גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרוכשים הפוטנציאליים של אגד: מחברות ביטוח ועד חברות בינלאומיות בתחום הרכבות

בעקבות ההסכמה הגורפת של חברי הקואופרטיב להפרטת החברה, החל הליך למינוי בנק השקעות שינהל את המכירה ● החברה החדשה תתמקד בכניסה לתחום הפעלת הרכבות הקלות ● המרוויחים הגדולים מהמכירה: אגד ו־1,300 חברי הקואופרטיב; והציבור? הוא עשוי ליהנות, אבל זה ייקח זמן

אוטובוסים של אגד / צילום: תמר מצפי
אוטובוסים של אגד / צילום: תמר מצפי

ההסכם להפרטת אגד עבר בשבוע שעבר ברוב גדול - 91% מכלל 1,300 חברי האגודה השיתופית הצביעו בעד הפיכת הקואופרטיב לחברה בע"מ. אבל, צריך לומר, לא ממש הייתה להם ברירה. הפרטת החברה הייתה חלק מהסכם ההפעלה שנחתם עם המדינה בנובמבר האחרון. אם ההצעה הייתה נדחית, המדינה יכולה הייתה לבטל את ההסכם ולהוציא את קווי אגד למכרזים, או להטיל עליה סנקציות שונות עד שתסכים להפרטה.

כל אחד מחברי האגודה יקבל כמיליון שקל כתוצאה מההפרטה. בנוסף יישארו חברי האגודה בעלי מניות בחברה החדשה, ויוכלו למכור את המניות הנוספות שלהם.

באגד מחפשים כעת בנק השקעות שילווה את הליך המכירה למשקיע, ומקווים לבחור באחד עד סוף חודש יוני. לפי הערכה של פירמת ארנסט אנד יאנג ישראל, שווי הפעילות של אגד כיום הוא 3.6 מיליארד שקל, אך בהפחתת החוב הפיננסי הגדול של האגודה (1.9 מיליארד שקל) והתחייבויותיה למדינה, שוויה נטו מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל. באגודה מאמינים כי אגד תהיה השקעה מעניינת עבור חברות שונות בזכות תזרים המזומנים הקבוע שהיא מאפשרת, לצד רמת סיכון נמוכה, ובשל ההתרחבות המיועדת להפעלת רכבות קלות.

ההצעות שיוגשו יובאו להצבעת חברי אגד, שיהפכו עד אז להיות בעלי מניות בחברה החדשה. בהליך ישתתפו, לפי הערכות, חברות ביטוח וגופים פיננסיים. גם חברות הפעילות בתחום התחבורה הציבורית בארץ ובעולם, מיצרניות רכבות ועד ליבואני אוטובוסים, צפויים למצוא בו עניין. לא מן הנמנע גם כי רכישת מניות אגד תעשה בידי קבוצת משקיעים שיחברו יחד.

בזמן הקרוב ישונה גם המבנה הארגוני של החברה. אבי פרידמן, שמשמש כיו"ר המזכירות (הגוף הביצועי של אגד), יהפוך ליו"ר הדירקטוריון ולמנכ"ל; והנהלת האגודה, שהיא הגוף המפקח על הפעילות, תהפוך לדירקטוריון של אגד. כל זאת כפוף לאישור פורמלי של בית המשפט.

אגד

החיסכון למדינה: כמיליארד שקל

ההפרטה היא שלב נוסף בתהליך הארוך שהופך את אגד ממונופול מיושן לגוף תחרותי בשוק התחבורה. הנוסעים לא ירגישו את השינוי בטווח הקצר, אבל במבט קדימה ניתן לצפות כי השירות של אגד יעלה מדרגה ויהיה יעיל יותר. שורשי הבעיה השירותית נעוצים בימי ראשית המדינה - אז מוזגו שלושה קואופרטיבים לתחבורה ציבורית לקואופרטיב גדול אחד, שזכה למונופול על ההיסעים מחוץ לגוש דן. עם השנים, גדל הגוף הזה והסתאב, ובעיני רבים מייצג חברה שנותנת שירות לא מספיק טוב תמורת הרבה כספי ציבור.

מאז תחילת העשור הקודם מנסה המדינה לנגוס במונופול כדי לשפר את השירות לנוסעים. נתח השוק של אגד ירד מ-70% ל-35%, וחברות חדשות ופרטיות כמטרופולין, סופרבוס וקווים נכנסו לתמונה. בתמורה, קיבלה אגד הרבה כסף - מפיצויים שניתנו עבור כל חבר שיפרוש מהאגודה השיתופית (785 מיליון שקל בסך הכול), ועד למנגנון תשלום שנועד לפצות את אגד על ירידה בהכנסות, ופעל למרות שהכנסות האגודה השיתופית דווקא עלו.

בדוח חריף של מבקר המדינה מ-2013 נכתב כי משרדי האוצר והתחבורה, שחתמו את הסכם הסובסידיה מול אגד, לא הכינו תחשיב עלות-תועלת ולא היה להם מנגנון שיעריך את הכדאיות של ההסכמים השונים למדינה. אגד, מצדה, לא התנהלה כגוף עסקי: חברי האגודה הרוויחו שכר גבוה (עד 30 אלף שקל ברוטו בחודש) והאגודה נקלעה לחוב פיננסי של 1.9 מיליארד שקל.

עם פקיעת הסכם זה הייתה למדינה הזדמנות להפוך גם את אגד למתמודדת מן המניין על הפעלת תחבורה ציבורית. תמורת סובסידיה של כמיליארד שקל בשנה הבטיחו באגד להפוך את האגודה לחברה בע"מ, למכור 50% למשקיע חיצוני ולעבור תוכנית התייעלות. בסוף תוכנית ההפרטה הנוכחית, ב-2030, ייצאו כל קווי אגד לתחרות. לפי האוצר, ההסכם צפוי לחסוך למדינה כמיליארד שקל בעשור.
אחד החידושים בהסכם מול המדינה היא סובסידיה שתשלם המדינה לפי ביצוע נסיעות, כלומר, תשלום פר-קילומטר, במקום המודלים הקיימים שלא תמרצו את הגברת השירות. עם זאת, רכש האוטובוסים של אגד ימשיך להתבסס על קרן ההצטיידות הממשלתית. עד 2030, השנה שבה תסתיים ההפרטה, יוצאו לתחרות כל קווי השירות של אגד.

השנה צפויים להתפרסם מכרזים להפעלת 80 קווים בירושלים, שהם מחצית משירותי התחבורה הציבורית בעיר. בהמשך צפויים מכרזים נוספים על הפעלת קווים עירוניים ובינעירוניים, בין היתר באזור רחובות ובקווים שבין אשקלון ואשדוד לירושלים.

העתיד: מעבר להפעלת רכבות קלות

אגד מגיעה לשלב החדש בתולדותיה כאשר קופת המזומנים שלה ריקה, אבל היא מצליחה להתבסס בעוד ועוד פעילויות של תחבורה ציבורית והיסעים. לצד הפעלת קווי התחבורה הציבורית הסדירים, מגדילה אגד את פעילות התיירות וההיסעים שלה לתיירים וגם לבתי ספר. ואולם, המאמצים העיקריים של האגודה שתהפוך לחברה היא להיכנס להפעלת רכבות קלות. אחרי ניסיונות רבים שלא עלו יפה להיכנס כשותפה בסיטיפס, מפעילת הרכבת הקלה בירושלים, צפויה אגד לגשת מחר למכרז לבחירת החברה שתחליף את סיטיפס ותפעיל את הקו האדום לצד הקו הירוק החדש שיוקם בבירה, זאת לצד שיכון ובינוי וחברת ההשקעות מרידיאם. באגד מתכננים להתמודד גם על הפעלת הקו הכחול העתידי בבירה.

בגוש דן אגד כבר זכתה בהפעלת הקו האדום ומתמודדת במיון המוקדם (PQ) להפעלת הקווים הירוק והסגול. באגד גם תולים תקוות במה שמכנים שם "תחבורה חכמה", כלומר - תחבורה שיתופית מבוססת אפליקציה כמו שמפעילה דן בתל אביב תחת השם "באבל" (בשיתוף חברת ויה). לאגד רישיון לבצע ניסויים כאלה בחיפה ובירושלים והם צפויים להתחיל בקרוב. בנוסף יש לאגד גם פעילות באירופה בתחום התחבורה הציבורית - החברה הבת ESB שפועלת בהולנד ובפולין, ומפעילה שירות גם בקרקוב ובוורשה.
עם זאת, בעקבות ההפרטה תיאלץ אגד למכור את אחת ההחזקות החשובות שלה - אגד תעבורה, חברה המשותפת לה ולתעבורה של משפחת לבנת. החברה מפעילה כ-500 אוטובוסים באזורים שונים בארץ (נתניה ומעלה אדומים, בין היתר), כאשר ההכנסות ממכירתה צפויות לתרום לחידוש צי האוטובוסים הוותיק של אגד ולרכישת 150 אוטובוסים חשמליים.

בניגוד לדן, לאגד יש מעט נדל"ן. מרבית הנדל"ן של האגודה השיתופית נמכר עם חברת נצבא לאיש העסקים קובי מימון עוד ב-2002, וכיום אגד שוכרת נכסים רבים לטובת שימושיה השוטפים.

המרוויחים והמפסידים, ואיפה הציבור?

אם צריך לבחון את ההסכם כולו הרי שהמרוויחה הגדולה מההפרטה ומהסכם הרפורמה היא כמובן אגד. היא זו שזכתה לחילוץ כספי ותשמור על מעמדה כמפעילת תחבורה ציבורית מרכזית בישראל, גם אם נתח השוק שלה יקטן. גם חברי אגד יכולים להיות שבעי רצון, בהנחה שיממשו את המניה שלהם במחיר גבוה.

המדינה, לכאורה, היא זו שהפסידה. עליה להמשיך לסבסד את החברה בסכום של כמיליארד שקל לשנה, למרות שזו תצמצם את פעילותה בתחום האוטובוסים. אבל בהתחשב בכך שהאלטרנטיבות היו קריסה של אגד או המשך פעילותה באופן בזבזני ולא יעיל - המדינה צמצמה נזקים והציבה סוף להיותה של אגד מונופול באזורים נרחבים בארץ.

ומה באשר לציבור? הוא ירוויח תחבורה ציבורית טובה ויעילה יותר, גם של אגד. אבל זה ייקח זמן.

עוד כתבות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן