גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרחק מתשומת הלב של הציבור: כך מקדמת את עצמה ישראל לפרויקט שיגביר את ההשפעה הסינית באזור

הציבור הטרוד אולי לא שם לב, אך מדינת ישראל ממשיכה להעמיק את השתלבותה בפרויקט שנועד להעצים את ההשפעה הכלכלית והפוליטית של סין באזור • מדוע הקו האדום והנמל בחיפה הם רק כרטיס הכניסה של הסינים לישראל, ואיך משתלב האוטו-טק בתוכנית

שר התחבורה ישראל כ"ץ ועובדים סינים בפרויקט הרכבת הקלה./ צילום: רויטרס
שר התחבורה ישראל כ"ץ ועובדים סינים בפרויקט הרכבת הקלה./ צילום: רויטרס

אחד הכללים הבסיסיים ביחסים בינלאומיים הוא שאין ארוחות חינם. הכלל הזה נכון שבעתיים, כאשר על הפרק נמצאים יחסים בין מדינות קטנות למעצמות-על. אבל נראה כי בשנים האחרונות מעדיפה ישראל להתייחס לרומן המתהדק עם סין, במיוחד בתחום התחבורה, כאל מזנון חינם בשיטת "אכול כפי יכולתך".

בערב יום העצמאות 2015 פרסמנו כאן כתבה שנשאה את השם "המנדט הסיני", והארנו בה בפנס על השתלבותה המואצת של ישראל, בהובלת משרד התחבורה של ישראל כ"ץ, בפרויקט של הממשל הסיני המכונה "דרך המשי החדשה", או Belt and Road Iniative בשמו הרשמי (BRI). הפרויקט נועד להרחיב את השפעתה הכלכלית והפוליטית של סין באמצעות נתיבי תחבורה וסחר יבשתיים וימיים בין סין לאירופה, דרך אסיה, המזרח התיכון ואגן הים התיכון, בהשקעה של יותר מטריליון דולר.

ערב יום העצמאות 2019 חזרנו לבדוק את "התמונה הרחבה", ומצאנו שהרחק מתודעת הציבור הרחב, ישראל משולבת כיום כמעט אינטגרלית באותה יוזמה תחבורתית-כלכלית-מדינית סינית, שחובקת כיום כמעט 50 מדינות, ושיש בה לישראל תפקיד מפתח.

שילוב מואץ בדרך המשי

מי שסבור שאנו לוקים בעודף דרמטיות, מוזמן להציץ בהודעות הממשלתיות האחרונות הנוגעות לפרויקט. אנחנו לא מתכוונים לאלה של ממשלת ישראל, שמעדיפה לשמור על עמימות ציבורית בנושא - די מובן לאור חוסר הנחת הגובר של האמריקאים כלפי המעורבות הישראלית במיזם - אלא על ההודעות של ממשלת סין.

בשלהי אפריל האחרון נערך בבייג'ין הפורום השנתי, השני במספר, של המדינות החברות ביוזמת ה-BRI. נכחו בו 37 ראשי מדינות מאסיה, המזרח התיכון ואפריקה, שלחלק גדול מהן אין יחסים דיפלומטיים עם ישראל, וגם משלחת רשמית מכובדת מישראל, שזכתה מהמארחים להרבה כבוד - ולא בכדי.

נזכיר - חברות סיניות, חלקן בשליטה ממשלתית, מעורבות בשנים האחרונות בישראל בפרויקטים תחבורתיים ציבוריים בהיקף של מיליארדי דולרים, הבולט ביניהם הוא "הקו האדום" בתל אביב, ו"נמל המפרץ" החדש שמוקם בחיפה, וינוהל על ידי חברה סינית ממשלתית בזיכיון ל-25 שנה החל מ-2021. וזו כנראה רק ההתחלה.

ב-26 באפריל, בסמוך לוועידת פורום ה-BRI, ערכה "הנהלת חברת נמלי הרכבת הבינלאומית של צ'נגדו" אירוע נפרד משלה. הגוף הסיני הזה אחראי על הקמת "נמלי רכבת" לאורך הנתיב היבשתי של "דרך המשי" החדשה, מסין לאירופה. מדובר במסופי מטענים, שמצוידים בכל התשתיות הלוגיסטיות והממשלתיות (מכס, אזור סחר חופשי וכו') של נמל ימי, אולם אינם נמצאים בהכרח בקרבה לים אלא נועדו לשרת קווי רכבות מטען בינלאומיות.

הקמת נמל כזה דורשת מעורבות ממשלתית והשקעה לא מבוטלת, ומטבע הדברים יש בו צורך רק כאשר מדובר בקווי רכבת שחוצים מדינות. לכן, הופתענו לשמוע את הסינים מבשרים כי נחתם חוזה להקמת "נמל" כזה בישראל, שיוקם בשלוש השנים הקרובות במקביל לעוד 40 נמלים לאומיים לאורך נתיב דרך המשי מסין לאירופה.

מכיוון שלישראל אין קווי רכבת בינלאומיים, נראה כי מאחורי הקלעים ממשיך משרד התחבורה לקדם ולתקצב במרץ צעדים אופרטיביים להגשמת "חזון המזרח התיכון הגדול" של השר כ"ץ, שבמסגרתו תחובר רשת המסילות המקומית לרשת הירדנית, ומשם למדינות המפרץ עם נקודת מוצא מנמל חיפה החדש, בניהול סיני כאמור.

התוכנית הזו עשויה להיות קשורה לדיווחים מסין על התקדמות במו"מ בין ישראל לסין על הקמת "אזור סחר חופשי" ישראלי-סיני בשטח ישראל.

נדגיש, שלמרות הדיווח בתקשורת הסינית לא הצלחנו למצוא אף גורם רשמי מקומי, ששמע על תוכניות להקמת נמל יבשתי כזה בארץ. משרד התחבורה, כהרגלו, סירב להגיב.

זו לא האינדיקציה היחידה. מספר ימים לפני הוועידה נערך בסין טקס, שבו נחשף בפני נציגי נת"ע פס הייצור לקרונות הממונעים של הקו האדום העתידי בתל אביב, ונחשפו הקרונות הראשונים שיוצרו עבור ישראל. ההודעה הרשמית לעיתונות בסין מצטטת את נציג נת"ע שאמר באירוע, כי "על פי הניסיון הטוב שהיה לנו עד היום, אני באמת מצפה שהצוותים וההנהלה של CRRC ישתתפו בקווים העתידיים שלנו". הכוונה לקו הסגול והקו הירוק, שעלותם נאמדת ב-15 מיליארד שקל.

למותר לציין, שהתבטאות כזו של נציג ממשלתי ישראלי ממש לפני יציאתו של מכרז בינלאומי לוקה קצת בחוסר טקט, אם נאמר זאת בעדינות. האם זהו רמז לעתיד?

האוטו-טק עם הפנים מזרחה

תחום נוסף שבו נשאבת כיום ישראל במהירות ליוזמת "דרך המשי" הסינית הוא תחום האוטו-טק. לכאורה, לתחום המתוחכם הזה אין שום קשר לפרויקטים התחבורתיים והכלכליים הכבדים של ה-BRI. אבל כאשר ממקדים את הפוקוס, מתחיל להופיע מכנה משותף כזה בעקיפין.

מתוך כ-1.5 מיליארד דולר שהשקיעו חברות סיניות בכ-300 חברות היי-טק ישראליות בחמש השנים האחרונות (על פי המחקר האחרון של IVC), תחום האוטו-טק תופס חלק הולך וגדל עם השקעה של יותר מ-100 מיליון דולר, על-פי הערכות.

השנה עלתה המעורבות הממשלתית הסינית בהשקעות באוטו-טק הישראלי למדרגה כמעט גלויה. ניקח למשל את סבב הגיוס הגדול האחרון של חברת הסטארט-אפ אינוויז (Innoviz) בחודש מרץ השנה, שבו גייסה החברה למעלה מ-130 מיליון דולר. את סבב הגיוס הזה הובילו שלוש קרנות סיניות.
בראשן נמצאת "קרן ההשקעות התעשייתיות SINO-BLR ", קרן-בת של צ'יינה מרצ'נט קפיטל, שהוקמה באפריל 2017, עם נכסים בהיקף כ-585 מיליון דולר. מקור המימון הבלעדי של הקרן הוא "הוועדה לפיקוח ולניהול נכסים של מועצת המדינה", או במילים אחרות מפלגת השלטון הסינית. ייעודה המוצהר המופיע בכתובים הוא "סיוע ליישום פרויקט BRI (דרך המשי)".

אז מה לקרן בשליטת הממשלה הסינית, שמיועדת לקדם פרויקט תחבורה אסטרטגי ורחוקה מאוד מהגדרה של VC, ולהשקעה של עשרות מיליוני דולרים בסטארט-אפ ישראלי שמפתח רדאר לייזר? לא ברור, אבל כנראה בהייטק לא שואלים יותר מדי שאלות כשמדובר בכסף זמין ובהבטחה לקשרים בינלאומיים.

באינוויז אמרו לנו בתגובה, כי "מדובר בקרן פיננסית לכל דבר ועניין, שיש לה פורטפוליו עשיר וקשרים ענפים וחובקי עולם, כך שביכולתה להעניק ערך מוסף אמיתי לחברות שבהן היא משקיעה... השוק הסיני הוא כוח משפיע ברמה העולמית, וההשקעה הזו מאפשרת לנו העמקה נוספת לשוק יעד ואסטרטגי זה". אינוויז, נזכיר, היא רק חברה אחת מני רבות שמאמצת כיום את הנוסחה, שלפיה כסף סיני שווה לקוחות פוטנציאליים.

אינטרסים או יחסים קרובים?

אל מול האורות האדומים הללו ולמרות חוסר הנחת הגובר והולך של של האמריקאים מהשתלבות ישראל במיזם הסיני, נשמעים כאן לא מעט קולות רשמיים שטוענים כי בניגוד לכמה מהמדינות החלשות והנתונות להשפעה כלכלית ושלטונית, שמהוות רוב החברות בפורום "דרך המשי", ישראל היא מדינה חזקה, שנמצאת בשליטה על גורלה. "אלה יחסי ווין-ווין. העניין שמגלה בנו סין הוא אות של כבוד ועדות ליחסים ייחודיים וחמים, שישראל תצא נשכרת מהם כלכלית ואסטרטגית תוך שמירה על עצמאות מלאה", אמר לנו גורם במשרד החוץ.

בנוגע לאותם יחסים "ייחודיים וחמים" נפנה את תשומת הלב לעיתונות הלבנונית, שמדווחת לאחרונה כי חברות סיניות מגלות כיום עניין רב בשיקום ובניהול נמל טריפולי בלבנון, כנראה כשער להרחבת פעילות סין לשיקום סוריה ולהקמת נתיב ימי-יבשתי חדש למדינות אחרות באזור. האם זו "תוכנית מגירה" למקרה שהאופציה הישראלית לא תניב פירות?

ביחס לשמירה על העצמאות, נפנה את תשומת הלב לעשרות סעיפי הסיכום של הפורום, שפורסמו בימים האחרונים בסין. כמו למשל, "תוכנית שיתוף חוויה" למדינות החברות, במסגרתה יוזמנו בשנים הקרובות לסין "10,000 נציגים ממפלגות ומגופים פוליטיים, גופי השפעה ודמויות פוליטיות מהמדינות החברות", כדי להחליף דעות על הפרויקט.

אולי אנחנו פרנואידים, אבל לנו זה נשמע כאילו המלצר כבר נמצא בדרך עם החשבון.

עוד כתבות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא התחתית" ו-"שנת הסטארט-אפ": באינטל רוצים ש-2024 כבר תסתיים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

בורסת טוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אסיה; גוגל טסה במסחר המאוחר

ניקיי מטפס ב-1.1%, מדד שנחאי מוסיף לערכו 0.8%, מדד שנזן מתחזק ב-1.5%, הנג סנג קופץ ב-2.1% ומדד קוספי מתקדם ב-1.2% ● גם החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים בעליות ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר