גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחשבת מסלול מחדש - הקקטוס המחודשת מבית סיטרואן

הקקטוס המחודשת מבית סיטרואן מציגה עיצוב חיצוני מתון ושמרני לעומת הדגם היוצא, אבל שומרת על תא נוסעים ייחודי ועל נוחות נסיעה מכובדת ● עם זאת, הנדסת האנוש שלה לא חפה מבעיות, וב-115 אלף שקל יהיה לה קשה להתמודד עם המתחרות

מאחורי כל מכונית סדרתית חדשה שעולה על הכביש ניצב תהליך מורכב מאוד של קבלת החלטות והפעלת "פילטרים", שתפקידו להבטיח שהמוצר יזכה להצלחה מסחרית - במיוחד כאשר מדובר בעיצוב החיצוני, שהוא "הפנים" של המותג והמוצר. אבל לעיתים מתערבים בתהליך גם אגו וסנטימנטים כשמנהלי מוצר או מעצבים רוצים "להותיר חותם אישי" על השוק.

קחו, למשל, את סיטרואן C4 קקטוס המקורית שהוצגה לראשונה ב-2014. המכונית נועדה להיות דגם LOW-COST שימושי ונגיש למשפחות, עם חבילה מוכחת ועדכנית של מכניקה ואלקטרוניקה. אבל המכונית עוצבה כנראה על ידי "היפסטרים" עבור אנשים שדומים להם.

הבעיה היא שאפילו בשוק האירופאי המתוחכם אין מספיק היפסטרים כדי להפוך רכב כזה להצלחה שיווקית. למרות הרעש ופרסי העיצוב, מכירות הקקטוס באירופה התייצבו סביב כ-57 אלף יחידות בשנה, כשליש מקצב המכירות של האחות השמרנית פיג'ו 2008.

אנחנו לא יודעים מה בדיוק קרה מאחורי הקלעים, אבל העובדה היא שהמעצב הבריטי החתום על הקקטוס קודם לתפקיד "סגן נשיא גלובלי לחוויית מותג". השנה יצאה לשוק קקטוס מחודשת, שעיצובה החיצוני עבר טרנספורמציה יסודית מאוד.

דיפוני הפלסטיק הענקיים עם בועות האוויר ("AIRBUMPS" בלשון המעצבים) שכיסו את הדלתות של הדגם היוצא, התכווצו לכדי פסי קישוט סמליים בתחתית הדלתות; החרטום קיבל מראה עגלגל ושמרני יותר, שמיישר קו עם העיצוב המשפחתי של האחות המצליחה סיטרואן C3 "איירקרוס"; מסילות הגג בעלות "האישיות" של המכונית היוצאת נגנזו בין דפי ההיסטוריה; ואילו הזנב עודן ובמקום דיפון פלסטיק רוחבי הוא זכה לקבל פגושים מקובלים "דמויי כביש-שטח". בשורה התחתונה, המכונית נראית כעת מבחוץ כמו קרוס-אובר שפונה למכנה משותף הרבה יותר רחב, במיוחד עם צבעים מטאליים סולידיים או צבע שחור.

אבל נמהר ונרגיע את ההיפסטרים המאוכזבים: עיצוב הפנים שומר על מראה ייחודי. מערך הפיקוד, על טהרת הצגים הדיגיטליים ומסכי המגע, נותר עתידני כשהיה עם נוכחות מינימלית של מתגים פיזיים - אולי אפילו מתחת למינימום ההכרחי; תא הכפפות עדיין נראה ונפתח כמו מזוודה אופנתית; ואילו המשטח הענק והשטוח שבין הנהג לשמשה הקדמית עדיין מכוסה בטקסטורות יצירתיות, עם אופציה להתאמה אישית של גוונים.

סיטרואן C4 קקטוס- web

חלונות שלא נפתחים במלואם

הכורסאות הרחבות ועתירות הבליטות ישתלבו מצוין בכל קופי-שופ אופנתי באמסטרדם. אבל עיצוב זה לא הכול. ולמרות העובדה שסיטרואן מכבירה מילים על עיצובן הייחודי ועל החומר המתקדם ומפחית הלחץ ממנו הם עשויות, הגב האישי שלנו סירב לשתף פעולה. הרגשנו כאילו אנחנו שוקעים בתוך ספוג גבשושי.

המרחב בתא הנוסעים נותר משפחתי-שימושי עם מקום סביר לכתפיים, לרגליים ולראש בספסל האחורי. תא המטען מרווח, אך לוקה בסף הטענה גבוה. בסתר ליבנו קיווינו שמהנדסי החברה ינצלו את עדכון הדגם כדי לתקן "באג" ולהתקין בדלתות האחוריות חלונות נפתחים כמקובל. זה לא קרה, והחלונות מאחור עדיין נפתחים הצידה לכדי חרך צר בלבד. הפטנט הזה מתאים אולי לאירופה הסגרירית, אבל לא ידידותי לבני אדם בעת כניסה לרכב שחנה בשמש הישראלית.

תחום אחד שבו רשמה המכונית המחודשת קפיצת מדרגה מוחשית הוא איכות הייצור והחומרים. חלק מהמשטחים החשופים לעין ולמגע מדופנים כעת בחומרים רכים איכותיים יותר, ובידוד הרעשים יעיל הרבה יותר בעת נסיעה במגוון תנאים. גם המערך הבטיחותי התקני מקיף ומכובד מאוד עבור פלח המחיר הזה.

מתחת למכסה המנוע אין הרבה חידושים. הקקטוס מגיעה אלינו עם מערכת הנעה מודרנית ומקבילה לזו של אחיותיה הבוגרות, שכוללת מנוע 1.2 ליטר טורבו-בנזין עם שלושה צילינדרים בהספק 110 כ"ס ותיבה אוטומטית יפנית בת שש מהירויות.

חסכונית בדלק וחזקה בעליות

כל העסק רתום למשקל עצמי מהנמוכים בקבוצה, כ-1,045 קילו, מה שמעניק למכונית תחושה זריזה. העברות ההילוכים רהוטות וחלקות, התגובה ללחיצה על הדוושה זריזה, אפשר לשמור על קצב מכובד בעליות, התאוצה מאפס ל-100 אורכת קצת פחות מ-11 שניות והמנוע מטרטר לו בצליל נטול מתח גם ב-140 קמ"ש על הכביש המהיר. צריכת הדלק מכובדת למכונית כזו ונעה סביב 15 קילומטרים לליטר בתנאי נהיגה נורמליים.

בכל הנוגע לנוחות והתנהגות כביש, מציבה סיטרואן רף ציפיות גבוה מאוד. המכונית, כך נטען על ידי היצרן, היא תוצר של "תכנית נוחות מתקדמת" של סיטרואן ובולמי הזעזועים שלה מצוידים ב"כריות הידראוליות פרוגרסיביות" שאמורות לספק תחושת "ריחוף על שטיח קסמים" כדברי המשורר. לצערנו טרם הזדמן לנו עד היום לקחת למבחן שטיח קסמים מעופף, כך שאין לנו בסיס ישיר להשוואה.

אבל הקקטוס היא בהחלט מכונית נוחה ברוב התנאים המצויים בישראל, אם כי הבולמים המתוחכמים עדיין נכנעים לבורות חדים באספלט, ומעבר על פסי הרעדה עירוניים עדיין יטלטל כהוגן את תא הנוסעים על יושביו. האחות, פיג'ו 2008, ששאיפותיה המוצהרות בתחום צנועות יותר, היא מכונית נוחה לא פחות.

התנהגות הכביש מיישרת קו עם הדור האחרון של רכבי הקבוצה האם PSA. כאשר מערכת הסיוע להיגוי מופעלת התחושה קלה מדי ומעורפלת, אבל ניתוק המערכת מחזיר להגה את האיזון. כראוי למכונית כה קלה, התנהגות הכביש נעימה וזורמת, ולמרות העובדה שהיינו שמחים לפחות נטיית צד בפניות הדוקות, זו בהחלט מכונית שלא מותירה את הנהג מחוץ לתמונה. מרווח הגחון לא גבוה כמו של ה"איירקרוס", אבל עם 155 מ"מ הסיטרואן לא תגרוס את הגחון והפגושים בעת טיפוס על מדרכות עירוניות או בעת ירידה מזדמנת לדרכי עפר.

בשורה התחתונה, הקקטוס המחודשת שיפרה לא מעט "באגים" של המכונית היוצאת. היא מציעה חבילה שימושית לקהל משפחתי מוגבל תקציב. מצד שני, היא התייקרה לעומת הגרסה הקודמת, וב-115 אלף שקל לדגם מאובזר היא רחוקה 7,000 שקל בלבד מאחותה C3 איירקרוס, שמציעה ממדים חיצוניים ומכללים מכניים דומים, אבל פונה יותר במדויק ללקוחות הג'יפונים העירוניים. 

המתחרות

סקודה סקאלה

הסקאלה החדשה, שמחליפה את ה"ראפיד" הפופולרית, לא מנסה לדבר בשפת עיצוב חדשה ואופנתית אלא מכוונת לתכליתיות. היא ארוכה בכ-20 סנטימטרים מהקקטוס, ניצבת על בסיס גלגלים ארוך יותר ומציעה תא מטען ענק. המנוע העיקרי הוא 1 ליטר טורבו בנזין עם תיבת DSG. אפשר לצפות לגרסה אחת לפחות ב-115-120 אלף שקל

דאצ'יה לוגאן MCV

לוגאן MCV היא הנציגה של קבוצת רנו בפלח הסטיישן "לואו קוסט". אין לה עיצוב חוץ ופנים מתוחכם כמו סיטרואן, וגם לא עזרי בטיחות מדור אחרון. אבל ב-77 אלף שקל היא מציעה מרחב פנים נרחב ושימושי, תא מטען של 573 ליטר ומנוע טורבו בנזין בנפח 0.9 ליטר עם 90 כ"ס שמשודך לתיבה רובוטית

פיאט טיפו סטיישן

116 אלף שקל עולה גרסת הסטיישן של פיאט "טיפו". זו מכונית גדולה, שמרנית ומרווחת, עם בסיס גלגלים באורך 2.64 מ' ותא מטען בנפח 530 ליטר. תא הנוסעים בסיסי למדי והמנוע הוא 1.6 ליטר אטמוספרי שמייצר 110 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית מודרנית בת 6 מהירויות

עוד כתבות

פצצת MPR - 500 חודרת קירות בטון של אלביט / צילום: אלביט מערכות

"היינו צריכים מניות בשווי מיליארד שקל": למה הבורסה חיכתה שנתיים להשקת מדד ביטחוני?

מדד חדש שיושק בנובמבר יכלול כמה מהכוכבות הגדולות של הסקטור הביטחוני בבורסה בת"א - אלביט, נקסט ויז'ן וארית, שהניבו תשואה של מאות אחוזים ● בבורסה טוענים כי לא איחרו את הרכבת: "זה לא מדד ליום או יומיים. התפקיד שלו הוא לייצר מכשיר פיננסי בר־מעקב"

בשנת 2022 פג הקסם של חברות ההייטק. איך זה קרה? / צילום: Shutterstock, Perfect Wave

האבטלה בהייטק מזנקת, ומספר המשרות הפנויות צונח

מחקר חדש של מרכז טאוב שמתפרסם היום מצביע על עלייה באבטלה בענף ההייטק, ירידה במספר המשרות הפנויות והעמקת פערים מגדריים וגאוגרפיים, זאת לצד איום הולך וגובר של אוטומציה ובינה מלאכותית על שוק העבודה

כבד שומני | אילוסטרציה: shutterstock

חברת ביומד ישראלית שהוקמה ע"י יוצאי טבע נרכשת בעד 3.5 מיליארד דולר

תאגיד רוש ירכוש את חברת 89bio תמורת 2.4 מיליארד דולר מיידית, עם אופציה להכנסות נוספות עד סכום כולל לעסקה של 3.5 מיליארד דולר ● 89bio פועלת בשוק הענק של כבד שומני, אך רוש מתעניינת לא פחות במוצריה לתחום הכליות

מייסדי נבן אריאל כהן ואילן טוויג / צילום: טריפאקשנס

עוד הנפקה ישראלית: נבן צפויה להגיש תשקיף למסחר בניו יורק

כבר שנים שנבן נחשבת למועמדת ליציאה להנפקה, אך כעת זה קורה: חברת התיירות העסקית האמריקאית, שנוסדה בידי ישראלים, צפויה להגיש בקרוב תשקיף גלוי למסחר בבורסה בניו יורק ● עפ"י ההערכות, החברה תנסה לגייס לפי שווי של 7-8 מיליארד דולר ● ברקע, זו החברה הרביעית שיוצאת להנפקה, במה שנראה כמו הגל הישראלי הגדול ביותר מאז 2021

הכנסת / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

אושרה פריצת תקציב המדינה ל-2025 בוועדת הכספים

כעת, יועבר התקציב המתוקן לאישור סופי, בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ● יתכן שזו לא תהיה פריצת התקציב האחרונה ל-2025, שכן עלות המבצע לכיבוש העיר עזה לא נכללת בה

אפליקציית עלי אקספרס / צילום: Shutterstock, BigTunaOnline

רכישות האונליין באוגוסט: האתרים הבינלאומיים בעלייה, הישראליים בירידה

רכישות הישראלים באונליין בחודש אוגוסט הסתכמו בהיקף דומה לזה של יולי ● באתרים הישראליים נרשמה ירידה של 6%, ובאתרים הבינלאומיים נרשמה עלייה של 3% ● בתמהיל האתרים המובילים בולטת נוכחות אתרים מתחום התיירות והאירוח ● "בגזרה הבינלאומית, הטריו הסיני - עליאקספרס, שיין וטמו - שומר על ההגמוניה" ● המדד החודשי של רכישות הישראלים באונליין

אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית / צילום: Reuters, Yves Herman

עדיין טעון אישור: הנציבות האירופית ממליצה על השעיית הסכם הסחר החופשי עם ישראל

בנציבות האירופית התכנסו היום כדי לגבות את הצהרת הנשיאה להמליץ צעדים משמעותיים נגד ישראל, ובראשם דרישה להשעות את הסכם הסחר החופשי ● אלא שהיא זקוקה לרוב מיוחס שעד כה לא התגבש ● הפוקוס על איטליה, שעד כה הביעה התנגדות למהלכים כאלה והייתה לצד גרמניה הבלם האחרון ● כך או אחרת, בממשלה לא יכולים לטעון שמדובר בהחלטה "חפוזה ומפתיעה"

המדינה המפתיעה שמתנגדת להדחת ישראל מהאירוויזיון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: האם ישראל תתקוף בכירי חמאס בטורקיה, מצרים פורסת מערכת הגנה סינית בגבול עם ישראל, יפן לא תכיר במדינה פלסטינית, ורשת SBS האוסטרלית מתנגדת להדחת ישראל מהאירוויזיון ● כותרות העיתונים בעולם 

בלוקסמבורג מנסים להבין: למה המדינה הפרו-פלסטינית נבחרה להנפיק אג"ח ישראליות?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: בריטניה צפויה להכריז על הכרה במדינה פלסטינית, בגרמניה מתווכחים על התמיכה בישראל, ובלוקסמבורג מבקרים את ההחלטה לסייע להנפיק אג"ח ישראליות ● כותרות העיתונים בעולם 

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Jacquelyn Martin

תשעה חודשים של ציפייה: האירוע שכל הכלכלה העולמית מחכה לו מגיע

בשוק מעריכים בהסתברות של 96% שהפד יוריד את הריבית הערב ב-0.25% - לראשונה השנה ואחרי חמש החלטות רצופות ללא שינוי ● ב-CNBC סימנו מספר מניות שצפויות להרוויח מהורדת הריבית המסתמנת

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

נתניהו הסביר את "נאום ספרטה", ולא כל הנתונים היו מדויקים

אחרי הנאום שחולל סערה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש להרגיע את הציבור והשווקים ● הוא רצה לגבות את דבריו בנתונים וגרפים, לא תמיד זה עזר ● האיחוד האירופי לא עד כדי כך חסר משמעות, וכשמסתכלים על התוצר צריך להתחשב בעוד גורמים ● אבל יש גם נתון שהוא אכן חיובי, אם כי גם אותו יש לשים בהקשר הנכון ● המשרוקית של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בבורסה בתל אביב; טאואר וקמטק מתחזקות, הביטחוניות נופלות

מדד ת"א 35 עולה בכ-0.3% ● ירידות חדות בת"א נרשמו אתמול על רקע "נאום ספרטה" והתמרון בעזה, בהובלת מדדי הביטוח והפיננסים ● הפדרל ריזרב הוריד אמש את הריבית בארה"ב לרמה של 4.25%, תוך שהוא צופה שתי הורדות נוספות עד סוף השנה ● השקל נחלש מול הדולר ומחירי הנפט ירדו לאחר ימים רצופים של עליות ● וגם: האם הורדת הריבית עלולה דווקא להגדיל את הסיכון בשוק המניות?

אילוסטרציה: Shutterstock

עלייה בהשמנה, בשימוש בתרופות נוגדות דיכאון וברעב אצל ילדים: דוח מדדי האיכות ברפואת קהילה

דוח מדדי האיכות ברפואת קהילה ל-2024: המצב הסוציו-אקונומי והשיוך המגזרי ממשיכים ליצור פערים גבוהים בבריאות הציבור ● הפערים מתבטאים בין היתר ברזון של הילדים בשכבות החלשות ובפערים באיזון הסוכרת ● הציבור נראה חרד יותר ומדוכא יותר

האם הורדת הריבית תכניס כסף חדש לוול סטריט? / צילום: Shutterstock

ההיסטוריה מלמדת: לא תמיד השווקים עולים אחרי הורדות ריבית

וול סטריט מחכה להורדות ריבית מתחילת השנה, אבל ההיסטוריה מלמדת שלא תמיד הקלה מוניטרית משמעותה עליות בבורסה, במיוחד בטווח הקצר ● בזמן שבשוק מצפים שטריליוני דולרים יזרמו מהקרנות הכספיות לשוק המניות, יש מי שמצננים את ההתלהבות: "הכסף הזה לא יזוז"

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

פעם שנייה תוך שנה: שופרסל תיקנס ב-2 מיליון שקל. האם זה מספיק?

הרשות להגנת הצרכן מטילה את הקנס על שופרסל בגין אי-הצגת מחיר והטעיה במחיר המוצר בקופה ● קנסות דומים הוטלו על יוחננוף, קרפור ורמי לוי, אך לא בטוח שהם מצליחים לייצר הרתעה ● הממונה על הרשות להגנת הצרכן: "הכול שיקול כלכלי. אם היו מקבלים קנס של 100 מיליון שקל, היו מעסיקים מאה אנשים שיסמנו מחירים ומשלמים בהתאם"

החיסכון שלנו עבר לידיים של המוסדיים בעקבות רפורמת בכר / איור: Shutterstock

השליטים החדשים של כספי הציבור: המוסדיים קיבלו ביצת זהב ומינפו אותה

לא סתם צבי סטפק ממיטב מכנה את רפורמת בכר "המפץ הגדול של שוק ההון". היא הפכה את חברות הביטוח ובתי ההשקעות למנהלים של טריליוני שקלים של הציבור בקופות גמל, קרנות פנסיה וקרנות נאמנות ● הללו הפכו לקבוצה עם כוח עצום, ויש הטוענים שאף ריכוזית לא פחות מהבנקים ● אבל בשוק מסבירים: התחרות ללא ספק מגיעה גם לשם ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד 

מדד חדש למיתוג מעסיק / צילום: פלייטיקה

שבע תובנות על תפקיד מיתוג המעסיק ועל מה שהוא דורש

מה צריך כדי להיכנס לתפקיד מיתוג מעסיק? ● עיון ב-15 מודעות למשרות מסוג זה העלה תובנות על משמעות התפקיד, מקומו בארגון ולאן התחום מתקדם ● טור אורח

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ויו''ר ה־SEC פול אטקינס / צילום: Reuters, Kevin Lamarque

טראמפ רוצה לבטל את הדיווחים הרבעוניים. וול סטריט לא תיתן לו

נשיא ארה"ב קרא השבוע לבטל את הדוחות הכספיים הרבעוניים וטען: "פעם בשישה חודשים זה אמור להספיק". ברשות ני"ע החלו לקדם את השינוי ● אלא שירידה בדיווחים עלולה להוביל לתנודתיות במחירי המניות וייתכן שחברות ימשיכו בתדירות הנוכחית כדי לזכות באמון השוק

גיא ברנשטיין, מנכ''ל פורמולה / צילום: יח''צ

מכונת האקזיטים של פורמולה מאטה: חתכה את מחיר מניית מיכפל ב-17% בהנפקה כדי לעמוד ביעד הגיוס

אחרי סדרת אקזיטים מרשימים, חברת התוכנה פורמולה בניהולו של גיא ברנשטיין נאלצה לדלל את עצמה כדי לעמוד בגודל הגיוס בהנפקת מיכפל שהושלמה הלילה ● מיכפל גייסה 300 מיליון שקל, בדיוק כפי שתכננה לגייס, אך שווייה ירד ל-770 מיליון שקל (לפני הכסף), חלף תכנון מקורי לשווי של 900 מיליון שקל

איך להשקיע? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המומחים מנתחים: האם הראלי בתל אביב מתקרב לסופו?

הנאום של ראש הממשלה נתניהו הציף חששות של משקיעים רבים מפני בידוד המשק הישראלי ● אומנם תגובת השוק לנאום הייתה זמנית, אך היא מצטרפת לדעיכה של העליות בת"א בתקופה האחרונה ● האם הראלי מתקרב לסיומו, ואילו שינויים כדאי לבצע בתיק ההשקעות כבר עכשיו?