גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איום על התיירות באילת: הנוסעים נתקעים בפקקים בדרך לשדה התעופה רמון ומפספסים את הטיסות

כבישי אילת לא עמדו בעומס שנוצר בהם בחג הפסח האחרון. התוצאה: מאות טסים שלא הצליחו להגיע בזמן לשדה התעופה החדש שנפתח במרחק 20 ק"מ מהעיר ● מנכ"ל ישראייר: "היו לנו אירועים שבהם נאלצנו לעכב המראות אחרי ש-70-80 נוסעים מתוך 180 בטיסה צלצלו מהדרך והודיעו שהם תקועים בפקק"

שדה התעופה רמון / צילום: רפי קוץ
שדה התעופה רמון / צילום: רפי קוץ

חג הפסח האחרון הוא הפעם הראשונה שאילת עוברת תקופת שיא של תיירות לאחר סגירת שדה התעופה במרכז העיר ופתיחת שדה התעופה רמון. שדה התעופה החדש שינה את הרגלי הטיסה - במקום להמריא משדה דב/נתב"ג ולנחות במרכז העיר, כיום נוחתים וממריאים במרחק של 20 ק"מ מהעיר אילת.

בכביש חלק ובלי תנועה מדובר בנסיעה של כ-20 דקות, אבל מה קורה כאשר לכבישי אילת מתנקזים עשרות אלפי הבאים ברכב לנפוש בעיר, יחד עם האלפים שבאים בטיסה ויחד עם עשרות האלפים שרק חולפים בעיר בדרך לסיני - רק בפסח האחרון כ-40 אלף ישראלים עברו את הגבול למצרים מאילת, פי שניים מהשנה שעברה. התוצאה היא פקקי ענק בלתי נסבלים. נופשים שבילו באילת בפסח האחרון מספרים על נסיעה של שעה וחצי ואפילו שעתיים בדרך אל השדה, במקום נסיעה שאמורה לקחת 20 דקות. 

אחד הנופשים שנתקע בפקק כזה ואיחר לטיסה של חברת ארקיע - למזלו גם לטיסה מאוחרת יותר נתקעו רבים בפקקים והתאפשר לו לעלות עליה - סיפר ל"גלובס" כי נהגי מוניות סירבו גם להסיע נוסעים מאילת לרמון לאור הנסיעה הפקוקה והלא משתלמת מבחינתם - כ-85 שקל ללא תוספת מזוודה או נוסע שלישי.

אותו נוסע, שחזר מחופשה משפחתית בשעות הערב עם ילדים קטנים, מספר כי במהלך הדרך לשדה התקשר לשירות הלקוחות של החברה במטרה להבטיח את המקומות בטיסה, אך בשירות הלקוחות השיבו לו כי אין להם דרך ליצור קשר עם שדה התעופה רמון. 

המסקנה: פתיחה של שדה תעופה חדש היא אירוע היסטורי במדינה, אבל ללא תשתית תומכת שתאפשר זרימה חלקה, או סבירה לפחות, מי שישלם את המחיר הוא ענף התיירות, זה שמפרנס את העיר אילת יחד עם התושבים בעיר הכי פריפרילית בישראל.

"יש הרבה מה ללמוד מהפסח הזה", אומר ראש העיר אילת, מאיר יצחק הלוי, שמונה שני פתרונות ישימים. לדבריו, "חייבים בהקדם לסלול נתיב תחבורה ציבורית בציר אילת-רמון. יש שני נתיבים לכל כיוון, אבל זה לא מספיק. במקביל, אנחנו מצפים שרכבת חשמלית בציר רמון-אילת תיסלל במהרה ותשמש כקו שאטל מהיר, כמו שיש בנמלי תעופה בעולם דוגמת סכיפהול בהולנד".

לעומסים היו כמובן גם השלכות על לוח הטיסות: מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס מספר כי בחלק ניכר מהטיסות מחצית מהנוסעים לא הצליחו להגיע לשדה בשעה היעודה. ואם לא די בכך, בסיכום הפסח - מספר הטסים לאילת משקף ירידה ביחס לפסח שעבר.

"בפסח תמיד פקוק באילת, אבל השנה זה היה קטסטרופה, כי אל הנופשים הצטרפו גם עשרות האלפים שנסעו לסיני", אומר ליאור רביב, מנכ"ל רשת מלונות ישרוטל המונה 8 בתי מלון באילת. לדבריו, "בונים שדה תעופה במיליארדי שקלים בלי פתרון תחבורתי משדה התעופה ובלי תחבורה ציבורית אמיתית. אחרי שמבקר המדינה יכתוב ש'איך זה שפתחו שדה תעופה בלי תשתית תחבורה מתאימה בגישה ממנו ואליו', ירוצו לעשות כביש מקביל. 10 שנים תכננו את השדה, ועל גישה נורמלית לא חשבו?", תוהה רביב.

רביב גורס כי גורלו של שדה התעופה דב בתל-אביב ישליך על גם הפעילות ברמון ועל התיירות בכלל באילת. "מבחינת ישרוטל, תכננו לפתוח מלון נוסף באילת. כעת נשקול את זה פעמיים. סגירת שדה דב תחסל את התחבורה האווירית לאילת. הביקוש ירד, וטיסות יופעלו בתדירות רנדומלית. אנשים יגיעו לנתב"ג ויעשו לבד את החישוב שכבר עדיף להם לנסוע לחו"ל, במקום להעביר לפחות 4 שעות בדרך לאילת. מי שיבין שאין ברירה אלא לנסוע ברכב - ייקח סיכון עליו ועל משפחתו בנסיעה בכביש הכי מסוכן בישראל", אומר רביב.

"היו לנו אירועים שבהם נאלצנו לעכב המראות, אחרי ש-70-80 נוסעים מתוך 180 בטיסה צלצלו מהדרך והודיעו שהם תקועים בפקק", אומר סירקיס ומציין כי "לא מדובר באירוע בודד". לדבריו, "תגובת השרשרת החלה עוד בנתב"ג, לאור תפוסות שיא בחניונים. אנשים הגיעו לחניון שליד טרמינל 1, משם ממריאות הטיסות לאילת, וגילו שהוא מלא. הם הופנו לחניון לחניון של טרמינל 3, ומשם היו צריכים שאטל לטרמינל 1. בלי להרגיש כבר מדובר בחצי שעה עיכוב שלא תוכנן מראש. עוד לפני שהמריאו, אנשים נוסעים רק עד לשדה פרק זמן שארוך פי 2 ו-3 ממשך הטיסה".

השדה התרחק מאילת: הנוסעים מוותרים על טיסה

טיסות הפנים לאילת עדיין מופעלות משני נמלי תעופה: שדה דב ונתב"ג. תנועת הנוסעים הלוך ושוב משדה דב לאילת בחודש אפריל האחרון עמדה על 61,550 - 71% עם ארקיע והשאר עם ישראייר - מספר דומה לאפריל 2018. מספר הנוסעים לאילת מנתב"ג משקף ירידה של 22% ביחס לשנה קודמת והסתכם ב-38,457 הלוך ושוב.

"הירידה במספר הטסים בישראייר נבעה משום שמלכתחילה היה לנו פחות היצע במושבים, כי יש לנו מטוס בשיפוצים. בשאר המטוסים אפשר להגיד שהתפוסות היו בסדר", מספר סירקיס.

גם ישראייר וגם ארקיע שתופסת נפח של 70% בטיסות הפנים, העדיפו לצמצם את ההיצע במושבים בטיסות לאילת מנתב"ג, אף שפסח מהווה את עונת השיא.

שתיהן אומנם התמודדו עם מטוס תקול מחוץ לצי, אבל במקביל הן העדיפו להפנות מטוסים לפעילות בינלאומית: את חודש אפריל סיכמה ישראייר אומנם עם ירידה של 7% בפעילות הבינלאומית, אבל ארקיע סיימה עם עלייה משמעותית של 47% לעומת אפריל 2018. במילים אחרות, החברות הקטינו מיוזמתן את ההיצע, אולי כפועל יוצא של תחזית לביקוש נמוך. 

איך אתם מעריכים את התפוסות בטיסות בקיץ?

סירקיס: "עד הקיץ יהיו חייבים לפתור את צוואר הבקבוק בנושא התחבורתי. היו ארבע שנים לפתור אותו, ואני לא יודע למה זה לא נעשה. זה הרי אותו משרד ממשלתי (משרד התחבורה, מר"ח). לפני שלוש שנים הצגנו בכנס ואמרנו שזה מה שיהיה - פקקי תנועה ועיכובים בטיסות שיורידו את הכדאיות לטוס.

"דיברנו על כך עשרות פעמים בכל מיני פורומים. גם בשימוע שנערך ברשות התחרות בעניין המיזוג עם סאן דור, אמרנו שהתנועה תרד. לצערי לא הקשיבו לנו. ישראייר קלטה מטוס ATR נוסף בכדי להגדיל את תדירות הטיסות לאילת משדה דב, שמבחינתנו הוא המפתח. אם שדה דב ייסגר, הכדאיות לטוס תרד משמעותית, כשהמסע מנתב"ג הולך ומתברר כארוך ולא כדאי. יכול להיות שננתב את המטוס לפעילות בינלאומית. כבר עכשיו אנשים שגרים מקו חדרה וצפונה בוחרים לטוס מחיפה. זו טיסה ארוכה יותר ויקרה יותר ב-50 שקל, שזה עדיין פחות מדמי החניה ביום לנתב"ג".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "המשרד ביצע עבודות שדרג לכביש 90, בקטע שבין שדה התעופה רמון לעיר אילת. במקביל מופעלים קווי אוטובוסים יעודים לאילת ולבאר-שבע, הפועלים בתדירות גבוהה ומסונכרנים עם לוח הטיסות של שדה התעופה. במסגרת העבודות נסללו שני נתיבי נסיעה חדשים לבאים מכיוון צפון לאילת ונתיב נוסף בכיוון ההפוך, מאילת לשדה התעופה תמנע. הוספת הנתיבים הופכים את קטע הכביש בין רמון לאילת למהיר ובטוח יותר.

"במסגרת הפרויקט הועתקה והורחבה גם עמדת הבידוק והמכס המוצבת בשערי העיר אילת. העמדה כוללת נתיב ייעודי למעבר מהיר של אוטובוסים המגיעים משדה התעופה רמון. בנוסף הורחבו שלוש כיכרות בכניסה לעיר, המאפשרות מעבר מהיר ובטוח לעיר אילת".

עוד כתבות

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות בוול סטריט; מטא צוללת ב-10%, אנבידיה עולה ב-3.5%

נאסד"ק יורד בכ-1.2% ● מניות השבבים עולות ●  IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● ישראליות: מובילאיי וצ'ק פוינט יורדות בעקבות הדוחות ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"