גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אובר וליפט כבר הפכו לציבוריות: מה סיכויי ההצלחה של הנפקת גט הישראלית?

ההנפקות המאכזבות של אובר וליפט מעוררות תהיות לגבי עתידה של Gett הישראלית ● הן שמות דגש על צמיחה מהירה ורוצות "לגעת" בכל נוסע בתחבורה ציבורית, ואילו ב–Gett בחרו להתמקד ברווח ומסתפקים בשירותי מוניות ומשלוחים ● איך המשקיעים יקבלו את האסטרטגיה של Gett, איזה שווי תשיג בהנפקה ואולי כדאי לה דווקא להימכר? ● פרשנות

ביום שישי האחרון השלימה אובר הנפקה ראשונית (IPO) לפי שווי מאכזב של 82 מיליארד דולר. לא רק זאת, מניית החברה נפלה ב-8% ביום המסחר הראשון. אמנם חששות חוזרים לגבי מלחמת הסחר העיבו על המסחר והיו אחראים, ככל הנראה, לחולשה במניית אובר, אך זה ממש לא הסיפור במלואו: בשבועות האחרונים עולות שוב ושוב תהיות לגבי המודל העסקי של חברות שיתוף הנסיעות ובראשן אובר וליפט - האם הן מסוגלות להציג רווחים, מה צריך להיות הממשק שלהן מול סוגי תחבורה אחרים, ועד כמה הן תלויות ברכב האוטונומי?

התהיות הללו רלוונטיות גם לגבי חברת גט (Gett) הישראלית, שהודיעה בשלישי בצהריים על גיוס בהיקף של 120 מיליון דולר בחוב ובמניות. גט הודיעה כי הגיוס יספק לה את המימון הדרוש לקראת היציאה להנפקה ראשונית, אותה הם מתכננים לבצע בסוף השנה הנוכחית או בשנה הבאה. בחברה ציינו כי הגיוס בוצע לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

ואולם האם ניתן ללמוד מההנפקות של אובר וליפט ותוצאותיהן הכספיות לגבי גט, שווייה והמסלול האידיאלי שבו היא צריכה ללכת - הנפקה, מכירת החברה או המשך פעילות כחברה פרטית? בגט אמנם בחרו באסטרטגיה שונה, אך היא לא יכולה להיות מעודדת מהסקפטיות של המשקיעים בשוק הציבורי לגבי השוק בו היא פועלת.

האסטרטגיה החדשה של גט כוללת התמקדות במעבר לרווחיות, כבר בשנה הבאה (בנטרול חריג של הוצאות מחקר ופיתוח). בסביבת גט הכחישו כי שינוי האסטרטגיה נובע מקשיים בגיוס הון. הגיוס הנוכחי, גם אם חלקו בחוב, הוא עדיין הבעת אמון כלשהי. ואולם צריך לזכור שחוב הוא בעיקר הבעת אמון ביכולת להחזיר אותו, ולא בהכרח בכך ששווי החברה ימשיך לעלות.

בגט בחרו להתמקד בצמיחה בשווקים הנוכחיים שלה מכיוון שכניסה לשווקים חדשים כרוכה בהוצאות גבוהות על שיווק ועל הצעות אטרקטיביות לנהגים. אין סיבה שהיא לא תצליח בכך, מכיוון שקשה מאוד לערער את החברה המובילה בכל אחד מהשווקים, אבל המשמעות היא שפוטנציאל הצמיחה שלה מוגבל.

המשקיעים מביעים דאגה מכך שאובר שורפת 3.7 מיליארד דולר בשנה ומכך שליפט שרפה 900 מיליון דולר בשנה. בעולם אחר ובשוק אחר, אסטרטגיית הרווח הזאת היתה יכולה לסייע לגט מול המשקיעים בשוק הציבורי, אך רק לכאורה - בפועל, המשקיעים מעדיפים צמיחה מהירה, גם על חשבון השורה התחתונה. לאמזון זה עובד במשך שנים. הדאגה לגבי אובר, שאוהבת להגדיר את עצמה כ"אמזון של התחבורה", נובעת מהתחרות העיקשת בשוק, שמאיימת על כל החברות שפועלות בו. אמזון לא נאלצה להתמודד עם תחרות כזאת, אלא שהיא זאת שאיימה על הקמעונאיות המסורתיות.

גט ויתרה על הקילומטר האחרון

אובר וליפט רוצות ליצור "פלטפורמה" שתשמש לתחבורה באופן כולל, כלומר לא רק למוניות, אלא לכל התניידות של אדם מנקודה לנקודה. הן אמנם לא יכולות להחליף את המכוניות, אבל הן כן יכולות להציע בפלטפורמה שימוש בשירותי השכרת אופניים וקורקינטים חשמליים. כך, גם אנשים שבוחרים לנסוע בתחבורה ציבורית (ולא בשירותי המוניות), ישתמשו באובר או בליפט ב"קילומטר האחרון" אל היעד.

בגט בחרו, לפחות עד כה, שלא לשלב אופניים וקורקינטים בשירות שלה. היא כן יצרה שירות משלוחים, שככל הנראה נחשב עד כה להצלחה, וכן פלטפורמה לנסיעות שיתופיות. האם העובדה הזאת תפגע בה, או שהמיקוד שלה דווקא ישחק לטובתה? קשה לדעת. החברה כן השכילה לייצר לעצמה מנועי צמיחה חדשים, אך אלו לא בהכרח אותם משתמשים - באובר וליפט מנסים "לגעת" בכל משתמש שנוסע בתחבורה ציבורית, בגט לא. אם צריך להמר - האסטרטגיה הזאת לא תבוא לטובתה מכיוון שהיא מעט מקטינה ומגבילה אותה.

אולי הפיתרון הוא בכלל מכירה?

בגט מדברים על הנפקה, אך חייבים להודות כי הבחירה באסטרטגיית רווח מזכירה התבטאויות של מאמני כדורגל על "עונה פיננסית", רגע אחרי שהבינו כי עוד עונה ירדה לטמיון. הבחירה באסטרטגיה ששונה כל כך מהנהוג בעמק הסיליקון (גם אם מוערכת) נראית כמו בחירה בהמתנה: לפי החברה, להנפקה, אך אולי בכלל למכירה?

כאמור, קשה לערער שליטה של חברת מוניות ששולטת בעיר מסויימת (אבל כן אפשר לפגוע ברווחיות שלה). לכן, גט יכולה להיות מועמדת למכירה לאובר, ליפט או חברות אחרות שפועלות בשוק. לפני כחצי שנה אף דווח באתר בלומברג כי בגט מחפשים רוכשת, אך בחברה הכחישו זאת.

אלמנט נוסף שצריך לקחת בחשבון הוא הסיכוי של גט להשיג שווי גבוה בהנפקה, במיוחד לאחר ההנפקות המאכזבות של אובר וליפט, ובכלל של חדי הקרן, שלא מצליחות להשיג שווי גבוה בהנפקות. אם המניות של שתי החברות יתאוששו - אז המשמעות היא שהאסטרטגיה שלהם מתחילה לשאת פרי, אך זו כמובן שונה מזאת של גט. אם המניות לא יתאוששו, קשה להאמין שדווקא גט תפתיע לטובה. כך או כך, החברה לקחה סיכון - היא מוותרת על היכולת להשיג נתחי שוק חדשים, בתקווה כי מנועי הצמיחה החדשים שלה יפצו על כך. לא ברור מה התסריט האידיאלי של מנהלי החברה, אך כן אפשר להגיד - יהיה להם קשה להשיג אותו. 

עוד כתבות

גל תקיפות בלבנון (ארכיון)

3 שבועות לדדליין לחיזבאללה: גל תקיפות של צה"ל בלבנון

שר החוץ הלבנוני: קיבלנו אזהרות מגורמים ערביים ובין-לאומיים שישראל מתכננת פעולה צבאית נרחבת בלבנון ● ב"עובדה" נחשפו תיעודים של ששת החטופים שנרצחו בשבי ● בישראל חוששים להישאר באפלה לקראת שלב ב' של הפסקת האש ברצועת עזה, אליו חותרת ארה"ב, ומתנים את תחילתו בהשבת החלל החטוף האחרון רן גואילי ● אתמול דווח כי ישראל בודקת שטח שבו ייתכן שנקבר גואילי

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות

פרשת "יד לוחצת יד": ביהמ"ש ידון בבקשת המשטרה להרחיק את ארנון בר דוד מההסתדרות עד מרץ 2026

לפי המשטרה, יו"ר ההסתדרות "רקם מנגנון שוחדי", וחזרתו לתפקיד עלולה לאפשר ביצוע עבירות זהות ושיבוש חקירה ● בר דוד, המורחק מההסתדרות מאז נעצר בנובמבר, מסכים להרחקה נוספת לשבועיים בלבד – ומציע כי אז יחזור לתפקיד, אך לא יעסוק במינוי דירקטורים ובמכרזים, וייפגש עם מעורבים בפרשה רק בנוכחות יועץ משפטי או מבקר ההסתדרות

מגרש ריק ברחוב איינשטיין בת''א / צילום: איל יצהר

25 שנה אחרי האיפוס, מס רכוש חוזר לחוק ההסדרים. איך זה יראה?

המס יטיל חובת תשלום על קרקע פנויה, עבור הגדלת הכנסות המדינה ● עם זאת, מומחים מזהירים כי העיוותים מהעבר עלולים לחזור, בעוד חברות נדל"ן צפויות להעדיף לשלם ולא לשמש קרקעות ● גלובס עושה סדר

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

האנליסטים לא רואים בועת AI, אבל מסמנים מנצחות ומפסידות בשוק

בכמה בתי השקעות מובילים בוול סטריט כבר לא עוסקים בתהייה האם הראלי בקרב מניות הבינה המלאכותית משקף בועה ● במקום זאת הם מזהירים מהערכת חסר לעתיד התחום, וממפים את החברות שינצחו מההתפתחויות ב־AI ואת אלו שבכוננות ספיגה ● ומה מצב הישראליות?

"צורה חדשה של אנטישמיות": למה השתנה היחס של סין כלפי יהודים?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: איראן מנסה לגייס סוכנים נגד ישראל במדינות אפריקה, הביקור הסודי של סגן שר החוץ מטייוואן בישראל, האם ישראל ולבנון יכולות להשיג נורמליזציה, ולמה האנטישמיות מרימה ראש בסין ● כותרות העיתונים בעולם

עוזי סופר, מנכ''ל אלפא תאו / צילום: אלפא תאו, מיכאל טולוב

חברת הביומד הישראלית שזינקה בוול סטריט בעקבות ניסוי בטיפול בסרטן המוח

הניסוי החדש הקפיץ את מניית אלפא טאו ב-21% מתחילת השבוע ● החברה עומדת להגיש את הטכנולוגיה שלה לאישור שיווק ביפן, אם יתקבל, יהיה זה המוצר המסחרי הראשון של החברה שעדיין אין לה הכנסות

האירוע שקיימה ניקוסיה עם סטארט-אפ ניישן סנטרל / צילום: Startup Nation Central

אחת הידידות הקרובות של ישראל שואפת להעמיק עוד יותר את הקשרים

קפריסין קיימה יחד עם סטארט-אפ ניישן סנטרל את אירוע Tech Horizons of the Mediterranean ● מאות מנהלי ועובדי פלאפון ו-yes לקחו חלק בשבוע מעורבות חברתית ● התערוכה שמוצגת במודיעין בהשתתפות אמנים מכל אירופה ● וזה המנכ"ל החדש של אקוואריוס ● אירועים ומינויים

השטח שעליו תוקם תחנת הכוח ''קסם'' / צילום: דין שמואל אלמס

תחנת הכוח "קסם" סגרה פיננסית ותקבל תגמול מוגדל מרשת החשמל

ההלוואה מבנק הפועלים עומדת על 1.1 מיליארד אירו ועוד 300 מיליון שקל - ובסך-הכול כ-4.5 מיליארד שקל ● בכך הבטיחה "קסם" את הקמתה ואת "תשלום הזמינות" הגבוה שתקבל מרשת החשמל - זאת מכיוון שמדובר בתחנה קריטית לאספקת חשמל באזור צפון גוש דן

ניר ברקת ובצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

השר ברקת נגד החלטת השר סמוטריץ' להכפיל את הפטור ממע"מ: "לא נערכה בחינה כלכלית. יפגע בצמיחה"

שר הכלכלה טוען במכתב ששלח הערב לשר האוצר שהכפלת תקרת הפטור ממע"מ על יבוא אישי אינה מבוססת נתונים ועלולה לפגוע בעסקים קטנים ובצמיחה של המשק ● בין החלופות שהוא מונה: הפחתת מע"מ על חשמל ומים או קביעת מע"מ דיפרנציאלי על ירקות ופירות

רובע שדה דב / צילום: גיא יחיאלי

היתר בנייה ראשון לפרויקט דיור להשכרה בשדה דב

שיכון ובינוי מזנקת קדימה בשדה דב עם היתר בנייה ראשון ל־324 דירות להשכרה ארוכת-טווח, כשברקע ירידות ערך מתמשכות בסקטור זה ● בקיבוץ האון הסכם פשרה עם רמ"י מחזיר את פרויקט הבנייה למסלול; בין הזוכים במגרשים ששווקו - עשרות חיילי מילואים ● וקרן ספיר של רובי קפיטל משלימה מכירת קרקע בחולון ברווח של עשרות מיליוני שקלים, לאחר השבחה משמעותית ● חדשות השבוע בנדל"ן

זוהר עיני ויונתן בוגוסלבסקי, מייסדי פורט / צילום: Port

מנוע בינה מלאכותית כחול-לבן: פורט הישראלית כבר שווה 800 מיליון דולר

פורט, חברת הסטארט-אפ הישראלית שמבקשת לעצב מחדש את עבודת המפתחים, מגייסת 100 מיליון דולר לפי שווי של 800 מיליון דולר אחרי הכסף, במהלך שמציב אותה כאחת השחקניות המסקרנות בגל החדש של פלטפורמות הבינה המלאכותית לארגוני פיתוח

מימין: יובל כספית, עומר לוי ונועה טקה / צילום: צילום מסך יוטיוב

20 המשפיעניות המצליחות ביותר בישראל, ולמה אין ברשימה גברים

שוק המשפיענים מגלגל בארץ כמעט 400 מיליון שקל בשנה, ולצד טיפוח ואופנה מתחזק בקטגוריות כמו פיננסים ובריאות, בעוד מותגי הרכב והגיימינג עדיין חלשים בתחום ● בחברת יומנז, המתמחה בכלכלת יוצרים, מצביעים גם על היציאה מהסושיאל לעבר שילוט חוצות וטלוויזיה

טסלה, אקספנג וטויוטה. ''דגמי בסיס'' מוזלים / צילום: יח''צ

הדגמים המוזלים של טסלה והחשמלית החדשה של טויוטה מגיעים לישראל. כמה הם יעלו?

יצרניות הרכב החשמלי החלו להשיק "דגמי בסיס" חדשים ומוזלים שפונים לקהל יעד רחב יותר ● חברת טלקאר החלה לשווק את הטנדר החשמלי החדש של חברת KMG ● "שגריר" מכניסה לישראל מסחריות חשמליות ● ומותג הרכב השלישי במספר בישראל של קבוצת צ'רי הסינית הושק רשמית ● השבוע בענף הרכב

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים / צילום: מורג ביטן

כדי להתחמק ממס הרווחים הכלואים: חברות רבות מחפשות תכנון מס יצירתי

רפורמת הרווחים הכלואים מאלצת בעלי חברות רבים לחלק עד סוף השנה 5% דיבידנד על רווח שנצבר או לשלם קנס בגובה 2% ● בשוק יודעים לספר כי בעלי חברות רבים לא נערכו לכך ומחפשים תכנוני מס יצירתיים ● "החוק תפס רבים לא מוכנים, וכולם בלחץ"

בורסת נאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

ענקית השבבים שצונחת ב-10% ומושכת למטה את וול סטריט

מגמה מעורבת באירופה ● מניות הקנאביס קופצות בעקבות כוונת טראמפ להקל על הרגולציה ● הסקפטיות סביב תחום ה-AI נמשכת: אורקל נפלה במעל 10% בעקבות הדוחות, ברודקום נופלת על אף שפרסמה תוצאות חזקות ● מחיר הנפט עלה לשיא של מעל שבעה שבועות ● הביטקוין נסחר סביב 92 אלף דולר

שלמה קרעי, הליכוד הוועדה לדיון בהצעת חוק התקשורת, 08.12.25 / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

הרפורמה בתקשורת של קרעי: מה העובדות שמאחורי השינויים?

בשבועות האחרונים שמענו שלל טענות בעד ונגד הרפורמה בתקשורת שמוביל השר קרעי ● האם לגוף החדש שיקום באמת יש זיקה פוליטית, מה תהיה מעורבות הממשלה ברייטינג, ואיך תושפע מזה עצמאות גופי החדשות? ● המשרוקית של גלובס עושה סדר

הדמייה  פרויקט east&. תחרות קשה / צילום: ויו פוינט

כמעט חצי שנה אחרי טופס 4, רוכשי דירות במגדל בתל אביב עדיין לא מצליחים להביא את הכסף

יזמי פרויקט &East מכרו 271 דירות, אבל מסרו רק 251 מפתחות מאז אישור האכלוס לפני כמעט חצי שנה, בגלל קושי של קונים להשלים את העסקה ● במקביל, אחת מכל חמש דירות בפרויקט עדיין לא מוצאת רוכש ● עוד דוגמה למצבו העגום של שוק הדיור

מנכ''ל אפל טים קוק. לפי דיווח בבלומברג יעזוב ב–2026 / צילום: ap, Richard Shotwell

שמרנות, דשדוש ב-AI ותוכנית ירושה: מאחורי גל העזיבות באפל

שורת מנהלים בכירים עזבה בשנה האחרונה את אפל במה שנראה כמו חילופי דורות בארגון שמשיל את עורו ● ברקע: הניסיונות הכושלים של ענקית הטכנולוגיה להכות את המתחרים ב-AI, תרבות זהירה מדי שמבריחה טאלנטים והיערכות לסוף עידן המנכ"ל טים קוק ● בריחת מוחות או ניקוי אורוות?

מפעל של יצרנית הרכב צ'רי בווהו, סין / צילום: Reuters, Xiao Benxiang/VCG

בתעשיות הביטחוניות כבר מודאגים: האם הגיע הזמן לחשוב מחדש על הרכבים הסיניים?

כלי הרכב החכמים תוצרת סין מצוידים במצלמות, חיישנים ומערכות מקושרות לרשת, ומסוגלים לאסוף כמויות עצומות של מידע לאורך זמן ● בעוד שגופי הביטחון בישראל הולכים אחרי ארה"ב ומטילים מגבלות שימוש, כרבע מיליון כלי רכב סיניים כבר נוסעים בכבישי ישראל ● האם אובדן הפרטיות הוא מחיר סביר לנוחות טכנולוגית, או שמא מדובר בסיכון ביטחוני?

רונן שור, מנכ''ל אקסל סולושנס

אקסל רוכשת שתי חברות בתחום הביטחוני ב-90 מיליון שקל

לגלובס נודע כי חברת התקשורת מייצרת רגל נוספת בעולם הביטחוני, עם רכישת סטראלייט ואחותה נקסטוויב, של שני יזמים-מהנדסים: רמי בל-עש ואודי פרידמן ● המערכות שלהן רלוונטיות לתחום הלוהט של השנה – כטב"מים ● עפ"י הערכות, החברות רווחיות ומייצרות רווח של כ-18 מיליון שקל בשנה