גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חשמלית ושמה תנופה: הטרנדים הלוהטים של תערוכת הרכב הבינלאומית של שנחאי

תערוכת הרכב הבינלאומית של שנחאי בחודש שעבר הייתה אחד האירועים החשובים ביותר בתעשיית הרכב העולמית ● אילו מכוניות הוצגו שם, ומהן הבשורות החדשות שיצאו ממנה

AION S: חוסמים לטסלה את הדלת

חברת GAC ממחוז גואנגזו היא אחת הכוכבות העולות של תעשיית הרכב הסינית וללא ספק גם אחת הקולניות שבהן. היא נסחרת בבורסה בהונג קונג ובחמש השנים האחרונות מפגיזה את השוק עם מערך צפוף של דגמים חדשים ומתקדמים, שחלקם מעוצבים ועוברים פיתוח הנדסי בארצות הברית ובאירופה. החברה גם הקפידה להופיע בשנתיים האחרונות בתערוכות רכב בארצות הברית ובאירופה בליווי הצהרות על כוונות לייצא כלי רכב למערב החל מתחילת העשור. אף שעיקר מכירותיה מתמקדות כיום בדגמי SUV עם מנועי בנזין מקובלים, היא לא מחמיצה את ההזדמנות לרכוב על הטרנד החשמלי ואף הקימה לשם כך תת-מותג "חשמלי" צעיר וסמי-עצמאי בשם AION, שמטרתו להתחרות ישירות בטסלה.

הדגם הסדרתי הראשון של המותג, שיוצא לשוק הסיני בחודש מאי, הוא מכונית סדאן בשם AION S שמיועדת להתחרות ישירות בטסלה 3. יש לה עיצוב מערבי נאה ועדכני, ממדים נדיבים - אורך של 4.77 מ', בסיס גלגלים באורך 2.75 מ' - ותא נוסעים עם ערכה מקיפה של מערכות אקטיביות לסיוע בנהיגה.

במוקד העניין שלה נמצאת כמובן הנעה חשמלית ובמקרה דנן מדובר במנוע חשמלי בודד בהספק 180 כ"ס וסוללה בקיבולת מכובדת של כ-59 קילוואט-שעה. לטענת החברה, משיגה המכונית טווח של עד 510 ק"מ בין טעינות, יותר מגרסת הבסיס של טסלה 3. עם זאת, צריך לזכור ששיטת המדידה הסינית שונה מזו המקובלת במערב, כך שמדובר ככל הנראה בטווח ריאלי של כ-360-340 ק"מ. גם המחיר מושך את השטיח מתחת לטסלה 3. גרסת הבסיס שלה יוצאת כיום לשוק הסיני במחיר של קצת פחות מ-21 אלף דולר אחרי סובסידיה ממשלתית, כמעט 5,000 דולר פחות מהמתחרה האמריקאית. המכונית עשויה להגיע לכאן למבחן טרום-שוק כבר בשנה הבאה.

BAIC ARCFOX ECF: חצי מחיר מאאודי

המפתח לקפיצת הדרך שמבצעים כיום הסינים בתחום הרכב החשמלי הוא כסף. החברות הסיניות נהנות ממימון פרטי וממשלתי כמעט ללא תחתית וגורפות רווחי עתק מייצור מכוניות "מסורתיות" ומשיתופי פעולה עם יצרנים זרים. והכסף הזה מופנה בשנים האחרונות לרכישת המשאבים ההנדסיים המתקדמים ביותר שקיימים בתעשיית הרכב הגלובלית.

קחו למשל את רכב הפנאי הגדול "ECF" (שם זמני) מבית המותג "ARCFOX" של חברת BAIC, שהוצג השנה בתערוכה בתצורה כמעט מוכנה לייצור, כהקדמה לקראת השקתו המסחרית ותחילת ההזמנות בסוף השנה.

חברת BAIC הייתה עד לפני כמה שנים יצרנית אפרורית בבעלות ממשלתית, שעיקר הכנסותיה הגיעו משיווק כלי רכב חסרי ייחוד ומפעילות ייצור משותפת עם יונדאי. אבל כיום יש לחברה משאבי עתק וה-ECF משקף אותן היטב. על העיצוב חתום וולטר דה-סילבה, לשעבר מנהל מחלקת העיצוב של אלפא-רומיאו ופולקסווגן, והרכב מבוסס על פלטפורמה חשמלית מודולרית, שפיתחה עבור החברה קבלנית ההנדסה מאגנה, המספקת פלטפורמה דומה גם ליגואר.

הרכב, עם בסיס גלגלים באורך 2.9 מ', מצויד בתא נוסעים עתיר אלקטרוניקה וביכולות אוטונומיות בדרגה 3 בחסות מובילאיי ויש לו סוללה מתקדמת מתוצרת סינית עם טווח מוצהר של עד 600 ק"מ - משהו כמו 400 ק"מ ריאליים. הרכב גם תומך בטעינה באמצעות עמדות הטענה מהירות של 280 קילוואט שפיתחה עבורה הספקית המערבית אינפינאון, שמבטיחות קצב טעינה מהיר כמעט פי 2 מרכבי טסלה וכמעט פי 3 מרוב המתחרות. המחיר עדיין לא פורסם, אולם אם לסמוך על התמחור הסיני, אפשר לצפות לכ-30% פחות מהמחיר של אאודי "ETRON", יגואר E-PACE ושות'.

המותג ARCFOX כבר הופיע בכמה תערוכות מערביות, האחרונה בהן הייתה תערוכת ז'נבה השנה, עם כוונות מוצהרות להיכנס לשוק הרכב האירופי בשנתיים הקרובות. לא היינו פוסלים את האפשרות שכלי הרכב ינחתו גם כאן בעתיד הנראה לעין.

HAVAL F7X: הרגלים ישנים

אף שהסינים רוכשים כיום את שירותיהם של בתי עיצוב הרכב הגדולים בעולם, כנראה שעדיין קשה להם להיפטר מהרגלים ישנים כמו למשל שכפול של עיצובים אייקוניים של רכבי יוקרה. הפעם הגיע תורם של אנשי ב.מ.וו לשרוף פיוז או שניים כאשר נתקלו בתערוכה בגרסה הסדרתית של הדגם HAVAL F7X מבית "גרייט-וול".

הרכב, שנראה כמו העתק של ב.מ.וו X4, ואולי גם קצת מרצדס GLC קופה, מבוסס על ה-SUV החדש "H7", שהושק בשנה שעברה. הוא נמוך ממנו ב-3 ס"מ, שנמתחים לאורך 4.62 מ' וניצב על בסיס גלגלים באורך 2.72 מ'. לא רק הפרופורציות הן "בהשראה גרמנית". גם תא הנוסעים מאמץ לא מעט אלמנטים משותפים, אם כי בינתיים לפחות ללא מערכות הבטיחות הסמי-אוטונומיות של הגרמניות.

הרכב מוצע בשלב הראשון עם שני מנועי טורבו בנזין: בנפח 1.5 ליטר עם 169 כ"ס ובנפח 2 ליטרים עם 197 כ"ס, כאשר שני המנועים משודכים לתיבה אוטומטית כפולת מצמדים. הרכב יוצע עם הנעה כפולה או רגילה וכדרכה של גרייט-וול, יגיע די מהר לשוקי הייצוא, אם כי בינתיים ללא תקינה אירופית. זו תצטרך כנראה להמתין להופעת גרסה היברידית-נטענת, כנראה בשנה הבאה. המותג גרייט-וול כבר נכח בישראל עד לפני כשנתיים.

גילי "גיאומטרי": חוד חנית גלובלי

קבוצת GEELY הסינית היא חברה רבת פעלים, שניצבת בראש החץ של חדירת כלי הרכב הסיניים למערב. בין השאר, היא בעלת הבית של וולבו השוודית ושל לוטוס הבריטית, מקדמת במרץ מותג רכבי פנאי חדש שמיועד לאירופה ומחזיקה בחבילת מניות לא מבוטלת בדיימלר הגרמנית. כעת מציבה גילי את הכוונות גם על טסלה ובתערוכת שנחאי היא השיקה מותג חדש ומתוחכם של מכוניות חשמליות.

השם שנבחר למיזם, GEOMETRY, הוא קצת מוזר, כדרכם של הסינים, והוא מיועד כבר מבראשית להוות "מותג גלובלי" שישווק באירופה, אסיה וארצות הברית. הפרויקט עצמו מרשים ומושקע, כפי שניתן לצפות מחברה שהרוויחה כמעט 2 מיליארד דולר בשנה שעברה. המיזם יכלול 25 דגמים שיושקו בשש השנים הבאות והראשון הוא סדאן משפחתית, שמיועדת לתת מענה לטסלה 3.

המכונית, "גיאומטרי A", מציגה עיצוב שמרני באופן מפתיע כאשר רק הגריל החסום מלפנים מעיד כי זו חשמלית "נטו". היא משתרעת לאורך 4.73 מ', ניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.7 מ' ויש לה מקדם גרר אווירודינמי נמוך מאוד, שמעיד על הנדסה קפדנית במנהרת רוח. מערכת ההנעה די שגרתית: מנוע חשמלי בהספק 163 כ"ס וסוללה מתוצרת סין שמוצעת בשתי דרגות קיבולת: לטווח של 410 ק"מ ולטווח של 500 ק"מ על-פי הסטנדרט הסיני. המהירות המרבית מוגבלת ל-150 קמ"ש וגילי טוענת לתאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.8 שניות.

תא הנוסעים משכפל כמה מהפיצ'רים המוכרים של טסלה כולל מסך LCD "צף" בגודל 12.3 אינץ' שמשמש כלוח פיקוד ושלל מערכות הייטק. כל זה במחירים שנעים בין כ-31 ל-37 אלף דולר לפני סובסידיות, בהתאם לטווח ולאבזור. המכונית מיועדת להימכר גלובלית ולהגיע לאירופה בתוך כשנה, אבל בינתיים תצטרך החברה לעמוד בביקוש הפנימי למכונית בסין, שנכון לעכשיו, כמעט עולה על היקף הייצור.

עוד כתבות

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט