גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אובר וליפט כבר הפכו לציבוריות: מה סיכויי ההצלחה של הנפקת גט הישראלית?

ההנפקות המאכזבות של אובר וליפט מעוררות תהיות לגבי עתידה של Gett הישראלית ● הן שמות דגש על צמיחה מהירה ורוצות "לגעת" בכל נוסע בתחבורה ציבורית, ואילו ב–Gett בחרו להתמקד ברווח ומסתפקים בשירותי מוניות ומשלוחים ● איך המשקיעים יקבלו את האסטרטגיה של Gett, איזה שווי תשיג בהנפקה ואולי כדאי לה דווקא להימכר? ● פרשנות

ביום שישי האחרון השלימה אובר הנפקה ראשונית (IPO) לפי שווי מאכזב של 82 מיליארד דולר. לא רק זאת, מניית החברה נפלה ב-8% ביום המסחר הראשון. אמנם חששות חוזרים לגבי מלחמת הסחר העיבו על המסחר והיו אחראים, ככל הנראה, לחולשה במניית אובר, אך זה ממש לא הסיפור במלואו: בשבועות האחרונים עולות שוב ושוב תהיות לגבי המודל העסקי של חברות שיתוף הנסיעות ובראשן אובר וליפט - האם הן מסוגלות להציג רווחים, מה צריך להיות הממשק שלהן מול סוגי תחבורה אחרים, ועד כמה הן תלויות ברכב האוטונומי?

התהיות הללו רלוונטיות גם לגבי חברת גט (Gett) הישראלית, שהודיעה בשלישי בצהריים על גיוס בהיקף של 120 מיליון דולר בחוב ובמניות. גט הודיעה כי הגיוס יספק לה את המימון הדרוש לקראת היציאה להנפקה ראשונית, אותה הם מתכננים לבצע בסוף השנה הנוכחית או בשנה הבאה. בחברה ציינו כי הגיוס בוצע לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

ואולם האם ניתן ללמוד מההנפקות של אובר וליפט ותוצאותיהן הכספיות לגבי גט, שווייה והמסלול האידיאלי שבו היא צריכה ללכת - הנפקה, מכירת החברה או המשך פעילות כחברה פרטית? בגט אמנם בחרו באסטרטגיה שונה, אך היא לא יכולה להיות מעודדת מהסקפטיות של המשקיעים בשוק הציבורי לגבי השוק בו היא פועלת.

האסטרטגיה החדשה של גט כוללת התמקדות במעבר לרווחיות, כבר בשנה הבאה (בנטרול חריג של הוצאות מחקר ופיתוח). בסביבת גט הכחישו כי שינוי האסטרטגיה נובע מקשיים בגיוס הון. הגיוס הנוכחי, גם אם חלקו בחוב, הוא עדיין הבעת אמון כלשהי. ואולם צריך לזכור שחוב הוא בעיקר הבעת אמון ביכולת להחזיר אותו, ולא בהכרח בכך ששווי החברה ימשיך לעלות.

בגט בחרו להתמקד בצמיחה בשווקים הנוכחיים שלה מכיוון שכניסה לשווקים חדשים כרוכה בהוצאות גבוהות על שיווק ועל הצעות אטרקטיביות לנהגים. אין סיבה שהיא לא תצליח בכך, מכיוון שקשה מאוד לערער את החברה המובילה בכל אחד מהשווקים, אבל המשמעות היא שפוטנציאל הצמיחה שלה מוגבל.

המשקיעים מביעים דאגה מכך שאובר שורפת 3.7 מיליארד דולר בשנה ומכך שליפט שרפה 900 מיליון דולר בשנה. בעולם אחר ובשוק אחר, אסטרטגיית הרווח הזאת היתה יכולה לסייע לגט מול המשקיעים בשוק הציבורי, אך רק לכאורה - בפועל, המשקיעים מעדיפים צמיחה מהירה, גם על חשבון השורה התחתונה. לאמזון זה עובד במשך שנים. הדאגה לגבי אובר, שאוהבת להגדיר את עצמה כ"אמזון של התחבורה", נובעת מהתחרות העיקשת בשוק, שמאיימת על כל החברות שפועלות בו. אמזון לא נאלצה להתמודד עם תחרות כזאת, אלא שהיא זאת שאיימה על הקמעונאיות המסורתיות.

גט ויתרה על הקילומטר האחרון

אובר וליפט רוצות ליצור "פלטפורמה" שתשמש לתחבורה באופן כולל, כלומר לא רק למוניות, אלא לכל התניידות של אדם מנקודה לנקודה. הן אמנם לא יכולות להחליף את המכוניות, אבל הן כן יכולות להציע בפלטפורמה שימוש בשירותי השכרת אופניים וקורקינטים חשמליים. כך, גם אנשים שבוחרים לנסוע בתחבורה ציבורית (ולא בשירותי המוניות), ישתמשו באובר או בליפט ב"קילומטר האחרון" אל היעד.

בגט בחרו, לפחות עד כה, שלא לשלב אופניים וקורקינטים בשירות שלה. היא כן יצרה שירות משלוחים, שככל הנראה נחשב עד כה להצלחה, וכן פלטפורמה לנסיעות שיתופיות. האם העובדה הזאת תפגע בה, או שהמיקוד שלה דווקא ישחק לטובתה? קשה לדעת. החברה כן השכילה לייצר לעצמה מנועי צמיחה חדשים, אך אלו לא בהכרח אותם משתמשים - באובר וליפט מנסים "לגעת" בכל משתמש שנוסע בתחבורה ציבורית, בגט לא. אם צריך להמר - האסטרטגיה הזאת לא תבוא לטובתה מכיוון שהיא מעט מקטינה ומגבילה אותה.

אולי הפיתרון הוא בכלל מכירה?

בגט מדברים על הנפקה, אך חייבים להודות כי הבחירה באסטרטגיית רווח מזכירה התבטאויות של מאמני כדורגל על "עונה פיננסית", רגע אחרי שהבינו כי עוד עונה ירדה לטמיון. הבחירה באסטרטגיה ששונה כל כך מהנהוג בעמק הסיליקון (גם אם מוערכת) נראית כמו בחירה בהמתנה: לפי החברה, להנפקה, אך אולי בכלל למכירה?

כאמור, קשה לערער שליטה של חברת מוניות ששולטת בעיר מסויימת (אבל כן אפשר לפגוע ברווחיות שלה). לכן, גט יכולה להיות מועמדת למכירה לאובר, ליפט או חברות אחרות שפועלות בשוק. לפני כחצי שנה אף דווח באתר בלומברג כי בגט מחפשים רוכשת, אך בחברה הכחישו זאת.

אלמנט נוסף שצריך לקחת בחשבון הוא הסיכוי של גט להשיג שווי גבוה בהנפקה, במיוחד לאחר ההנפקות המאכזבות של אובר וליפט, ובכלל של חדי הקרן, שלא מצליחות להשיג שווי גבוה בהנפקות. אם המניות של שתי החברות יתאוששו - אז המשמעות היא שהאסטרטגיה שלהם מתחילה לשאת פרי, אך זו כמובן שונה מזאת של גט. אם המניות לא יתאוששו, קשה להאמין שדווקא גט תפתיע לטובה. כך או כך, החברה לקחה סיכון - היא מוותרת על היכולת להשיג נתחי שוק חדשים, בתקווה כי מנועי הצמיחה החדשים שלה יפצו על כך. לא ברור מה התסריט האידיאלי של מנהלי החברה, אך כן אפשר להגיד - יהיה להם קשה להשיג אותו. 

עוד כתבות

מחיר ביטוח הרכב / צילום: Shutterstock

לפני הדיון בוועדת הכלכלה: רשות שוק ההון קנסה שתי חברות ביטוח על מחירי ביטוחי הרכב

רשות שוק ההון הטילה קנס של 125 אלף שקל לביטוח ישיר והפניקס בעקבות חוסר בפרטים שביקשה מחברות הביטוח כדי להבין האם הן העלו את פרמיות ביטוחי הרכב יותר מדי ● הרשות ספגה ביקורת על כך שפעלה לאט מדי, כאשר בזמן שפעלה מחירי הביטוח כבר ירדו בשנה האחרונה בכ-10%

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

התוכניות שגפני תקע וחוק הגיוס: הדרך לתקציב המדינה עדיין ארוכה

תקציב המדינה אמנם אושר בסוף השבוע האחרון, אך לא מעט שאלות נשארו פתוחות ● על הפרק: המאבק של המפלגות החרדיות נגד חוק הגיוס, תוכניות כלכליות שכבר נתקעו בעבר והמס החדש על הבנקים ● גם אם התקציב יעבור לבסוף, בכלל לא ברור כמה מהרפורמות ישרדו את הדיונים

טראמפ לוחץ את ידו של אמיר קטאר, השייח' תמים בן חמד אאל ת'אני / אילוסטרציה: ap, Alex Brandon

ישראל, קטאר וארה"ב מקיימות פסגה משולשת בניו יורק

על הפרק: שיקום היחסים אחרי התקיפה הכושלת ● צה"ל והשב"כ חשפו רשת חלפנות חשאית שחמאס מפעיל בלב טורקיה, בהכוונה איראנית ● גורם ישראלי מאשר: חודשו החיפושים אחר החטוף האחרון רן גואילי בשכונת זייתון ● השיחות הליליות של בכירי צה"ל ב-7.10 - גילויים חדשים, וההנחיות שלא בוצעו ● מסוק קרב פגע ב-7.10 ברכב מחבלים שהיו בו גם חטופות, שנפצעו מהתקיפה ● עדכונים שוטפים

מגדל דה וינצ'י הצפוני. ''פגיעה בשלד'' / צילום: Reuters, Anadolu

המדינה משלמת 70 אלף שקל לחודש על דיור חלופי לפנטהאוז בבניין שנפגע במלחמה עם איראן

עברו כחמישה חודשים מאז נפגע מגדל דה וינצ'י בתל אביב מטיל איראני, אך עבודות השיקום של המגדל הצפוני טרם החלו ● בינתיים משלמת המדינה כחצי מיליון שקל בחודש על דיור חלופי לדיירי המגדל

רכישת הענק של נטפליקס (בעיגול: טד סרנדוס, מנכ''ל נטפליקס) / צילום: Reuters, USA TODAY Network

רכישת הענק של נטפליקס: החשש בשוק, המתחרה הגדולה ואיך זה יעבוד

נטפליקס הודיעה על כוונתה לרכוש את אולפני וורנר ברדרס תמורת 72 מיליארד דולר ● בדרך היא תיקח על עצמה חוב של כמעט 11 מיליארד דולר, תצטרך לשכנע את הרגולטור, ולהחליט כיצד יעבוד השירות המשולב

מפעל רשף טכנולוגיות של ארית בשדרות / צילום: יח''צ

ארית עצרה הנפקה לאחר הפיאסקו שמחק מיליארד שקל משווי החברה

לאחר צניחה של 20% במניית החברה הביטחונית ביום ה', הודיעה ארית על עצירת ההנפקה של החברה הבת רשף טכנולוגיות ובחינת מתווה חלופי לגיוס הון עבורה ● המניה הגיבה בזינוק של 9%

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים / צילום: מורג ביטן

נתוני רשות המסים חושפים: זו ההכנסה של העשירון העליון

ע"פ מחקר חדש של רשות המסים, הכנסה ממוצעת של משק בית בעשירון העליון עומדת על 94 אלף שקל בחודש - נתון שגבוה ב-42% מנתוני הלמ"ס ● הפער, בעיקרו, נובע מהטיות בסקרי הלמ"ס ומחוסר התחשבות בהכנסות מהון ● וגם: למה דווקא המאיון העליון משלם פחות מס מאלו שמתחתיו?

ז'אנג ג'יאנז'ונג / איור: גיל ג'יבלי

הוא עבד 14 שנה אצל ג'נסן הואנג ואז החליט להקים את "אנבידיה הסינית"

ז'אנג ג'יאנז'ונג ניהל חטיבה באנבידיה וב־2020 החליט שהוא מקים חברת שבבים משלו - מור ת'רדס ● בסוף השבוע היא הונפקה בשנגחאי וזינקה פי 5 ביום אחד ● אבל האנליסטים חשדנים

מגדל / צילום: טלי בוגדנובסקי

לראשונה בישראל: מגדל גייסה 100 מיליון דולר לאג"ח כהגנה מפני רעידות אדמה

בעקבות חשש מרעידת אדמה בישראל בשנים הקרובות, חברת הביטוח "מגדל" ביצעה מהלך יוצא דופן כשהנפיקה בבורסת ברמודה בחו"ל אג"ח לא סחירות, כהגנה מפני מקרי קטסטרופה ● זהו הגיוס הראשון מסוגו על ידי חברת ביטוח ישראלית, שמוסיף שכבת הגנה נוספת מעבר לביטוחי המשנה המסורתיים

אתי אלישקוב מנכלית ליברה / צילום: אבי מועלם

מנכ"לית חברת הביטוח: "אחיינית שלי רצתה לקנות את האוטו הזה. אמרתי לה 'בשום פנים ואופן לא'"

כשמניית הביטוח ליברה צנחה בכמעט 90% מהשיא, מספרת המנכ"לית ומייסדת החברה אתי אלישקוב: "לקחתי הלוואות וקניתי עוד מניות" ● היום החזקותיה בחברה שוות כ־370 מיליון שקל ● בפודקאסט כוחות השוק של גלובס, אלישקוב מדברת על מחירי הביטוח הגבוהים ועל התוכניות להיכנס לשוק הפנסיה

חגי אלון / צילום: צילום מסך יוטיוב

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום פי 56

מניית SMX, הנסחרת בנאסד"ק, זינקה בתוך שבוע משווי של פחות מ-6 דולר, והגיעה לשווי שוק של כ־349 מיליון דולר ● למרות זאת, החברה עדיין לא מייצרת הכנסות ומציגה הפסדים משמעותיים

כריסטיאן נולטינג עם דורון אברבוך, מנכ''ל דויטשה בנק ישראל / צילום: יח''צ

מנהל ההשקעות של דויטשה בנק ביקר בישראל. זה מה שהוא חושב

מנהל ההשקעות של דויטש בנק הציג בפני לקוחות מובילים את תחזית שוקי ההון של הבנק לשנת 2026 ● בנק מרכנתיל משיק כרטיס אשראי שמעניק 10% ברשתות מזון נבחרות ● מנהלי התעשיות הביטחוניות ויזמי טכנולוגיה נפגשו בכנס הגילדה השנתי ● וזה הצעד השיווקי החדש של פרטנר tv+ ● אירועים ומינויים

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

"כאוס": האם בקרוב לא יהיה אפשר לתקן בישראל כלי רכב אחרי תאונה?

משרד התחבורה מתעכב בחתימה על תקנות חדשות, ויותיר 800 שמאים ללא רישיון החל מינואר ● המשמעות: הם לא יתנו חוות דעת, חברות הביטוח לא ישלמו - ומוסכים לא יתקנו את כלי הרכב

מימין: מנכ''ל AIG לשעבר מרטין סאליבן וג'יימי דיימון, מנכ''ל בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן / צילום: Reuters, Larry Downing, Mikala Compton/American-Statesma

היום שבו אמריקה תגיע לכונס נכסים: על הפצצה המתקתקת הכי מפחידה בכלכלה העולמית

שוק האג"ח הממשלתי האמריקאי הוא הבסיס של כל המערכת הפיננסית העולמית. אם הוא יקרוס, הוא יפיל אחריו שרשרת בלתי ניתנת לעצירה של אבני דומינו ● מה עשוי למנוע מאמריקה ומהעולם את המפגש הטראומטי עם כונס הנכסים? ● כתבה אחרונה בסדרה

הטלוויזיות החדשות של סלקום ופרטנר / צילום: צילום מסך

פרטנר וסלקום השיקו טלוויזיות חדשות. האם יש בהן בשורה?

בשבועות האחרונים השיקו שתי חברות הסלולר אפליקציות וממשקי טלוויזיה חדשים ● בעוד סלקום מציעה עיצוב מלוטש וחווית משתמש מעולה, בפרטנר מציעים כלים רבים יותר בשליטה על התוכן בעת צפייה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מציג את תקציב 2026 / צילום: מירי שמעונוביץ

בשוק חוששים: הנחות היסוד מאחורי התקציב אופטימיות מדי, יחס החוב ייפגע

הצעת התקציב עברה משוכה משמעותית בדרך לאישורה הסופי בכנסת בחודשים הקרובים ● המחלוקת על תקציב הביטחון נפתרה, לפחות זמנית, והסוגייה שמדאיגה את הכלכלנים כעת היא שיעור הגירעון ● החשש: צעדי התכנסות יצומצמו, הטבות יורחבו ויחס החוב תוצר ייפגע ● ההשלכות האפשריות: הפחתות הריבית יידחו

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

יציבות באירופה; עליות קלות בחוזים בוול סטריט


נעילה מעורבת באסיה ● מגנום, שפוצלה מיוניליבר החלה להיסחר הבוקר באירופה ● לראשונה מזה עשור, אין מתאם בין שוק המניות לביטקוין • טראמפ על עסקת נטפליקס - וורנר ברדרס: "זה בעייתי" • בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון • יעלה בין 3% ל-16%, סיכום התחזיות ל-S&P 500 ל-2026 • השוק הסיני עקף את וול סטריט, הראלי צפוי להמשך

מימין: תומר וינגרטן, נדב צפריר, חגי אלון / צילום: שלומי יוסף, יח''צ, צילום מסך יוטיוב

החברה הישראלית שמנייתה זינקה פי 56 תוך שבעה ימי מסחר

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● חברת אבטחת הסייבר סנטינל וואן נפלה בכ-14% אחרי שפרסמה דוחות ● צ'ק פוינט יצאה להנפקת איגרות חוב להמרה בהיקף של עד 2 מיליארד דולר ● וגם: חברת SMX, שפיתחה טכנולוגיה לסימון מוצרים וסחורות, המריאה בפתאומיות פי 56

אוניית LNG של צים / צילום: Craig Cooper

הקשר הקטארי וההצעה של גליקמן: ועד עובדי צים מבקש ממירי רגב שתשתמש במניית הזהב

הוועד צפוי לפגוש השבוע את שרת התחבורה מירי רגב ולדרוש שהמדינה תפעיל את "מניית הזהב" שלה בחברת הספנות ● זאת בניסיון למנוע מכירה אפשרית של צים לחברת הפג לויד מגרמניה, שבין בעלי המניות הגדולים שלה גופים בשליטת קטאר וערב הסעודית

חדשות הביומד / צילום: Shutterstock

בפה אחד: ועדת ה-FDA הצביעה נגד אישור המוצר של החברה הישראלית

ועדת ה-FDA הצביעה נגד אישור המוצר של V-Wave הישראלית, שרק לפני כשנה עשתה אקזיט ● רק לפני כחודש מונה ראש תחום תרופות ב-FDA אך הוא סיים את תפקידו לאחר חילוקי דעות עם בכירים בארגון ● החברה הישראלית שפיתחה מערכת לשיקום ממשיכה בגל הרכישות ● הפיתוח שיאפשר לנטר באופן לא פולשני צהבת יילודים ● וזו הזוכה בתחרות איתור טכנולוגיות להתמודדות עם סרטן השד ● השבוע בביומד