גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרוכשים הפוטנציאליים של אגד: מחברות ביטוח ועד חברות בינלאומיות בתחום הרכבות

בעקבות ההסכמה הגורפת של חברי הקואופרטיב להפרטת החברה, החל הליך למינוי בנק השקעות שינהל את המכירה ● החברה החדשה תתמקד בכניסה לתחום הפעלת הרכבות הקלות ● המרוויחים הגדולים מהמכירה: אגד ו־1,300 חברי הקואופרטיב; והציבור? הוא עשוי ליהנות, אבל זה ייקח זמן

אוטובוסים של אגד / צילום: תמר מצפי
אוטובוסים של אגד / צילום: תמר מצפי

ההסכם להפרטת אגד עבר בשבוע שעבר ברוב גדול - 91% מכלל 1,300 חברי האגודה השיתופית הצביעו בעד הפיכת הקואופרטיב לחברה בע"מ. אבל, צריך לומר, לא ממש הייתה להם ברירה. הפרטת החברה הייתה חלק מהסכם ההפעלה שנחתם עם המדינה בנובמבר האחרון. אם ההצעה הייתה נדחית, המדינה יכולה הייתה לבטל את ההסכם ולהוציא את קווי אגד למכרזים, או להטיל עליה סנקציות שונות עד שתסכים להפרטה.

כל אחד מחברי האגודה יקבל כמיליון שקל כתוצאה מההפרטה. בנוסף יישארו חברי האגודה בעלי מניות בחברה החדשה, ויוכלו למכור את המניות הנוספות שלהם.

באגד מחפשים כעת בנק השקעות שילווה את הליך המכירה למשקיע, ומקווים לבחור באחד עד סוף חודש יוני. לפי הערכה של פירמת ארנסט אנד יאנג ישראל, שווי הפעילות של אגד כיום הוא 3.6 מיליארד שקל, אך בהפחתת החוב הפיננסי הגדול של האגודה (1.9 מיליארד שקל) והתחייבויותיה למדינה, שוויה נטו מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל. באגודה מאמינים כי אגד תהיה השקעה מעניינת עבור חברות שונות בזכות תזרים המזומנים הקבוע שהיא מאפשרת, לצד רמת סיכון נמוכה, ובשל ההתרחבות המיועדת להפעלת רכבות קלות.

ההצעות שיוגשו יובאו להצבעת חברי אגד, שיהפכו עד אז להיות בעלי מניות בחברה החדשה. בהליך ישתתפו, לפי הערכות, חברות ביטוח וגופים פיננסיים. גם חברות הפעילות בתחום התחבורה הציבורית בארץ ובעולם, מיצרניות רכבות ועד ליבואני אוטובוסים, צפויים למצוא בו עניין. לא מן הנמנע גם כי רכישת מניות אגד תעשה בידי קבוצת משקיעים שיחברו יחד.

בזמן הקרוב ישונה גם המבנה הארגוני של החברה. אבי פרידמן, שמשמש כיו"ר המזכירות (הגוף הביצועי של אגד), יהפוך ליו"ר הדירקטוריון ולמנכ"ל; והנהלת האגודה, שהיא הגוף המפקח על הפעילות, תהפוך לדירקטוריון של אגד. כל זאת כפוף לאישור פורמלי של בית המשפט.

אגד

החיסכון למדינה: כמיליארד שקל

ההפרטה היא שלב נוסף בתהליך הארוך שהופך את אגד ממונופול מיושן לגוף תחרותי בשוק התחבורה. הנוסעים לא ירגישו את השינוי בטווח הקצר, אבל במבט קדימה ניתן לצפות כי השירות של אגד יעלה מדרגה ויהיה יעיל יותר. שורשי הבעיה השירותית נעוצים בימי ראשית המדינה - אז מוזגו שלושה קואופרטיבים לתחבורה ציבורית לקואופרטיב גדול אחד, שזכה למונופול על ההיסעים מחוץ לגוש דן. עם השנים, גדל הגוף הזה והסתאב, ובעיני רבים מייצג חברה שנותנת שירות לא מספיק טוב תמורת הרבה כספי ציבור.

מאז תחילת העשור הקודם מנסה המדינה לנגוס במונופול כדי לשפר את השירות לנוסעים. נתח השוק של אגד ירד מ-70% ל-35%, וחברות חדשות ופרטיות כמטרופולין, סופרבוס וקווים נכנסו לתמונה. בתמורה, קיבלה אגד הרבה כסף - מפיצויים שניתנו עבור כל חבר שיפרוש מהאגודה השיתופית (785 מיליון שקל בסך הכול), ועד למנגנון תשלום שנועד לפצות את אגד על ירידה בהכנסות, ופעל למרות שהכנסות האגודה השיתופית דווקא עלו.

בדוח חריף של מבקר המדינה מ-2013 נכתב כי משרדי האוצר והתחבורה, שחתמו את הסכם הסובסידיה מול אגד, לא הכינו תחשיב עלות-תועלת ולא היה להם מנגנון שיעריך את הכדאיות של ההסכמים השונים למדינה. אגד, מצדה, לא התנהלה כגוף עסקי: חברי האגודה הרוויחו שכר גבוה (עד 30 אלף שקל ברוטו בחודש) והאגודה נקלעה לחוב פיננסי של 1.9 מיליארד שקל.

עם פקיעת הסכם זה הייתה למדינה הזדמנות להפוך גם את אגד למתמודדת מן המניין על הפעלת תחבורה ציבורית. תמורת סובסידיה של כמיליארד שקל בשנה הבטיחו באגד להפוך את האגודה לחברה בע"מ, למכור 50% למשקיע חיצוני ולעבור תוכנית התייעלות. בסוף תוכנית ההפרטה הנוכחית, ב-2030, ייצאו כל קווי אגד לתחרות. לפי האוצר, ההסכם צפוי לחסוך למדינה כמיליארד שקל בעשור.
אחד החידושים בהסכם מול המדינה היא סובסידיה שתשלם המדינה לפי ביצוע נסיעות, כלומר, תשלום פר-קילומטר, במקום המודלים הקיימים שלא תמרצו את הגברת השירות. עם זאת, רכש האוטובוסים של אגד ימשיך להתבסס על קרן ההצטיידות הממשלתית. עד 2030, השנה שבה תסתיים ההפרטה, יוצאו לתחרות כל קווי השירות של אגד.

השנה צפויים להתפרסם מכרזים להפעלת 80 קווים בירושלים, שהם מחצית משירותי התחבורה הציבורית בעיר. בהמשך צפויים מכרזים נוספים על הפעלת קווים עירוניים ובינעירוניים, בין היתר באזור רחובות ובקווים שבין אשקלון ואשדוד לירושלים.

העתיד: מעבר להפעלת רכבות קלות

אגד מגיעה לשלב החדש בתולדותיה כאשר קופת המזומנים שלה ריקה, אבל היא מצליחה להתבסס בעוד ועוד פעילויות של תחבורה ציבורית והיסעים. לצד הפעלת קווי התחבורה הציבורית הסדירים, מגדילה אגד את פעילות התיירות וההיסעים שלה לתיירים וגם לבתי ספר. ואולם, המאמצים העיקריים של האגודה שתהפוך לחברה היא להיכנס להפעלת רכבות קלות. אחרי ניסיונות רבים שלא עלו יפה להיכנס כשותפה בסיטיפס, מפעילת הרכבת הקלה בירושלים, צפויה אגד לגשת מחר למכרז לבחירת החברה שתחליף את סיטיפס ותפעיל את הקו האדום לצד הקו הירוק החדש שיוקם בבירה, זאת לצד שיכון ובינוי וחברת ההשקעות מרידיאם. באגד מתכננים להתמודד גם על הפעלת הקו הכחול העתידי בבירה.

בגוש דן אגד כבר זכתה בהפעלת הקו האדום ומתמודדת במיון המוקדם (PQ) להפעלת הקווים הירוק והסגול. באגד גם תולים תקוות במה שמכנים שם “תחבורה חכמה", כלומר - תחבורה שיתופית מבוססת אפליקציה כמו שמפעילה דן בתל אביב תחת השם “באבל" (בשיתוף חברת ויה). לאגד רישיון לבצע ניסויים כאלה בחיפה ובירושלים והם צפויים להתחיל בקרוב. בנוסף יש לאגד גם פעילות באירופה בתחום התחבורה הציבורית - החברה הבת ESB שפועלת בהולנד ובפולין, ומפעילה שירות גם בקרקוב ובוורשה.
עם זאת, בעקבות ההפרטה תיאלץ אגד למכור את אחת ההחזקות החשובות שלה - אגד תעבורה, חברה המשותפת לה ולתעבורה של משפחת לבנת. החברה מפעילה כ-500 אוטובוסים באזורים שונים בארץ (נתניה ומעלה אדומים, בין היתר), כאשר ההכנסות ממכירתה צפויות לתרום לחידוש צי האוטובוסים הוותיק של אגד ולרכישת 150 אוטובוסים חשמליים.

בניגוד לדן, לאגד יש מעט נדל"ן. מרבית הנדל"ן של האגודה השיתופית נמכר עם חברת נצבא לאיש העסקים קובי מימון עוד ב-2002, וכיום אגד שוכרת נכסים רבים לטובת שימושיה השוטפים.

המרוויחים והמפסידים, ואיפה הציבור?

אם צריך לבחון את ההסכם כולו הרי שהמרוויחה הגדולה מההפרטה ומהסכם הרפורמה היא כמובן אגד. היא זו שזכתה לחילוץ כספי ותשמור על מעמדה כמפעילת תחבורה ציבורית מרכזית בישראל, גם אם נתח השוק שלה יקטן. גם חברי אגד יכולים להיות שבעי רצון, בהנחה שיממשו את המניה שלהם במחיר גבוה.

המדינה, לכאורה, היא זו שהפסידה. עליה להמשיך לסבסד את החברה בסכום של כמיליארד שקל לשנה, למרות שזו תצמצם את פעילותה בתחום האוטובוסים. אבל בהתחשב בכך שהאלטרנטיבות היו קריסה של אגד או המשך פעילותה באופן בזבזני ולא יעיל - המדינה צמצמה נזקים והציבה סוף להיותה של אגד מונופול באזורים נרחבים בארץ.

ומה באשר לציבור? הוא ירוויח תחבורה ציבורית טובה ויעילה יותר, גם של אגד. אבל זה ייקח זמן.

עוד כתבות

ביקור ראש הממשלה נפתלי בנט בפיקוד צפון, מלווה על ידי הרמטכל אביב כוכבי ואלוף פיקוד צפון אמיר ברעם / צילום: קובי גדעון-לע"מ

בנט במסר תקיף נגד איראן: "אנחנו פועלים לרתום את העולם, אבל יודעים גם לפעול לבד"

ראש הממשלה אמר בסיור יחד עם הרמטכ"ל כי: "לשבת בשלווה בטהראן ולהצית משם את כל המזרח התיכון - הדבר הזה נגמר. לאף אחד אין ספק מי עומד מאחורי האירוע. אנחנו יודעים גם לפעול לבד"

אסף וונד, מנכ"ל היפו / צילום: איל יצהר

היפו נכנסה בצליעה לוול סטריט: רוב בעלי מניות ה-SPAC שרכש אותה העדיפו לצאת מהעסקה

חברת הביטוח הדיגיטלי מישראל השלימה את מיזוגה ל-SPAC לפי שווי של 5 מיליארד דולר, אך היקף הגיוס קוצץ ל-550 מיליון דולר ● את חברת Reinvent Technology הממזגת הקימו מייסדי לינקדאין וזינגה

חוסר ההחלטה המתמשך על עליית גיל הפרישה לנשים יצר גירעונות בקרנות הפנסיה הוותיקות / צילום: Shutterstock, Khongtham

העלאת גיל הפרישה לנשים בחוק ההסדרים: למה דווקא עכשיו ואיך זה יעבוד

רגע לפני שקרנות הפנסיה הוותיקות נאלצות לבצע קיצוץ בקצבאות הפנסיה של הפורשים, בממשלה הכניסו את העלאת גיל הפרישה לחוק ההסדרים ● איך יתבצע המהלך, ולמה לקח כל כך הרבה זמן להגיע להחלטה?

שרת החינך יפעת שאשא ביטון / צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת

מתווה משרד החינוך: עדיין אין הסכמות לגבי אורך הבידוד או חיסונים בבית הספר

הוסכם כי התלמידים יעטו מסיכות, תתקיים בדיקה סרולוגית ל-1.6 מיליון ילדים, וכי במידת הצורך תתקיים גם למידה מקוונת

שר האוצר אביגדור ליברמן בכנס Gexcutives / צילום: איל יצהר

"זו למעשה העלאת מסים": הפרק בחוק ההסדרים שמטריד את מומחי המס

בין שלל החקיקה המוצעת במסגרת "התוכנית הכלכלית" בחוק ההסדרים, ברשות המסים ובאוצר מבקשים להעביר תיקוני חקיקה שאמורים לעדכן את כללי המיסוי החלים על שותפויות בישראל ● לדברי מומחי מס, "החקיקה יוצרת מגבלות חדשות שיביאו להגדלת הכנסות המדינה ממסים, וזו למעשה העלאת מסים, העומדת בניגוד להבטחות שר האוצר"

השריפות בטורקיה, החודש / צילום: Associated Press

רק 5% מהישראלים מוטרדים ממשבר האקלים

במכון הישראלי לדמוקרטיה בדקו את עמדות הציבור לגבי הטלת מס על כלים חד פעמיים וכלפי משבר האקלים עצמו ● וגם: שורה של מינויים חדשים במגוון חברות ● אירועים ומינויים

ישיבת הממשלה לאישור התקציב אתמול / צילום: Reuters, אביר סולטן

רק 7 מתוך 21: הממשלה לא נתנה לציבור מספיק זמן להגיב להצעות חוק

מנתוני התנועה לאיכות השלטון עולה כי מתוך 21 תזכירי חוק שהגישה הממשלה רק שבעה חוקים בלבד היו פתוחים להערות הציבור ● מנהל מחלקת מדיניות וחקיקה בתנועה לאיכות השלטון, עו"ד הידי נגב, אמר לגלובס כי "הממשלה מבקשת לחוקק בצורה חפוזה ומבלי שהתחשבו בהשלכות. מה יש להם להסתיר?"

שיא של שנה וחצי בגיוסי אג"ח קונצרניות / צילום: Shutterstock, Vintage Tone

הנפקות בת"א זה בעיקר אג"ח קונצרניות: 11.6 מיליארד שקל גויסו בחודש יולי

שלוש הנפקות ענק, של עזריאלי, אלביט וחברת החשמל, העמידו שיא גיוסים חודשי של שנה וחצי ● מנכ"ל מידרוג: "לאור הריביות והמרווחים הנמוכים, שוק החוב הקונצרני ממשיך להיות אטרקטיבי"

מתקן חניה. היזמים מבקשים למקסם את מספר החניות בבניין / צילום: פרומוט מתקני חניה

התקן החדש בת"א כבר משתקף במחירים: דירות עם חניה התייקרו יותר מדירות בלי

השמאי ארז כהן בדק את השפעת תקן החניה החדש ומצא זינוק שנתי של 10%-17% במחירן של דירות עם חניה • מנכ"ל ארגון הקבלנים בתל אביב: "צמצום התקן מתאים רק אחרי שתושלם תמונת התחבורה הציבורית"

טוויטר / צילום: Shutterstock, tanuha2001

נאבקת בפייק ניוז: טוויטר תשתף פעולה עם סוכנויות הידיעות AP ורויטרס

המהלך של טוויטר נועד כדי למנוע פייק ניוז ברשת שלה וכדי למנוע את הפצת המידע המוטעה ברשת ● עפ"י הדיווח ברויטרס, טוויטר מעוניינת להוסיף הקשר לציוצים ולתת את המידע המהימן למשתמשים

נזקי ההצפות בסין / צילום: Associated Press, Dake Kang

חגי הקניות בנובמבר בסכנה? משבר תובלה נוסף בעולם

מערב אירופה וסין מתמודדות כעת עם תוצאותיהן של הצפות הרסניות, שפגעו בשרשראות האספקה ובמפעלים בהן ● לפי ההערכות, הנזקים יובילו לעליית מחירים ולעיכובים בשילוח ברחבי העולם, וגם הקניות בבלאק פריידיי יושפעו

רומן זדורוב / צילום: דודי ועקנין

הכוכבית הגדולה מאחורי החלטת המחוזי לשחרר את זדורוב למעצר בית

ביהמ"ש המחוזי בעצם קבע: לשחרר אני חייב בגלל תקדים רוצחי דני כץ ז"ל, אבל לפחות אני חופשי לקבוע תנאים כספיים כבדים ככל האפשר כתנאי לשחרור ● כמו בנושאים רבים אחרים, סביר להניח כי הנושא יוכרע בסופו של דבר ע"י ביהמ"ש העליון

תחנת הכח בחדרה / צילום: גיל ארבל

האקלים בחוק ההסדרים: מעל 600 מיליון שקל לרפורמה חדשה ומסלול עוקף זנדברג

הממשלה אישרה שורה של צעדים אקלימיים, אבל גם מנגנונים שיעילותם מוטלת בספק ומהלכים שיחזקו עסקים מזהמים על חשבון המשרד להגנת הסביבה ● האם התקציב וחוק ההסדרים הם בגדר בשורה? או שצריך לקחת אותם עם קורטוב של מלח?

אנטנת סלולר / צילום: Shutterstock

המתנה דרוכה להחלטת צה"ל בנושא מכרז הדור החמישי בסלולר

לאחר שהוגשו המענים לבקשת המידע של צה"ל בנושא, מתגבשות הקבוצות ונערכות למכרז ● סלקום מתכוונת להוביל קבוצה עצמאית, בטענה כי התעשיות הביטחוניות לא אמורות להוביל מכרזים בתחום שהן לא מבינות בו

שריפת ענק ליד כפר שנמצא בסמיכות לעיר הטורקית מנבגט / צילום: Associated Press

בין טורקיה ליוון: השריפות הגדולות הגיעו גם לאירופה. כך זה נראה בתמונות

טורקיה מתמודדת בשבוע האחרון עם גל שריפות חמור במיוחד, שעלה בחיי אדם וגרם להרס רב ● לאחר שלא הצליחה להשתלט בעצמה על האש, טורקיה ביקשה סיוע בינלאומי ● יוון השכנה מתמודדת עם אחד מגלי החום הקשים מאז שנות השמונים

רונן פייר, סמנכ"ל הכספים של חברת סולאראדג’ / צילום: איל יצהר

"התחושה היא שכל מה שקשור לסולאר עולה וגדל": סולאראדג' מספקת תוצאות חזקות ותחזית ורודה

חברת הטכנולוגיה מציגה צמיחה של 45% בהכנסות הרבעון השני וזינוק בשורת הרווח ● סמנכ"ל הכספים:"אנחנו אומרים ללקוחות שתמיד נמצא דרך לספק להם: נשלם יותר, נזיז ייצור, נעשה שינוי בתוכניות הייצור – לכן הם נשארים נאמנים לנו"

יואב קיש, הליכוד / צילום: דוברות הכנסת עדינה וולמן

הסכום שהוקצה לרע"ם גדול כמעט כמו תקציב הביטחון? בדקנו את קיש

למה בעצם מתכוונים בליכוד כשהם מדברים על "מס עבאס"? יצאנו לבדוק ● המשרוקית של גלובס

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

ממאנדיי ועד פייבר: תקופת הדוחות הגיעה, וזה מה שצפוי לישראליות בוול סטריט

עונת הדוחות בוול סטריט בשיאה, וגם הענקיות הישראליות יפרסמו את תוצאותיהן הרבעוניות - בהן מאנדיי, פלייטיקה וג'יי פרוג ● אילו חברות יתקשו לשחזר את הצמיחה האדירה שרשמו בשנת הקורונה, מי עדיין לא הגיעו לשיא שלהן - ומי יסיימו עוד רבעון מבלי להגיע לרווחיות?

תורים בדרך לרכבת הקלה / צילום: Shutterstock

המכרז לקווי הרכבת הכחול והסגול מתחמם: מי בשלב הגמר?

הפרויקט בשיטת ה-PPP שמקודם על ידי ועדת מכרזים בין-משרדית ייסלל לאורך 31 ק"מ וייבנו לאורכו 53 תחנות ● 5 קבוצות, מרביתן כוללות גורמים מחו"ל, עברו את שלב המיון, והוכרזו ככשירות להתמודד במכרז

הדיון היום בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

ארה"ב, יוון, צרפת ואיטליה בפנים: אלה השינויים ברשימת המדינות שהשבים מהן יחויבו בבידוד

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה להוסיף 18 מדינות נוספות לרשימת המדינות שהשבים מהן נדרשים לבידוד ● בין המדינות החדשות ברשימה: אוקראינה, איטליה, צ'כיה, צרפת וארה"ב