גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחשבת מסלול מחדש - הקקטוס המחודשת מבית סיטרואן

הקקטוס המחודשת מבית סיטרואן מציגה עיצוב חיצוני מתון ושמרני לעומת הדגם היוצא, אבל שומרת על תא נוסעים ייחודי ועל נוחות נסיעה מכובדת ● עם זאת, הנדסת האנוש שלה לא חפה מבעיות, וב-115 אלף שקל יהיה לה קשה להתמודד עם המתחרות

מאחורי כל מכונית סדרתית חדשה שעולה על הכביש ניצב תהליך מורכב מאוד של קבלת החלטות והפעלת "פילטרים", שתפקידו להבטיח שהמוצר יזכה להצלחה מסחרית - במיוחד כאשר מדובר בעיצוב החיצוני, שהוא "הפנים" של המותג והמוצר. אבל לעיתים מתערבים בתהליך גם אגו וסנטימנטים כשמנהלי מוצר או מעצבים רוצים "להותיר חותם אישי" על השוק.

קחו, למשל, את סיטרואן C4 קקטוס המקורית שהוצגה לראשונה ב-2014. המכונית נועדה להיות דגם LOW-COST שימושי ונגיש למשפחות, עם חבילה מוכחת ועדכנית של מכניקה ואלקטרוניקה. אבל המכונית עוצבה כנראה על ידי "היפסטרים" עבור אנשים שדומים להם.

הבעיה היא שאפילו בשוק האירופאי המתוחכם אין מספיק היפסטרים כדי להפוך רכב כזה להצלחה שיווקית. למרות הרעש ופרסי העיצוב, מכירות הקקטוס באירופה התייצבו סביב כ-57 אלף יחידות בשנה, כשליש מקצב המכירות של האחות השמרנית פיג'ו 2008.

אנחנו לא יודעים מה בדיוק קרה מאחורי הקלעים, אבל העובדה היא שהמעצב הבריטי החתום על הקקטוס קודם לתפקיד "סגן נשיא גלובלי לחוויית מותג". השנה יצאה לשוק קקטוס מחודשת, שעיצובה החיצוני עבר טרנספורמציה יסודית מאוד.

דיפוני הפלסטיק הענקיים עם בועות האוויר ("AIRBUMPS" בלשון המעצבים) שכיסו את הדלתות של הדגם היוצא, התכווצו לכדי פסי קישוט סמליים בתחתית הדלתות; החרטום קיבל מראה עגלגל ושמרני יותר, שמיישר קו עם העיצוב המשפחתי של האחות המצליחה סיטרואן C3 "איירקרוס"; מסילות הגג בעלות "האישיות" של המכונית היוצאת נגנזו בין דפי ההיסטוריה; ואילו הזנב עודן ובמקום דיפון פלסטיק רוחבי הוא זכה לקבל פגושים מקובלים "דמויי כביש-שטח". בשורה התחתונה, המכונית נראית כעת מבחוץ כמו קרוס-אובר שפונה למכנה משותף הרבה יותר רחב, במיוחד עם צבעים מטאליים סולידיים או צבע שחור.

אבל נמהר ונרגיע את ההיפסטרים המאוכזבים: עיצוב הפנים שומר על מראה ייחודי. מערך הפיקוד, על טהרת הצגים הדיגיטליים ומסכי המגע, נותר עתידני כשהיה עם נוכחות מינימלית של מתגים פיזיים - אולי אפילו מתחת למינימום ההכרחי; תא הכפפות עדיין נראה ונפתח כמו מזוודה אופנתית; ואילו המשטח הענק והשטוח שבין הנהג לשמשה הקדמית עדיין מכוסה בטקסטורות יצירתיות, עם אופציה להתאמה אישית של גוונים.

סיטרואן C4 קקטוס- web

חלונות שלא נפתחים במלואם

הכורסאות הרחבות ועתירות הבליטות ישתלבו מצוין בכל קופי-שופ אופנתי באמסטרדם. אבל עיצוב זה לא הכול. ולמרות העובדה שסיטרואן מכבירה מילים על עיצובן הייחודי ועל החומר המתקדם ומפחית הלחץ ממנו הם עשויות, הגב האישי שלנו סירב לשתף פעולה. הרגשנו כאילו אנחנו שוקעים בתוך ספוג גבשושי.

המרחב בתא הנוסעים נותר משפחתי-שימושי עם מקום סביר לכתפיים, לרגליים ולראש בספסל האחורי. תא המטען מרווח, אך לוקה בסף הטענה גבוה. בסתר ליבנו קיווינו שמהנדסי החברה ינצלו את עדכון הדגם כדי לתקן "באג" ולהתקין בדלתות האחוריות חלונות נפתחים כמקובל. זה לא קרה, והחלונות מאחור עדיין נפתחים הצידה לכדי חרך צר בלבד. הפטנט הזה מתאים אולי לאירופה הסגרירית, אבל לא ידידותי לבני אדם בעת כניסה לרכב שחנה בשמש הישראלית.

תחום אחד שבו רשמה המכונית המחודשת קפיצת מדרגה מוחשית הוא איכות הייצור והחומרים. חלק מהמשטחים החשופים לעין ולמגע מדופנים כעת בחומרים רכים איכותיים יותר, ובידוד הרעשים יעיל הרבה יותר בעת נסיעה במגוון תנאים. גם המערך הבטיחותי התקני מקיף ומכובד מאוד עבור פלח המחיר הזה.

מתחת למכסה המנוע אין הרבה חידושים. הקקטוס מגיעה אלינו עם מערכת הנעה מודרנית ומקבילה לזו של אחיותיה הבוגרות, שכוללת מנוע 1.2 ליטר טורבו-בנזין עם שלושה צילינדרים בהספק 110 כ"ס ותיבה אוטומטית יפנית בת שש מהירויות.

חסכונית בדלק וחזקה בעליות

כל העסק רתום למשקל עצמי מהנמוכים בקבוצה, כ-1,045 קילו, מה שמעניק למכונית תחושה זריזה. העברות ההילוכים רהוטות וחלקות, התגובה ללחיצה על הדוושה זריזה, אפשר לשמור על קצב מכובד בעליות, התאוצה מאפס ל-100 אורכת קצת פחות מ-11 שניות והמנוע מטרטר לו בצליל נטול מתח גם ב-140 קמ"ש על הכביש המהיר. צריכת הדלק מכובדת למכונית כזו ונעה סביב 15 קילומטרים לליטר בתנאי נהיגה נורמליים.

בכל הנוגע לנוחות והתנהגות כביש, מציבה סיטרואן רף ציפיות גבוה מאוד. המכונית, כך נטען על ידי היצרן, היא תוצר של "תכנית נוחות מתקדמת" של סיטרואן ובולמי הזעזועים שלה מצוידים ב"כריות הידראוליות פרוגרסיביות" שאמורות לספק תחושת "ריחוף על שטיח קסמים" כדברי המשורר. לצערנו טרם הזדמן לנו עד היום לקחת למבחן שטיח קסמים מעופף, כך שאין לנו בסיס ישיר להשוואה.

אבל הקקטוס היא בהחלט מכונית נוחה ברוב התנאים המצויים בישראל, אם כי הבולמים המתוחכמים עדיין נכנעים לבורות חדים באספלט, ומעבר על פסי הרעדה עירוניים עדיין יטלטל כהוגן את תא הנוסעים על יושביו. האחות, פיג'ו 2008, ששאיפותיה המוצהרות בתחום צנועות יותר, היא מכונית נוחה לא פחות.

התנהגות הכביש מיישרת קו עם הדור האחרון של רכבי הקבוצה האם PSA. כאשר מערכת הסיוע להיגוי מופעלת התחושה קלה מדי ומעורפלת, אבל ניתוק המערכת מחזיר להגה את האיזון. כראוי למכונית כה קלה, התנהגות הכביש נעימה וזורמת, ולמרות העובדה שהיינו שמחים לפחות נטיית צד בפניות הדוקות, זו בהחלט מכונית שלא מותירה את הנהג מחוץ לתמונה. מרווח הגחון לא גבוה כמו של ה"איירקרוס", אבל עם 155 מ"מ הסיטרואן לא תגרוס את הגחון והפגושים בעת טיפוס על מדרכות עירוניות או בעת ירידה מזדמנת לדרכי עפר.

בשורה התחתונה, הקקטוס המחודשת שיפרה לא מעט "באגים" של המכונית היוצאת. היא מציעה חבילה שימושית לקהל משפחתי מוגבל תקציב. מצד שני, היא התייקרה לעומת הגרסה הקודמת, וב-115 אלף שקל לדגם מאובזר היא רחוקה 7,000 שקל בלבד מאחותה C3 איירקרוס, שמציעה ממדים חיצוניים ומכללים מכניים דומים, אבל פונה יותר במדויק ללקוחות הג'יפונים העירוניים. 

המתחרות

סקודה סקאלה

הסקאלה החדשה, שמחליפה את ה"ראפיד" הפופולרית, לא מנסה לדבר בשפת עיצוב חדשה ואופנתית אלא מכוונת לתכליתיות. היא ארוכה בכ-20 סנטימטרים מהקקטוס, ניצבת על בסיס גלגלים ארוך יותר ומציעה תא מטען ענק. המנוע העיקרי הוא 1 ליטר טורבו בנזין עם תיבת DSG. אפשר לצפות לגרסה אחת לפחות ב-115-120 אלף שקל

דאצ'יה לוגאן MCV

לוגאן MCV היא הנציגה של קבוצת רנו בפלח הסטיישן "לואו קוסט". אין לה עיצוב חוץ ופנים מתוחכם כמו סיטרואן, וגם לא עזרי בטיחות מדור אחרון. אבל ב-77 אלף שקל היא מציעה מרחב פנים נרחב ושימושי, תא מטען של 573 ליטר ומנוע טורבו בנזין בנפח 0.9 ליטר עם 90 כ"ס שמשודך לתיבה רובוטית

פיאט טיפו סטיישן

116 אלף שקל עולה גרסת הסטיישן של פיאט "טיפו". זו מכונית גדולה, שמרנית ומרווחת, עם בסיס גלגלים באורך 2.64 מ' ותא מטען בנפח 530 ליטר. תא הנוסעים בסיסי למדי והמנוע הוא 1.6 ליטר אטמוספרי שמייצר 110 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית מודרנית בת 6 מהירויות

עוד כתבות

רמי שבירו,  מנכ''ל ומבעלי חברת רמי שבירו / צילום: פוטיני פימפה

רמי שבירו תובעת את רמ"י ועיריית נס ציונה: "שיווקו קרקע לא בשלה לתכנון"

התביעה של חברת שבירו היא בעקבות זכייתה במכרז למתחם המיועד ל־212 יחידות דיור, ושילמה על הקרקע סכום של 218.7 מיליון שקל ● לטענתה, רק לאחר הזכייה התברר שהמגרש אינו בשל לתחילת תכנון ורישוי, וכי רמ"י ידעה על כך מראש ובחרה לפרסם את המכרז "תוך שהיא משלשלת לקופתה מאות מיליוני שקלים" - כלשון התביעה

נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי לאחר הניצחון בבחירות האמצע / צילום: ap, Natacha Pisarenko

בניגוד לתחזיות: נשיא ארגנטינה ניצח בבחירות האמצע. מה יהיו מהלכיו הבאים?

הנשיא הארגנטינאי חאבייר מיליי רשם ניצחון קריטי בבחירות האמצע במדינה וקיבל זריקת תמיכה מהציבור, זאת לאחר בלימת האינפלציה ובתמיכה אמריקאית - וחרף המחאות על מדיניות הצנע בהובלתו ועל היחלשות הפסו ● השאלה הגדולה: האם יצליח לשמר את ההצלחה?

ירון שמאי, מנהל חיסכון ארוך טווח, סיכונים ובריאות במגדל ביטוח ופיננסים, בכנס ההשקעות של גלובס / צילום: כדיה לוי

בכיר במגדל: 4 עצות שיעזרו לכם לנהל את החיסכון טוב יותר

ירון שמאי, מנהל חיסכון ארוך טווח, סיכונים ובריאות במגדל ביטוח ופיננסים, אמר בכנס ההשקעות של גלובס: "אם לא נכניס חינוך פיננסי אמיתי למערכת - נמשיך לדשדש" ● הוא קרא לציבור להיות אקטיבי יותר, להכיר את כל המכשירים הפיננסיים ולבדוק מדי שנה היכן נמצא כספו

בורסת נאסד''ק, ניו יורק / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בשיא כל הזמנים, על רקע אופטימיות לעסקת סחר בין ארה"ב לסין

הנאסד"ק זינק בכ-1.9% ● קוואלקום זינקה במעל 10%, לאחר שהודיעה כי תשיק שבבים שיתחרו עם אלו של אנבידיה ● ארה"ב בישרה על מסגרת להסכם מול סין, לקראת הפגישה הצפויה בין הנשיא טראמפ לנשיא שי ג'ינפינג ● דיווח ברויטרס: אמזון תקצץ עד 30 אלף משרות ברחבי העולם החל ממחר ● מחירי הזהב צנחו

עמית גל, הממונה על שוק ההון, בכנס ההשקעות של גלובס / צילום: שלומי יוסף

הממונה על שוק ההון: "לא נוכל לחיות עם סיטואציות של ניגודי עניינים וחוסר שקיפות של סוכני הביטוח"

בכנס ההשקעות של גלובס התייחס עמית גל, הממונה על רשות שוק הון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, לשלל המאבקים של הרשות בימים אלו ● החל מהטיפול בפרשת סלייס ("מקצים משאבים גדולים כדי לטפל בציבור הנפגעים"), דרך הרפורמות בתשלום סוכני הביטוח ("קורא לאיגוד להקיא את הגורמים השליליים") ועד חיסכון משקי הבית ("הרבה כסף שוכב בפיקדונות ובחשבונות העו"ש")

צילום: יוסי כהן, Shutterstock

לידיעת רוכשי הדירות: בנק ישראל מתכנן מגבלות מימון חדשות

טיוטת תקנות חדשה של בנק ישראל מציעה לצמצם את היכולת למשכן דירות לצורך הלוואות "לכל מטרה", בניסיון לרסן מינוף עודף בשוק הדיור ● עוד על השולחן: הקלות לזוכי "מחיר למשתכן" והארכת משכנתאות מעבר ל־30 שנה

רו''ח שלומי שוב בכנס ההשקעות של גלובס / צילום: שלומי יוסף

"הדיווחים הכספיים 'שבורים וישנים'. תוך עשור, ה-AI יספק למשקיעים מידע יומי"

בכנס ההשקעות של גלובס, צפה רו"ח שלומי שוב, ראש התוכנית לחשבונאות וסגן דקאן ביה"ס אריסון למינהל עסקים באוניברסיטת רייכמן, כי חברות הייטק וקרנות פרייבט אקוויטי ייכנסו לתחום ה-AI בפיננסים, ויקומו 10-8 פירמות פיננסיות-טכנולוגיות בינלאומיות

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

דיווח: אמזון פותחת בסבב פיטורים של עד 30 אלף עובדים

עפ"י סוכנות הידיעות רויטרס, בכוונת אמזון לפטר עד 30 אלף עובדים החל ממחר ● המטרה: צמצום גיוס העובדים הגבוה שהיה במהלך ימי הקורונה ● מאז 2022 החברה פיטרה יותר מ-28 אלף עובדים, וכעת היא מפטרת מספר דומה

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון מודיעה באופן רשמי: 14 אלף עובדים יפוטרו

ענקית הקמעונאות אמזון מודיעה באופן רשמי על סבב קיצוצים של 14 אלף עובדים מכוח העבודה התאגידי של החברה ● עדיין לא ידוע מה היקף הפיטורים בישראל

חסכונות ותשואות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

עשרות קרנות נתקעו: הטרנד החם של שוק ההון מתמודד עם איום חדש

קרנות הגידור בנאמנות, שמהוות שער כניסה עבור הציבור הרחב לענף, צמחו מאז השקתן לפני שנתיים וחצי בקצב מהיר ● אלא שתוקף הוראת השעה הזמנית שעליה הן מבוססות פג, ועשרות קרנות חדשות שמחכות לאישור נתקעו בצנרת ● בענף מזהירים כי ללא הסדרה כל פעילות הקרנות בתחום תיעצר ● גלובס עושה סדר

מו''ל גלובס אלונה בר און בכנס ההשקעות של גלובס / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: "פרסי הנובל הישראליים לכלכלה חידדו - החלטות השקעה נולדות ממפגש בין ידע, אמון ורגש"

מו"ל גלובס אלונה בר און בכנס ההשקעות של גלובס: "כיף לי שבפעם הראשונה מתחילת המלחמה אני לא צריכה לשים בכנס שקף על חטופים" ● "אנחנו בגלובס משתדלים להעלות סימני שאלה ולא רק סימני קריאה, והנתונים מראים שזה עובד ומוכר"

אילוסטרציה: shutterstock

סבבי הסקנדרי בהייטק חוזרים, והופכים עובדים למיליונרים עוד לפני האקזיט

יותר ויותר חברות טק, דוגמת ארמיס וקוואנטום משינס, מאפשרות לעובדים למכור את המניות שקיבלו בעסקאות סקנדרי למשקיעים חדשים ולהרוויח מכך ● דוח חדש שהגיע לידי גלובס מעיד על עלייה בהיקף המניות שנמכרות בטרם האקזיט, בשלב החיים הצעיר של חברות

סניף המוסד לביטוח לאומי / צילום: Shutterstock

הפסיקה שהורידה את מניות הסיעוד ומאיימת על שוויה של עמל ומעבר בדרך להנפקה

בית המשפט דחה את טענות חברות הסיעוד דנאל ותיגבור נגד תנאי המכרז החדש שהוציא הביטוח הלאומי לשירותי טיפול ביתי • החברות, שמניותיהן ירדו במהלך היום בעקבות החשש מפגיעה ברווחיותן, שוקלות להגיש ערעור, בעוד שבביטוח לאומי טוענים כי המכרז "יתקן עיוותים ויבטיח שירות ראוי לקשישים" ● איך תושפע הנפקת הענק של "עמל ומעבר"?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

עליות בוול סטריט; אפל חצתה לראשונה שווי של 4 טריליון דולר

הדאקס יורד בכ-0.1% ● הניקיי ירד בכ-0.2% ● ראש הממשלה היפנית החדשה סנאה טאקאיצ'י הבטיחה לכונן "עידן זהב" ביחסי יפן־ארה"ב ● וול סטריט ננעלה אתמול בשיאים חדשים, לאחר שארה"ב וסין הניחו מסגרת להסכם סחר, לקראת פגישתם של טראמפ ושי ג'ינפינג ביום חמישי ● מחירי הזהב ממשיכים לצנוח

נדב צפריר, מנכ''ל צ׳ק פוינט / צילום: מנש כהן

הסדרי מס שייצרו לצ'ק פוינט הכנסות מס חד-פעמיות הקפיצו את רווחי החברה ברבעון השלישי

הרווח הנקי ברבעון השלישי קפץ בכ-70%, בזכות הטבת מס חד־פעמית, שנרשמה בעקבות הסדר פשרה עליו חתמה חברת אבטחת הסייבר ● צ'ק פוינט עקפה את התחזיות גם בהכנסות, כשרשמה צמיחה של 6.7% ● המניה שמזנקת בכ-6% בוול סטריט מעלה את התחזית השנתית שלה, וצופה הכנסות של 2.705-2.745 מיליארד דולר

עו''ד דני גבע, עו''ד רלי לשם ועו''ד דודי תדמור / צילום: איל יצהר

שיקולים כלכליים וחשש מניגודי עניינים: למה נפל מיזוג הענק בשוק עריכת הדין

אחרי שבספטמבר פורסם כי מתנהלים למיזוג בין מיתר, משרד עורכי הדין הגדול בישראל, לבין ארנון תדמור-לוי, באחרונה החליטו הצדדים שלא להתקדם עם העסקה ● ברקע ההחלטה: חשש מפני ניגודי עניינים, עזיבות של עורכי דין ורווחים שילכו לקבוצה מצומצמת של שותפים בכירים

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik

"יהיה קשה בלי וורן באפט" – KBW מורידה המלצה לברקשייר האת'וויי

ב־KBW ציינו כי העסקים המרכזיים של ברקשייר צפויים לעמוד בפני לחצים בשנה הקרובה, "דברים רבים נעים בכיוון הלא נכון" ● חוסר הוודאות סביב הירושה בחברה נובע מ"המוניטין הבלתי־מעורער כמעט של וורן באפט ומה שאנו רואים כחוסר גילוי נאות מספק, שעלול להרתיע משקיעים" ● באפט, בן ה־95, יפרוש מתפקיד מנכ״ל החברה בסוף השנה

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה העולמית / צילום: Shutterstock

אנבידיה תרכוש מניות של נוקיה בהיקף של מיליארד דולר

כחלק מהמהלך, נוקיה תתאים את תוכנות התקשורת המרכזיות שלה כך שיעבדו ישירות עם השבבים והמערכות של אנבידיה ● נוקיה מצטרפת לשורת השקעות שביצעה אנבידיה בחודשים האחרונים בחברות טכנולוגיה הפועלות לצידה, ביניהן אינטל, OpenAI וספקיות ענן

פרופ׳ דן שדות, מייסד ומנכ״ל CyberRidge / צילום: סייברידג׳

הפרופסור הישראלי שבטוח: זה הפתרון מפני "יום הדין" הקוונטי

אחרי ארבעה סטארט-אפים, פרופ' דן שדות חושף לראשונה את הפרויקט הבא שלו: חברת הסייבר האופטית סייברידג', שכבר גייסה 26 מיליון דולר ● החברה עשויה להיות פתרון לאחד האיומים המפחידים ביותר על שלום העולם - שימוש במחשבים קוונטים ע"י ארגוני טרור, האקרים ומדינות ● בדרך לכל הגיוסים והניסויים, הוא גם נאלץ להתמודד עם אתגרי המלחמה: "זה לא טיול בפארק אבל העסקים נמשכים"

טיסות ישירות מת''א לניו יורק / צילום: Shutterstock

חמש חברות תעופה יפעילו טיסות לארה"ב: איך זה ישפיע על המחירים?

אמריקן איירליינס תחזור לפעול בארץ במרץ הקרוב, מהלך משמעותי שמסמל את חזרתו של ענף התעופה לשגרה ● עם זאת, ביקוש כבד, עליית מחירי הדלק ומחסור במטוסים ממשיכים להכביד על התפעול - ועל המחירים שנשלם ● ויש גם חדשות טובות