גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא רק סמל אופנה: הדור החדש של ריינג'רובר איווק

הדור החדש של ריינג'רובר איווק מוסיף עידון ויוקרה לעיצוב הייחודי של קודמו ומצויד בשלדה משודרגת ובתא נוסעים מבודד ושופע טכנולוגיות, לצד פוטנציאל שטח לא טיפוסי לפלח • אבל עם פער מחיר משמעותי לעומת המתחרים, לא מחכה לו שטיח אדום

בשבועות האחרונים נרעש הציבור הבריטי לנוכח ידיעות שקבוצת יגואר-לנדרובר (JLR), שבבעלות טאטא ההודית, מנהלת מו"מ למכירתה לקונצרן פיג'ו-סיטרואן הצרפתי (PSA). הציבור הופתע אף שכולם יודעים ש-JLR נמצאת כיום בצרות כלכליות לאחר שהציגה בפברואר את ההפסד הרבעוני הגדול בתולדותיה - לא פחות מ-3.1 מיליארד פאונד - ודיווחה במקביל על צניחה של 40% במכירותיה בשוק הסיני, שהיווה מנוע הצמיחה שלה בשנים האחרונות.

הבריטים גם התרגלו לכך שהבעלות על JLR עוברת בין ידיים זרות: בהתחלה אמריקאים ולאחר מכן הודים. אבל המחשבה שהצרפתים יחזיקו בבעלות על ספינת הדגל של תעשיית הרכב הבריטית, שהיא סמל מובהק של האימפריה, הייתה קשה מנשוא. טאטא מיהרה לפרסם הכחשה רשמית, אם כי PSA לא החמיצה את ההזדמנות לסובב קצת את הסכין והודיעה כי "רכישות כאלה אינן עומדות כרגע בראש סולם העדיפויות שלה".

רכב

ענייני גאווה לאומית לחוד - JLR ממשיכה לפתח במרץ את מערך הדגמים שלה בהתאם לתוכנית, והמצטרף האחרון לשורה הוא ריינג'רובר איווק (EVOQUE) האופנתי. לעיצובו הייחודי של הדגם היוצא הייתה תרומה מכריעה להצלחתו המסחרית הנרחבת באירופה ומחוצה לה, ולפיכך מחלקת העיצוב הקפידה לטפל ביורש בכפפות של משי.

הפרופורציות החיצוניות הייחודיות - ירכתיים גבוהות, גג נמוך - נותרו בעינן וכך גם הממדים החיצוניים הקומפקטיים. אבל הרכב מצליח להיראות פחות צעצוע ויותר בוגר ויוקרתי מקודמו בזכות חרטום סולידי ומתוחכם, שעיצובו משוכפל מהריינג' "ספורט" הגדול והיקר, חישוקי 18 אינץ' נאים וזנב הדוק עם פגוש תחתי מעוצב, שמוטמע בגוף ללא בליטות כמו אצל האחים הגדולים במשפחה.

ברוח התקופה, האיווק נראה גם נראה אווירודינמי ו"ירוק" יותר בסיוע ידיות פתיחה חשמליות, שמוטמעות בגוף נוסח יגואר, והסוואה מוחלטת מתחת למרכב של פתחי המפלט הגדולים וה"ספורטיביים" של הדגם היוצא. עם בחירה נכונה של צבעים וחישוקים, הוא מצליח לשדר לסביבתו יותר "פרימיום" מאשר רוב הדגמים בממדים דומים.

כמו העיצוב החיצוני, גם תא הנוסעים הוא שכפול מוקטן של דגמי הדור האחרון של JLR. מערך הפיקוד מאמץ מראה נקי ונטול מתגים (כמעט) לטובת שני מסכי מגע רוחביים ברזולוציה גבוהה, שמשמשים לתפעול רוב הפונקציות המשניות. הם מציגים מידע עשיר אבל תפעול מערך התפריטים שלהם מסובך מדי לטעמנו, במיוחד כאשר צריך לבצע פונקציות פשוטות ומהירות כמו שליטה במערכת האקלים. גם המערך המורכב של מתגי המגע שעל ההגה דורש הסתגלות, אבל לוח המחוונים מבוסס ה-LCD חד, ברור ונוח להתאמה אישית. למעט גודש המידע והגאדג'טים, הנדסת האנוש הבסיסית טובה ויעילה, ושמחנו לגלות שהאיווק נטש את הגימיק העתיק של מתג הילוכים "רוטורי" לטובת ידית מקובלת.

החלל הפנימי נותר שימושי ומזמין כמו בדגם היוצא עם סף כניסה/יציאה שממוקם בגובה נוח מאוד, מושב אחורי מרווח מספיק לשלושה ותוספת משמעותית לנפח המטען מאחור. הפרופורציות הייחודיות מגבילות את מרחב הראש ביחס לכמה מהמתחרים, אבל הישיבה גבוהה ושולטת ועיצוב המושבים תומך ונוח לנסיעות ארוכות. את הפערים בראות ההיקפית, שנובעים מהחלונות הצרים, סוגרת מערכת מתקדמת של מצלמות.

רמת הגימור איכותית ומושקעת, כולל בידוד רעשים מהטובים בפלח, אבל כמקובל רמת האבזור ואיכות חומרי הדיפון תלויה בנכונות של הרוכש לגהץ את כרטיס האשראי עבור "אקסטרה". רמת האבזור הבסיסית לוקה בכמה "חורים" ביחס למקובל בפלח המחיר הזה.

רכב ההדגמה שלנו צויד במנוע ה-2 ליטרים טורבו-בנזין המוכר של JLR, עם 249 כ"ס ו-37 קג"מ, שמשודך לתיבה אוטומטית מתקדמת בת 9 מהירויות. אלה נתונים מכובדים על הנייר, שבאים לידי ביטוי בתאוצה סבירה של 7.5 שניות מאפס ל-100 קמ"ש.

אבל כמו קודמו, המנוע עדיין מתאפיין בהשהיית טורבו מוחשית, שמקהה את העוקץ מתגובת הדוושה, והוא אינו מרגיש "חי" כמו המנועים הגרמניים המקבילים. מנגד, הוא שקט ומעודן בעיר ומחוצה לה ולמרות המשקל הלא מבוטל של הכלי, יש לו די והותר דחף לתאוצה מכובדת בעליות. הוא גם אינו מתקשה לשייט בשקט מוחלט במהירויות גבוהות מאוד על הכביש המהיר.

השדרוג שעברה שלדת הדור החדש בולט על האספלט ובא לידי ביטוי בגיהוץ יעיל מאוד של מהמורות עירוניות נפוצות, הפחתה של נטיית הגוף בפניות והיגוי מדויק וזריז יותר מבעבר. מצב התכנות הספורטיבי מחדד עוד את תחושת ההיגוי ואת העברת ההילוכים, היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות (מאוד) היא מהטובות בשוק ובסך הכול האיווק מודל 2019 לא יקפח את מי שחפץ ביותר מסמל אופנה.

היצרן טוען שהעניק לג'וניור החדש שלו יכולות שטח טובות משמעותית מהמקובל בפלח כמו מרווח גחון גדול מהממוצע (כ-21 ס"מ), גחון שאינו לוקה בבליטות מיותרות ומערכת הנעה כפולה עם שלל אפשרויות תכנות לתנאי שטח שונים. הוסיפו לכך מצלמה, שמעבירה לתא במדויק את הנעשה מתחת לפגוש הקדמי, יכולת לצלוח מעברי מים בעומק עד 60 ס"מ ומערכת בקרה שמדווחת על זוויות המרכב, וקיבלתם פוטנציאל לא מבוטל לטיולים מחוץ לאספלט.

אבל הפוטנציאל כשמו כן הוא. לא זכור לנו שנתקלנו אי פעם באיווק גורס משעולים מסולעים עם צמיגי כביש מובהקים, פגושים מהודרים מפלסטיק וחישוקים נוצצים. סביר להניח שהרוכשים הטיפוסיים של הרכב יסתפקו בעיקר בטיפוס על מדרכות - או במעלה סולם הסטטוס.

המחיר של דגם הבנזין הבסיסי של האיווק (200 כ"ס) מתחיל ב-397 אלף שקל ונוסק עד 448 אלף שקל לדגם ה-249 כ"ס ברמת האבזור התקני ול-489 אלף לרמת האבזור הגבוהה. זוהי רמת תמחור שאפתנית מאוד, שמציבה את איווק בפער מחיר של יותר מ-20% מעל גרסאות ה-2 ליטרים המקבילות של מותגי הפרימיום הגרמניים, השוודיים והיפניים. ייתכן שהפער הזה ייסגר כאשר תנחת כאן גרסת הפלאג-אין העתידית ומוטבת המס של האיווק, אבל עד אז מחכה לה זינוק בעלייה.

חלק מהמתחרות

אאודי Q5 TFSI

355 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של ה-Q5 החדשה. המנוע הוא 2 ליטר טורבו עם 252 כ"ס, ההנעה היא כפולה ונשלטת אלקטרונית והתאוצה מאפס ל-100 אורכת 6.3 שניות. הגובה דומה לזה של האיווק, אבל האורך 4.66 מ' ובסיס גלגלים באורך 2.82 מעניק מרחב פנימי נדיב. מתלי אוויר הם אופציה.

וולבו XC60 T5

330 אלף שקל עולה גרסת ה-T5 של ה-XC60 החדש עם מנוע 2 ליטר טורבו-בנזין, שמייצר 254 כ"ס ו-26 קג"מ. ההנעה כפולה והתאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 6.8 שניות. הרכב רחב, ארוך וגבוה מהריינג' וניצב על בסיס גלגלים של 2.87 מ'. ב-370 אלף מקבלים את גרסת הפלאג-אין המפוארת עם 407 כ"ס

ב.מ.וו X3-30

ב-365 אלף מקבלים את גרסת ה-2 ליטר טורבו של ה-X3 החדש, עם 252 כ"ס ותאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-6.3 שניות. הרכב גדול ומרווח מקודמו, ניצב על בסיס גלגלים של 2.86 מ' ועמוס בטכנולוגיות בטיחות מדור אחרון.

עוד כתבות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס ח'ליל אל-חיה קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין