גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המספרים מאחורי מיזוג ערוץ עשר ורשת נחשפים

מסמכים שהוגשו במסגרת ערר של עמותת "הצלחה" ועו"ד שחר בן מאיר נגד אישור המיזוג ללא תנאים, חושפים את מצבו של ערוץ עשר ערב המיזוג: 100 מיליון שקל שבעלי השליטה נאלצו להזרים לצורך השלמת המהלך, הפסד של 300 אלף שקל ביום, שני בנקי השקעות שבחנו אפשרות מכירה ללא הצלחה וחברות רכש המדיה שקיזזו חובות מחשש שהערוץ ייסגר והן יאבדו את כספן

בעלי המניות של ערוץ רשת 13 החדש הזרימו לטובת המיזוג בין רשת לערוץ עשר כ-100 מיליון שקל - כך עולה מנתונים שהוגשו לבית הדין להגבלים העסקיים במסגרת הליך הערר שמנהלים נגד אישור המיזוג עמותת "הצלחה" ועו"ד שחר בן מאיר. השניים מבקשים מבית הדין לקבוע תנאים למיזוג שיגנו בעיקר על עצמאות חברת החדשות, או לפסול אותו.

נזכיר כי בעל השליטה המרכזי בערוץ הממוזג הוא לן בלווטניק, שמחזיק ב-52.4% מהמניות, כשלצידו נדב טופולסקי, מי שנחשב לאיש סודו המכהן כיו"ר הערוץ הממוזג ומחזיק ב-6.7% מהמניות. בעלי מניות נוספים הם אודי רקאנטי (8.9%), אודי אנג'ל (16%), אנדמול (11%) ומיכאל שטראוס (5%). 

הרבה מספרים הופרחו לאוויר ערב מיזוג ערוץ עשר עם רשת, רובם נבעו לרוב מאינטרס שנועד להציג את המצב העגום של הטלוויזיה המסחרית בימים שלאחר פיצול ערוץ 2. מהנתונים ש"גלובס" חושף כעת עולה כי סמוך למעבר לשלושה ערוצים מסחריים בחודש נובמבר 2017, עבר ערוץ עשר להפסד תפעולי של 27.5 מיליון שקל ברבעון - כלומר, הפסד של כ-300 אלף שקל ביום. זאת, לאחר שבשנה לפני כן הוא הצליח להגיע לאיזון פיננסי אחרי שנים של הפסדים. 

אם כן, מה קרה? לפי הנתונים, ברבעון הראשון של 2018 ספג הערוץ ירידה של 22% בממוצע הצפייה בשעות הפריים-טיים וירידה משמעותית של 31% בממוצע הצפייה היומי - מה שהשפיע דרמטית על ההכנסות, שכן החישוב לעלות הפרסום נעשה לפי נקודות רייטינג. והן, כאמור, היו בירידה.

תוצאות המיזוג

מצב אשראי דחוק ותלות בהזרמות בעלים

בהסתכלות כלכלית קדימה, הציפיות של מנהלי הערוץ ל-2019 היו להיקף הפסדים שנתי של 57 מיליון שקל. ואולם לאחר שנערכה תוכנית קיצוצים בערוץ, הפכה התחזית ל"אופטימית" מעט יותר: הפסד שנתי של 44.5 מיליון שקל. עם זאת, לפי האומדנים של בעלי ערוץ עשר, הבעיה לא הייתה שלהם בלבד. להערכתם, עודף ההוצאות על ההכנסות בשנת 2018 (כתוצאה מהצורך לייצר תוכן רב ויקר) עמד על 320 מיליון שקל בשנה לשלושת בעלות הרישיון יחדיו - רשת, קשת וערוץ עשר.

נזכיר כי קבוצת RGE שהייתה בעלת השליטה בערוץ עשר, רכשה את המניות בשנת 2015. מהתגובה של החברה לערר עולה כי ההחלטה להצטרף לערוץ הייתה על בסיס תוכנית שהציגה איזון פיננסי - ואכן, כאמור, כך היה. לכן, לשיטת בעלי המניות, המצב הכלכלי שאליו נקלע הערוץ נבע לא כתוצאה מהפסדי עבר המכבידים על הפעילות, אלא מהמעבר למצב חדש של שלושה ערוצים מסחריים.

כמו כן, מהתגובה שהוגשה לבית הדין להגבלים אפשר אף ללמוד על המצב הקשה ששרר בערוץ בעיקר בשל מצב האשראי הדחוק. "לערוץ אין מקורות מימון בנקאיים, והוא תלוי באופן מוחלט בהזרמת כספים מצד בעלי מניותיו", נכתב בתגובה, והובהר כי בתקופה שקדמה למיזוג השתנתה לרעה התנהלות הלקוחות מול הערוץ. כך, חברות רכש המדיה שעימן עבד החלו לקזז את חובן לערוץ כנגד הלוואות או מקדמות שנתנו בעבר, זאת מחשש שהוא ייסגר והן יאבדו את כספן.

בעלי המניות גם דחו את הטענה לפיה לא הוכח כי אין קונה פוטנציאלי לערוץ, וגילו כי התקשרו עם שני בנקי השקעות מובילים לבחינת אפשרות מכירה, ואלה פנו לשחקנים מובילים בתחום התקשורת - אולם ללא הצלחה.

מתנערים מרף מינימלי של השקעה בחדשות

הנתונים נחשפו כאמור במסגרת הכוונה של בעלי ערוץ עשר לשעבר (כיום בעלי השליטה ברשת 13) להוכיח כי הייתה הצדקה לדוקטרינת "הפירמה הכושלת", שלאורה החליטה הממונה על הרשות לתחרות (אז הרשות להגבלים עסקיים), עו"ד מיכל הלפרין, לאשר את המיזוג. את בעלי המניות של ערוץ עשר מייצג משרד פישר בכר באמצעות עו"ד זיו שוורץ ועו"ד גילת בן שחר.

הלפרין נדרשה אז לסוגיה האם המיזוג עדיף על פני האלטרנטיבה - סגירתו של ערוץ עשר. הסיבה העיקרית שהטתה את הכף הייתה התפיסה שיציאה של ערוץ עשר מהשוק הייתה מותירה את הציבור עם חברת חדשות אחת בלבד - זו של רשת וקשת - כך שגורם מרכזי אחד ויחיד היה אמור להיות אחראי על המידע המגיע לציבור.

בערר נטען כי המיזוג אמור לשפר את התחרות בשוק החדשות, שכן החברה הממוזגת תהיה יציבה יותר מבחינה כלכלית מערוץ עשר ותוכל להעמיד תחרות ראויה יותר מול חברת החדשות המתחרה. עם זאת, נטען, בעלי המניות מתנערים מהניסיון של מגישי הערר לחייב אותם לרף מינימלי של השקעה בחדשות שיהיה זהה לסכום שהוקצב טרום המיזוג. לטענתם, דרישת המינימום להוצאה על חדשות הקבועה בחוק לא חלה על חברת החדשות של ערוץ עשר, שכן הוא לא הגיע אז להכנסות שנתיות בסך 350 מיליון שקל.

ועדיין, נטען כי עסקת המיזוג שיפרה את מצבו של שוק החדשות ואת מצבה של חדשות עשר בפרט. לפני המיזוג יכלו בעלי המניות של הערוץ להחליט כי הם אינם רוצים להשקיע עוד בחדשות, או שהם רוצים להפחית משמעותית את היקף ההשקעה. כעת, לאחר המיזוג, החברה הממוזגת כפופה למגבלות, והיקף ההשקעות בחברת החדשות אינו נתון עוד לשיקול-דעתם של בעלי המניות בלבד. 

עוד כתבות

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק