גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרוכשים הפוטנציאליים של אגד: מחברות ביטוח ועד חברות בינלאומיות בתחום הרכבות

בעקבות ההסכמה הגורפת של חברי הקואופרטיב להפרטת החברה, החל הליך למינוי בנק השקעות שינהל את המכירה ● החברה החדשה תתמקד בכניסה לתחום הפעלת הרכבות הקלות ● המרוויחים הגדולים מהמכירה: אגד ו־1,300 חברי הקואופרטיב; והציבור? הוא עשוי ליהנות, אבל זה ייקח זמן

אוטובוסים של אגד / צילום: תמר מצפי
אוטובוסים של אגד / צילום: תמר מצפי

ההסכם להפרטת אגד עבר בשבוע שעבר ברוב גדול - 91% מכלל 1,300 חברי האגודה השיתופית הצביעו בעד הפיכת הקואופרטיב לחברה בע"מ. אבל, צריך לומר, לא ממש הייתה להם ברירה. הפרטת החברה הייתה חלק מהסכם ההפעלה שנחתם עם המדינה בנובמבר האחרון. אם ההצעה הייתה נדחית, המדינה יכולה הייתה לבטל את ההסכם ולהוציא את קווי אגד למכרזים, או להטיל עליה סנקציות שונות עד שתסכים להפרטה.

כל אחד מחברי האגודה יקבל כמיליון שקל כתוצאה מההפרטה. בנוסף יישארו חברי האגודה בעלי מניות בחברה החדשה, ויוכלו למכור את המניות הנוספות שלהם.

באגד מחפשים כעת בנק השקעות שילווה את הליך המכירה למשקיע, ומקווים לבחור באחד עד סוף חודש יוני. לפי הערכה של פירמת ארנסט אנד יאנג ישראל, שווי הפעילות של אגד כיום הוא 3.6 מיליארד שקל, אך בהפחתת החוב הפיננסי הגדול של האגודה (1.9 מיליארד שקל) והתחייבויותיה למדינה, שוויה נטו מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל. באגודה מאמינים כי אגד תהיה השקעה מעניינת עבור חברות שונות בזכות תזרים המזומנים הקבוע שהיא מאפשרת, לצד רמת סיכון נמוכה, ובשל ההתרחבות המיועדת להפעלת רכבות קלות.

ההצעות שיוגשו יובאו להצבעת חברי אגד, שיהפכו עד אז להיות בעלי מניות בחברה החדשה. בהליך ישתתפו, לפי הערכות, חברות ביטוח וגופים פיננסיים. גם חברות הפעילות בתחום התחבורה הציבורית בארץ ובעולם, מיצרניות רכבות ועד ליבואני אוטובוסים, צפויים למצוא בו עניין. לא מן הנמנע גם כי רכישת מניות אגד תעשה בידי קבוצת משקיעים שיחברו יחד.

בזמן הקרוב ישונה גם המבנה הארגוני של החברה. אבי פרידמן, שמשמש כיו"ר המזכירות (הגוף הביצועי של אגד), יהפוך ליו"ר הדירקטוריון ולמנכ"ל; והנהלת האגודה, שהיא הגוף המפקח על הפעילות, תהפוך לדירקטוריון של אגד. כל זאת כפוף לאישור פורמלי של בית המשפט.

אגד

החיסכון למדינה: כמיליארד שקל

ההפרטה היא שלב נוסף בתהליך הארוך שהופך את אגד ממונופול מיושן לגוף תחרותי בשוק התחבורה. הנוסעים לא ירגישו את השינוי בטווח הקצר, אבל במבט קדימה ניתן לצפות כי השירות של אגד יעלה מדרגה ויהיה יעיל יותר. שורשי הבעיה השירותית נעוצים בימי ראשית המדינה - אז מוזגו שלושה קואופרטיבים לתחבורה ציבורית לקואופרטיב גדול אחד, שזכה למונופול על ההיסעים מחוץ לגוש דן. עם השנים, גדל הגוף הזה והסתאב, ובעיני רבים מייצג חברה שנותנת שירות לא מספיק טוב תמורת הרבה כספי ציבור.

מאז תחילת העשור הקודם מנסה המדינה לנגוס במונופול כדי לשפר את השירות לנוסעים. נתח השוק של אגד ירד מ-70% ל-35%, וחברות חדשות ופרטיות כמטרופולין, סופרבוס וקווים נכנסו לתמונה. בתמורה, קיבלה אגד הרבה כסף - מפיצויים שניתנו עבור כל חבר שיפרוש מהאגודה השיתופית (785 מיליון שקל בסך הכול), ועד למנגנון תשלום שנועד לפצות את אגד על ירידה בהכנסות, ופעל למרות שהכנסות האגודה השיתופית דווקא עלו.

בדוח חריף של מבקר המדינה מ-2013 נכתב כי משרדי האוצר והתחבורה, שחתמו את הסכם הסובסידיה מול אגד, לא הכינו תחשיב עלות-תועלת ולא היה להם מנגנון שיעריך את הכדאיות של ההסכמים השונים למדינה. אגד, מצדה, לא התנהלה כגוף עסקי: חברי האגודה הרוויחו שכר גבוה (עד 30 אלף שקל ברוטו בחודש) והאגודה נקלעה לחוב פיננסי של 1.9 מיליארד שקל.

עם פקיעת הסכם זה הייתה למדינה הזדמנות להפוך גם את אגד למתמודדת מן המניין על הפעלת תחבורה ציבורית. תמורת סובסידיה של כמיליארד שקל בשנה הבטיחו באגד להפוך את האגודה לחברה בע"מ, למכור 50% למשקיע חיצוני ולעבור תוכנית התייעלות. בסוף תוכנית ההפרטה הנוכחית, ב-2030, ייצאו כל קווי אגד לתחרות. לפי האוצר, ההסכם צפוי לחסוך למדינה כמיליארד שקל בעשור.
אחד החידושים בהסכם מול המדינה היא סובסידיה שתשלם המדינה לפי ביצוע נסיעות, כלומר, תשלום פר-קילומטר, במקום המודלים הקיימים שלא תמרצו את הגברת השירות. עם זאת, רכש האוטובוסים של אגד ימשיך להתבסס על קרן ההצטיידות הממשלתית. עד 2030, השנה שבה תסתיים ההפרטה, יוצאו לתחרות כל קווי השירות של אגד.

השנה צפויים להתפרסם מכרזים להפעלת 80 קווים בירושלים, שהם מחצית משירותי התחבורה הציבורית בעיר. בהמשך צפויים מכרזים נוספים על הפעלת קווים עירוניים ובינעירוניים, בין היתר באזור רחובות ובקווים שבין אשקלון ואשדוד לירושלים.

העתיד: מעבר להפעלת רכבות קלות

אגד מגיעה לשלב החדש בתולדותיה כאשר קופת המזומנים שלה ריקה, אבל היא מצליחה להתבסס בעוד ועוד פעילויות של תחבורה ציבורית והיסעים. לצד הפעלת קווי התחבורה הציבורית הסדירים, מגדילה אגד את פעילות התיירות וההיסעים שלה לתיירים וגם לבתי ספר. ואולם, המאמצים העיקריים של האגודה שתהפוך לחברה היא להיכנס להפעלת רכבות קלות. אחרי ניסיונות רבים שלא עלו יפה להיכנס כשותפה בסיטיפס, מפעילת הרכבת הקלה בירושלים, צפויה אגד לגשת מחר למכרז לבחירת החברה שתחליף את סיטיפס ותפעיל את הקו האדום לצד הקו הירוק החדש שיוקם בבירה, זאת לצד שיכון ובינוי וחברת ההשקעות מרידיאם. באגד מתכננים להתמודד גם על הפעלת הקו הכחול העתידי בבירה.

בגוש דן אגד כבר זכתה בהפעלת הקו האדום ומתמודדת במיון המוקדם (PQ) להפעלת הקווים הירוק והסגול. באגד גם תולים תקוות במה שמכנים שם “תחבורה חכמה", כלומר - תחבורה שיתופית מבוססת אפליקציה כמו שמפעילה דן בתל אביב תחת השם “באבל" (בשיתוף חברת ויה). לאגד רישיון לבצע ניסויים כאלה בחיפה ובירושלים והם צפויים להתחיל בקרוב. בנוסף יש לאגד גם פעילות באירופה בתחום התחבורה הציבורית - החברה הבת ESB שפועלת בהולנד ובפולין, ומפעילה שירות גם בקרקוב ובוורשה.
עם זאת, בעקבות ההפרטה תיאלץ אגד למכור את אחת ההחזקות החשובות שלה - אגד תעבורה, חברה המשותפת לה ולתעבורה של משפחת לבנת. החברה מפעילה כ-500 אוטובוסים באזורים שונים בארץ (נתניה ומעלה אדומים, בין היתר), כאשר ההכנסות ממכירתה צפויות לתרום לחידוש צי האוטובוסים הוותיק של אגד ולרכישת 150 אוטובוסים חשמליים.

בניגוד לדן, לאגד יש מעט נדל"ן. מרבית הנדל"ן של האגודה השיתופית נמכר עם חברת נצבא לאיש העסקים קובי מימון עוד ב-2002, וכיום אגד שוכרת נכסים רבים לטובת שימושיה השוטפים.

המרוויחים והמפסידים, ואיפה הציבור?

אם צריך לבחון את ההסכם כולו הרי שהמרוויחה הגדולה מההפרטה ומהסכם הרפורמה היא כמובן אגד. היא זו שזכתה לחילוץ כספי ותשמור על מעמדה כמפעילת תחבורה ציבורית מרכזית בישראל, גם אם נתח השוק שלה יקטן. גם חברי אגד יכולים להיות שבעי רצון, בהנחה שיממשו את המניה שלהם במחיר גבוה.

המדינה, לכאורה, היא זו שהפסידה. עליה להמשיך לסבסד את החברה בסכום של כמיליארד שקל לשנה, למרות שזו תצמצם את פעילותה בתחום האוטובוסים. אבל בהתחשב בכך שהאלטרנטיבות היו קריסה של אגד או המשך פעילותה באופן בזבזני ולא יעיל - המדינה צמצמה נזקים והציבה סוף להיותה של אגד מונופול באזורים נרחבים בארץ.

ומה באשר לציבור? הוא ירוויח תחבורה ציבורית טובה ויעילה יותר, גם של אגד. אבל זה ייקח זמן.

עוד כתבות

אתר הבנייה של פרי פלייס ברחובות / צילום: בר - אל

הנאמנים שמים את פרויקט "פרי פלייס" על המדף: "מאופיין באי ודאות"

הנאמנים של קבוצת אלדד פרי החליטו למכור את הפרויקט ברחובות מאחר והזכויות התכנוניות אינן בשלות וישנו חוסר ודאות רב בקשר לעתידו ● 680 חברי הקבוצה והגורם המממן חברת אקספו יקבלו את כספם בחזרה

מרכז לוגיסטי של טבע בשוהם / צילום: סיון פרג'

טבע תשלם מס בגין רווחים כלואים בהיקף מאות מיליוני שקלים

בפסק הדין נקבעו מספר קביעות עקרוניות הרלוונטיות לחברות רבות הנהנות מהטבות מס בחוק עידוד השקעות הון • השופט שמואל בורנשטין: "השקעת כספים בחברת בת שאינה בעלת המפעל המוטב, אינה מקדמת את תכלית החוק באופן אותו ביקש המחוקק לקדם"

קניון איילון - פתיחת החנויות לאחר סגר / צילום: כדיה לוי

איך לנהל את התקציב המשפחתי בעונת פיתויי הקניות

השיווק אגרסיבי, המבצעים נראים אטרקטיביים, ובתרבות של צריכה קשה להשאיר את האשראי בכיס, במיוחד בתקופת חגיגות הקניות ● איך לבחור מה לקנות, מה להשוות ומאילו מניפולציות להיזהר

בנין קמטק / צילום: יח''צ

דוחות קמטק: הרווחים זינקו, החברה סיפקה תחזית חיובית לרבעון הרביעי

יצרנית מערכות הבדיקה לתעשיית המוליכים למחצה עקפה את התחזיות כשרשמה הכנסות של 70.7 מיליון דולר ורווח נקי Non-GAAP למניה בגובה 45 סנט, בעוד שתחזיות האנליסטים היו להכנסות של 70 מיליון דולר ורווח של 40 סנט למניה

שקל דיגיטלי / אילוסטרציה: Shutterstock

הבנקים המרכזיים דוחפים, המסחריים מודאגים: מדוע צריך שקל דיגיטלי?

בנק ישראל התחיל בניסוי להנפקת שקל דיגיטלי, ומצטרף בכך למרבית הבנקים המרכזיים בעולם ● מה ההיגיון מאחורי המהלך, איך זה יועיל ללקוח הקצה, והאם לבנקים יש סיבה לאמץ את הרעיון?

בורסת וול סטריט בניו יורק / צילום: תמר מצפי

מגמה מעורבת בוול סטריט; מיקרוסופט קופצת ב-4%, טסלה ב-3.3%

בורסות אירופה ננעלו בירידות קלות ● טבע פספסה את תחזיות האנליסטים - המניה יורדת בכ-3% ● קמטק עקפה את התחזיות ברבעון השלישי ● קוקה קולה, גוגל ומקדונלד'ס רושמות עליות חדות לאחר הדוחות שפרסמו אתמול והיום

הדולר בשפל מאז ינואר 2021 / צילום: Shutterstock, Lord King

ברקע החשיפה של המוסדיים למניות בחו"ל: הדולר ירד מתחת ל-3.2 שקלים

בין הסיבות לשפל: הגדלת היצע המט"ח על ידי המוסדיים והפחתת רכישות המט"ח של בנק ישראל שנועדה למתן את התחזקות השקל מול הדולר

ראש המוסד לשעבר יוסי כהן / צילום: Reuters, רונן זבולון

השקעה ראשונה ליוסי כהן: סופטבנק משקיעה 25 מיליון דולר בפלטפורמת ההשקעות OurCrowd

ההשקעה עומדת על 25 מיליון דולר, כום קטן ביחס להשקעות הסטנדרטיות של סופטבנק שמתחילות מ-50 מיליון דולר ● "אנחנו רואים באוורקראוד שותף להשקעה בעל מוניטין וקשרים שיסייע לסטארט-אפים ישראלים מבטיחים להפוך לחברות טכנולוגיות גלובליות", מסר יוסי כהן בהודעה כתובה

מסופון אשראי של פקס / צילום: Shutterstock, Seika Chujo

ה-FBI פשט על משרד של חברת מסופי אשראי סינית הפעילה גם בישראל

הבולשת הפדרלית פשטה על משרדי פקס (PAX), חברת המסופונים השלישית בגודלה בעולם ● אתר חדשות הסייבר KrebsOnSecurity דיווח כי החקירה התחילה לאחר שמספר חברות תשלומים בארה"ב דיווחו על דפוסי תקשורת חריגים מהמכשירים ● יבואנית המסופונים: "המכשירים עומדים בתקנים המחמירים ביותר. אנו בטוחים שהעניין יובהר בתוך זמן קצר"

ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: יואב דודקביץ, פול ידיעות אחרונות

הפלונטר של בנט: תקציב של מאות מיליוני שקלים ממתין למינוי שר

משרד ההתיישבות אינו מתפקד; הסיבה: רה"מ, שמחוייב למנות למשרד את חגית משה מהבית היהודי, הבטיח את המשרד מאוחר יותר לניר אורבך ממפלגתו

הורדת תקרת השימוש במזומן תיכנס לתוקף באוגוסט 2022 / צילום: Shutterstock, Evgeniy pavlovski

אושר: מאוגוסט 2022 תרד תקרת השימוש במזומן ל-6,000 שקל

במכירות בין אנשים פרטיים תעמוד תקרת המזומן על 15,000 שקל, למעט במכירת רכב בין אנשים פרטיים שם התקרה תישאר 50 אלף שקל ● בנוסף אושרו קנסות מנהליים לאנשים פרטיים המפרים את החוק, ולא רק לעוסקים מפרים

אלון מאסק / צילום: Shutterstock

אם היה תורם רק 2% מההון שלו - אלון מאסק היה פותר את בעיית הרעב העולמית

42 מיליון בני אדם, ביניהם מיליוני ילדים מתחת לגיל 5, מצויים בסכנת מוות בגלל רעב ● האו"ם עושה את החישובים בשביל אלון מאסק - עם 2% בלבד מההון שלו, 6 מיליארד דולר, היה אפשר לפתור את המשבר ההומניטרי הזה

אלון סולר וערן הורוביץ / צילום: איל מריליוס, 24

ארקיע מקימה חברה לקבלת אשראי חוץ בנקאי למימון חופשות

שתי החברות מקימות חברה משותפת שתאפשר קבלת מימון לחופשות בישראל ובעולם, ללא פגיעה במסגרת האשראי ● מדובר על שיתוף פעולה ראשון מסוגו למימון תיירות חוץ ופנים, הנשען על הטכנולוגיה שפיתחה קרדיט 24 למתן אשראי בנקודות מכירה (POS)

מתניהו אנגלמן - מבקר המדינה / צילום: יוסי זמיר

מבקר המדינה יזם דיון באו"ם בנושא ביקורת המדינה ומשבר האקלים

לאחר שאתמול פרסם מבקר המדינה מתניהו אנגלמן דוח חמור במיוחד העוסק בחידלון הממשלתי בטיפול בנושאי משבר האקלים ובמימוש יעדי האנרגיה המתחדשת, היום הודיע המבקר על יוזמה שלו בעקבות העיסוק בדוח: דיון רחב ראשון מסוגו של מבקרי מדינה מרחבי העולם בתפקיד ביקורת המדינה בנושאי משבר האקלים

אילן רביב, מנכ''ל מיטב דש / צילום: תמר מצפי

תביעת הענק נגד מיטב דש בגין דמי ניהול עלולה לתפוח ב-66 מיליון שקל

בית ההשקעות נערך להגשת ערעור לבית המשפט העליון, בעקבות פסק הדין שחייב אותו לשלם 316 מיליון שקל לעמיתי קופת גמל שבניהולו

אלון מאסק / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

אלון מאסק שבר את המנטרה של תעשיית הרכב עם עסקת הרץ-טסלה

למכירות לציי רכב להשכרה יש רקורד מעורב, אבל ההסכם של טסלה עשוי להאיץ את אימוץ המכוניות החשמליות

שר התקשורת יועז הנדל / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

עמדו בתנאים: פלאפון, פרטנר והוט מובייל יקבלו 148 מיליון שקל מהמדינה

התשלום עבור העמידה בתנאי המכרז לדור החמישי ופריסת 250 אתרים תומכים ברחבי הארץ ● סלקום ואקספון לא יקבלו בינתיים סכום של 52 מיליון שקל וזאת עד שאקספון לא תסדיר את ענייני הרישיון שלה מול משרד התקשורת

אבי ניסנקורן / צילום: ליאור מזרחי

אבי ניסנקורן נבחר לנשיא התאחדות המלונות

ניסנקורן נבחר כנשיא החדש אחרי שהוא גרף 75% מקולות המצביעים ● ניסנקורן יחליף בתפקידו את רו"ח אמיר חייק, שהודיע על פרישתו לאחר 4.5 שנים עם מינויו לשגריר ישראל באיחוד האמירויות

סמי אבו שחאדה ועיסאווי פריג’ / צילום: דוברות הכנסת, לואיז גרין

האם שיעור הילודה אצל ערביי ישראל גבוה יותר מהיהודים?

פריג' ואבו שחאדה התווכחו על הפער בילודה בין היהודים לערבים. מי צודק? ● המשרוקית של גלובס

פרויקט MOMENT / צילום: 3Division

זינוק של עשרות אחוזים במחירי הדירות: נתוני אפריקה ואזורים חושפים את הסחרור

טירוף רכישת הדירות נמשך גם כשהמחירים בשמיים: מספר הדירות שמכרה אפריקה מגורים ברבעון השלישי זינק יותר מ-70%, ועלייה חריגה בשיעור דומה נרשמה במחיר הממוצע ליחידת דיור ● אזורים רשמה זינוק של 66% בדירות שנמכרו מתחילת השנה ועלייה של 26% במחיר לדירה