גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרוכשים הפוטנציאליים של אגד: מחברות ביטוח ועד חברות בינלאומיות בתחום הרכבות

בעקבות ההסכמה הגורפת של חברי הקואופרטיב להפרטת החברה, החל הליך למינוי בנק השקעות שינהל את המכירה ● החברה החדשה תתמקד בכניסה לתחום הפעלת הרכבות הקלות ● המרוויחים הגדולים מהמכירה: אגד ו־1,300 חברי הקואופרטיב; והציבור? הוא עשוי ליהנות, אבל זה ייקח זמן

אוטובוסים של אגד / צילום: תמר מצפי
אוטובוסים של אגד / צילום: תמר מצפי

ההסכם להפרטת אגד עבר בשבוע שעבר ברוב גדול - 91% מכלל 1,300 חברי האגודה השיתופית הצביעו בעד הפיכת הקואופרטיב לחברה בע"מ. אבל, צריך לומר, לא ממש הייתה להם ברירה. הפרטת החברה הייתה חלק מהסכם ההפעלה שנחתם עם המדינה בנובמבר האחרון. אם ההצעה הייתה נדחית, המדינה יכולה הייתה לבטל את ההסכם ולהוציא את קווי אגד למכרזים, או להטיל עליה סנקציות שונות עד שתסכים להפרטה.

כל אחד מחברי האגודה יקבל כמיליון שקל כתוצאה מההפרטה. בנוסף יישארו חברי האגודה בעלי מניות בחברה החדשה, ויוכלו למכור את המניות הנוספות שלהם.

באגד מחפשים כעת בנק השקעות שילווה את הליך המכירה למשקיע, ומקווים לבחור באחד עד סוף חודש יוני. לפי הערכה של פירמת ארנסט אנד יאנג ישראל, שווי הפעילות של אגד כיום הוא 3.6 מיליארד שקל, אך בהפחתת החוב הפיננסי הגדול של האגודה (1.9 מיליארד שקל) והתחייבויותיה למדינה, שוויה נטו מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל. באגודה מאמינים כי אגד תהיה השקעה מעניינת עבור חברות שונות בזכות תזרים המזומנים הקבוע שהיא מאפשרת, לצד רמת סיכון נמוכה, ובשל ההתרחבות המיועדת להפעלת רכבות קלות.

ההצעות שיוגשו יובאו להצבעת חברי אגד, שיהפכו עד אז להיות בעלי מניות בחברה החדשה. בהליך ישתתפו, לפי הערכות, חברות ביטוח וגופים פיננסיים. גם חברות הפעילות בתחום התחבורה הציבורית בארץ ובעולם, מיצרניות רכבות ועד ליבואני אוטובוסים, צפויים למצוא בו עניין. לא מן הנמנע גם כי רכישת מניות אגד תעשה בידי קבוצת משקיעים שיחברו יחד.

בזמן הקרוב ישונה גם המבנה הארגוני של החברה. אבי פרידמן, שמשמש כיו"ר המזכירות (הגוף הביצועי של אגד), יהפוך ליו"ר הדירקטוריון ולמנכ"ל; והנהלת האגודה, שהיא הגוף המפקח על הפעילות, תהפוך לדירקטוריון של אגד. כל זאת כפוף לאישור פורמלי של בית המשפט.

אגד

החיסכון למדינה: כמיליארד שקל

ההפרטה היא שלב נוסף בתהליך הארוך שהופך את אגד ממונופול מיושן לגוף תחרותי בשוק התחבורה. הנוסעים לא ירגישו את השינוי בטווח הקצר, אבל במבט קדימה ניתן לצפות כי השירות של אגד יעלה מדרגה ויהיה יעיל יותר. שורשי הבעיה השירותית נעוצים בימי ראשית המדינה - אז מוזגו שלושה קואופרטיבים לתחבורה ציבורית לקואופרטיב גדול אחד, שזכה למונופול על ההיסעים מחוץ לגוש דן. עם השנים, גדל הגוף הזה והסתאב, ובעיני רבים מייצג חברה שנותנת שירות לא מספיק טוב תמורת הרבה כספי ציבור.

מאז תחילת העשור הקודם מנסה המדינה לנגוס במונופול כדי לשפר את השירות לנוסעים. נתח השוק של אגד ירד מ-70% ל-35%, וחברות חדשות ופרטיות כמטרופולין, סופרבוס וקווים נכנסו לתמונה. בתמורה, קיבלה אגד הרבה כסף - מפיצויים שניתנו עבור כל חבר שיפרוש מהאגודה השיתופית (785 מיליון שקל בסך הכול), ועד למנגנון תשלום שנועד לפצות את אגד על ירידה בהכנסות, ופעל למרות שהכנסות האגודה השיתופית דווקא עלו.

בדוח חריף של מבקר המדינה מ-2013 נכתב כי משרדי האוצר והתחבורה, שחתמו את הסכם הסובסידיה מול אגד, לא הכינו תחשיב עלות-תועלת ולא היה להם מנגנון שיעריך את הכדאיות של ההסכמים השונים למדינה. אגד, מצדה, לא התנהלה כגוף עסקי: חברי האגודה הרוויחו שכר גבוה (עד 30 אלף שקל ברוטו בחודש) והאגודה נקלעה לחוב פיננסי של 1.9 מיליארד שקל.

עם פקיעת הסכם זה הייתה למדינה הזדמנות להפוך גם את אגד למתמודדת מן המניין על הפעלת תחבורה ציבורית. תמורת סובסידיה של כמיליארד שקל בשנה הבטיחו באגד להפוך את האגודה לחברה בע"מ, למכור 50% למשקיע חיצוני ולעבור תוכנית התייעלות. בסוף תוכנית ההפרטה הנוכחית, ב-2030, ייצאו כל קווי אגד לתחרות. לפי האוצר, ההסכם צפוי לחסוך למדינה כמיליארד שקל בעשור.
אחד החידושים בהסכם מול המדינה היא סובסידיה שתשלם המדינה לפי ביצוע נסיעות, כלומר, תשלום פר-קילומטר, במקום המודלים הקיימים שלא תמרצו את הגברת השירות. עם זאת, רכש האוטובוסים של אגד ימשיך להתבסס על קרן ההצטיידות הממשלתית. עד 2030, השנה שבה תסתיים ההפרטה, יוצאו לתחרות כל קווי השירות של אגד.

השנה צפויים להתפרסם מכרזים להפעלת 80 קווים בירושלים, שהם מחצית משירותי התחבורה הציבורית בעיר. בהמשך צפויים מכרזים נוספים על הפעלת קווים עירוניים ובינעירוניים, בין היתר באזור רחובות ובקווים שבין אשקלון ואשדוד לירושלים.

העתיד: מעבר להפעלת רכבות קלות

אגד מגיעה לשלב החדש בתולדותיה כאשר קופת המזומנים שלה ריקה, אבל היא מצליחה להתבסס בעוד ועוד פעילויות של תחבורה ציבורית והיסעים. לצד הפעלת קווי התחבורה הציבורית הסדירים, מגדילה אגד את פעילות התיירות וההיסעים שלה לתיירים וגם לבתי ספר. ואולם, המאמצים העיקריים של האגודה שתהפוך לחברה היא להיכנס להפעלת רכבות קלות. אחרי ניסיונות רבים שלא עלו יפה להיכנס כשותפה בסיטיפס, מפעילת הרכבת הקלה בירושלים, צפויה אגד לגשת מחר למכרז לבחירת החברה שתחליף את סיטיפס ותפעיל את הקו האדום לצד הקו הירוק החדש שיוקם בבירה, זאת לצד שיכון ובינוי וחברת ההשקעות מרידיאם. באגד מתכננים להתמודד גם על הפעלת הקו הכחול העתידי בבירה.

בגוש דן אגד כבר זכתה בהפעלת הקו האדום ומתמודדת במיון המוקדם (PQ) להפעלת הקווים הירוק והסגול. באגד גם תולים תקוות במה שמכנים שם “תחבורה חכמה", כלומר - תחבורה שיתופית מבוססת אפליקציה כמו שמפעילה דן בתל אביב תחת השם “באבל" (בשיתוף חברת ויה). לאגד רישיון לבצע ניסויים כאלה בחיפה ובירושלים והם צפויים להתחיל בקרוב. בנוסף יש לאגד גם פעילות באירופה בתחום התחבורה הציבורית - החברה הבת ESB שפועלת בהולנד ובפולין, ומפעילה שירות גם בקרקוב ובוורשה.
עם זאת, בעקבות ההפרטה תיאלץ אגד למכור את אחת ההחזקות החשובות שלה - אגד תעבורה, חברה המשותפת לה ולתעבורה של משפחת לבנת. החברה מפעילה כ-500 אוטובוסים באזורים שונים בארץ (נתניה ומעלה אדומים, בין היתר), כאשר ההכנסות ממכירתה צפויות לתרום לחידוש צי האוטובוסים הוותיק של אגד ולרכישת 150 אוטובוסים חשמליים.

בניגוד לדן, לאגד יש מעט נדל"ן. מרבית הנדל"ן של האגודה השיתופית נמכר עם חברת נצבא לאיש העסקים קובי מימון עוד ב-2002, וכיום אגד שוכרת נכסים רבים לטובת שימושיה השוטפים.

המרוויחים והמפסידים, ואיפה הציבור?

אם צריך לבחון את ההסכם כולו הרי שהמרוויחה הגדולה מההפרטה ומהסכם הרפורמה היא כמובן אגד. היא זו שזכתה לחילוץ כספי ותשמור על מעמדה כמפעילת תחבורה ציבורית מרכזית בישראל, גם אם נתח השוק שלה יקטן. גם חברי אגד יכולים להיות שבעי רצון, בהנחה שיממשו את המניה שלהם במחיר גבוה.

המדינה, לכאורה, היא זו שהפסידה. עליה להמשיך לסבסד את החברה בסכום של כמיליארד שקל לשנה, למרות שזו תצמצם את פעילותה בתחום האוטובוסים. אבל בהתחשב בכך שהאלטרנטיבות היו קריסה של אגד או המשך פעילותה באופן בזבזני ולא יעיל - המדינה צמצמה נזקים והציבה סוף להיותה של אגד מונופול באזורים נרחבים בארץ.

ומה באשר לציבור? הוא ירוויח תחבורה ציבורית טובה ויעילה יותר, גם של אגד. אבל זה ייקח זמן.

עוד כתבות

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו / צילום: AP

הבחירות לנשיאות בבלארוס: צעירה בת 37 מאתגרת את המנהיג הוותיק לוקשנקו

סבטלנה טיכנובסקאייה רוכבת על גל של תסכול משלטונו של הנשיא שמכהן בתפקיד כבר 26 שנים  ● הוא מואשם בקיפאון כלכלי, הפרת זכויות אדם, וטיפול תמוה במגפת הקורונה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: ONATHAN ERNST, רויטרס

טראמפ מאיים לדחות את מסי השכר אם הקונגרס לא יציג תוכנית חילוץ

הרפובליקנים והדמוקרטים לא מצליחים להגיע להסכמות לגבי חבילת חילוץ חדשה למשק האמריקאי ● הנשיא מאיים לחתום על צו שיעריך את דמי האבטלה ויבטל את מסי השכר עד סוף השנה, אך לא בטוח שהחוקה האמריקאית מאפשרת לו לנקוט בצעד כזה

אורי גלבוע, מנכ"ל סייברוואן (משמאל), והדירקטור גיל שרצקי / צילום: איל יצהר, גלובס

"לקורונה יש יחסי ציבור אבל יותר אנשים מתים משימוש בסלולר בנהיגה"

חברת סייברוואן, שהונפקה לאחרונה בבורסה בת"א, פיתחה טכנולוגיה למניעת היסח הדעת מהטלפון הסלולרי בזמן נהיגה ● לטענת בכיריה "מדובר בהתמכרות - אנחנו צריכים טכנולוגיה שתעזור לנו להגביל את עצמנו, אחרת הרי היינו מכבים את הטלפון כשאנחנו נכנסים לאוטו"

שכונה בקריית מלאכי. צמצום הפטור ירתיע גם משקיעים וכניסת אוכלוסייה חדשה, קבעה הוועדה / צילום: בר אל, גלובס

פטור מהיטל השבחה בשכונת שיקום יינתן גם במכירת הדירה

ועדת הערר של מחוז דרום קבעה - בניגוד לפסיקה מנחה של בית משפט מחוזי - כי מוכר דירה בקריית מלאכי יהיה זכאי לפטור מהיטל השבחה

 

מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Alex Brandon, AP

הנתונים המדאיגים של הענקיות והמהלך המפתיע של עזריאלי: השבוע בהייטק

טראמפ תוקף את טיקטוק אך עשוי לפגוע דווקא במגזר העסקי האמריקאי ● אמזון מתכננת להקים דאטה סנטרים בישראל ● המצגת הבעייתית שגרמה ל-GE להפסיד מיליארדים והפיצ'ר המפתיע שפיתחו עובדי מיקרוסופט בסין ● השבוע שהיה בהייטק

חוקר המח, יוחאי עתריה / צילום: איל יצהר, גלובס

מדעי הבדידות: הכירו את הפרופסור שיגרום לכם לשכוח את כל מה שסיפרו לכם על חוקרי מוח

שיחה תזזיתית ומרתקת עם הפילוסוף וחוקר המוח פרופ' יוחאי עתריה, שמתחילה בנבכי המחשב, עוברת בשואה ובשבי ונגמרת בחרדה מהסגר

מפגינה בביירות מחזיקה בדגל לבנון מול כוחות הביטחון  / צילום: Hassan Ammar, Associated Press

עימותים עם המשטרה בהפגנת ענק בביירות; ראש הממשלה קרא להקדמת הבחירות

כ-10,000 בני אדם מפגינים היום בבירת לבנון, לאחר הפיצוץ הקטלני שהתרחש השבוע בנמל ● המפגינים ניסו לפרוץ לתוך בניין הפרלמנט, ובתגובה המשטרה ירתה גז מדמיע לעבר הקהל ● בצלב האדום ציינו כי מעל ל-150 איש נפגעו בעימותים ● דיווחים על הריגת שוטר

מירי רגב / צילום: אמיל סלמן, הארץ

מירי רגב מתייצבת לצד הוועדים בנמל אשדוד במחלוקת עם האוצר

שרת התחבורה תומכת בדרישת העובדים להעביר לידי חברת הנמל הממשלתית את הרציפים העתידיים 24 ו-25 ● במשרד האוצר דורשים את אישור הממונה על התחרות להעברת הרציפים ● השבוע תתקיים פגישה בהשתתפות השרים רגב וכ"ץ ונציגי הוועדים

בזכות הרובוטים: מהנדסים צריכים ללמוד אמנות / איור: חן ליבמן

בזכות הבינה המלאכותית: למה לא צריך לפחד שהרובוטים ייקחו לנו את העבודה, ולמה מהנדסים צריכים ללמוד אמנות

לפחות דבר טוב אחד עשוי לצאת מהקורונה: המהפכה הטכנולוגית ● במקום לפחד מהשתלטות הרובוטים על שוק העבודה, מומלץ להתבונן על השינויים מגובה של 60 אלף רגל

שי ג'ינפינג, נשיא סין, ודונלד טראמפ, נשיא ארה"ב / צילום: KEVIN LAMARQUE, רויטרס

פרשת טיקטוק: כשהממשל האמריקאי מתחיל לחקות את סין

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עלה מדרגה במעורבות שלו במכירת פעילות טיקטוק למיקרוסופט - מפרשנות מרחיבה של סוגיית הביטחון הלאומי ועד דרישה לגזור קופון מהעסקה • האם בחסות מלחמת הסחר, ארה"ב הופכת להיות יותר ריכוזית, על חשבון עקרונות השוק החופשי

מפגין בבלפור / צילום: AP - Oded Balilty

דור אבוד: דוח חדש מזהיר - צעירים רבים עלולים לא להתאושש מהמכה הכלכלית לעולם

אל תיתנו לתחפושות, למעגלי המדיטציה ולשלטים השנונים של מחאת בלפור לבלבל אתכם. המילניאלס כועסים ומיואשים ויש להם סיבות טובות: דוח חדש של חברת דלויט מזהיר מפני הפיכתם ל"דור אבוד" ● "גם אם יימצא מחר חיסון - הם עלולים לא להתאושש מהמכה הכלכלית הזאת" ● האזינו

ניר שטרן/ צילום: כדיה לוי

פז במו"מ מתקדם לרכישת רשת המרכולים סופר יודה

הרשת התל-אביבית סופר יודה שבבעלות יהודה גואטה מונה כ-16 סניפים עירוניים הפועלים 24 שעות ביממה גם במהלך סוף השבוע ובחגים ● ורמים בשוק מעריכים שהעסקה, אם תושלם, תתבצע לפי שווי של 120-130 מיליון שקל לסופר יודה

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

צפי לפתיחה מעורבת בבורסה; טבע, נייס ונובה יאבדו גובה

ביום שישי ננעל המסחר בוול סטריט במגמה מעורבת ● שיעור האבטלה בארה"ב ירד ל-10.2% ● בתל אביב עודכנו מדדי הבורסה ביום חמישי

אבי ברססט / צילום: איל יצהר, גלובס

קמעונאים זרקו אותו מהווטסאפ, הממשלה אכזבה אותו: מנכ"ל הולנדיה מדבר על ההישרדות העסקית

שיחה אישית ומקצועית עם אבי ברססט, מנכ"ל ובעלים של חברת הולנדיה ● "הממשלה עזרה לכל מי שצעקו וירקו באולפנים וזרקו עובדים על גב האזרחים ולא עזרה לאלה שהשאירו עובדים, סיפקו פרנסה וחסכו הרבה כסף למדינה. אני גאה להשתייך אליהם אפילו שלא קיבלתי שקל פיצוי"

בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: יוסי זמיר ואמיל סלמן, הארץ

בשל המשבר הפוליטי לא תתקיים ישיבת הממשלה מחר

בכחול לבן סירבו להעלות על סדר היום נושאים שאינם קשורים לקורונה, ומזכירות הממשלה לא פרסמה את סדר היום לישיבת הממשלה ● בין הליכוד וכחול לבן משבר חריף על רקע תקציב המדינה

יו"ר הועדה המסדרת של הכנסת, ח״כ אבי ניסנקורן  / צילום: צילום מסך, ערוץ הכנסת

המסלול של נתניהו: להחליף שר משפטים, לפרק את הממשלה וללכת לבחירות

מבחינת בנימין נתניהו, אבי ניסנקורן הוא תקלה גדולה • כמי שצפוי להיות אחראי על מינוי היועץ המשפטי לממשלה שיחליף את מנדלבליט, ולבלום יוזמות חקיקה כמו שינוי שיטת הסניורטי במינוי נשיא ביהמ"ש העליון, צריך "לבלום" אותו • המוצא של ראש הממשלה: בחירות. שוב

יו"ר קודאק ג'ים קונטיננזה חותם על עסקת ייצור תרופות / צילום: JAMIE GERMANO/ROCHESTER DEMOCRAT AND CHRONICLE via, רויטרס

עסקת קודאק: הממשל האמריקאי עוצר את הלוואת מאות מיליוני הדולרים

לאור ההאשמות לפיהן החברה הדליפה את המידע על ההלוואה לפני מועד ההודעה הרשמית, דבר שהוביל לזינוק במנייה ולגריפת רווחים מצד בכירים בחברה, התאגיד האמריקאי שאחראי על ההלוואה הודיע על החלטתו לעצור את ההלוואה ● "ההאשמות מעלות חששות כבדים"

עומדים: מתן גוטמן (מימין) ואלי מרזל, מייסדי CRT. יושבים: שמואל האוזר ויוסף שפירא, שמייעצים לחברה  / צילום: כדיה לוי, גלובס

בין טכנולוגיה לזכויות אדם: בכירי משרד מבקר המדינה לשעבר מדברים על המיזם חדש

מעקב אחר אזרחים? דיכוי הפגנות? בשנים האחרונות החל עיסוק בשאלה למה משמשות הטכנולוגיות שמפותחות בישראל, כפי שנשאל בעבר לגבי יצרניות נשק • חברות מתחילות להטיל רגולציה עצמית כדי להימנע מביקורת ציבורית ומשפטית, ויוצאי משרד מבקר המדינה אף הקימו חברת ייעוץ בנושא

ההפגנה הערב בבלפור. לפי הערכת המשטרה, הגיעו כ-15 אלף מפגינים / צילום: מחאת הדגלים השחורים, יח"צ

הפגנות ברחבי הארץ נגד נתניהו; כ-15 אלף מפגינים בבלפור

מאות מפגינים מול ביתו של נתניהו בקיסרה ומאות נוספים השתתפו בהפגנות נגד השחיתות על כ-200 גשרים ברחבי הארץ ● המשטרה סגרה רחובות באזור כיכר פריז בירושלים

עטיפת הדיסק “עם רעש נסתר” של להקת “אפור גשום” / עיבוד: טלי בוגדנובסקי , גלובס

להקת "אפור גשום" מתקמבקת (שוב) באלבום היפהפה והרלוונטי "עם רעש נסתר"

האלבום "עם רעש נסתר" של להקת "אפור גשום" מהאייטיז הוא פוליטי לא פחות מאשר תרבותי