גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרוכשים הפוטנציאליים של אגד: מחברות ביטוח ועד חברות בינלאומיות בתחום הרכבות

בעקבות ההסכמה הגורפת של חברי הקואופרטיב להפרטת החברה, החל הליך למינוי בנק השקעות שינהל את המכירה ● החברה החדשה תתמקד בכניסה לתחום הפעלת הרכבות הקלות ● המרוויחים הגדולים מהמכירה: אגד ו־1,300 חברי הקואופרטיב; והציבור? הוא עשוי ליהנות, אבל זה ייקח זמן

אוטובוסים של אגד / צילום: תמר מצפי
אוטובוסים של אגד / צילום: תמר מצפי

ההסכם להפרטת אגד עבר בשבוע שעבר ברוב גדול - 91% מכלל 1,300 חברי האגודה השיתופית הצביעו בעד הפיכת הקואופרטיב לחברה בע"מ. אבל, צריך לומר, לא ממש הייתה להם ברירה. הפרטת החברה הייתה חלק מהסכם ההפעלה שנחתם עם המדינה בנובמבר האחרון. אם ההצעה הייתה נדחית, המדינה יכולה הייתה לבטל את ההסכם ולהוציא את קווי אגד למכרזים, או להטיל עליה סנקציות שונות עד שתסכים להפרטה.

כל אחד מחברי האגודה יקבל כמיליון שקל כתוצאה מההפרטה. בנוסף יישארו חברי האגודה בעלי מניות בחברה החדשה, ויוכלו למכור את המניות הנוספות שלהם.

באגד מחפשים כעת בנק השקעות שילווה את הליך המכירה למשקיע, ומקווים לבחור באחד עד סוף חודש יוני. לפי הערכה של פירמת ארנסט אנד יאנג ישראל, שווי הפעילות של אגד כיום הוא 3.6 מיליארד שקל, אך בהפחתת החוב הפיננסי הגדול של האגודה (1.9 מיליארד שקל) והתחייבויותיה למדינה, שוויה נטו מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל. באגודה מאמינים כי אגד תהיה השקעה מעניינת עבור חברות שונות בזכות תזרים המזומנים הקבוע שהיא מאפשרת, לצד רמת סיכון נמוכה, ובשל ההתרחבות המיועדת להפעלת רכבות קלות.

ההצעות שיוגשו יובאו להצבעת חברי אגד, שיהפכו עד אז להיות בעלי מניות בחברה החדשה. בהליך ישתתפו, לפי הערכות, חברות ביטוח וגופים פיננסיים. גם חברות הפעילות בתחום התחבורה הציבורית בארץ ובעולם, מיצרניות רכבות ועד ליבואני אוטובוסים, צפויים למצוא בו עניין. לא מן הנמנע גם כי רכישת מניות אגד תעשה בידי קבוצת משקיעים שיחברו יחד.

בזמן הקרוב ישונה גם המבנה הארגוני של החברה. אבי פרידמן, שמשמש כיו"ר המזכירות (הגוף הביצועי של אגד), יהפוך ליו"ר הדירקטוריון ולמנכ"ל; והנהלת האגודה, שהיא הגוף המפקח על הפעילות, תהפוך לדירקטוריון של אגד. כל זאת כפוף לאישור פורמלי של בית המשפט.

אגד

החיסכון למדינה: כמיליארד שקל

ההפרטה היא שלב נוסף בתהליך הארוך שהופך את אגד ממונופול מיושן לגוף תחרותי בשוק התחבורה. הנוסעים לא ירגישו את השינוי בטווח הקצר, אבל במבט קדימה ניתן לצפות כי השירות של אגד יעלה מדרגה ויהיה יעיל יותר. שורשי הבעיה השירותית נעוצים בימי ראשית המדינה - אז מוזגו שלושה קואופרטיבים לתחבורה ציבורית לקואופרטיב גדול אחד, שזכה למונופול על ההיסעים מחוץ לגוש דן. עם השנים, גדל הגוף הזה והסתאב, ובעיני רבים מייצג חברה שנותנת שירות לא מספיק טוב תמורת הרבה כספי ציבור.

מאז תחילת העשור הקודם מנסה המדינה לנגוס במונופול כדי לשפר את השירות לנוסעים. נתח השוק של אגד ירד מ-70% ל-35%, וחברות חדשות ופרטיות כמטרופולין, סופרבוס וקווים נכנסו לתמונה. בתמורה, קיבלה אגד הרבה כסף - מפיצויים שניתנו עבור כל חבר שיפרוש מהאגודה השיתופית (785 מיליון שקל בסך הכול), ועד למנגנון תשלום שנועד לפצות את אגד על ירידה בהכנסות, ופעל למרות שהכנסות האגודה השיתופית דווקא עלו.

בדוח חריף של מבקר המדינה מ-2013 נכתב כי משרדי האוצר והתחבורה, שחתמו את הסכם הסובסידיה מול אגד, לא הכינו תחשיב עלות-תועלת ולא היה להם מנגנון שיעריך את הכדאיות של ההסכמים השונים למדינה. אגד, מצדה, לא התנהלה כגוף עסקי: חברי האגודה הרוויחו שכר גבוה (עד 30 אלף שקל ברוטו בחודש) והאגודה נקלעה לחוב פיננסי של 1.9 מיליארד שקל.

עם פקיעת הסכם זה הייתה למדינה הזדמנות להפוך גם את אגד למתמודדת מן המניין על הפעלת תחבורה ציבורית. תמורת סובסידיה של כמיליארד שקל בשנה הבטיחו באגד להפוך את האגודה לחברה בע"מ, למכור 50% למשקיע חיצוני ולעבור תוכנית התייעלות. בסוף תוכנית ההפרטה הנוכחית, ב-2030, ייצאו כל קווי אגד לתחרות. לפי האוצר, ההסכם צפוי לחסוך למדינה כמיליארד שקל בעשור.
אחד החידושים בהסכם מול המדינה היא סובסידיה שתשלם המדינה לפי ביצוע נסיעות, כלומר, תשלום פר-קילומטר, במקום המודלים הקיימים שלא תמרצו את הגברת השירות. עם זאת, רכש האוטובוסים של אגד ימשיך להתבסס על קרן ההצטיידות הממשלתית. עד 2030, השנה שבה תסתיים ההפרטה, יוצאו לתחרות כל קווי השירות של אגד.

השנה צפויים להתפרסם מכרזים להפעלת 80 קווים בירושלים, שהם מחצית משירותי התחבורה הציבורית בעיר. בהמשך צפויים מכרזים נוספים על הפעלת קווים עירוניים ובינעירוניים, בין היתר באזור רחובות ובקווים שבין אשקלון ואשדוד לירושלים.

העתיד: מעבר להפעלת רכבות קלות

אגד מגיעה לשלב החדש בתולדותיה כאשר קופת המזומנים שלה ריקה, אבל היא מצליחה להתבסס בעוד ועוד פעילויות של תחבורה ציבורית והיסעים. לצד הפעלת קווי התחבורה הציבורית הסדירים, מגדילה אגד את פעילות התיירות וההיסעים שלה לתיירים וגם לבתי ספר. ואולם, המאמצים העיקריים של האגודה שתהפוך לחברה היא להיכנס להפעלת רכבות קלות. אחרי ניסיונות רבים שלא עלו יפה להיכנס כשותפה בסיטיפס, מפעילת הרכבת הקלה בירושלים, צפויה אגד לגשת מחר למכרז לבחירת החברה שתחליף את סיטיפס ותפעיל את הקו האדום לצד הקו הירוק החדש שיוקם בבירה, זאת לצד שיכון ובינוי וחברת ההשקעות מרידיאם. באגד מתכננים להתמודד גם על הפעלת הקו הכחול העתידי בבירה.

בגוש דן אגד כבר זכתה בהפעלת הקו האדום ומתמודדת במיון המוקדם (PQ) להפעלת הקווים הירוק והסגול. באגד גם תולים תקוות במה שמכנים שם “תחבורה חכמה", כלומר - תחבורה שיתופית מבוססת אפליקציה כמו שמפעילה דן בתל אביב תחת השם “באבל" (בשיתוף חברת ויה). לאגד רישיון לבצע ניסויים כאלה בחיפה ובירושלים והם צפויים להתחיל בקרוב. בנוסף יש לאגד גם פעילות באירופה בתחום התחבורה הציבורית - החברה הבת ESB שפועלת בהולנד ובפולין, ומפעילה שירות גם בקרקוב ובוורשה.
עם זאת, בעקבות ההפרטה תיאלץ אגד למכור את אחת ההחזקות החשובות שלה - אגד תעבורה, חברה המשותפת לה ולתעבורה של משפחת לבנת. החברה מפעילה כ-500 אוטובוסים באזורים שונים בארץ (נתניה ומעלה אדומים, בין היתר), כאשר ההכנסות ממכירתה צפויות לתרום לחידוש צי האוטובוסים הוותיק של אגד ולרכישת 150 אוטובוסים חשמליים.

בניגוד לדן, לאגד יש מעט נדל"ן. מרבית הנדל"ן של האגודה השיתופית נמכר עם חברת נצבא לאיש העסקים קובי מימון עוד ב-2002, וכיום אגד שוכרת נכסים רבים לטובת שימושיה השוטפים.

המרוויחים והמפסידים, ואיפה הציבור?

אם צריך לבחון את ההסכם כולו הרי שהמרוויחה הגדולה מההפרטה ומהסכם הרפורמה היא כמובן אגד. היא זו שזכתה לחילוץ כספי ותשמור על מעמדה כמפעילת תחבורה ציבורית מרכזית בישראל, גם אם נתח השוק שלה יקטן. גם חברי אגד יכולים להיות שבעי רצון, בהנחה שיממשו את המניה שלהם במחיר גבוה.

המדינה, לכאורה, היא זו שהפסידה. עליה להמשיך לסבסד את החברה בסכום של כמיליארד שקל לשנה, למרות שזו תצמצם את פעילותה בתחום האוטובוסים. אבל בהתחשב בכך שהאלטרנטיבות היו קריסה של אגד או המשך פעילותה באופן בזבזני ולא יעיל - המדינה צמצמה נזקים והציבה סוף להיותה של אגד מונופול באזורים נרחבים בארץ.

ומה באשר לציבור? הוא ירוויח תחבורה ציבורית טובה ויעילה יותר, גם של אגד. אבל זה ייקח זמן.

עוד כתבות

נדב צפריר / צילום: איל יצהר

נדב צפריר, לשעבר מפקד 8200, מונה ליו"ר משותף בחברת סולאראדג'

המינוי אושר פה-אחד בדירקטוריון ● החברה נסחרת בנאסד"ק בשווי של 4 מיליארד דולר ● צפריר יקבל שכר שנתי של 55 אלף דולר וכן תגמול הוני שיכלול מניות חסומות בסך 150 אלף דולר עם כניסתו לתפקיד והקצאה שנתית של מניות חסומות בסך 155 אלף דולר

הנשיא טראמפ. / צילום: רויטרס Kevin Lamarque

טראמפ: אפרסם את תכנית השלום האמריקאית אחרי הבחירות בישראל

נשיא ארה"ב אמר לכתבים: הפלסטינים יחתמו על עסקת שלום דווקא מפני שהפסקתי לתת להם סיוע; הם ירצו לחדשו

חוות גידול קנאביס בצפון הארץ / צילום: רויטרס, Amir Cohen

מהקופקסון לקנאביס: בכירה לשעבר בטבע עוברת לקנאשור

יפית שטרק, שהובילה את הפיתוח הקליני של הקופקסון, תרופת הדגל של טבע, חוברת לחברת הקנאביס קנאשור ● במקביל, דיווחה החברה על קבלת אישור מהיק"ר לעמידה בתנאי האבטחה, תקן IMC-GSP

הדמיית הרחבת משכן הכנסת  / צילום: פלג אדריכלים

הופקדה תוכנית להרחבת מבנה הכנסת: יותאם ל-140 ח"כים

הוועדה המקומית של עיריית ירושלים אישרה להפקדה את פרויקט הרחבת משכן הכנסת ● התוכנית מאפשרת הכפלה של היקף הבינוי הקיים

נתניהו וכחלון / צילום: אמיל סלמן-"הארץ"

כולם רוצים להיות חברתיים: ליברליזם הוא שמאלני או ימני?

שמאל - ליברלי, ימין - שמרן ● אלו סטיגמות שמלוות את הפוליטיקה הישראל ● האם אנחנו יודעים את ההגדרה הנכונה לליברליזם? ● מהו ליברליזם אמיתי? ● האזינו לפודקאסט "קטע כלכלי"

מפעל חרסה הסגור בבאר שבע / צילום: איל יצהר, גלובס

סגירת מפעל חרסה בהפסד של 13 מיליון שקל פגעה בתוצאות הרבעון השני של חמת

המחיקות וההוצאות בגין סגירת המפעל גררו את חמת לעבור לשורה תפעולית שלילית ברבעון השלילי ולהפסד רבעוני של יותר מ-7 מיליון שקל ● בסיכום המחצית הראשונה צלל הרווח התפעולי ב-90% כמעט, והחברה עברה להפסד נקי של 2.5 מיליון שקל

אלכס שניידר, בעלים משותף של מישורים / צילום: Viktor Korotayev, רויטרס

הסכסוך בין בעלי השליטה במישורים: בלוטרייך דורש משניידר להימנע מלהמליץ על רחל תורג'מן כדח"צית בחברה

באסיפת בעלי מניות החברה המתוכננת בימים הקרובים הם יתבקשו לאשר בין היתר את מינויה של רחל תורג'מן, שאת מועמדותה העלה על הפרק אלכס שניידר ● גיל בלוטרייך במכתב לנציגי שניידר: "מוטב לבעלי השליטה שלא להציע מועמד מטעמם לדח"צ בסבב הנוכחי"

ההפגנה בפתח תקווה במוצאי שבת / צילום: דנה קופל

הדבר היחיד שעליו אלדד יניב ובן גביר מסכימים: כך מתעלמת המשטרה מהלכת בג"ץ על ההפגנות בפ"ת

השינוי ביחס המשטרה למפגיני פתח תקווה מעורר תהיות לא רק משום שההנחיות מנוגדות לכאורה להלכת בג"ץ, אלא גם כי ניכר כאן יחס לא עקבי של המשטרה כלפי מחאות והפגנות ● את ההפגנה האלימה לעתים של יוצאי אתיופיה המשטרה בחרה להכיל, ולמפגינים מול בית היועמ"ש היא התייחסה באופן שונה לחלוטין

ברזיל / צילום: רויטרס / RICARDO MORAES

"עונה חקלאית מצוינת בברזיל" חתכה את ההכנסות והרווחים של יצרנית המיצים בגן שמואל

החברה שבשליטת קיבוץ גן שמואל רשמה ירידה של 17% בהכנסות ושל 70% ברווח הנקי ברבעון השני ● "ההסבר לקיטון נובע כנראה מציפיות גבוהות לירידת מחירי רכזי פרי"

אירוע קריסת המרפסות בפרויקט של החברה בחדרה / צילום: גיל ארבל

אחרי קריסת המרפסות ואורתם סהר: האם משרד רו"ח דלויט והדירקטורים בחברה עומדים בפני תביעה?

דוח שהגישו נאמני הסדר החוב של אורתם סהר לבית המשפט כולל ממצאי חקירה לגבי נסיבות קריסתה ב–2016 • בין הממצאים: רשלנות של הדירקטורים ונושאי משרה בחברה ועיוותים בדוחות הכספיים שרואי החשבון החיצוניים לא התריעו לגביהם • דלויט בתגובה: איננו מתייחסים בתקשורת לנושאים הקשורים ללקוחותינו

ישראל אייכלר מול תמר זנדברג / צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הפרדה מגדרית במרחב הציבורי? תמר זנדברג וישראל אייכלר ראש בראש

סוגיות ההפרדה המגדרית באירוע לציבור החרדי בעפולה הציתה סערה ושלושה פסקי דין שונים בשבוע אחד ● האם משלם המסים צריך לשלם עבור אירועים שנוגדים את ערכיו, והאם מדינת ישראל צריכה להתערב באורחות חייהם של קהילות שונות החיות בקרבה? ● "גלובס" מפרסם את תפיסתם של תמר זנדברג וישראל אייכלר, שני פוליטיקאים משני קצוות הקשת הפוליטית, לגבי הפרדה מגדרית במרחב הציבורי

בני גנץ ויאיר לפיד / צילום: שלומי יוסף

קרע בכחול לבן: למה צמרת המפלגה שכרה משרד חקירות פרטי, אך הסתירה זאת מיאיר לפיד

בצמרת חוסן לישראל, מפלגתו של בני גנץ, שכרו משרד חקירות פרטי כדי לגלות את מקור ההדלפות מן הקמפיין - אך לא הודיעו על כך ליאיר לפיד, מספר שתיים ברשימת כחול לבן ● לטענת בכירים ביש עתיד, מדובר בהוצאה כספית שאינה מכספי המפלגה וכי הדבר הוסתר מהם

רון וקסלר / צילום: איל יצהר

חברות כרטיסי האשראי מציגות: כמה יקר להתנתק מהבעלות ההיסטורית של הבנקים הגדולים

בצל עלייה בהוצאות השיווק והמכירה, הדוחות למחצית הראשונה ב–2019 של ישראכרט, כאל ומקס מראים ירידה ברווחיות אצל שתי החברות שחוו שינוי בעלות השנה, כשכאל מתחילה ליהנות מהחיבור לשופרסל • תיק האשראי החוץ-בנקאי של שלוש החברות גדל ל-16.6 מיליארד שקל ● ניתוח

אילהן עומאר / צילום: רויטרס

"מחוקקים דמוקרטים בוחנים צעדי גמול נגד שגריר ישראל בארה"ב"

רשת עיתוני מקלאצ'י: זעם במפלגה הדמוקרטית על רון דרמר ועל שגריר ארה"ב בישראל דייוויד פרידמן בשל התפקיד שמילאו בפרשת המחוקקות מסורבות הכניסה לישראל ● תומס פרידמן: "יהודי שחושב להצביע בעד טראמפ כי הוא פרו-ישראלי – אוויל"

איילת שקד ונפתלי בנט בגוש עציון / צילום: מפלגת ימינה

איילת שקד: "קוראת לנתניהו לחדול ממתקפות בתוך גוש הימין"

יו"רית מפלגת ימינה בסיור בגוש עציון: "צריך להחיל את הריבונות על גוש עציון. זה קונצנזוס. צריך לנצל את התקופה שיש לנו נשיא אוהד בבית הלבן ולהחיל את החוק הישראלי"

דוח אמון 2019 תהילה שוורץ אלטשולר

איך עושים סדר בשנאה שמציפה את האינטרנט, ועל מי מוטלת האחריות?

מחקר מדיניות חדש של המכון הישראלי לדמוקרטיה מציע לרשתות החברתיות קריטריונים ברורים בהתמודדות עם ביטויי שנאה • ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר: "ניטור התוכן וההכרעות לגביו - מהדילמות המשפטיות הגדולות של דורנו"

בית למכירה בניו יורק / צילום: Shannon Stapleton/רויטרס

טירוף המשכנתאות חוזר? היקף ההלוואות לרכישת בתים בארה"ב עבר את שיא 2008

עם זאת, תמונת החובות ב-2019 שונה, מאחר שתנאי ההלוואות נוקשים יותר, ופחות חובות לא נפרעים כיום ● המשכנתאות נשארו אומנם הרכיב הגדול ביותר של חובות משקי-הבית, אך הן ירדו בחלקן היחסי, מאחר שהצרכנים לוקחים יותר הלוואות לקניית רכב וללימודים אקדמיים

פייסבוק / צילום: רויטרס

חיסיון פסיכולוגי? לא אם אתם עובדי קבלן של פייסבוק

בודקי התוכן של פייסבוק, שמועסקים דרך חברת קבלן, נחשפים במסגרת עבודתם לתכנים קשים במיוחד, ולכן הם זכאים לפגישות עם פסיכולוגים ● לפי דיווח אתר "The Intercept", מנהלים בחברת הקבלן אקסנצ'ר ניסו ללחוץ על המטפלים כדי שיפרו את החיסיון וישתפו אותם בתוכן השיחות עם העובדים

גלעד ארדן / צילום: איל יצהר, גלובס

האם למבקר המדינה מותר להתעלם ממסקנות ועדת ההיתרים?

השר לביטחון פנים גלעד ארדן טוען כי הוועדה שדנה בתרומות להגנתו המשפטית של נתניהו כפופה לדעתו של מבקר המדינה ● בדקנו למי נתונה המילה האחרונה ● המשרוקית של גלובס

מנכ"ל Ninebot מציג את הקורקינט האוטונומי KickScooter T60 / צילום: Florence Lo, רויטרס

קורקינט חשמלי חדש יסיע את עצמו באופן אוטונומי לתחנת ההטענה

יצרנית הקורקינטים החשמליים הסינית Segway -Ninebot Group חשפה בסוף השבוע קורקינט אוטונומי למחצה, שיוכל להחזיר את עצמו לתחנת הטענה באופן אוטומטי ● לפי דיווח ברויטרס, החברה מסרה באירוע ההשקה כי הקורקינט החדשני צפוי להיות זמין בשנה הבאה