גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תוכנית ההתנתקות הפלסטינית ממערכת הבריאות הישראלית

אלפי פלסטינים מגיעים בכל חודש לטיפול בישראל, ומכניסים לקופות בתי החולים יחד יותר מ-100 מיליון שקל בשנה ● עכשיו, הרשות הפלסטינית רוצה להתנתק מהתלות בישראל ולפנות לטורקיה כספקית בריאות מרכזית ● לתוכנית הזאת עשויות להיות השפעות מרחיקות לכת על הבריאות בגדה וברצועת עזה ● ישראל 2048

טכנאיות מעבדה בבית החולים אל עוודה, בצפון רצועת עזה / צילום: רויטרס
טכנאיות מעבדה בבית החולים אל עוודה, בצפון רצועת עזה / צילום: רויטרס

הנסיבות הפוליטיות המשתנות לרעת הפלסטינים, שינוי המדיניות האמריקאית בעידן דונלד טראמפ כנשיא והיעדר המשא ומתן עם ישראל, לצד חוק הקיזוז ו"תוכנית המאה" הקרבה - כל אלה הביאו את הרשות הפלסטינית להכריז על כך שהיא פועלת להתנתקות מישראל בכל התחומים, ובהם גם הבריאות. אלא שלשינוי כזה, בתחום כזה, אף שלרשות הפלסטינית יש בו תשתית טובה יחסית, יש השלכות נרחבות עד כדי סכנה של ממש לאלפי החולים הפלסטינים המטופלים בישראל.

משבר כלכלי עמוק

בשטחי הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון יש 16 בתי חולים ממשלתיים ועוד יותר מ־30 בתי חולים פרטיים או עצמאיים קטנים יותר, וכן מאות מרפאות, חלקן ניידות, המעניקות שירותי רפואה לתושבי הרשות. לבד מכך יש במזרח ירושלים עוד 6 בתי חולים המשרתים את האוכלוסייה הפלסטינית, והבולטים שבהם הם מקאסד, "הדסה" של הפלסטינים, ואוגוסטה ויקטוריה הכנסייתי. כמה מבתי החולים בגדה מודרניים ומצוידים היטב, וגם כוח האדם הרפואי נחשב טוב, אלא שחסרות בהם מחלקות לב ברמה גבוהה, ומחלקות אונקולוגיות ומכשור לטיפול בסרטן.

ברצועת עזה, המצב גרוע הרבה יותר: יש שם חמישה בתי חולים ממשלתיים, ובראשם שיפא בעזה, ועוד תשעה בתי חולים עצמאיים קטנים יותר, ובהם אחד הנחשב מודרני ומתקדם של הצלב האדום, וכן מרפאות, בעיקר של אונר"א.
בגלל העימות בין חמאס, השולט ברצועה, לבין הרשות הפלסטינית שהחזיקה בתשתית האזרחית, נקלעו בתי החולים ברצועה למשבר כלכלי עמוק. ציוד מקולקל ובלוי לא מוחלף, יש מחסור חמור בתרופות, והצוותים הרפואיים מקבלים שכר חלקי בלבד בשל עצירת כספי המשכורות על ידי הרשות הפלסטינית.

רופא בכיר מבית החולים שיפא העיד בפני אנשי ארגון רופאים לזכויות אדם הישראלי כי שכרו החודשי בקיץ שעבר היה כ־1,000 שקל בלבד. רופא בכיר. וזאת רק דוגמה.

לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, 60% מאנשי הצוותים הרפואיים, לרבות רופאים, לא קיבלו חלק ניכר מהמשכורות ועובדים למעשה תמורת מחצית שכרם המקורי. ברשות מאשימים את חמאס בכך שהוא לוקח את כספי המשכורות לנאמניו בלבד, ואף מחרים תרופות ומכשור רפואי הנשלחים לרצועה.

למצב הקשה הזה ברצועה נוסף העומס בבתי החולים ובעיקר במחלקות האורתופדיות בשל אלפי הפצועים מירי חיילי צה"ל בהפגנות המתמשכות שהחלו לפני שנה. לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, מראשית ההפגנות בחודש מרץ 2018 עד היום נפצעו לא פחות מ־1,000 פלסטינים, מחציתם טופלו בבתי החולים ויותר מ־900 מהם סובלים מפציעות קשות. סדרי גודל שגם מרכזים רפואיים גדולים ומתקדמים יתקשו לעכל. עוד בעיה קשה היא אספקת החשמל הקצובה, ולא לכל בתי החולים ברצועה יש גנרטורים לזמן הפסקות החשמל.

בתי חולים ברשות הפלסטינית - מספרים

11 אלף בקשות פינוי

הרשות הפלסטינית מפנה את מי שזקוק לכך מרצועת עזה ובעיקר מהגדה אל ישראל, ומנתבת בקשות למעבר לטיפול בבתי החולים בארץ, במזרח ירושלים ובעיקר במרכזים הרפואיים הגדולים, הדסה הר הצופים ועין כרם. בבקשות מטפל המינהל האזרחי, ולפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, בכל חודש מוגשות יותר מ־2,000 פניות כאלה מרצועת עזה, ועוד כ־9,000 מהגדה. מהנתונים של ארגון הבריאות העולמי עולה כי שני שלישים מהמבקשים מהרצועה מקבלים אישור, שליש מסורב. 85% מהמבקשים מהגדה מקבלים את האישור המיוחל, ומצוידים בהתחייבות לתשלום עוברים את המחסומים אל ירושלים לקבלת טיפול. מבדיקת "גלובס" עולה כי רק מקצת מהסירובים בגדה נובעים מסיבות ביטחוניות. היתר נדחים בשל אי־התאמה לטיפול בבתי החולים בישראל או היעדר מקום. הפלסטינים מבוטחים בביטוח בריאות שעלותו פחות מ־1,000 שקל בשנה, אך הרשות נמנעת מגבייה מתושבי הרצועה בשל המצב הכלכלי הקשה שם והיא זו שמשלמת את החשבונות לישראל. בשנים האחרונות יועל התהליך באמצעות קשר ישיר בין משרד הבריאות ובתי החולים הפלסטינים לאלה הישראלים, ורק לאחר שבתי החולים הישראליים מאשרים, המינהל האזרחי ביהודה ושומרון מקיים תהליך של בדיקה ואישור כניסה.

במקצת המקרים, כאשר מדובר בחולים שהעברתם מסכנת את מצבם, רופאים מבתי חולים ישראליים מגיעים אל בתי החולים בגדה לבדיקה פרטנית. הנתיב הישיר בין בתי החולים יעיל יותר מזה שבין הרשויות, והקשר המקצועי בין מחלקות תאומות מתהדק והולך.

מעבר החולים לבתי החולים בישראל מניב להם הכנסה נאה. הכנסות המרכז הרפואי הדסה בירושלים מהחולים הפלסטינים מגיעות לכ־100 מיליון שקל בשנה, אבל בישראל מסבירים את הסכומים הגדולים באופי הטיפולים המורכב והיקר. מניתוחים נוירוכירורגיים ועד השתלות, מצינתורים מסובכים וטיפולי לב ועד ניתוחי עיניים ותיקון מומים מולדים, הדורש התמחויות מיוחדות. גורמי בריאות בישראל אומרים כי אם אכן תצמצם הרשות את מספר החולים המגיעים לטיפול בישראל, הדבר יפגע בחולים רבים הנזקקים לטיפולים מסוג שאין בבתי החולים הפלסטינים. גורמי בריאות בישראל דוחים גם את הטענה כי החולים הפלסטינים יוצרים עומס נוסף על מערכת הבריאות הישראלית הצפופה ומרובת התורים. לדבריהם, מדובר רק בטיפולים בהתאם ליכולת הקיבולת של בתי החולים והמחלקות הייעודיות.

מחירים מופקעים בישראל?

ד"ר מוחמד עודה, לשעבר סגן שר הבריאות הפלסטיני, אומר כי העלות החודשית של הטיפולים בישראל מגיעה לכ־17 מיליון דולר, ומותח ביקורת על ישראל שמגישה את החשבון לרשות ללא פירוט. "לפי החשבון שלנו, ישראל גובה מחירים מופקעים עבור הטיפולים, לעתים עד פי שלושה ממה שנגבה מהחולים הישראלים", הוא אומר. ועם זאת, עודה מבהיר, רמת הטיפול בבתי החולים בישראל גבוהה, "ואם חלילה אזדקק לכך אשלח לשם את בני משפחתי".

בדיקת "גלובס" מעלה כי הסכומים נמוכים יותר ומגיעים לפחות מ־10 מיליון דולר בחודש, וכ־100 מיליון בשנה. כמו כן עלה מהבדיקה כי הרשות מקבלת פירוט מבתי החולים לאחר כל טיפול, אם כי הפירוט המלא אכן לא מופיע במסמכי העברות כספי המסים שמהם מנכה ישראל את תשלומי הבריאות. גם הטענה לגבי המחיר המופקע נדחית על ידי גורמי רפואה ישראלים. לדבריהם, מחירון משרד הבריאות המופעל כלפי קופות החולים בישראל הוא אותו מחירון לרשות הפלסטינית, ובחלק מהמקרים ניתנות הנחות על מחירון זה. ניתן לקבל טיפול זול יותר בירדן או מצרים, אך בישראל הטיפול והמחיר הם בסטנדרטים המתקדמים ביותר, אומרים גורמי הרפואה.

למרות הדברים האלה, הרשות הפלסטינית הודיעה לאחרונה שהיא פועלת לצמצום הדרגתי במספר החולים המועברים לטיפול בישראל, ובמקום זאת הם יטופלו במזרח ירושלים, בירדן או במצרים. גם טורקיה נשמעה כאפשרות לקבלת חולים פלסטינים. במסגרת המהלך הוחלט על הכשרה של עשרות רופאים פלסטינים בבתי חולים אוניברסיטאיים בירדן, במצרים ובמדינות אחרות כדי להתמחות בתחומים שעד כה נמנעו מלעסוק בהם ברשות, כמו לב ואונקולוגיה.

בד בבד הואצה בנייתם של עוד ארבעה בתי חולים בכספי תרומות ממדינות המערב והמפרץ ועוד שניים נמצאים בהליכי תכנון. סגן שר הבריאות הנוכחי, אסעד רמלאווי, אומר כי בחודשים האחרונים נפתחו מחלקות חדשות לניתוחי לב לילדים, רפואת עיניים, כלי דם ונוירוכירורגיה. תחומים שהיו חסרים בעבר בבתי החולים הפלסטינים. לדבריו, הרשות תשקיע את הכסף הנחסך בפיתוח המחלקות החסרות ובכך תביא למימוש עצמאות גם בתחום זה.

אלא שהאיומים הללו הם ברובם איומי סרק. הרשות הפלסטינית חבה מיליוני דולרים לירדן על טיפולים רפואיים של תושביה בבתי חולים ברבת עמון, וספק אם הירדנים יסכימו להמשיך לטפל בהם לפני תשלום החובות. במצרים גם לא ששים לכך, והעלות בכל מקרה לא זולה בהרבה מישראל, בגלל הנסיעה הארוכה והצורך במלווים.

כיוון אחר שנבדק כעת ביסודיות בממשלה הפלסטינית הוא שיתוף פעולה הדוק עם מערכת הבריאות בטורקיה. התוכנית הנרקמת היא שליחת סטודנטים לרפואה ורופאים להשתלמויות והתמחויות בטורקיה, בתחומים הנדרשים, בד בבד עם שליחת מאות חולים, בעיקר כאלה הנזקקים לטיפולים ארוכים, כמו חולי סרטן. המחירים בטורקיה נמוכים ביחס לישראל, ומשטרו של טאיפ ארדואן הביע נכונות לסייע במימון.

רוב הרופאים הפלסטינים לומדים באוניברסיטת אל קודס באבו דיס שממזרח לירושלים, ובאוניברסיטת א־נג'אח בשכם, שם הוקם בית חולים אוניברסיטאי חדש. הסטודנטים מאל קודס מתמחים בבתי החולים במזרח ירושלים, בעיקר במקאסד, אך הם נדרשים לקבל אישורי כניסה להתמחויות ולהשתלמויות מקצועיות.

בבית החולים מקאסד, המספק טיפול בעיקר לחולי לב, נערכים להתגברות זרם החולים. ד"ר בסאם אבו־ליבדה, מנהל בית החולים, אומר כי מקצועית יוכל להתמודד עם רוב המקרים הרפואיים שיופנו אליו במקום להדסה, למעט השתלות.

מאהר א־דיב, מנהל בית החולים סנט ג'וזף במזרח ירושלים, אומר כי חולים במחלות ממאירות, אונקולוגיית ילדים, מחלות דם קשות וטיפולי לב מורכבים אפשר לטפל רק בבתי החולים הישראליים.

מור אפרת מארגון "רופאים לזכויות אדם" אומרת שהפעילות העיקרית של הארגון היא לסייע לחולים קשים לקבל אישורי כניסה וטיפולים בישראל. כך, למשל, פעל הארגון נגד מניעת כניסת חולות סרטן פלסטיניות מרצועת עזה על ידי מערכת הביטחון. המאבק הזה הצליח ברובו בין השאר בסיוע בג"ץ, ולדברי מור הוכיח כי מדובר היה בהחלטות שרירותיות ולא מבוססות על חשש ביטחוני אמיתי. המאבק הנוכחי הוא על ביטול נוהל אי־מתן היתר כניסה לחולים שאחד מבני משפחתם הוא שוהה בלתי חוקי בישראל.

במערכת הביטחון מזכירים ניסיונות פיגוע שיצאו מרצועת עזה, כולל של חולים או בני משפחותיהם שהיו אמורים לצאת לטיפולים, ועם זאת מבהירים שרבות מהדחיות הן טכניות ונובעות מהיעדר מקום או יכולת לקבל את המטופלים בבתי חולים בישראל.

מערכת הבריאות הפלסטינית נחשבת יותר מסבירה במונחי העולם הערבי השכן. נתוני תמותת התינוקות ותוחלת החיים בה ממוצעים לעולם הערבי, אך נופלים מאוד מאלה של ישראל. הגישה הנוחה יחסית למערכת הבריאות הישראלית מאפשרת לרשות הפלסטינית לגשר על הפערים באיכות ועל המחסור במחלקות שבהן נדרשות מיומנות וטכנולוגיה מתקדמים. ועם זאת, בשל המצב הפוליטי, שיתוף הפעולה חלקי ביותר ונקודתי, והפלסטינים מנסים למצוא פתרונות אחרים לצורכי הבריאות שלהם.

עוד כתבות

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים