת הנעה מודרנית ומקבילה לזו של אחיותיה הבוגרות, שכוללת מנוע 1.2 ליטר טורבו-בנזין עם שלושה צילינדרים בהספק 110 כ"ס ותיבה אוטומטית יפנית בת שש מהירויות.

חסכונית בדלק וחזקה בעליות

כל העסק רתום למשקל עצמי מהנמוכים בקבוצה, כ-1,045 קילו, מה שמעניק למכונית תחושה זריזה. העברות ההילוכים רהוטות וחלקות, התגובה ללחיצה על הדוושה זריזה, אפשר לשמור על קצב מכובד בעליות, התאוצה מאפס ל-100 אורכת קצת פחות מ-11 שניות והמנוע מטרטר לו בצליל נטול מתח גם ב-140 קמ"ש על הכביש המהיר. צריכת הדלק מכובדת למכונית כזו ונעה סביב 15 קילומטרים לליטר בתנאי נהיגה נורמליים.

בכל הנוגע לנוחות והתנהגות כביש, מציבה סיטרואן רף ציפיות גבוה מאוד. המכונית, כך נטען על ידי היצרן, היא תוצר של "תכנית נוחות מתקדמת" של סיטרואן ובולמי הזעזועים שלה מצוידים ב"כריות הידראוליות פרוגרסיביות" שאמורות לספק תחושת "ריחוף על שטיח קסמים" כדברי המשורר. לצערנו טרם הזדמן לנו עד היום לקחת למבחן שטיח קסמים מעופף, כך שאין לנו בסיס ישיר להשוואה.

אבל הקקטוס היא בהחלט מכונית נוחה ברוב התנאים המצויים בישראל, אם כי הבולמים המתוחכמים עדיין נכנעים לבורות חדים באספלט, ומעבר על פסי הרעדה עירוניים עדיין יטלטל כהוגן את תא הנוסעים על יושביו. האחות, פיג'ו 2008, ששאיפותיה המוצהרות בתחום צנועות יותר, היא מכונית נוחה לא פחות.

התנהגות הכביש מיישרת קו עם הדור האחרון של רכבי הקבוצה האם PSA. כאשר מערכת הסיוע להיגוי מופעלת התחושה קלה מדי ומעורפלת, אבל ניתוק המערכת מחזיר להגה את האיזון. כראוי למכונית כה קלה, התנהגות הכביש נעימה וזורמת, ולמרות העובדה שהיינו שמחים לפחות נטיית צד בפניות הדוקות, זו בהחלט מכונית שלא מותירה את הנהג מחוץ לתמונה. מרווח הגחון לא גבוה כמו של ה"איירקרוס", אבל עם 155 מ"מ הסיטרואן לא תגרוס את הגחון והפגושים בעת טיפוס על מדרכות עירוניות או בעת ירידה מזדמנת לדרכי עפר.

בשורה התחתונה, הקקטוס המחודשת שיפרה לא מעט "באגים" של המכונית היוצאת. היא מציעה חבילה שימושית לקהל משפחתי מוגבל תקציב. מצד שני, היא התייקרה לעומת הגרסה הקודמת, וב-115 אלף שקל לדגם מאובזר היא רחוקה 7,000 שקל בלבד מאחותה C3 איירקרוס, שמציעה ממדים חיצוניים ומכללים מכניים דומים, אבל פונה יותר במדויק ללקוחות הג'יפונים העירוניים. 

המתחרות

סקודה סקאלה

הסקאלה החדשה, שמחליפה את ה"ראפיד" הפופולרית, לא מנסה לדבר בשפת עיצוב חדשה ואופנתית אלא מכוונת לתכליתיות. היא ארוכה בכ-20 סנטימטרים מהקקטוס, ניצבת על בסיס גלגלים ארוך יותר ומציעה תא מטען ענק. המנוע העיקרי הוא 1 ליטר טורבו בנזין עם תיבת DSG. אפשר לצפות לגרסה אחת לפחות ב-115-120 אלף שקל

דאצ'יה לוגאן MCV

לוגאן MCV היא הנציגה של קבוצת רנו בפלח הסטיישן "לואו קוסט". אין לה עיצוב חוץ ופנים מתוחכם כמו סיטרואן, וגם לא עזרי בטיחות מדור אחרון. אבל ב-77 אלף שקל היא מציעה מרחב פנים נרחב ושימושי, תא מטען של 573 ליטר ומנוע טורבו בנזין בנפח 0.9 ליטר עם 90 כ"ס שמשודך לתיבה רובוטית

פיאט טיפו סטיישן

116 אלף שקל עולה גרסת הסטיישן של פיאט "טיפו". זו מכונית גדולה, שמרנית ומרווחת, עם בסיס גלגלים באורך 2.64 מ' ותא מטען בנפח 530 ליטר. תא הנוסעים בסיסי למדי והמנוע הוא 1.6 ליטר אטמוספרי שמייצר 110 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית מודרנית בת 6 מהירויות

עוד כתבות

נתב''ג / צילום: Shutterstock

הפרק הסודי בחוק: התוכנית להוזלת עלויות אבטחת חברות התעופה

באוצר חשפו את טיוטת חוק ההסדרים לתקציב הבא, ובו רפורמות מקיפות בתחומי המס, הנדל"ן ועוד ● במסגרת זו, האוצר מקדם שינויים רחבים בענף התעופה ובהם גם עדכון וייעול תקציב מערך האבטחה בטיסות

הדיון בבג''ץ על חקירת ההדלפות משדה תימן / צילום: צילום מסך

שופטי בג"ץ מציעים: שופט מחוזי מכהן או שופט עליון בדימוס יפקח על חקירת הפצ"רית

שופטי העליון דן בעתירה נגד החלטת לוין למנות את נציב תלונות הציבור לשופטים, שאותו מינה לתפקיד, לממונה על חקירת הפרשה ● הדיון יעסוק בעתירה נוספת, היוצאת דווקא נגד פיקוח הפרקליטות על החקירה ● היועמ"שית על מינוי קולה: "אין תקדים להתערבות פוליטית כזו"

מייסדי וונדרפול, בר וינקלר ורועי ללזר / צילום: daniel jackont

לאחר גיוס נוסף של 100 מיליון דולר: זה השווי של חברת ה-AI הישראלית

תשעה חודשים אחרי שהוקמה, חברת סוכני הבינה המלאכותית הישראלית וונדרפול מגייסת 100 מיליון דולר בהובלת קרן אינקדס ● המהלך מגיע שלושה חודשים לאחר שהחברה גייסה 34 מיליון דולר, ולפי ההערכות השווי שלה עומד כעת על כ-700 מיליון דולר ● מה קצב ההכנסות של וונדרפול ומי המתחרות שלה בשוק?

קניות באינטרנט / אילוסטרציה: Shutterstock, Natee Photo

מבצעי שופינג IL החזירו את ענפי המשק הבולטים לעלייה במכירות

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף האופנה הוא היחיד שרושם ירידה בהשוואה לשנה שעברה

''אחרי 7 באוקטובר כבר אין שאלה בדבר נחיצות צבא היבשה''. כוחות חי''ר בעזה / צילום: דובר צה''ל

144 מיליארד שקל: המלחמה נגמרה, אבל המאבק על תקציב הביטחון נמשך

המאבק הינו בעיקר על גובה תוספת הביטחון השוטף שתקבל מערכת הביטחון, לאור ההבנה ששגרת הביטחון החדשה תהיה אינטנסיבית הרבה מזו שלפני 7 באוקטובר 2023 ● הפערים מול עמדת משרד האוצר גדולים מאוד

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי/ידיעות אחרונות

מבקר המדינה מטיל אחריות על נתניהו: "כשל רב שנים"

דוח המבקר, השביעי בסדרת "חרבות ברזל", מצביע על כשל מבני בכל הקשור לתפיסת הביטחון הלאומי הרשמית של ישראל ● "נתניהו לא מימש את אחריותו בנושא ותפיסתו נותרה ללא יכולת לממשה כהלכה וללא תוקף מחייב", נכתב ● המבקר ציין כי גם ראשי המל"ל לא מימשו את תפקידם, והזהיר מפני תוצאות טרגיות נוספות

11 מיליון כדורי קפטגון שהוברחו מלבנון ונתפסו בחודש שעבר בסוריה / צילום: Reuters, Abobaker Alsaka / Anadolu

לבנון סוגרת את ברז הקפטגון, וחיזבאללה מאבד מקור הכנסה מרכזי

המאבק המחודש של כוחות הביטחון הלבנוניים נגד קפטגון, הסם הפופולרי בעולם הערבי, מצמצם את אחד ממקורות ההכנסות המשמעותיים של ארגון הטרור הפגוע ● במדינות המפרץ מביעים שביעות רצון מהמגמה ● ואיך אמריקה הלטינית נכנסת לתמונה?

מטה סופטבנק בעמק הסיליקון / צילום: Shutterstock

סופטבנק מודה: מכרנו את כל האחזקות באנבידיה

סופטבנק חשפה היום כי מכרה את מניות של אנבידיה בשווי של 5.83 מיליארד דולר ● מניית אנבידיה יורדת כעת במסחר המאוחר בנאסד"ק בקרוב ל-1% לאחר עלייה מרשימה של קרוב ל- 6% אמש לאחר פרסום הידיעות על סיום ההשבתות בממשל האמריקאי ● עוד מדווחת סופטבנק כי סופטבנק על עלייה משמעותית ברווח הנקי שלה בשל אחזקותיה ב-OpenAI

ערן זינמן ורועי מן, מייסדים ומנכ''לים משותפים של מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

רבעון שני ברציפות: מאנדיי פרסמה דוחות, והמניה נפלה בכ-12%

מפתחת מערכת ההפעלה לעבודה אומנם עקפה את ציפיות האנליסטים בשורת ההכנסות הרבעוניות וברווח, אך תחזית ההכנסות לרבעון הרביעי הייתה מעט פושרת ● מאנדיי: "רואים ביקוש גובר מלקוחות גדולים יותר, שמשתמשים במספר מוצרים במקביל"

ריבית על העו''ש. חודש ספטמבר רשם עליות קליות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סוגרים את הכסף בפיקדון לשנה? זה מה שהבנקים מציעים

לפי נתוני בנק ישראל, הציבור שהפקיד את כספו בספטמבר האחרון לתקופה של שנה-שנתיים בריבית קבועה רשם ריבית ממוצעת של 3.88% ● מדובר בשיפור קל ביחס לחודש הקודם, אך רמה נמוכה משמעותית מזו שנרשמה בשנה שעברה ● בינתיים, הציבור ממשיך להיות מאוהב בחשבון העו"ש שלו

מחבלים שנכנסו לישראל דרך גדר ההפרדה הפרוצה / צילום: ap, Hassan Eslaiah

בצה"ל מודים: כך פוספסו השעות הקריטיות בליל 7 באוקטובר

מסקנות הצוות שבדק את התחקירים - ועמדת הרמטכ"ל: "נדרשת חקירה מערכתית" ● משפחות שכולות מחו, לפיד לליכוד: אם זה היה קורה בתקופתי - הייתם שורפים אותי ● שני מחבלים עברו את הקו הצהוב, התקרבו לכוחות צה"ל - וחוסלו מהאוויר ● דובר חמאס, חאזם קאסם: "הלוחמים ברפיח לא ייכנעו" ● הערכה: העימות הבא בין ישראל לאיראן - "בלתי נמנע" ● ידיעת הזהב שהתקבלה בישראל והלחץ הטורקי שהופעל על חמאס ● עדכונים שוטפים

אילן סיגל, מנכ''ל פלאפון ו-yes / צילום: רמי זרנגר

פלאפון מעלה את הצעת הרכישה של הוט מובייל, ומציבה למוכרת דדליין

פלאפון מעדכנת את ההצעה שלה כלפי מעלה ב-100 מיליון שקל, לאחר שאתמול דווח כי קבוצה של גופים מוסדיים בראשותה עומד יו"ר בזק לשעבר, גיל שרון, בוחנת השתלטות על חברת הוט מובייל לפי שווי של 1.4 מיליארד שקל ● החברה מציעה לרכוש את הוט מובייל בסכום של עד 2.1 מיליארד שקל, ומציבה לאלטיס דדליין של חמישה ימים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'  קלמן ליברמן, כאן ב', 05.11.25 / צילום: יצחק קלמן

סמוטריץ' מכחיש, אבל הוא בהחלט זכה להערה שלילית בדוח המבקר

מבקר המדינה הקדיש עיסוק מיוחד להקצאת הכספים הקואליציוניים במלחמה • מקומו של סמוטריץ' לא נפקד מהדוח, והוא לא זכה למחמאות ● המשרוקית של גלובס

משה לארי / צילום: מזרחי טפחות

מנכ"ל מזרחי טפחות משה לארי מסר עדות פתוחה בפרשת השחיתות בהסתדרות

כחלק מהחקירה המסתעפת בפרשת השחיתות בהסתדרות "יד לוחצת יד", המשטרה חוקרת כעת אישיות בכירה בענף הבנקאות ● מעצרם של יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, ושל סוכן הביטוח ופעיל הליכוד, עזרא גבאי, שהם החשודים המרכזיים הוארך אתמול בשלושה ימים

אוטובוס תוצרת סין / צילום: ap, Eilif Swensen

אירופה בודקת פרצת אבטחה בציי רכב. במוקד: אוטובוסים חשמליים מסין

מבדיקה ראשונית שבוצעה בנורבגיה ע"י מפעיל תחבורה ציבורית מרכזי התגלה כי מערכת התקשורת האלחוטית המובנית באוטובוסים מאפשרת להשביתם מרחוק

מוטי ארושס / צילום: יח''צ

פחות משנה אחרי המינוי הקודם: טירת צבי ממנה מנכ"ל חדש

מוטי ארושס מונה למנכ"ל טירת צבי ויחליף בתפקיד את זאב בכר שכיהן פחות משנה ● היזמת יסמין לוקץ' משיקה גוף חדש בשם "תו מילואים" ● וגם: מלון מטיילים מטולה ייפתח מחדש בהשקעה של כ-3 מיליון שקל ● אירועים ומינויים

בורסת נאסד''ק, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט, על רקע הציפיות לסיום השבתת הממשל האמריקאי

הנאסד"ק קפץ בכ-2.3%, בעקבות התקדמות משמעותית לקראת סיום השבתת הממשל בארה"ב ● מניות הטכנולוגיה והשבבים הובילו את העליות ● וורן באפט פרסם מכתב פרידה ממשקיעי ברקשייר האת'וויי: "מרגיש טוב באופן כללי" ● מחיר הזהב קפץ במעל 2%

איתמר בן מאיר / צילום: קלמי נתיב

מכרזי המטרו מתחילים, ומנכ"ל נת"ע מבטיח: "עבודות בהיקף שעוד לא ראינו"

חברת נת"ע יצאה במכרזים לביצוע השלב הראשון של המטרו ● בראיון לגלובס מספר המנכ"ל, איתמר בן מאיר, איך מושכים חברות מהעולם לפרויקט, ומתייחס למתיחות ביחסים מול חברות מסין: "אין הגבלות לגבי השחקנים שמשתתפים" ● ומה עם לוח הזמנים?

צילום: כפיר זיו

אחרי 20 שנה: דובר צה"ל בערבית אל"מ אביחי אדרעי פורש

אל"מ אביחי אדרעי, שהפך את ישראל לשחקנית גדולה בזירה ההסברתית, פורש אחרי 20 שנה ● קנצלרית גרמניה לשעבר אנגלה מרקל קיבלה תואר דוקטור לשם כבוד ממכון ויצמן למדע ● בנמל תל אביב מנסים לרענן את ההיצע ולחדש עם חנויות פופ-אפ לצד חנויות דגל ● וגם: המנכ"ל החדש של חברת האנרגיה הסולארית GreenDays ● אירועים ומינויים

מייקל ברי ואלכס קארפ / צילום: שחר שחר, דוברות אונ' תל אביב

ראש בראש - המשקיע שחזה את משבר 2008 מול המנכ"ל של החברה הכי לוהטת בוול סטריט

מייקל ברי הימר נגד מניות אנבידיה ופלנטיר ● אלכס קארפ, מנכ"ל פלנטיר כינה את המהלך של בארי - "מטורף לחלוטין" ● בארי לא נשאר חייב