גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לכו תלמדו מקצוע: ההתמחויות החדשות שישנו את פני הרפואה

פריצות דרך בעולם הרפואה יאלצו את מערכות הבריאות ואת הגורמים המטפלים להשתנות ולאמץ מיומנויות חדשות ● 6 מקצועות רפואה חדשים כבר החלו לסלול את דרכם אל לב לבה של מערכת הבריאות ● ישראל 2048

איור: איתי רווה
איור: איתי רווה

עולם הרפואה קרוב היום מתמיד לנקודת מפנה. חוקרים כבר מדפיסים איברים, אינטליגנציה מלאכותית תהפוך לחלק אינטגרלי בטיפול וסוגים חדשים של תרופות יסייעו ברפואה של מחלות מסכנות חיים. במקביל לשיפור איכות החיים של מטופלים והתארכות תוחלת החיים של בני אדם, פריצות הדרך האלו ישנו גם את מקצועות הרפואה. האם עדיין נזדקק לרופא משפחה אם צמיד יד ינטר את הגוף שלנו בכל רגע נתון ויאותת במקרה של מחלה?

בזמן שכמה מהמקצועות עשויים להיעלם, מקצועות אחרים יצטרכו להסתגל ולהתפתח, ובעיקר לפתח מערכת יחסים סימביוזית עם הטכנולוגיות המשנות את עולם הרפואה. בין המקצועות הללו אנחנו מציגים כאן שישה בולטים במיוחד. כבר היום רואים ניצנים שלהם, ובעתיד הם רק ילכו ויתפתחו.

מהנדסי ננו-רפואה: דמיינו עולם בלי כימותרפיה

ננו-רפואה עשויה לשנות את כל מה שאנחנו יודעים על טיפול במחלות. היום פיתוחים של ננו-טכנולוגיה לרפואה משמשים לאבחון מחלות, לייצור התקנים זעירים המוליכים תרופות לתוך הגוף ולייצור חיישנים, אך העתיד מבטיח יישומים רבים נוספים.

בהנדסת ננו-רפואה מבצעים מניפולציות על חלקיקים זעירים במיוחד (1-1000 ננומטר) לשימושים רפואיים, בעיקר לצורך יצירת סוגים חדשים של תרופות. כבר היום יש תרופות מבוססות ננוטכנולוגיה שמשמשות לטיפול בסרטן, אך התחום הזה צפוי להתרחב ולהפוך ליעיל יותר. דמיינו עולם שאין בו צורך בכימותרפיה.

שוק הננו-רפואה שווה היום מאות מיליארדי דולרים והוא רק מתחיל לממש את הפוטנציאל שלו. ב-2016 העריכה חברת המחקר Allied Market Research את שווי השוק ב-111.9 מיליארד דולר, ולפי הצפי שלה, עד סוף 2023 הוא יזנק ל-261 מיליארד דולר.

המהנדסים החוקרים את התחום ובונים את ההתקנים הזעירים, המורכבים מחומרים סינתטיים וביולוגיים, נדרשים לתואר בהנדסת ננו-חומרים, אבל גם להשכלה בתחום המדעים המדוייקים, כמו רפואה, ביולוגיה או כימיה. כדי לבנות התקן שיהיה מסוגל לעבור את המסע עד היעד שלו, נחוצה הבנה עמוקה של גוף האדם ושל התהליכים הביולוגיים שקורים בו. בישראל ניתן למצוא תוכניות לימודים במסלולים ישירים עד דוקטורט המשלבים בין לימודי ננו-טכנולוגיה ולימודי כימיה או מדעי התרופות.

מנהלי מחלה: אנשי סיעוד עם כישורים של עובדים סוציאליים

לנתח או לא לנתח? לקחת כדורים או לא לקחת כדורים? בעידן הנוכחי, מטופלים נדרשים לקבל החלטות הנוגעות לטיפול שלהם יחד עם רופאיהם, ולא תמיד יש להם הכלים לעשות זאת. תוסיפו לזה את הביורוקרטיה של מערכת הבריאות ואת חוסר הוודאות הנלווה למחלות סבוכות, וקיבלתם עוד סיבות לבריאות רופפת.

מנהל מחלה, תפקיד חדש יחסית בעולם הרפואה, אמור להקל את המסע אל ההחלמה ולגשר על פערי הידע והביורוקרטיה בין המטופל לגורמים השונים במערכת. היום, השירות הזה מוצע לחולים במחלות קשות בעיקר במסגרת ביטוחי בריאות פרטיים, אבל בעתיד הוא צפוי להפוך שכיח יותר ולחלק אינטגרלי מהטיפול.

מנהל מחלה אינו מציע טיפול רפואי או אבחון בעצמו, אבל הוא מפקח על תוכניות הטיפול של החולה ומוודא שהרופאים עושים את עבודתם כראוי. הוא מכיר את מערכת הרפואית על בוריה, ומאחר שהוא מטפל במספר מצומצם של חולים, הוא גם מכיר את מצבו הרפואי של כל אחד מהם ויכול לייעץ ולעזור להם לקבל החלטות ברגעים קשים.

הביטוחים הפרטיים בישראל מציעים כיום בעיקר רופאים כמנהלי מחלה, אך ברחבי העולם מדובר בתפקיד שלרוב מבוצע על ידי אחים ואחיות. בנוסף, לצד הידע הרפואי נדרשות מהם מיומנויות של עובדים סוציאלים, כמו יכולת הקשבה וליווי נפשי, וכושר ארגון. בארה"ב יש תוכניות הכשרה ייעודית לתפקיד.

מנתחים מרחוק: גישה גם לחיילים בשדה הקרב

בעתיד יד אנוש לא תיקח חלק ממשי בהשתלת לב מודפס לחולה או בביצוע ניתוחים מורכבים אחרים, אלא תהיה זו זרוע רובוטית שתבצע את הפרוצדורות העדינות, תחת פיקוח של עין אנושית מרחוק.

ניתוח באמצעות רובוט הוא פרקטיקה זמינה למדי כבר היום. מערכות רובוטיות כמו "דה וינצ'י" מבצעות מדי יום ניתוחים זעיר פולשניים המחייבים דיוק מרבי. הרובוט מופעל על ידי רופא, שהוכשר לשם כך במיוחד, נמצא בקרבת מקום ומפקח על התהליך בעזרת מצלמות.
במקביל, יש כבר רופאים שמתפעלים את המערכות האלה ממרחק רב. הניתוח הטרנס-אטלנטי הראשון בוצע ב-2001: רופאים בניו יורק ניתחו חולה בצרפת בעזרת מערכת רובוטית. עם זאת, עדיין יש מקום לשיפור במצלמות של המערכת, בצמצום השיהויי בשידור בין מיקום הרופא למיקום הניתוח ובשליטה עצמה. בנוסף, כיום עדיין יש צורך ברופאים במקום הניתוח במקרה של ניתוק קשר.

ככל שהטכנולוגיה תתפתח ותתקדם, הפעלה מרחוק תהפוך לנורמה. אפילו גופים ממשלתיים כבר לוקחים חלק בתהליך הפיתוח. משרד ההגנה האמריקאי, למשל, מפתח בשנים האחרונות מערכת שתאפשר לרופאים לנתח חיילים שנמצאים בשדה הקרב (Trauma Pod). הצפי הוא שהמערכת תיכנס לשימוש עד 2025.

ההתפתחות הזאת תדרוש ממנתחים לאמץ כישורים נוספים כמו שליטה במכונות והבנה טכנולוגית. שני הפרמטרים האלה יהיו משמעותיים לא רק לטיפול עצמו, אלא גם לאפשרויות הקידום והפרנסה של הרופאים.

לא רק תהליך הניתוח ישתנה בעתיד, אלא גם ההכנה אליו. כבר היום יש כמה בתי חולים שמשתמשים במציאות מדומה כדי להתכונן לניתוחים מסובכים, ובמקביל יותר ויותר אוניברסיטאות משתמשות בטכנולוגיה הזאת כדי להכשיר תלמידי רפואה. צילומי CT או MRI אמנם מראים את המוח, אבל בעזרת מציאות מדומה אפשר לראות אותו בתלת-ממד. בעתיד יידרשו יותר ויותר אנשים שיודעים לתכנן מערכות מציאות מדומה או רבודה לשימושים רפואיים. עם זאת, לא מדובר במקצוע שידרוש רופאים, אלא בעיקר מהנדסי תוכנה ומתכנתים.

מדפיסי איברים: שוק של 4 מיליארד דולר מחכה למהנדסי ביוטכנולוגיה

הדפסת איברים במדפסות תלת-ממד היא כנראה אחת הבשורות הגדולות של המאה ה-21. היום מדפיסים בעיקר רקמות למחקרים ולניסויים, תותבים מיוחדים, אביזרים לטיפולי שיניים או שתלי עצמות כמו לסתות, אך השמים הם הגבול, והיום שבו נוכל להדפיס איברים ולהשתיל אותם בחולים נראה לא כל כך רחוק.

רק באפריל האחרון נעשתה קפיצת דרך, כשחוקרים מאוניברסיטת תל אביב - הדוקטורנט נדב נור וד"ר אסף שפירא ממעבדתו של פרופ' טל דביר - הצליחו להדגים הדפסה של לב חי. לפי הערכות של פרופ' דביר, יחלוף לפחות עשור עד שיהיו מדפסות תלת-ממד בבתי החולים.
שווי שוק הדפסות תלת-ממד של חומרים ביולוגיים (Bioprinting) צפוי לעמוד על 4.1 מיליארד דולר עד 2026, לפי הערכות חברת הייעוץ האמריקאית Grand View Research. בשנה שעברה, לפי אותה חברה, עמד שווי השוק על 965 מיליון דולר. בחברת הייעוץ מעריכים שהשווי עוד יגדל ככל שהטכנולוגיה תתקדם ותהפוך לזמינה יותר. וכשיש בתעשייה יותר כסף, יש צורך באנשי מקצוע רבים יותר.

בעתיד, מדפיס איברים יהיה האדם האחראי על עיצוב האיבר, ההתאמה שלו לחולה וגם להדפסה שלו והכנתו להשתלה. הכישורים שיידרשו ממנו הם הבנה של מבנה גוף האדם וידע טכנולוגי ועיצובי מתקדם.

מומחים בהדפסת תלת-ממד אינם חייבים להיות רופאים. סביר יותר להניח שהמקצוע ידרוש תואר בהנדסת ביוטכנולוגיה.

סייבר-פסיכולוגים: איפה הבינה המלאכותית פוגשת אותך?

הפיכתו של האינטרנט לכלי בלתי נפרד מהיומיום שלנו הביא להולדתו של מקצוע חדש בתחום הפסיכולוגיה - סייבר-פסיכולוגיה. תחום המחקר הזה מתמקד בניסיון להבין איך התרבות הטכנולוגית והקשר בין אדם למכונה משפיעים על המוח, על התודעה ועל ההתנהגות האנושית.

הזרמים המרכזיים בתחום המחקר הזה עוסקים בסוגיות כמו מערכות יחסים וירטואליות, זהויות וירטואליות והתמכרויות למחשבים ולאינטרנט, בעוד שהזרמים העתידניים יותר מתמקדים בנושאים כמו ההשלכות הפסיכולוגיות של אינטליגנציה מלאכותית, סייבורגים ומציאות מדומה.

מחקרים שונים מצאו כי שימוש ממושך ברשתות חברתיות עשוי לגרום, בין השאר, לביטחון עצמי נמוך, לדיכאון, לבידוד חברתי ולהתמכרות. גם למשחקי מחשב עלולות להיות השפעות שליליות על המשתמש, ובשנה האחרונה היו לא מעט דיווחים על ילדים שנשלחו למוסדות גמילה בעקבות התמכרות לפורטנייט - משחק רשת שמאפשר להתחרות בעד 99 משתתפים אחרים בקרבות ירי בשדה קרב. במציאות כזאת, נראה שיש שוק גדול מאוד למטפלים שמתמחים רק בסוגיות האלו.

לא רק נושאי הטיפול משתנים, גם אופי הטיפול. כבר היום מפגש עם פסיכולוג לא חייב להתבצע פנים מול פנים, אלא יכול להתקיים גם באופן מקוון. בית החולים הפיני, אחד הגדולים באירופה, הוא מהחלוצים במתן טיפול בדיכאון קל, בהפניית רופא, דרך הרשת ובעזרת כלים של בינה מלאכותית.

רוקחים תרופות מותאמות אישית: הרובוט יעבוד, הרוקח יפקח

לאורך שנים נעשו ניסויים בתרופות מתוך הנחה שבדקת קבוצת גברים, בדקת את כל בני האדם. כלומר, כולנו מגיבים אותו דבר לחומרים שונים, ללא הבדלי מין, גזע וגנטיקה. אלא שלאט לאט חלחלה לעולם הרפואה ההבנה שזה לא בדיוק עובד כך, ובשורת התרופות המותאמות אישית מבטיחה שינוי רדיקלי באופן שבו אנחנו מטופלים. כך, אם תזדקקו לאנטיביוטיקה, לדוגמה, תקבלו תרופה שמותאמת לאופי המחלה ולמאפיינים אישיים כמו גנטיקה ומהירות פירוק התרופה בגוף שלכם.

כבר היום יש תרופות מותאמות אישית, בעיקר לחולי סרטן, אך הפוטנציאל עוד רחוק ממימוש. ייצור המוני של אותה תרופה יהיה כמעט מיותר. שינוי בעולם התרופות יוביל גם לשינוי בתפקיד הרוקחים.

לפי חברת המחקר Frost & Sullivan, רוקחי העתיד יצטרכו לפקח על הרובוטים שיכינו את התרופות המתאימות, הם יהיו אחראים להזין את הנתונים המדויקים לתוכם ולבצע בקרת איכות על העבודה שלהם. שימוש בטכנולוגיה יהיה חלק בלתי מבוטל מתהליכי ההכשרה של הרוקחים. 

עוד כתבות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי