גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרוכשים הפוטנציאליים של אגד: מחברות ביטוח ועד חברות בינלאומיות בתחום הרכבות

בעקבות ההסכמה הגורפת של חברי הקואופרטיב להפרטת החברה, החל הליך למינוי בנק השקעות שינהל את המכירה ● החברה החדשה תתמקד בכניסה לתחום הפעלת הרכבות הקלות ● המרוויחים הגדולים מהמכירה: אגד ו־1,300 חברי הקואופרטיב; והציבור? הוא עשוי ליהנות, אבל זה ייקח זמן

אוטובוסים של אגד / צילום: תמר מצפי
אוטובוסים של אגד / צילום: תמר מצפי

ההסכם להפרטת אגד עבר בשבוע שעבר ברוב גדול - 91% מכלל 1,300 חברי האגודה השיתופית הצביעו בעד הפיכת הקואופרטיב לחברה בע"מ. אבל, צריך לומר, לא ממש הייתה להם ברירה. הפרטת החברה הייתה חלק מהסכם ההפעלה שנחתם עם המדינה בנובמבר האחרון. אם ההצעה הייתה נדחית, המדינה יכולה הייתה לבטל את ההסכם ולהוציא את קווי אגד למכרזים, או להטיל עליה סנקציות שונות עד שתסכים להפרטה.

כל אחד מחברי האגודה יקבל כמיליון שקל כתוצאה מההפרטה. בנוסף יישארו חברי האגודה בעלי מניות בחברה החדשה, ויוכלו למכור את המניות הנוספות שלהם.

באגד מחפשים כעת בנק השקעות שילווה את הליך המכירה למשקיע, ומקווים לבחור באחד עד סוף חודש יוני. לפי הערכה של פירמת ארנסט אנד יאנג ישראל, שווי הפעילות של אגד כיום הוא 3.6 מיליארד שקל, אך בהפחתת החוב הפיננסי הגדול של האגודה (1.9 מיליארד שקל) והתחייבויותיה למדינה, שוויה נטו מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל. באגודה מאמינים כי אגד תהיה השקעה מעניינת עבור חברות שונות בזכות תזרים המזומנים הקבוע שהיא מאפשרת, לצד רמת סיכון נמוכה, ובשל ההתרחבות המיועדת להפעלת רכבות קלות.

ההצעות שיוגשו יובאו להצבעת חברי אגד, שיהפכו עד אז להיות בעלי מניות בחברה החדשה. בהליך ישתתפו, לפי הערכות, חברות ביטוח וגופים פיננסיים. גם חברות הפעילות בתחום התחבורה הציבורית בארץ ובעולם, מיצרניות רכבות ועד ליבואני אוטובוסים, צפויים למצוא בו עניין. לא מן הנמנע גם כי רכישת מניות אגד תעשה בידי קבוצת משקיעים שיחברו יחד.

בזמן הקרוב ישונה גם המבנה הארגוני של החברה. אבי פרידמן, שמשמש כיו"ר המזכירות (הגוף הביצועי של אגד), יהפוך ליו"ר הדירקטוריון ולמנכ"ל; והנהלת האגודה, שהיא הגוף המפקח על הפעילות, תהפוך לדירקטוריון של אגד. כל זאת כפוף לאישור פורמלי של בית המשפט.

אגד

החיסכון למדינה: כמיליארד שקל

ההפרטה היא שלב נוסף בתהליך הארוך שהופך את אגד ממונופול מיושן לגוף תחרותי בשוק התחבורה. הנוסעים לא ירגישו את השינוי בטווח הקצר, אבל במבט קדימה ניתן לצפות כי השירות של אגד יעלה מדרגה ויהיה יעיל יותר. שורשי הבעיה השירותית נעוצים בימי ראשית המדינה - אז מוזגו שלושה קואופרטיבים לתחבורה ציבורית לקואופרטיב גדול אחד, שזכה למונופול על ההיסעים מחוץ לגוש דן. עם השנים, גדל הגוף הזה והסתאב, ובעיני רבים מייצג חברה שנותנת שירות לא מספיק טוב תמורת הרבה כספי ציבור.

מאז תחילת העשור הקודם מנסה המדינה לנגוס במונופול כדי לשפר את השירות לנוסעים. נתח השוק של אגד ירד מ-70% ל-35%, וחברות חדשות ופרטיות כמטרופולין, סופרבוס וקווים נכנסו לתמונה. בתמורה, קיבלה אגד הרבה כסף - מפיצויים שניתנו עבור כל חבר שיפרוש מהאגודה השיתופית (785 מיליון שקל בסך הכול), ועד למנגנון תשלום שנועד לפצות את אגד על ירידה בהכנסות, ופעל למרות שהכנסות האגודה השיתופית דווקא עלו.

בדוח חריף של מבקר המדינה מ-2013 נכתב כי משרדי האוצר והתחבורה, שחתמו את הסכם הסובסידיה מול אגד, לא הכינו תחשיב עלות-תועלת ולא היה להם מנגנון שיעריך את הכדאיות של ההסכמים השונים למדינה. אגד, מצדה, לא התנהלה כגוף עסקי: חברי האגודה הרוויחו שכר גבוה (עד 30 אלף שקל ברוטו בחודש) והאגודה נקלעה לחוב פיננסי של 1.9 מיליארד שקל.

עם פקיעת הסכם זה הייתה למדינה הזדמנות להפוך גם את אגד למתמודדת מן המניין על הפעלת תחבורה ציבורית. תמורת סובסידיה של כמיליארד שקל בשנה הבטיחו באגד להפוך את האגודה לחברה בע"מ, למכור 50% למשקיע חיצוני ולעבור תוכנית התייעלות. בסוף תוכנית ההפרטה הנוכחית, ב-2030, ייצאו כל קווי אגד לתחרות. לפי האוצר, ההסכם צפוי לחסוך למדינה כמיליארד שקל בעשור.
אחד החידושים בהסכם מול המדינה היא סובסידיה שתשלם המדינה לפי ביצוע נסיעות, כלומר, תשלום פר-קילומטר, במקום המודלים הקיימים שלא תמרצו את הגברת השירות. עם זאת, רכש האוטובוסים של אגד ימשיך להתבסס על קרן ההצטיידות הממשלתית. עד 2030, השנה שבה תסתיים ההפרטה, יוצאו לתחרות כל קווי השירות של אגד.

השנה צפויים להתפרסם מכרזים להפעלת 80 קווים בירושלים, שהם מחצית משירותי התחבורה הציבורית בעיר. בהמשך צפויים מכרזים נוספים על הפעלת קווים עירוניים ובינעירוניים, בין היתר באזור רחובות ובקווים שבין אשקלון ואשדוד לירושלים.

העתיד: מעבר להפעלת רכבות קלות

אגד מגיעה לשלב החדש בתולדותיה כאשר קופת המזומנים שלה ריקה, אבל היא מצליחה להתבסס בעוד ועוד פעילויות של תחבורה ציבורית והיסעים. לצד הפעלת קווי התחבורה הציבורית הסדירים, מגדילה אגד את פעילות התיירות וההיסעים שלה לתיירים וגם לבתי ספר. ואולם, המאמצים העיקריים של האגודה שתהפוך לחברה היא להיכנס להפעלת רכבות קלות. אחרי ניסיונות רבים שלא עלו יפה להיכנס כשותפה בסיטיפס, מפעילת הרכבת הקלה בירושלים, צפויה אגד לגשת מחר למכרז לבחירת החברה שתחליף את סיטיפס ותפעיל את הקו האדום לצד הקו הירוק החדש שיוקם בבירה, זאת לצד שיכון ובינוי וחברת ההשקעות מרידיאם. באגד מתכננים להתמודד גם על הפעלת הקו הכחול העתידי בבירה.

בגוש דן אגד כבר זכתה בהפעלת הקו האדום ומתמודדת במיון המוקדם (PQ) להפעלת הקווים הירוק והסגול. באגד גם תולים תקוות במה שמכנים שם “תחבורה חכמה", כלומר - תחבורה שיתופית מבוססת אפליקציה כמו שמפעילה דן בתל אביב תחת השם “באבל" (בשיתוף חברת ויה). לאגד רישיון לבצע ניסויים כאלה בחיפה ובירושלים והם צפויים להתחיל בקרוב. בנוסף יש לאגד גם פעילות באירופה בתחום התחבורה הציבורית - החברה הבת ESB שפועלת בהולנד ובפולין, ומפעילה שירות גם בקרקוב ובוורשה.
עם זאת, בעקבות ההפרטה תיאלץ אגד למכור את אחת ההחזקות החשובות שלה - אגד תעבורה, חברה המשותפת לה ולתעבורה של משפחת לבנת. החברה מפעילה כ-500 אוטובוסים באזורים שונים בארץ (נתניה ומעלה אדומים, בין היתר), כאשר ההכנסות ממכירתה צפויות לתרום לחידוש צי האוטובוסים הוותיק של אגד ולרכישת 150 אוטובוסים חשמליים.

בניגוד לדן, לאגד יש מעט נדל"ן. מרבית הנדל"ן של האגודה השיתופית נמכר עם חברת נצבא לאיש העסקים קובי מימון עוד ב-2002, וכיום אגד שוכרת נכסים רבים לטובת שימושיה השוטפים.

המרוויחים והמפסידים, ואיפה הציבור?

אם צריך לבחון את ההסכם כולו הרי שהמרוויחה הגדולה מההפרטה ומהסכם הרפורמה היא כמובן אגד. היא זו שזכתה לחילוץ כספי ותשמור על מעמדה כמפעילת תחבורה ציבורית מרכזית בישראל, גם אם נתח השוק שלה יקטן. גם חברי אגד יכולים להיות שבעי רצון, בהנחה שיממשו את המניה שלהם במחיר גבוה.

המדינה, לכאורה, היא זו שהפסידה. עליה להמשיך לסבסד את החברה בסכום של כמיליארד שקל לשנה, למרות שזו תצמצם את פעילותה בתחום האוטובוסים. אבל בהתחשב בכך שהאלטרנטיבות היו קריסה של אגד או המשך פעילותה באופן בזבזני ולא יעיל - המדינה צמצמה נזקים והציבה סוף להיותה של אגד מונופול באזורים נרחבים בארץ.

ומה באשר לציבור? הוא ירוויח תחבורה ציבורית טובה ויעילה יותר, גם של אגד. אבל זה ייקח זמן.

עוד כתבות

ג'סטין טרודו ואישתו סופי / צילום: Carlo Allegri, רויטרס

ממשיך לכהונה שנייה, אך ללא ממשלת רוב: טרודו זכה בבחירות בקנדה

המפלגה הליברלית בקנדה בראשות רה"מ המכהן זכתה במרבית הקולות וניצחה שוב בבחירות ● עם זאת, עדיין חסרים לה 170 מושבים בפרלמנט בשביל ממשלת רוב, ולכן טרודו יצטרך להסתמך על מפלגות קטנות יותר כדי להעביר חוקים מרכזיים

השופט גרשון גונטובניק / צילום: אלון רון

כך הוליד אחד המשפטים הסוערים שנוהלו בישראל בעשור האחרון שופט שמצליח לעצבן גם את הבנקאים וגם את עורכי הדין

הקריירות של עורכי הדין שייצגו בתחילת העשור את עו"ד יעקב וינרוט במשפט שניהלה נגדו המדינה, המריאו מאז ● יוצא הדופן היחיד מאותו צוות הגנה הוא גרשון גונטובניק שהחליט ללכת לשיפוט, ופסק השבוע באופן יצירתי ואמיץ נגד שכר-הטרחה הגבוה של "חבריו" מהעבר

אדם נוימן, מייסד ומנכ"ל WeWork / צילום: רויטרס

העסקה נסגרה: סופטבנק מקבלת את השליטה ב-WeWork, אדם נוימן יקבל 1.7 מיליארד דולר

העסקה משקפת ל-WeWork שווי של כ-8 מיליארד דולר ● המייסד והמנכ"ל אדם נוימן יקטע את מרבית קשריו עם החברה ● סופטבנק תשקיע כ-3 מיליארד דולר ברכישת מניות החברה, ותקדים השקעה של 1.5 מיליארד דולר שהייתה מתוכננת לשנה הבאה

רומן זדורוב / צילום: חגי אהרון

למרות התחייבות שרת המשפטים, הפרקליטות סירבה לאשר בדיקות DNA נוספות על גופה של תאיר ראדה בזירת הרצח

מפרקליטות המדינה נמסר בתגובה ל"גלובס" כי "עד כה בוצעו מספר בדיקות ומעבר להן לא נמצא צורך בביצוע בדיקות נוספות" ● משרת המשפטים לשעבר, ח"כ איילת שקד, נמסר: "כל בדיקה שיכולה לשפוך אור ולתת מידע חדש צריכה להיעשות, מבלי לחסוך בכסף או בכוח אדם"

בני גנץ / צילום: שלומי יוסף

עם המנדט באה האחריות: הכנסת מגבירה את האבטחה לבני גנץ

זאת בהנחיית המשטרה ● בישראל, היחידה הממלכתית לאבטחת אישים, יחידה 730 של השב"כ, היא האחראית לסידורי האבטחה של סמלי השלטון מפני איומים שונים

אנשים ממלאים את דיזנגוף סנטר ביום הבחירות לעיריות 2018 / צילום: שני מוזס

פדיונות הקניונים לא התרוממו בספטמבר: ראש השנה והבחירות לא הצליחו לעורר את ענף האופנה

יום השבתון בבחירות האחרונות לא הביא עמו בשורה למרכזי הקניות ונרשמה בו ירידה של כ-5% לעומת הבחירות הקודמות באפריל ● הפדיון היומי בספטמבר מציג ירידה של 0.7% ואילו בתקופת ראש השנה נרשמה ירידה של כ-4% בימים שקדמו לחג ביחס לשנה שעברה

בני גנץ בבאר שבע, יום ג׳ 3 בספטמבר / צילום: אבישי פינקלשטיין, יח"צ

הזדמנות וחשש בצידה: המנדט עבר לבני גנץ. מה צפוי לו בימים הקרובים?

אחרי שלא הצליח להרכיב ממשלה, בנימין נתניהו החזיר אתמול את המנדט לנשיא המדינה בצעד נדיר ● האם יו"ר כחול לבן בני גנץ יכול להצליח?

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס Leah Millis

ממשיכים לדחוף את ליברה: מארק צוקרברג יעיד בקונגרס בארה"ב

מנכ"ל ומייסד הרשת החברתית פייסבוק יענה על שאלות הקונגרס בנוגע להשפעת החברה שלו על שירותים פיננסיים ומגזר הדיור

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

היתר מיותר? איך הפך מדד יתר 60 לכבשה השחורה של מדדי המניות בת"א

אין זו השנה הראשונה שבה מדד מניות היתר מאכזב קשות את המשקיעים בו ומציג ביצועי חסר ניכרים ביחס למדדי מניות השורה הראשונה ● הפיזור הסקטוריאלי של יתר 60 הוא עקב האכילס של מדד זה, ונדרשת מחשבה מחודשת בעניין

פרויקט תמ"א 38 בראשל"צ / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

צריך לתת לתמ"א 38 למות בכבוד

ההחלטה להאריך את תוקף תוכנית תמ"א 38 לשלוש שנים נוספות אמורה להביא לתקופה של ודאות תכנונית ● עם זאת, התנגדות חלק מהעיריות, ובראשן עיריית ת"א, מסמנת כי יהיה קשה לשמור על התוכנית בחיים ● דעה

טכנולוגיות רכב / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

קרן חדשה בהיקף של 30 מיליון דולר תשקיע בתחום הרכב העתידי והתחבורה החכמה

קרן 'Mobilion' מייסודם של אבי פלדמן, קבוצת זבידה וקבוצת NEXUS הבינלאומית מבטיחה לקצר את הנגישות של חברות סטארטאפ לספקי החלפים הבין לאומיים

סניף יינות ביתן / צילום: תמר מצפי

בצל חוסר היציבות הפיננסית: קבוצת יינות ביתן סגרה 5% מסניפיה מתחילת השנה

בדיקת "גלובס" מעלה כי מהפריסה של קבוצת יינות ביתן, רשת הקמעונאות השנייה בגודלה בישראל, נגרעו 11 סניפים מתחילת השנה מה שממצב אותה עם פריסה של 170 סניפים ● בענף מעריכים כי כדי לייצב את מצבה הפיננסי של הרשת יידרשו מהלכי ייעול נוספים

בני גנץ / צילום: שריה דיאמנט

בית הנשיא הודיע לראשי סיעות הכנסת ה-22 על העברת המנדט לגנץ

יו"רית הימין החדש, איילת שקד: אין בכוונתנו לנהל מו"מ עצמאי בנפרד מגוש 55 ● בכחול לבן אמרו ל"גלובס" כי בכוונתם לפנות לכל הסיעות בכנסת ה-22, אך הדגישו כי הטלפון הראשון שלהם יהיה לליכוד

בנימין נתניהו / צילום: שלומי יוסף, גלובס

האם על נתניהו להתפטר כמו ח"כ מהמניין? כך משנה העברת המנדט לגנץ את מצבו המשפטי של רה"מ

ישנם קולות שסבורים שההגנה שמעניק החוק לראש ממשלה מכהן תחת כתב אישום לא צריכה לחול במקרה של ממשלת מעבר, ולפיכך על נתניהו להתפטר מתפקידו כאילו היה ח"כ או שר • ואולם גם כחבר כנסת, אם ישראל תלך לבחירות שלישיות, הוא יוכל לעכב את ההליכים המשפטיים נגדו

אורי רוזן, מנכ"ל מאקו / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"העולם הוא לא רק דיווחים על פוליטיקה והפצצות בסוריה"

הסירוב לתפקיד מנכ"ל חדשות 13 ● ההתחממות על הקווים במגרש מול ynet ● החשש מפני ענקיות האינטרנט הבינ"ל ● ולמה לא תמיד צריך אג'נדה גאה ● מנכ"ל מאקו אורי רוזן סוגר למעלה מ-6 שנים באתר, ומבחינתו – שרק יהיו עוד כאלה ● "אוף דה רקורד"

בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

בדיחה מאוד מסובכת להבנה: פארסת הברקזיט שברה שיאים חדשים

התמרונים הפוליטיים, העריקות התכופות והטריקים הפרלמנטריים, שנמשכים ברצף כבר יותר משלוש שנים, מעסיקים את המערכת הפוליטית באופן בלעדי כמעט, ושעדיין לא הביאו את בריטניה לפרוש מהאיחוד האירופי ● בעוד עשרה ימים אמורה בריטניה לעזוב את האיחוד האירופי, אבל היא פשוט לא יכולה לקחת ברצינות את הבטחות ראש הממשלה הבריטי או כל גורם אחר

מפעל פרוטליקס  / צילום: פאול אורלייב

פרוטליקס זינקה 31% על רקע תוצאות חדשות מניסוי במוצר המוביל שלה למחלת פברי

מניית פרוטליקס, המפתחת תרופות המבוססות על חלבונים אנושיים בתוך תאי צמח מהונדסים גנטית, משקפת שווי חברה של 108 מיליון שקל ● תוצאות ראשונות של הניסוי פורסמו בספטמבר 2018, אחרי 6 חודשי טיפול ב-16 חולי פברי, וכעת מתפרסמות תוצאות מטיפול באותם חולים במשך שנה

רכבים חדשים / צילום: shutterstock

"יצרניות הרכב מחממות את תעשיית האוטו-טק בישראל, יש כאן הרבה כישרון"

ג'ו הייר, האחראי על תחום האוטו-טק בבנק ההשקעות קרדיט סוויס, מסביר בראיון ל"גלובס" מה הבעיה של יצרניות הרכב, נותן עצות לסטארט-אפים הישראליים ("צריכים משקיעים עם סבלנות"), וצופה לאן תתפתח התעשייה העולמית ("הרבה כסף יופנה לפיתוח מערכות הפעלה לרכב וסוללות")

אסדות קידוח נפט / צילום: shutterstock

משחקי הנפט: מהפכת הפצלים בארה"ב שטרפה את הקלפים

תמו הימים של מונופול אופ"ק על ייצור נפט ותלות של ארה"ב בזהב השחור של המזרח התיכון ● במקום העולם הישן קם עולם חסר יציבות של מלחמת כל בכל על שוקי היצוא לנפט ● הסנקציות על איראן מוציאות אותה ממשחק הנפט העולמי, והתמשכותן משרתת את כל יתר השחקנים בזירה

פרויקט תמ"א 38./ צילום: איל יצהר

הולנת"ע: סמכויות הוועדות המקומיות יורחבו והן יוכלו לאשר תוכניות לחיזוק מבנים ללא צורך בהיתר בנייה

הוועדה המליצה למועצה הארצית לתכנון ולבנייה לסיים את תמ"א 38 בעוד שלוש שנים, שבמהלכן בקשות להיתרים יטופלו כרגיל