גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כשיורד גשם כולם נרטבים: מלחמת הסחר העולמית בדרך לשוק הרכב הישראלי

מלחמת הסחר הולכת ומחריפה במהירות ומאיימת לשאוב לתוך המערבולת את כל תעשיית הרכב העולמית ● אם יתממש התרחיש הזה, עליית מחירים רוחבית בשוק הרכב הישראלי, ואולי גם שינויים במבנה התחרותי, יהיו כמעט בלתי נמנעים

מפעל של יונדאי בסלובקיה./ צילום:רויטרס
מפעל של יונדאי בסלובקיה./ צילום:רויטרס

המונח "מלחמת סחר" עלול להיראות רחוק ותלוש לציבור הישראלי, שמורגל במלחמות מוחשיות יותר. אבל גם למלחמות סחר בין מעצמות וגושים, כמו זו שנמצאת כיום בעיצומה, יש נזק היקפי והנזק הזה עשוי להיות מורגש היטב בחודשים הבאים בכיסם של צרכני שוק הרכב הישראלי.

תעשיית הרכב העולמית התבססה בעשורים האחרונים על זרימה חופשית ונטולת פרוטקציות של חומרי גלם, חלפים, מנועים וכלי רכב מוגמרים בין מדינות וגושי סחר לצורך הורדת עלויות - ואלה לא דברים באוויר. מי שיפתח את מכסה המנוע של הרכב החדיש שלו ימצא בו שלל רכיבים, חלקם רכיבי מפתח, מתוצרת קוריאה, סין, יפן ואפילו ארצות-הברית.

אלא שכיום הזרימה החופשית הזו כבר מופרעת קשות על ידי מדיניות הפרוטקציוניזם של הממשל האמריקאי. רק השבוע סימן שר הסחר האמריקאי את עיגול המטרה ואמר כי "הסיבה שמכוניות הן כה חשובות לתמונת הסחר האמריקאית היא שכחצי מגירעון הסחר שלנו מגיע ממוצר בודד, רכב, והחצי השני מגיע מאזור גאוגרפי שקרוי סין".

איום המכסים האמריקאי על תעשיית הרכב והחלפים עשוי להתרחב בשבועות הקרובים מיצרנים בסין ליצרנים באירופה, יפן וקוריאה ודי ברור, שמבחינת רבים מהם זה עשוי להיות "תרחיש יום הדין", שיתווסף לקשיים שממילא ניצבים כיום בפני התעשייה, כמו החמרת הדרישות להפחתת הזיהום, "החישמול" המואץ של התעשייה, ה"ברקזיט" ועוד.

"הפרעה" בעוצמה כזו תשפיע גם על שוק מבודד כמו שלנו והיא עשויה להוביל להתייקרות מהותית של מחירי כלי הרכב החדשים, קשיי אספקה ואולי גם העלמות של דגמי מפתח מהשוק המקומי. עוצמת ההפרעה תשתנה בהתאם ל"מוצא" של כלי הרכב.

הקוריאנים: סוף למדיניות ההיצף?

כמעט אחד מכל שלושה כלי רכב חדשים שנמכרו בישראל בשליש הראשון של 2019, היו מתוצרת יצרנים דרום קוריאנים - בעיקר של קונצרן יונדאי מוטורס והחברה-הבת קיה. אחת הסיבות לחדירה המואצת של הקוריאנים לישראל הייתה תמחור היצף, שנשען במידה רבה על מערך ייצור ויצוא גלובלי יעיל מאוד של היצרן - שמקיף את אירופה, הודו, ארצות-הברית ודרום קוריאה. זאת לצד מדיניות סחר תומכת מאוד של ממשלת דרום קוריאה.

אבל המערך הגלובלי היעיל ומוטה היצוא הזה גם הופך את תעשיית הרכב הקוריאנית, ואת כלכלת דרום קוריאה בכלל, לפגיעה מאוד למלחמות סחר. ברובד הרחב תלויה כיום הכלכלה הדרום קוריאנית כולה בשוק האמריקאי ובשוק הסיני, שבשנה שעברה תפסו יחדיו כ-37% מכלל היצוא של המדינה.

ברובד השני, שנוגע ספציפית לתחום הרכב, לקונצרן יונדאי מוטורס יש כיום מערכי רכש וייצור נרחבים של רכיבים, חומרי גלם ומנועים הן בסין והן בארצות-הברית וכולם תלויים אלה באלה. הטלת מכסים הדדיים תחבל משמעותית במבנה העלויות ההדוק של החברה.

ברובד השלישי נמצאים כלי רכב המוגמרים מתוצרת דרום קוריאה, שלצד מנועים ורכיבי מפתח נוספים, שמיוצאים לארצות-הברית, עלולים לספוג בימים הקרובים מכסים בגובה של עד 25%. לא מדובר בסכומים זניחים: ב-2018 הסתכם יצוא הרכב והחלפים של קוריאה לארצות-הברית ב-13.6 מיליארד דולר.

אומנם בימים האחרונים עושים הקוריאנים מאמצים נואשים לשכנע את בתי הנבחרים בארצות-הברית להעניק להם פטור מלא או חלקי מגזרות המס, בין השאר בשל שיתוף הפעולה המדיני/צבאי ההדוק נגד צפון קוריאה, אבל המדיניות של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, כרגיל, היא בלתי צפויה.

לפי הערכות עדכניות של לשכת הסחר הקוריאנית, מלחמת סחר מלאה ונטולת מגבלות בשילוב עם מדיניות של פרוטקציוניזם אמריקאי עשויה לגרום להתכווצות שנתית של 7% בכלל יצוא הרכב הקוריאני ולאובדן תוצר כולל של כ-37 מיליארד דולר בשנה לכלכלת קוריאה. הנזק יתפשט גם למפעלי הייצור של החברה באירופה, שמהם מגיעים אלינו דגמים רבים. בשורה התחתונה מלחמת סחר גלובלית תפגע בהכנסותיה של יונדאי מוטורס ותוריד מהפרק "מותרות" כמו מלחמה על כיבוש נתחי שוק, על חשבון רווחיות, כפי שמתרחש בישראל. וזה עוד לפני ההשפעה השלילית והבלתי צפויה על שערי המטבע.

בשלב הראשון ההתייקרות לא תתבטא בהכרח במחיר הרשמי לצרכן של דגמי הרכב החדש, אבל היא בהחלט תורגש במחיר "האמיתי", כלומר בהקטנת הנחות עמוקות לציי הרכב. בקיצור, מדובר ב"זינוק בעליה" עם פוטנציאל לשינוי ביחסי הכוחות התחרותיים בשוק הרכב הישראלי.

האירופאים והיפנים: פגיעה מיידית בפלח היוקרה

אף שהקוריאנים נמצאים במרכז רדיוס הפגיעה, לאירופאים וליפנים אין מה למהר ולחגוג. אם לא יחולו שינויים של הרגע האחרון, גם תעשיית הרכב האירופאית עלולה להישאב בקרוב מאוד אל המערבולת של מלחמת הסחר האמריקאית. בשבועות הקרובים תכריע ארצות-הברית האם להטיל מכס על כלי רכב מתוצרת אירופה ועל רכיבי מפתח, שמיוצאים לארצות-הברית, כאשר את עיקר המכה צפויים לספוג, בשלב הראשון, היצרנים הגרמנים בהובלת מרצדס, ב.מ.וו וקונצרן פולקסווגן, שבשנה שעברה מכרו בארצות-הברית כלי רכב בשווי של כ-31 מיליארד דולר.

אומנם לשתי היצרניות הראשונות יש מפעלי ייצור גדולים בארצות-הברית, שבשנה שעברה ייצרו כ-750 אלף מכוניות, והן מעסיקות עשרות אלפי עובדים, אבל גם המפעלים האלה מייבאים מאירופה מנועים, תיבות הילוכים ורכיבי מפתח נוספים. יתר על כן, כ-44% מתפוקת מפעלי הרכב של הגרמנים בארצות-הברית הופנתה ליצוא בשנה שעברה, כולל 95 אלף מכוניות לסין. זאת לצד עוד כ-690 אלף כלי רכב גרמנים שיוצרו באירופה ונמכרו בשנה שעברה בארצות-הברית. לפולקסווגן אין מפעל ייצור של אאודי בארצות-הברית, אבל יש לה מפעלי ייצור במקסיקו, שגם הם תחת איום, והיא מכרה בשנה שעברה בארצות-הברית כ-223 אלף רכבי אאודי מתוצרת גרמניה.

המשמעות המיידית של הטלת המכסים על האירופאים תהיה התייקרות משמעותית בעלויות הייצור, פגיעה בהכנסות בהיקף של מיליארדי אירו בשנה וייתכן שאף בחינה מחדש של כדאיות הייצור בארצות-הברית.

כל אלה ישפיעו בשלב הראשון על פלח רכבי היוקרה הישראלי. זאת מכיוון, שארצות-הברית היא המקור לרוב רכבי הפנאי והכביש-שטח של ב.מ.וו ומרצדס, שנמכרים בישראל, ואלה תופסים כיום נתח של כמעט 70% ממכירות המותגים הגרמנים בארץ, אם משקללים גם את היבוא האישי והעקיף.

כבר היום סובלים חלק מהדגמים הללו מבעיות אספקה, במיוחד בגרסאות ה"פלאג-אין" הפופולריות, והטלת מכסים על מנועים שמגיעים מאירופה לארצות-הברית, למשל, לצד התכווצות היצוא לסין, עשויה לפגוע בהובלה התחרותית המסורתית שלהם בישראל.

אלא שגם מותגי היוקרה הלא-גרמנים, שנהנו בשנה החולפת מחולשתה של "השלישייה הגרמנית", לא נמצאים במצב הרבה יותר טוב. וולבו נמצאת בבעלות סינית, יש לה מפעלי ייצור בארצות-הברית, בסין ובאירופה ומלחמת הסחר כבר הכניסה אותה למהומה לוגיסטית ואילצה אותה לעכב/להקפיא תוכניות ייצור של דגמי מפתח.

גם ללקסוס יש חשיפה מהותית מאוד הן לשוק האמריקאי והן לשוק הסיני וגם היא עלולה לספוג מהלומת-עלויות אם יחליט הממשל האמריקאי להכליל את יצרני הרכב היפניים "ברשימה השחורה" של המועמדים להטלת מיסוי.

ועוד לא הזכרנו את היצרנים האירופאים "הקלאסיים", שאין להם כמעט נגיעה לשוק הרכב האמריקאי, אבל סובלים מחשיפה משמעותית לשוק הרכב הסיני שנמצא כיום בצניחה כתוצאה ממלחמת הסחר. ועוד לא דיברנו על היצרנים היפנים, שמייצרים באירופה את רוב כלי הרכב שנמכרים בישראל וגם הם נמצאים בדרך לגיהנום לוגיסטי בשרשרת האספקה הגלובלית שלהם. במאמר מוסגר נציין, שהפגיעה המעמיקה בשוק הרכב הסיני עלולה להאיץ את לוח הזמנים ליצוא כלי רכב אלינו, אבל זה עדיין על הנייר.

בעבר רווחה בשוק הרכב הישראלי האמרה "מה שרע ליצרנים טוב ליבואנים". כלומר, יצרן שנמצא במצוקת מכירות בחלק מהשווקים האסטרטגיים שלו ישאף להגדיל את היצוא לישראל, בתנאים נוחים יותר ליבואן, כדי להיפטר ממלאים ולהגדיל את ניצולת הייצור שלו.

אלא שהסיטואציה הנוכחית שונה. אם לא תיבלם ברגע האחרון מלחמת סחר ללא עכבות, היא תפגע בכלל שרשרת העלויות והלוגיסטיקה הבסיסית של תעשיית הרכב. המצב הזה עשוי ליצור הזדמנויות עסקיות נקודתיות בשוק הרכב - במיוחד ליבואנים עקיפים - אבל בטווח הארוך הוא יפעל לרעת היבואנים והצרכנים. במיוחד לאור מדיניות המיסוי האגרסיבי שמוטלת בארץ על כלי רכב וחלפים הפועלת כמכפיל כוח לכל תנודה חיצונית. לפיכך, נראה שהאמרה הרלוונטית יותר לסיטואציה הזו היא "כשיורד גשם כולם נרטבים". ובמקרה דנן, מדובר במבול תנכ"י. 

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?