גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בית החולים של העתיד יהיה חדר השינה שלכם

מאושפזים בבתי חולים נמצאים בסיכון מוגבר לא רק לזיהומים ולטעויות בתרופות, אלא גם להידרדרות קוגניטיבית ● האם אשפוז בית שיאפשר לבצע הליכים רפואיים פשוטים ולנטר מרחוק חולים הוא הפתרון? המגמה ברורה, אבל חסמים ביורוקרטיים, טכנולוגיים ופסיכולוגיים מונעים שינוי מהיר ● ישראל 2048

אשפוז בית / צילום: Shutterstock
אשפוז בית / צילום: Shutterstock

בשנים האחרונות הולך ומתברר שבתי החולים עשויים להיות מסוכנים לא פחות מהמחלות שהם נועדו לרפא. אנחנו כבר יודעים על הזיהומים שבהם ניתן ללקות, על סכנת הנפילות ועל בדיקות מיותרות וטעויות במתן תרופות. פחות מוכר הנזק הקוגניטיבי שעלול להיגרם לחולים, בעיקר מבוגרים, בעקבות השהייה במקום זר, שבו הם חסרי שליטה על גורלם.

"אנשים מבוגרים, שהם פחות או יותר צלולים, על סף הצלילות, חוזרים הביתה מאשפוז כשהם מחוברים פחות ופחות לעולמם", אומר איתמר עופר, מנכ"ל חברת אשפוז הבית צבר רפואה. "גם אם הבעיה הרפואית שלשמה אושפזו נפתרה או חלפה, עצם חוויית בית החולים פוגמת בתפקודם.

"24% מבני ה-70 ומעלה שמגיעים למיון הם בעלי סיכון לפתח חוסר התמצאות במקום ובזמן, רק מעצם שינוי הסביבה, הרעשים, האור, חוסר השינה, התזונה הלא רגילה. כבר במיון 15% מהם נמצאים במצב של בלבול וחוסר התמצאות. 41% מדווחים על הידרדרות תפקודית בחזרה מאשפוז. מחקר בבית החולים מאונט סיני השווה קבוצת חולים שהתאשפזו עם קבוצה בעלת נתונים רפואיים דומים שלא הגיעה לאשפוז. בין המתאשפזים 10.4% עברו משם למוסד סיעודי, לעומת 1.4% בלבד מאלה שטופלו בבית. המחלה נעלמה אבל משהו באשפוז עשה את הנזק".

אפשר לקבל עירוי בבית

כשמדברים על אשפוז בית, לרוב האסוסיאציה היא להוספיס בית, לטיפול בחולים סופניים, אולם זהו רק סוג אחד של אשפוז בית, ולאו דווקא המעניין ביותר מנקודת המבט של בית החולים העתידי. מהפכת אשפוז הבית מכוונת להחלפה מלאה או כמעט מלאה של פרוצדורה שמבוצעת היום בבית החולים בפרוצדורה זהה המבוצעת בבית.

"המטרה היא שהמטופל כלל לא יגיע לבית החולים או שישוחרר מן המיון ישירות לבית", אומר עופר. "מדובר במקרים שבהם הוחלט שהמטופל כן צריך השגחה רפואית צמודה, אבל לא בהכרח בבניין הפיזי של בית החולים.

"מדובר לרוב בחולים שצריכים התערבות רפואית, למשל אנטיביוטיקה לווריד, אבל אין לנו חשש שמצבם עומד להידרדר במהירות. במקרה כזה, מספיק שמטופלים זוכים לניטור קבוע באמצעות מכשירי ניטור מקוונים המתריעים על שינוי במצב. צוות רפואי מגיע לבקר אותם לפחות פעם ביום, וזמין 24 שעות ביממה אם מערכות הניטור מדווחות על כך שמשהו אינו כשורה".

המפתח לאשפוז בית, אם כך, הוא טכנולוגיה שתאפשר לדעת במידה רבה של ודאות מי נמצא בסיכון מיידי ומי בטוח יחסית, וגם להתריע בשלב מוקדם על הידרדרות במצב החולה בבית.

אשפוז בית עשוי להיות רב תועלת גם למטופלים בתקופת שיקום. היום הם שוהים זמן רב בבתי חולים אחרי שבר בירך או שבץ מוחי, לא רק בגלל ההשגחה הצמודה, אלא בעיקר משום זמינות שירותי השיקום שם - עובדים סוציאליים, פיזיותרפיסטים, פסיכולוגים ותזונאים, כולם במקום אחד. אם אפשר יהיה להביא את כל השירותים הללו הביתה (פיזית או באופן מקוון), ניתן יהיה לחסוך אשפוז ממושך.

זול יותר? לא בטוח

"אשפוז בית חוסך כ-33% מהעלויות של אשפוז בבית החולים מכמה סיבות", אומרת ביאטריס מאסה-דומינגז, נשיאת הארגון הספרדי לאשפוז בית. "מחקרים מראים שהרופא מחפש פחות הוכחות בבית לקיומה של אותה המחלה, ולכן יש פחות בדיקות כפולות. החולים מקבלים פחות תרופות, כי הם מטופלים כל הזמן על ידי אותו צוות". לכך ניתן להוסיף את עצם עלויות האירוח הפיזי בית החולים - הזנה, ניקיון, ועלות הנדל"ן שבו נמצאת המיטה.

עופר מסכים שאשפוז הבית זול ב-25%-35%, אולם ד"ר מיכאל מונטלטו, מבכירי אגודת אשפוז הבית באוסטרליה ומחבר הספר "בית חולים בבית, עקרונות ותהליכים", אומר שחלופת אשפוז טובה באמת תהיה רק קצת יותר זולה.

"בכל זאת אנחנו צריכים לנייד את כל האחיות, הרופאים, התרופות, המשאבות, הבדיקות ומכשירי הניטור בכל רחבי העיר. הנסיעה מבית לבית משחיתה זמן עבור צוות מיומן ויקר, שבבית החולים היה יכול לראות הרבה יותר חולים. כמו כן, אנחנו נוטים להשתמש בבית בציוד שהוא יותר יקר, בשל הניידות שלו ורמת הדיוק שאנחנו דורשים ממנו, כך שיש גם חיסכון, אבל גם עלויות חדשות. בעיניי, היתרון העיקרי הוא לחולים שפשוט מעדיפים להיות בבית, ולחולים שצריכים את בית החולים ועכשיו יקבלו שם טיפול ראוי". מאסה-דומינגז ומולטנטו הגיעו לאחרונה למדריד כדי להשתתף בכנס של צבר בנושא אשפוז בית.

מהם החסמים שעדיין קיימים בפני אשפוז בית?

עופר: "הטלפון הוא טכנולוגיית המפתח. הכול מתחיל בשיחה עם המטופל שמדווח על מצבו. הטלפון קריטי גם לניטור. היום ישנה עדיין מגבלה. מכשירי החישה עדיין לא מדויקים כמו שהיינו רוצים. לכל הפחות היינו רוצים מדידה מדויקת רציפה בזמן אמת של דופק, נשימה, לחץ דם, חום, סטורציה ואק"ג, ללא מעורבות המטופל ובתנאים שונים של אור, רעש וטמפרטורה.

"בעיה נוספת היא העברת הנתונים מהחיישן עד הרופא. מתברר שהבעיה הלא-רפואית הזאת אינה טריוויאלית, וזה עוד לפני שמדברים על פרטיות. הרבה טכנולוגיות מסוג זה מבוססות על חולה שמפעיל אפליקציה, אבל סבתא המחוברת למכונת הנשמה או הזנה אינה המשתמש הנפוץ שלך באפליקציה".

מה הקושי הטכנולגי לפתח מוצרים מדויקים?

"החסם האמיתי הוא כנראה לא טכנולוגי אלא מסחרי, במובן שגם הפיתוח של המכשירים וגם המוצרים עצמם יקרים. צריך לוודא שיש גורם שיכול לשלם על כך, כמו חברת ביטוח או ביטוח ממשלתי. בסופו של דבר, במודל עסקי נכון, השקעה זו אמורה להיות משתלמת למבטח בגלל החיסכון בעלויות האשפוז ובטיפול בחולים שהידרדרו בגללו".

מאסה-דומינגז: "טכנולוגיה היא לא הלב של אשפוז בית. הגענו מאוד רחוק בתחום הזה רק עם טלפון ונייר בחלק מהמקרים. היום אנחנו משתמשים גם במכשירי ניטור, אבל גם במכשירי טיפול שחייבים להיות מדויקים מאוד כמו מערכות הזנה מלאכותית או משאבות אינפוזיה אוטומטיות.

"החסמים הם בעיקר ביורוקרטיים, כמו חוסר מודעות של בתי החולים ושל המבטחים לאופציה הזאת ולאופן ההתנהלות של אשפוז בית, חשש של חלק מהמחלקות (למשל פנימית וקרדיולוגיה) לאבד מכוחן בתוך בית החולים. יש חולים ומשפחות שמאמינים שבטוח יותר למטופל בבית החולים, ולפעמים גם אין מטפל עיקרי, בן משפחה זמין מספיק לחלק מהחולים. אנחנו עדיין לא רואים פרוטוקולים אחידים מספיק. למשל בספרד, בית חולים מסוים מטפל במחלה מסוימת בתוך הבניין ואחר מוציא אותה לאשפוז בית".

דרוש רופא רב-תחומי

האם אשפוז בית לא מעמיס על בני המשפחה אחריות רבה ועול בלתי סביר?

מאסה-דומינגז: "האחריות שייכת לבית החולים או לחברה המנהלת את שירות אשפוז הבית. האחריות איננה על המטפל העיקרי. אנחנו עושים את הביקורים היומיים, אנחנו מנהלים את הניטור ואנחנו מוקפצים כאשר המטופל במצוקה". 

מונטלטו: "אנחנו יכולים לספק גם שירותי הסעדה למטופל, אבל לרוב המשפחה לא רוצה בזה". 

עופר: "המטפל העיקרי מסייע לנו ולמטופל, באופן דומה לעזרה שלו בבית החולים, אלא שבמקרה הזה גם הוא פטור מלהתנייד כל יום לבית החולים, לחנות, לשבת על כיסא במשך שעות. 90% מהמשפחות מעדיפות את הפתרון הזה.

"בעיניי, באבולוציה של השירות הזה, יתלווה אליו מטפל סיעודי שייתן ליווי מתמשך לאנשים עריריים. הוא ישגיח, יאכיל, יקלח ויסייע להתמודד עם הבדידות. זה בהחלט תחום שבית החולים עדיין לא מספיק טוב בו". 

איזה כוח אדם דרוש לטיפול בית?
מונטלטו: "במודל האוסטרלי, זהו בית החולים שנותן את השירות באמצעות הצוות שלו. על פי ניסיוני, רופאי הקהילה לא רוצים להיות מעורבים בעניין, ואין להם סט היכולות המתאים. מערך טיפול הבית מבוסס מאוד על אחיות בתי החולים.

"לגבי הרופא המתאים לאשפוז בית, זה עדיין לא ברור, אבל כנראה שיהיה מדובר ברופא הרבה יותר רב-תחומי ולא רופא שמיקד את כל מומחיותו במחלה או באיבר מסוים". 

האם אשפוזי הבית יהפכו נפוצים מאוד כבר בקרוב? "בתי חולים הם ארגונים שאינם מאופיינים בשינויים מהירים", אומר מונטלטו. "גם ייתכן שהיו ציפיות מוגזמות לגבי האופן שבו אשפוז בית יכול להפחית עלויות. אנחנו מאמינים שהשינוי יגיע מרגולציה, מדרישת המבטחים ומשינוי המודלים הכלכליים. התפתחות טכנולוגית גם היא תעזור לנו לצמוח". 

עוד כתבות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות