גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כשהצעירים מדריכים את הוותיקים: כך עובד מנטורינג הפוך

חברת המכשור הרפואי מדטרוניק חושפת בפני "גלובס" את תהליך המנטורינג ההפוך שהחלה בו, לראשונה בישראל: עובדים בני דור ה-Y יצוותו לוותיקים וידריכו אותם בין השאר בנושאים של יחסי עובדים ומנהלים, קידום של מנהיגות נשים ושימוש בספוקן וורד בפרזנטציות ● המנכ"ל ירון יצהרי ישתתף גם הוא בתהליך: "זה חלק מחדשנות בעיניי"

מפגש הבכירים והמנטורים במדטרוניק / צילום: כדיה לוי
מפגש הבכירים והמנטורים במדטרוניק / צילום: כדיה לוי

באחד מימי פברואר, בצוהרי היום, התכנסו בחדר ההרצאות בחברת מדטרוניק כ-30% מעובדי החברה להשקת תוכנית מנטורינג חדשה. נכחו שם המנכ"ל ועובדים ותיקים ובכירים, לצד עובדים שהגיעו רק לפני חצי שנה לחברה. ההתרגשות של הצעירים, בני 30 עד 40, דור Y קלאסי, הייתה בשיאה. הם עמדו לדבר בפני הנוכחים שלוש דקות - כל אחד על הנושא שבו ישמש מנטור לעובדים המבוגרים יותר.

זו לא טעות. בתוכנית של מדטרוניק, העובדים הצעירים יהיו המנטורים של המבוגרים, ולא להיפך. ככל הידוע, מדובר בתוכנית "מנטורינג הפוך" הראשונה בישראל, ובמסגרתה אפילו מנכ"ל החברה יזכה להנחיה מעובד צעיר. מדובר לא רק בהדרכה כיצד להשתמש בכלים טכנולוגיים שהצעירים שוחים בהם באופן טבעי טוב יותר מהמבוגרים, אלא גם בנושאי רווחה ואיזון בין בית לעבודה. 

נכתב על בני דור ה-Y לא מעט בעשור האחרון: שהם חושבים שהם מיוחדים, שהם לא אוהבים לעבוד הרבה, שהחיים האישיים שלהם חשובים להם יותר מהעבודה ושיש להם החוצפה, גם כעובדים חדשים,  לבקש להשתתף באופן פעיל בתהליך קבלת ההחלטות בארגון. למרות נימת הביקורת, יש ארגונים שהבינו שדווקא התכונות האלה הופכות את עובדות ועובדי דור ה-Y לטובים יותר. ולעובדי דור ה-X יש מה ללמוד מהם. 

הראשון שזיהה את הפוטנציאל הטמון במנטורינג הפוך היה מנכ"ל ג'נרל אלקטריק, ג'ק וולש, שכבר בשנת 1999 זיווג 500 זוגות של עובדים בכירים וזוטרים, בציפייה שהזוטרים ילמדו את הבכירים על האינטרנט, שרק החל לפעול. לתוכניות שפיתחו חברות בעקבותיו היה מכנה משותף אחד: שיתוף פעולה בין קולגות מרקע שונה כדי לעודד למידה.

"עובדים רוצים חופשה של חודשיים כל שנתיים"

לדברי ירון יצהרי, מנכ"ל מדטרוניק, בניגוד לניסוי ההוא של ג'ק וולש, המנטורינג ההפוך נועד לגשר לא רק על פערים בתחום הטכנולוגי, אלא גם ובעיקר לגשר על פערים בהיבט ההתנהגותי, שבו יש פערים גדולים בין עובדים צעירים למבוגרים.

"אני יכול להגיד לך שלפני שמונה שנים היה דיון על אחת העובדות שרצתה לשנות את שעות העבודה משמונה-חמש לשש בבוקר עד שלוש. ניהלנו דיונים מרתוניים איך אפשר להסכים לדבר כזה. היום זה נראה מגוחך, הרי כל אחד שיבקש יקבל את זה, בהנחה שהוא לא עובד בשירות לקוחות. הייתה לנו עובדת שאחרי יומיים בחברה נכנסה למנהלת משאבי אנוש להתלונן שלא נותנים יום חופשה כדי להפגין על חוק הפונדקאות עם הלהט"בים. אם לא איענה לבקשות האלה כמעסיק, לא אוכל להחזיק את העובדים. מאז הלכנו למהלכים של יום עבודה מהבית, וזה גם לא מספיק. עובדים רוצים בכל שנתיים לקחת חופשה לחודשיים-שלושה לטיול להודו או לדרום אמריקה, ואם לא תיתן להם הם פשוט יעזבו. קביעות, שנתפסה בעבר כיתרון, נתפסת כחיסרון. את זה אנחנו צריכים ללמוד מהעובדים הצעירים".

המנטור של יצהרי בתהליך שהחברה החלה הוא תומר רוט, Opportunity Management Representative ביחידת הסוכרת, בעל ותק של שנתיים בחברה. נושא המנטורינג: יחסי עבודה בין המנהל לעובד בעולם המודרני. הנושא הזה לא היה ברשימת הנושאים שהוגשה למנטורים, ורוט, כיאה לנציג של דור ה-Y, הציע אותו בעצמו. "אנחנו רואים את השינוי", מוסיף יצהרי, "וזה משהו שאנחנו חייבים להיות בו ראשונים. זה דגל החדשנות, שאני מאמין בו כמנכ"ל".

כבר נפגשתם?

"יצא לי להכיר אותו בכנס שהיה לאחרונה ועשינו פגישת מנטורינג אחת. קבענו רצף של ארבעה מפגשים, במרווחים של שבועיים. אני מחכה לזה בכיליון עיניים, זה מסע מרתק".

לתת פידבק בקצב הטוקבקים

את המהלך במדטרוניק מובילה מלי אלקובי, מומחית בתחום צמצום פערי הדורות בשוק העבודה. לדברי אלקובי, המנטורינג ההפוך מגלם שלוש מיומנויות הדרושות כדי לשרוד בעולם העבודה העתידי. הראשונה היא ללמוד איך ללמוד - כשם הקורס המדורג במקום השני ברשימת הקורסים המבוקשים של קורסרה (פלטפורמה ללימודי קורסים מקוונים של מיטב האוניברסיטאות בעולם); השנייה היא עבודה של דורות שונים יחדיו בעקבות "השטחת" הארגון והפיכתו לפחות היררכי; והשלישית היא היכולת והאומץ לעשות דברים שמעולם לא עשיתם.

מלי אלקובי/ צילום: כדיה לוי

"לראשונה אנחנו עדים למצב שבו לשכבה של אנשים צעירים יש בתחומים מסוימים ידע רב יותר מזה של העובדים המבוגרים", אומרת אלקובי. "זה לא רק בטכנולוגיה, זה הרבה מעבר לזה. כדי לשווק מוצר חדש צריך להבין בניהול קהילה, שזו מיומנות טבעית של דורות Y ו-Z. הם עושים את זה כל הזמן באינסטגרם וביוטיוב. איך להשתמש בכלים של פודקאסטים, איך לספר סיפור ללקוחות שלך. העובדים הצעירים נולדו לתוך זה והם פשוט מבינים את זה".

איך משלבים את הטכנולוגיות האלה מבחינה עסקית?

"מנטורינג הפוך יכול, למשל, להשתלב עם אסטרטגיה של גיוון. בעצם העובדה שאני מחברת בין מבוגרים לצעירים, אני שוברת סטיגמות, וכך אולי צעיר יגייס מבוגר, כי הוא יבין שיש לו מה לתרום. דוגמה שנייה היא איזון בין עבודה לחיים פרטיים. יש ארגונים שעושים רק על זה מנטורינג הפוך. אנשים עוזבים כי יש עומס יתר. המנהלת הצעירה שואלת את המבוגרת למה היא לוקחת עבודה הביתה, והמנהלת המבוגרת, שהתרגלה לעשות מה שמבקשים ולא לשאול שאלות, חושבת על זה מחדש. השיחה הזאת משנה תפיסות.

"מעבר לאיזון בין בית לעבודה, כל העובדים הצעירים בארגונים שאני מייעצת להם אמרו לי שהם יוזמים שיחות פידבק עם המנהלים שלהם, כולל הבכירים. דור ה-X פחד ממשוב, אבל דור ה-Y לא מבין בכלל איך זה יכול להיות שאני נמצא חצי שנה בארגון והמנהלת שלי לא יודעת מה אני עושה או שאני לא יודע אם אני צריך להשתפר. אחד הדברים שנכנסים בתוכניות מנטורינג הפוך הוא תקשורת דו-כיוונית, ליצור תרבות של פידבק הדדי בלי לחכות לשיחה הרשמית פעם בשנה. עובדת אחת אמרה לי, 'אני כל יום עושה למנהלת שלי מנטורינג הפוך'. המטרה היא לתת פידבק דיגיטלי ממש בקצב שיש טוקבקים בכתבות".

הצמדים שנעקוב אחריהם בחודשים הבאים

המנטור: תומר רוט, נציג ניהול הזדמנויות ביחידת הסוכרת, בעל ותק של שנתיים בחברה

המודרך: ירון יצהרי, מנכ"ל מדטרוניק

הנושא: יחסי עובד-מנהל בעולם העבודה החדש

תומר רוט, ירון יצהרי/ צילום: כדיה לוי

■■■

המנטור: אורן בן טוב, יועץ ביחידת IHS (Integrated Health Solutions), העובד שנה וחצי בחברה

המודרכת: שפרי חפץ, מנהלת משאבי אנוש ישראל ויוון, העובדת 18 שנה בחברה

הנושא: שימוש ברשתות החברתיות לשיפור הקשרים העסקיים

אורן בן טוב, שפרי חפץ/ צילום: כדיה לוי

■■■

המנטורית: ירדנה בלנשטיין, מנהלת שיווק קרדיולוגיה, העובדת שנה וחצי בחברה

המודרך: שמואל זקס, מנהל חטיבת IHS ישראל ויוון, העובד 9 שנים בחברה

הנושא: שימוש בכלי Storytelling וספוקן וורד להעברת ה-pitch המושלם

ירדנה בלנשטיין, שמואל זקס / צילום: כדיה לוי

■■■

המנטור: אור אשר, מנהל היחידה להפרעות קצב הלב, עובד שנתיים וחצי בחברה

המודרך: אלון תמיר, מנהל החטיבה הכירורגית ישראל ויוון

הנושא: כיצד להגדיל את הגיוון וליצור קהילה התומכת בדרכים חדשניות במנהיגות של נשים צעירות. אשר בחר להציג את הנושא של העצמת נשים באמצעות הצגת חלוקת העבודה בבית בינו לאשתו והופתע לגלות שהוא יהיה המנטור של גבר דווקא, אבל אולי דווקא המנהל ילמד בזכות המנטור כיצד להעצים נשים שהוא ממונה עליהן.

אור אשר, אלון תמיר / צילום: כדיה לוי

נושאים נוספים שבהם יעסקו במסגרת תהליך המנטורינג: מיתוג עצמי ושיווק; איזון בין עבודה לחיים פרטיים והפחתת עומס יתר; כלים ליצירת תקשורת סימטרית ומשוב בארגון; כיצד לעודד תרבות של חדשנות; Engagement ורווחה - כיצד לוודא שהעובדים יהיו מרוצים ושמחים; עיצוב מצגות ותפעול תוכנות; שימוש במיינדפולנס בעבודה ובחיים הפרטיים; ושילוב פעילות גופנית בחיי היומיום העמוסים.

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא התחתית" ו-"שנת הסטארט-אפ": באינטל רוצים ש-2024 כבר תסתיים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים